Radiatormeter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsteekens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik ben op zoek naar "iets" waarmee ik de radiatoren in huis kan monitoren (en liefst integreren met mijn HA systeem).

De verwarming wordt gevoed uit stadsverwaming en een gedeelte van de radiatoren is voorzien van Honeywell HR80 kranen en worden gestuurd door een Evohome system.

Het doel is dat ik het warmte gebruik per ruimte kan bekijken, en indien mogelijk kan aanpassen/isoleren.

Alle suggesties welkom.
Dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Aangezien je warmte wilt meten, is een warmtemeter per radiator eigenlijk de enige optie. Is wel kostbaar.

Alternatief is de stand van de radiatorkranen uitlezen (als dan kan tenminste) en hieruit een zeer ruwe inschatting krijgen van de warmtevraag per radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de doorstroom van warmte in je radiator wil meten, een Infrarood Thermometer https://www.aliexpress.co...SearchText=ir+thermometer .

Indien je per ruimte de echte temperatuur wil meten https://www.weerstationko...resta/tx-320-3-kan-sensor

Of bedoel je iets anders?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Met twee temperatuur sensoren en een Flowmeter kom je een heel eind. Uit China heb ik een Flowmeter gekocht voor 16 euro. Lees is uit met een arduino die de data doorstuurt naar Domoticz

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eenvoudiger is waarschijnlijk om de aanvoertemperatuur te loggen en die met de tabel van de radiator om te rekenen naar afgiftevermogen. @nielsteekens heb je programmeerskills?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.