Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ja dat is nou het punt. Er wordt inderdaad al tijden niet meer ontwikkeld aan zowel de website als de app.
Ze zouden ook toegang kunnen gaan geven op de Digitalstrom portal (die ontwikkelen nog wel verder).

De bewoners voor ons hadden sowieso de OneConnect in de meterkast niet aangesloten en hadden hun eigen oplossing middels Home Assistant en de slimme Meter+

Ik zat te denken aan de smarts stuff Ethernet dongle omdat deze ook een eigen webservertje draait omdat ik nog niet helemaal zeker weet of ik voor Home assistant ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Weet iemand of je de verbinding naar buiten (naar portal.onesmartcontrol.com) ook kan uitzetten op het moment dat je de 'PimDoos oplossing' in Home Assistant hebt draaien??
En misschien ook hoe (zonder gebruikmaking van firewall, maar in de OneSmart zelf misschien)??

[ Voor 21% gewijzigd door Vhond op 09-01-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 21:37
Vhond schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:34:
Weet iemand of je de verbinding naar buiten (naar portal.onesmartcontrol.com) ook kan uitzetten op het moment dat je de 'PimDoos oplossing' in Home Assistant hebt draaien??
En misschien ook hoe (zonder gebruikmaking van firewall, maar in de OneSmart zelf misschien)??
Zit er redelijk hardcoded in, volgens mij kan dit niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ok, bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 16:21
Naud106 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:12:
Hopelijk kan iemand me verder helpen, want de support afdeling van One Smart Controle reageert niet op telefoon, voicemail en e-mails. Lekkere support :-(
Ik heb sinds 2 weken een andere woning met One Smart Control, maar de vorige bewoner heeft geen inlog meer. Weet iemand of ik na een harde reset van het systeem kan inloggen met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin? Of is er een andere manier om zonder hulp van One Smart Control het systeem te gaan gebruiken. Veel dank voor je reactie/hulp.
Ik heb toevallig gisteren contact gehad met de support van onesmart, ik heb zijn telefoonnummer waar hij redelijk direct op reageert dus mocht je nog behoefte hebben stuur me dan even een berichtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@tbone789 Hebben ze toevallig nog iets gezegd over verdere ontwikkeling of mogelijkheid om gebruik te maken van Digitalstrom diensten (nu ze daar onderdeel van uitmaken)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
Vhond schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:13:
@tbone789 Hebben ze toevallig nog iets gezegd over verdere ontwikkeling of mogelijkheid om gebruik te maken van Digitalstrom diensten (nu ze daar onderdeel van uitmaken)??
Voor zover ik weet is het een sterfhuis constructie en vind er geen ontwikkeling meer plaats op het onesmart platform. :X De reden dat ik met de support contact had is omdat mijn Onesmart server de geest gegeven lijkt te hebben en de opties die ik heb (anders dan het hele systeem er uit slopen en naar een alternatief overgaan) zijn het vervangen van de kapotte server voor een nieuwe onesmart server, of een digitalstrom server.

De onesmart hardware is in feite gewoon digitalstrom hardware en kan dus ook gewoon werken met een digitalstrom server. Uitzondering hierop is de OneSmart Server en een paar specifieke OneSmart modules (oa verwarming geloof ik) die dus ook niet met digitalstrom kunnen werken.

Om gebruik te maken van digitalstrom diensten zal je dus wel die onesmart server moeten vervangen door een digitalstrom server. Helaas is dat vanwege de aansluitingen in de meterkast geen triviale taak, aangezien bij de onesmart server de 3 fasen door de module heen lussen waar dat bij digitalstrom niet het geval is.

Mijn keuze is om de switch naar digitalstrom te maken aangezien ik dan nog de reeds bestaande installatie kan blijven gebruiken met een platform wat hopelijk wel in ontwikkeling blijft :P . Ik ben nu in overleg met een installatiebedrijf over de mogelijkheden, dus mocht ik meer te weten komen dan geef ik hier een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
tbone789 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Voor zover ik weet is het een sterfhuis constructie en vind er geen ontwikkeling meer plaats op het onesmart platform. :X De reden dat ik met de support contact had is omdat mijn Onesmart server de geest gegeven lijkt te hebben en de opties die ik heb (anders dan het hele systeem er uit slopen en naar een alternatief overgaan) zijn het vervangen van de kapotte server voor een nieuwe onesmart server, of een digitalstrom server.

De onesmart hardware is in feite gewoon digitalstrom hardware en kan dus ook gewoon werken met een digitalstrom server. Uitzondering hierop is de OneSmart Server en een paar specifieke OneSmart modules (oa verwarming geloof ik) die dus ook niet met digitalstrom kunnen werken.

Om gebruik te maken van digitalstrom diensten zal je dus wel die onesmart server moeten vervangen door een digitalstrom server. Helaas is dat vanwege de aansluitingen in de meterkast geen triviale taak, aangezien bij de onesmart server de 3 fasen door de module heen lussen waar dat bij digitalstrom niet het geval is.

Mijn keuze is om de switch naar digitalstrom te maken aangezien ik dan nog de reeds bestaande installatie kan blijven gebruiken met een platform wat hopelijk wel in ontwikkeling blijft :P . Ik ben nu in overleg met een installatiebedrijf over de mogelijkheden, dus mocht ik meer te weten komen dan geef ik hier een update :)
Ik heb ook nog wel een OneSmart server in de aanbieding (en een hoop licht modules, 2 filters en 2 groep-modules)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
PimDoos schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Zit er redelijk hardcoded in, volgens mij kan dit niet uit.
@Vhond Dit is inderdaad niet uit te zetten volgens mij.
Sterker nog, Homij heeft zelfs toegang tot alle data van alle MorgenWonen woningen.
Staat expliciet in het koopcontract vermeld dat de bewoner hier toestemming voor geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 18:16
Suicide schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:04:
[...]

@Vhond
Staat expliciet in het koopcontract vermeld dat de bewoner hier toestemming voor geeft...
Bij een koopwoning lijkt mij dat heel sterk (ik heb het nergens gelezen) tenzij je een onderhoudscontract hebt afgesloten. Maar zelfs dan is het volgens mij niet verplicht.
Een huurwoning is een andere verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@Erik7 : volgens mij heeft @Suicide gelijk.
Ook ik denk dat dat an sich niet contractueel vast te leggen is, ook al heb je een onderhoudscontract, de bewoner is de eigenaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Erik7 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Bij een koopwoning lijkt mij dat heel sterk (ik heb het nergens gelezen) tenzij je een onderhoudscontract hebt afgesloten. Maar zelfs dan is het volgens mij niet verplicht.
Een huurwoning is een andere verhaal.
Heb je een koopwoning van ze?
Dan zou ik e.e.a. nog maar eens doorlezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
tbone789 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Wel suf dat zo'n systeem zomaar de 'prullenbak' in gaat zonder een een echte oplossing voor mensen die er nu van in het bezit zijn (ook van Digitalstrom getuigt dit niet van een goede service, maar zeker niet vanuit het Belgische Wommelgem...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Suicide schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Heb je een koopwoning van ze?
Dan zou ik e.e.a. nog maar eens doorlezen....
Ja, ik heb een Morgenwonen koopwoning, jij ook? En in welk contract zou het moeten staan?
Wat zou de reden zijn om dit te verplichten als ik eigenaar ben? (en als ik geen onderhoudscontract heb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Here we go...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz5zKYQFKU89iBQMQA8GaC44LPo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsZgtJh0Y3gLHwha2i5AoC6T.jpg?f=user_large

Ik weet niet of dit sinds de start van MorgenWonen erin staat of dat dit later pas is opgenomen in het koopcontract.

[ Voor 21% gewijzigd door Suicide op 11-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Dank voor de informatie! Ik ga het eens opzoeken.

Ik vraag mij wel af of het juridisch klopt dat wanneer ze de gegevens niet (meer) kunnen uitlezen de garantie vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Erik7 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:17:
Dank voor de informatie! Ik ga het eens opzoeken.

Ik vraag mij wel af of het juridisch klopt dat wanneer ze de gegevens niet (meer) kunnen uitlezen de garantie vervalt.
Zo ver gaat mijn kennis ook niet...(helaas) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ja dat is een goede vraag, de vorige bewoners van onze woning hadden de utp kabel tussen de OneSmart module en hun router er gewoon uitgehaald en lazen hun P1 meter en installatie op een andere manier uit, toch hadden ze een onderhoudscontract vanuit Homij/Morgenwonen voor hun installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:54:
Ja dat is een goede vraag, de vorige bewoners van onze woning hadden de utp kabel tussen de OneSmart module en hun router er gewoon uitgehaald en lazen hun P1 meter en installatie op een andere manier uit, toch hadden ze een onderhoudscontract vanuit Homij/Morgenwonen voor hun installatie...
Ook goed om te weten: Binnen de onderhoudsperiode heeft de OneConnect (in ieder geval de uitvoering die ik heb) ook een 4G module om de data naar de portal te uploaden. Dus in dat geval helpt het zelfs niet om de netwerkkabel eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
PimDoos schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Ook goed om te weten: Binnen de onderhoudsperiode heeft de OneConnect (in ieder geval de uitvoering die ik heb) ook een 4G module om de data naar de portal te uploaden. Dus in dat geval helpt het zelfs niet om de netwerkkabel eruit te halen.
De BO-6S/6T module?
Die zit volgens mij in alle woningen, de netwerkkabel hoeft inderdaad niet aangesloten te worden om extern uit te lezen.
Zullen weinig mensen zijn die uit eigen beweging de kabel inpluggen als ze niet weten waarvoor hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Aha, dus eigenlijk zitten er meerdere mobiele data verbindingen in de meterkast (1 van de OneSmart en 1 van de slimme meter zelf)?
Eventueel zou je die zender van de OneSmart kunnen blokken door er een soort Faradaykooi overheen te plaatsen ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om de OneSmart een vast IP adres te geven ipv een DHCP lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
Vhond schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:06:
Weet iemand of het mogelijk is om de OneSmart een vast IP adres te geven ipv een DHCP lease?
Volgens mij is dit niet direct mogelijk, als je zelf de dhcp beheert zou je een vaste lease kunnen toewijzen op basis van mac-address. Zo heb ik het thuis ook steeds gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ok, dat is misschien een manier. Waar het mij om te doen is dat na een lange stroomstoring de DHCP lease vanuit de router verloopt en je opnieuw via een ander IP nummer contact kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
N.a.v. het portaal (https://portal.onesmartcontrol.com) wat niet meer werkt:

One Smart Control:
Deze logging werd overgenomen door Homij DEC.
Homij DEC:
Geachte

Zoals u heeft gemerkt komen er sinds een aantal weken geen nieuwe gegevens meer binnen op uw One Smart portaal. De dienstverlening van het portaal alsmede de fysieke modules zijn een product van One Smart Control, welke geleverd worden/werden aan Homij Dec. One Smart Control heeft helaas moeten concluderen dat zij niet langer in staat zijn om de dienstverlening in stand te houden. Om ervoor te zorgen dat wij de dienstverlening, die met het systeem van One Smart aan u aanbieden, te kunnen voortzetten hebben wij een vervangende partij in BeNext gevonden. Deze zal de monitoringsinstallaties, zowel de nieuwe als de oude, voortzetten.

Momenteel zijn OSC en BeNext samen bezig met de migratie van het platform van OSC naar BeNext. De kosten voor deze onvoorziene migratie worden door Homij DEC gedragen. Helaas duurt dit traject langer dan vooraf voorzien. Op dit moment komt de data reeds wel binnen bij BeNext, maar doordat zij andere instellingen wat betreft datafrequentie gewend zijn, moeten ze eerst de nieuwe programmering toepassen om de data ook te kunnen visualiseren. De data zijn helaas niet meer zichtbaar in de OSC-omgeving.

Achter de schermen wordt hard gewerkt om deze data zo snel mogelijk zichtbaar te maken in het nieuwe systeem en de verwachting is dat de partijen eind maart 2024 de technische problemen hebben opgelost en dat wij u (de gebruikers) toegang kunnen verschaffen tot de nieuwe omgeving. Hiervoor krijgt u t.z.t. een nieuwe account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dank voor het melden, gelukkig hebben we HA met de @PimDoos uitbreiding!

Ben ook benieuwd of er dan een ander kastje in de meterkast gaat komen.

[ Voor 33% gewijzigd door Vhond op 13-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:05:
Dank voor het melden, gelukkig hebben we HA met de @PimDoos uitbreiding!

Ben ook benieuwd of er dan een ander kastje in de meterkast gaat komen.
Het lijkt erop dat de bestaande systemen worden overgedragen aan de nieuwe partij, dus dat ze het bestaande kastje waarschijnlijk voorzien van nieuwe software die de data naar de nieuwe partij stuurt.

Ik heb One Smart Control gevraagd of ze wat van de documentatie die ze overdragen ook door mij kunnen laten inzien, zodat ik kan kijken of er nog meer met Home Assistant geïntegreerd kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ben benieuwd of het ook nog meer gaat betekenen op het gebied van domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:32
tomboo91 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Wel loop ik nu tegen het probleem dat alle apparaten "inactief" zijn en dus geen data verzenden naar de app of HA. De Bo-e/6t unit boven blijft wel geel(/oranje) knipperen. Helaas krijg ik over deze unit geen informatie vinden.
Heb je dit ooit nog kunnen oplossen? Ik heb hier ook last van in ons nieuwbouwhuis. Stroom eraf halen lost het in ieder geval niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
PimDoos schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Het lijkt erop dat de bestaande systemen worden overgedragen aan de nieuwe partij, dus dat ze het bestaande kastje waarschijnlijk voorzien van nieuwe software die de data naar de nieuwe partij stuurt.

Ik heb One Smart Control gevraagd of ze wat van de documentatie die ze overdragen ook door mij kunnen laten inzien, zodat ik kan kijken of er nog meer met Home Assistant geïntegreerd kan worden :)
Hoi @PimDoos : is er al wat meer bekend over de overname en of dat gevolgen heeft voor de OneSmart kastjes in de MorgenWonen woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Hoi @PimDoos : is er al wat meer bekend over de overname en of dat gevolgen heeft voor de OneSmart kastjes in de MorgenWonen woningen?
Homij heeft laten weten dat ze de huidige systemen van One Smart Control door een andere partij technisch laten overnemen. Hoe dat er precies uitziet is volgens mij nog niet echt duidelijk gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
Pimdoos,

Ik woon ook al zn 7 jaar in tevredenheid in een Morgen Wonen huis. Het enige is dat mij monitoring al jaren niet meer werkt.

Werkt jouw systeem los van de monitor van MW?
Heb ik er veel extras voor nodig. Ik zou graag alles weer kunnen monitoren. Helaas kan de Homij niet helpen. Ze reageren slecht
PimDoos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Homij heeft laten weten dat ze de huidige systemen van One Smart Control door een andere partij technisch laten overnemen. Hoe dat er precies uitziet is volgens mij nog niet echt duidelijk gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Bec80 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:15:
Pimdoos,

Ik woon ook al zn 7 jaar in tevredenheid in een Morgen Wonen huis. Het enige is dat mij monitoring al jaren niet meer werkt.

Werkt jouw systeem los van de monitor van MW?
Heb ik er veel extras voor nodig. Ik zou graag alles weer kunnen monitoren. Helaas kan de Homij niet helpen. Ze reageren slecht

[...]
Mijn integratie werkt lokaal met de OneConnect server van One Smart Control die als het goed is in je meterkast hangt, i.c.m. het Home Assistant platform. Het opzetten Home Assistant vergt enige technische kennis, maar je kunt op hun site (en fora, en hier op Tweakers) een hoop informatie vinden om je op weg te helpen.

Via de lokale integratie kun je in veel gevallen zelfs iets meer uitlezen dan via de portal van One Smart Control mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bec80
Ik heb denk geen One smart Control in mijn meterkast. Boven in de technische kast hangt alleen een wit kastje van Morgen Wonen met een Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Bec80 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:48:
Ik heb denk geen One smart Control in mijn meterkast. Boven in de technische kast hangt alleen een wit kastje van Morgen Wonen met een Raspberry Pi
Hmm... Dat klinkt als een compleet ander systeem. Met mijn integratie kun je die niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Bec80 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:48:
Dat is apart.

Kan je daar misschien een foto van posten? En van wanneer dateert de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bec80
Vhond schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Dat is apart.

Kan je daar misschien een foto van posten? En van wanneer dateert de woning?
Dit heb ik boven in mn kast hangen. Ik woon er nu 8 jaar. Het lijkt een eigen brouwsel van Morgen Wonen. One Smart Control hebben ze waarschijnlijk later ingebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99lyGPi5frYPlsjgE7ykfQDmpbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUYOLdPfzRISjjVK2fcD8FaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLo8N5oY5c4kzSYvdVMf77Akebk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbBUWtgUrKWeJYCgXSeZdHAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1Cof01uWN0zsXHi_jClH6e2gBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtamQcxMBcgu2R4VwZdb3oVU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bec80 op 11-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dat lijkt inderdaad op eigen 'maaksel' gebaseerd op een Raspberry Pi. Ben wel benieuwd welke software daar op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@PimDoos : is jouw plugin compatible met HA versie 13.1 die net is uitgebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:56:
@PimDoos : is jouw plugin compatible met HA versie 13.1 die net is uitgebracht?
13.1 is een Home Assistant OS versie, dat staat dus los van de Home Assistant Core versie waar de One Smart Control integratie in draait ;)

Ik draai 2024.8.1 zonder problemen.

• Vhond
  • Niet online
PimDoos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

13.1 is een Home Assistant OS versie, dat staat dus los van de Home Assistant Core versie waar de One Smart Control integratie in draait ;)

Ik draai 2024.8.1 zonder problemen.
Dank voor je verheldering, core is naar .2 gegaan. Maar wanneer verwacht je incompatibiliteiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Vhond op 22-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Dank voor je verheldering, core is naar .2 gegaan. Maar wanneer verwacht je incompatibiliteiten?
Voorlopig niet.
De integratie breekt pas als One Smart Control iets fundamenteel wijzigt aan hun lokale API, of als Home Assistant een grote breaking change heeft. Beide zal niet zomaar gebeuren, en in geval van HA wordt dit vaak ruim van tevoren aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@PimDoos : heb HA naar nieuwe versie geüpdatet (versie 13) met core 2024.8.3 en HACS naar versie 2.0, maar een resulteert in het niet meer doorgeven van de One Smart Control data.

Het vreemde is ook dat er in het Overview Dashboard bij Sensor HACS staat '1 pending update(s)', maar HACS is geüpdatet en HA is herstart.

Opnieuw downloaden en installeren verhelpt het euvel niet

In de logfile zie ik het volgende:

Logger: custom_components.onesmartcontrol.onesmartwrapper
Source: custom_components/onesmartcontrol/onesmartwrapper.py:490
integration: One Smart Control (documentation, issues)

Could not update ['bypass_percentage', 'outlet_air_temperature', 'comfort_temperature', 'filter_status'] for 'COMFOAIR': Client read timed out

Hoe verder?? (opnieuw configureren van de OneSmartControl Hub geeft geen oplossing).

Edit: ineens zie ik wel weer data binnenkomen. Het gekke is dat gisteren de hele dag geen data doorgegeven lijkt te zijn en dat vandaag het verbruik enorm veel is (optelling van gisteren en vandaag tegelijk)?

[ Voor 11% gewijzigd door Vhond op 28-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 11:51

larshack

Zonder melk en suiker

Sinds 1,5 maand krijg ik geen data meer binnen van de warmtepomp en wtw-box in Home Assistent. De Huawei PV-omvormer heeft het nooit gedaan in HA. Nu knippert op het OSC kastje op zolder een geel lampje dat zo nu en dan aan blijft en daarna weer gaat knipperen.

Ik heb het kastje op zolder en in de meterkast al eens herstart, maar dit lost het niet op.

Voordat ik MorgenWonen of OSC ga mailen, heeft iemand hier de oplossing voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Natuurlijk vreemd dat je kastje boven geel knippert (ipv stabiel groen), maar heb je wel steeds hetzelfde IP nummer voor het smarthome kastje ipv een dynamisch toegewezen IP nummer waardoor je in de HA configuratie dit moet aanpassen naar het nieuwe nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 11:51

larshack

Zonder melk en suiker

Vhond schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:07:
Natuurlijk vreemd dat je kastje boven geel knippert (ipv stabiel groen), maar heb je wel steeds hetzelfde IP nummer voor het smarthome kastje ipv een dynamisch toegewezen IP nummer waardoor je in de HA configuratie dit moet aanpassen naar het nieuwe nummer?
Het gekke is dat ik wel de waarden van de stroommeter in het kastje in de mterkast kan uitlezen in Home Assistant, maar dat de communicatie vanuit dat kastje naar die op zolder niet goed lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dat is wel vreemd. Als het lang aanhoudt zou ik toch even met Morgenwonen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Sinds een dag of 10 leest Home Assistant geen waardes meer uit van de zonnepanelen.

Als ik op het apparaat zelf kijk zie ik de lampjes gewoon branden?
Aangezien de Smart Control app al tijden geen meterstanden meer weergeeft kan ik daar ook niks mee.

HA leest nog wel waardes van de P1 uitgang van de elektriciteitsmeter uit. Is er iets veranderd mbt de Smart Control kastjes??

Zie nu ook dat het lampje rood knippert van het Smart Control kastje in de meterkast.

Dat verklaart veel...

Kan ik eea zelf weer aan de gang helpen? Resetten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Heb de spanning eraf gehad, maar nada blijft rood knipperen na reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Aangezien ik een paar maanden geleden verhuisd ben, heb ik geen toegang meer tot een One Smart Control systeem. Ik kan dus niet echt meer verder ontwikkelen aan de Home Assistant integratie.

De Home Assistant integratie communiceert met de OneConnect via de interface bedoeld voor de One Smart Control app. Als je de data ook niet meer ziet in de OSC app, zijn ze mogelijk de software aan het aanpassen.
Check even of de Home Assistant integratie iets in de logs wegschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@PimDoos : dank voor je snelle reactie. De One Smart app laat al langere tijd alleen het verbruik op dat moment zien, maar op dit moment zie ik ook bij veel 'devices' inactief staan.

Dat zou misschien kunnen duiden op dat er iets met de software in de OneConnect gebeurt??

Met wie heb jij destijds contact gehad over de ontwikkelingen daaromtrent? Iemand bij Morgenwonen of iemand van het bedrijf wat OneSmart heeft overgenomen? Misschien dat je dat in een PM aan mij wilt laten weten?

nb: overigens wel jammer (maar wel begrijpelijk aangezien je niet meer over een One Smart beschikt) dat je niet meer verder ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vhond schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:58:
@PimDoos : dank voor je snelle reactie. De One Smart app laat al langere tijd alleen het verbruik op dat moment zien, maar op dit moment zie ik ook bij veel 'devices' inactief staan.

Dat zou misschien kunnen duiden op dat er iets met de software in de OneConnect gebeurt??

Met wie heb jij destijds contact gehad over de ontwikkelingen daaromtrent? Iemand bij Morgenwonen of iemand van het bedrijf wat OneSmart heeft overgenomen? Misschien dat je dat in een PM aan mij wilt laten weten?

nb: overigens wel jammer (maar wel begrijpelijk aangezien je niet meer over een One Smart beschikt) dat je niet meer verder ontwikkelt.
One Smart Control wordt niet meer ontwikkeld en wordt nu geheel vervangen door DigitalStrom.
Ik woon zelf in huis geleverd met OSM en heb hierover een brief gehad.
De interne componenten kunnen blijven werken, maar de server moet vervangen worden door een DigitalStrom server. Daar vroegen ze bij ons in de wijk 1450 euro voor, maar ik had alles al vervangen door andere smart switches.

Ik ben dus bang dat je dit niet echt meer werkend zult gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:07:
[...]

One Smart Control wordt niet meer ontwikkeld en wordt nu geheel vervangen door DigitalStrom.
Ik woon zelf in huis geleverd met OSM en heb hierover een brief gehad.
De interne componenten kunnen blijven werken, maar de server moet vervangen worden door een DigitalStrom server. Daar vroegen ze bij ons in de wijk 1450 euro voor, maar ik had alles al vervangen door andere smart switches.

Ik ben dus bang dat je dit niet echt meer werkend zult gaan krijgen.
Waarschijnlijk doel je dan op deze 'aanbieding':

https://www.wooniot.nl/shop/upgrade/

Wat heb je zelf geïnstalleerd om eea (oa zonnepanelen en warmtepomp) weer uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vhond schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Waarschijnlijk doel je dan op deze 'aanbieding':

https://www.wooniot.nl/shop/upgrade/

Wat heb je zelf geïnstalleerd om eea (oa zonnepanelen en warmtepomp) weer uit te lezen?
Ik gebruik Home Assistant. Daarin is een integratie voor mijn omvormers en slimme meter. Achter de knoppen heb ik Shellies of andere ESP based smart relays.

Maar dit heeft wel enige tijd gekost om op te zetten allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@TheFes : ik gebruik ook Home Assistant met daarbovenop de plugin die PimDoos had gemaakt (deze leest de data uit vanuit de SmartOne kastjes).

Ben dan wel benieuwd naar hoe je de data van je zonnepanelen en warmtepomp uitleest. Welke hardware software combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vhond schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:20:
@TheFes : ik gebruik ook Home Assistant met daarbovenop de plugin die PimDoos had gemaakt (deze leest de data uit vanuit de SmartOne kastjes).

Ben dan wel benieuwd naar hoe je de data van je zonnepanelen en warmtepomp uitleest. Welke hardware software combinatie.
Warmtepomp heb ik niet, en voor de zonnepanelen is er voor elke omvormer weer een andere integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7

De gegevens uit de One Connect worden nu verwerkt door en zijn zichtbaar in de app van BeNext.
De gegevens zijn nog steeds uit te lezen via de Home Assistant Integration. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Erik7 op 17-02-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Erik7 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:26:
[...]

De gegevens uit de One Connect worden nu verwerkt door en zijn zichtbaar in de app van BeNext.
De gegevens zijn nog steeds uit te lezen via de Home Assistant Integration. :)
Dat is interessant, maar ik voeg me ook af waarom ik niet meer de OneConnect uit kon lezen nu?

Het knippert nu een tijdje (paar dagen) rood, resetten (door langer indrukken van het ledje) heeft geen effect.

Het ledje verandert wel een aantal keren van kleur maar wordt niet groen. Ik zie wel dat het apparaatje een goed intern IP nummer heeft ontvangen. Maar meer zie ik dan ook niet.

nb: welke gegevens gebruik je voor de BeNext inzicht app? Dezelfde als voor de Smart Control app?

[ Voor 6% gewijzigd door Vhond op 17-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Vhond schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Dat is interessant, maar ik voeg me ook af waarom ik niet meer de One Smart uit kon lezen nu?

Het knippert nu een tijdje (paar dagen) rood, resetten (door langer indrukken van het ledje) heeft geen effect.

Het ledje verandert wel een aantal keren van kleur maar wordt niet groen. Ik zie wel dat het apparaatje een goed intern IP nummer heeft ontvangen. Maar meer zie ik dan ook niet.
De One Smart knipperde hier ook een paar dagen rood, resetten lukte mij ook niet.
Nadat ik de spanning eraf gehaald had duurde het even voordat het lampje weer groen werd en de gegevens door HA uitgelezen konden worden.

De BeNext site en app geeft overigens nog steeds aan dat de gateway niet bereikbaar is (sinds de 12e).
nb: welke gegevens gebruik je voor de BeNext inzicht app? Dezelfde als voor de Smart Control app?
Neem even contact op met Homij DEC. Ik denk dat er wel een account aangemaakt is, maar niet gecommuniceerd is.
BeNext heeft een eigen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Erik7 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:24:
[...]

De One Smart knipperde hier ook een paar dagen rood, resetten lukte mij ook niet.
Nadat ik de spanning eraf gehaald had duurde het even voordat het lampje weer groen werd en de gegevens door HA uitgelezen konden worden.

De BeNext site en app geeft overigens nog steeds aan dat de gateway niet bereikbaar is (sinds de 12e).

[...]

Neem even contact op met Homij DEC. Ik denk dat er wel een account aangemaakt is, maar niet gecommuniceerd is.
BeNext heeft een eigen app.
Heb HomijDec gebeld, zij gaven aan dat er iets was met de verbinding met de OneConnect (ze zijn ermee bezig om de verbinding weer te herstellen, maar dat kon wel een week duren???)

En ik kan alleen de spanning er afhalen als ik een gehele groep uitschakel in de meterkast (heb ik gedaan, maar dus met geen resultaat ). Toen wist ik nog niet dat er iets aan de hand was met de verbinding.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is waarom het kastje per se verbinding met hen nodig heeft?? Ik begrijp het voor hen wel (om op afstand eea te kunnen uitlezen, maar voor intern, lees eigen huis gebruik, niet)??

En is de OneSmart niet op een andere manier van de spanning af te halen?

Aanvulling en ter info: heb de OneEnergy (kastje wat uiteindelijk de zaken als zonnepanelen en warmtepompdata uitleest) herstart (bot de groep waarop deze is aangesloten uit- en aangezet, is er geen andere manier voor???) en toen kreeg ik weer data binnen via HA.

Conclusie bevestigd dat utp kabel in de Onecontrol puur is voor verbinding naar buiten (dus voor Homij om eea te kunnen uitlezen OF kunnen benaderen van je eigen installatie via internet).
De Oneenergy gaf een blauw lampje (dat betekent voor de OneControl) dat er een software update plaatsvindt/ heeft gevonden (of dat ook de betekenis is voor de Oneenergy)?? Enfin, daar bleef de Oneenergy in hangen en vandaar dat de spanning eraf en er weer op uiteindelijk resulteerde in een groen ledje.

[ Voor 26% gewijzigd door Vhond op 17-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:32:
[...]

En is de OneSmart niet op een andere manier van de spanning af te halen?
De OneConnect Server zat in mijn oude huis direct gevoed achter de hoofdschakelaar. (In het elektra topic zouden hier de haren van overeind gaan staan vermoed ik)
Met wie heb jij destijds contact gehad over de ontwikkelingen daaromtrent? Iemand bij Morgenwonen of iemand van het bedrijf wat OneSmart heeft overgenomen?
Ik heb meer dan een jaar geleden een paar keer contact gehad met iemand bij One Smart Control via het support mailadres, de conclusie daarvan was dat er niet meer ontwikkeld wordt aan het platform en dat iedereen die eraan gewerkt heeft nu met nieuwe projecten (wss DigitalStrom) bezig is.

[ Voor 3% gewijzigd door PimDoos op 17-02-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
De OneConnect Server zat in mijn oude huis direct gevoed achter de hoofdschakelaar. (In het elektra topic zouden hier de haren van overeind gaan staan vermoed ik)
Hier precies het zelfde, heel bijzonder. Dat zullen ze nu vast anders gedaan hebben.
Ik heb meer dan een jaar geleden een paar keer contact gehad met iemand bij One Smart Control via het support mailadres, de conclusie daarvan was dat er niet meer ontwikkeld wordt aan het platform en dat iedereen die eraan gewerkt heeft nu met nieuwe projecten (wss DigitalStrom) bezig is.
Kan ik bevestigen. Bij OSC kan je niet meer terecht.
Voor vragen kun je contact opnemen met Homij DEC en ik heb ook al een keer contact gehad met BeNext.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Haha, ja elektrotechnisch is eea niet goed te bevatten (direct achter de hoofdschakelaar)...

@Erik7 Over BeNext, is het daarvoor wel nodig om buiten je eigen netwerk in te loggen om data te krijgen of kan je gewoon lokaal contact leggen met de OneConnect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
De OneConnect is gewoon bereikbaar binnen je eigen netwerk, ook zonder connectie met de buitenwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Erik7 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:49:
De OneConnect is gewoon bereikbaar binnen je eigen netwerk, ook zonder connectie met de buitenwereld.
Laatste poging ; )

Dat weet ik voor zover het de OneSmart control app betrof, maar geldt dat ook voor de BeNext app?
En moet je daarvoor ook inlogcredentials hebben?

Edit: credentials voor OneSmart Control app werken niet in BeNext app…

[ Voor 8% gewijzigd door Vhond op 18-02-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik7
Je moet inderdaad inloggen met nieuwe inloggegevens bij BeNext app/of op de site.
Ik had begrepen dat iedereen hiervan op de hoogte gesteld zou worden, blijkbaar niet. Neem even contact op met Homij DEC, zij zullen je hier verder mee helpen.

In HA moet je overigens wél gewoon je oude (OneSmart Control) inloggegevens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Vandaag zag ik geen levering van de zonnepanelen doorgegeven in de app.

Beneden is het ledje groen van de One Smart Control, maar boven blauw???
Wat betekent blauw?

Ik zie dat het aan het update is, maar daar blijft ie in hangen.
https://onesmartcontrol.c...8/01/DA-004-01_BO-S6t.pdf

Hoe kan ik eea herstarten??

[ Voor 34% gewijzigd door Vhond op 18-08-2025 19:41 ]

• Vhond
  • Niet online
Het is nu officieel: de One Smart Control wordt niet meer ondersteund (en is niet meer te krijgen). Door MorgenWonen wordt de BeNext hardware aangeraden (maar die gateway wordt ook allang niet meer geleverd/uitverkocht) en was hartstikke duur.

uitvoering: BeNext Internet Gateway

Wat zijn verdere opties nu om eea uit te lezen? Alle andere P1 monitor gestuurde hardware??
En wat tav de warmtepomp, WTW etcetera ?

[ Voor 13% gewijzigd door Vhond op 04-09-2025 10:58 ]

• PimDoos
Ik heb ooit een overzicht gemaakt van integraties voor het uitlezen van de verschillende installaties.
https://github.com/PimDoos/MorgenWonenIoT

Als je een beetje handig bent kun je met een ModBus adapter de ModBus lijn waar de warmtepomp en omvormer op zitten uitlezen. Met een RS485 adapter kun je ook het ComfoAir protocol van de WTW uitlezen (let op; dit is geen modbus). Ik had dit allemaal aangesloten zitten op Home Assistant.
Voor P1 zou ik een andere P1 dongle kopen, bijvoorbeeld een van HomeWizard of deze van SmartGateways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
PimDoos schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:38:
Als je een beetje handig bent kun je met een ModBus adapter de ModBus lijn waar de warmtepomp en omvormer op zitten uitlezen. Met een RS485 adapter kun je ook het ComfoAir protocol van de WTW uitlezen (let op; dit is geen modbus). Ik had dit allemaal aangesloten zitten op Home Assistant.
Voor P1 zou ik een andere P1 dongle kopen, bijvoorbeeld een van HomeWizard of deze van SmartGateways.
Ok, dus de warmtepomp is uit te lezen mbv het Modbusprotocol (en de WTW niet).
En welke ModBus adapter zou je dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:51:
[...]

Ok, dus de warmtepomp is uit te lezen mbv het Modbusprotocol (en de WTW niet).
En welke ModBus adapter zou je dan gebruiken?
Voor ModBus gebruik je ook gewoon een RS485 adapter (naar USB of een met een TCP/IP server).
Hiervan heb je er dus een nodig voor de ModBus (i.c.m. de HA ModBus integratie), en afzonderlijk een voor de WTW (i.c.m. het ComfoAir script). Het is even tricky om het werkend te krijgen, maar met de config op GitHub moet je een heel eind komen.

Ik had zelf een Raspberry Pi in de technische kast op zolder hangen, met daarop twee USB RS485 adapters. De Modbus had ik vervolgens met een netcat listener beschikbaar gemaakt voor Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@PimDoos : Bedankt voor deze aanvullende informatie. Ik weet niet of ik er zelf uitkom, maar misschien kan ik een beroep op een vriend doen die wat handiger is.

[ Voor 4% gewijzigd door Vhond op 06-09-2025 12:08 ]

Pagina: 1 2 Laatste