Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Twee weken terug wilde ik een significant bedrag (ongeveer 10K euro's) van een Tsjechische (CZK) rekening naar een Nederlandse (EUR) rekening overmaken. Bij de bank hier in Tsjechië heb ik een formulier ingevuld, en door mijn onwetendheid heb ik een verkeerd SWIFT nummer ingevoerd (voor de Rabobank België i.p.v. Nederland). Vervolgens is het bedrag van mijn rekening afgeschreven, en een week later het bedrag min 600E weer teruggestort. Op navraag bij de bank zeiden ze dat de bank (Belgische Rabo) verteld had dat dit rekeningnummer niet bij hun bestond. De missende 600 euro was voor conversie. Blijkbaar maken ze dus eerst het geld al over naar de bank zelf, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het rekeningnummer niet bestaat daar. Een grapje dat mij dus 600 euro kost.

Ik snap dat het mijn schuld is dat de SWIFT niet klopte, echter lijkt me een rare manier van handelen, en snel geld verdienen voor zo'n bank. Naast deze conversie heb ik namelijk ook nog eens transactiekosten betaald, voor zowel het overschrijven naar de Rabobank in België, als voor het teruggestoren.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke situatie? Is dit een normale gang van zaken? Dat de transactiekosten kwijt zijn vind ik logisch, echter snap ik niet dat een bank het kan maken 600 euro in te houden voor conversie terwijl het geld nooit op de rekening van een rekeninghouder is aangekomen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 17:17
Helaas werkt het zo met banken (vooral Tsjechische) en waarschijnlijk zijn die kosten gerekend door de Tsjechische bank. Ook is mijn vermoeden dat die 600 euro komt doordat ze een percentage rekenen van het bedrag en dan loopt het hard op.

Ik kwam er zelf ook achter dat het redelijk duur was om geld over te maken van en naar Tsjechie. De kronen die ik krijg geef dan ook uit of bewaar ik voor de volgende keer dat ik daar ben. Toen ik een wat groter bedrag van nodig had voor het betalen van een bruiloft schrok ik ook van de kosten die ze rekenden voor conversie en dergelijke en was het uiteindelijk voordeliger om het geld te pinnen, zelfs met de slechte koers van de locale bank.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:47
Mosterd na de maaltijd, maar ik doe met buitenlandse banken (van of naar) altijd een trial met een klein bedrag. 100 euro ofzo. Als dat goed aankomt, dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik wist voordat ik deze transactie maakte dat er conversie zou zijn, echter is er uiteindelijk helemaal geen eindtransactie geweest naar een rekeninghouder. Dan lijkt het me toch vreemd dat ze daar wel conversie over kunnen rekenen?

Geld pinnen is hier inderdaad voordeliger dan wisselen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:45:
Ik wist voordat ik deze transactie maakte dat er conversie zou zijn, echter is er uiteindelijk helemaal geen eindtransactie geweest naar een rekeninghouder. Dan lijkt het me toch vreemd dat ze daar wel conversie over kunnen rekenen?

Geld pinnen is hier inderdaad voordeliger dan wisselen
Waarschijnlijk is het bij je lokale bank dan eerst van CZK naar EUR geconverteerd zodat ze het als een Sepa betaling konden wegsturen. Dan komt die Euro betaling aan bij EBA die het doorzet naar de RABO in België.

Die kunnen het niet verwerken en sturen het bedrag in EUR weer terug naar Tsjechië. Waarna het weer terug geconverteerd wordt naar CZK en je dus dubbele kosten hebt.

Wel jammer dat de RABO het niet intern doorgerouteerd heeft naar hun NL branch, ze kunnen immers aan de IBAN zien dat het naar RABONL2U had gemoeten...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Nog een geluk dan dat nummer niet bestond anders was je alles kwijtgeraakt

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

ErikRo schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:19:
Nog een geluk dan dat nummer niet bestond anders was je alles kwijtgeraakt
IBAN begint met de landletters dus belgie kan nooit hetzelfde rekeningnummer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:22:
[...]

IBAN begint met de landletters dus belgie kan nooit hetzelfde rekeningnummer hebben.
Plus dat in BE de onderliggende rekeningnummers heel anders opgebouwd zijn dan in NL. De kans dat een Nederlands rekeningnummer (max 10 cijfers) verwart kan worden met een BE nummer (altijd 12 cijfers) is onmogelijk.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Wel jammer dat de RABO het niet intern doorgerouteerd heeft naar hun NL branch, ze kunnen immers aan de IBAN zien dat het naar RABONL2U had gemoeten...
De kans is nihil dat er ooit door een Rabo-medewerker naar gekeken is. Dat is allemaal geautomatiseerd. En de computer ziet gewoon dat het nummer niet in het eigen systeem voorkomt en stort het geld weer terug.
En het is niet de bedoeling dat zo'n systeem meer doet dan alleen de opdracht van de klant uitvoeren. Als een deel van de opdracht niet klopt dan moet het systeem niet zelf gokken wat dan wel de bedoeling is. Dan moet de opdracht gewoon afgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Waarschijnlijk is het bij je lokale bank dan eerst van CZK naar EUR geconverteerd zodat ze het als een Sepa betaling konden wegsturen. Dan komt die Euro betaling aan bij EBA die het doorzet naar de RABO in België.

Die kunnen het niet verwerken en sturen het bedrag in EUR weer terug naar Tsjechië. Waarna het weer terug geconverteerd wordt naar CZK en je dus dubbele kosten hebt.
Is het normaal dat dit gebeurd zonder eerst te checken of de info wel klopt? Zeker omdat ik het met een bank bediende heb ingevuld lijkt het me dat ze een soort verantwoordelijkheid dragen hierover. Immers:
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:22:
[...]

Mede hierdoor vind ik het lullig dat dit foutje mij 600 euro kost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:36
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:08:
[...]

Is het normaal dat dit gebeurd zonder eerst te checken of de info wel klopt? Zeker omdat ik het met een bank bediende heb ingevuld lijkt het me dat ze een soort verantwoordelijkheid dragen hierover.
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:28:
heb ik een formulier ingevuld, en door mijn onwetendheid heb ik een verkeerd SWIFT nummer ingevoerd
Jij hebt een duur foutje gemaakt. Kan gebeuren, zorgen dat je het een volgende keer foutloos doet. Wees een man en accepteer je verlies en verantwoordelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

downtime schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:27:
[...]

De kans is nihil dat er ooit door een Rabo-medewerker naar gekeken is. Dat is allemaal geautomatiseerd. En de computer ziet gewoon dat het nummer niet in het eigen systeem voorkomt en stort het geld weer terug.
En het is niet de bedoeling dat zo'n systeem meer doet dan alleen de opdracht van de klant uitvoeren. Als een deel van de opdracht niet klopt dan moet het systeem niet zelf gokken wat dan wel de bedoeling is. Dan moet de opdracht gewoon afgekeurd worden.
Ik bedoel dan ook automatisch en dat moet ook gewoon kunnen aan de hand van de IBAN. De BIC is tegenwoordig binnen het Sepa gebied geen vereiste meer en kan weggelaten worden of verkeerd zijn. De IBAN is leidend.

Het hangt er uiteraard inderdaad wel van af of er binnen een bank interne routering mogelijk is, maar als de IBAN correct is zou de BIC niet relevant meer moeten zijn voor een verdere correcte verwerking.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:40:
[...]

Ik bedoel dan ook automatisch en dat moet ook gewoon kunnen aan de hand van de IBAN. De BIC is tegenwoordig binnen het Sepa gebied geen vereiste meer en kan weggelaten worden of verkeerd zijn. De IBAN is leidend.
Nee, dat geloof ik niet, om de volgende reden: Als de klant twee stukken informatie geeft, en één van die twee klopt aantoonbaar niet, dan zou je veiligheidshalve moeten aannemen dat de klant onjuiste informatie heeft gegeven en dan moet die opdracht niet uitgevoerd worden.
Het kan immers ook zo zijn dat ie wel de juiste SWIFT-code heeft gebruikt maar dat ie het verkeerde IBAN-nummer heeft ingevuld. En je wilt niet een flinke overboeking naar het verkeerde nummer doen terwijl je al wist dat de klant het formulier niet zorgvuldig heeft ingevuld. Zo'n fout kan immers veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

downtime schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:50:
[...]

Nee, dat geloof ik niet, om de volgende reden: Als de klant twee stukken informatie geeft, en één van die twee klopt aantoonbaar niet, dan zou je veiligheidshalve moeten aannemen dat de klant onjuiste informatie heeft gegeven en dan moet die opdracht niet uitgevoerd worden.
Het kan immers ook zo zijn dat ie wel de juiste SWIFT-code heeft gebruikt maar dat ie het verkeerde IBAN-nummer heeft ingevuld. En je wilt niet een flinke overboeking naar het verkeerde nummer doen terwijl je al wist dat de klant het formulier niet zorgvuldig heeft ingevuld. Zo'n fout kan immers veel geld kosten.
De IBAN kan niet fout zijn. En is binnen het Sepa gebied altijd herleidbaar naar de juiste bank/BIC.

Lees onder andere dit maar eens:
1. What is the SEPA IBAN Only Rule?
For SEPA payments the IBAN only rule means that you don’t need to specify both the IBAN and the BIC, the IBAN alone will suffice. Easy right….?!?!

2. What are the IBAN Only Rule Deadlines?
The SEPA Regulation (260/2012 which put a deadline on euro payment harmonisation in Europe) states that both the IBAN and BIC value must be indicated until:

1st August 2014 – After this date national SEPA payments do not require the BIC value
1st February 2016 – After this date ‘cross border’ SEPA payments to not require the BIC value
3. Why don’t we need to indicate the BIC ?
In short, payment service providers are able to derive the BIC (for routing purposes) from the IBAN
Bron: http://www.sepaforcorpora...rope-sepa-iban-rule-2016/

Dus theoretisch is het gewoon mogelijk om de betaling door te sturen naar de juiste BIC/bank als de ontvangende bank dat ingeregeld heeft in haar systemen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

De IBAN kan niet fout zijn. En is binnen het Sepa gebied altijd herleidbaar naar de juiste bank/BIC.

Lees onder andere dit maar eens:

[...]

Bron: http://www.sepaforcorpora...rope-sepa-iban-rule-2016/

Dus theoretisch is het gewoon mogelijk om de betaling door te sturen naar de juiste BIC/bank als de ontvangende bank dat ingeregeld heeft in haar systemen.
Tuurlijk kan de iban wel fout zijn. Wellicht doet meneer meerdere overschrijvingen en heeft ie iets door elkaar gehaald.

Een bankbediende kan toch nooit ALLE swifts/bics van alle banken en alle landen weten.

TS heeft 't verkeerd ingevuld, daar moet de bank dan voor opdraaien? Denk het niet.

Vind het zowiezo merkwaardig dat je zo'n overboeking onzorgvuldig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb zeker mijn lesje geleerd. Toch blijf ik het raar vinden dat minstens twee bank medewerkers deze transactie hebben bekeken, handmatig de transactie hebben ingevoerd en er nergens een check gedaan word op kloppend rekeningnummer alvorens geld om te wisselen naar een andere currency. Vind het nogal een vreemde manier van werken, en lijkt me logischer om eerst te checken of alles klopt, om dan de transactie plaats te laten vinden. Room for service improvement :)

Overigens ga ik nog wel een verzoek indienen, en kijken of ze coulant zijn. We zullen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 13-10-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 12:19
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:36:
Ik heb zeker mijn lesje geleerd. Toch blijf ik het raar vinden dat minstens twee bank medewerkers deze transactie hebben bekeken, handmatig de transactie hebben ingevoerd en er nergens een check gedaan word op kloppend rekeningnummer alvorens geld om te wisselen naar een andere currency. Vind het nogal een vreemde manier van werken, en lijkt me logischer om eerst te checken of alles klopt, om dan de transactie plaats te laten vinden. Room for service improvement :)

Overigens ga ik nog wel een verzoek indienen, en kijken of ze coulant zijn. We zullen zien.
Er is geen database van rekeningnr X hoort bij bank Y. Jouw bank weet dus niet of het SWIFT correct is of niet.

Ik denk dat het volgende gebeurd is:
Je hebt van jouw CZK rekening Euro's overgemaakt, jouw bank heeft jouw CZK's dus omgewisseld naar Euro's. Vervolgens wordt de betaling verstuurd naar de bank die jij hebt opgegeven (SWIFT). Daar kunnen ze het bedrag niet plaatsen, omdat het rekeningnummer niet hoort bij die bank. Vervolgens gaan de Euro's weer terug. Aangezien jij een CZK rekening hebt, wordt het weer omgewisseld naar CZK. De aan- en verkoopkoers is verschillend, waardoor je 600 euro kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jimster schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:55:
[...]

Er is geen database van rekeningnr X hoort bij bank Y. Jouw bank weet dus niet of het SWIFT correct is of niet.
Tijd dat zoiets er komt :p Of SWIFT gewoon afschaffen, want IBAN zou voldoende moeten zijn. Snap het "I" gedeelte nu niet zo goed..
Je hebt van jouw CZK rekening Euro's overgemaakt, jouw bank heeft jouw CZK's dus omgewisseld naar Euro's. Vervolgens wordt de betaling verstuurd naar de bank die jij hebt opgegeven (SWIFT). Daar kunnen ze het bedrag niet plaatsen, omdat het rekeningnummer niet hoort bij die bank. Vervolgens gaan de Euro's weer terug. Aangezien jij een CZK rekening hebt, wordt het weer omgewisseld naar CZK. De aan- en verkoopkoers is verschillend, waardoor je 600 euro kwijt bent.
Het was afgeschreven in CZK (dat staat op het formulier), niet dat ik weet wat het verschil uitmaakt, gezien het uiteindelijk sowieso in EUR gestort moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:57:
[...]

Tijd dat zoiets er komt :p Of SWIFT gewoon afschaffen, want IBAN zou voldoende moeten zijn. Snap het "I" gedeelte nu niet zo goed..

Het was afgeschreven in CZK (dat staat op het formulier), niet dat ik weet wat het verschil uitmaakt, gezien het uiteindelijk sowieso in EUR gestort moest worden.
SWIFT is juist heel belangrijk in het betalingsverkeer. Dat zorgt er voor dat de betaling bij de juiste bank terechtkomt.
Een database gaat er niet komen. Het rekeningnummer 1234567 kan voorkomen bij bank Y, maar ook bij bank X. Alleen een IBAN zou binnen het SEPA gebied voldoende moeten zijn inderdaad, maar buiten EU hebben maar weinig landen IBAN.

Heb je je bank opdracht gegeven om een bedrag in Euro's over te maken of in CZK? Als het in Euro's is, heeft jouw bank dus de valuta eerst omgewisseld (=koersverlies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Jimster schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:55:
[...]

Die database is er dus wel...
IBAN Plus provides a worldwide central database for validating IBANs and deriving the corresponding BIC for more than 70 countries, including the 32 SEPA countries
Maar ook zonder die database is het makkelijk vast te stellen waar een rekening thuishoort omdat in dit geval de bank en de landcode in de IBAN staan. En die landcode hoort normaliter overeen te komen met de landcode in de Swift BIC.

De begunstigde rekening was dus in het formaat NLxxRABOxxxxxxxxxx wat overeen komt met RABONL2U en niet met RABOBE22
Dat is ook mijn eerste gedachte, zie mijn eerdere post in dit topic ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Alleen bij IBAN. Daarom hoef je als je met je NL bank overboekt naar een ander IBAN ook geen SWIFT in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jimster schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:21:
[...]
Heb je je bank opdracht gegeven om een bedrag in Euro's over te maken of in CZK? Als het in Euro's is, heeft jouw bank dus de valuta eerst omgewisseld (=koersverlies).
In CZK. Hoe werkt het dan?
bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:25:
[...]
Maar ook zonder die database is het makkelijk vast te stellen waar een rekening thuishoort omdat in dit geval de bank en de landcode in de IBAN staan. En die landcode hoort normaliter overeen te komen met de landcode in de Swift BIC.

De begunstigde rekening was dus in het formaat NLxxRABOxxxxxxxxxx wat overeen komt met RABONL2U en niet met RABOBE22
Precies hierom vind ik het vreemd dat de bank zoiets niet opvalt. Zij zijn professionals, het is dat het nu mis is gegaan anders wist ik me nog steeds geen raad met SWIFT codes. Ik zeg niet dat ik geen fout gemaakt heb, maar vind het wel raar dat er blijkbaar zo weinig controles gedaan worden, iets wat ik anders gewend ben van banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:28:
[...]

In CZK. Hoe werkt het dan?

[...]

Precies hierom vind ik het vreemd dat de bank zoiets niet opvalt. Zij zijn professionals, het is dat het nu mis is gegaan anders wist ik me nog steeds geen raad met SWIFT codes. Ik zeg niet dat ik geen fout gemaakt heb, maar vind het wel raar dat er blijkbaar zo weinig controles gedaan worden, iets wat ik anders gewend ben van banken.
Kun je eens vertellen hoe het opmaken van dat formulier gegaan is? Heb jij zelf alle gegevens ingevuld inclusief die verkeerde BIC? En zo ja, hoe ben jij er dan bij gekomen om RABOBE22 in te vullen in plaats van RABONL2U?

Kan het zijn dat je het als een spoed opdracht hebt willen laten verwerken? Want dan loopt de betaling over Target2 en niet via EBA als Sepa betaling en is de routing dus anders met meer kans op fouten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:39:
[...]

Kun je eens vertellen hoe het opmaken van dat formulier gegaan is? Heb jij zelf alle gegevens ingevuld inclusief die verkeerde BIC? En zo ja, hoe ben jij er dan bij gekomen om RABOBE22 in te vullen in plaats van RABONL2U?

Kan het zijn dat je het als een spoed opdracht hebt willen laten verwerken? Want dan loopt de betaling over Target2 en niet via EBA als Sepa betaling en is de routing dus anders met meer kans op fouten.
Ik had van tevoren gegoogled naar de SWIFT code. Heb verkeerd gekeken (hoofdadres stond in NL, ondanks dat het BE code was, dus niet verder gekeken en gewoon die gepakt). Toen bij de bank het formulier samen met de medewerker ingevuld, maar wel alles zelf geschreven. Heb bij veel velden gevraagd wat er precies moest, en uiteindelijk ook iets gevraagd van "klopt dit zo allemaal?". Niet specifiek bij het SWIFT dat gevraagd (iets met hindsight is always 20/20). Vervolgens keek de medewerker het formulier na en heb ik getekend. Het betrof een normale opdracht, geen spoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:43:
[...]

Ik had van tevoren gegoogled naar de SWIFT code. Heb verkeerd gekeken (hoofdadres stond in NL, ondanks dat het BE code was, dus niet verder gekeken en gewoon die gepakt). Toen bij de bank het formulier samen met de medewerker ingevuld, maar wel alles zelf geschreven. Heb bij veel velden gevraagd wat er precies moest, en uiteindelijk ook iets gevraagd van "klopt dit zo allemaal?". Niet specifiek bij het SWIFT dat gevraagd (iets met hindsight is always 20/20). Vervolgens keek de medewerker het formulier na en heb ik getekend. Het betrof een normale opdracht, geen spoed.
Helder. Je hebt zelf een foutje gemaakt maar je mag van een bankmedewerker die je betaling nakijkt en verder invoert toch zeker wel verwachten dat hij/zij weet hoe het zit en ziet dat de landcodes niet overeen komen. Zeker bank verwijtbaar IMHO en zou je coulance mogen verwachten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Ik vind dit ook helemaal niet iets waarin je je eigen verantwoordelijkheid zou moeten nemen of iets dergelijks. Ze zouden nooit moeten gaan currency converten en kosten innen als de IBAN niet bij de swift past. NL iban op BE swift dus. Dat is je Tsjechische bank gewoon aan te rekenen en ze zouden hier zeker coulant in moeten zijn en zo niet dan zou ik geen zaken meer met ze doen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gek genoeg kreeg ik geen notificatie van bovenstaande reacties, afijn.

Zaterdag bij de bank geweest. Erg koele kikker, de vrouw die me “hielp”. Ze bleef volharden dat het gewoon mijn fout is dus er absoluut geen recht is op coulance. Afijn, ze had duidelijk geen zin in mij en verwees me door naar mijn branch om dit op te nemen met “mijn” bank adviseur. Het leuke is dat doordat mijn branch 3 keer gesloten en verhuisd is, deze nu alleen maar doordeweeks tot 5 uur open is, wanneer mijn werkdag stopt. Toch maar eens kijken of ik een uurtje eerder weg kan van de week en dit dan aankaarten.

Nu ik me er iets meer in verdiept hebt is het me duidelijk dat ik een domme fout heb gemaakt, maar tegelijkertijd is niet meer dan logisch dat de bank verantwoording had moet nemen om geen CZK naar EUR te converteren, gezien ik heb ingevuld dat de transactie in CZK moest gebeuren, en de landcodes van IBAN en SWIFT niet overeenkwamen. Nu nog hopen dat de adviseur van mijn branch hier wel in mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

LankHoar schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:34:

Nu ik me er iets meer in verdiept hebt is het me duidelijk dat ik een domme fout heb gemaakt, maar tegelijkertijd is niet meer dan logisch dat de bank verantwoording had moet nemen om geen CZK naar EUR te converteren, gezien ik heb ingevuld dat de transactie in CZK moest gebeuren, en de landcodes van IBAN en SWIFT niet overeenkwamen. Nu nog hopen dat de adviseur van mijn branch hier wel in mee gaat.
De valuta conversie moet sowieso gebeuren, er van uitgaande dat de ontvangende Rabo rekening een Euro rekening is. Dus als de betaling er in CZK was uitgegaan dan had de Rabo de conversie moeten doen, conversie kosten heb je dus altijd.

Maar Tsjechië is een Sepa land en betalings verkeer tussen Sepa landen is altijd in EUR, dus daarom is de conversie al aan de CZK kant gedaan. Als je dit soort betalingen vaker moet doen is het misschien verstandig om bij je Tsjechische bank een EUR rekening te openen of bij de Rabo een CZK rekening. Voor dat laatste zul je waarschijnlijk wel een zakelijke klant moeten zijn bij de Rabo bank.

Maar waarom gaat dit trouwens via een formulier, hebben ze daar geen internet bankieren?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
bvk schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

De valuta conversie moet sowieso gebeuren, er van uitgaande dat de ontvangende Rabo rekening een Euro rekening is. Dus als de betaling er in CZK was uitgegaan dan had de Rabo de conversie moeten doen, conversie kosten heb je dus altijd.

Maar Tsjechië is een Sepa land en betalings verkeer tussen Sepa landen is altijd in EUR, dus daarom is de conversie al aan de CZK kant gedaan. Als je dit soort betalingen vaker moet doen is het misschien verstandig om bij je Tsjechische bank een EUR rekening te openen of bij de Rabo een CZK rekening. Voor dat laatste zul je waarschijnlijk wel een zakelijke klant moeten zijn bij de Rabo bank.

Maar waarom gaat dit trouwens via een formulier, hebben ze daar geen internet bankieren?
Volgens mij zit er een tegenstrijdigheid in je verhaal of heb ik het mis?
Zoals je aangaf kan hij theoretisch een CZK rekening bij een NL bank hebben. Dan zou er helemaal geen koerswissel plaatsgevonden hebben.
Omdat je aangaf "Maar Tsjechië is een Sepa land en betalings verkeer tussen Sepa landen is altijd in EUR" zou dat niet opgaan als hij in NL een CZK rekening zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Jimster schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:20:
[...]

Volgens mij zit er een tegenstrijdigheid in je verhaal of heb ik het mis?
Zoals je aangaf kan hij theoretisch een CZK rekening bij een NL bank hebben. Dan zou er helemaal geen koerswissel plaatsgevonden hebben.
Omdat je aangaf "Maar Tsjechië is een Sepa land en betalings verkeer tussen Sepa landen is altijd in EUR" zou dat niet opgaan als hij in NL een CZK rekening zou hebben.
Niet zozeer tegenstrijdig, maar misschien wel onvolledig. Ik bedoelde inderdaad meer dat het "by default" in EUR als Sepa betaling verwerkt zou moeten worden, omdat dat normaliter voor alle partijen de minste kosten en minste kans op fouten meebrengt.

Maar als @LankHoar specifiek aangegeven heeft dat de betaling er in de CZK valuta uit moest gaan kan dat alleen maar als wereld/crossborder/buitenland betaling. En dan loopt het wel over Swift bedenk ik me nu en komt die betaling inderdaad in BE aan met alle gevolgen van dien zoals hogere kosten.

Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar dat overschrijvings formulier en hoe dat er nu uitziet...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@bvk Bij deze het formulier:

Betaling

De doorgestreepte SWIFT code + correcte SWIFT code zijn bij mijn tweede bezoek door de bankmedewerker geschreven.

Recente toevoeging voor het verhaal: ik sprak er nog even over met mijn vrouw, die op geen enkele wijze bij mijn rekening vermeld staat (sterker nog, in CZ zijn er geen records dat we getrouwd zijn). Haar telefoonnummer staat wel sinds kort als nummer voor de sms code voor betalingen met je kaart. Echter staat mijn eigen telefoonnummer als contact in het contract. Ze vertelde dat ze gebeld werd door de bank over deze transactie, met de vraag of het wel klopte (groot bedrag) en de bevestiging of het om een euro rekening ging, iets in die trend. Heel leuk dat ze dit met haar besproken hebben, echter hebben ze op geen enkele manier de identiteit nagegaan. Ze was een vrouw, ik een man, obvious genoeg dat het niet om de rekeninghouder ging. Ook is niet om het "password for communication" gevraagd, etc. Het lijkt me duidelijk dat dit telefoongesprek nooit voldoende geweest mocht zijn om wat dan ook te doen met mijn rekening.

Btw FYI, dit betrof een abnormale transactie voor mij. Lang verhaal kort wilden mijn ouders een auto kopen in CZ, maar zagen daar toch van af en moest het geld dus terug. Het openen van een CZ rekening bij de Rabobank is dus niet nodig, en dit was ook mijn eerste ervaring met het overmaken van zo'n groot bedrag, en naar een buitenlands rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

LankHoar schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:49:
@bvk Bij deze het formulier:

[afbeelding]

De doorgestreepte SWIFT code + correcte SWIFT code zijn bij mijn tweede bezoek door de bankmedewerker geschreven.
Ok, dit is dus een buitenland en geen Sepa opdracht geweest volgens je formulier. Dan had er dus inderdaad totaal geen sprake van conversie moeten zijn aan de UniCredit zijde, maar uitsluitend aan de Rabobank kant als de opdracht al in eerste instantie bij de juiste BIC was aangekomen.

Nu is de betaling dus teruggekomen (ik denk met code AC01 of AC05?, zie ook) en hadden alleen de transactie kosten ingehouden mogen worden.

Ik neem aan dat het nu de 2e keer wel goed gegaan is zonder rare kosten en dat de Rabo de conversie een stuk goedkoper uitvoert?

Als bovenstaande klopt zou ik het er niet bij laten zitten, want € 600,- rekenen voor een teruggekomen betaling is belachelijk en mag denk ik ook helemaal niet binnen de EU regels.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nadat ik naar 3 verschillende branches geweest ben heb ik nu dan eindelijk de volgende stap duidelijk. De medewerker was het me eens dat het op zijn minst knullig was en eigenlijk gewoon fout van de bank. Ik ga het verhaal duidelijk op de mail zetten en haar toesturen, dan gaat ze een refund aanvragen. Stel die word niet gegeven, dan heb ik in ieder geval mijn gesprek met deze medewerkster op "tape", wat mijn zaak zal versterken lijkt me :)

Refund aanvraag kan tot 30 dagen duren. We zullen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het duurde even (kreeg op de 30e dag te horen dat het nog langer zou duren), maar vandaag heb ik mijn geld terug gekregen! Eind goed al goed.

Bedankt voor de inzichten uit dit topic, deze waren erg handig :)

Pagina: 1