Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 22:49

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag en Google kon mijn vraag niet beantwoorden, daarom probeer ik het hier.

Ik werk op dit moment bij een detacheringsbureau, hier heb ik een contract gekregen voor 40 uur per week. Nu ben ik gedetacheerd bij een ander bedrijf. Bij dit bedrijf heb ik de laatste 2 weken minder dan 40 uur gewerkt (30 en 32 uur). Ik vind dit wel prima omdat ik meer vrije tijd heb, alleen krijg ik aan het einde van de maand minder geld aangezien ik betaald krijg naar het aantal gewerkte uren.
Mijn vraag is; heb ik recht om voor 40 uur betaald te krijgen aangezien ik daar een contract voor heb, of alleen mijn gewerkte uren?

Alvast dank.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Lijkt me afhankelijk van wat je hebt afgesproken en wat er dus (letterlijk) in je contract staat.

Anders is een 40u contract gewoon 40u. Minder werk is dan in het nadeel van je werkgever. Maar ik kan mij zo voorstellen dat een detacheringsbureau wel wat kleine lettertjes ergens verwerkt in contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
eric.1 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:19:
Lijkt me afhankelijk van wat je hebt afgesproken en wat er dus (letterlijk) in je contract staat.

Anders is een 40u contract gewoon 40u. Minder werk is dan in het nadeel van je werkgever. Maar ik kan mij zo voorstellen dat een detacheringsbureau wel wat kleine lettertjes ergens verwerkt in contracten.
Er staat letterlijk "de inzet van de medewerker wordt bepaald op 1FTE (40 uur per week)". Hierop is ook mijn salaris gebaseerd. Het werk is projectmatig en soms ben ik na 5 uur klaar op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als er geen verder bepalingen zijn lijkt mij 100% betalen de norm..
Maar dan moet je niet dit doen:
Bij dit bedrijf heb ik de laatste 2 weken minder dan 40 uur gewerkt (30 en 32 uur). Ik vind dit wel prima omdat ik meer vrije tijd heb, alleen krijg ik aan het einde van de maand minder geld aangezien ik betaald krijg naar het aantal gewerkte uren.
Gewoon aanwezig blijven en heel duidelijk zeggen (evt per mail bevestigen..) dat je beschikbaar bent voor een volgende klus..
Het werk is projectmatig en soms ben ik na 5 uur klaar op een dag
Dit heft er niks mee te maken.. 40 uren FTE=40 uren FTE... soort werk maakt niet uit als dat niet vastligt...

Geven ze jou niets.. lijkt het me hun probleem niet dan van jou... maar blijf dan wel aanwezig en zet op je uren briefjes wat er gebeurd is...met handtekening...

Maar vraag voor de zekerheid na bij jouw vakbond of bij iemand vh arbeidsrecht...

PS: Schat het risico wel in.. wat betreft al dan niet continuering v/h contract in dien gewenst... dat ze jou niet willen...
Maar wil jij hen dan nog steeds... ??

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 10-10-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:28:
Als er geen verder bepalingen zijn lijkt mij 100% betalen de norm..
Maar dan moet je niet dit doen:

[...]

Gewoon aanwezig blijven en heel duidelijk zeggen (evt per mail bevestigen..) dat je beschikbaar bent voor een volgende klus..

[...]

Dit heft er niks mee te maken.. 40 uren FTE=40 uren FTE... soort werk maakt niet uit als dat niet vastligt...

Geven ze jou niets.. lijkt het me hun probleem niet dan van jou... maar blijf dan wel aanwezig en zet op je uren briefjes wat er gebeurd is...met handtekening...

Maar vraag voor de zekerheid na bij jouw vakbond of bij iemand vh arbeidsrecht...

PS: Schat het risico wel in.. wat betreft al dan niet continuering v/h contract in dien gewenst... dat ze jou niet willen...
Maar wil jij hen dan nog steeds... ??
Een beetje context, ik moet bepaalde werkzaamheden uitvoeren bij bedrijven, deze werkzaamheden kunnen binnen 8 uur gedaan worden (bijvoorbeeld 5). Ik kan hierna alleen niet nog een bedrijf op dezelfde dag doen aangezien dat teveel werk is voor de resterende 3 uur, ik kan niet het werk half af maken en de volgende dag weer terug komen. Het moet binnen een dag gedaan zijn.

Ik ben niet bang dat ik niet gewenst ben, het is mijn keuze om dit project te doen, het werk is anders dan waar ik eigenlijk voor ben opgeleid maar het project duur maar een maand. Hierna voer ik weer mijn reguliere werkzaamheden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

BroWohsEdis schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:39:
[...]Ik ben niet bang dat ik niet gewenst ben, het is mijn keuze om dit project te doen, het werk is anders dan waar ik eigenlijk voor ben opgeleid maar het project duur maar een maand. Hierna voer ik weer mijn reguliere werkzaamheden uit.
Dus eigenlijk is er helemaal geen probleem, nu de context er is,... begrijp ik nu .. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:49:
[...]
Dus eigenlijk is er helemaal geen probleem, nu de context er is,... begrijp ik nu .. toch?
Het is niet echt een probleem nee, meer een vraag. :9
Ik ging er alleen vanuit dat het 40 uur per week zou zijn, ik wilde graag weten hoe het zit qua salaris als ik minder dan 40 uur werk terwijl ik een contract heb voor 40 uur.

[ Voor 23% gewijzigd door BroWohsEdis op 10-10-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je in die overige uren dingen doen voor het detacheringsbureau? Bij het detacheringsbureau waar ik momenteel voor werk is dat wel gebruikelijk. Dingen zoals devwerk voor interne applicaties, trainingen geven, certificaten behalen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BroWohsEdis schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:55:
[...]

Het is niet echt een probleem nee, meer een vraag. :9
Ik ging er alleen vanuit dat het 40 uur per week zou zijn, ik wilde graag weten hoe het zit qua salaris als ik minder dan 40 uur werk terwijl ik een contract heb voor 40 uur.
Je hebt recht op vakantie-uren, en als jij na 5 uur op een dag tegen je baas zegt: M'n werk zit erop, ik ga naar huis, dan zal de baas daar normaal gesproken 3 vakantie-uren voor inboeken. Zijn je vakantie-uren op, dan kost het je inderdaad geld (als je werkgever daarmee akkoord gaat). Je kunt ook gewoon zeggen: He baas, mijn klus zit erop, ik heb nog drie uur op de klok staan, wat moet ik doen? Als hij je dan betaald naar huis wil sturen is dat zijn keus ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet gewoon betaald krijgen. Wel is vaak bepaald dat berekening van de uren per zoveel maanden is. Dus dat ze je bijv later meer dan 40u inplannen en niet meer betalen omdat je dat al hebt gekregen. Dat de uren dus verrekend worden met andere maanden. Dit is echter gebruikelijker bij kleinere contacten. Bijv 32 uur en je werkt ergens tussen 24 en 40 afhankelijk van de periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Satch schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:00:
Misschien kan je in die overige uren dingen doen voor het detacheringsbureau? Bij het detacheringsbureau waar ik momenteel voor werk is dat wel gebruikelijk. Dingen zoals devwerk voor interne applicaties, trainingen geven, certificaten behalen, etc.
Ik ben momenteel in mijn vrije tijd aan het leren voor een aantal certificaten, de examens worden door het detacheringsbureau betaald dus lijkt mij niet dat ik uren kan schrijven voor de tijd dat ik leer. :)
naitsoezn schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:01:
[...]

Je hebt recht op vakantie-uren, en als jij na 5 uur op een dag tegen je baas zegt: M'n werk zit erop, ik ga naar huis, dan zal de baas daar normaal gesproken 3 vakantie-uren voor inboeken. Zijn je vakantie-uren op, dan kost het je inderdaad geld (als je werkgever daarmee akkoord gaat). Je kunt ook gewoon zeggen: He baas, mijn klus zit erop, ik heb nog drie uur op de klok staan, wat moet ik doen? Als hij je dan betaald naar huis wil sturen is dat zijn keus ;)
Het probleem is dat het werk ongeveer 5 uur per bedrijf inneemt. In de 3 uur die ik over houd zou ik in principe naar het volgende bedrijf kunnen om daar nog 2/3 uur te werken (niet genoeg om alle werkzaamheden te verrichten). Dit kan alleen niet omdat ik niet naar huis kan gaan als maar de helft werkt. :P

Er is dus eigenlijk maar rond de 5 uur aan werk per dag voor mij. Ik kan dus in principe gewoon 8 uur opschrijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BroWohsEdis schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:10:

Er is dus eigenlijk maar rond de 5 uur aan werk per dag voor mij. Ik kan dus in principe gewoon 8 uur opschrijven?
Dit moet je uiteraard met je baas overleggen! Nooit iets 'zomaar' doen als op dit soort dingen aankomt. Dat 'nooit' houdt ook in dat je niet zomaar naar huis moet gaan na 5u en accepteren dat je dan maar 5u betaald krijgt terwijl je eigen 8u wilt en hoort te werken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 10-10-2017 20:13 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:20
Ik heb ook bij een detacheringsbureau gezeten waar ik een contract had voor 40 uur / week. Bij mijn eerste klus hadden ze werkweken van 36 uur en kreeg ik een addendum waarin stond dat ik voor dit project 36 uur / week betaald kreeg i.p.v. 40 uur. Dus ook minder salaris.

Als die afspraken er bij jou niet zijn dan lijkt het me dat je gewoon 40 betaald moet krijngen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
defusion schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:07:
Je moet gewoon betaald krijgen. Wel is vaak bepaald dat berekening van de uren per zoveel maanden is. Dus dat ze je bijv later meer dan 40u inplannen en niet meer betalen omdat je dat al hebt gekregen. Dat de uren dus verrekend worden met andere maanden. Dit is echter gebruikelijker bij kleinere contacten. Bijv 32 uur en je werkt ergens tussen 24 en 40 afhankelijk van de periode.
naitsoezn schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Dit moet je uiteraard met je baas overleggen! Nooit iets 'zomaar' doen als op dit soort dingen aankomt. Dat 'nooit' houdt ook in dat je niet zomaar naar huis moet gaan na 5u en accepteren dat je dan maar 5u betaald krijgt terwijl je eigen 8u wilt en hoort te werken ;)
Aschtra schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:12:
Ik heb ook bij een detacheringsbureau gezeten waar ik een contract had voor 40 uur / week. Bij mijn eerste klus hadden ze werkweken van 36 uur en kreeg ik een addendum waarin stond dat ik voor dit project 36 uur / week betaald kreeg i.p.v. 40 uur. Dus ook minder salaris.

Als die afspraken er bij jou niet zijn dan lijkt het me dat je gewoon 40 betaald moet krijngen
Dank voor alle antwoorden, ik zal is even met mijn baas gaan praten aangezien het ook niet duidelijk in mijn contract staat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Heel apart, wil ook wel mensen detacheren als ik zd alleen hoef te betalen als ze declarabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Malt007 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:22:
Heel apart, wil ook wel mensen detacheren als ik zd alleen hoef te betalen als ze declarabel zijn.
Ik heb nog niet veel werkervaring dus ik heb mijn uren ingevuld zoals ik ze heb gewerkt en verwachtte dat ik alleen voor deze uren werd betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Als je een 40 uren contract hebt dan dien je die ook betaald te krijgen. De werkgever dient voor voldoende werk te zorgen, dat is zijn ondernemersrisico.

Als je zonder te bespreken naar huis gaat dan zou het van je vakantiedagen moeten afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Ik denk dan even heel praktisch en denk 'Als werkgever niet wilt betalen voor die 3 uur dat ik eigenlijk niks kan doen, werk ik wel iets langzamer zodat ik wel 8 uur over die klus doe'...
Daar zijn klanten niet bij gebaat, en je baas heeft geen poot om op te staan wegens je 40u p/w contract.

Het lijkt me dat in goed overleg dit dus wel recht te praten is. Desnoods ga je terug naar het hoofdkantoor om daar de planten water te geven, maar niet zonder meer akkoord gaan met minder uren/salaris als je onder andere voorwendselen (40u p/w) bent aangenomen.
Of zoals al eerder is aangekaart maar gewoon naar huis gaan. Het eerder gemelde belletje naar de baas van "en nu?" lijkt me dan een juiste begin stap.

Als je op projectbasis zou werken dan zou ik als werkgever eerder een 0-uren contract overeen zijn gekomen.

Maar je werkt nu over 2 weken gemiddeld 31 uur per week en weet nu al dat je minder betaald krijgt?
Is dit een vermoeden van jezelf of moet je ergens uren inkloppen waar al gelijk een berekening komt wat je aan het eind van de maand aan salaris krijgt? Anders zou ik wachten tot het salaris binnen is om te kijken of je niet gewoon voor 40u p/w betaald krijgt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
BLACKfm schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:48:
Ik denk dan even heel praktisch en denk 'Als werkgever niet wilt betalen voor die 3 uur dat ik eigenlijk niks kan doen, werk ik wel iets langzamer zodat ik wel 8 uur over die klus doe'...
Daar zijn klanten niet bij gebaat, en je baas heeft geen poot om op te staan wegens je 40u p/w contract.

Het lijkt me dat in goed overleg dit dus wel recht te praten is. Desnoods ga je terug naar het hoofdkantoor om daar de planten water te geven, maar niet zonder meer akkoord gaan met minder uren/salaris als je onder andere voorwendselen (40u p/w) bent aangenomen.
Of zoals al eerder is aangekaart maar gewoon naar huis gaan. Het eerder gemelde belletje naar de baas van "en nu?" lijkt me dan een juiste begin stap.

Als je op projectbasis zou werken dan zou ik als werkgever eerder een 0-uren contract overeen zijn gekomen.

Maar je werkt nu over 2 weken gemiddeld 31 uur per week en weet nu al dat je minder betaald krijgt?
Is dit een vermoeden van jezelf of moet je ergens uren inkloppen waar al gelijk een berekening komt wat je aan het eind van de maand aan salaris krijgt? Anders zou ik wachten tot het salaris binnen is om te kijken of je niet gewoon voor 40u p/w betaald krijgt.
Langzamer werken is geen optie aangezien de klant dan niet goed kan werken.
Ik weet niet zeker of ik minder betaald krijg, daar ging ik eigenlijk vanuit omdat dit mij logisch leek. Als ik toch voor 40u p/w betaald krijg dan vind ik het alleen maar mooi. :)

Als ik een contract voor 40 uur heb, hoor ik dus voor 40 uur betaald te krijgen ook al werk ik bijvoorbeeld 30 uur en is het niet mogelijk om aan de 40 te komen?

Ik heb niet veel verstand van dit soort zaken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29
Als je een 40 uur contract hebt moet je 40 uur ook betaald krijgen. Maar dan kun je dus niet na 5u werk op een dag zeggen: 'ik ben klaar, de ballen!'. Dan moet je na die 5u naar je baas toe en vragen wat je met die overige 3u moet doen. Als hij dan zegt ga maar naar huis is het een ander verhaal.

Momenteel doe je alles maar naar eigen inzicht en wat jij logisch vind. Dat is echter niet hoe het werkt. Je hebt een 40u contract dus je moet ook die uren maken.

Come to think of it. Als ik jou werkgever zou zijn zou ik je ook minder uit betalen. Hij stuurt je op een opdracht en je maakt geen 40u per week zonder dat je enig overleg pleegt (dat lees ik er nu tenminste uit). Dan zou ik niet bepaald happy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Ik ben momenteel in mijn vrije tijd aan het leren voor een aantal certificaten, de examens worden door het detacheringsbureau betaald dus lijkt mij niet dat ik uren kan schrijven voor de tijd dat ik leer. :)
Misschien mag dit juist wel als je het doet in de uren die je over hebt? Het is nogal een aanname die je maakt. Als je extra tijd er in steekt behaal je die certificaten waarschijnlijk eerder. Maar als je het detacheringsbureau nou eens vraagt wat je kan doen om die overige uren op te vullen omdat je gewoon 40 uur wilt maken. Dat zullen zij ook wel begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 15:39
@BroWohsEdis Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Via een detacheerder (40 uur per week contract) werd ik ingezet bij de overheid. Die hanteerde een maximum van 32 uur per week, waardoor ik een dag in de week vrij was. Mijn standaard salaris werd er niet minder op. Wel kreeg ik minder 'inzet bonus' die wordt betaald naar ingezette uren bij de klant. Volgens mij heb je gewoon het recht op je 40 uur salaris bij de detacheerder, met uitzondering van eventuele bijzondere bonussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Dit zijn vragen die je normaliter gewoon eerst aan je manager stelt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 22:49

Amphiebietje

In de blubber

Voor zover ik weet kan je inderdaad gewoon uren schrijven voor leeractiviteiten i.v.m. bijscholing voor je werk.

Ook een idee, gebruik die drie uren om je werk van de volgende dag voor te bereiden, je uren te declareren etc. Allemaal werkgerelateerde activiteiten die je niet in je vrije tijd hoeft te doen en waar je gewoon uren voor kan schrijven.

Doe dit wel allemaal op je werk(plek), behalve als je van te voren hebt overlegd met je manager over thuiswerken en dit op schrift hebt vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjarky
  • Laatst online: 14-09 01:06
Er zijn een paar dingen die je kan doen. Ik heb zelf hetzelfde gehad.

- Je kunt op zoek naar extra klusjes binnen het bedrijf/project waar je zit

- Contact opnemen met je detacheerde (je hebt vast een contactpersoon) en daar je verhaal doen

- Als je expliciet naar huis gestuurd wordt dan kun je dit met je contactpersoon bespreken hoe je hier mee om kunt gaan of dat je eventueel die tijd zelf in mag vullen of dat er vanuit hun actie word ondernomen

In mijn geval is het door mijn contactpersoon opgelost. Die heeft indertijd met de klant geschakeld en dit geregeld. Ik kreeg wel gewoon de volle 40 uur betaald maar vond het zelf niet 'eerlijk' om 40u betaald te krijgen als ik er maar 32 werkte.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Het beste is communicatie over wat er speelt. Je bent niet de enige bij een detacheerder met dit probleem ze zullen het wel herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 22:13
In het verleden heb ik ook een keer gehad dat er een project was waarbij ik 36 uur ingezet was voor een project. Mijn contract was echter voor 40 uur en kreeg de 40 uur dus gewoon betaald.

Het belangrijkste, zoals anderen ook aangeven, is dat je overlegt met je manager wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst, loop even langs bij je leidinggevende / planner / salarisadministratie met deze vraag.

Daarnaast waarom doe je niet een tweede klus op een dag? Ja, dan maak je "overuren", maar die kan je dan weer compenseren met de dag erna (of ervoor) dat je wel maar 1 klus doet.

Tenzij de baas natuurlijk tegen je zegt dat je maar 1 klus per dag mag / moet doen, dan is het een ander verhaal. Maar in alle redelijkheid en billijkheid zal je gewoon gemiddeld 40 uur per week moeten maken (tenzij je eerder weg wordt gestuurd door een bevoegd persoon. Als een collega zegt dat je weg mag, is dat niet echt legitiem natuurlijk). En die 40 uur gemiddeld zal je waarschijnlijk binnen een bepaalde periode moeten maken. Het zal allicht mogelijk zijn om 50 uur in week X te maken en 30 uur in week X+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een contract voor 40 uur is gewoon voor 40 uur betalen... simpel..

Zou een mooie boel zijn. Stel dat een detacheringsbedrijf even geen klus voor je heeft, en je op de bank zit... Dan zijn ze ook gewoon verplicht je te betalen. Je bent in loondienst, en geen ZZP-er.

Wel is het vaak zo dat je op momenten dat je niks te doen hebt, op kantoor aanwezig moet zijn. Maar dat verschilt per detacheerder.. Kwestie van even overleggen dus.

Sowieso is het raar dat je de vraag hier stelt, en niet aan je manager vanuit het detacheringsbedrijf.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Ik denk dat je gewoon recht hebt op 40 uur betaald krijgen.

Soms maak ik ook minder dan 40 uur maar krijg het wel betaald, dat is het risico voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sakesushi schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:54:
Ik denk dat je gewoon recht hebt op 40 uur betaald krijgen.
Iedereen denkt vanalles maar uiteindelijk staat dit gewoon in zijn contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13
Normaal gesproken hoor je 40 uur per week betaald te krijgen en kan jouw baas 30 uur per week declareren, aangenomen dat het een uurtje-factuurtje klus is. Je kunt niet iemand voor 40 uur in dienst nemen en als je niet genoeg uren kunt bieden maar 30 uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:02:
Sowieso is het raar dat je de vraag hier stelt, en niet aan je manager vanuit het detacheringsbedrijf.
Dat is helemaal niet raar. Als je geen ervaring hiermee hebt, is het handig om voor het gesprek kennis te gaan zoeken/vragen, om te voorkomen dat de manager je van alles kan wijs maken (doorgaans in zijn voordeel).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Het is doodnormaal dat je werkgever een deel van je studieuren gewoon als werkuren ziet. Zij hebben er ook baat bij. Wel zie je dat vaak van je word verwacht dat je (zeker in de ICT), ook nog wat vrije tijd aan je studie besteed maar dat hoeft niet en ik vraag me zelfs af of ze dat wel kunnen verplichten.

Bij een detacheerder of een bedrijf waar je voor klanten uurtje-factuurtje werkt is het gebruikelijk dat je per uur verantwoord waar je dat uur aan hebt besteed. (Niet in detail, wel "studie", "project x" of "klant y".) In andere situaties (interne ICT bijvoorbeeld) hoef je vaker je uren helemaal niet op papier te verantwoorden maar spreek je gewoon met je collega's of manager af wat je wanneer doet. (En of je bijvoorbeeld een paar uur, dag of paar weken thuis aan de studie gaat.)

Qua 40 uur uitbetaald krijgen, ik lees ergens dat je *denkt* dat je minder betaald krijgt dan die 40 uur omdat je minder uren schrijft. Dat lijkt me niet juist. Je schrijft die uren niet voor jouw salaris, maar om je werkgever de uren te kunnen factureren aan de klant. Voor die administratie is het bedoeld. Jij werkt 5 uur bij een klant, klant krijgt 5 uur gefactureerd. De rest is het probleem van je werkgever. (En zoals anderen zeggen, al geef je de planten op kantoor water. Het is ook niet ongebruikelijk dat je die uren zelf mag invullen maar het als redelijk word gezien dat je die uren aan studie of iets anders besteed. Soms ook niet. Ik heb een blauwe maandag en een paar dagen als field service engineer gewerkt. Er zijn momenten geweest waar ik na 4 uur klaar was en er geen werk was. Prima. Naar huis. Lekker op de bank TV kijken. Helaas kon het ook voorkomen dat ik een werkdag van 10 uur had. Die kon ik dan niet extra schrijven.)

Als je werkgever redelijk is, zou ik dit zeker ook aan hun HR afdeling vragen. Misschien is het antwoord wel een heel nuchter "natuurlijk krijg je gewoon voor 40 uur betaald".

Je moet vaak vooral beschikbaar zijn voor werk. (Dus niet om 3 uur als je klaar bent, laveloos in de kroeg gaan hangen.) Als zij er voor kiezen je die uren niet werkelijk te laten werken, prima, niets aan de hand. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het is wel raar als je hier vragen gaat stellen over zaken die in je contract staan. Dan zie je dus tig reacties waarin mensen alleen maar hun mening en speculaties neerpennen, wat gewoon compleet nutteloos is. En normaliter kun je dit soort zaken gewoon prima met je manager bespreken; die kan je ook geen dingen 'wijsmaken' die tegen je contract ingaan.

Dat het normaliter zo is, dus met een standaard contract, dat je als je bij een detacheerder voor 40 uur werkt het voor je salaries niet uitmaakt of je 40 of 4 uur per week werkt is helemaal in het begin al gezegd. Ondertussen heeft de TS niet de moeite genomen op de vraag over z'n contract in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hydra schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:57:
[...]

Het is wel raar als je hier vragen gaat stellen over zaken die in je contract staan. Dan zie je dus tig reacties waarin mensen alleen maar hun mening en speculaties neerpennen, wat gewoon compleet nutteloos is. En normaliter kun je dit soort zaken gewoon prima met je manager bespreken; die kan je ook geen dingen 'wijsmaken' die tegen je contract ingaan.

Dat het normaliter zo is, dus met een standaard contract, dat je als je bij een detacheerder voor 40 uur werkt het voor je salaries niet uitmaakt of je 40 of 4 uur per week werkt is helemaal in het begin al gezegd. Ondertussen heeft de TS niet de moeite genomen op de vraag over z'n contract in te gaan.
Je hebt een contract, misschien een cao, en de wet. Het een gaat soms boven het ander, en soms niet. Als je niet thuis bent in deze materie is het contract doorlezen echt niet altijd voldoende.

Cunning linguist.

Pagina: 1