Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eerste desktop build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweaker friends,

Een tijdje geleden lijkt het erop dat m'n laptop gpu de pineut is, vandaar dat ik binnenkort (in ongeveer een maandje) voor het eerst een desktop pc wil builden.

Ik zal eerst alles op een rijtje zetten van wat ik waarschijnlijk zal halen zodat jullie een beter beeld hebben en kom dan met mijn vragen.

Mijn doel is zowel gamen als streamen, en misschien dat daarnaast ook videos worden gemaakt (gaming & content creation).

Daarom wil ik de Ryzen 5 1600 cpu halen.

Voor mijn gpu ga ik voor de 1060 6gb of rx580 4gb/8gb (afhankelijk van de prijs punten op het moment dat ik de aankoop ga doen).

Omdat ik dus voor de Ryzen 5 1600 cpu ga en denk dat er veel winst te halen valt uit het overclocken ervan (geen ervaring met overclocking), ga ik dus voor een AM4 B350 moederbord.

Een 8gb ddr4 ram stickje wil ik daarin steken. Niet superveel maar ok voor nu...?

SSD's maken alles een stuk sneller, vandaar dat ik de 850 EVO van Samsung op het oog had. Maar ik zag ook dat er nu een ''nieuwe'' 960 EVO M2 is, ik twijfel nog tussen deze twee aangezien mijn budget ook nogal strak is.

Monitor wordt minstens 1920x1080 met IPS (misschien een 2560x1080).

Behuizing misschien iets goedkoops en leuks van Aerocool.

Voeding dacht ik aan een 500W, maar zit nog te twijfelen.

Keyboard waarschijnlijk iets leuks met verlichting...

Mijn vragen
M'n belangrijkste vraag gaat vooral over de voeding, vaak zie je mensen die een overkill voeding halen terwijl dat helemaal niet nodig is en ook erg prijzig is. Ik wil dus niet een overkill voeding maar ook niet de allerslechtste voeding, ik zit vooral te kijken naar bijv. Cooler Master, Corsair of EVGA. Nou heb ik gebruik gemaakt van pcpartpicker om het aantal watt te verkrijgen van de verschillende onderdelen en daar komt uit een totaal van 60-260 watt (cpu, MoBo, 1x 8gb ram, 1x ssd, gpu).

Nou weet ik niet precies hoe nauwkeurig dit is en hoeveel watt er verbruikt wordt als ik de cpu overclock naar 3.6ghz en misschien eventueel 3.7-3.9 (wil niet te extreem pushen met overclocken). En hoe zit dat met het overclocken van een 1060 6gb of rx580 4gb/8gb gpu naar zijn turbofrequentie.

Mijn vraag luidt dus hoeveel watt heb ik minimaal nodig als ik zowel cpu als gpu overclock?

Ik gok zelf dat 500W ruim voldoende is, is 450W ook voldoende, is 400W ook prima te doen en ook gewoon stabiel? Of zit ik helemaal mis omdat overclocking erg veel watt eist?

Mijn tweede vraag gaat over de SSD en de RAM.

250gb 850 EVO vs 250gb 960 EVO, het grote verschil zit hem in de sequentieel lezen en schrijven, de snelheid van de 960 klinkt erg leuk, maar is daarom wel zo'n 30euro duurder. Mijn vraag is dus is it worth it? Wat zijn de verschillen die ik ga zien als ik voor een 960 zou gaan? Gaat het vooral om een versnelling van het openen van folders en kopieren van bestanden? Zijn er grote verschillen in het starten van games/programma's, of dat dan weer niet? En kan ik hier veel van profiteren, of profiteer ik hier alleen veel van als ik ook vooral videos ga maken?

Ik zit namelijk wel met een budget en de 960 EVO SSD is 30 euro duurder, het lijkt mij dat 8gb ram ook een ''bottleneck'' is (of tenminste aan de lage kant). Is het beter om voor de 850 EVO te gaan, 30 euro in me zak doen en later eventueel een extra 8gb ram stickje halen? Of biedt de 960 EVO zoveel meer dat ik beter de 960 SSD haal en later pas een extra ram stickje haal?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,94€ 200,94
1Biostar B350ET2€ 67,82€ 67,82
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GB€ 254,31€ 254,31
1Aerocool V3X Advance Devil Red Edition€ 29,50€ 29,50
1Hanns.G HS221HPB Zwart€ 106,-€ 106,-
1Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Blue version, Qwerty)€ 29,-€ 29,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 62,90€ 62,90
1Corsair VS450€ 37,95€ 37,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,32

Sorry voor de grote hoeveelheid tekst! Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet, Muffin.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 16:07 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar Desktop Aankoopadvies. Enne, doe eens een voorzetje in de vorm van een lijstje, dat praat makkelijker* :).

*en is verplicht, anders gaat-ie op slot.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
1e vraag: Wat is je budget?

En nee, voor jouw gebruik zal de 960 niks toevoegen: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo br00ky,

Sorry! Mijn fout, dacht dat desktop aankoopadvies over prebuild desktops ging :x Ga het nu veranderen in een lijstje :)

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
Hey Nat-Water,

Ik wou eerst zo'n 800 euro uitgeven maar dat zal waarschijnlijk zo'n 850 euro worden.. wordt wel krap maar zou moeten lukken denk ik :P

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Er zijn wat meer threads die op dit moment dat budget hebben:
Desktop á €800
Game PC voor max. €800,-

Ter inspiratie.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:37
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,-€ 49,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 335,-€ 335,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master K380€ 45,47€ 45,47
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 78,99€ 78,99
1Antec VPF Series 550W€ 64,64€ 64,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,50

Dit is mijn build die ik nu gebruik

Mobo en processor kun je dan gewoon veranderen, dit iets?

Verwijderd

Topicstarter
:) Het is me net gelukt om het lijstje te maken, heb het zojuist toegevoegd aan m'n eerste post.

Ik was vooral benieuwd wat ik te horen zou krijgen over de voeding en ssd/ram. Ik zal zo even de linkje van @Nat-Water doorlezen van hardware.info

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
450 Watt is prima voor deze build. Misschien vind je het fijn om een modulaire voeding te kopen, fijner voor cable management.

8Gb Ram is misschien wat krap, zeker kijkend naar de toekomst. Maar het is ook makkelijk later toe te voegen als je nu gewoon 1 stick van 8gb neemt.

Je hebt nu een micro-atx mobo in een standaard atx kast. Het kan maar ik zou niet weten waarom.

Ik zou sowieso een andere behuizing nemen. Deze heeft twee hele slechte reviews op tweakers.

Ik zou eerder gaan voor iets als dit, qia mobo en gpu. Wel iets duurder.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350 PC Mate€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 335,-€ 335,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,95

Als dit allemaal echt niet binnen je budget past misschien kijken naar een 1050ti.

Misschien dit mobo dan, en een knappe micro atx kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock A320M-DGS€ 50,83€ 50,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 50,83

Edit: Over de ssd, dat verschil in snelheid ga je niet merken bij gaming. Alleen als je regelmatig grote hoeveelheden bestanden moet verplaatsen zou het een meerwaarde hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door VosStijn op 10-10-2017 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey @VosStijn

Je kunt volgens mij toch niet overclocken op een A320 MoBo? Was namelijk wel van plan om te overclocken zoals in m'n eerste post vermeld staat :) zowel cpu (3.6ghz eventueel 3.7-3.9ghz) als gpu (naar turbofrequentie). Is de 450W dan nog steeds prima te doen of..?

Behuizing wil ik niet al te veel aan uitgeven vanwege m'n budget.. maar staat wel bij de form factor ATX als µATX formaat.. of zie jij aan de foto's dat er geen µATX schroef gaten zijn? Aan de foto's kan ik het zelf niet zeggen, heb geen ervaring met hoe die formaten er in werkelijkheid uitzien.

Groetjes

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 19:41
Hi Muffin,
Goed begin, maar neem het advise hierboven ten harte, klopt namelijk wel wat er gezegd wordt. 450W is voldoende voor dat lijstje, als je zwaar wil gaan overclocken kan je iets meer headroom pakken, maar is niet noodzakelijk.

Een dingetje echter, die monitor voldoet denk ik niet honderd procent aan je eisen. Hij is relatief klein ook. Wat ik zou doen is kijken naar een mooie LG monitor van 24 inch (LG 24MP59G-P Zwart) of als je echt van plan bent fanatiek te streamen en als je geen tweede monitor wil aanschaffen, dan kan je altijd nog een ultrawide pakken (LG 25UM58-P Zwart). Voordeel hiervan is dat je twee complete tabs naast elkaar open kan hebben op 1 beeldscherm. Aangezien streamers vaak extra ruimte op het beeldscherm nodig hebben, kan dit een uitweg bieden.

Kortom, je kan een mooie build maken maar zonder geode monitor is de beleving alsnog nul komma nul |:(

[ Voor 6% gewijzigd door jaspervv99 op 10-10-2017 18:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey @jaspervv99

Aha! Dus toch, 450W is genoeg zelfs voor overclocken van cpu en gpu? Ik was lange tijd in twijfel hierover.

Wat betreft de monitor, de goedkoopste 1920x1080 IPS beginnen bij 21.5'' vandaar... ik zou eventueel wel een iets grotere kunnen nemen, bijv. een 24'' Ik vraag me dan wel af, hoe zit het met de scherpte van het beeld? 21.5'' hebben 102dpi en een 23.8'' heeft 93dpi, is 93dpi nog lekker scherp? Aangezien ik normaal op een 17.3'' laptop zit zal 21.5'' voor mij standaard al een stuk groter zijn.

Ik heb zeker wel gekeken naar precies die LG 25UM58-P ultrawide! Hij sprak me erg aan.

Groetjes.

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:03:
Hey @VosStijn

Je kunt volgens mij toch niet overclocken op een A320 MoBo? Was namelijk wel van plan om te overclocken zoals in m'n eerste post vermeld staat :) zowel cpu (3.6ghz eventueel 3.7-3.9ghz) als gpu (naar turbofrequentie). Is de 450W dan nog steeds prima te doen of..?

Behuizing wil ik niet al te veel aan uitgeven vanwege m'n budget.. maar staat wel bij de form factor ATX als µATX formaat.. of zie jij aan de foto's dat er geen µATX schroef gaten zijn? Aan de foto's kan ik het zelf niet zeggen, heb geen ervaring met hoe die formaten er in werkelijkheid uitzien.

Groetjes
Sorry je kan idd niet overclocken met die chipset. Had niet goed gelezen. Ik denk dat er rond de 30 euro nog wel betere behuizingen zijn. Kijk maar bij de recensies deze lijkt echt niet best. Ja het bord kan er in maar waarom dan niet gewoon een standaard atx?

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 19:41
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:38:
Hey @jaspervv99

Aha! Dus toch, 450W is genoeg zelfs voor overclocken van cpu en gpu? Ik was lange tijd in twijfel hierover.

Wat betreft de monitor, de goedkoopste 1920x1080 IPS beginnen bij 21.5'' vandaar... ik zou eventueel wel een iets grotere kunnen nemen, bijv. een 24'' Ik vraag me dan wel af, hoe zit het met de scherpte van het beeld? 21.5'' hebben 102dpi en een 23.8'' heeft 93dpi, is 93dpi nog lekker scherp? Aangezien ik normaal op een 17.3'' laptop zit zal 21.5'' voor mij standaard al een stuk groter zijn.

Ik heb zeker wel gekeken naar precies die LG 25UM58-P ultrawide! Hij sprak me erg aan.

Groetjes.
Ik kwam van een 15 inch laptop naar een 29-inch 2560x1080 ultrawide uit. Is niet te vergelijken. Over scherpte hoef je je geen zorgen te maken, nee het is geen 4k scherm maar het is meer dan zat. Voor onder de 3 a 400 euro die ze al makkelijk vragen voor een instapmodel 4k mag je zeker niet klagen!

Over de voeding, er zijn ook calculators die dat uitrekenen, google maar eens en mik je lijstje erin. Het is beter om een goede 450W voeding te hebben dan een slechte 550 of zelfs 600W voeding. Je zou eventueel nog naar een bequiet voeding kunnen kijken. Heb ik zelf en hebben mooie, niet stugge gesleevede kabels en goeie garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Hey

@VosStijn
Was voor mij nogal lastig om een leuk uitziende/goede behuizing rond de 30 euro te vinden.. tja maak me niet al te druk om de behuizing. Ik zal de desktop pas over een maand ofzo aanschaffen, misschien dat er dan nog een leuke goeie komt, of dat m'n budget iets ruimer wordt, waarschijnlijk wordt m'n b350 MoBo een µATX.. vandaar dat de behuizing ook µATX zal zijn (soms ondersteunen die beide ATX en µATX).

@jaspervv99
Dus een 1920x1080 IPS 23.8'' (93dpi) is ook gewoon lekker scherp, fijn om te weten! Zoals eerder genoemd, eerste desktop pc build.. dus heb nog weinig ervaring met random things.. maar soms hoor je van die verhalen 1920x1080 met super grote schermen.. tja op een gegeven moment wordt het onscherp.. maar dat is dus niet zo bij de 23.8'' voor 1920x1080 dus :P zal waarschijnlijk pas bij 40'' (voor 1920x1080) ofzo zijn (random gok)?

En ja! Daar ben ik het mee eens, die piekvermogen voedingen zijn prut omdat ze niet stabiele hoeveelheid watt leveren, daarom ga ik ook voor een continu vermogen en iets van 80+ met een goede/bekende merk :) Had zo'n cooler master website calculator gevonden maar omdat ik nog niet zoveel verstand heb met overclocken is het iets lastiger voor mij om dat in te vullen/berekenen.. vandaar dat ik een topic startte en het hier even navroeg voor de zekerheid.. maar zal daar zometeen nog een keer naar kijken.. kijken wat voor wattage er uit komt rollen.

Groetjes, Muffin

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Voor een monitor zou ik persoonlijk bij 27" al geen 1080p meer willen hebben. Je zit dan al op 81PPI, toch een flink verschil voor die drie extra inches. 24" is net aan, maar als je van een oude laptop (gokje: 1366*768, 15", 104PPI), afkomt zal dat waarschijnlijk wel te doen zijn.

2560*1080 op 29" is trouwens vergelijkbaar met 1920*1080 op 24", dan krijg je 95PPI. Als je dat op een 25" scherm plakt krijg je 111PPI, wat mijns inziens wel lekker scherp is (zonder dat je er meteen een bril/vergrootglas bij moet pakken). Ik denk wel dat je bij 29" een betere game-ervaring krijgt, puur door het formaat.

Leuk tooltje: https://www.sven.de/dpi/
Pagina: 1