Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Hey allemaal,

Nou ben ik al heel(8+) wat jaartjes software ontwikkelaar en wil mijn kennis over wiskunde verbeteren.
Voor het laatst heb ik wiskunde gehad op de VMBO en dan heb ik het over 14 jaar geleden. Op het MBO en HBO is nauwelijks wiskunde van pas gekomen.

Na een zoektocht op internet wordt het boek " Basisboek wiskunde" aangeraden, echter zitten hier alleen maar opdrachten en uitwerkingen in maar geen uitleg. Als ik kijk op bol.com dan zie ik of middelbare school boeken of examenvoorbereidingen. Het boek wiskunde voor dummies leek me wel wat in dit geval, echter is deze al een lange tijd nergens leverbaar.

Wat kunnen jullie mij aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

com2,1ghz schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:05:
........
Wat kunnen jullie mij aanraden?
Als boek zou ik je Wiswijs aanraden.

Wellicht is het ook een idee om te gaan kijken naar online cursussen (hoe goed is je Engels? :) )

[ Voor 95% gewijzigd door Sumerechny op 16-10-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Getal en ruimte. Is al jaren het standaardwerk op havo en vwo. Begin met 3 havo als herhaling van je VMBO stof en dan verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

tbh wat ik me van wiskundeles kan herinderen was ook voornamelijk "lees hoofdstuk 12-13 en voer de opdrachten uit." En ik zie zo niet in waarom een wiskundeboek voor volwassenen veel zou moeten verschillen van 1 voor op de middelbare school ? Het kinderlijke is er dan wel af zeg maar.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit past beter bij het Studie en Loopbaan gedeelte, dus:

AZ -> PFSL.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 16-10-2017 11:21 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
https://www.khanacademy.org = online

En zelf heb ik het volgende boek gebruikt om m`n wiskunde een beetje op peil te houden/weer op te frissen van m`n overgebleven kennis van de VWO.

https://books.google.nl/b...=-Jp8hp_v1GAC&redir_esc=y

Het is wel in engels maar het is zo simpel en to the point geschreven dat dat geen enkel probleem is.
(Het boek is universitair entry niveau, maw legt kennis uit die nodig is voor veel studies die niet pure wiskundige of natuurkundige studies zijn.)

[ Voor 16% gewijzigd door enchion op 16-10-2017 11:31 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:54
Zeker weten dat je de goede versie van "Basisboek Wiskunde" hebt ingezien? 2e resultaat op Google naar een PDF is een extract daarvan, nog niet eens de helft van het hele boek. Uit dezelfde serie heb ikzelf "Basisboek Biologie" gebruikt als aanvulling op m'n studiemateriaal en is erg goed bevallen.
Anderzijds kun je inderdaad ook gaan voor boeken voor het HAVO (Getal en Ruimte / Moderne Wiskunde), beginnend bij leerjaar 3. Daarna volgen voor leerjaar 4/5 2 verschillende 'smaken', A: Vooral statistiek en B: vooral algebra en meetkunde.
Het kan zijn dat deze lastig aan te komen zijn als particulier zijnde zonder schoolgaande kinderen. Mocht je in de buurt van een hogeschool wonen: deze hebben dit soort boeken vaak taan voor hun docentenopleidingen, wellicht dat je van hun diensten gebruik kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb nog een wiskunde boek liggen van het HBO. Zal straks even foto's maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik kan mij zo voorstellen dat een boek wat gebruikt wordt voor havo/vwo ook niet echt aanspreekt 10 jaar later voor de zelfstudie. Wellicht zal ook de uitleg te kaal zijn omdat de leraar dit normaal gesproken uit zou leggen.

Wat voor richting wil je graag op? De basis calculus leren kennen? In het eerste jaar van mijn universiteit (wiskunde) wordt dit boek gebruikt: Thomas' Calculus: Early Transcendentals.

Het ligt er wel aan wat je niveau is, maar ik denk dat het wel te doen is na een aantal jaar in de ICT te hebben gewerkt. Ikzelf vond het een van de beste boeken om calculus te leren omdat er vrij veel informatie in staat en je alle opdrachten die je hebt gemaakt kan controleren omdat de antwoorden gewoon op google te vinden zijn.

Het boek is wel in het Engels, maar ik heb altijd het idee dat dit soort boeken in het Engels stukken beter uitgelegd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door jasper623 op 22-10-2017 09:16 ]

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 710958

Basis boek wiskunde zweeft volgens mijn wel ergens als pdf via de Google zoek machine. Kan het boek niet aanbevelen. Onnodig ingewikkeld. Beter koop je gewoon wiskunde boeken van de middelbare school.

Ik heb zelf vmbo nooit af gemaakt en mijn wiskundekennis ging niet verder dan plus, min en keer. Middels de vwo boeken getal en ruimte icm met YouTube (wiskunde academie) in 4 maanden mijn ccvx wiskunde certificaat behaald. Ik had daarvoor als inleiding nog het boek wiskunde voor dummies gelezen.

De boeken getal en ruimte worden wel aangeboden op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 15:25
Zelf heb ik nog een samengevat wiskunde B boek van vwo, ikzelf ben naar havo gegaan dus deze gebruik ik niet meer. Naar mijn idee is dat wel een boek met eigenlijk alle belangrijke dingen van heel vwo wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Bedankt voor de reacties. Ik zal de voorgestelde cursussen en boeken even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb deze liggen, mag je voor een schijntje overnemen (wel met potlood in geschreven). Heeft mij destijds prima mijn wiskunde tentamens doorgeholpen.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dbqw7s2gbg2u37g/wiskundeboek.jpg?dl=1
Pagina: 1