Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:53:
Ja, geef de specs van je spullen

Foto van het typeplaatje bijvoorbeeld.
Panelen, laadregelaars, accu.
Je accu kan langzaam aan het overlijden zijn, waardoor de interne weerstand te hoog wordt. De totale laadstroom kan te hoog zijn voor de accu. De kabels kunnen te dun zijn.
Zonder feiten en metingen kunnen we je niet helpen

Alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb maar heb natuurlijk niet stil gezeten.
Het gaat om 5x50wp panelen (18v), 1x 100wp (18v) en 4x40wp (18v) panelen. (50-40 wp zijn BP Solar panelen van 15-25 jaar oud) en geven per setje zo'n 2-3 Amp.
Ze zitten alle 3 op simpele goedkope laadregelaars van ebay. (10a CMP12)
Vanaf accu gaat er 1 kabel naar m'n verdeelbox.
Vanaf daar gaan de plus en min los verder middels 2 breakerbars.
code:
1
2
3
4
| + -
+++++ -----
/|||\ /|||\
12345 |
1,2,3 = cvharger 1,2,3
4 = Groep met automatische zekeringen & schakelaars
5 = Auto socket. (12v)
De groep 4, heeft ook 2 beakerbars en daarmee splits ik ze op in groepen voor bv schuur, tuin, huis, vijver, omvormer etc.
Iedere groep is voorzien van een zekering (5-20A) en een schakelaar om de groep aan/uit te zetten. Na de schakelaar volgt de daadwerkelijke groep en hun gebruikers
(Tuin = 2x stopcontact met lampen in de tuin)
(Huis = Vele stopcontacten in het huis)
(Schuur = verlichting, radio = 12v, etc)
(Vijver = luchtpomp op 12v)
(220v = Omvormer met module die omvormer uitzet bij te lage spanning en pas weer inschakelt bij een bepaalde voltage. uit 11,5v aan 12,8)
Nu denk ik toch echt dat het in de kabels zit, de accu's testen los
1e setje (2x 85Ah) na 1 maand niet geladen 10,7 = bijna kapot)
2e accu (1x 120Ah) na 1 maand niet geladen 12,3 = redelijk goed).
Dus de accu's moeten het aankunnen volgens mijn berekeningen, beide doen wat ze moeten doen, zeker omdat het resultaat met beide accu's het zelfde is/was.
Dus kabels... Hier wat foto's, iets wat verouderd maar vond deze nog terug, helaas momenteel niet in de gelegenheid om er een paar te maken.

* 1 = daar zitten nu ook mooie breakerbars en de buitenkabels vervangen voor dikkere flexibelere pv kabels.

en de undervoltage cutoff module
Wat nu?

Iemand tips om verder te gaan? en waar te beginnen?