Meerdere zonnepanelen en laadregelaars op 1 accu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-08 11:22
Ik heb meerdere zonnepanelen setjes met oude panelen.. ze leveren allemaal net iets op. Deze heb ik allemaal met losse laadregelaars gekoppeld aan 1 accu.. alleen werkt dat niet goed..

Dus kan het wel? Meerdere regelaars op 1 accu?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Misschien is het handig dat je aangeeft wat er niet werkt aan jou opstelling, en wat info geeft over je gebruikte accu en laadregelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ok ik schets even een voorbeeld;

Ik heb 3 setjes panelen
Set 1 - 4 Panelen van 50wp (25jr oud)
Set 2 - 3 Panelen van 40wp (30+ jaar oud)
Set 3 - 1 Paneel 100WP

Ieder setje zit en stekker aan vast die ik in een stopcontact steek die weer verbonden is met een laadregelaar.. de laadregelaars zitten verder allemaal doorgekoppeld aan een kabel die naar de accu (220A 12v) loopt

Set 1 heb ik op een standaard ebay laadregelaar van 10A
Set 2 heb ik op een standaard ebay laadregelaar van 10A
Set 3 heb ik op een standaard ebay laadregelaar van 20A

Wanneer ik Set 1 op laadregelaar 1, Set 2 op laadregelaar 2 en Set 3 op laadregelaar 3 heb zie ik een vermogen van 0.4A bij de eerste laadregelaar, de 2 volgende geven aan niets te laden.

Wanneer ik de stekker van Set 1 er uit trek, zie ik dat Set 2 begint te laden met 1.2A. Steek ik de stekker van Set 1 bij de 2e laadregelaar in krijg ik opeens een lading van ruim 1.5A.

Dus.... denk ik dat ze niet onafhankelijk van elkaar kunnen laden aangezien de eerste de voltage verhoogd en de 2e en 3e daardoor niet meer gaan laden...

Any idea's? hoe ik ze wel alle 3 aan het laden krijg? ik hoop dat het duidelijk is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als ze doorverbonden zijn als kerstverlichting kan het inderdaad de spanningverhoging zijn, al is 0,4A erg weinig om dat te veroorzaken.
Je kunt, tijdens het laden, met een multimeter de spanning bij de 'stekker' en bij de accupolen vergelijken.
Scheelt dit meer dan ca. 0,1 V bij 0,4A, dan heb je een slecht contact of heel lange dunne kabels.
Sowieso lijkt het me verstandig om de kabels van de laadregelaars pas bij de accupolen samen te knopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Het enige wat zo'n goedkope laadregelaar zal meten van de accu, is het voltage. Als de laadregelaars parallel op de accu staan, zal de eerste laadregelaar de spanning verhogen naar het laadvoltage, waarna de twee andere laadregelaars de accu zien als volledig geladen.

Grote kans dat dit erg lastig gaat worden om dit werkend te krijgen. Een grotere (of alleen de 20a) laadregelaar plaatsen lijkt mij de gemakkelijkste oplossing. Let wel op dat je eBay spul niet te zwaar belast, kwaliteit kan nog wel wat wisselen... Lastig uitleggen aan je verzekering als je huis afbrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Er bestaat niet zoiets als laadvoltage :) . Spanningsverhoging in de accu is het gevolg van de interne weerstand * laadstroom.
Wel wordt de accuspanning gebruikt om de SoC te bepalen en naar druppellading over te schakelen, maar met de beperkte gegevens van nu lijkt dat niet het probleem.
Met zo'n mix van panelen wordt het ook lastig om één laadregelaar te vinden die dat OK vindt ;)
@EricBruggema heb je specs van je panelen? Vmpp, Impp, Voc, Isc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Helaas heb ik geen specs van de panelen... en denk dat inderdaad dat het probleem is, dat de 1e laadregelaar het de spanning verhoogt waarna de rest denkt, ach accu is vol dus doe lekker niets...

En no worries, het zit dus allemaal ruim onder de specificatie... maar enige oplossing is dus alle laadregelaars direct op de accu (eventueel oplossing dus... niet 100% zeker begrijp ik) of 1 sterktere/zwaardere laadregelaar waar ze allemaal op kunnen.... :O hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik zou voorstellen om eerst te meten.
Alle panelen op één regelaar kan alleen als dat uitkomt met de spanning en/of stroom van de verschillende panelen. Die hebben we dus ook nodig voor een goed advies. Het liefst datasheets van zowel de panelen als laadregelaars, maar als je geen specs van de panelen hebt, dan kan je zelf wat metingen doen.
Wellicht is het ook opgelost door elke regelaar een eigen kabel te geven...

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 18-10-2017 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Het is niet het antwoord op je vraag maar wel de simpelste oplossing. Al die ouwe meuk naar de gemeentewerf brengen en 1 270Wp poly paneel kopen voor 165 euro en dan werkt het prima en heb je waarschijnlijk nog meer opbrengst ook, en minder kans op dingen die stukgaan, of in vlammen opgaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Gemeente werf? Ik zou het als drie losse setjes op marktplaats zetten, levert nog genoeg op en is anders ook zonde.

Je kunt ook de panelen in serie zetten en een victron regelaar nemen, die kunnen tot 75 volt of 100v terug regelen naar 12v met mppt.

Maar eerst effe Protons aanwijzingen volgen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ik denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan meten en eventueel 1 laadregelaar moet gaan gebruiken...
Al ben ik helaas niet zo technisch aangelegd zoals jullie maar zal aankomende zondag eens een poging doen! (y) en mocht iemand in de buurt van Groningen wonen dan biedt ik een heerlijk kopje koffie en gezelligheid aan ;)

Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit het spul toevallig op een caravan/camper?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Nee een zomerhuisje.. of stiekem het schuurtje daarvan.. hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Het probleem is er nog steeds, onlangs geprobeerd om alle laadregelaars direct op de accu aan te sluiten, echter zie ik toch nog continu piekvoltages van ruim boven de 15v terwijl dit volgens de specificaties van de laadregelaars niet mogelijk zou moeten zijn..

Nu zat ik zelf met het idee om een DC to DC converter tussen de laadregelaars en accu te zetten om te zorgen dat de piekvoltage opgevangen kan worden door de DC converter die dan een poging doet om deze een paar v's naar beneden te gooien...

M'n omvormer vind het namelijk niet grappig om continu uit en aan te gaan (is beveiligd tegen overspanning maar ga er vanuit dat duizenden keren iets te hoge voltage niet goed voor het apparaat is).

Iemand meer ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ja, geef de specs van je spullen :)
Foto van het typeplaatje bijvoorbeeld.
Panelen, laadregelaars, accu.
Je accu kan langzaam aan het overlijden zijn, waardoor de interne weerstand te hoog wordt. De totale laadstroom kan te hoog zijn voor de accu. De kabels kunnen te dun zijn.
Zonder feiten en metingen kunnen we je niet helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:17
Is die accu niet gewoon vol? Als die spanning stijgt tot 15 volt is of de accu vol en stopt de omvormer daarom, of de interne weerstand van de accu is zo hoog geworden dat hij zo goed als dood is. Meet je dit piekvoltage op de accu zelf? DCDC zou ik zeker niet aan beginnen.

Heb je een multi/stroom meter? Misschien geven de laadregelaars iets anders aan dan werkelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Niet aan DC DC beginnen, dat zijn de laadregelaars in feite al en het wordt nog lastiger te regelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:53:
Ja, geef de specs van je spullen :)
Foto van het typeplaatje bijvoorbeeld.
Panelen, laadregelaars, accu.
Je accu kan langzaam aan het overlijden zijn, waardoor de interne weerstand te hoog wordt. De totale laadstroom kan te hoog zijn voor de accu. De kabels kunnen te dun zijn.
Zonder feiten en metingen kunnen we je niet helpen :)
Alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb maar heb natuurlijk niet stil gezeten.

Het gaat om 5x50wp panelen (18v), 1x 100wp (18v) en 4x40wp (18v) panelen. (50-40 wp zijn BP Solar panelen van 15-25 jaar oud) en geven per setje zo'n 2-3 Amp.
Ze zitten alle 3 op simpele goedkope laadregelaars van ebay. (10a CMP12)
Vanaf accu gaat er 1 kabel naar m'n verdeelbox.

Vanaf daar gaan de plus en min los verder middels 2 breakerbars.

code:
1
2
3
4
     +              -
   +++++          -----
   /|||\          /|||\
   12345

1,2,3 = cvharger 1,2,3
4 = Groep met automatische zekeringen & schakelaars
5 = Auto socket. (12v)

De groep 4, heeft ook 2 beakerbars en daarmee splits ik ze op in groepen voor bv schuur, tuin, huis, vijver, omvormer etc.

Iedere groep is voorzien van een zekering (5-20A) en een schakelaar om de groep aan/uit te zetten. Na de schakelaar volgt de daadwerkelijke groep en hun gebruikers

(Tuin = 2x stopcontact met lampen in de tuin)
(Huis = Vele stopcontacten in het huis)
(Schuur = verlichting, radio = 12v, etc)
(Vijver = luchtpomp op 12v)
(220v = Omvormer met module die omvormer uitzet bij te lage spanning en pas weer inschakelt bij een bepaalde voltage. uit 11,5v aan 12,8)

Nu denk ik toch echt dat het in de kabels zit, de accu's testen los
1e setje (2x 85Ah) na 1 maand niet geladen 10,7 = bijna kapot)
2e accu (1x 120Ah) na 1 maand niet geladen 12,3 = redelijk goed).

Dus de accu's moeten het aankunnen volgens mijn berekeningen, beide doen wat ze moeten doen, zeker omdat het resultaat met beide accu's het zelfde is/was.

Dus kabels... Hier wat foto's, iets wat verouderd maar vond deze nog terug, helaas momenteel niet in de gelegenheid om er een paar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vB6vpHF.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/N2Zqros.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/86CFWxA.png
* 1 = daar zitten nu ook mooie breakerbars en de buitenkabels vervangen voor dikkere flexibelere pv kabels.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/BHVFLLd.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ssZcbLB.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/EgqAWxy.png
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Bbv87kf.png
en de undervoltage cutoff module
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/jNAFyhe.png

Wat nu? :D Iemand tips om verder te gaan? en waar te beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Meerdere laadregelaars op 1 accu parallel, lijkt me sterk dat dit gaat werken. Die gaan elkaar toch in de weg zitten qua regelgedrag (als ze dat al hebben).
Je gaat toch ook geen accu opladen met 2 acculaders parallel.

Ik vraag me af ook af hoe goed die CMP12's zijn voor je accu (gezien die prijs van die dingen) voor de wat langere termijn.

Je hebt een enorme berg met spullen met relatief weinig opbrengst. Ik zou het zelf vervangen door iets actueels met 1-2 panelen. Bijv met een Victron SmartSolar MPPT als je op 12 of 24V wilt blijven zitten.
Maar dat is je eigen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Als de eerste laadregelaar ziet dat de accu 14v heeft bereikt, stoppen de andere met laden. Dus het heeft niet zoveel zin om er meerdere op 1 accu aan te sluiten. En ondanks dat ik dit mooi inelkaar gezet vind zou ik net als ik al eerder zei en @jobr al zegt de hele zooi naar de gemeentewerf brengen, 2 x 300Wp, een Victron 75/15 Mppt of iets dergelijks en het allemaal veel makkelijker, en dus minder storingsgevoelig maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:04:
Als de eerste laadregelaar ziet dat de accu 14v heeft bereikt, stoppen de andere met laden. Dus het heeft niet zoveel zin om er meerdere op 1 accu aan te sluiten. En ondanks dat ik dit mooi inelkaar gezet vind zou ik net als ik al eerder zei en @jobr al zegt de hele zooi naar de gemeentewerf brengen, 2 x 300Wp, een Victron 75/15 Mppt of iets dergelijks en het allemaal veel makkelijker, en dus minder storingsgevoelig maken.
Ga dan wel voor de 100/15 of hoger als je er 2 panelen op gaat aansluiten. 2x 300 wp standaard panelen kan namelijk niet parallel en niet in serie op de 75/15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik zie nog steeds weinig metingen (aan de uitgang van de lader en aan de accupolen). De bedrading is op het oog 6mm² wat voor 12V en 10A erg weinig is als dat een paar meter moet overbruggen.
En 10A is voor die accu's peanuts, dat is 0,1C.

Bonuspunten voor de overzichtelijkheid, tip voor de volgende keer: adereindhulzen en veerklemmen :)
ook zie ik een eurostekker waar een groengele ader uit komt? Brr

De enige manier om oorzaken uit te sluiten (of aan te wijzen) is meer dingen meten die je theorie kunnen ontkrachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 31-07-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
Leuk die reacties van is het niet waard en breng het naar de gemeente werf? maar dat doe ik met plezier als iemand even vervangende hardware komt brengen voor niets. Dit heb ik en daarmee moet ik het doen!.

Verder werken meerdere laadregelaars zeker wel, zijn meerdere proeven op yt geweest en is bewezen dat het kan, echter als de voltage idd stabiel boven een bepaalde waarde komt is er nog maar 1 actief. Dat klopt.

Ik zal denk ik nog een hoop moeten meten, en mogelijk aanpassingen doen, maar goed, het is en blijft een leuk projectje wat niet snel af hoeft en erg leuk is om mee te spelen.

Dank ook voor alle positieve reacties! :Y daar doen we het ook voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Een laadregelaar gebruiken en alle panelen met een diode in de plus draad parallel op die ene laad regelaar. Wel de grootste laadregelaar gebruiken.
Zo die ik het al jaren met mijn tuinaccu met bijbehorende tuinverlichting.
Een zonnepanel is immers een stroom bron.
Stel dat je een 18 volt paneel van 1A via een diode parrallel zet aan een 2e paneel van 24 volt 2A dan heeft de laadregelaar 18v 3A ter beschikking bij voldoende zon.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Zelfs zonder diode gaat dit prima, de pwm regelaar (dat zijn je laadregelaars) trekken het voltage toch naar de accu spanning toe. Mocht je nog eens in de buurt van Stadskanaal komen (volgens mij woon je redelijk in de buurt) heb ik nog wel een paar oude 118 wp BP panelen en 105 wp shell panelen voor je.
Pagina: 1