Soft-start LED buitenlamp met schemer/bewegingsmelder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-04 08:41
Beste Tweakers,

Al lopend door de Hornbach werd ik stapelverliefd op de Steinel L800 buitenlamp. Deze buitenlamp brand bij schemer/donker op 10% van het vermogen. Zodra er beweging gesignaleerd wordt, gaat de lamp met een fade-up naar 100%. Na een ingestelde tijd gaat het vermogen met een fade weer naar 10%. Een fantastische lamp, maar met een prijskaartje waar je duizelig van wordt. € 159,- voor een buitenlamp is al veel, maar aangezien ik voor 4 verschillende plekken een dergelijke lamp zoek, wordt het toch wat te joker.

Nu zoek ik een manier om een goedkoper alternatief om te bouwen naar soft-start / soft-dim. Er zijn legio betaalbare buitenlampen met geintegreerde schermer/bewegingsmelder.

Jaren terug is hier een post over geplaatst, maar hierin vind ik geen antwoord.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1424587

Ik heb een aantal opties, maar over invulling ervan heb ik nog geen verhaal:
- Gebruik maken van een Eltako DIN-rail of inbouwdimmer, maar daarbij lijkt de dimtijd instelbaar op maximaal 99 minuten. Ik heb echter geen ervaring met deze dimmers.
- Gebruik maken van een Philips SceneSwitch lamp
- Arduino (PWM?)
- Printplaatje bedenken
- Losse schemergeschakelde fitting toevoegen, dan blijft alleen zitten met het langzaam up/downfaden van de hoofdverlichting.

Voor de duidelijkheid, de lamp zou zich als volgt moeten gedragen:
- Overdag uit, ook bij beweging
- Bij schemer inschakelen op 10% vermogen
- Bij beweging tijdens schemer/nacht optoeren naar 100%, en na bijvoorbeeld 1 minuut geen detectie weer aftoeren naar 10%.
- Bij dagenraad weer geheel uitschakelen

Bovenstaande eventueel in combinatie met KaKu schemerschakelaar/ontvangers etc.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld een bestaande PIR bewegingsmelder met instelbare lumendrempel te splitsen, zodat je het bewegingssignaal los kunt koppelen van het lumensignaal?

Ik ben een beetje bekend met Arduino. Relaissturingen/solderingen etc is geen probleem.

Ik ben benieuwd welke insteek jullie zouden kiezen.

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:48
Met een Arduino kun je natuurlijk alles maken. LDR om te bepalen of het donker is, PIR sensor om beweging te detecteren en een MOSFET om de LED te dimmen. De rest is software.
Grote nadeel is dat het lastig is om er een "af" product van te maken dat meerdere jaren (buiten) kan blijven werken. Een kant-en-klaar product is veel handiger.
Je zou op zoek moeten gaan naar een LED-buitenlamp die (intern) met 12 of 24 volt werkt, en kijken of je daar je Arduino sensor, etc... in kan inbouwen.

Een bestaande PIR met ingebouwde lichtsensor nemen en die dan loskoppelen van elkaar lijkt me onhandig; dan kan je toch veel beter beginnen met losse PIR en lichtsensor?

Een veelvoorkomende (en goedkope) PIR-module is de HC-SR501, en die kun je ook hacken om hem lichtgevoelig te maken - maar dat geeft je niet de optie om bij donkerheid altijd op 10% aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Ik heb zelf deze gekocht:
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Alleen deze werkt wel alleen op zonne-energie, al is dat vast ook om te bouwen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
LordSinclair schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:43:
Ik heb zelf deze gekocht:
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Alleen deze werkt wel alleen op zonne-energie, al is dat vast ook om te bouwen.
Dat is ook een interessante optie. Ombouwen naar netspanning lijkt me niet heel ingewikkeld, hoewel ik altijd eerst eens de solar-functie kan testen.
Gaan de leds langzaam naar vol vermogen, of gaan die ineens van 10 naar 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Laro schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Dat is ook een interessante optie. Ombouwen naar netspanning lijkt me niet heel ingewikkeld, hoewel ik altijd eerst eens de solar-functie kan testen.
Gaan de leds langzaam naar vol vermogen, of gaan die ineens van 10 naar 100%?
Deze bouwt langzaam op, heel mooi effect. Ik heb ook een andere en die gaat wel poef van 10 naar 100% (ander merk & type).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:58
Ik zit ff in de auto, ik hou het kort: Milight icm Domoticz en een bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
[...]

Deze bouwt langzaam op, heel mooi effect. Ik heb ook een andere en die gaat wel poef van 10 naar 100% (ander merk & type).
Erg goede tip, thanks!
Voor boven de deuren is dit erg eenvoudig.

Voor een andere toepassing (LED-strip in de brugleuning), kan ik andere tips voor wat betreft aansturing nog goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 21:49
Neem een KaKu of zwave dimmer, welke je kan aansturen via een Pi en n zendertje met bijvoorbeeld Domoticz. Hier kan je bij zonsondergang de lamp aan zetten op m percentage. Neem dan een bewegingsmelder en script die zo dat de lamp tijdelijk naar 100 gaat.

Ik heb zelf ook ingesteld dat de lamp om een uur of 1 uit gaat, de buitenlamp is immers voor mijzelf en bezoek en hoeft niet aan als het 4 uur in de nacht is.

Heb je gelijk een excuus om domotica te installeren :)
Pagina: 1