Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10

One Smart Control Ervaringen & discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ZMb36IJhGZMyJ8W5C9UYAWi/full.jpg

Inhoudsopgave

One Smart Control
Copy Paste van http://onesmartcontrol.com/
Een nieuwe woning bouwen of alle comfort van een nieuwe woning in je huidige woning brengen? ONE Smart Control tovert je elektriciteit om in een krachtig en slim netwerk. Alle drukknoppen en stopcontacten worden veelzijdiger dan ooit. Lichten gegroepeerd in- en uitschakelen, verwarming aanzetten vanop afstand, muziek bedienen met de smartphone… Bovendien is ONE Smart Control het perfecte meetinstrument om energiebesparend te leven..

De Componenten

Het One Smart Systeem is een modulair systeem geschikt voor inbouw in je woning. Het vergt wat meer installatie kennis dan opbouw systeem maar is wel "onzichtbaar".

het begint in de meterkast met de SmartOne

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CHwwDefKdjjPz4VxhtK0T3ln/full.jpg
Installeer de SmartOne. Dit is de slimme zekering. Hiervan gebruikt je één exemplaar per slimme kring die je wenst. Deze slimme zekering meet de gebruikte energie van deze kring en communiceert met de ONE Smart Control componenten die op deze kring geïnstalleerd zijn.
daarna:
Oneconnect
Installeer de OneConnect. Dit is de home gateway. Deze zorgt voor de verbinding van uw slimme woning met het internet. Dit maakt het mogelijk uw woning met uw smartphone te bedienen. Zowel thuis als vanop afstand. Deze gateway meet alle energiestromen: gas, water elektriciteit en de opbrengst van uw zonnepanelen.
en last but not least:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z0xGdpMgpR361aGuRf8IBMQL/full.jpg
Installeer de OneFilter. Dit is een filter die uw woning beschermt tegen storingen vanop het elektriciteitsnet. (Deze kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van omvormers van zonnepanelen van inferieure kwaliteit.)
Inprincipe zitten je meterkast werkzaamheden er nu op !

je kunt nu beginnen met het plaatsen van de OneSmart Componenten (Er is geen stuurdraad benodigd, dus je hoeft geen extra kabels te leggen!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aO35yxq5K2OIksI7y9LDWmDQ/full.jpg
Installeer de ONE Smart Control componenten: vaak in de vorm van kroonsteentjes (lusterklemmen), die afhankelijk van de functie een andere kleurcode hebben. Deze worden bij schakelaars, stopcontacten, zonnewering, lichtarmaturen, … aangebracht. Deze componenten communiceren over het lichtnet en meten de energie die gebruikt wordt door het aangesloten product.
als laatste installeer je de app op je smartphone of tablet:
Google Play App
Itunes

overige componenten

Het is niet nodig om andere speciale zaken aan te schaffen, het is echter wel zo dat het systeem gemaakt is om te werken met pulse schakelaars. middels een deze schakelaars kun je verschillende scenes / functies aan een knop koppelen en kun je verlichting dimmen. Er is echter een speciale functie waarmee je traditionele (aan/uit) schakelaars gewoon kunt gebruiken!

De verschillende blokjes die aangeboden worden hebben allemaal een eigen doelgroep, zo zijn er de schakelblokjes voor verlichting (met of zonder dimmer) er zijn netsnoeren met ingebouwde schakelaars zodat je ook je sfeer verlichting kunt aansturen en specifieke blokjes voor zonwering/rolluiken, ventilatie en vele andere zaken.

Ook de thermostaat is te koppelen met het One Smart Control systeem zodat je verwarming kunt programmeren of automatiseren!

in gebruikname

Wanneer je alle componenten geïnstalleerd hebt kun je via de app beginnen met programmeren. Het systeem maakt gebruik van een vorm van Dlan om te communiceren met de verschillende onderdelen dus als het goed is kun je in de applicatie meteen de aangesloten componenten vinden. de eerste stap is echter het aanmaken van de verschillende kamers/ruimtes in je woning.

Je kunt op een gemakkelijke manier vinden welk blokje welk apparaat aanstuurt door hem kort te laten knipperen. Vervolgens plaats je het component in de juiste kamer. Wanneer je dit hebt gedaan is de basis gelegd voor je domotica systeem en kan het echte instelwerk beginnen.

Programmeren

Work in progress

WiP

Disclaimer

Het is altijd verstandig om elektra werkzaamheden uit te laten voeren door een gecertificeerde installateur. voor zover mij bekend zijn er in Nederland op dit moment maar enkele installateurs die met One Smart Control bekend zijn echter spreekt het aansluiten van het systeem voor zich en kan elke installateur het aansluiten!

TS: zal verder aangevuld worden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Dit lijkt behoorlijk op digitalstrom of niet?

Het is digitalstrom zie ik al ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Bl4ckviper op 17-10-2017 10:32 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
hardware komt inderdaad van Digistrom af ja :)

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29

dread

Sluwe vlaming

Ziet er als een interessant systeem uit.

Het mooie is dat het werkt met alle aanwezige apparatuur.

Helaas geen verdelers of installateurs in Purmerend?

Ook niet echt een inzicht van kosten of reviews ergens?

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:07
Dit is een afgeleide van het digitalSTROM systeem.

[ Voor 71% gewijzigd door rvdgaag op 14-12-2018 17:52 ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Erik7
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 15:00
Weet iemand misschien het standaard Admin wachtwoord?

Via de app wordt mij een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd, maar deze weet ik helaas niet meer en zou niet weten hoe ik die kan achterhalen. Misschien moet ik een procedure volgen via de One Connect?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Erik7 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:21:
Weet iemand misschien het standaard Admin wachtwoord?

Via de app wordt mij een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd, maar deze weet ik helaas niet meer en zou niet weten hoe ik die kan achterhalen. Misschien moet ik een procedure volgen via de One Connect?

Bedankt alvast.
mega late reactie, maar dat is toch gewoon admin?

je kan altijd een harde reset doet maar dan ben je je hele config kwijt.

edit: er is geen generiek admin account na de 1e installatie maak je zelf users aan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Reloader op 24-12-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Even dit topic uit de digitale mottenballen halen.

Wij krijgen (hopelijk eind augustus) onze nieuwbouwwoning opgeleverd, met daarbij One Smart Control voor bediening van lampen en dergelijke.

Is er direct, of indirect via bijvoorbeeld Domoticz, integratie met Google Assistant mogelijk?

Update (heb even met ze gechat):
Volgens One Smart Control zijn ze er wel mee bezig, maar ze verwachten het pas 2020. Ze zijn een tijdje geleden samen gegaan met DigitalSTROM en zij hebben het al wel. Ze hopen hun kennis te gebruiken voor een eigen implementatie.

Als ik kijk naar DigitialSTROM dan lijken ze nog de oude koppeling te hebben, waarbij je dus "tell DigitalSTROM to turn off the lights" moet zeggen. Ik hoop wel dat ze die niet gaan gebruiken dan, maar gewoon als smart device te koppelen gaan zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door TheFes op 21-06-2019 14:18 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Woning al opgeleverd @TheFes ?

van wat ik begrepen heb moet assistenten integratie er inderdaad aankomen evenals geofencing.

bij mezelf onlangs de besturing van een garage/poort kunnen koppelen onlangs ook dat is nieuw voor zover ik weet.

daarnaast sinds vorige week een nieuwe app die ik nog uit moet pluizen maar die moderner en logischer overkomt.

volgens mij ook op de planning: een nieuwe server met daarin de mogelijkheid om via webinterface te communiceren. Wat mij het dan weer makkelijker maakt om er met homekit ofzo tegenaan te praten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Reloader schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:06:
Woning al opgeleverd @TheFes ?

van wat ik begrepen heb moet assistenten integratie er inderdaad aankomen evenals geofencing.

bij mezelf onlangs de besturing van een garage/poort kunnen koppelen onlangs ook dat is nieuw voor zover ik weet.

daarnaast sinds vorige week een nieuwe app die ik nog uit moet pluizen maar die moderner en logischer overkomt.

volgens mij ook op de planning: een nieuwe server met daarin de mogelijkheid om via webinterface te communiceren. Wat mij het dan weer makkelijker maakt om er met homekit ofzo tegenaan te praten ?
Woning is opgeleverd, maar heb nog niet met het systeem kunnen spelen. Ben alleen nog maar met mijn telefoon binnen geweest, waarop ik wel de app geïnstalleerd heb, maar omdat ik nog geen internet heb, kan ik niet op hetzelfde WiFi netwerk connecten.

Goed om te horen dat het systeem stappen maakt in de ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
In de nieuwe app kan ik de tijdschakelingen niet meer vinden iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Reloader schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:43:
In de nieuwe app kan ik de tijdschakelingen niet meer vinden iemand een idee?
Het moet wel mogelijk zijn, volgens mij onder scenario's.
Ik heb maandag pas internet in mijn nieuwe huis, dus kan het dan pas met zekerheid zeggen. Afgelopen week uitleg van de mogelijkheden gehad, maar die beste man had een 4G router bij. Toen heb ik het wel voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
sinds de laatste update werkt het gewoon :)

-update, sinds de laatste update van de app zie je al jou oude tijdsinstellingen en schakelingen onder "scenario's"staan.

Het enige wat ik nu nog niet kan vinden is hoe ik aan de toestand "slapen" een temperatuur kan koppelen van de diverse thermostaten in huis

[ Voor 75% gewijzigd door Reloader op 11-10-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Reloader
Heb jij (of iemand anders die dit topic leest) een idee of en hoe je lampen kunt uitsluiten van uitgaan bij ingaan van de weg-stand?

Toelichting:
Ons huis is voorzien van 2 knoppen (1 bij de voordeur en 1 bij de achterdeur) om het huis op de weg-stand te zetten. Hierbij gaan dan alle lichten uit.
Echter heb ik voor de trapkast een deursensor geïnstalleerd, die een wifi-lamp schakelt. Die lamp kan dus gewoon aan blijven. Het is niet handig als ik wanneer ik de weg-knop gebruikt heb, eerst de schakelaar moet gebruiken voordat de lamp weer werkt, ook omdat het soms even kan duren voordat de wifi connectie weer gemaakt is, en de lamp dan dus aan blijft na het sluiten van de deur.

Ik kan wel vinden dat ik lampen kan uitsluiten van het triggeren van de thuis stand, dus als de weg stand geactiveerd is, en je zet die lamp aan, dan gaat het huis niet op de thuis stand. Maar ik kan niet vinden of je een lamp ook kunt uitsluiten van de weg stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Dat heb ik nog niet gevonden, zo zoek ik ook nog de mogelijkheid om de "waarden" van de afwezig stand aan te passen inderdaad. Volgens mij lukt dat niet meer sinds de nieuwe update. wat je zou kunnen doen is een actie koppelen aan "weg" met een vertraging erop om de lamp weer in te schakelen. dan is hij wel even uit maar gaat ook snel weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Reloader schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:00:
Dat heb ik nog niet gevonden, zo zoek ik ook nog de mogelijkheid om de "waarden" van de afwezig stand aan te passen inderdaad. Volgens mij lukt dat niet meer sinds de nieuwe update. wat je zou kunnen doen is een actie koppelen aan "weg" met een vertraging erop om de lamp weer in te schakelen. dan is hij wel even uit maar gaat ook snel weer aan
Dat werkt ook niet, want als de stroom weer op de lamp gaat, gaat hij aan, en blijft hij dus de hele tijd aan staan. Dan zou ik hem via de Tuya app weer uit moeten zetten (of iets via Tasker knutselen dat hij de lamp uit zet na x seconden met als trigger de weg-notificatie op mijn telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
TheFes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:04:
[...]

Dat werkt ook niet, want als de stroom weer op de lamp gaat, gaat hij aan, en blijft hij dus de hele tijd aan staan. Dan zou ik hem via de Tuya app weer uit moeten zetten (of iets via Tasker knutselen dat hij de lamp uit zet na x seconden met als trigger de weg-notificatie op mijn telefoon).
achso, ik kom er bij je op terug !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik heb inmiddels ook een mail aan hun support afdeling gedicht met deze en andere vragen. Als ik antwoord krijg zal ik het ook even hier laten weten.

• Reloader
TheFes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:08:
Ik heb inmiddels ook een mail aan hun support afdeling gedicht met deze en andere vragen. Als ik antwoord krijg zal ik het ook even hier laten weten.
antwoord al binnen?

ik kreeg terug van One Smart Control: configuratie --> alle apparaten --> dan het blokje wat je wilt aanpassen --> dan onder output "scenes" kunt klikken.

hier kun je instellen wat een apparaat moet doen bij een bepaalde scene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:04
Wij hebben nu ook dit systeem meegeleverd gekregen met onze nieuwe woning, begin januari komt er iemand langs om uitleg te geven. Jammer want ik zoek het liever zelf uit, liever geen “ziggo monteur” over de vloer. Maar goed er is 0,0 documentatie dus het zal wel moeten.

Ik hoop verder wel dat dit aan Apple Homekit is te knopen, een beetje googlen levert ook maar weinig resultaat op. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten een smart home te hebben waar je 10 verschillende apps moet gebruiken om alles aan te kunnen sturen waar ik nu heel tevreden ben over alle mogelijkheden in Home.

Iemand hier toevallig al meer ervaring in of informatie over?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Reloader schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:47:
[...]

antwoord al binnen?

ik kreeg terug van One Smart Control: configuratie --> alle apparaten --> dan het blokje wat je wilt aanpassen --> dan onder output "scenes" kunt klikken.

hier kun je instellen wat een apparaat moet doen bij een bepaalde scene
Sorry voor de late reactie, maar had inderdaad hetzelfde antwoord gehad.

Antwoord op overige vragen die ik gesteld had:
  • Philips Hue ondersteuning volgt waarschijnlijk volgend jaar, andere systemen zitten niet in de planning
  • Nieuwe server is nog in ontwikkelfase, kunnen ze verder nog niets over zeggen
  • Google Home ondersteuning zijn ze ook nog mee bezig, maar ze kunnen nog geen datum geven
bokkow schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:41:
Wij hebben nu ook dit systeem meegeleverd gekregen met onze nieuwe woning, begin januari komt er iemand langs om uitleg te geven. Jammer want ik zoek het liever zelf uit, liever geen “ziggo monteur” over de vloer. Maar goed er is 0,0 documentatie dus het zal wel moeten.

Ik hoop verder wel dat dit aan Apple Homekit is te knopen, een beetje googlen levert ook maar weinig resultaat op. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten een smart home te hebben waar je 10 verschillende apps moet gebruiken om alles aan te kunnen sturen waar ik nu heel tevreden ben over alle mogelijkheden in Home.

Voor zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk. Ze zijn dus wel bezig met Google Assistant, mogelijk ook met Apple Homekit, maar daar heb ik zelf niet naar gevraagd :)

[ Voor 37% gewijzigd door TheFes op 06-12-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
bokkow schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:41:

Homekit volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:04
Weet iemand of die server ook een webinterface heeft en zo ja, welke poort kan ik dan gebruiken?
Ik zie het IP adres van het apparaat maar dat is het dan ook. De app is niet zo instelbaar als wat ik zelf zou willen, een app vind ik eigenlijk ook meer iets voor de uiteindelijke bediening niet voor de configuratie.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
voor zover mij bekend is er nog geen webinterface voor de eindgebruiker beschikbaar. Wel ooit begrepen dat dat op de planning zit maar ik kan me niet meer herinneren of dat nu alleen een installateurs interface werd of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eekhoorn13
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik heb helaas weinig antwoorden. Heb zelf ook een (nieuwbouw) huis met het OneSmart systeem er in. De hardware integratie is op zich wel aardig, maar integreren lukt me allemaal niet echt; er is geen API en geen integratie met andere systemen geloof ik.

De server module heeft constant contact met een server van OneSmart, iets waar ik niet zo blij mee ben. Ik heb gemerkt dat zij makkelijk kunnen zien wat mijn instellingen zijn, iets wat volgens mij niet nodig is.

Nmap heeft me al geleerd dat poort 22 (dropbear SSH) en poort 9010 staan open. Het lukt me niet om op die SSH in te loggen. Die poort 9010 heeft iets met TLS (1.2; self-signed certificaat voor `C = XX, L = Edegem, O = OneSmartControl, CN = UnitTestCertificate`). Lijkt niet actief gebruikt te worden in normale toestand. Of misschien door de app; als ik de server module geen toegang geef tot het internet (maar wel tot mijn lokale netwerk), dan kan ik nog steeds de app gebruiken.

Een netwerk sniffer laat zien dat de server contact zoekt met cloud2.onesmartcontrol.com op poort 9010 en/of op poort 9040. Maar ook TLS, (door mij) niet in te zien dus. Voor de grap geprobeerd om de verbinding te redirecten naar een eigen TLS server met een eigen self-signed certificaat. Maar daar trapt hij niet in. Ook met een let's encrypt certificaat voor een andere server werkt het niet. Helaas zijn daar dus geen shortcuts genomen (ik had gehoopt op een luie 'no-verify' achtige optie).

Als ik zelf contact maak met die server (openssl s_client...), dan begint de server met `{"msg":"macIDRequest"}`, maar ik weet niet wat ik hem moet antwoorden :) Als iemand nog een idee heeft van hoe dat protocol te achterhalen is, of hoe ik via SSH op die server kan inloggen. Ik houd me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
eekhoorn13 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:34:
Ik heb helaas weinig antwoorden. Heb zelf ook een (nieuwbouw) huis met het OneSmart systeem er in. De hardware integratie is op zich wel aardig, maar integreren lukt me allemaal niet echt; er is geen API en geen integratie met andere systemen geloof ik.

De server module heeft constant contact met een server van OneSmart, iets waar ik niet zo blij mee ben. Ik heb gemerkt dat zij makkelijk kunnen zien wat mijn instellingen zijn, iets wat volgens mij niet nodig is.

Nmap heeft me al geleerd dat poort 22 (dropbear SSH) en poort 9010 staan open. Het lukt me niet om op die SSH in te loggen. Die poort 9010 heeft iets met TLS (1.2; self-signed certificaat voor `C = XX, L = Edegem, O = OneSmartControl, CN = UnitTestCertificate`). Lijkt niet actief gebruikt te worden in normale toestand. Of misschien door de app; als ik de server module geen toegang geef tot het internet (maar wel tot mijn lokale netwerk), dan kan ik nog steeds de app gebruiken.

Een netwerk sniffer laat zien dat de server contact zoekt met cloud2.onesmartcontrol.com op poort 9010 en/of op poort 9040. Maar ook TLS, (door mij) niet in te zien dus. Voor de grap geprobeerd om de verbinding te redirecten naar een eigen TLS server met een eigen self-signed certificaat. Maar daar trapt hij niet in. Ook met een let's encrypt certificaat voor een andere server werkt het niet. Helaas zijn daar dus geen shortcuts genomen (ik had gehoopt op een luie 'no-verify' achtige optie).

Als ik zelf contact maak met die server (openssl s_client...), dan begint de server met `{"msg":"macIDRequest"}`, maar ik weet niet wat ik hem moet antwoorden :) Als iemand nog een idee heeft van hoe dat protocol te achterhalen is, of hoe ik via SSH op die server kan inloggen. Ik houd me aanbevolen.
ik geloof dat authenticatie op basis van mac adres is, als zij namelijk iets van mij willen weten vragen ze altijd mijn mac adres op.

vandaag meer mensen met storing? mijn server knippert oranje en ik heb wel degelijik internetverbinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Nog geen vooruitgang neem ik aan?

Ik neem aan dat we in dezelfde type woning wonen en kunnen inloggen via het portaal van One Smart Control?

Het zou echter mooi zijn als we ook direct zouden kunnen inloggen op de One Smart Server BO-S/6t (thuis in de meterkast) zodat er iets soortgelijks gecreëerd kan worden als:

https://github.com/lociii/homeassistant-digitalstrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Erik7 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:05:
Nog geen vooruitgang neem ik aan?

Ik neem aan dat we in dezelfde type woning wonen en kunnen inloggen via het portaal van One Smart Control?

Het zou echter mooi zijn als we ook direct zouden kunnen inloggen op de One Smart Server BO-S/6t (thuis in de meterkast) zodat er iets soortgelijks gecreëerd kan worden als:

https://github.com/lociii/homeassistant-digitalstrom
Dit portaal bedoel je? https://portal.onesmartcontrol.com
Daar zie ik alleen wat staafjes van het energieverbruik.

Ik heb sinds een weekje of zo nu ook Home Assistant draaien, en het zou fijn zijn als ik daar ook mijn One Smart Control lampen in zou kunnen krijgen. Dan hoeft directe Google Assistant ondersteuning nog niet eens per se, dat doe ik dan wel via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
De homeassistant "link" naar digitalSTROM is heel slecht gemaakt en werkt vrijwel niet. Als je dat wil gebruiken kan je beter IObroker gebruiken wat ongekende mogelijkheden geeft.

Met OSC zal dat nooit gaan werken omdat op de BO-S/6t geen webserver draait met een API.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Meer mensen vandaag inlog issues ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti-uit
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Jammer om te lezen dat ze nog steeds geen koppeling hebben met bijvoorbeeld applehomekit, homey of google. Ik heb geen zin in weer een andere app, dus wacht hier voorlopig nog even mee. Hoop wel dat het een keer komt, want een systeem dat zonder stralingen werkt lijkt mij wel wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
@Basti-uit One Smart Control is 100% gebaseerd op digitalSTROM. Inmiddels zijn deze gefuseerd. Met digitalSTROM heb je deze functionaliteiten wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tbone789
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-06 10:53
Dit is de eerste keer dat ik op het tweakers forum reageer, maar het leek me wel aardig om wat van mijn One Smart Control ervaring te delen. Ook wij hebben in onze nieuwbouw woning (2018) via een pilot project van onze aannemer One Smart gekregen voor het aansturen van de verlichting, ikzelf als ras IT-er wilde sowieso al erg graag iets met domotica gaan doen en het feit dat deze oplossing gebaseerd was op DigitalStrom en derhalve bedraad sprak mij in ieder geval zeer aan.

Na enkele jaren van gebruik kan ik zeggen dat het systeem qua verlichting doet wat het moet doen en een paar software glitches daargelaten ervaar ik het in ieder geval als een betrouwbaar systeem.

Wat mij echter niet bevalt aan dit systeem is het gesloten karakter (wat @Erik7 ook al opmerkte ), de matige integraties met derden en het feit dat het zich alleen laat configureren middels een telefoon, of tablet. Noem mij maar ouderwets :P , maar dit soort systemen configureren doe ik toch liever vanachter mijn PC dan te priegelen op mijn telefoon.

Op een gegeven moment heb ik dan ook aan OneSmart de vraag gesteld om toegang te krijgen tot de API waar ook de app gebruik van maakt om zelf (middels OpenHab) wat meer zaken in huis aan elkaar te kunnen knopen. Helaas kreeg ik daar nul op rekest.

Daarom, op een goede zaterdag morgen Kali linux maar eens aangezwengeld om te kijken of ik het verkeer tussen de app op mijn telefoon en de servermodule kon onderscheppen O-) . Na wat gepriegel met certificaten en ssl verkeer is het me uiteindelijk gelukt om de delen van het protocol waar ik in geintresseerd was te onderscheppen en te reverse-engineeren, middels wat java code, en ben ik nu in staat om via OpenHab mijn onesmart scenes te triggeren :9 .

Uiteindelijk is het protocol niet bijzonder spannend; het is in feite een JSON-RPC over een secure socket connectie op port 9010. Op dit moment heb ik de commando's om in te loggen, scenes te triggeren en energiemeters uit te lezen in OpenHab geimplementeerd. Als er intresse is dan wil ik wel eens kijken of ik e.e.a. ergens op een git repo kan knallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tbone789 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:25:
Dit is de eerste keer dat ik op het tweakers forum reageer, maar het leek me wel aardig om wat van mijn One Smart Control ervaring te delen. Ook wij hebben in onze nieuwbouw woning (2018) via een pilot project van onze aannemer One Smart gekregen voor het aansturen van de verlichting, ikzelf als ras IT-er wilde sowieso al erg graag iets met domotica gaan doen en het feit dat deze oplossing gebaseerd was op DigitalStrom en derhalve bedraad sprak mij in ieder geval zeer aan.

Na enkele jaren van gebruik kan ik zeggen dat het systeem qua verlichting doet wat het moet doen en een paar software glitches daargelaten ervaar ik het in ieder geval als een betrouwbaar systeem.

Wat mij echter niet bevalt aan dit systeem is het gesloten karakter (wat @Erik7 ook al opmerkte ), de matige integraties met derden en het feit dat het zich alleen laat configureren middels een telefoon, of tablet. Noem mij maar ouderwets :P , maar dit soort systemen configureren doe ik toch liever vanachter mijn PC dan te priegelen op mijn telefoon.

Op een gegeven moment heb ik dan ook aan OneSmart de vraag gesteld om toegang te krijgen tot de API waar ook de app gebruik van maakt om zelf (middels OpenHab) wat meer zaken in huis aan elkaar te kunnen knopen. Helaas kreeg ik daar nul op rekest.

Daarom, op een goede zaterdag morgen Kali linux maar eens aangezwengeld om te kijken of ik het verkeer tussen de app op mijn telefoon en de servermodule kon onderscheppen O-) . Na wat gepriegel met certificaten en ssl verkeer is het me uiteindelijk gelukt om de delen van het protocol waar ik in geintresseerd was te onderscheppen en te reverse-engineeren, middels wat java code, en ben ik nu in staat om via OpenHab mijn onesmart scenes te triggeren :9 .

Uiteindelijk is het protocol niet bijzonder spannend; het is in feite een JSON-RPC over een secure socket connectie op port 9010. Op dit moment heb ik de commando's om in te loggen, scenes te triggeren en energiemeters uit te lezen in OpenHab geimplementeerd. Als er intresse is dan wil ik wel eens kijken of ik e.e.a. ergens op een git repo kan knallen :)
Hier is interesse, hoewel ik de meeste modules inmiddels door Shelly vervangen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekhoorn13
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2023
tbone789 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:25:

Het stond nog op mijn todo lijstje om dit te gaan doen. Maar ja, toen kwam het leven er even tussendoor.

Ik heb dus wel interesse. Misschien nog meer in je kennis van het protocol dan in de specifieke code. Ik wil eigenlijk een raspberry pi of zo in m'n netwerk hangen die commando's kan doorgeven. En dan sluit ik de onesmart server van het internet af (dan is hij nog steeds lokaal te gebruiken via de app).

Overigens ben ik nog helemaal niet overtuigd van dit systeem: de meerwaarde vind ik nog steeds minimaal, de storingsgevoeligheid neemt enorm toe. Misschien dat de meerwaarde toeneemt als het echt te integreren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
Ik zal ergens in de komende weken wel het e.e.a. beschikbaar maken :) Ik moet de code nog wel een beetje fatsoeneren en van commentaar/documentatie voorzien O-)
eekhoorn13 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:15:
Overigens ben ik nog helemaal niet overtuigd van dit systeem: de meerwaarde vind ik nog steeds minimaal, de storingsgevoeligheid neemt enorm toe. Misschien dat de meerwaarde toeneemt als het echt te integreren is.
Eens, voor enkel de lampen die je dan ook alleen nog via hun app aan kunt sturen is het vooral een gimmick. Ik moet zeggen nu ik het zelf in OpenHab heb hangen i.c.m. stemaansturing via Alexa voelt het allemaal al een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tbone789 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:30:
Ik zal ergens in de komende weken wel het e.e.a. beschikbaar maken :) Ik moet de code nog wel een beetje fatsoeneren en van commentaar/documentatie voorzien O-)

[...]

Eens, voor enkel de lampen die je dan ook alleen nog via hun app aan kunt sturen is het vooral een gimmick. Ik moet zeggen nu ik het zelf in OpenHab heb hangen i.c.m. stemaansturing via Alexa voelt het allemaal al een stuk praktischer.
Kun je nu ook de status van je scene zien in OpenHAB? Dus of de lamp aan of uit staat als je hem met bijvoorbeelde de OneSmartControl app of met de knop bediend hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
TheFes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Kun je nu ook de status van je scene zien in OpenHAB? Dus of de lamp aan of uit staat als je hem met bijvoorbeelde de OneSmartControl app of met de knop bediend hebt?
Ja, dat kan. Je kan via RPC simpelweg de status van de scenes pollen, of je kan via een Publish-Subscribe patroon jezelf registeren als listener en push berichten krijgen van externe events. Dus bijvoorbeeld het drukken op een wandschakelaar hier in huis geeft direct een event waar je weer verder op kun acteren.

Ook hun energie meter werkt op die manier met ieder x seconden een update event met de waarde van een bepaalde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tbone789 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Ja, dat kan. Je kan via RPC simpelweg de status van de scenes pollen, of je kan via een Publish-Subscribe patroon jezelf registeren als listener en push berichten krijgen van externe events. Dus bijvoorbeeld het drukken op een wandschakelaar hier in huis geeft direct een event waar je weer verder op kun acteren.

Ook hun energie meter werkt op die manier met ieder x seconden een update event met de waarde van een bepaalde meter.
Ben bang dat dit toch wel redelijk boven mijn pet gaat zijn, en bovendien gebruik ik Home Assistant, dus zal wellicht toch ook wel weer anders werken.
Maar ben wel erg benieuwd, en ga zeker een poging wagen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joelhaasnoot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06-2022
Hier ook interesse - de klimaat en stroomfuncties van mijn huis blijken aan zo'n module te hangen. @TheFes Ik gebruik ook home assistant, dus zal wel eens kijken of ik een (onofficiele) koppeling kan maken

[ Voor 35% gewijzigd door joelhaasnoot op 10-02-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@tbone789 Heb je toevallig al wat tijd gevonden om het een en ander te documentere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
@tbone789 weet je of het mogelijk is om de waardes (zoals verbruik WTW, Boiler, Warmtepomp) uit te lezen? Om deze vervolgens in home assistant te gebruiken?
Heb jij toegang tot de One Smart Server BO-S/6t (in de meterkast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
@TheFes Sorry voor de rijkelijk late reactie :X , maar het werd even dusdanig druk dat een aantal van mijn hobbieprojectjes op een lager pitje moesten, waaronder deze. Ik heb gisteren de code afgestoft en ik wil er de komende dagen wat tijd aan besteden om het geheel in een github repo te plaatsen.

@Erik7 Ja ik kan direct communiceren met de One Smart Server in de meterkast, in principe kun je daarmee alles wat je ook met hun eigen app kunt, dus als de door jou gewenste meetdata in hun app zichbaar is dan kun je er ook op deze manier bij. Ik lees bijvoorbeeld zo ook de energie meters op de groepen en fasen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tbone789 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:
@TheFes Sorry voor de rijkelijk late reactie :X , maar het werd even dusdanig druk dat een aantal van mijn hobbieprojectjes op een lager pitje moesten, waaronder deze. Ik heb gisteren de code afgestoft en ik wil er de komende dagen wat tijd aan besteden om het geheel in een github repo te plaatsen.

@Erik7 Ja ik kan direct communiceren met de One Smart Server in de meterkast, in principe kun je daarmee alles wat je ook met hun eigen app kunt, dus als de door jou gewenste meetdata in hun app zichbaar is dan kun je er ook op deze manier bij. Ik lees bijvoorbeeld zo ook de energie meters op de groepen en fasen uit.
Ah, heel nice.
Heb inmiddels een hoop vervangen voor Shellies, maar zou leuk zijn om de laatste lampen ook in HA te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
tbone789 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:

Ik ben erg benieuwd hoe je dat doet en wat je ervoor nodig hebt.
Via het portal zie ik overigens al veel meer data (zoals verbruik WTW, Boiler, Warmtepomp) dan via de app omdat ik 'admin' rechten heb gekregen. :D

Ik wacht geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
@tbone789 Misschien toch iets wat ongeduldig.. O-)
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij direct kan communiceren met de One Smart Server.
Is het mogelijk om daar (alvast) iets meer over te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Erik7 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:56:
@tbone789 Misschien toch iets wat ongeduldig.. O-)
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij direct kan communiceren met de One Smart Server.
Is het mogelijk om daar (alvast) iets meer over te vertellen?
Ah fijn, nu hoef ik niet de boeman die zijn die ongeduldig reminders verstuurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tbone789
Er lijkt wel een soort vloek te rusten op de beschikbaarheid van mijn vrije tijd en dit project :'(. Ik zal daarom proberen hier alvast even het e.e.a. uiteen te zetten. Met een beetje handigheid kunnen jullie dat vervolgens wel in het platform naar keuze hangen, de voorbeelden die ik hieronder zal geven zullen java en JSON zijn.
Communicatie
Communicatie met de server is redelijk simpel, het is een JSON RPC-achtig protocol over een SSL (TLSv1.2) verbinding op port 9010. Voor zover ik heb kunnen zien is de server niet enorm strikt met certificaten en kun je door de client simpelweg alle certificaten te laten accepteren een TLSv1.2 verbinding op laten bouwen.

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    //protocol = TLSv1.2
    private static SSLSocketFactory createSocketFactory(String protocol) {
        try {
            logger.debug("[SSLContext][" + protocol + "] getting sslcontext instance...");
            SSLContext instance = SSLContext.getInstance(protocol);
            KeyManagerFactory.getInstance(KeyManagerFactory.getDefaultAlgorithm());
            instance.init(null, trustAllCerts, new java.security.SecureRandom());
            logger.debug("[SSLContext][" + protocol + "] Initiated instance");
            return instance.getSocketFactory();
        } catch (KeyManagementException | NoSuchAlgorithmException e) {
            logger.error("[SSLContext][" + protocol + "] failed", e);
            throw new RuntimeException(e);
        }
    }

Het idee is om de verbinding eenmalig op te zetten en daarna open te houden. Middels RPC kan men dan interacteren met de server en doormiddel van topic-subscribe kan men op de hoogte blijven van events in het systeem.
JSON RPC Protocol
Voor het berichtenverkeer gebruikt OneSmart transactionele JSON request-response berichten. Minimaal bestaat een request uit een JSON object met een "cmd"- en een numeriek "transaction" veld. Afhankelijk van welk CMD je uit wil voeren kan het zijn dat er meer velden nodig zijn (het "action" veld wordt bijvoorbeeld veelal gebruikt i.c.m. "cmd"). Ik zal verderop een overzicht geven van de CMD's en bijhorende velden die ik tot nu toe heb ontdekt.
Een minimale request-response ziet er dan als volgt uit:
JavaScript:
1
{ "cmd"="<command>", "transaction"=<transaction_id> } 

De server geeft hierop een response met op zijn minst de velden "transaction" en "result"
JavaScript:
1
{ "transaction"=<transaction_id>,"result"={} } 

Op basis van de (zelf verzonnen) numerieke transaction_id (ik gebruik hier een thread-safe counter voor) van de request kun je de bijhorende response correleren op het moment van ontvangst. Je zal dus "open" transacties zelf moeten monitoren. Je kan op deze manier wel meerdere requests tegelijk doen zonder de afzonderlijke antwoorden steeds af te wachten.
Keep-Alive
Om de verbinding tussen client en server open te houden verwacht de server periodiek communicatie. Als deze uitblijft zat na verloop van tijd de server de verbinding verbreken. Om dat te voorkomen kan de client periodiek een ping request versturen om de verbinding open te houden.
JavaScript:
1
{"cmd":"ping","transaction":12}

De response:
JavaScript:
1
{ "cmd": "ping", "result": { }, "transaction": 12 }
Login
Doorgaans het eerste bericht wat verstuurd word naar de server is om de sessie te autenticeren. Voor zover ik nu kan beoordelen geld deze authenticatie voor de duratie van de socket verbinding en vallen alle opvolgende requests op deze socket verbinding hieronder. Uitloggen lijkt dan ook simpelweg het verbreken van de verbinding.
JavaScript:
1
{ "cmd"="authenticate", "username"="<user>", "password"="<sha1:password>", "transaction"=<transaction_id> } 

De username is gelijk aan wat je in de app hebt ingesteld en het password is een sha1 hash van het bijhorende password
Response:
JavaScript:
1
{ "cmd": "authenticate", "transaction": <transaction_id>, "result": { } }
Events
De onesmart server kent naast de RPC structuur ook een topic-subscribe structuur waarbij je doormiddel van "inschrijven" op een bepaald topic events vanuit de server kunt ontvangen en verwerken. Denk hierbij aan verbruik van de meters, het triggeren van een scene (ook via fysieke schakelaars), inloggen op de app, etc.
Inschrijven kan door het versturen van een request met cmd "events" en action "subscribe"
JavaScript:
1
{"cmd":"events","action":"subscribe","topics":["SITE","AUTHENTICATION","DEVICE","ROOM","METER","PRESET","PRESETGROUP","TRIGGER","ROLE","USER","SITEPRESET","UPGRADE","MESSAGE","ENERGY"],"transaction":<transaction_id>}

Hierna ontvang je periodiek (in het geval van meters), of op het moment van optreden (scenes, triggers, etc) events berichten op de socketverbinding.
Voorbeeld:
JavaScript:
1
{ "event": "energy_consumption", "data": { "values": [ { "id": "<meter_id_1>", "value": 8 }, { "id": "<meter_id_2>", "value": 116 }, { "id": "<meter_id_3>", "value": 27 }, { "id": "<meter_id_4>", "value": 216 }, { "id": "<meter_id_5>", "value": 386 }, { "id": "<meter_id_6>", "value": 4 }, { "id": "<meter_id_7>", "value": 738 }, { "id": "<meter_id_8>", "value": -595 }, { "id": "<meter_id_9>", "value": 444 } ] } }

De meter id's die in dit event terug komen zijn weer te vinden met het cmd: "meter" met action: "list". Dit gaat in principe op voor alle events.
Commands
Hieronder een samenvatting van de requests die ik tot nu toe heb ontdekt. De meeste (list commands) doe je eenmalig om een beeld te vormen van het systeem en om latere device of preset id's in events of triggeres te kunnen correleren.
cmdactionextra veldenomschrijving
ping--Keep-Alive
authenticate-
usernametextGebruikersnaam uit de app
passwordtext:sha1Wachtwoord bij gebruiker uit de app

Autenticeren user op socket verbinding
siteget-Ophalen site details
userget
usernametextGebruikersnaam uit de app

Ophalen gebruiker details
roomlist-Ophalen lijst rooms
presetlist-Ophalen lijst presets
meterlist-Ophalen lijst meters
presetgrouplist-Ophalen lijst presetgroups
devicelist-Ophalen lijst devices
presetperform
idtextPreset ID
forcebooleanForce perform (?)

Uitvoeren preset via ID

Ik denk dat dit een aardig inzicht geeft in het OneSmart protocol en de werking daarvan. Ik zal vast het een en ander over het hoofd gezien hebben, dus mocht er verduidelijking nodig zijn laat het maar weten! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@joelhaasnoot Kun jij iets met bovenstaande voor HA? Ik snap het wel, maar om dit in HA te integreren gaat mijn pet ver te boven. Of heb je het er inmiddels al uitgesloopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:04
Ik heb dit net omgebouwd naar een simpel Python script die alle events naar de console dumpt:
https://github.com/PimDoo...n/onesmart/socket_demo.py

Hiermee krijg ik de metingen (in Watt) van de P1 en de 3 aangesloten fases in de console.

Vanaf hier zou het niet zo moeilijk moeten zijn om een Home Assistant component van te maken. Ik zal dit weekend eens kijken hoever ik daarmee kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
Alvast leuk om tussendoor te melden: Ik heb nog wat extra commando's weten te vinden in de source van de One Smart Control app:
cmdactionomschrijving
gettokengetHaal een token op voor gebruik van de Energy en Comfort pagina's. Deze worden in een frame geladen in de app.
Energiegrafieken:
code:
1
https://portal.onesmartcontrol.com/gateways/{site id}/

Temperatuur / CO2:
code:
1
https://portal.onesmartcontrol.com/gateways/{site id}/comfort

Gebruik de token in een Authorization header:
code:
1
Bearer {token}

triggergetextra veld: actiontype=SITEPRESET. Moet waarschijnlijk een lijst met triggers geven, is bij mij leeg.
upgradecheckGeeft een array met beschikbare updates
upgradeperformExtra parameters: id (uit bovenstaande check commando)
Voert de firmware upgrade uit.
siteupdateWerkt waarschijnlijk de site bij op basis van de meegegeven parameters
sitepresetperformVoert een sitepreset uit. Niet werkend gekregen in mijn omgeving
moduleslistGeeft een lijst van geactiveerde modules
roomadd
update
delete
Room toevoegen, bewerken of verwijderen. Voor update en delete is minimaal een room ID nodig (op te halen met 'list'
apparatusget
list
Niet werkend in mijn omgeving. Lijkt iets te doen met One Smart Control apparaten, die heb ik niet
energytotalGeeft de huidige totaalstanden van de aangesloten meters, in Wh vermoed ik. Deze is erg interessant voor de Home Assistant koppeling
logbookgetDebug logbook data in bytevorm :D

Verder zijn er voor de eerder gevonden commando's nog een aantal list/add/update/delete commando's voor de user, room, preset, presetgroup, trigger en site commando's.

Nu nog even mijn HA devomgeving afstoffen en we kunnen beginnen :)

• TheFes
PimDoos schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:35:
Alvast leuk om tussendoor te melden: Ik heb nog wat extra commando's weten te vinden in de source van de One Smart Control app:
cmdactionomschrijving
gettokengetHaal een token op voor gebruik van de Energy en Comfort pagina's. Deze worden in een frame geladen in de app.
Energiegrafieken:
code:
1
https://portal.onesmartcontrol.com/gateways/{site id}/

Temperatuur / CO2:
code:
1
https://portal.onesmartcontrol.com/gateways/{site id}/comfort

Gebruik de token in een Authorization header:
code:
1
Bearer {token}

triggergetextra veld: actiontype=SITEPRESET. Moet waarschijnlijk een lijst met triggers geven, is bij mij leeg.
upgradecheckGeeft een array met beschikbare updates
upgradeperformExtra parameters: id (uit bovenstaande check commando)
Voert de firmware upgrade uit.
siteupdateWerkt waarschijnlijk de site bij op basis van de meegegeven parameters
sitepresetperformVoert een sitepreset uit. Niet werkend gekregen in mijn omgeving
moduleslistGeeft een lijst van geactiveerde modules
roomadd
update
delete
Room toevoegen, bewerken of verwijderen. Voor update en delete is minimaal een room ID nodig (op te halen met 'list'
apparatusget
list
Niet werkend in mijn omgeving. Lijkt iets te doen met One Smart Control apparaten, die heb ik niet
energytotalGeeft de huidige totaalstanden van de aangesloten meters, in Wh vermoed ik. Deze is erg interessant voor de Home Assistant koppeling
logbookgetDebug logbook data in bytevorm :D

Verder zijn er voor de eerder gevonden commando's nog een aantal list/add/update/delete commando's voor de user, room, preset, presetgroup, trigger en site commando's.

Nu nog even mijn HA devomgeving afstoffen en we kunnen beginnen :)
Dat ziet er goed uit. Ik kan geen python code schrijven (ben wel van plan daar eens in te duiken) maar ik wil graag helpen met testen als je zo ver bent!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
It's alive! Het heeft nog wat tweaks nodig, maar ik heb de integratie zover dat je alle energie sensoren uit de app in Home Assistant te zien krijgt. Zal 'm zo even beschikbaar stellen op GitHub: https://github.com/PimDoos/onesmartcontrolha
Let op: Er zitten nog een wat bugs in en nog niet alles is supported. In mijn tests heb ik mijn recorder database ermee onderuit gehaald. Testen op eigen risico! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G-eFsA_cYb9WRVM0Szqdgw6EW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x0IYgDqNKacdtKyTzxrpZyz3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Meer goed nieuws: Ik kan inmiddels alle parameters van de aangesloten apparaten uitlezen via de lokale JSON-RPC socket. Voor mijn huis is dit dus inclusief alle modbus data van de warmtepomp, wtw, en omvormer.
Dit is wel dusdanig veel informatie dat ik nog even moet uitzoeken hoe ik dit op een overzichtelijke manier in Home Assistant krijgt (met de juiste unit_of_measurement, device_class en state_class) zonder dit al te veel handmatig te hoeven doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iekuz7yDP9H09KJ8jYfuF3eKkrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QZZ4f0X6CQ60jqGcw6KIy3BU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Nu wordt het echt interessant!😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
PimDoos schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:38:
It's alive! Het heeft nog wat tweaks nodig, maar ik heb de integratie zover dat je alle energie sensoren uit de app in Home Assistant te zien krijgt. Zal 'm zo even beschikbaar stellen op GitHub: https://github.com/PimDoos/onesmartcontrolha
Let op: Er zitten nog een wat bugs in en nog niet alles is supported. In mijn tests heb ik mijn recorder database ermee onderuit gehaald. Testen op eigen risico! :)
[Afbeelding]
Super!
Ik wacht nog even met testen, aangezien ik deze info al krijg uit de Slimme meter met DSMR, maar dit is echt al super!

Oh wauw, je hebt hem zelfs al in HACS zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Huidige status: support voor sensoren met CO2, temperatuur, percentages, stroom (A), spanning (V), frequentie (Hz). Daarnaast worden alle sensoren die rapporteren met een string ingeladen.
Sensoren updaten zo snel de OneConnect dat toelaat (bij polling via het 'apparatus' commando: niet zo snel).

De code van de integratie kan waarschijnlijk ook nog wat optimalisatie gebruiken. Als iemand hier nog goede ideeën over heeft, let me know :)

Laatste versie (testen op eigen risico):
https://github.com/PimDoo...rolha/releases/tag/v0.0.3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xLrej_bip7M1c51MxTFJPafZ_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/46zARb97NCO8jXCVpclhFKa6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBhRZ818rVSuHlYVmaC3DDLqgMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJknPybkxsViskIXdRhwFvDu.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door PimDoos op 15-08-2022 23:50 . Reden: Commit update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
We zitten inmiddels op versie v0.0.6 en de integratie lijkt nu aardig stabiel te draaien. Ik heb nog een aantal sensoren toegevoegd en het polling mechanisme wat aangepast om sensor updates wat sneller door te laten komen.
Er is nu ook volledige support voor de energy portal: De 4 P1 sensoren plus de 'E Total' sensor van de Huawei omvormer leveren voldoende data voor Home Assistant om het dashboard te vullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSAEGX6c4TBLPjE67PQ9kgeSJmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aH2Wbj2s5dNevu7ptXJzihoy.png?f=user_large

Een stukje eerder in deze thread zag ik wat mensen die op zoek waren naar een manier om op de SSH in te loggen. Mogelijk is dit interessante info:
Op de JSON-RPC socket kun je dit commando versturen:
cmdextra fieldsOmschrijving
shellusername
password
Returned 'ok'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q7sWjg26U4QAvUsKkx4so-jaoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EIOvw9YrOG882vViznEvJA59.png?f=user_large

Ik vermoed dat dit iets met de SSH shell doet, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat precies. Met de opgegeven combinatie krijg ik nog altijd een 'access denied', maar misschien komt iemand anders hier verder mee. Hier vind je mijn Python wrapper om tegen de OneConnect aan te scripten.

[ Voor 0% gewijzigd door PimDoos op 17-08-2022 22:30 . Reden: Oeps linkje stuk ]

• TheFes
PimDoos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:29:
We zitten inmiddels op versie v0.0.6 en de integratie lijkt nu aardig stabiel te draaien. Ik heb nog een aantal sensoren toegevoegd en het polling mechanisme wat aangepast om sensor updates wat sneller door te laten komen.
Er is nu ook volledige support voor de energy portal: De 4 P1 sensoren plus de 'E Total' sensor van de Huawei omvormer leveren voldoende data voor Home Assistant om het dashboard te vullen:
[Afbeelding]

Een stukje eerder in deze thread zag ik wat mensen die op zoek waren naar een manier om op de SSH in te loggen. Mogelijk is dit interessante info:
Op de JSON-RPC socket kun je dit commando versturen:
cmdextra fieldsOmschrijving
shellusername
password
Returned 'ok'

[Afbeelding]

Ik vermoed dat dit iets met de SSH shell doet, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat precies. Met de opgegeven combinatie krijg ik nog altijd een 'access denied', maar misschien komt iemand anders hier verder mee. Hier vind je mijn Python wrapper om tegen de OneConnect aan te scripten.
Ben je ook nog van plan de lichten toe te voegen aan de integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
TheFes schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:12:
[...]

Ben je ook nog van plan de lichten toe te voegen aan de integratie?
Ik heb zelf geen lichten van One Smart Control, dus ik heb wat debug data nodig om dit te bouwen.
Als je een issue hiervoor kunt aanmaken op de Github repo kan ik je een script sturen die deze debug data ophaalt uit jouw installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
PimDoos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 00:01:
[...]

Ik heb zelf geen lichten van One Smart Control, dus ik heb wat debug data nodig om dit te bouwen.
Als je een issue hiervoor kunt aanmaken op de Github repo kan ik je een script sturen die deze debug data ophaalt uit jouw installatie.
Het zijn niet zo zeer lichten, maar van die modules achter de knoppen (beetje vergelijkbaar met Shelly). Maar ik zal een issue aanmaken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Versie 0.2.0 is uit met een flinke verbetering in stabiliteit en performance. Met deze release heb ik er meer vertrouwen in dat deze je Home Assistant instance niet laat crashen :)
- De implementatie is nu volledig async
- Brand icons zijn toegevoegd aan Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWggevjV3tdwDr94GjHveXNF7Nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b8IxJdKOYCibOi5KNpwSAgin.png?f=user_large
- Sensoren voor ventilatorsnelheid toegevoegd (wtw)
- Sensor voor efficientie toegevoegd (sun2000)
- Sensoren voor energieverbruik/warmteproductie toegevoegd (warmtepomp)

De volgende actie in dit project wordt om aansturing van de warmtepomp (temperatuur vloerverwarming, temperatuur warmwatertank) en wtw (comforttemperatuur, misschien ventilatiesnelheid?) toe te voegen. Dit volgt in een nieuwe release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
PimDoos schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:24:
Versie 0.2.0 is uit met een flinke verbetering in stabiliteit en performance. Met deze release heb ik er meer vertrouwen in dat deze je Home Assistant instance niet laat crashen :)
- De implementatie is nu volledig async
- Brand icons zijn toegevoegd aan Home Assistant:
[Afbeelding]
- Sensoren voor ventilatorsnelheid toegevoegd (wtw)
- Sensor voor efficientie toegevoegd (sun2000)
- Sensoren voor energieverbruik/warmteproductie toegevoegd (warmtepomp)

De volgende actie in dit project wordt om aansturing van de warmtepomp (temperatuur vloerverwarming, temperatuur warmwatertank) en wtw (comforttemperatuur, misschien ventilatiesnelheid?) toe te voegen. Dit volgt in een nieuwe release.
Ik ben inmiddels terug van vakantie, en zal kijken of het me morgen lukt om dat script te draaien voor de light switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:17
Ook ik ben zeer geinteresseerd in je werk. Als ik met iets kan helpen hoor ik het graag (ik had de one smart home al half uit mijn meterkast gesloopt, maar ga het misschien toch weer terug inbouwen!).

• Maurice_1984
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-02 16:40
Zijn er meer gebruikers hier waarvan zowel de app als meterkast unit al dagen geen verbinding kan maken?

• tbone789
Maurice_1984 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:36:
Zijn er meer gebruikers hier waarvan zowel de app als meterkast unit al dagen geen verbinding kan maken?
Ik merk de afgelopen dagen wel uberhaupt meer problemen met de installatie zoals verlichting die niet of traag reageerd op de fysieke schakelaars, de app werkt daarentegen dan juist vaak wel :/ . Na een paar jaar relatieve stabiliteit lijken er wel steeds vaker problemen te zijn ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Grote update op de integratie! v0.3.0 voegt support toe voor climate entities, water heater entities, lights, switches en scenes/presets!
Gezien ik zelf naast een OneEnergy en OneConnect maar weinig spullen van One Smart Control heb is alle hulp bij het testen hiervan van harte welkom.
Daarnaast een speciale dank aan @TheFes voor hulp bij het ontwikkelen en het betatesten van de light entities!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Jeu, eindelijk alle lichten in huis in Home Assistant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 22:27
Ik kom er nu pas achter dat het (eerst overbodig geachte) onesmartcontrol systeem in mijn nieuwbouwwoning aan HA is toe te voegen. Echter loop ik direct al vast met het toevoegen van de integratie via HACS. De inlog failed, iemand een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
LutraVulgaris schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:00:
Ik kom er nu pas achter dat het (eerst overbodig geachte) onesmartcontrol systeem in mijn nieuwbouwwoning aan HA is toe te voegen. Echter loop ik direct al vast met het toevoegen van de integratie via HACS. De inlog failed, iemand een fix?
Waar loop je nu precies vast, het toevoegen via HACS is gelukt neem ik aan. Vervolgens reboot.
Dan Settings > Devices & Services > ADD INTEGRATION. Vervolgens het juiste IP opgeven van je OSC en de inloggegevens zoals je die ook in de app gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
LutraVulgaris schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:00:
Dit lijkt een bug te zijn, ik krijg dit in Dev ook als ik de integratie opnieuw configureer. Ga ik proberen te fixen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Dit lijkt een bug te zijn, ik krijg dit in Dev ook als ik de integratie opnieuw configureer. Ga ik proberen te fixen! :)
Top! Wat fijn dat je zo snel reageert (y) ik kom trouwens ook niet in portal.onesmartcontrol.com als ik vervolgens mijn wachtwoord opnieuw opvraag krijg ik ook geen mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Should be fixed™

https://github.com/PimDoo...rolha/releases/tag/v0.3.2

Laat maar weten of het nu weer werkt. Op mijn dev omgeving kom ik weer door de config flow heen.
LutraVulgaris schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Top! Wat fijn dat je zo snel reageert (y) ik kom trouwens ook niet in portal.onesmartcontrol.com als ik vervolgens mijn wachtwoord opnieuw opvraag krijg ik ook geen mail.
Dit had ik ook, het beste kun je dan even een mailtje sturen naar info@onesmartcontrol.com. Bij mij had ik toen binnen een paar dagen toegang tot de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:51:
Should be fixed™

https://github.com/PimDoo...rolha/releases/tag/v0.3.2

Laat maar weten of het nu weer werkt. Op mijn dev omgeving kom ik weer door de config flow heen.

[...]

Dit had ik ook, het beste kun je dan even een mailtje sturen naar info@onesmartcontrol.com. Bij mij had ik toen binnen een paar dagen toegang tot de portal.
Momenteel heb ik vooral moeite met het inloggen van de app zelf. Die blijft spammen met inlog gegevens zijn incorrect zijn. Ik kom er niet bij. Ook het verwijderen van de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMIdDnCerHzGKEFSPptXGJ4NUSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z9OTsLiXuIOGUevAR9B5tMBi.png?f=fotoalbum_large

Ik kan ook niet inloggen via HA.

wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Een reboot van de OneConnect kan in dit geval helpen. Dit kun je doen door de knop (zit achter de LED) een aantal seconden ingedrukt te houden, of de stroom eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:42:
Een reboot van de OneConnect kan in dit geval helpen. Dit kun je doen door de knop (zit achter de LED) een aantal seconden ingedrukt te houden, of de stroom eraf te halen.
Inmiddels gelukt om de onesmart toe te voegen. Dankjewel.

Ik heb nu de MELcloud wifimodule aan de cn105 poort aangesloten op de warmtepomp, daar zit ook nog een melcobems mini. Die kan denk ik meer parameters uitlezen/aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
De melcobems biedt een Modbus aan. In mijn geval zit die aangesloten op de RS485 poort van de OneEnergy.
Ik kan nu met de OneSmartControl integratie vrijwel alle relevante parameters uitlezen, zelfs meer dan via de officiële portal/app. Aansturen lijkt helaas niet te werken.

Ik heb het ook werkend gehad via een RS485 USB stick en de ModBus integratie van Home Assistant. Check vooral ook even mijn MorgenWonenIoT repo als je dezelfde of een soortgelijke woning/installatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:52:
De melcobems biedt een Modbus aan. In mijn geval zit die aangesloten op de RS485 poort van de OneEnergy.
Ik kan nu met de OneSmartControl integratie vrijwel alle relevante parameters uitlezen, zelfs meer dan via de officiële portal/app. Aansturen lijkt helaas niet te werken.

Ik heb het ook werkend gehad via een RS485 USB stick en de ModBus integratie van Home Assistant. Check vooral ook even mijn MorgenWonenIoT repo als je dezelfde of een soortgelijke woning/installatie hebt.
Ik heb inderdaad een morgenwonen woning dankje voor de link. Ik ga morgen eens de melcobems weer aansluiten. Modbus had ik ook aan gedacht, maar als ik hetzelfde kan op deze manier is dat mooi. Aansturen van de warmtepomp/thermostaat is wel een must.

Werkt de app trouwens lokaal of via de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
LutraVulgaris schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:05:
[...]
Werkt de app trouwens lokaal of via de cloud?
De integratie werkt volledig lokaal, de mobiele app kiest op basis van connectiviteit of het via de cloud of via de lokale socket verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

De integratie werkt volledig lokaal, de mobiele app kiest op basis van connectiviteit of het via de cloud of via de lokale socket verbinding maakt.
De melcobems is gewoon een veel mooier apparaat eigenlijk dus ;) leuk ga ik morgen even mee prutsen. Ik heb je link bekeken en ik ben wel erg gecharmeerd van die widgets voor de WTW. Ik heb alleen geen flauw benul hoe ik zoiets moet installeren (zelfs niet met de uitleg op de site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@LutraVulgaris
Melcobems mini kan ook draadloos via esp32 en in home assistant.
Printje via @Aiolos met MH-ET live esp32
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Heb het voor mijn brink flair 300 ook toegepast.
AUijtdehaag in "Brink flair 400 + CO2 sensoren"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 05:53:
@LutraVulgaris
Melcobems mini kan ook draadloos via esp32 en in home assistant.
Printje via @Aiolos met MH-ET live esp32
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Heb het voor mijn brink flair 300 ook toegepast.
AUijtdehaag in "Brink flair 400 + CO2 sensoren"
Genoeg mogelijkheden dus!

Ik heb nu de melcloud wifi module afgekoppeld en de melcobems er aan hangen. Deze zit aangesloten op de PV inverter, WTW unit, en Warmtepomp. Ik kan alle waardes zien dat is fantastisch maar heb geen controle over de warmtepomp als ik een climate kaart aanmaak.

Kan ik ook de WTW snelheden hiermee regelen? Dat doe ik nu middels een qubino 0-10v module.

Edit:

ik lees net terug dat dit niet mogelijk is via onesmart. dan zou ik dus de melcobems aan moeten sturen via rs485 en op die manier koppelen met HA? dan heb ik best of both worlds?

de situatie is nu alsvolgt: ik heb een onesmart systeem en die is gekoppeld aan een melcobems in de warmtepomp, ook leest deze de WTW (zehnder comfoair e300) en PV inverter uit.
de cn105 aansluiting had ik voorheen op een MELcloud wifi module waarmee ik dus de warmtepomp kan aansturen en uitlezen via MELcloud of HA of Homey.

dus is het voor mij de vraag of ik alle parameters wil inzien van bovenstaande apparaten of ik via de MELcloud de warmtepomp kan aansturen.

De enige manier om allebei te hebben is dus via rs485 en HA? en voor HA heb ik dan een usb naar rs485 adapter nodig? dan kan ik de zowel de WTW als de warmtepomp aansturen/uitlezen?

ik heb uiteraard al wat ingelezen over het een en ander:
https://gathering.tweaker...message/70363648#70363648
https://gathering.tweaker...message/71593916#71593916

ik heb een rs485 naar usb stick besteld:
deze

nu rest mij de vraag als ik de RS485 aansluit op HA -> wat dan?

excuses voor alle vragen ;)

[ Voor 57% gewijzigd door LutraVulgaris op 26-10-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik7
Ik heb nog een heel andere vraag.

Wanneer in de OSC app naar alle apparaten ga kom ik de volgende apparaten tegen:
- comfoair (ComfoAir)
- heatpump (procon_atw)
- huawei sun2000 (Energy_Huawei_sun2000)
- oneenergy (OneEnergy)
- relay 6 (GenericEnergy)
- relay 7 (GenericEnergy)

Weet iemand wat relay 6 en 7 zijn?

(Overigens, Home Assistant One Smart Control integration, TOP! _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Erik7 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:19:
- relay 6 (GenericEnergy)
- relay 7 (GenericEnergy)

Weet iemand wat relay 6 en 7 zijn?
Relay 6 en 7 zijn volgens mij de meetlussen van de OneEnergy die het verbruik van de warmtepomp en het stopcontact in de technische kast meten. Via de socket API zie ik hier een indexnummer op staan wat aangeeft welk meetcontact deze gebruiken. Ergens in het systeem moet hier een kW(h) meting uitkomen (die staat immers ook in de portal), maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
LutraVulgaris schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:46:
[...]
De enige manier om allebei te hebben is dus via rs485 en HA? en voor HA heb ik dan een usb naar rs485 adapter nodig? dan kan ik de zowel de WTW als de warmtepomp aansturen/uitlezen?
(...)
nu rest mij de vraag als ik de RS485 aansluit op HA -> wat dan?

excuses voor alle vragen ;)
De 'write' commando's voor de ModBus zijn niet (goed) geïmplementeerd op het systeem van One Smart Control, dus die is gelimiteerd tot alleen lezen voor de warmtepomp. De WTW kan ik wel aansturen, al mist hier bijvoorbeeld de optie om de ventilatiesnelheid aan te passen.

Ik had eerder de ModBus van de warmtepomp aangesloten op een RS485-->USB stick via een Raspberry Pi. Je moet dan op een of andere manier dat signaal bij jouw Home Assistant instance krijgen, zodat je vervolgens met de ModBus integratie de parameters kunt uitlezen. Maar, zoals hierboven genoemd, kun je dat ook veel makkelijker met een ESP32 voor elkaar krijgen.

Zelf heb ik de ModBus weer aan de OneEnergy gekoppeld en gebruik ik die alleen om uit te lezen. Het ingebouwde schema werkt bij mij voldoende om het energieverbruik zo veel mogelijk naar de zonnige momenten te verplaatsen, dus ik heb niet echt een noodzaak om deze aan te kunnen sturen. Misschien dat ik One Smart Control nog een keer zover krijg om dit ook via hun systeem werkend te krijgen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK8Qf1dbibYkQrkvmdMmBYTO4Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UK5tWaeIcGZ5mb2WvVuGpXGm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

De 'write' commando's voor de ModBus zijn niet (goed) geïmplementeerd op het systeem van One Smart Control, dus die is gelimiteerd tot alleen lezen voor de warmtepomp. De WTW kan ik wel aansturen, al mist hier bijvoorbeeld de optie om de ventilatiesnelheid aan te passen.

Ik had eerder de ModBus van de warmtepomp aangesloten op een RS485-->USB stick via een Raspberry Pi. Je moet dan op een of andere manier dat signaal bij jouw Home Assistant instance krijgen, zodat je vervolgens met de ModBus integratie de parameters kunt uitlezen. Maar, zoals hierboven genoemd, kun je dat ook veel makkelijker met een ESP32 voor elkaar krijgen.

Zelf heb ik de ModBus weer aan de OneEnergy gekoppeld en gebruik ik die alleen om uit te lezen. Het ingebouwde schema werkt bij mij voldoende om het energieverbruik zo veel mogelijk naar de zonnige momenten te verplaatsen, dus ik heb niet echt een noodzaak om deze aan te kunnen sturen. Misschien dat ik One Smart Control nog een keer zover krijg om dit ook via hun systeem werkend te krijgen :D
[Afbeelding]
Vette interface! Zo ver ben ik nog lang niet ;)

Je zegt dus dat een esp32 veel eenvoudiger is maar in mijn wereld is dat een beetje een ver van mn bed show. Ik kan de rs485 kabel gebruiken die nu van mijn onesmart naar de procon loopt. Dan kan ik toch de usb->rs485 gebruiken om de procon uit te lezen/aan te sturen? Maar dat is volgens jou dus niet goed werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LutraVulgaris
Zojuist heeft mijn onesmart het begeven? Een van de twee units heeft geen lampje meer. De ander knippert oranje. Heel bijzonder dit, onesmart geeft aan dat het signaal om 03:00 weg viel. Ik heb er verder ook niet aangezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
LutraVulgaris schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
Je zegt dus dat een esp32 veel eenvoudiger is maar in mijn wereld is dat een beetje een ver van mn bed show. Ik kan de rs485 kabel gebruiken die nu van mijn onesmart naar de procon loopt. Dan kan ik toch de usb->rs485 gebruiken om de procon uit te lezen/aan te sturen? Maar dat is volgens jou dus niet goed werkend te krijgen?
Via zo'n USB RS485 dongel werkt juist ook goed, maar je moet weten wat je doet. Het lastigste is als jouw Home Assistant op een Pi draait die niet in de buurt zit van die kabel, dan moet je het signaal namelijk over het netwerk bij Home Assistant krijgen (en dat is een gedoe). Het makkelijkst is als die dongel rechtstreeks in je Home Assistant machine kan, dan kun je met de ModBus integratie van Home Assistant alle registers uitlezen en aansturen. Dit kost wel flink wat regels YAML, maar het uitzoekwerk daarvoor staat al in mijn repo, dus het is dan vooral een kwestie van de ModBus werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
PimDoos schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Via zo'n USB RS485 dongel werkt juist ook goed, maar je moet weten wat je doet. Het lastigste is als jouw Home Assistant op een Pi draait die niet in de buurt zit van die kabel, dan moet je het signaal namelijk over het netwerk bij Home Assistant krijgen (en dat is een gedoe). Het makkelijkst is als die dongel rechtstreeks in je Home Assistant machine kan, dan kun je met de ModBus integratie van Home Assistant alle registers uitlezen en aansturen. Dit kost wel flink wat regels YAML, maar het uitzoekwerk daarvoor staat al in mijn repo, dus het is dan vooral een kwestie van de ModBus werkend krijgen.
die kabel ligt er al dus dat is voor mij vrij eenvoudig. ik zag inderdaad een config staan in je repo, ik zal het eens proberen, dank.

voor nu schrijf ik me uit voor de one smart control, daar mijne het begeven heeft blijkbaar. erg vreemd, net op het moment dat ik het werken heb in HA en ik er mee wil knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
@PimDoos mis je een modbus-usb.yaml file in je repo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
LutraVulgaris schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:12:
@PimDoos mis je een modbus-usb.yaml file in je repo?
Die zit er inderdaad niet bij, want die gebruikte ik niet. Ik had mijn ModBus USB aangesloten op een losse Pi gezien mijn Home Assistant op een machine ver van de technische kast draait. De verbinding liet ik als ModBus RTU over TCP via het netwerk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Ik ben al een aantal dagen aan het vervelen om de one smart controller uit te lezen, helaas te vergeefs. Ik heb hem aangesloten op mijn switch, maar er is via de app of op andere manier geen verbinding te krijgen.

Het lijkt alsof DHCP aan staat in de One Smart Control en begint rustig ip adressen uit te delen op 10.1.1.1 etc Mijn netwerk zit op 192.168.0.1-255 en kan ik niet wijzigen naar een netwerk in de 10.x.x.x reeks. Ik vermoed dan ook dat dit de reden is dat de app geen verbinding kan maken via de app

Het betreft trouwens een morgenwonen woning en heb ga er dus even vanuit dat ik lokaal een gebruiker aan moet maken. Documentatie is nauwelijks te vinden. Iemand dit toevallig ook gedaan die mij op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbone789
tomboo91 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:45:
Ik ben al een aantal dagen aan het vervelen om de one smart controller uit te lezen, helaas te vergeefs. Ik heb hem aangesloten op mijn switch, maar er is via de app of op andere manier geen verbinding te krijgen.

Het lijkt alsof DHCP aan staat in de One Smart Control en begint rustig ip adressen uit te delen op 10.1.1.1 etc Mijn netwerk zit op 192.168.0.1-255 en kan ik niet wijzigen naar een netwerk in de 10.x.x.x reeks. Ik vermoed dan ook dat dit de reden is dat de app geen verbinding kan maken via de app

Het betreft trouwens een morgenwonen woning en heb ga er dus even vanuit dat ik lokaal een gebruiker aan moet maken. Documentatie is nauwelijks te vinden. Iemand dit toevallig ook gedaan die mij op weg kan helpen?
Als het goed is probeert de controller lokaal op het netwerk een adres te krijgen via DHCP, het lampje op de controller zelf zou ook groen moeten worden zodra dat gebeurd. Als hij een andere kleur heeft dan is er waarschijnlijk iets mis. Je kan dan proberen de boel te resetten door het lampje, wat tevens een schakelaar is, 10 sec ingedrukt te houden. Je kan hier op hun website wat beperkte documenten vinden over de verschillende componenten.

De installatie instructies zeggen het volgende over de LED:
code:
1
2
3
4
5
6
STATUS DISPLAY (LED)
The LED gives information about the status of the connectOne.
Red: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . the connectOne has power and is starting up.
Purple: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . the Linux operating system has loaded
Green flashing: . . . . . . . . . . . . the oneServer application has started and connected to the internet.
Blue: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . the connectOne is updating software to a new version.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Bedankt voor je reactie,

Na aanleiding van de documentatie heb de meterkast even opgeschroefd en hierbij bleek de UTP kabel aangesloten te zijn op ethernet aansluiting E2. Deze aansluiting is (voor zover ik kan zien) voor het modbus netwerk. Even omgeprikt naar E1 en ik kwam er zonder te veel problemen in.

Wel loop ik nu tegen het probleem dat alle apparaten "inactief" zijn en dus geen data verzenden naar de app of HA. De Bo-e/6t unit boven blijft wel geel(/oranje) knipperen. Helaas krijg ik over deze unit geen informatie vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door tomboo91 op 27-02-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
tomboo91 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:37:
Bedankt voor je reactie,

Na aanleiding van de documentatie heb de meterkast even opgeschroefd en hierbij bleek de UTP kabel aangesloten te zijn op ethernet aansluiting E2. Deze aansluiting is (voor zover ik kan zien) voor het modbus netwerk. Even omgeprikt naar E1 en ik kwam er zonder te veel problemen in.

Wel loop ik nu tegen het probleem dat alle apparaten "inactief" zijn en dus geen data verzenden naar de app of HA. De Bo-e/6t unit boven blijft wel geel(/oranje) knipperen. Helaas krijg ik over deze unit geen informatie vinden.
Al geprobeerd om beide units even spanningsloos te maken? In de meterkast kan dit helaas alleen door de hoofdschakelaar uit te schakelen (beetje onhandig ontwerp als je het mij vraagt), op zolder zit de voeding van de OneEnergy volgens mij achter de wasmachinegroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
PimDoos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Al geprobeerd om beide units even spanningsloos te maken?
Geprobeert zonder resultaat. Helaas kan ik van de Modbus module op zolder geen documentatie vinden en dus ook niet vinden wat er wél mis gaat. Hij knippert niet voor niks geel neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naud106
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-12-2023
Hopelijk kan iemand me verder helpen, want de support afdeling van One Smart Controle reageert niet op telefoon, voicemail en e-mails. Lekkere support :-(
Ik heb sinds 2 weken een andere woning met One Smart Control, maar de vorige bewoner heeft geen inlog meer. Weet iemand of ik na een harde reset van het systeem kan inloggen met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin? Of is er een andere manier om zonder hulp van One Smart Control het systeem te gaan gebruiken. Veel dank voor je reactie/hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Naud106 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:12:
Hopelijk kan iemand me verder helpen, want de support afdeling van One Smart Controle reageert niet op telefoon, voicemail en e-mails. Lekkere support :-(
Ik heb sinds 2 weken een andere woning met One Smart Control, maar de vorige bewoner heeft geen inlog meer. Weet iemand of ik na een harde reset van het systeem kan inloggen met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin? Of is er een andere manier om zonder hulp van One Smart Control het systeem te gaan gebruiken. Veel dank voor je reactie/hulp.
Je kunt een factory reset uitvoeren met de knop, ik vermoed wel dat je dan instellingen kwijt bent van de geconfigureerde apparaten.
https://onesmartcontrol.c...6/05/DA-004-05_BO-S6t.pdf
There is a button behind the connectOne LED. It controls the following functions:
• Push for 10 seconds when the application is loaded (the LED is green
or flashing green): the connectOne server will restart.
• Pushing for 10 seconds three or four times (with short pauses in between) when the Linux
system is loaded (the LED is purple): the server will continue to start without looking for an
NTP server. This function can be used when starting up without an internet connection.
• Pushing for 15 seconds when the server has just restarted (LED is red): the server will
restart with factory settings (factory reset). Keep pressing until the LED turns purple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Welke instellingen zouden dat kunnen zijn die je kwijt zou raken?
Zijn dat instellingen voor apparaten die door Morgenwonen zijn geconfigureerd?

Ik vraag dat omdat ik de app en de portal pagina heel weinig info vind geven over de installatie en verbruik/teruggave etcetera.
Ik overweeg zelfs om de Onesmart los te koppelen en deze dongle op de P1 uitgang van de slimme meter te zetten om meer te kunnen uit te lezen: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/

[ Voor 54% gewijzigd door Vhond op 01-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Vhond schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:22:
Welke instellingen zouden dat kunnen zijn die je kwijt zou raken?
Zijn dat instellingen voor apparaten die door Morgenwonen zijn geconfigureerd?

Ik vraag dat omdat ik de app en de portal pagina heel weinig info vind geven over de installatie en verbruik/teruggave etcetera.
Ik overweeg zelfs om de Onesmart los te koppelen en deze dongle op de P1 uitgang van de slimme meter te zetten om meer te kunnen uit te lezen: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/
Ik weet niet zeker of je de MorgenWonen apparaten behoud als je een reset uitvoert, maar volgens mij zijn die allemaal op de OneEnergy (zolder) geconfigureerd. Ik denk dat je de OneConnect (meterkast) gewoon kunt resetten zonder problemen.
Mocht je het zeker willen weten, dan heeft Homij wellicht het antwoord. One Smart Control is inmiddels gefuseerd met DigitalStrom, en werkt niet meer actief aan het oude One Smart Control platform.
Pagina: 1 2 Laatste