Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:07
Hallo allemaal,

Ik heb op het moment een i7 950 met een Asus P6X58D-E en 16gb ram.

Dit wil ik graag upgraden naar wat "modernere" componenten, Nu ik me aan het inlezen ben over de processoren heb ik er 4 gevonden die me aanspreken maar hierna kom ik niet meer verder.

De reden van de upgrade is omdat ik PUBG niet goed meer kan spelen en geen Rainbow kan streamen met de i7 950(de reden omdat ik de i7 950 niet overclock is omdat deze dan heel warm word ook met een Noctua cooler erop).
Ik wil met mn Pc veel kunnen game maar ook streamen.

Mijn keuzes zijn:
- I7 8700k
- I5 8600k
- Ryzen 7 1700x
- Ryzen 5 1600x

Ik wil deze upgrade pas over 1 of 2 maanden doen dus beschikbaarheid is niet het probleem.

De RyzenBuild:
-Cpu: (Ryzen 5 of Ryzen 7?)
- mobo: MSI X370 Gaming plus
- Ram: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15
- GPU: MSI GTX 1070 Gaming X (heb ik al)
- SSD : Samung 850 Evo pro en nog een 2 TB HDD(heb ik al)
- Case: Corsair 450D

De IntelBuild:
- CPU: (I5 of I7?)
- mobo: MSI Z370 Gaming plus

Mijn vraag is welke Processor ik het beste kan nemen?

Ik weet dat dit een persoonlijk mening is qua keuze maar ik vroeg me af of jullie goede/slechte ervaringen hadden met de processors en misschien tips.

Alvast bedankt voor de moeite en jullie aandacht. _/-\o_ _/-\o_

Mvg
Bart

[ Voor 1% gewijzigd door DigitalGamer385 op 12-10-2017 12:40 . Reden: Een zin vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik denk persoonlijk dat je met de AMD set beter uit de voeten kan dan de Intel,gewoon simpelweg omdat AMD meer cores heb die later nog heel goed van pas komen.

Daarbij is de AMD set ook nog een stukje goedkoper dan de nieuwe Intel lijn.
Gaming zal misschien de Intel de baas zijn maar dat is nihil met die kaart die je gaat gebruiken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:39
En begin 2018 komt AMD waarschijnlijk met een ryzen cpu. Dus ik zou tegen die tijd opnieuw kijken wat je wilt en wat er dan op de markt is/komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 12:23
Als je veel gamed is de keuze Intel voor de hand liggend. Aanzienlijk betere performance dan Ryzen. De 8600K & 8700K zijn meer dan geschikt om tegelijkertijd te gamen & streamen. Zeker wanneer je van plan bent te overclocken is Intel de betere keuze.

AMD goedkoper is onzin. Snel geheugen voor AMD kost je al snel 50 euro meer (Samsung B-Die), en een moederboard van gelijke kwaliteit heeft bij beide platformen ook een vergelijkbare prijs.

Tevens zie ik aan de leeftijd van je huidige componenten dat je iemand bent die lang met zijn setup doet. Met een 8600K of 8700K zit je voor een jaar of 4 weer goed, dus tussentijdse investering/upgrades zijn helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
lasty82 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:13:
Als je veel gamed is de keuze Intel voor de hand liggend. Aanzienlijk betere performance dan Ryzen. De 8600K & 8700K zijn meer dan geschikt om tegelijkertijd te gamen & streamen. Zeker wanneer je van plan bent te overclocken is Intel de betere keuze.

AMD goedkoper is onzin. Snel geheugen voor AMD kost je al snel 50 euro meer (Samsung B-Die), en een moederboard van gelijke kwaliteit heeft bij beide platformen ook een vergelijkbare prijs.

Tevens zie ik aan de leeftijd van je huidige componenten dat je iemand bent die lang met zijn setup doet. Met een 8600K of 8700K zit je voor een jaar of 4 weer goed, dus tussentijdse investering/upgrades zijn helemaal niet nodig.
ten eerste heel erg bedankt voor je antwoord! _/-\o_
Welke denkt u dat ik het beste kan kopen de i5 of i7 als ik m wil gebruiken voor de komende paar jaa en wil gamen en streamen.
is het het waard om de 100 euro extra uit te geven voor de i7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

nelizmastr

Goed wies kapot

DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

Welke denkt u dat ik het beste kan kopen de i5 of i7 als ik m wil gebruiken voor de komende paar jaa en wil gamen en streamen.
Absoluut. Er is nu langzamerhand een trend zichtbaar waarbij games en programma's steeds meer threads gaan gebruiken. Je ziet 4c/4t CPU's nu een steeds beduidendere achterstand oplopen t.o.v. CPU's met 8 of meer threads. Ik spreek over verschillen qua gemiddelde. De ene applicatie/game engine doet het beter dan de andere.
Op zich een logische trend, gezien softwaremakers ook optimaliseren voor wat er qua hardware op de markt is. Tot voor kort was 4c/8t de norm in het middensegment. Dat verschuift nu naar 6c/12t.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:49:
[...]

Absoluut. Er is nu langzamerhand een trend zichtbaar waarbij games en programma's steeds meer threads gaan gebruiken. Je ziet 4c/4t CPU's nu een steeds beduidendere achterstand oplopen t.o.v. CPU's met 8 of meer threads. Ik spreek over verschillen qua gemiddelde. De ene applicatie/game engine doet het beter dan de andere.
Op zich een logische trend, gezien softwaremakers ook optimaliseren voor wat er qua hardware op de markt is. Tot voor kort was 4c/8t de norm in het middensegment. Dat verschuift nu naar 6c/12t.
Dan wordt het nog even doorsparen voor de i7 8700k en toebehoren. Heeft u nog enige toevoeging aan de build?
De IntelBuild:
- CPU: i7 8700k

Alvast bedankt voor de moeite!
Mvg
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:25:
Streamen is dat een beetje Netflix kijken of streamen naar diensten als Twitch? In het laatste geval, dan wil je vaak CPU encoding gebruiken, dat levert betere kwaliteit op bij lagere bitrates (bij Twitch overigens 6000kbps tegenwoordig) en dan kun je dus beter voor de i7 kiezen.
DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
Dan wordt het nog even doorsparen voor de i7 8700k en toebehoren. Heeft u nog enige toevoeging aan de build?
De IntelBuild:

Mvg
Bart
Ik zou ook een andere voeding erbij doen. Die je nu hebt, heb je waarschijnlijk al sinds de aanschaf van jouw huidige PC en is dus waarschijnlijk ook aan vervanging toe. Ga je niet overclocken, dan kun je af met een goede 450W voeding, zoals de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M, ga je wel overclocken, kun je het beste de pricewatch: Corsair RM550x Zwart nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
[...]
Streamen is dat beetje Netflix kijken of streamen naar diensten als Twitch? In het laatste geval, dan wil je vaak CPU encoding gebruiken, dat levert betere kwaliteit op bij lagere bitrates (bij Twitch overigens 6000kbps tegenwoordig) en dan kun je dus beter voor de i7 kiezen.
Streamen als in streamen naar Twitch, sorry voor de onduidelijkheid :)
Nog bedankt voor uw opmerking! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasty82
DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
[...]

De IntelBuild:

Mvg
Bart
Je build ziet er prima uit. Geheugen en CPU zijn helemaal goed. Moederboard hangt echt compleet van je wensen af, persoonlijk zou ik wat extra daar aan besteden voor een betere audio implementatie en een beter VRM opbouw. Een Asrock Extreme 4 of de MSI Gaming Pro carbon zijn ca. 30 euro meer, maar mijns inzien het overwegen waard. Daarnaast zou ik ook een goede koeler aanschaffen, een Scythe Mugen is prima, een Noctua is top. Waterkoeling kan ook, maar afgezien van de bling en de kleinere montagevoet op het board zelf zie ik er persoonlijk de meerwaarde niet van in. En een voeding van rond de 550w minimaal uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

lasty82 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:13:
Aanzienlijk, mwah. Als je meer leunt op je GPU dan CPU voor gaming zijn de verschillen maar klein. Als je meer op de CPU leunt dan heeft Intel door zijn hogere kloksnelheid inderdaad een voordeel. Het verschilt per game en dat loopt uiteen van mwah, tot wow. De Coffee Lakes presteren wel beter, maar zijn minder toekomstbestendig door de oudere socket, die is aan het eind van zijn latijn.

Van belang is, op welke resolutie en met welk settinglevel wordt er voornamelijk gegamed. Zit je op Ultra en 1440p of hoger dan kan een Ryzen een goede overweging zijn.
Maar wel op een oude socket, en wellicht is het niet nodig, maar ook niet mogelijk. Dat is een flink verschil.

@TS, met zowel een Coffee Lake als een Ryzen ben je prima uit, maar het ligt wat meer genuanceerd dan eerder gesteld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
[...]
Streamen is dat een beetje Netflix kijken of streamen naar diensten als Twitch? In het laatste geval, dan wil je vaak CPU encoding gebruiken, dat levert betere kwaliteit op bij lagere bitrates (bij Twitch overigens 6000kbps tegenwoordig) en dan kun je dus beter voor de i7 kiezen.
[...]
Ik zou ook een andere voeding erbij doen. Die je nu hebt, heb je waarschijnlijk al sinds de aanschaf van jouw huidige PC en is dus waarschijnlijk ook aan vervanging toe. Ga je niet overclocken, dan kun je af met een goede 450W voeding, zoals de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M, ga je wel overclocken, kun je het beste de pricewatch: Corsair RM550x Zwart nemen.
Mijn voeding zal niet he probleem zijn aangezien deze is samegesteld door de bouwer met een CoolerMaster Silent pro 850w maar toch bedankt voor de intresse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasty82
Topic starter geeft aan dat hij veel gamed. Intel heeft dan toch echt betere prestaties en dus de voorkeur. Simpel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
FirePuma142 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:05:
[...]

Aanzienlijk, mwah. Als je meer leunt op je GPU dan CPU voor gaming zijn de verschillen maar klein. Als je meer op de CPU leunt dan heeft Intel door zijn hogere kloksnelheid inderdaad een voordeel. Het verschilt per game en dat loopt uiteen van mwah, tot wow. De Coffee Lakes presteren wel beter, maar zijn minder toekomstbestendig door de oudere socket, die is aan het eind van zijn latijn.

Van belang is, op welke resolutie en met welk settinglevel wordt er voornamelijk gegamed. Zit je op Ultra en 1440p of hoger dan kan een Ryzen een goede overweging zijn.

[...]

Maar wel op een oude socket, en wellicht is het niet nodig, maar ook niet mogelijk. Dat is een flink verschil.

@TS, met zowel een Coffee Lake als een Ryzen ben je prima uit, maar het ligt wat meer genuanceerd dan eerder gesteld.
op het moment game ik op 60Hz 1080p en Ultra maar dit wil ik in de toekomst wel verbeteren dus een beetje future proof zal wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:07:
Mijn voeding zal niet he probleem zijn aangezien deze is samegesteld door de bouwer met een CoolerMaster Silent pro 850w maar toch bedankt voor de intresse
Zou ik toch even checken in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 wat wijsheid is, better safe than sorry!

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:11:
[...]
Zou ik toch even checken in
Voeding advies en informatie topic - Deel 34 wat wijsheid is, better safe than sorry!
Bedankt voor de link ik ga deze zeker even rustig doorlezen zometeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

lasty82 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:08:
Topic starter geeft aan dat hij veel gamed. Intel heeft dan toch echt betere prestaties en dus de voorkeur. Simpel zat.
Ehm, lees mijn eerste post in dit topic anders nog even. Niemand beweert wat anders, maar door wat nuance aan te brengen kun je ook bij een Ryzen uit komen. Met dit soort kort-door-de-bocht-reacties schiet de TS niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalGamer385
Hallo iedereen,
Iedereen alvast bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb al jullie voordelen en nadelen doorgekeken en ik ben nu met dit lijstje gekomen:
Voordeel Intel
- handig voor gamen (lasty82)
- Makkelijker overclocken (lasty82)
- Geen tussentijdse uppgrades voor de komende tijd (lasty82)
- I7 goed voor streamen ( Ch4os)
- betere prestaties (lasty82)
Nadeel Intel
-Oude socket
Voordeel Ryzen
-Goedkoper (speedy)
-Meer cores (speedy)
- Ryzen 7 goed voor streamen (Ch4os)
- voor Ultra en 1440p en hoger (The Killer)
Nadeel Ryzen
- //

Als niemand meer iets heeft toe te voegen aan dit lijstje dan lijkt me dat de I7 8700k meer voordelen dan nadelen heeft in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Huidige games hebben meer baad bij single core performance dan bij multicore performance. In de nabije toekomst zie ik dat echt nog niet veranderen, ook de reviews laten zien dat games beter af zijn met een Intel CPU. :) Ik vind het dus een beetje gek dat Ryzen goed zou zijn voor ultra en 1440p gaming? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:34:
Huidige games hebben meer baad bij single core performance dan bij multicore performance. In de nabije toekomst zie ik dat echt nog niet veranderen, ook de reviews laten zien dat games beter af zijn met een Intel CPU. :) Ik vind het dus een beetje gek dat Ryzen goed zou zijn voor ultraa en 1440p gaming? :?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten ik heb alleen opgeschreven wat ik lees :p....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@DigitalGamer385 Dat snap ik, echt onderbouwd vind ik het echter niet. Ik zou zoiets dus niet zomaar voor waar aannemen en dat dan voordeel voor de een gaan zetten. ;)

EDIT:
Volgens deze review veegt de i7 8700k de vloer aan met Ryzen in game performance, wat met een overclock nog wel wat pijnlijker wordt voor een overclocked Ryzen CPU.

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:52:
@DigitalGamer385 Dat snap ik, echt onderbouwd vind ik het echter niet. Ik zou zoiets dus niet zomaar aannemen en als dat dan voordeel voor de een gaan zetten. ;)

EDIT:
Volgens deze review veegt de i7 8700k de vloer aan met Ryzen in game performance, wat met een overclock nog wel wat pijnlijker wordt voor een overclocked Ryzen CPU.
Als de CPU niet de bottleneck is maar de GPU, is een Ryzen het overwegen waard. De Ryzen-socket heeft meer toekomst, is beter leverbaar en iets beter betaalbaar. Er is meer dan alleen de huidige benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FirePuma142 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:02:
Als de CPU niet de bottleneck is maar de GPU, is een Ryzen het overwegen waard. De Ryzen-socket heeft meer toekomst, is beter leverbaar en iets beter betaalbaar. Er is meer dan alleen de huidige benchmark.
Want hoe de socket is, is voor een gamer heel belangrijk? :? Sorry, maar dat is als je een PC koopt echt een non-argument. Dat het beter leverbaar is, komt ook omdat de CPU langer op de markt is. Geef het een paar weken en de Coffee Lakes zijn ook goed beschikbaar, iets waar iemand best op wil wachten en wat @DigitalGamer385 ook al reeds heeft aangegeven om te gaan doen, hij gaat namelijk nog 1 a 2 maanden wachten met de aanschaf. Aangezien Bart ook een Intel CPU overweegt, denk ik niet dat betaalbaarheid metteen een issue is.

Naar de toekomst kijken wordt ook al jaren geroepen, dat multicore programma's echt gaan komen. Intussen zijn we al ruim een decennium verder en is het nog altijd "Ja, maar het gaat komen" terwijl ik in diezelfde periode toch al wel de nodige keren heb geupgrade. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi uitgebreide topicstart. Nu nog juiste plek...

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even :)

Move PMG -> CAA

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 12-10-2017 15:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:07:
[...]
Want hoe de socket is, is voor een gamer heel belangrijk? :? Sorry, maar dat is als je een PC koopt echt een non-argument.
Hij wil een toekomst bestendige PC, dan is het toch belangrijk dat je niet op de laatste iteratie van de socket zit?
Dat het beter leverbaar is, komt ook omdat de CPU langer op de markt is. Geef het een paar weken en de Coffee Lakes zijn ook goed beschikbaar, iets waar iemand best op wil wachten en wat @DigitalGamer385 ook al reeds heeft aangegeven om te gaan doen, hij gaat namelijk nog 1 a 2 maanden wachten met de aanschaf.
Iedereen met een beetje verstand weet dat de Coffee Lakes nergens tegen de plinten klotsen. Als je kunt wachten, top.
Aangezien Bart ook een Intel CPU overweegt, denk ik niet dat betaalbaarheid metteen een issue is.
Geen idee, ik geef alleen aan dat het een mogelijke overweging is.
Naar de toekomst kijken wordt ook al jaren geroepen, dat multicore programma's echt gaan komen. Intussen zijn we al ruim een decennium verder en is het nog altijd "Ja, maar het gaat komen" terwijl ik in diezelfde periode toch al wel de nodige keren heb geupgrade. ;)
Niemand heeft het over multicore in combinatie met toekomstbestendigheid tot dit comment?

@DigitalGamer385 Snelste processor: Coffee Lake. Als de GPU de bottleneck is (4K Ultra), ga je geen verschil met een Ryzen merken. Aangezien je dat niet doet en je geduld hebt om op de Coffee Lake te wachten en je niet verwacht een CPU-upgrade uit te willen voeren voor je de rest van je PC vervangt, vooral een Coffee Lake bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FirePuma142 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:27:
Hij wil een toekomst bestendige PC, dan is het toch belangrijk dat je niet op de laatste iteratie van de socket zit?
Alsof je met een Coffee Lake binnen een paar jaar weer gaat upgraden? Gezien de TS het momenteel nog met een i7 950 doet, denk ik dat hij met gemak wederom een jaar of 7-8 doet met een PC (i7 950 is uit 2009) denk ik dat tegen die tijd ook wel betere spullen te krijgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:34:
[...]
Alsof je met een Coffee Lake binnen een paar jaar weer gaat upgraden? Gezien de TS het momenteel nog met een i7 950 doet, denk ik dat hij met gemak wederom een jaar of 7-8 doet met een PC (i7 950 is uit 2009) denk ik dat tegen die tijd ook wel betere spullen te krijgen zijn.
Vermoeiend subforum dit.

Ik weet niet of de TS een CPU upgrade gaat uitvoeren in de komende paar jaar. Het enige dat ik aangeef is dat als je dat wil, je met een AM4 beter af bent. Meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FirePuma142 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:39:
Ik weet niet of de TS een CPU upgrade gaat uitvoeren in de komende paar jaar. Het enige dat ik aangeef is dat als je dat wil, je met een AM4 beter af bent. Meer niet.
Ik snap je punt wel, maar zie zo gauw niet waarom je snel weer zou upgraden met een Coffee Lake CPU in je PC. Tegen de tijd dat de TS dan weer wil upgraden, zijn er sowieso nieuwe sockets, net zoals nu.

Ik begrijp je best met dat AM4 wat makkelijker is om te upgraden en dat dat socket nog wel de komende jaren mee gaat, maar kijkend naar het verleden, weet ik niet zo zeker of het wel zo verstandig is om op 1 socket te blijven om gemak bij upgraden te hebben, waar je dan sowieso nog maar moet afwachten of jouw moederbord een BIOS upgrade krijgt voor de nieuwe microcode om de CPU uberhaupt te laten werken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalGamer385
Nou ik heb besloten om voor de i7 8700k te gaan , nu moet ik er alleen nog even voor sparen en een moederbord kiezen :p
Iedereen bedankt voor jullie reacties jullie waren allemaal erg duidelijk over jullie mening.
TheKiller en CH4OS ook aan jullie is te merken dat jullie beide toegewijd zijn aan het helpen van mensen dus nogmaals bedankt voor jullie interessante gesprekken.

Mvg Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
DigitalGamer385 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:20:
Nou ik heb besloten om voor de i7 8700k te gaan , nu moet ik er alleen nog even voor sparen en een moederbord kiezen :p
Iedereen bedankt voor jullie reacties jullie waren allemaal erg duidelijk over jullie mening.
TheKiller en CH4OS ook aan jullie is te merken dat jullie beide toegewijd zijn aan het helpen van mensen dus nogmaals bedankt voor jullie interessante gesprekken.

Mvg Bart
Zou het dan niet slimmer zijn om eerst te sparen tot je een bedrag hebt wat je wilt uitgeven, en op dat moment te kijken wat je het best kunt kopen?
Tussen nu en het sparen kan er veel veranderen. AMD komt bijvoorbeeld in het nieuwe jaar met de nieuwe iteratie van Zen, wat het landschap tussen Coffee Lake en Zen weer helemaal kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 10:37
het wordt allemaal moeilijker gemaakt dan het is.

gamen boven 120fps? Intel
gamen onder 120fps? AMD
gamen en streamen tegelijk boven 120fps? intel
gamen en streamen tegelijk onder 120fps? AMD

werkbelasting met vraag naar hoge clocks (adobe)? intel
overige multicore geoptimaliseerde toepassingen? per geval bekijken als het belangrijk is, zo niet amd.

Het AM4 platform bied gewoon erg veel waar voor zijn geld, z370 cpu's zijn amper beschikbaar want paper launch. Niet uit gaan van meningen gewoon jouw situatie inschatten en daarbij het meeste waar voor je geld kiezen.

Op dit moment is het aanbod op de markt dusdanig goed (behalve intel 8*** want paper launch) dat je haast niet mis kunt kiezen zolang je een fatsoenlijk budget hebt, geen reden voor zorgen dus. :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
aminam schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:40:
het wordt allemaal moeilijker gemaakt dan het is.

gamen boven 120fps? Intel
gamen onder 120fps? AMD
gamen en streamen tegelijk boven 120fps? intel
gamen en streamen tegelijk onder 120fps? AMD

...
Waar is dit op gebaseerd? Komt dit voort uit de belasting van de GPU? Als de GPU de bottleneck is dan is de CPU van ondergeschikt belang? Indien de GPU de bottleneck NIET is, dan is dus de CPU de bottleneck en dan is Intel sneller?
Zit zelf namelijk ook te twijfelen tussen beiden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
mark_adie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:54:
[...]

Waar is dit op gebaseerd? Komt dit voort uit de belasting van de GPU? Als de GPU de bottleneck is dan is de CPU van ondergeschikt belang? Indien de GPU de bottleneck NIET is, dan is dus de CPU de bottleneck en dan is Intel sneller?
Zit zelf namelijk ook te twijfelen tussen beiden..
Ik snap je vraag niet helemaal maar wat ik bedoel is het enige wat je hoeft te weten is dat intel pas merkbaar sneller wordt boven de ~120 fps in veel games(voornamelijk dx11 gebouwde). Daarboven is de ryzen architectuur niet meer effectief om de super hoge framerates te halen.

Maar dat is dus alleen belangrijk als je daadwerkelijk zo hoog wilt gaan, als je een 60hz 1080p monitor hebt dan schiet je er dus niks mee op, als je een 4k monitor hebt kom je ook nooit aan die framerates. Dus alleen als je een 120/140hz monitor hebt wordt je er beter van, daarvoor heb je op resoluties boven 1080p al weer super snelle videokaarten nodig waardoor het budget in een hele andere klasse komt en de discussie niet meer geld.

Sterker nog de minimum framerates/frametimes van ryzen cpu's waren in veel kaby lake tests gewoon hetzelfde als intel en in sommige gevallen beter. Dus de intel cpu's geven lang niet altijd een betere ervaring.

*EDIT daarnaast moet je andere mogelijke nadelen van z370 ook meerekenen zoals meer verbruik onder belasting, hogere temperaturen door slechte tim waardoor je een betere koeler nodig hebt en minder pcie lanes.

[ Voor 7% gewijzigd door aminam op 12-10-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
Op t moment ligt mijn grote twijfel dan tussen de Ryzen 7 en I7 8700k.

en wat het wachten op de volgende generatie betreft, dit heb ik een tijdje geleden al achter me gelaten omdat Intel en AMD meestal maar met kleine veranderingen komen, en dit elk jaar dus wanneer ik dan net heb gespaard kan ik er weer geld bijleggen om voor de "volgende super nieuwe verbeterde" serie te sparen.

Maar wat ik er goed uit begrijp is dat het niet heel veel uit maakt welke je kiest want het hangt heel erg af van je persoonlijk mening en ervaring.

@aminam zijn deze verschillen echt zo groot tussen Z370 en X370?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
DigitalGamer385 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:47:
Op t moment ligt mijn grote twijfel dan tussen de Ryzen 7 en I7 8700k.

en wat het wachten op de volgende generatie betreft, dit heb ik een tijdje geleden al achter me gelaten omdat Intel en AMD meestal maar met kleine veranderingen komen, en dit elk jaar dus wanneer ik dan net heb gespaard kan ik er weer geld bijleggen om voor de "volgende super nieuwe verbeterde" serie te sparen.

Maar wat ik er goed uit begrijp is dat het niet heel veel uit maakt welke je kiest want het hangt heel erg af van je persoonlijk mening en ervaring.

@aminam zijn deze verschillen echt zo groot tussen Z370 en X370?
Tussen de functionaliteiten is het verschil niet super groot, alleen hoef je bij amd niet perse een x370 te nemen maar kun je ook wegkomen met een goedkoper B350 moederbord. De volgende generatie intel is er al dat is de 8*** serie, die was gepland voor volgend jaar maar is met een paperlaunch dit jaar uitgebracht en dus slecht verkrijgbaar. Ryzen2 zou ik niet op wachten, is de moeite op dit moment niet echt waard.

Je moet gewoon een heldere doelstelling hebben, wat wil ik bereiken met die nieuwe pc, wat wil ik er mee doen en welke eisen stel ik er aan. Je kunt met de eerder genoemde informatie dan misschien een betere keuze maken, maar geen van beide platformen zijn een miskoop dus je hoeft er niet wakker van te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
@aminam heel erg bedankt voor uw duidelijke antwoord, hiermee ga ik verder kijken !
Pagina: 1