Is een upgrade zinvol (welke)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jla79
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-04-2023
Mijn vraag:
Mijn PC geeft me helaas niet meer wat ik ervan wil. It's not the PC, it's me. Ik heb echter niet voldoende gespaard voor een nieuwe (en hij is ook nog niet oud genoeg om helemaal afgeschreven te zijn). Zo lopen games soms vast (Vooral GTA IV, die heeft eigenlijk nooit lekker gedraaid, support wil dat ik zwaar verouderde drivers gebruik, maar dan doet de rest het niet meer. Maar dat terzijde).

Heeft het zin om een deel van de hardware te upgraden, en zo ja, welke?

Hieronder een selectie uit dxdiag.
Merci

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 10/13/2017, 07:26:42

Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 15063) (15063.rs2_release.170317-1834)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: ASUS
System Model: All Series
BIOS: BIOS Date: 05/26/15 15:03:09 Ver: 22.05
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), ~3.1GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8126MB RAM
Page File: 6427MB used, 9891MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DxDiag Version: 10.00.15063.0000 64bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce GTX 960
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 960
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Type: Full Device

Display Memory: 6079 MB
Dedicated Memory: 2016 MB
Shared Memory: 4063 MB
Current Mode: 1920 x 1200 (32 bit) (59Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: HP LA2405x
Monitor Id: HWP301F
Native Mode: 1920 x 1200(p) (59.950Hz)
Output Type: DVI

Card name: NVIDIA GeForce GTX 960
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 960
DAC type: Integrated RAMDAC
Display Memory: 6079 MB
Dedicated Memory: 2016 MB
Shared Memory: 4063 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

-------------
Sound Devices
-------------
Description: Luidsprekers (Realtek High Definition Audio)
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes

Driver Provider: Realtek Semiconductor Corp.

Description: Realtek Digital Output (Realtek High Definition Audio)
Default Sound Playback: No
Default Voice Playback: No

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
Tsja. CPU is niet je van het, GPU idem.. Ik gok dat dit een prebuilt is?

Eigenlijk kan je wel 1 ding upgraden, maar dan loop je weer tegen het volgende punt aan..
Waar wil je eigenlijk naartoe? Wat voor eisen heb je?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

Om te gamen op 1080p is de cpu voloende.
Wat je wel zeker moet doen:
1. Vervang de grafische kaart. Eventueel een 2e handse zal je al een grote boost geven.
2. Als je het nog niet hebt, koop een SSD
3. Verminder je page file in windows. Zie http://www.tomshardware.c...ory-pagefile-windows.html

Wat is je budget?

[ Voor 3% gewijzigd door Praetextatus op 13-10-2017 10:40 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• jla79
Dank voor jullie reacties.
@Nat-Water: Prebuilt... ik ken de term niet, maar ik gok dat het betekende een PC van de lopende band. Dat is deze niet. Ik heb hem een paar jaar geleden laten bouwen, tegen een beperkt budget.

@Praetextatus: wat adviseer je qua grafische kaart? Sinds mijn favoriete tijdschrift over hardware niet meer bestaat ben ik de weg kwijt.

SSD: welk voordeel levert me dit op?

3: Die is verwarrend... pagefile functioneert als virtual memory. Dan wil je daar toch juist zoveel mogelijk van hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door jla79 op 13-10-2017 13:00 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-02 10:34
Heb je met een programma als MSI afterburner ( downloads: MSI Afterburner 4.3.0 ) gekeken wat er precies zorgt voor de freezes?

Overmatig RAM gebruik, tekort aan VRAM, CPU gebruik, temperaturen etc. kun je allemaal checken wanneer je het tijdens het gamen op de achtergrond laat draaien.
Als je een game van HDD draait kan het ook gebeuren dat bij het laden van textures ed. de schijf hapert waardoor je een freeze krijgt..

Je hebt geen energieslurpend systeem maar toch is het ook handig om even aan te geven wat voor een voeding er inzit. Prutsmerken als MS-tech zouden nl. ook kunnen zorgen voor problemen.

Een gtx 960, ook al heeft ie 2GB, zou qua prestaties in de buurt moeten komen van een gtx 1050ti.

Ik zou iig eerst es checken waar het dan misgaat :)

Een upgrade naar een 2e hands gtx 970 (hebben vaak geen garantie meer) of een gtx 1060 3GB/6GB zou je een flinke boost in performance moeten geven. Ik ben van een gtx 960 2GB naar een gtx 1060 6GB gegaan en dat leverde hogere instellingen en in een aantal games bijna een verdubbeling van het aantal FPS op. Wil niet zeggen dat het met de 960 niet speelbaar was trouwens.

Een SSD zal je pc veel sneller aan laten voelen alles gaat sneller. Opstarten, laden van programmas/games enz.
Ik heb bv BF1 op een SSD gezet en dat scheelt in vergelijking met een HDD bij het laden van een nieuwe map minuten..

[ Voor 6% gewijzigd door Baloes op 13-10-2017 13:37 ]

• jla79
Nieuw programma voor me, dus nee. Ik heb toendertijd eindeloos contact gehad met hun support en het uiteindelijk maar opgegeven en besloten geen spellen van Rockstar meer te kopen.

- Voeding: waar vind ik dat?
- Ik ben een beetje huiverig voor tweedehands onderdelen, wat is nieuw goed en preiswert?
- Nieuwe kaart, nieuwe harddisk (SSD), klinkt alsof één van beide niet gaat werken. Ben ik dan niet heel veel geld kwijt (als in: kan ik dan niet beter een jaartje sparen en dan een nieuwe kopen? Ik zit zo een beetje bij mijn "dealer" te kijken... GTX1080 voor € 1100+ (Holy shit), GTX1050 € 280.. .nog altijd prijzig.
De 1030 is eigenlijk de enige in mijn prijsrange: https://orbit.nl/componen...rce-gt1030-sl-2g-brk.html

Ik vind het erg lastig om in te schatten of dit de moeite is. Waar is de tijd gebleven dat je een tientje uitgaf voor een geheugenstripje (RAM) en je systeem daarmee drie keer zo snel werd...?

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 15:19
Euh, momentje, een GTX1050 voor 280 is absoluut absurd, boven de 1100 voor een 1080 ook trouwens... Zie: categorie: Videokaarten

Edit: Na het zien van die site, lijkt het me tijd voor een nieuwe "dealer" eigenlijk..

[ Voor 18% gewijzigd door Dude360 op 13-10-2017 14:47 ]

• Baloes
gtx 1050 280 euro?? Welke dealer is dat dan :)

Een 1030 is veel zwakker dan een 960 dus niet doen

Voor 100 euro koop je niks beters dus hou dan gewoon de 960 en kijk ff met MSI afterburner waar het misgaat.

Op youtube is ook veel te vinden over de instellingen waarbij GTA lekker draait bv. : YouTube: GTA V PC GTX 960 Max/Ultra Settings Gameplay 1080p

Maar jij hebt GTA IV... Lekker handig van me. Maar ook daarvan is genoeg te vinden :)

Je huidige systeem is echt zo slecht nog niet. Op jouw mobo kan een i7 4790K draaien die dan weer een gtx 1080 ook wel gedraaid krijgt :)

-Edit-

Oopsie.. miste de reactie hierboven ff :)

[ Voor 51% gewijzigd door Baloes op 13-10-2017 16:12 ]

• jla79
Ik ben GTA IV maar weer eens aan het installeren :D
Ik herinner me dat ik toendertijd de laagste settings had.... en dat hij toen NOG slechter ging presteren.

• jla79
Dude360 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:44:
Euh, momentje, een GTX1050 voor 280 is absoluut absurd, boven de 1100 voor een 1080 ook trouwens... Zie: categorie: Videokaarten

Edit: Na het zien van die site, lijkt het me tijd voor een nieuwe "dealer" eigenlijk..
Damn, wat een hoop verschillende varianten. En inderdaad, de Asus NVIDIA GeForce GTX1080Ti Strix LIJKT op die site ruim vierhonderd goedkoper!

Misschien moet ik toch echt eens leren hoe je zelf een computer bouwt. Ik vind het alleen doodeng om mee te priegelen, want die onderdelen zijn stervensduur. En hoe weet je hoe het zit met compatibility enzo...?

• jla79
Zie ik het nou goed dat https://orbit.nl/componen...orce-gtx1050ti-strix.html deze voor dubbel de normale prijs aangeboden wordt? Inderdaad, nieuwe dealer zoeken

• Baloes
Yup.. die is ongelofelijk duur...

Via Amazon.de heb je bv notabene een gtx 1060 3GB voor net onder de 200 euro... 280 lol 8)7

Mocht je nou enigszins in de buurt van Oss wonen dan kan ik je zowiezo wel helpen met het bouwen cq upgraden gedeelte :)

En voor je voeding : Die zie je wanneer je het zijpaneel van je pc er afhaalt. Zit een label op waar het typenummer opstaat

[ Voor 52% gewijzigd door Baloes op 13-10-2017 16:14 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17

Bad Brains

<(0.o)>

Gezien dat je aangeeft dat je random problemen hebt en zegt dat je oude drivers gebruikt zou ik het volgende aanraden;

Koop een SSD (min 256gb)
Herinstalleer je OS op deze SSD.
Tweak je SSD (onderzoek doen op internet)

evt 8gb erbij kopen.

Kijk dan weer waar je bent, denk dat je namelijk gewoon wel weer vooruit kunt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bad Brains op 13-10-2017 15:58 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• jla79
Baloes schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:51:
Yup.. die is ongelofelijk duur...

Via Amazon.de heb je bv notabene een gtx 1060 3GB voor net onder de 200 euro... 280 lol 8)7

Mocht je nou enigszins in de buurt van Oss wonen dan kan ik je zowiezo wel helpen met het bouwen cq upgraden gedeelte :)

En voor je voeding : Die zie je wanneer je het zijpaneel van je pc er afhaalt. Zit een label op waar het typenummer opstaat
Oss... hmm, dat is nog wel te doen vanuit Wijchen... maar ik denk dat ik me eerst nog eens even goed moet orienteren voordat ik zonder enig benul geld ga verspillen.

Het label is overigens niet leesbaar door de manier waarop hij in de kast is ingebouwd. Helaas.

• jla79
Bad Brains schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:58:
Gezien dat je aangeeft dat je random problemen hebt en zegt dat je oude drivers gebruikt zou ik het volgende aanraden;

Koop een SSD (min 256gb)
Herinstalleer je OS op deze SSD.
Tweak je SSD (onderzoek doen op internet)

evt 8gb erbij kopen.

Kijk dan weer waar je bent, denk dat je namelijk gewoon wel weer vooruit kunt.
Nee, ik heb geen oude drivers (althans, niet voor zover ik weet). Wat ik bedoelde was dat GTA support zei dat ik oude drivers moest gaan installeren. Dat heb ik toen geprobeerd, en het spel werkte iets beter. De rest van mijn software echter niet. Niet echt een goede ruil :) Dus toen heb ik de nieuwere drivers er weer opgeplaatst.

(Worden die dingen trouwens automatisch geupdate... vroeger wel, meen ik me te herinneren. Heb er alleen een tijdje niets meer van gezien)

• Baloes
Ik zou gewoon eerst checken waar de problemen vandaan komen met een programmatje als dat MSI afterburner. Kun je precies volgen waar de freezes plaatsvinden en kijken of je daarmee kunt achterhalen aan welke component dit ligt.

• jla79
Baloes schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:53:
Ik zou gewoon eerst checken waar de problemen vandaan komen met een programmatje als dat MSI afterburner. Kun je precies volgen waar de freezes plaatsvinden en kijken of je daarmee kunt achterhalen aan welke component dit ligt.
Is een goed idee, en wil ik ook doen. Maar vreemd genoeg kan ik dat stomme spel nu helemaal niet meer installeren. De datumchecker (is het spel al wel uit) functioneert niet. *Zucht*. Is wel weer een oplossing voor, maar daar moet ik toch even een uur voor kunnen gaan zitten. Morgen, hopelijk.

In de tussentijd: hoe haal ik een rapportage uit MSI?

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11-2025
jla79 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:44:
Misschien moet ik toch echt eens leren hoe je zelf een computer bouwt. Ik vind het alleen doodeng om mee te priegelen, want die onderdelen zijn stervensduur. En hoe weet je hoe het zit met compatibility enzo...?
Als je echt interesse hebt kun je eens beginnen om met een ouwe pc (bosjes vrienden en kennissen die een vergeten pc op zolder hebben staan) te gaan klooien. Dan kun je gewoon fouten maken..geen financieel risico.
Van die betreffende pc zoek je van de componenten info specs handleiding e.d. op 't web.
Bijv mbt compatibiliteit voor jouw processor kun je gewoon hier op tweakers al veel zien pricewatch: Intel Core i5-4440 Boxed Check de tab 'Specificaties' maar eens...enz... Ook zat tweakers hier met kennis, we zijn allemaal ergens begonnen met prutsen.
Zorg iig altijd dat je geaard bent als je met electronica werkt, verminderd het risico op defecte componenten aanzienlijk. En zo veel mogelijk direct contact met pinnentjes e.d vermijden.
jla79 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:05:
Het label is overigens niet leesbaar door de manier waarop hij in de kast is ingebouwd. Helaas.
Dan zou 'k em er toch effe uithalen en checke wat het is.
Voor info over voeding hebben we hier een absolute kenner: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Check in de inhoudsopgave effe hoofdstuk over Mythes en Populaire voedingen.

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 15:52
Zelf zou ik een SSD hoog op mijn lijst zetten. Dat scheelt zo enorm veel. Snelheid van het laden verbetert echt dramatisch.

En die MRI afterburner klinkt ook als een mogelijkheid om uit te vinden wat nu het probleem is. Zou zonde zijn als je lukraak wat gaat upgraden en dan telkens het probleem niet vindt.

Maar echt een SSD dat is echt een must.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 18:41
@Upbeat78 een MRI scan zou ik niet zo snel doen. Een MSI afterburner scan wel. Dat zal wat veiliger zijn. En ik vind ee. SSD op een puur game pc niet een must. Zeker als dat betekent dat je hele budget er aan gaat. Al vraag ik mij af of een het nodig is om iets van budget aan te besteden.

Tevens mis ik de temperaturen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
De temperaturen goed bekijken bij zwaar belasten, als warmte te hoog gaat, dan gaat je hardware afremmen, en je spel ook.
Ook alles goed schoonmaken, en genoeg ventilators, dit kun je zien in de test.
Ook in de hete zomer testen, want dan merk je of de koeling niet voldoende is.

Als je hardware weer goed werkt, kun je misschien niks kopen, als je genoegen neemt met spel iets minder sterk grafisch instellen.
Dan kun je verder gaan sparen voor volgende pc, en je oude compleet verkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 15-10-2017 08:40 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik denk dat als je beter wil, je gewoon grotendeels een nieuwe moet kopen. Je hebt gewoon een paar jaar oud midrange model. CPU is midrange, en videokaart is net zo midrange. Koop je een sterkere CPU, dan heb je er niets aan omdat je videokaart niet mee kan komen. Koop ie een betere videokaart, dan gaat de CPU bottlenecken. Misschien dat een iets sterkere videokaart nog zou kunnen, maar een kleine upgrade is zonde van het geld. Dan ga je maar ietsjes vooruit. 8GB RAM is ook het minimum van wat je zou moeten hebben, maar ook daar zou meer RAM je weinig helpen. 8GB is goed genoeg voor midrange.

Tja, alles aan je PC is gewoon wat een paar jaar terug midrange was. Je kan je kast, opslag, en misschien je voeding houden als die een beetje goed is (goed merk, en genoeg wattage voor een upgrade). Als je betere prestaties wil zal al het andere er gewoon uit moeten. Als je beter wil is bijna elk onderdeel een bottleneck.

En een GTX1050ti is waarschijnlijk ongeveer net zo sterk als jouw huidige videokaart. Die zou ik dus niet kopen. Je gaat er gewoon niet op vooruit. En 280 euro is ook veel te veel. Je kan voor dat geld gemakkelijk een GTX1060 6GB kopen, en die zijn al zwaar overpriced.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 15-10-2017 13:26 ]

• Baloes
Een hele nieuwe setup is toch niet nodig? Als het nodig is kun je op V&A een i7 4770/4790 scoren die vaak voor een leuk prijsje weggaan. Daaraan een gtx 1060 koppelen en je kunt er weer een aantal jaartjes tegen = mijn eigen config. ik hoef voorlopig nog niet naar een ander platform :)

een i5 4440 zal het best pittig hebben met een 1060 maar geeft nog steeds een hele grote boost tov een 960 : YouTube: i5 4440 | 4460 paired with a GTX 1060 - Enough For 60 FPS? - 14 Game...

Maar goed, TS moet gewoon eerst even kijken waar de problemen vandaan komen en daarna pas beslissen wat er moet gebeuren lijkt me. Oh ja, toch ff proberen te achterhalen welke voeding er inzit..

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 15-10-2017 21:09 ]

Pagina: 1