Twee weken terug wilde ik een significant bedrag (ongeveer 10K euro's) van een Tsjechische (CZK) rekening naar een Nederlandse (EUR) rekening overmaken. Bij de bank hier in Tsjechië heb ik een formulier ingevuld, en door mijn onwetendheid heb ik een verkeerd SWIFT nummer ingevoerd (voor de Rabobank België i.p.v. Nederland). Vervolgens is het bedrag van mijn rekening afgeschreven, en een week later het bedrag min 600E weer teruggestort. Op navraag bij de bank zeiden ze dat de bank (Belgische Rabo) verteld had dat dit rekeningnummer niet bij hun bestond. De missende 600 euro was voor conversie. Blijkbaar maken ze dus eerst het geld al over naar de bank zelf, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het rekeningnummer niet bestaat daar. Een grapje dat mij dus 600 euro kost.
Ik snap dat het mijn schuld is dat de SWIFT niet klopte, echter lijkt me een rare manier van handelen, en snel geld verdienen voor zo'n bank. Naast deze conversie heb ik namelijk ook nog eens transactiekosten betaald, voor zowel het overschrijven naar de Rabobank in België, als voor het teruggestoren.
Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke situatie? Is dit een normale gang van zaken? Dat de transactiekosten kwijt zijn vind ik logisch, echter snap ik niet dat een bank het kan maken 600 euro in te houden voor conversie terwijl het geld nooit op de rekening van een rekeninghouder is aangekomen.
Ik snap dat het mijn schuld is dat de SWIFT niet klopte, echter lijkt me een rare manier van handelen, en snel geld verdienen voor zo'n bank. Naast deze conversie heb ik namelijk ook nog eens transactiekosten betaald, voor zowel het overschrijven naar de Rabobank in België, als voor het teruggestoren.
Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke situatie? Is dit een normale gang van zaken? Dat de transactiekosten kwijt zijn vind ik logisch, echter snap ik niet dat een bank het kan maken 600 euro in te houden voor conversie terwijl het geld nooit op de rekening van een rekeninghouder is aangekomen.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!