Schemerschakelaar/bewegingsmelder met dimfunctie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

JdM

Humbled

Topicstarter
Laatst zag ik bij een vriend van me dat hij een buitenlamp had hangen met een bewegingsmelder.
Niks bijzonders op zich, maar deze lamp brandt zodra de schemering intreedt op een lage lichtsterkte en wordt vervolgens feller zodra een persoon binnen het bereik van de bewegingsmelder komt. Ik ben heel hard aan het zoeken naar een losse alles in een sensor die dit ook kan omdat het mij erg leuk lijkt om mijn tuinverlichting op deze manier aan te sturen.
Dan zal dus mijn tuinverlichting gedimd branden als het donker wordt en vervolgens feller gaan branden wanneer iemand de tuin inloopt.

Het eerste stuk is niet moeilijk, ik neem een schemerschakelaar en hang daaraan een bewegingsmelder met dimfunctie. Het tweede stuk is die bijzondere bewegingsmelder en die bewegingsmelder met dimfunctie is voor mij totaal onvindbaar.
Kent iemand zo'n soort bewegingsmelder, of is dit zelf te fabriceren van een standaard bewegingsmelder?

Misschien zoek ik met de verkeerde zoekwoorden?
- Zelfdimmende bewegingsmelder
- Dimbare bewegingsmelder
- Bewegingsmelder met dimfunctie

Het levert me niks op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:11

the mod man

iets van beeldmaker

Gewoon zo'n bestaand ding openschroeven en doorverbinden, misschien niet heel netjes wel makkelijk.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Nou, het is natuurlijk wel belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de maximale aansluitwaarde.
Als ik zo'n bestaande lamp openschroef en daar pak hem beet 250 watt tuinverlichting aanhang, denk ik niet dat dat helemaal goed gaat komen met zo'n module die in een buitenlamp zit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Ben er achter nu, dat Steinel deze buitenlampen levert met de zogenoemde "softstart-softend" schakelfunctie.
Deze softstartmodule schakelt echter maximaal 100watt en dat moet meer zijn.
Ik heb geen verstand van schakelingen, of althans minimaal.
Kan er iemand meedenken om zo'n schakeling zelf te fabriceren?

Ik dacht er zelf aan om een schakeling te maken die dus bij rust op een contact een regelbare spanning doorlaat. Zodra er een contact gemaakt wordt met 220volt, hier komt de bewegingsmelder tussen, dan wordt de spanning opgevoerd naar 100%.

Ik heb een schemaatje gemaakt waarin een zenerdiode is opgenomen die bij inschakeling van de bewegingsmelder spert zodat de dimmer geen voeding krijgt van de melder.
Verder zou A in de tekening dan een schakeling moeten bevatten die langzaam de spanning opvoert naar 220volt en vervolgens na een instelbare tijd met een potmeter de spanning weer rustig naar 0 brengt, waarop de dimmer de stroomvoorzieing van de verlichting weer overneemt.

Het schakelapparaat A is mij niet duidelijk hoe ik zoiets kan maken.
Verder vraag ik me af of mijn idee op deze manier uitvoerbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2lvznd1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zitten er niet gewoon 2 lampen in?

• Eentje die brandt als de schemerschakelaar schakelt.
• Eentje die brandt als de schemerschakelaar is geschakeld EN als de bewegingsmelder schakelt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

.

[ Voor 124% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

LauPro schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:20:
Zitten er niet gewoon 2 lampen 1?

• Eentje die brandt als de schemerschakelaar schakelt.
• Eentje die brandt als de schemerschakelaar is geschakeld EN de bewegingsmelder schakelt.
Wisselrelais, die wisselt tussen de '100%' (oftewel: direct net vanaf de sensor) en de gedimde 'spanning'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 16:02
Hierboven wordt het al genoemd: Misschien gewoon twee aparte kringen? Ik neem aan dat voor ongeveer elke lichtbron geldt dat er een optimale stand is. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat er gewoonlijk (bijvoorbeeld) twee ledlampjes branden waar de bewegingsmelder er in totaal tien aanzet.

Wiegert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Die vriend vragen? Leg me dat eens uit, die heeft gewoon een lamp gekocht waar deze functie op zit.
Er zitten niet gewoon twee lampen in, zoals ik al gemeld heb wordt het een en ander geregeld door een softstartmodule, die maximaal 100 watt kan schakelen. Die module zou ik zelf ook een willen maken.
Ik wil graag dat de verlichting feller gaat branden zodra de bewegingsmelder iets detecteert. Dat zal niet gaan met alleen een wisselrelais omdat de lamp dan vervolgens in een keer 100% van de spanning krijgt.
Hoe kan ik die spanning rustig laten oplopen? En het liefst ook nog tijdgestuurd, zodat na x tijd de lamp ook weer rustig zachter gaat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat voor lamp is het? Gloeilamp, spaarlamp, LED?

Bij LED kan je beter een felle pakken en een minder felle. TLs/spaarlampen kan je dimmen. Ik geloof dat je ze met 12V al kan laten gloeien. Misschien zit er inderdaad een regelaartje in die er of een laag voltage in zet of de lamp compleet opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Er zit een halogeenlampje in van 40 watt.
Maar dat is eigenlijk helemaal niet aan de orde, ik heb die softstartmodule gezien die op een bewegingsmelder aangesloten moet worden. Het merk is steinel, maar deze module shakelt maximaal 100watt voor halogeenverlichting.
Ik wil dat graag richting de 250 watt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Helaas niet, ik zou dan de gok moeten wagen om een geschikte bewegingsmelder te kopen a 100 euro.
Daar de bijbehorende softstartmodule bij (meerdere dus in dat geval) a 30 euro, met de hoop dat de melder meerdere sofstarts kan aansturen. In de beschrijving en technische info staat dat niet vermeld.

Ik weet daarom dus niet hoe de puls die van de melder afkomt is en of die te klonen is voor meerdere softstartmodules.
Voor het geld wat het me gaat kosten, vind ik het risico te groot om dat te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20

donny007

Try the Nether!

Op deze manier werkt het:

Afbeeldingslocatie: http://killerx.eu/img_host/verlichting.png

Het relais, de schemerschakelaar en de dimmer moeten het vermogen van de lampen wel aankunnen! (de bewegingsmelder schakelt alleen het relais, deze hoeft dus niet krachtig te zijn)

Ik heb geen idee wat de echte symbooltjes zijn, het gaat om het idee.

EDIT: Dit schema is gebaseerd op de startpost, niet op de later vermelde Softstart....

[ Voor 11% gewijzigd door donny007 op 06-09-2010 17:09 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 16:02
In bovenstaande schema mist de softstart volledig. En dat is juist wat 'ie ook wil. Dus een vloeiend harder en zachter gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
@donny007: Dank voor je schema, het is een verbeterde versie van mijn eigen schema. Maar inderdaad, de softstartfunctie is hier niet bij aanwezig helaas en dat is toch echt wel een vereiste.

@wheez50: Klopt ;)

Hoe krijg ik zo'n softstartfunctie gebouwd....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik denk dat je met zo'n apparaatje een heel eind moet kunnen komen toch?
http://www.reallycleverho..._X10_DIN_lamp_module.html

Je sluit dan alleen de bewegingsmelder er nog los op aan en dan zou het volgens mij helemaal naar je wensen moeten zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Al bedacht dat bij het dimmen van gloeilampen veel rendement verloren gaat 8)7 .

Het is beter om dan gewoon 2 lampjes te makken 10W en 100W ofzo. En die dan zoals ik eerder had aangegeven onafhankelijk van elkaar te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
@LauPro: Dank voor deze nutteloze mededeling, moet ik nog een keer uitleggen wat ik wil hebben? :F

@ Robbeke80: Dit is een systeem voor domotica, helaas is de aansturing om de lampen te dimmen of in te schakelen gebaseerd op X10 apparatuur en niet op een bewegingsmelder.
Ik kan hier helaas niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Je kunt hem ook inschakelen door middel van een losse schakelpuls, het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dit een tijdsgebonden inschakelduur is of dat het gewoon een permanente in- en uitschakel methode is.

Edit: Je kunt gewoon een pulsschakelaar monteren waardoor je nog handmatig de verlichting kunt schakelen en tegelijkertijd dimmen. Een bewegingsmelder sluit je dan aan door middel van het schema van Donny007.

[ Voor 33% gewijzigd door SpongeRob op 07-09-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Zover ik het begrijp uit de handleiding kun je er een soort van aan/uit schakelaar tussen zetten.
Druk je 1 keer op deze schakelaar dan gaat de lamp softstart aan naar een eerder ingestelde sterkte.
Houd je de schakelaar vast, dan zal de lamp dimmen/feller branden.
Het schakelsignaal komt van een andere X10 module, dat is geen 220volt signaal.
Van de bewegingsmelder komt gewoon een 220volt signaal, dus dat is niet compatible met die X10 marmitekmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

"Supply voltage: 230V +10% -15% 50 Hz"

Volgens het schema in de handleiding is de pulsschakelaar ook gewoon dezelfde fasedraad als waarmee je deze module aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Dat neemt niet weg dat dan vervolgens via de bewegingsmelder een continu spanning komt te staan op de module, waardoor deze gaat dimmen ipv aanschakelen. De module gebruikt dan blijkbaar dus een 220volt puls om aan/uit te schakelen en een constante 220volt-stroom om te dimmen.
Blijft imo dus niet bruikbaar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nee, als je het boeltje dan aansluit volgens het schema van Donny007 werkt het precies zoals jij het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Volgens mij wel, die module krijgt dan geen 220Volt puls maar een constante stroom. Ik zou dan de bewegingsmelder een klik aan/klik uit aansturing moeten geven op het relais en niet een sturing als op de tekening. Dat wordt dan een volgend probleem.

Als ik hem aansluit zoals op de tekening dan schakelt het relais tussen dimmer en marmitek-module. Maar die marmitek module krijgt dan een constante spanning op de schakelingang en dat zou volgens de handleiding een korte puls moeten zijn ipv een constante spanning. Bij een constante spanning (lees in de handleiding
"Met behulp van de eventueel extra aangesloten pulsdrukschakelaars
op ingang 2, kan de module door korte pulsen
in- en uitgeschakeld worden en bij langer drukken ook
worden gedimd.") gaat de module dus dimmen ipv inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Je hebt gelijk, dat gaat dan ook niet makkelijk worden.

Misschien is dit iets, al staat er niet bij hoe lang die softstart duurt? Er staat wel dat de verlichting maximaal 4 uur lang kan blijven branden. Er staat ook nog iets van "5sec - 15 min time setting", maar of dat slaat op de softstart is mij niet duidelijk.
http://www.fastlec.co.uk/...tifunction-pir-p-926.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

JdM schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:45:
@LauPro: Dank voor deze nutteloze mededeling, moet ik nog een keer uitleggen wat ik wil hebben? :F
Je hebt het over het dimmen van lampen. Daar gaat gewoon vermogen verloren. Een lamp van 100W op 10% neemt geen 10W op, eerder 15-20W. Of je hebt de lichtsterkte van een lamp van 5W.

Dus volgens mij begrijp je mijn punt niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:35:
[...]
Je hebt het over het dimmen van lampen. Daar gaat gewoon vermogen verloren. Een lamp van 100W op 10% neemt geen 10W op, eerder 15-20W. Of je hebt de lichtsterkte van een lamp van 5W.

Dus volgens mij begrijp je mijn punt niet helemaal...
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt, ik heb niet gevraagd om de informatie die je me geeft.
Tevens vraag ik niet om een halve oplossing schakeling met twee lampen, maar om een schakeling zoals ik genoemd heb. Ik geef er helemaal niks om dat er vermogen verloren gaat, echt helemaal niks.
Als je me niet kunt helpen met wat ik werkelijk wil gaan maken, reageer dan alsjeblieft niet ;)
SpongeRob schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:04:
Je hebt gelijk, dat gaat dan ook niet makkelijk worden.

Misschien is dit iets, al staat er niet bij hoe lang die softstart duurt? Er staat wel dat de verlichting maximaal 4 uur lang kan blijven branden. Er staat ook nog iets van "5sec - 15 min time setting", maar of dat slaat op de softstart is mij niet duidelijk.
http://www.fastlec.co.uk/...tifunction-pir-p-926.html
Die Steinel melder ken ik inderdaad, daar kan de module op die ik precies bedoel!!
Deze om precies te zijn (let op, pagina laadt traag)
Alleen schakelt die maar tot maximaal 100 watt :|

Ik zal dus waarschijnlijk echt zelf een controller moeten maken, nu de vraag of iemand me daarbij kan helpen -O- (dank tot zover ;) )

Sta op het punt om de tuin in twee of drie te delen met drie losse bewegingsmelders met elk een softstartmodule, maar dat is kostentechnisch eigenlijk gekkenwerk als zoiets ook zelf te maken moet zijn (Steinel heeft het immers ook zelf ontwikkeld :) )
Deze oplossing komt nog het dichtst in de buurt van het idee van Bootstrap hierboven (of hieronder, zoals bij mij ;) )

[ Voor 51% gewijzigd door JdM op 07-09-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

In de link die ik gaf staat toch echt dat hij makkelijk 1000W moet kunnen schakelen, het is wel een duur ding, maar wel alles in een volgens mij.

Edit: Ik lees net in de handleiding dat de schemerschakelaar hoge vermogens kan schakelen en de softstart inderdaad maar 100Watt max kan schakelen. :S
Dan wordt het toch tijd voor LED verlichting, dat is dan de makkelijkste manier om het vermogensprobleem te omzeilen volgens mij.

[ Voor 49% gewijzigd door SpongeRob op 07-09-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Nou ben even verder op onderzoek uitgegaan en heb het volgende idee, op aanraden van enkele elektrofielen.
In de softstartmodule die 100watt aankan zal waarschijnlijk een hoogvermogens triac aanwezig zijn.
Deze zou ik kunnen vervangen door een zwaardere of een koellichaam erop monteren, als de waarde van de triac hoog genoeg is.
Ik ga dus zo'n module aanschaffen en aanpassen openschroeven, zal tzt nog wel laten weten hoe het is afgelopen.
Pagina: 1