Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-10-2022
Hallo Medetweakers,

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik tijdens het opstarten/gebruik van mijn warmtepomp installatie tegen een aantal vraagstukken aankom, waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.

Maar allereerst een stukje achtergrondinformatie:

Mijn naam is Gert-Jan, 28 jaar. en heb een groeiende interesse in het verduurzamen van mijn woning. Dit betreft een hoekwoning uit het jaar 1953. Afgelopen half jaar is deze woning door mijzelf en een aannemer verbouwd. hier is ca 27 m2 vloeroppervlak bij gekomen. Totaal beneden is nu ca 75m2.
De nieuwbouw is geisoleerd (dak 9 cm pir, muren 6 en vloer 28 cm tempex )
Oudbouw is nageisoleerd ( spouw ca 5cm supafil, vloer 10 cm tempex. dak 12 cm tempex )
Gehele woning is voorzien van dubbel glas.
Begane grond is vloerverwarming gelegd en daaroverheen een anhedrietvloer gegoten.

Nu het technische verhaal, Mijn huidige setup bestaat uit:

20x solar frontier Pv panelen ( 3400 WP ) zuid
8 x PVT Panelen ( 2000 WP ) Zuid-west
1 x Power kombi module L/W Warmtepomp 7.3kw 100 liter buffer ( aangesloten op PVT )
1 x Power kombi module L/W Warmtepomp 3.5kw 250 Liter buffer ( aangesloten op PVT )
Meibes Solaventec pompstation
Meibes energie pro regelstation
Houtkachel 10KW

In mijn zoektocht om het huis "All electric " te maken kwam ik via een advertentie op marktplaats aan bovenstaande warmtepompen setup. door verhuizing was dit systeem in de verkoop.
Ik heb verder geen verstand en ervaringen met het aansluiten van warmtepompen, maar onder het motto " al doende leert men" heb ik het systeem geheel overgenomen.

Afgelopen week heb ik het aansluiten van de warmtepompen afgerond.
Deze staan naast elkaar in een kelder van 3x2 meter. de aanzuiglucht komt door een gat in de kelderwand en komt uit de kruipruimte. Dit laat ik proefondervindelijk deze winter zo. mocht dit niet bevallen ivm afkoeling kruipruimte, dan komt hier een buis doorheen met lucht van buiten.

De 3.5 kw pomp dient alleen voor het opwarmen van het douchewater. deze staat constant op 45 graden en eenmaals per week dmv. een elektrisch element naar ca 60 graden.

De 7.3 kw warmtepomp zorgt voor verwarming icm de vloerverwarming. De grundfos alpha 2l pomp word door een honeywell "round" termostaat aangestuurd.

De verdeler heeft een terugmengregeling. Omdat de PVT panelen het water in het buffervat van de warmtepomp tot hoge temperaturen kan verwarmen is dit benodigd. Maar in de wintermaanden zal dit niet voorkomen.

Door mijn gebrek aan ervaring met warmtepompen zit ik nog met een aantal vragen:

De aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp zit nu tussen de 50 en 55 graden en word terug gemengd bij de verdeler tot ca 30 graden.
Is het beter om deze zo te laten staan, of zal ik deze terug schroeven naar bijv. 35- 40 graden ( minder verbruikskosten maar buffer ook sneller van temperatuur af?

Zodra de vloerverwarming aanstaat, is de warmtepomp eigenlijk continu aan het verwarmen. Is dit een juist gedrag voor een warmtepomp, of zal hij de warmtevraag dan niet aan kunnen?

Ik ben mij ervan bewust dat het aangeraden word om warmteberekeningen ed, uit te laten voeren alvorens met zulke systemen te beginnen en zo een juist gedimensioneerd systeem te krijgen. maar doordat ik tegen dit systeem ben aangelopen durfde ik het risico wel te nemen. omdat ik als backup altijd nog een houtkachel heb staan die het huis met gemak warm krijgt.

Alvast bedankt voor de tips/verbeterpunten :)

Pic's
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/22228284_10159444634255593_5043052056510445037_n.jpg?oh=c43fb1c9c632ae41dcd4cc67b49ee0ba&oe=5A84F734
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/22222024_10159444634930593_2147420245107678538_n.jpg?oh=9e40077ffe0231313a0fd94c55ced3d3&oe=5A403F5F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ziet er interessant uit! Ik kan je niet heel veel verder helpen, behalve met je vraag over het continue aanstaan van de warmtepomp. Dit is geen probleem, een warmtepomp kan (meestal) moduleren en dus op een laag pitje draaien. Dit komt de efficiency ten goede.

Verder zou ik vooral in de winter in de gaten houden hoe alles werkt. Volgens mij heb je dus een water/water warmtepomp met in plaats van een diepe put/bron de pvt panelen. Klopt dat?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Zo zou je het kunnen zien ja. het is dus een lucht/water warmtepomp. en als deze hulp krijgt van de vloeistof uit de pvt panelen dan is het feitelijk een water/water pomp. ( dus in de zomer )

het verbruik in de "eco" stand bedraagt ca 1300 watt maar als ik de vloerverwarming constant op 21 graden wil houden en dus constant 1300 watt ga verbruiken...... daar gaat mijn opgebouwde stroombuffer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb dit systeem gezien op mp , de verkoper zocht nog dealers om deze systemen te verkopen in NL

Het is een wp boiler met zonnespiraal waar je uit het water verwarming put.
Nu is 55 erg warm en zeker niet nodig met vvw, grote kans dat het met 0 graden buiten al flink vermogen nodig hebt om daar te komen.
Probeer anders eens op 30-32 graden, dan gaat het allemaal rustiger lopen. Maar niet net als de cv een uurtje aan en dan weer uit zetten, gewoon laten warmen, eventueel op WAR als dat kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:27
Ik zou alleszins de temperatuur van de warmtepomp laten zakken tot 30°C (of nog minder in het tussenseizoen). Immers, de COP van een warmtepomp is direct gerelateerd aan het temperatuurverschil dat moet overwonnen worden. Hoe kleiner dit temp. verschil, hoe hoger het rendement. Daarom dat warmtepompen dikwijls in combinatie met vloerverwarming worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Het systeem van Power Kombi module is inderdaad een startup. daarom zijn er nog maar weinig mensen die dit systeem draaiend hebben en dus ook weinig mensen die hier ervaring mee hebben. Daarom hoop ik ook in contact te komen met mensen die hetzelfde systeem hebben.

de temperatuur heb ik nu verlaagd naar 30 laag, 35 hoog. ( lager dan 30 kan hij niet ) Nu maar even afwachten hoe het gaat draaien.

Te term WAR heeft iets te maken met weersafhankelijk schakelen toch? Dit ben ik nog niet tegen gekomen in de boekjes/op het apparaat. wel de term VOC, maar dat dit betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Gert-Jan1988

Welkom bij de club :) ik heb ook een warmtepomp die verder niemand heeft. Tien miljoen settings en kijk maar even.......
Maar goed, dat is ook weer het leuke er aan toch, en was de prijs ook naar (bij mij dan)

WAR is weers afhankeljk, dus dan moet hij al minimaal de buitentemperatuur kunnen meten, buiten kouder is warmer water.
Dat hij op 55 staat is waarschijnlijk voor sww maar heb jij apart dus niet nodig, voor verwarming heb je slechts 30-35 nodig bij een normaal geeisoleerd huis met vvw.
Als hij ook nog een legionella run doet in bepaalde tijden kan je die ook uit zetten maar ik weet niet of hij een elektrisch element heeft? Eventueel afkoppelen, zonde van de energie.

Heb je een digitale handleiding van de machine om in te kijken?
De mijne weet ik nu wel na 1 seizoen, misschien overeenkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik ben er niet van onder de indruk.

Wanneer is het e.e.a. door wie geïnstalleerd?

LVT of niet?
Vloerverwarming, overgedimensioneerde radiatoren, gebooste convectoren o.i.d.?

Recente belastbare verbruikscijfers vs. verwarmd vloeroppervlak/verwarmde ruimte?

(Dubbel glas zegt eigenlijk überhaupt niets, Ug=??)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
@Rol-Co Opzich heeft die van mij niet erg veel settings, maar het is voor mij meer het "leren omgaan" met deze nieuwe manier van verwarmen. Ik heb alleen een boekje waar erg summier in het chineesgebakken engels het een en ander in staat. Er zit overigens geen electrisch spiraal in. maar dat hoeft ook niet omdat het alleen voor de verwarming gebruikt gaat worden. Naar mijn idee heb ik ook niet teveel betaald voor het systeem, daar kan ik best wel even voor gaan knutselen :)

@dunklefaser Het systeem is door mijzelf geinstalleerd. met logisch verstand en een beetje hulp van internet zou ik er toch moeten komen dacht ik.
Ik maak gebruik van vloerverwarming zoals aangegeven in de eerste post, overige cijfers van verbruik oid heb/weet ik niet. Het dubbele glas zal ca. 10 jaar oud zijn en zal natuurlijk niet met het huidige glas meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gert-Jan1988 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:01:
@Rol-Co Opzich heeft die van mij niet erg veel settings, maar het is voor mij meer het "leren omgaan" met deze nieuwe manier van verwarmen. Ik heb alleen een boekje waar erg summier in het chineesgebakken engels het een en ander in staat. Er zit overigens geen electrisch spiraal in. maar dat hoeft ook niet omdat het alleen voor de verwarming gebruikt gaat worden. Naar mijn idee heb ik ook niet teveel betaald voor het systeem, daar kan ik best wel even voor gaan knutselen :)
Had je deze al ?
http://powerkombimodule.com/products/?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gert-Jan1988 - De "experts" kunnen met jouw gegevens waarschijnlijk wat meer mee kunnen doen,
ik helaas op dit moment niet. - Ik zou zeggen wacht maar het komende stookseizoen af.
Jouw installateur kan je zeker bij eventuele problemen helpen d:)b .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
@Rol-Co Deze pagina heb ik inderdaad al vaak bekeken, maar dit geeft meer de globale werking van het systeem weer.

Momenteel draait het systeem al stukken beter. Temperatuur op 30-35 graden, en hij houdt de vloer mooi constant op temperatuur, ook de warmtepomp draait al veel minder uren nu.

Nu het volgende probleem..

De pompstation die de glycol naar de panelen pompt is een Meibes solaventec M/L 2 en word aangestuurd door een Meibes energie pro controller.
Het doel van dit systeem is dat de pomp pas gaat werken als de glycol in de panelen warmer is als in de vaten. echter heb ik gemerkt dat de pomp zeer langzaam blijft draaien ( bijna niet merkbaar ) maar wel zodoende dat als de panelen koud zijn, het pompstation ( wat na het boilervat zit ) wel warm word.) Dit kan alleen betekenen dat er warmte uit het vat getrokken word en deze door de pomp omhoog richting de panelen gepompt word, Natuurlijke circulatie zou volgens de boekjes uitgesloten moeten zijn. Daarom ben ik bang dat de pomp toch heel rustig blijft doordraaien.

Iemand dus ervaring met 1 dezer systemen?
( momenteel heb ik de stekker eruit getrokken. zodat het pompje niet aan kan slaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Gert-Jan1988

Heb je een multimeter? Kan je even meten of er stroom op die pomp staat.
Misschien moet er een keerklep in oid om thermosifon te onderdrukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
@Rol-Co Het duurde even maar ik heb het systeem onder de knie!

via wat speurwerk een engelse handleiding gevonden, en het bleek in een instelling te zitten. deze stuurde niet de goede uitgang aan en zodoende kreeg de pomp geen automatische voeding zodat deze aan slaat. Het systeem is nu up and running! Nu nog wachten op de zonnige dagen! de temp in de pvt panelen nog niet boven de 30 graden gezien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Graag zou ik willen uitlezen hoe vaak de warmtepomp aan en uit slaat per uur/dag. is dit op een makkelijke & goedkope manier te loggen? ( zonder een paar uur in mijn kelder door te moeten brengen )

Het mooist zou zijn het verbruik in een grafiekje te kunnen inzien.

Iemand ideeën :D ?

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Hangt het aan een aparte groep? Anders ja.je een kwh meter modbus of s02 ertussen hangen en uitlezen.

Be fast .... Be furious....

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Makkelijk en goedkoop? Ik zou dan een temperatuur logger aansluiten op de aanvoer en het liefst ook de retour van je warmtepomp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Goedkoop is het niet, maar kijk eens naar een warmtemeter (met m-bus) en een kWh meter.
En dan loggen met een pi en in domoticz en grafana
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Dan weet je meteen de prestatie dmv direkt Cop uitlezen/berekenen

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2017 10:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Dre schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:05:
Makkelijk en goedkoop? Ik zou dan een temperatuur logger aansluiten op de aanvoer en het liefst ook de retour van je warmtepomp.
Omdat ik de aanzuiglucht voor de warmtepomp uit de kruipruimte haal wilde ik weten in hoeverre mijn kruipruimte zou afkoelen door het overmatig verversen van buitenlucht. Met een collega heb ik een Wemos gekoppeld aan 2 pt100 sensoren en hiermee via wifi de data naar een website te sturen. dit kan ik dan via een grafiek uitlezen. ik merk echter geen grote daling in temperatuur na een aantal dagen gebruik.

Deze sensoren kan ik natuurlijk ook gemakkelijk op de aanvoer en retour plaatsen van de warmtepomp. In theorie kan ik dus hiermee uitlezen hoe vaak er warmte weggepompt word naar de vloerverwarming. Maar hiermee kan ik niet echt het aan en uit slaan van de warmtepomp loggen toch? of kan ik er wel vanuit gaan dat als de vloerverwarmingspomp aanslaat, de warmtepomp ook aan het werk moet ( 100 liter buffer op 30 - 38 graden )

net gemeten, aanvoer 31 retour 23, Delta T van 8 graden dus. ( gemeten tussen warmtepomp en mixunit van de vloerverdeler )

[ Voor 5% gewijzigd door Gert-Jan1988 op 30-12-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Bl4ckviper schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:32:
Hangt het aan een aparte groep? Anders ja.je een kwh meter modbus of s02 ertussen hangen en uitlezen.
Ik heb via mijn stroomleverancier Qurrent een Qbox besteld. Hiermee kan ik mijn draaischijfmeter het totale gebruik aflezen en dit doorsturen naar het web. ik heb dan wel een totaalverbruik van mijn woning in de grafiek staan, maar ik denk dat ik het vermogen van de warmtepomp ( 1160 W ) hier wel uit moet kunnen vissen. hier hoop ik dan ook het een en ander af te kunnen lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
Vanwege nieuwe plannen in mijn huidige installatie, gebruik ik mijn oude topic weer even om hopelijk wat goede inzichten te vergaren.

Mijn pvt panelen vond ik maar matig presteren, op een stralende zonnige dag kreeg ik de boiler amper tot 60 graden. Dit moest dus anders.
Zo nu en dan speur ik dan even op marktplaats om te kijken of er nog mooie koopjes te vinden zijn.

Ik kwam een installatie tegen van 2 heatpipe collectors van 30 buizen per stuk, solarpomp + regelaar en 2 pcm zoutboilers. In eerste instantie dacht ik dat het om een typfoutje ging. Ik de beste man dus een belletje gedaan maar het ging inderdaad om 2 zouthydraat boilers van 110 liter per stuk.
Hierna meteen even op internet wezen inlezen op het gebruik van deze Pcm boilers, latente warmte etc.

Uiteraard prikkelde deze voor mij nieuwe techniek mij en de afspraak was dan ook snel gemaakt om het systeem te komen bekijken. wat vaak een nadeel is aan op marktplaats kopen is het gebrek aan informatie, of geschiedenis van het systeem. Ook bij dit systeem heb ik niet meer informatie als:

het zouthydraat smelt bij een temperatuur van 58 graden,
het systeem uit 2013 komt, en gedemonteerd is met de reden dat te boilers teveel warmte uitstraalden in de zomer ( stond op zolder, zit maar weinig isolatie om heen ). merk onbekend
afmetingen per stuk: 30 x 30 x 180 cm.
2 warmtewisselaars per boiler.

Best een gokje dus. echter was de prijs prima en ik de heatpipes zelf ook al goed kon gebruiken voor het systeem zoals ik het nu al heb draaien. Echter is de potentiële grote warmte opslag in de zoutboilers altijd erg welkom.
Ik zit dan ook te denken om deze alleen te gaan gebruiken in mijn verwarmingsondersteuning. zodat de warmtepomp minder hoeft te draaien. in het onderstaande schema heb ik de retour van de vloerverwarming door de zoutbuffers heen getekend. met de bedoeling het "afgekoelde" water weer op te laten warmen voordat het de warmte pomp in stroomt.

Is dit een beetje een logische gedachte? of nog voor verbetering vatbaar?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen in deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10zKpTAjcSt_y3aVM6jh3ZQGat0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1NA4NFz1crJRUiXOXH8TzCN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Hallo, ik ben al geruime tijd bezig om onze warmtepomp in te stellen maar kom nog niet echt verder. Heb de stappen gevolgd om de ideale stooklijn in te richten. Echter bij een stooklijn met voetpunt 25 en eindpunt 35 (en offset 0k en ruimtetemperatuur regeling staat uit) blijft de warmtepomp in de afgelopen 24+ uur continue op half vermogen draaien. Nu is het verbruik erg hoog 45-50Kwh. Het is trouwens heel erg warm in de woonkamer. We hebben alleen vloerverwarming. Wat moet ik nu doen? Wat is jullie advies?

SORRY IK HEB DE VRAAG GESTELD OP VERKEERD FORUM.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenP1974 op 28-11-2023 16:41 ]

Pagina: 1