Super dat jullie allemaal reageren, vriendin leest inmiddels ook mee en is nu wel van mening echt actie te moeten ondernemen (waar een topic al niet goed voor kan zijn

) Bedankt allemaal tot zover!
indigo79 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:36:
[...]
Ik zou eerst contact opnemen met de rechtsbijstand. Zij kunnen je correct juridisch onderbouwd advies geven, met jou de mogelijkheden overlopen en ze kunnen de jaarrekeningen van het bedrijf in kwestie interpreteren. Hun advies verplicht je tot niks en je weet beter wat de alternatieven zijn als je met de werkgever gaat overleggen. En correct geïnformeerd loop je volgens mij toch minder risico om de relatie met de werkgever onbedoeld op te blazen.
Dat gaan we ook zeker nu doen, vanavond even samen alles naast elkaar leggen en uitzoeken en dan (professioneel) advies inwinnen.
Rukapul schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:41:
Over hoeveel procent praten we hier?
Immers kun je ook tot een vergelijk komen om (tijdelijk) minder te werken. Zeker als je tijdelijk specifiek voordeel hebt i.v.m. studie om deze baan te behouden en het inkomen hoog genoeg is. Wel is het daarbij redelijk om van de willekeur af te zijn en niet elke dag te verschijnen om later weggestuurd te worden, maar bv structureel een dag minder te werken.
Bij bovenstaande hoort nog wel genoegdoening voor de periode in het verleden waarin loon gemist is.
Indien geen grote voordelen of belangen bij deze baan: loonvordering, hard spelen (collectief) en hard solliciteren.
Het suffe van dergelijke werkgevers is dat iedereen eigenlijk beter af is door op enig moment het personeelsbestand in te krimpen dan de ellende langdurig over iedereen te spreiden.
Kurkentrekker schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:10:
[...]
Maar die jaarrekeningen heb je niet. Die zul je eerst moeten vorderen dan. Daarbij lijkt me het niet betalen van loon, terwijl er in een contract staat dat er 32 uur wordt gewerkt, zo klaar als een klontje. Natuurlijk kunnen we hier het contract niet nalezen, maar afgaande op wat TS vertelt hoeft hier niet heel veel juridische kennis aan te pas te komen om te zien dat de werkgever in ieder geval iets moet betalen. Hoe je dat het snelste voor elkaar kunt krijgen, is natuurlijk wel iets waar een rechtsbijstandverzekeraar heel goed bij kan helpen.
Maar TS, om hoeveel uren gaat het hier? Is er een jaar lang iedere maand 1/3 van de uren af gehaald? Of is er af en toe een keer een uurtje niets gedaan? Als je het over minimumloon zou hebben, op basis van 32 uur, zit je rond de 1300 euro. Als daar nu iedere maand slechts 1000 euro van wordt gemaakt, dan mis je in een jaar tijd ineens 3600 euro, en dat tikt wel even aan. Als het echter om een uurtje of twee per maand gaat, en we hebben het over ongeveer 9 euro per uur, dan heb je het over 216 euro op jaarbasis. Niets iets waar ik mijn arbeidsrelatie voor zou riskeren. Maar 3600 euro zou ik wel een punt van gaan maken...
Ik zal bij thuiskomst even de officiële tekst plaatsen maar ze staat voor 32 uur per week op papier (vast arbeidscontract) waarover ze ook vrije uren en vakantiegeld krijgt. Bij ziekte of bijzonder verlof krijgt ze gewoon de uren van die dag doorbetaald.
Het is de ene week 5 uur te weinig en de andere week is het dramatisch en is het 10 (+). De gewone volledige werkdag is een uitzondering in plaats van de regel. Op maandbasis gaat het hierdoor wel om een aardig salaris wat ze misloopt. We hadden even hoop door de decembermaand waar het leek aan te trekken na maanden van niets maar helaas is januari weer terug bij af. Vanmorgen was om 10:30 het werk alweer klaar en heeft ze weer zelf alternatieve werkzaamheden gezocht om tot het einde vol te maken. Nadeel is alleen omdat het nu meer de regel is van vroeg klaar dat de klussen om de dag vol te maken opraken.
Afgelopen kerst ook geen 13e maand / winstdeling gehad, dat was ook al een teken wat aangaf dat er iets niet goed zit.
Pietervs schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:51:
Studie hoeft op zich geen belemmering te zijn, maar het zal er wel vanaf hangen hoever ze in haar studie is. Als ze halverwege een 4 jarige opleiding zit, zullen sommige werkgevers haar graag hebben (over 2 jaar is ze afgestudeerd, gaat ze weg en kunnen ze weer een "jong kippetje" aannemen) terwijl anderen daar juist door afgeschrokken worden (over 2 jaar studeert ze af en dan moeten we weer een ander zoeken...).
Maar waar het op neerkomt: wie niet waagt blijft maagd

Dus gewoon solliciteren!
Einde eerste jaar zit ze nu, helaas nog net te vroeg om al aan de bak te mogen of het moet tegen stage = met geluk een kleine vergoeding.
Pietervs schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:51:
Ze heeft andere werkzaamheden aangenomen naast haar reguliere taken en (als ik het zo lees) zich altijd beschikbaar gesteld binnen de uren die ze normaal voor de werkgever maakt. Daarmee is het een probleem voor de werkgever (zoals anderen ook al terecht zeggen).
Zoals anderen ook al zeiden:
dossier aanmaken: bijhouden hoeveel uren ze minder gewerkt heeft, hoeveel uren ze minder betaald heeft gekregen, wanneer ze naar huis is gestuurd door de werkgever, wat ze wanneer besproken en afgesproken heeft met haar baas, enzovoort.
En de rechtsbijstand inschakelen, met dat dossier.
Succes!
Dat heeft ze inderdaad, geen werkweigering en zelfs met kerst en in de weekenden toen gewerkt om de uren te pakken die ze toen kon pakken (en goodwill te tonen).
Barrycade schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:07:
[...]
Reden te meer om haar WW uitkering op de contractuele uren te laten baseren.
En rondkijken? Vandaag nog de rechtsbijstand van je vriendin bellen en er een zaak aan te laten maken.
En dan hoop ik van harte dat je vriendin arbeidsconflicten in die rechtsbijstand heeft opgenomen.
Vanavond inderdaad alles maar eens goed naast elkaar leggen (ondanks widm

) en dan contact opnemen voor advies
Ankona schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:19:
[...]
Dat is dus een onzin redenering. Zou opgaan als je vriendin zzp'er is en ca 2,5 keer zoveel per uur zou vangen.
Werkgever is gewoon in gebreke en dat salaris is opeisbaar. Zou dat ook snel doen voor deze failliet is en niet meer hoeft te betalen.
Ik snap best dat ze de verhoudingen niet op scherp wil zetten, maar hier is ze gewoon een soort hoerenloper die haar baas betaalt voor vriendschap. Is dat wat ze wel wil? Het is niet je vriendin die de boel op scherp zet maar de werkgever.
Daar is zij nu ook achter, ze was altijd terughoudend maar ze heeft er recht op en staat er voor op papier. Ik heb daarin altijd al de zakelijke insteek gehad van of een oplossing op papier of inderdaad het behoren te krijgen, maar iig duidelijkheid.
[
Voor 6% gewijzigd door
lubbertkramer op 15-01-2015 15:36
]