Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik ben altijd vrij slecht geweest in wiskunde. Ik snapte bijvoorbeeld al snel niet meer hoe vergelijkingen vereenvoudigd en opgelost kunnen worden. Desondanks heb ik MBO technische opleiding gevolgt en wiskunde dus maar met hakken over de sloot. Ironisch genoeg had ik op MBO een wiskundedocent die volgens eigen zeggen aanvankelijk wiskunde maar ruk vond.

Maar het iriteert me steeds meer. Ik beschouw wiskunde als een taal waarin dingen zijn beschreven die ik interessant vind. Ik wil dus mijn wiskundekennis opbouwen. Vanwege roestigheid moet ik wel zo'n beetje van scratch beginnen. Het niveau wat ik minstens wil begrijpen is MBO elektronica. Dus behalve allerlei vergelijkingen oplossen, ook logarithmen, limieten, differentiaal en integraal rekenen en complex rekenen. Tot het niveau dat dit voor mij gesneden koek is.

Ik zoek iets met goede uitleg, veel oefeningen en feedback. En bij voorkeur een continue proces waar ik zelf het tempo kan bepalen maar ik wil dit bereiken in 1-2 jaar. Moet ook geen bakken geld kosten, liefst zo min mogelijk tot gratis.

Heb gekeken op wiskundeonline e.d. maar dat lijkt me niet echt wat te bieden, m.n. op gebied van oefenen en feedback.

Iemand tips, advies of ervaringen? Ik open dit als discussietopic zodat het verder kan leven als ik mijn weg heb gevonden, en van daaruit wellicht ook anderen kan adviseren.

Edit: graag in het Nederlands. Ik spreek en lees op zich prima Engels maar focus liever in mijn moedertaal in hetgeen ik wil leren in plaats van ook nog te dealen met onvermijdelijke taalproblemen.

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 28-02-2017 21:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 147126

https://www.khanacademy.org/

'nuff said. Alle niveaus.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 28-02-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Aanvullend: ik doe dit graag in het Nederlands. Dat is mijn moedertaal en hoewel ik best Engels spreek focus ik mij liever in wiskunde in mijn moers taal ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

evilution schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:21:
Ik ben altijd vrij slecht geweest in wiskunde. Ik snapte bijvoorbeeld al snel niet meer hoe vergelijkingen vereenvoudigd en opgelost kunnen worden.
Dit is imho ook een stukje cijfematig inzicht. Iets dat je alleen kunt trainen door te doen, doen, doen en nog eens doen.
Berekeningen ansich zijn theorie dat je kunt stampen maar uiteindelijk heb je ook een stukje inzicht nodig om te (kunnen) snappen wat je precies aan het berekenen bent en wat (uit je hoofd) de uitkomst ongeveer zou moeten zijn.
(Helaas) in mijn studie-jaren genoeg voorgekomen dat ik een docent er op wees dat hij fout zat, puur omdat mijn "inzicht" mij vertelde dat de uitkomst nooit kon kloppen.

Wat betreft je voorkeur qua taal. Ik zou juist voor de Engelstalige variant gaan.
Als je de Engelse taal enigszins vaardig bent zou dit geen probleem mogen zijn. Zeker aangezien je vanaf scratch wilt beginnen. Al is het alleen maar omdat je in je carriere wellicht in het Engels zal moeten communiceren en het dan wel handig is dat je deze termen vaardig bent.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Hoe ver wil je gaan?

Ik ben vorige week gestart met een cursus op de HAN, als voorbereiding op deeltijd HTS. Het is wel een hoog tempo, maar ze bieden het ook op regulier tempo aan.

https://www.han.nl/werken...us/wiskunde-opfriscursus/

Misschien is dit iets te veel voor je eisen, maar zeker als wiskunde al lastig is lijkt me een real-life cursus erg veel meerwaarde hebben. Dat werkt voor mij in ieder geval altijd beter om zaken te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mrs naitsoezn heeft laatst http://www.dr-aart.nl/ ontdekt om haar te helpen bij haar nieuwe opleiding.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:29

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Switchie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:36:
[...]

Dit is imho ook een stukje cijfematig inzicht. Iets dat je alleen kunt trainen door te doen, doen, doen en nog eens doen.
Cijfers doen er juist totaal niet toe bij vergelijkingen oplossen ;).

Doen is daarbij belangrijk, maar je hebt ook uitleg en voorbeelden nodig hoe je het aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
evilution schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:21:
Dus behalve allerlei vergelijkingen oplossen, ook logarithmen, limieten, differentiaal en integraal rekenen en complex rekenen.
offtopic:
Krijg je dat echt op het MBO? En echt de hele mep of alleen de "intuïtie" waarna je de rest invult in wolfram alpha? Dacht namelijk dat dat meer iets was voor HBO+.

En ontopic: nog een vote voor khanacademy. Met Sal als teacher ga je je doel zeker halen! En als je toch vanaf (bijna) nul begint, is Engels eigenlijk geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04

P_Tingen

omdat het KAN

SH4D3H schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 01:24:
[...]
offtopic:
Krijg je dat echt op het MBO? En echt de hele mep of alleen de "intuïtie" waarna je de rest invult in wolfram alpha? Dacht namelijk dat dat meer iets was voor HBO+.
Vroegâh nog wel. Tenminste, ondergetekende heeft de MEAO gedaan en heeft daar differentiëren geleerd. Integreren niet. Dat was nog wel even een dingetje op de HEAO, toen de docent daar in een bijzin aannam dat iederen differentiëren en integreren gehad had. Oeps.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij bol.com kun je zoeken op boeken "wiskunde voor het hoger onderwijs" en dan vind je genoeg boeken die in ieder geval de basis uitleggen tot en met integralen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 118% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 11:42 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
Basisboek wiskunde, van de Craats (2009)

Aanrader, heeft mijn wiskunde niveau van mbo naar vwo gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Differentiëren kreeg ik gewoon op de HAVO. Integreren niet, dat was enkel op het VWO.

Integreren later wel op de HTS gehad. Zelf had ik de combi wisb en natuurkunde in mijn pakket, waardoor je bijvoorbeeld bij berekeningen over afstand, snelheid en versnelling de wiskunde direct toe kon passen.

Out of de box: Een oud schoolboek via een 2e handswinkel?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Allen dank voor de input.
Lijkt een goede, ook met logische opvolging van onderwerpen. Nadeel Engels maar moet ik me misschien maar overheen zetten.

@Switchie Het is niet zozeer cijfermatig inzicht maar meer logisch en gestructureerd denken. Behalve dat het mij irriteert dat ik zo slecht ben in wiskunde zijn dit ook vaardigheden die ik wil aanscherpen.
Mijn carrière loopt al zo'n 25-30 jaar of zo en verwacht de komende 15 jaar niet echt een significante switch, zeker niet buiten de branche waarin ik werkzaam ben. Mocht dat wel zo zijn is mijn Engels sowieso wel van redelijk niveau. Engels is vooralsnog de enige voertaal binnen mijn gezin.

@Jurgen 300 euro is een no-go
naitsoezn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:49:
mrs naitsoezn heeft laatst http://www.dr-aart.nl/ ontdekt om haar te helpen bij haar nieuwe opleiding.
De volgorde van onderwerpen lijkt wat willekeurig. Voordeel is wel Nederlands.

@Fiber youtube biedt wel veel uitleg, maar geen stuctuur. Bovendien geen oefeningen en feedback.
SH4D3H schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 01:24:
[...]

offtopic:

En ontopic: nog een vote voor khanacademy. Met Sal als teacher ga je je doel zeker halen! En als je toch vanaf (bijna) nul begint, is Engels eigenlijk geen bezwaar.
30 jaar geleden wel en zeker bij de studierichting electronica. Wolfram Alpha bestond nog niet ;)

@CurtPoindexter wederom geen feedback maar desondanks even gedownload, altijd leuk als extra materiaal.

@Sylex ik heb hier nog "Wiskunde zonder omslag" uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Alleen een boek werkt niet, ik zoek wat interactiviteit.

@Mr_gadget WTF, een Nederlandse TU biedt zoiets alleen in Engels aan :? Evengoed het overwegen waard. Aangezien de docenten Nederlands zijn, ga ik ervan uit dat ik wel met hen in het Nederlands kan communiceren.

Alleen bedankt voor de reacties. Ik ga mij even verder verdiepen in kahnacademy en dr. Aarts, met name op gebied van feedback. De cursus van de TU Delft ga ik ook serieus bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 11:42 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 14:28
Ik had ooit hetzelfde probleem: ik liep (erg) achter met wiskunde, maar moest destijds wel om de sprong naar de uni te kunnen maken. Meer dan in het materiaal zit denk ik de kunst hem in motivatie, toewijding en een effectief leerproces.

Wat ik destijds heb gedaan is het, eerder genoemde, basisboek wiskunde genomen en daar van kaft tot kaft door heen gewerkt gedurend een zomer door er ook daadwerkelijk elke dag aan te gaan zitten (minimaal een uur, meestal langer). Dat was voldoende voor mij, want ik kreeg daarna nog een schakelcursus. Ik heb er echt enorm veel baat bij gehad dat ik dat basisboek al had doorgewerkt. Dus ik kan dat zeker aanraden. Er is geloof ik ook een basisboek calculus, maar die heb ik nooit gebruikt, zal qua methodologie vergelijkbaar zijn.

Tegenwoordig zijn er ook wel enkele andere opties dan boeken: er zijn ook enkele Coursera cursussen bijvoorbeeld over calculus e.d. die er wat gestructureerder door heen gaan dan misschien de Khan Academy, alhoewel dat zeker ook een goede aanvulling is.

Een goede optie na het ophalen van de basis is eens te kijken naar het curriculum van eerstejaars (technische) universitaire studies. Die krijgen immers ook een flinke bak calculus en aanverwante wiskunde. Meestal komt daarbij een boek kijken zoals bijvoorbeeld Stewart Calculus, wat op zich een fijn en duidelijk boek is om uit te leren. Ook verassend goed is "The Cartoon Guide to Calculus" (als je dat een prettig medium vind). Een vergelijkbare aanpak zou je kunnen toepassen voor andere wiskundegebieden zoals statistiek e.d.

Bottom-line blijft denk ik: hoe graag wil je het echt en hoeveel tijd wil je er voor vrijmaken? Als je er niet regelmatig (enkele malen per week) een blok tijd aan besteed gaat het lastig worden om echt kennis op te bouwen, ongeacht het materiaal dat je gebruikt. Je zult denk ik heldere doelen moeten stellen, en er denk ik minimaal om de dag een half uur tot een uur aan moeten besteden (zet een timer), dan geef je het ook een kans. Het komt hoofdzakelijk neer op herhalen gecombineerd met steeds een stukje moeilijker: net dingen doen die je (nog) niet kan of begrijpt. Jezelf gemotiveerd houden, ook als het niet zo lekker gaat, is denk ik het lastigst, zeker bij iets abstracts als wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:29

Fiber

Beaches are for storming.

En vooral veel oefeningen maken. Het moet letterlijk in je vingers gaan zitten. Met alleen lezen/leren kom je er niet bij wiskunde.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1