Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614430

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik weet niet of 'repeater' de juiste term is, maar ik wil in ieder geval een TP-LINK WR1043ND router aansluiten op mijn mooie nieuwe Ziggo modem, puur om het signaal te versterken voor de bovenverdieping.
Ik heb op het internet rondgezocht, maar ben er met de beschikbare guides niet uitgekomen.

Nu vraag ik mij af of er iemand is die dezelfde setup heeft en bij wie het wel gelukt is om de TP-LINK router correct aan te sluiten op een Ziggo modem zonder enige conflicten.

Ik hoop dat er iemand is die mij stap voor stap, het liefst toets voor toets, kan uitleggen hoe ik mijn signaal kan versterken.

Hieronder een snapshot van de DHCP pagina van het Ziggo modem. Hoe kan ik hieruit de DHCP range van het modem vinden?
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/hAF9gG

Met vriendelijke groet,

Sinan

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 614430 op 12-10-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de guide op tweakers([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) weer doorlopen en ik loop vast op het IP adres dat ik mijn TP-LINK router moet geven. Het IP adres van het Ziggo modem is 192.168.100.1 en de DHCP range is mij nog onbekend. Ik denk zelf dat de DHCP range van 192.168.178.10 tot 192.168.178.255 loopt, maar dit weet ik dus niet zeker.
"Geef je Wireless router een IP-adres in de range van de MODEM/ROUTER/SWITCH, maar buiten zijn DHCP-range" Welke IP-adressen liggen in de range van mijn modem, maar niet in de DHCP range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe heb je het aangesloten?
Normaal gesproken moet je LAN <> LAN poort aansluiten, en dan gaat de rest vanzelf. Geen geklooi met DHCPs dan.

Edit; guide even bekeken. Idd de DHCP even uit zetten, en dan zou het moeten werken.
Voor het uitzetten hiervan hoef je alleen even een losse PC aan te sluiten. Daarna neemt het ziggo router de DHCP voor rekening.

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 12-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mikey, bedankt voor je reactie.

Volgens mij is het gelukt.

Ik heb inderdaad een kabel gelegd op de manier waarop jij het beschreef in jouw post.

Ik heb de TP LINK router het volgende ip adres gegeven: 192.168.100.5 (binnen de range van de modem en buiten de DHCP range). Ik weet niet zeker of het eerder genoemde ip adres inderdaad voldoet aan de eisen, omdat ik ook niet zeker weet wat de range van het Ziggo modem is, maar ik neem aan dat de range van het modem 192.168.100.1-192.168.100.(meer dan 1) is.

Zolang het werkt vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 614430 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:42:
Mikey, bedankt voor je reactie.

Volgens mij is het gelukt.

Ik heb inderdaad een kabel gelegd op de manier waarop jij het beschreef in jouw post.

Ik heb de TP LINK router het volgende ip adres gegeven: 192.168.100.5 (binnen de range van de modem en buiten de DHCP range). Ik weet niet zeker of het eerder genoemde ip adres inderdaad voldoet aan de eisen, omdat ik ook niet zeker weet wat de range van het Ziggo modem is, maar ik neem aan dat de range van het modem 192.168.100.1-192.168.100.(meer dan 1) is.

Zolang het werkt vind ik het prima.
Ik snap niet helemaal waarom dit in de guide staat.
Maar als DHCP op de router aan staat, Kun je een pc of laptop op een lan poort aansluiten, en een DHCP renew doen. Je zit dan automatisch in de range van de router. Dan DHCP uit zetten, en router aansluiten op je modem. Meer is het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom dit in de guide staat.
Maar als DHCP op de router aan staat, Kun je een pc of laptop op een lan poort aansluiten, en een DHCP renew doen. Je zit dan automatisch in de range van de router. Dan DHCP uit zetten, en router aansluiten op je modem. Meer is het volgens mij niet.
Ik snap er de ballen van, maar ik denk dat het gelukt is en ik hou het zo. Het enige wat mij nog dwars zit is dat mijn apparaten niet zelfstandig switchen naar het sterkst mogelijke netwerk. Het signaal van het modem haalt de bovenste verdieping nog maar op een haartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je ze beiden wel hetzelfde SSID gegeven? Dan zou het wel moeten gaan...

Zo werkt het bij mij thuis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:49:
Heb je ze beiden wel hetzelfde SSID gegeven? Dan zou het wel moeten gaan...

Zo werkt het bij mij thuis ook.
Dat wilde ik net proberen, maar ik kan niet meer verbinden met de router pagina(192.168.0.1). Heb ik dan toch iets verkeerd gedaan? Komt het misschien doordat ik bij standaard gateway op mijn router het ip adres van mijn modem heb ingevoerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 614430 op 12-10-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, das wel een punt inderdaad :D

Lang geleden dat ik dit zo heb ingesteld...
Das inderdaad de reden dat je het IP Adres van de tweede router in de range van de ziggo router moet verbinden.

Doe dus even een IPCONFIG, kijk wat je huidige IP is. Dat is dus de DHCP range van je ziggo router.

Dan dezelfde strategie volgen als eerder, maar niet alleen de DHCP uit zetten, maar ook het IP-adres wijzigen.
Als de ziggo modem 10.0.0.1 heeft, Kun je de router 10.0.0.2 geven.
Dan zijn beide instellingspagina’s bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:44
Dus je wilt een router aansluiten alszijnde een accesspoint als ik het goed begrijp? Dus met een kabel aan de ziggo modem/router?

2 routers in een netwerk is, als je niet weet waar je mee bezig bent, vragen om ellende. Vaak hebben wifi routers een accesspoint modus die alle routerfunctionaliteit uitschakelt. Hiermee wordt het als het ware een "dom doorgeefluik" van bedraad naar draadloos. DHCP op de ziggo router aanzetten en klaar is kees. Dit lijkt me de meest ideale oplossing.

Nu heb je kans dat zowel router 1 als router 2 via DHCP IP adressen wil gaan uitdelen .. Niet handig.

consumentenoplossingen zijn vaak een router + switch + AP in 1. Een router is niks meer dan een apparaat wat bepaalt welk verkeer naar welk IP adres moet. Hiervan heb je er, in een thuissituatie, idealiter maar 1 van in een netwerk.

[ Voor 21% gewijzigd door FrankoNL op 12-10-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 10:39
Is de routerpagina niet gewoon 192.168.100.5? Dat is toch wat je er op in wilde stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:19
Volgens mij heb je het prima gedaan.

Volgens je plaatje is de DHCP range 192.168.178.10 tot 192.168.178.254 (number of CPEs + 10).

Je wil je 'access point' een vast IP adres geven zodat je de config later nog kan wijzigen (WIFI settings bijvoorbeeld). Dat adres moet dan in de range van je router liggen (192.168.178.1 is je router, gok ik zo, meestal is dat een range van .1 tot en met .255, dus jouw keuze van 192.168.178.5 voldoet)

Je wil buiten de DHCP range: anders kan je router een apparaat een IP adres geven wat hetzelfde is als wat jij je access point geeft. Stel dat jij had gekozen voor 192.168.178.20 als vast adres voor je access point - en Jantje komt je huis binnenlopen, verbindt z'n telefoon via WIFI en je ziggo router geeft vervolgens 192.168.178.20 via DHCP aan die telefoon - dan heb je twee apparaten met hetzelfde adres, gegarandeerd problemen. Met 192.168.178.5 heb je een adres buiten de DHCP range gekozen, prima dus.

Vervolgens DHCP uitzetten op dat access point, anders heb je twee apparaten die de baas gaan spelen en door elkaar heen adressen gaan uitgeven.

En tot slot je access point aansluiten op een van z'n LAN poorten, niet de WAN poort, want je wilt de routerfunctie niet gebruiken.

Ofwel, volgens mij heb je het prima gedaan. Waarvoor opende je dit topic eigenlijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:15:
Is de routerpagina niet gewoon 192.168.100.5? Dat is toch wat je er op in wilde stellen?
Ik heb dat adres ook geprobeerd, maar dat leverde ook niks op, ik kan de pagina helemaal niet meer bereiken. Ik heb het helemaal opnieuw gedaan en heb nu bij 'Default gateway' op de router pagina gekozen voor 192.168.0.1, maar ook bij dat adres pakt 'ie de router pagina niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk ook dat het goed gelukt is. Het enige probleem dat ik heb is dat ik de router pagina niet meer kan bereiken om het SSID gelijk te maken aan dat van het ziggo modem. Ik opende dit topic omdat ik geen idee had wat ik moest invoeren bij het ip adres van het TP-LINK router. Het IP adres van de modem is 192.168.100.1, maar de DHCP range begint bij 192.168.178.10. Is dat niet een beetje eigenaardig?
vanaalten schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:21:
Volgens mij heb je het prima gedaan.

Volgens je plaatje is de DHCP range 192.168.178.10 tot 192.168.178.254 (number of CPEs + 10).

Je wil je 'access point' een vast IP adres geven zodat je de config later nog kan wijzigen (WIFI settings bijvoorbeeld). Dat adres moet dan in de range van je router liggen (192.168.178.1 is je router, gok ik zo, meestal is dat een range van .1 tot en met .255, dus jouw keuze van 192.168.178.5 voldoet)

Je wil buiten de DHCP range: anders kan je router een apparaat een IP adres geven wat hetzelfde is als wat jij je access point geeft. Stel dat jij had gekozen voor 192.168.178.20 als vast adres voor je access point - en Jantje komt je huis binnenlopen, verbindt z'n telefoon via WIFI en je ziggo router geeft vervolgens 192.168.178.20 via DHCP aan die telefoon - dan heb je twee apparaten met hetzelfde adres, gegarandeerd problemen. Met 192.168.178.5 heb je een adres buiten de DHCP range gekozen, prima dus.

Vervolgens DHCP uitzetten op dat access point, anders heb je twee apparaten die de baas gaan spelen en door elkaar heen adressen gaan uitgeven.

En tot slot je access point aansluiten op een van z'n LAN poorten, niet de WAN poort, want je wilt de routerfunctie niet gebruiken.

Ofwel, volgens mij heb je het prima gedaan. Waarvoor opende je dit topic eigenlijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik meen te herinneren dat er een andere manier is om je router pagina te bereiken, zonder een URL in te voeren. Weet iemand hier iets vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:35

Mystikal

It never hurts to help!

Anoniem: 614430 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:25:
Ik meen te herinneren dat er een andere manier is om je router pagina te bereiken, zonder een URL in te voeren. Weet iemand hier iets vanaf?
Andere optie is een factory reset te geven en opnieuw beginnen. Je kan dan weer met het gebruikelijke ipnr in je router/modem.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 10:39
Default gateway is volgens mij het adres van het Ziggo modem. Dus daar heb je niets aan om verbinding mee te maken.
Gebruik je Windows? Dan kun je met zoeken met het loepje naar "computers en apparaten in het netwerk weergeven" wellicht wat vinden.
Dan komt waarschijnlijk de router weer naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:32:
Default gateway is volgens mij het adres van het Ziggo modem. Dus daar heb je niets aan om verbinding mee te maken.
Gebruik je Windows? Dan kun je met zoeken met het loepje naar "computers en apparaten in het netwerk weergeven" wellicht wat vinden.
Dan komt waarschijnlijk de router weer naar boven.
De router wordt niet weergeven in de lijst van beschikbare apparaten, alleen de modem en alle andere apparaten die in het netwerk zitten. Ik denk dat ik het maar houd zoals het is, ik probeer later wel het hele verhaal opnieuw te doen en gelijk het SSID te veranderen als ik dan nog op de router pagina kan inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 614430 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:24:
Ik denk ook dat het goed gelukt is. Het enige probleem dat ik heb is dat ik de router pagina niet meer kan bereiken om het SSID gelijk te maken aan dat van het ziggo modem. Ik opende dit topic omdat ik geen idee had wat ik moest invoeren bij het ip adres van het TP-LINK router. Het IP adres van de modem is 192.168.100.1, maar de DHCP range begint bij 192.168.178.10. Is dat niet een beetje eigenaardig?
Je probleem is dat je uitgaat dat je "het" IP te pakken hebt. Iedere router heeft meerdere IP-adressen en jij hebt de verkeerde gekozen :o

Wat je wilt is het LAN-IP van de modemrouter. Dat zal bij een DHCP-range beginnende bij 192.168.178.10 geheid 192.168.178.1 zijn. Jij hebt het DOCSIS modem-IP gekozen dat standaard 192.168.100.1 is. Dat heeft niets met je LAN te maken en werkt dus niet.

Je moet dus een IP kiezen binnen dezelfde subnet als de DHCP range van de modemrouter (maar buiten die range). Dat betekent dat je ipv 192.168.100.5 moet gaan voor bijv 192.168.178.5. Dan kun je er wel bij.

Om er bij te komen om dit in te stellen twee opties:
1) stel op je PC een vast IP in in zelfde subnet als de WR1043ND (bijv 192.168.100.6). Dan kun je het benaderen op 192.168.100.5 en de boel aanpassen. Niet vergeten daarna je PC weer op DHCP in te stellen.
2) WR1043ND loskoppelen van modemrouter. Factory reset geven. Vervolgens opnieuw instellen conform guide, maar dan met juiste IP. (veel meer werk, maar je hoeft je PC IP niet aan te passen)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Eigenlijk maak je het jezelf wel erg moeilijk.
Als je de TP-Link als AP wil gebruiken sluit je de TP-Link via een LAN poort van de TP-Link op je Ziggo modem.
Verder moet je er voor zorgen dat de TP-Link niet ingesteld is als DHCP server (daar zorgt je Ziggo modem al voor.)
Welk IP adres je TP-Link verder heeft is eigenlijk niet interessant. Als je niets meer aan de configuratie hoeft te veranderen heeft die TP-Link niet eens een IP adres nodig om als AP te fungeren.

Als goed netwerk admin geef je de TP-Link echter wel een IP adres in het subnet van je LAN zodat je altijd op de config pagina van de TP-Link kan inloggen om veranderingen te kunnen aanbrengen aan de config.

Je kan de DHCP scope (begin en eindadres van de IP' s die je Ziggo modem uitdeelt) bekijken door op je Ziggo modem in te loggen. Inlog gegevens staan op je modem, top of my head: user admin, ww: draadloos.
Als de DHCP scope 192.168.178.10 - 192.168.178.254 is zou je kunnen overwegen om deze iets te verkleinen. Bijv naar 192.168.178.50 - 192.168.178.254
Dan heb je alle IP adressen tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.49 ter beschikking om apparaten een vast IP adres te geven.
Pagina: 1