Zijn er spelregels omtrent shop reviews tegen beloning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:47
Ik heb gisteren een review geplaatst over bol.com nav een bestelling en dan met name de after sales afhandeling. Vanmorgen kwam daar een reactie op van de bol service rep en toen viel het me op dat de laatste 5 of 6 reviews allemaal gedaan zijn 'tegen beloning' door een persoon die zich daar speciaal voor registreert en vervolgens een zeer positieve review achter laat.
Zoals deze hieronder.

https://tweakers.net/shopreview/permalink/221475/
https://tweakers.net/shopreview/permalink/221469/
https://tweakers.net/shopreview/permalink/221403/\

Vandaag zijn er ook al weer 2 nieuwe tweakers registraties speciaal voor de review van bol! De eerste na mij die een serieuze review heeft achter gelaten is https://tweakers.net/shopreview/permalink/220785/ en die is ook niet al te positief. Met al die 'tegen beloning' reacties gaat het gemiddelde positief omhoog. Kan ik die niet filteren of dat je toch minimaal een minimaal karma moet hebben?

/edit - ik zie dat niet bij alle reviews 'tegen beloning' aangevinkt is - uitkomst blijft hetzelfde.
Op de eerste pagina staan 20 reviews - 11 daarvan zijn zeer positief van mensen met een karma onder de 100 punten (1 post - dag geregistreerd op het moment van de review). De overige 9 reviews op de pagina zijn van mensen met een langere historie en die reviews zijn veel negatiever. Die 11 newbie's trekken zo het gemiddelde lekker omhoog. Dat klopt simpelweg niet.

[ Voor 19% gewijzigd door ZiSE op 11-10-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Sterker nog, zou het niet verboden moeten worden voor nieuwe users om binnen 2 weken na registratie een shopreview te plaatsen? Of een voorwaarde dat men eerst een x aantal posts gedaan moet hebben alvorens men meer kan doen, ter behoeve van de legitimiteit van een account.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30
Gaan we die discussie nu alweer starten? Die komt zo vaak terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Arunia schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:05:
Vaak of niet, TS heeft hier wel een punt toch? Waar dienen reviews anders voor.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Arunia schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:05:
Wat was de uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30
@ZiSE
Moest even zoeken, maar heb het gevonden. Mijn reactie was eigenlijk gedeeltelijk over degene boven mij met de opmerking dat mensen die niet geregistreerd zijn of dat mensen die weinig posts hebben geen reviews mogen plaatsen etc. Ook die discussie is zo vaak al gevoerd en is gewoon onzin. Er wordt door Tweakers wel degelijk gecheckt als er aanleiding is dat er "gefraudeerd" wordt met het systeem.

Van Floppus in dit topic:
Winkel doet poging tot omkoping?

Wellicht ten overvloede: de voorwaarden van Tweakers verbieden het winkels nadrukkelijk de ShopReview te beïnvloeden. Zo treden we op tegen nepreviews - waar winkels al voor uit de PW zijn geschopt, en er bij anderen meldingen bij de ShR zijn geplaatst dat we niet instaan voor de betrouwbaarheid van reviews.

Daar valt uiteraard ook het stellen van voorwaarden aan service onder. Zoals Zeef al zegt wordt daar ook actie op ondernomen.

TS handelt het hier netjes af, chapeau!

Wil ik wel bij vermelden dat als reviews duidelijk bedoeld zijn als breekijzer of dreigmiddel in een situatie, we ook daarmee niet akkoord gaan. De ervaring is dan vaak blijkbaar toch niet afgerond of uitzichtloos.
Ofwel: Winkels mogen klanten niet dwingen de ShR anders te gebruiken, en klanten mogen winkels niet (proberen te) dwingen middels een ShR andere service te krijgen. Streven is een zo neutraal mogelijk platform met informatie wat je normaal, zonder poespas, kan verwachten van die winkel. :)

Daar ging het om omkoping, maar ze mogen gewoon bonnen of kans op bonnen oid aanbieden wanneer je een review plaatst over de winkel. Echter, mogen ze hier geen eisen aan stellen. Dus niet maak kans op een bon wanneer je een positieve review plaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 11-10-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Dank @Arunia , blijft het feit dat er in mijn ogen 'onzin' reviews achtergelaten worden zodat die service medewerker van bol weer een reden heeft om iemand te bedanken voor de review. Ik check de shop reviews regelmatig als ik wat wil bestellen en kies soms voor een hogere prijs als de review veel beter is. In dit geval van bol waar ik tegenaan loop lijkt de review scheef met al die 1 post op de dag van registratie accounts. En hoe je dat dan oplost met minimale registratie tijd, karma of aantal posts dat laat ik aan Tweakers. Ik vind dat het systeem niet klopt en ben benieuw hoe hier tegen aan gekeken word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hier heeft tweakers wel een regelement voor:
https://tweakers.net/info/faq/pricewatch/#review-personeel
Het is toegestaan beoordelingen voor de shop te genereren door middel van marketingacties, mits: de shop de inhoud van beoordelingen op geen enkele wijze tracht te beïnvloeden; de shop uitdrukkelijk kenbaar maakt betrouwbare en onafhankelijke beoordelingen te willen ontvangen, ongeacht of deze positief of negatief zijn;,de shop geen prijzen of beloningen voor het geven van een beoordeling in het vooruitzicht stelt, anders dan beloningen met een waarde van maximaal € 10 (inclusief btw), op voorwaarde dat deze beloning aan elke beoordeling wordt toegekend, ongeacht of deze positief of negatief is.

[ Voor 75% gewijzigd door AW_Bos op 11-10-2017 13:54 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 19:56

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Even een tikje over de schutting naar Pricewatch

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1