Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980203

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel op zoek naar een andere baan, mede door motivatie problemen en onderwaardering qua loon en werk.

Over mij:
Leeftijd: 18
Werkervaring: 4 jaar, waarvan 2 als webdeveloper
Opleidingen: geen
Functie: PHP Developer, WordPress en Front end

Overig:
Ondanks mijn relatief weinig ervaring en geen diploma's ben ik wel aardig bekend in mijn omgeving waardoor het niet moeilijk is om bij andere bedrijven aan de bak te kunnen.

EDIT:
Ondanks dat ik inderdaad geen diploma heb is dit ook voor mij nog nooit een obstakel geweest, ik heb namelijk wel gewoon "skillset" die ik o.a. kan aantonen door mijn codepen/stackoverflow account (hou ik ivm huidige werkgever privé)

Overige ervaring:
  • Git
  • Werken met ES6, SCSS en Webpack
  • "Nieuwste coole dingen" zoals React, Vue en Ember
  • Niet een complete "noob" als het gaat om server beheer
Dit zijn toch al dingen die je op een MBO opleiding al mist en gecombineerd met de 2 jaar werkervaring zie ik mezelf als een volwaardig dev (meningen?)

Nu heb ik een aantal opties voor een nieuwe baan, maar voor ik actief ga zoeken wil ik eigenlijk weten wat ik kan verwachten voor loon. Ook vroeg ik mij af of ik bedrijven kan mailen en vragen wat zij mij bijvoorbeeld zouden bieden (of is dat raar?)

Ik hoor het graag!

- NilesP

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 980203 op 07-10-2017 20:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
18 jaar, 4 jaar ervaring en geen opleidingen...

Allereerst, waar je ook gaat beginnen, vraag om een betaalde MBO/HBO opleiding / certificeringen en neem genoegen met 1200 bruto...(natte vinger werk) iets met toekomstvisie, om goeie stappen te maken en een goeie toekomst tegemoet te zien moet je eerder dat als leidraad nemen dan een super hoog salaris (die je in de loop der jaren kan gaan verdienen met opleidingen en je toenemende ervaring)

Ter vergelijking:
Je minimum loon op 18 jaar in NL is: 743,55 bruto per maand. (bron:https://www.minimumloon.nl)

Alles daar boven moet je blij mee zijn eigenlijk, vergeet niet, met 18 jaar heb je 4 jaar hobby ervaring. (in de ogen van een werkgever)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-04 15:09
Als ik jou was zou ik een opleiding gaan doen want anders zal het niet veel meer dan het minimumloon van 18jaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom op GoT :)

^^^ Dat idd. Verder loopt er hier een langlopende thread: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)
Alleen denk ik dat je daar nog niet in mag. Ergo: voor je een dergelijke vraag hier kunt stellen, verwachten we dat je eerst wat bijgedragen hebt aan de community :) Dat klinkt hard, maar zo is het niet bedoeld; dit is dan weer net zo'n draadje qua info dat je er gratis bijkrijgt als je een x-aantal posts hebt gemaakt :)

Verder kan ik je adviseren eens op intermediair te kijken. Die hebben een salariskompas, dat geeft een redelijke indicatie. Bedijven bellen zou ik niet doen, daarmee gooi je je eigen glazen in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:18
Ik heb de afgelopen jaren bij diverse bedrijven als webdeveloper gewerkt, en ben werkelijk nog nooit naar mijn diploma's gevraagd.

Zorg liever dat je een "portfolio" hebt. Een open github account met nette code. Wat contributies aan open-source projecten en zorg dat je met git of svn kan werken en hoe scrum een beetje werkt.

Als je eenmaal een bedrijf op je CV hebt kom je daarna ook weer makkelijker ergens anders binnen. Weeg dat mee in het aanbod dat je eventueel krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 07-10-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:36:
Ik heb de afgelopen jaren bij diverse bedrijven als webdeveloper gewerkt, en ben werkelijk nog nooit naar mijn diploma's gevraagd.

Zorg liever dat je een "portfolio" hebt. Een open github account met nette code. Wat contributies aan open-source projecten en zorg dat je met git of svn kan werken en hoe scrum een beetje werkt.

Als je eenmaal een bedrijf op je CV hebt kom je daarna ook weer makkelijker ergens anders binnen. Weeg dat mee in het aanbod dat je eventueel krijgt.
Ik was hier niet helemaal duidelijk in mijn main post, zal dat zometeen even aanpassen.

Op mijn CV kan ik 2 jaren "echte" werk ervaring zetten, natuurlijk heb ik in vrije tijd/jaren daarvoor ook al hobby ervaring. Codepen/Stackoverflow account worden ook vermeld in mijn CV.

Buiten dat werk ik op het moment al met Git(lab) en de meeste technieken die je kan bedenken heb ik ook ervaring mee. Zie zometeen de edit op het main topic voor een completer lijstje.

Overige tweakers ook bedankt voor jullie input trouwens! Ik waardeer het zeker

Edit: inmiddels de main post aangevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
En in welke regio zoek je dat?
Als het klopt wat je zegt en je ook goed kunt communiceren en samenwerken, zitten veel Internetbureaus te springen om iemand als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:57:
En in welke regio zoek je dat?
Als het klopt wat je zegt en je ook goed kunt communiceren en samenwerken, zitten veel Internetbureaus te springen om iemand als jij.
Op het moment heb ik 2 bedrijven die me graag willen hebben, en ben van plan om nog te kijken of er eventueel andere bedrijven zijn die ook gek genoeg zijn om mij aan te nemen. Maar op het moment zit ik nog steeds bij mijn eerste baan en heb geen idee of zij mij genoeg, te weinig, gemiddeld of wat dan ook betalen. (Loon is niet de main reason dat ik weg ga)

Dus vandaar is mijn vraag dan ook niet of bedrijven mij willen, maar wat ik kan verwachten voor loon.

Regio Gelderland/Zwolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ruwe gok, 2500 bruto zonder bijzondere arbeidsvoorwaarden als een leaseauto moet haalbaar zijn.

Of je het krijgt is een tweede. Misschien moet je in de avonden een HBO diploma bij elkaar knokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
t_captain schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:10:
Ruwe gok, 2500 bruto zonder bijzondere arbeidsvoorwaarden als een leaseauto moet haalbaar zijn.

Of je het krijgt is een tweede. Misschien moet je in de avonden een HBO diploma bij elkaar knokken.
HBO zonder een MBO :? Dat is wel erg fanatiek. Ook het salaris voor iemand van 18 met zelf aangeleerde kennis (hoe efficient is de code?) lijkt me wat aan de hoge kant :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
2500 kan je echt vergeten op die leeftijd en in die regio als PHP developer.
Als het je puur om een salarisindicatie gaat dan is daar al een topic voor; Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 08-10-2017 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Behalve dat je inderdaad 2500 kan vergeten, gaat het ook erg afhangen als een serieus bedrijf je wil aannemen van de kwaliteit van de code die je online hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De bomen groeien weer tot in de hemel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die 2500, dat is mijn conservatieve schatting voor het gangbare loon voor een startende web developer (HBO schoolverlater). Om overal dergelijke aanbiedingen te scoren moet er een papiertje komen. Misschien dat er enkele bedrijven ovrrblijven die de relevante werkervaring willen gelijkstellen aan een schoolverlater zonder ervaring.

Totdat TS zijn diploma’s op orde heeft, kan hij het best blijven freelancen imho. Hij staat laag op de ladder, maar een hulpje voor 25 of 30 euro per uur kunnen veel teams misschien wel gebruiken. En 25 per uur, dat is al 40k per jaar. Alle factoren van vakantiegeld tot werknemersverzekeringen meegeteld, heb je dan je 2500 bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-05 16:05

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mwa, ik ben het wel eens met t_captain, er is genoeg vraag naar devs, en als je inderdaad wat kunt ( planning, beetje structureel nadenken en snappen wat de klant wil) dan is 2500 niet gek. Echter... komt TS net kijken, en aangezien hij 'werk' al van quootjes voorziet weet ik niet hoe serieus een bedrijf dat gaat nemen.

Daarnaast: je bent nog jong en hoewel nu dat diploma niet zo belangrijk lijkt (school, blegh!) gaat zoiets over 10 jaar wel in de weg staan. Ja, je kunt het zonder doen, maar ik zie stiekem iedereen zonder diploma alsnog vechten om em nu te halen. Naast hun baan en kinderen, en da's zwaar. Mijn advies is dus om met minder salaris genoegen te nemen, en een baas te vinden die je wil helpen met dat diploma. In the long run is dat meer waard dan die lease-C1 ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Bij de bureaus waar ik heb gezeten zou hij met zijn ervaring een aanbod krijgen van ~1800. Héél misschien dat hij er 2k uit zou kunnen slepen maar verder echt niet.
Dat regio Breda/Tilburg.

Richting de randstad en Eindhoven/DenBosch ligt het iets hoger. Maar met 2 jaar ervaring zijn er echt nog heel veel dingen waar je nog helemaal niets vanaf weet.

[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 08-10-2017 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
Eens met het meeste bovenstaande. 2500 is een bedrag wat een afgestudeerde HBO'er informatica krijgt, 1800 lijkt mij een stuk realistischer. Persoonlijk zou ik ook gewoon voor dat diploma gaan...

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:21:

Totdat TS zijn diploma’s op orde heeft, kan hij het best blijven freelancen imho. Hij staat laag op de ladder, maar een hulpje voor 25 of 30 euro per uur kunnen veel teams misschien wel gebruiken. En 25 per uur, dat is al 40k per jaar. Alle factoren van vakantiegeld tot werknemersverzekeringen meegeteld, heb je dan je 2500 bruto.
Bijzondere calculatie, ik heb zo'n sterk vermoeden dat het uiteindelijk wat negatiever zal uitvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoeveel denk jij dat 2500 bruto aan totale werkgeverslasten kost?

Ik kom op een salaris van 30, 2.5 vakantiegeld, 5.5 werknemersverzekeringen en 2.5 inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Totaal 40.5

Met 25 per uur en 1620 uur declarabel heb je ze verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen hierboven bedankt voor jullie input!

De school situatie is nu een beetje lastig, door mijn voor opleidingen kan ik alleen maar MBO (niveau 3/4) doen. Doordat ik op HBO niet een toe kan worden gelaten los van of ik het überhaupt aankan zijn mijn opties dus gelimiteerd op
MBO (4 jaar, 22/23 als ik klaar ben)
HAVO (21/22 als klaar ben)
Werken tot mijn 21e (nog ruim 2 jaar) en dan de 21/toelatings toets doen voor een HBO.

Nu heb ik hier zelf al lang over nagedacht, MBO kan mij in het vakgebied waar ik heen wil weinig leren en havo gaat mij geen voorsprong geven op andere developers. Vandaar dus mijn keuze om te werken, flink wat geld op te sparen, misschien beginnen met rijlessen en een auto en de opleiding kunnen betalen.

Mocht alles goed gaan ben ik aan het einde van de rit dus 25 jaar zonder studieschuld en met 4 jaar werk ervaring (hbo stages niet mee gerekend). Nu zal vast niet iedereen het hier mee eens zijn maar dit lijkt mij nog steeds de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klinkt als een plan! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Anoniem: 980203 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:53:
Iedereen hierboven bedankt voor jullie input!

De school situatie is nu een beetje lastig, door mijn voor opleidingen kan ik alleen maar MBO (niveau 3/4) doen. Doordat ik op HBO niet een toe kan worden gelaten los van of ik het überhaupt aankan zijn mijn opties dus gelimiteerd op
Werken tot mijn 21e (nog ruim 2 jaar) en dan de 21/toelatings toets doen voor een HBO.

Nu heb ik hier zelf al lang over nagedacht, MBO kan mij in het vakgebied waar ik heen wil weinig leren en havo gaat mij geen voorsprong geven op andere developers. Vandaar dus mijn keuze om te werken, flink wat geld op te sparen, misschien beginnen met rijlessen en een auto en de opleiding kunnen betalen.

Mocht alles goed gaan ben ik aan het einde van de rit dus 25 jaar zonder studieschuld en met 4 jaar werk ervaring (hbo stages niet mee gerekend). Nu zal vast niet iedereen het hier mee eens zijn maar dit lijkt mij nog steeds de beste optie.
Als je het zo stelt, maakt dat het verhaal een stuk anders. Ik vermoed dat jij je zou gaan vervelen op het MBO, gezien de ervaring die je al hebt (en wat ik altijd hoor is dat het niveau bedroevend laag is). Als je toch al 2 baanopties hebt, zou ik inderdaad gaan werken en over een jaar of 2 kijken of die HBO opleiding nog een optie is.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:00
Je zegt 4 jaar werkervaring te hebben, waarvan 2 jaar webdeveloper.

2 vragen:
[list]• Wat zijn die andere 2 jaar? Als dat vakkenvuller, tomatenplukker, of wat dan ook is wat totaal niks te maken heeft met webdevelopment, dan telt dat gewoon niet mee.

• Is je 2 jaar dev-ervaring echt fulltime, als in 40 uur per week, voor 2 jaar lang?

'moet haalbaar zijn'... 'of je het krijgt is een tweede'. Okeeee...

Op je 18e zonder opleiding 2500 euro krijgen vind ik best onrealistisch, heel kleine kans dat 'ie dat gaat krijgen. Dat is een redelijk startsalaris voor iemand die HBO gedaan heeft en rond de 22 is.

1800-2000 lijkt mij een stuk realistischer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:33:
Je zegt 4 jaar werkervaring te hebben, waarvan 2 jaar webdeveloper.

2 vragen:
[list]• Wat zijn die andere 2 jaar? Als dat vakkenvuller, tomatenplukker, of wat dan ook is wat totaal niks te maken heeft met webdevelopment, dan telt dat gewoon niet mee.

• Is je 2 jaar dev-ervaring echt fulltime, als in 40 uur per week, voor 2 jaar lang?

[...]

'moet haalbaar zijn'... 'of je het krijgt is een tweede'. Okeeee...

Op je 18e zonder opleiding 2500 euro krijgen vind ik best onrealistisch, heel kleine kans dat 'ie dat gaat krijgen. Dat is een redelijk startsalaris voor iemand die HBO gedaan heeft en rond de 22 is.

1800-2000 lijkt mij een stuk realistischer.
2 jaar als vakkenvuller, dit zet ik er bij omdat het aangeeft dat ik niet bang ben om te werken en dit vanaf mn 15e al doe. De andere (bijna) 2 jaar is een 32 uur werkweek.

De 2500 met een lease auto klinkt heel mooi, maar ook ik vind dit iets te mooi klinken om waar te zijn. 1800 is waar ik zelf meer dan genoegen mee neem als de bedrijfscultuur mij aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Op je topic titel; Je valt nog in jeugdloon en alles wat jou netjes lijkt kun je overwegen. Je zou dus niks moeten, maar kunnen. Verder wat de rest al aangeeft..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
P1nGu1n schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:26:
Ik vermoed dat jij je zou gaan vervelen op het MBO, gezien de ervaring die je al hebt (en wat ik altijd hoor is dat het niveau bedroevend laag is).
Precies dit, ik vind school niet het ergste, maar om dag in dag uit naar lesmateriaal te luisteren wat je al lang kan en uiteindelijk een papiertje krijgt dat niet eens veel impact gaat hebben kies ik liever voor de werk ervaring + loon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 980203 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

2 jaar als vakkenvuller, dit zet ik er bij omdat het aangeeft dat ik niet bang ben om te werken en dit vanaf mn 15e al doe. De andere (bijna) 2 jaar is een 32 uur werkweek.
Het is heel normaal om te werken vanaf je 15e, dus die 2 jaar vakkenvuller is niet boeiend om te vermelden als relevante werkervaring (plus dat het niet eens relevant is natuurlijk) ;)

Je kan het op je CV laten staan, want je bent nog jong en het is beter dan niks, maar je gaat geen euro meer krijgen omdat je 2 jaar in een supermarkt hebt gewerkt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-10-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Hahn schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:42:
[...]
Het is heel normaal om te werken vanaf je 15e, dus die 2 jaar vakkenvuller is niet boeiend om te vermelden als relevante werkervaring (plus dat het niet eens relevant is natuurlijk) ;)

Je kan het op je CV laten staan, want je bent nog jong en het is beter dan niks, maar je gaat geen euro meer krijgen omdat je 2 jaar in een supermarkt hebt gewerkt :+
Maar als je nog maar weinig werkgevers hebt gehad, is het normaal om te vermelden. Het vult je CV en geeft aan dat je gewoon gewerkt. Laat je het weg, dan kan een werkgever de indruk krijgen dat je niks gedaan hebt. Qua salaris zal het idd niks schelen, maar qua indruk wel. Geen diploma's + de bijbaan weglaten, dan wordt het wel een hele karige CV :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
P1nGu1n schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:52:
[...]

Maar als je nog maar weinig werkgevers hebt gehad, is het normaal om te vermelden. Het vult je CV en geeft aan dat je gewoon gewerkt. Laat je het weg, dan kan een werkgever de indruk krijgen dat je niks gedaan hebt. Qua salaris zal het idd niks schelen, maar qua indruk wel. Zonder diploma's en bijbaan weglaten, dan wordt het wel een hele karige CV :p
Daarom zei ik dus ook 'Je kan het op je CV laten staan, want je bent nog jong en het is beter dan niks'.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 08-10-2017 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Anoniem: 980203 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:03:

Over mij:
Leeftijd: 18
Werkervaring: 4 jaar, waarvan 2 als webdeveloper
Opleidingen: geen
Functie: PHP Developer, WordPress en Front end

Overig:
Ondanks mijn relatief weinig ervaring en geen diploma's ben ik wel aardig bekend in mijn omgeving waardoor het niet moeilijk is om bij andere bedrijven aan de bak te kunnen.
Goed bezig - gewoon doorgaan met zoeken en voet bij stuk houden!

Leeftijdsdiscriminatie is keihard en een opleiding heeft wel meerwaarde, maar dat wil niet zeggen dat 'buiten de gebaande paden gaan' onmogelijk is.

Realistisch is de enige manier om echt 'door te breken' om een gewild webproduct te leveren (i.e. Facebook).

Of solliciteer bij een startup.

Desnoods reageer je op 100 'normale vacatures' waarin jouw skillset gevraagd wordt. Zet daarin - voor de verandering - jouw salarisverwachting. Mogelijk komt er wel iemand uit die het aandurft, als je skills goed zijn.

(Grof gezegd) Bedrijven/Managers/Mensen betalen liever voor schijnzekerheid met een grote partij en dure diploma's om hun eigen hachje veilig te stellen.
Dan om daadwerkelijk te kijken wat iemand kan.
Dit is gegeven dat je ook echt wat kan :Y)

Als je een hoop afwijzingen krijgt hoef je dat dus niet persoonlijk te nemen. Ook al lijkt me 1800 net te overzien als je echt talent, motivatie & passie hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 08-10-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 11:50

Louw Post

Cerenas

Ik zou ondanks je ervaring met webdevelopment toch een mbo opleiding aanraden. Naast het feit dat je daar waarschijnlijk dingen leert die je al weet betreffende webdevelopment is dat niet het enige. Denk ook aan projectmanagement achtige dingen en verschillende andere ICT zaken. Dit zal het een stuk beter doen op je CV bij het zoeken naar een baan.

Volgens mij heb je op het mbo ook de optie om dit versneld te doen, dan kun je in ieder geval dat diplomatje op je CV zetten. Een andere optie is een BBL tracject, waarbij je gewoon aan de bak gaat bij een bedrijf (en die vaak dan ook nog wel je opleiding wil betalen) en je gewoon die diploma haalt plus het feit dat je ook nog echte werkervaring opdoet (en een inkomen hebt).

Zelf heb ik ICT op mbo en hbo gedaan (beide dan niet de development hoek, maar was wel een onderdeel ervan), maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn mbo opleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door Louw Post op 08-10-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

Yucon

*broem*

In ieder geval goed om te zien dat je ook naar de lange termijn kijkt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:29
Doordat ik op HBO niet een toe kan worden gelaten los van of ik het überhaupt aankan zijn mijn opties dus gelimiteerd op
Als je twijfelt of je het aan kan, zou ik er niet op gaan gokken. Mocht het dan niet lukken, wat dan? Dan ben je wellicht 22-23 en heb je niks...

Persoonlijk denk ik dat HBO je heel zwaar gaat vallen na een paar jaar niet gestudeerd te hebben. Je zal er op dat moment echt geen zin in hebben. En hoewel je met dev-werk wellicht je klas ver voorbij bent, bestaat HBO uit veel meer dan alleen programmeren. Wiskunde, ITIL-rotzooi stampen en verslagen schrijven van vanalles en nog wat, daar ontkom je niet aan. Je hebt studiepunten op HBO en om je punten te behalen, moet je op ieder vak een voldoende scoren. Je kan niets compenseren met goed development werk.

Ik zou eerder op zoek gaan naar mogelijkheden om MBO versneld te doen (geen idee of dat kan?) en/of kijken of het mogelijk is om dat te halen met minder uren aanwezigheid, zodat je 50/50 werk/school kan doen. Zodat je in ieder geval op je 21e verjaardag een MBO papiertje hebt. Dan heb je altijd nog iets om terug op te vallen ;)
Nu heb ik hier zelf al lang over nagedacht, MBO kan mij in het vakgebied waar ik heen wil weinig leren en havo gaat mij geen voorsprong geven op andere developers
Daar heb je beide wel gelijk in. Nee, op MBO ga je weinig leren en HAVO geeft je weinig voorsprong, maar aan de andere kant: als tussen alle sollicitanten 1 persoon zit die zijn vooropleiding niet heeft afgemaakt... dan sta je bij een aantal werkgevers wel gelijk op achterstand. Wellicht volledig onterecht, maar om jezelf te bewijzen moet je wel eerst de kans krijgen, en hoe oneerlijk het ook is: daar heb je een diploma voor nodig.
Ik kan je best volgen: mocht je plan volledig zo uitpakken, dan is het de beste weg om te bewandelen. 25, HBO papiertje, paar jaar werkervaring en direct al spaargeld: dan doe je het zeer goed.
Maar wees je er van bewust dat er onderweg dingen anders kunnen lopen. Wat als HBO je tegenvalt, wat doe je dan?

Toen ik aan HBO ICT begon bestond mijn klas voor 50% uit HAVO'ers en 50% uit MBO-doorstromers en andere starters. Na het eerste jaar is er van de doostromers meer dan 75% vertrokken. Het is zonde om nu dit plan te trekken om in de toekomst bij diezelfde groep uit te komen.

Maargoed: als je echt een natuurtalent bent, dan geloof ik er ook in dat je er hoe dan ook wel komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik ben het ook eens met Richh hierboven, wat als je het toch niet aankan?

Daarnaast wil ik je er ook op wijzen dat je er op dit moment aan denkt om een opleiding te doen, omdat je geen baan hebt, maar zou je nog steeds zo denken als je een baan hebt en ~21 bent? Je verdient dan misschien wel minder, maar als je gaat studeren zal je geen loon meer ontvangen en op de opleiding tussen de 17-18 jarige zitten.

Ik zou je aanraden een mbo opleiding te volgen. Als blijkt dat hbo niks is (niet leuk of te moeilijk) heb je in ieder geval een mbo diploma en zullen de kansen groter zijn om een (leuke) baan te vinden.

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Richh schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Toen ik aan HBO ICT begon bestond mijn klas voor 50% uit HAVO'ers en 50% uit MBO-doorstromers en andere starters. Na het eerste jaar is er van de doostromers meer dan 75% vertrokken. Het is zonde om nu dit plan te trekken om in de toekomst bij diezelfde groep uit te komen.
Dit kan ik beamen. De MBO'ers vielen massaal uit, ban de oud-havisten bleef het gros.
jasper623 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:28:

Daarnaast wil ik je er ook op wijzen dat je er op dit moment aan denkt om een opleiding te doen, omdat je geen baan hebt, maar zou je nog steeds zo denken als je een baan hebt en ~21 bent? Je verdient dan misschien wel minder, maar als je gaat studeren zal je geen loon meer ontvangen en op de opleiding tussen de 17-18 jarige zitten.
Dit is niet het geval naar mijn ervaring. De meesten zijn eerste helft 20, met enkele uitschieters naar onder (17-20) en boven (25-30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:08
Richh schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:47:
[...]
Herkenbaar. De meeste doorstromers haakten af bij de vakken Logica en (Discrete) Wiskunde (opleiding Technische Informatica trouwens). Ze konden wel beter programmeren, maar dat mocht niet baten.

Als je zonder Havo achtergrond naar HBO wilt doorstromen moet je wel enigsinds gevoel voor wiskunde hebben of jezelf in de tussentijd naar Havo+ niveau hebben gebracht. Tenminste; dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Een MBO opleiding zie ik niet zitten, dit geeft me misschien wel een diploma om op terug te vallen maar niet een diploma dat opweegt tegen 4/5 jaar "echte" werkervaring. Uit mijn huidige ondervindingen maakt het niet veel uit of ik een MBO diploma heb of niet, HBO is weer een ander verhaal natuurlijk.

Eventueel kan ik wel wiskunde cursussen etc gaan volgen in de avond uren, heb even snel gegoogled en dan heb je in 4 maand een Havo certificaat aan wiskundo voor een prijs die goed te doen is.

Enige missende kennis voor een toelatingstoets lijkt me dus aardig weg te werken.

Mocht ik HBO dan echt te moeilijk vinden of door welke reden dan ook mijn opleiding niet kan afmaken zit ik inderdaad zonder enig diploma.
jasper623 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:28:

Ik zou je aanraden een mbo opleiding te volgen. Als blijkt dat hbo niks is (niet leuk of te moeilijk) heb je in ieder geval een mbo diploma en zullen de kansen groter zijn om een (leuke) baan te vinden.
Het vinden van een (leuke) baan is op dit moment al geen probleem, en verwacht dat dit voor langere tijd ook geen probleem zal worden. Ook heb ik op dit moment een baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik denk dat je zonder een opleiding, weinig code online, je leeftijd, je handen mag dichtknijpen met 1600 euro bruto per maand.
Verder is de markt natuurlijk wat de gek ervoor geeft.

Ik zou je aanraden toch het MBO traject te doen of een toelatingstest te regelen voor een HBO. Als je het hele goed kan, is het prima mogelijk om daarnaast als ZZPér te werken. Wat verdien je nu?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 09:52
Uit mijn persoonlijke ervaring blijkt toch wel dat een MBO diploma wel het minimum is, echter wil ik hier duidelijk over zijn, HBO is overgewaardeerd.

in de PHP wereld zijn er genoeg mensen te vinden die MBO hebben, en het meer dan goed doen.

Dus ga je een opleiding nu echt zo ontzettend nodig hebben? Nee. helpt het, zeker!
Kan je enkel aanraden om hierin te doen wat jij denkt dat goed is.

Wat ik je persoonlijk zou aanraden ( en ik gok zomaar maar eens dat de helft tot 3 kwart het hier niet met me eens gaat zijn)
ga eens een goed framework leren. (Denk Zend / Symfony / Laravel ) verder een stuk linux ervaring en een paar meter ervaring met Javascript (VueJs etc). en laat een paar opgejaagde recruiters maar eens wat voor je zoeken.

op deze manier bouw je een zinnig CV op met daadwerkelijke PHP banen.

2 jaar ervaring ervaring zonder diploma is niet je grootste probleem in mijn optiek. ik zou echt op skillset richten.

Ik sorteer persoonlijk sollicitanten op wat ze kunnen, niet wat ze hebben (of er moeten al heel bijzondere certificaten tussen zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 17:39
In je topicstart staat dat je geen opleiding hebt. Heb je echt helemaal geen diploma?

Ik zou trouwens niet met de instelling "ik ga daar niets leren" naar het mbo gaan, dan ga je het daar echt niet leuk vinden. Er zijn genoeg positieve kanten aan. Uit je posts krijg ik een beetje het beeld dat je vrij eenzijdig geïnteresseerd bent in frontend webdevelopment, en daar ga je inderdaad op het mbo niets nieuws over leren. Op het hbo denk ik trouwens ook niet...

Even wat bijzaken:
- mbo wordt in jouw geval waarschijnlijk 2 jaar les en 1 jaar stage, dus geen 4 jaar maar 3 jaar.
- de opdrachten over stof die je al beheerst kosten je ook niet veel tijd. Als je je er dan toch niet toe kunt zetten is mbo een heel slecht idee.
- er binnen komen en direct zeggen dat ze je er niets meer kunnen leren is een slecht idee.
- je zult vast niet de enige zijn op die school met de nodige ervaring, je kunt er leuke vriendschappen met gedeelde interesses aan over houden.
- er gaat waarschijnlijk gevraagd worden waarom je met jouw capaciteiten geen havo diploma hebt. Bedenk van tevoren of de oorzaak daarvan je mbo diploma niet in de weg gaat staan.
- mbo scholen hebben vaak connecties met interessante bedrijven in de buurt. Ze zullen hun beste studenten als het goed is ook koppelen aan de beste (goed betalende) bedrijven.
- mbo en werkervaring sluiten elkaar niet uit. Ik zou niet weten waarom je er niet naast zou kunnen werken. Desnoods met een BBL variant (1 dag per week les), maar dat biedt niet elke school aan.
- is er iets tegen op NCOI/LOI/Scheidegger en anderen?

Niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Beter: laat PHP voor wat het is. Richt je op front-end (vue, react en redux). Of als je toch back-end wil doen, leer python, Java of ASP.NET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 11:50

Louw Post

Cerenas

Anoniem: 980203 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:30:
Een MBO opleiding zie ik niet zitten, dit geeft me misschien wel een diploma om op terug te vallen maar niet een diploma dat opweegt tegen 4/5 jaar "echte" werkervaring. Uit mijn huidige ondervindingen maakt het niet veel uit of ik een MBO diploma heb of niet, HBO is weer een ander verhaal natuurlijk.

Eventueel kan ik wel wiskunde cursussen etc gaan volgen in de avond uren, heb even snel gegoogled en dan heb je in 4 maand een Havo certificaat aan wiskundo voor een prijs die goed te doen is.

Enige missende kennis voor een toelatingstoets lijkt me dus aardig weg te werken.

Mocht ik HBO dan echt te moeilijk vinden of door welke reden dan ook mijn opleiding niet kan afmaken zit ik inderdaad zonder enig diploma.

[...]

Het vinden van een (leuke) baan is op dit moment al geen probleem, en verwacht dat dit voor langere tijd ook geen probleem zal worden. Ook heb ik op dit moment een baan.
Zoals mijn eerdere reactie is MBO BBL geen optie voor je? Zoals ik nu alles lees zou dat een mooie oplossing zijn en de MBO scholen hebben vaak ook de connecties om je ergens aan de bak te krijgen.

Hierdoor krijg je mooie die extra jaartjes ervaring (en werkgever), plus die diploma komt dichterbij (voor maar 1 dag per week les), waar je altijd op terug kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:22

Theo

moederbord

Als je net begint aan het 'echt werken' is een papiertje enorm belangrijk; dat is het enige wat je dan hebt, samen met een heel klein beetje aan ervaring uit eerder werk en stages. Na een aantal jaren is dat papiertje niet heel belangrijk meer maar wordt er vooral gekeken naar je vorige werkgevers, certificaten/trainingen en het werk dat je gedaan hebt

Stel, puur hypototisch, je krijgt nu een leuke functie waarin je kunt groeien, zowel met kennis als ervaring, dan maakt het over 10 jaar niet heel veel meer uit wat voor diploma je hebt gehaald.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben op mijn 17e begonnen als webdeveloper. Nooit een opleiding gedaan.

Maar na 2 jaar PHP en Wordpress ben jij geen programmeur, no way. Dat is met alle respect nog lager dan het laagste, je kan wat Wordpress bij elkaar hacken en PHP... ik ken geen enkele goed opgeleide developer die PHP waardeert.

Wat is er mis met PHP:
https://www.reddit.com/r/...ur_beef_with_php/ddodpuh/

Wat is er mis met Wordpress:
https://www.reddit.com/r/..._are_most_people/d60nwme/

Tenzij jij jezelf hebt leren programmeren (niet waarschijnlijk in twee jaartjes tijd) heb jij niets te bieden wat honderden anderen wel hebben: een opleiding met een bewezen niveau en minimaal fundamentele basiskennis.

Kan ik jou vragen stellen over allerlei design patterns? Wat is een module pattern? Een factory pattern? Facade? Singleton? Kan ik jou vragen mij uit te leggen hoe CSS floats werken? Wat weet je van flexbox? Of css grid? Wat is een javascript closure? Je bent een front-end developer zeg je, leg eens uit hoe service workers precies werken? Kan jij een SVG schrijven? Animeren? Welke CSS attributen zijn het meest efficient voor CSS animaties? Welke niet? Wat is de history API? Wat is fetch en wanneer gebruik je dit? Hoe werkt een HTTP request van A tot Z nou eigenlijk?

Wat jouw grootste probleem is, momenteel: dat je simpelweg niets hebt toe te voegen binnen een product team. Functioneel programmeren, of de denkwijzes daarachter, zijn geen structuren die jij tijdens een opleiding hebt leren kennen en gebruiken. Micro services. Cashing layers. Continuous integration. Het schrijven van unit tests. End-to-end testing. TEAM WORK.

Je bent nog jong. Je hebt tegenwoordig veel teveel competitie op de markt. Voor jou 10 anderen die wel een opleiding hebben.

Specialiseer jezelf.

Mijn advies: Fuck PHP, ga voor javascript. Met React en React native dek je de front-end voor web EN mobile al. En met javascript kennis dek je ook de back-end volledig. Als je al met ES6/7 werkt weet je ook dat deze wereld grandioos snel vooruit stormt. Waar PHP dat vooral niet doet.

Ik denk dat als je straks 4 jaar HBO verder bent je terugkijkt naar het gruwel van PHP en Wordpress. En dat je over 8 jaar zo'n 4000 euro per maand verdient en je afvraagt waarom je in hemelsnaam zo lang met WP en PHP hebt lopen rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Van wat ik zo lees heb je weinig trek in het MBO en is HBO, zonder afgeronde HAVO/VWO opleiding, een brug te ver. Jouw 3e optie is dan direct gaan werken en hopen zonder enige diploma's ergens aan de bak te komen.
Dit laatste lijkt mij echter een hele korte termijn oplossing. Je zult vast ergens een werkgever vinden die de gok wil wagen en jou een baan aanbiedt. Echter verwacht ik dat de voorwaarden hier niet denderend zullen zijn, niet qua salaris en ook niet qua doorgroeimogelijkheden.

Natuurlijk, er zijn mensen die met alleen een middelbare school opleiding (of dat niet eens) ooit de IT ingerold zijn en nu 10 of 15 jaar later nog prima meedraaien. Je moet alleen begrijpen dat dit gebeurde in een tijd waarin IT en zeker webdevelopment nog in de kinderschoenen stond.

Mijn verwachting is dat je door geen opleiding te doen een groot risico neemt. Ja, je kunt wellicht direct iets vinden, maar de kans dat ze jou aannemen i.p.v. iemand met een MBO/HBO opleiding is een stuk kleiner. Daarnaast denk ik dat de doorgroeimogelijkheden beperkt zullen zijn. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat men tegenwoordig zeker niet meer 30+ jaar bij een en dezelfde werkgever werkt. Je zult voor je 30e wellicht al meerdere keren van werkgever moeten/willen switchen en ieder keer moet jij weer gaan uitleggen waarom jij geen diploma hebt. Sterker nog, als een bedrijf meerdere reacties krijgt op een vacature dan is de kans zeer redelijk dat ze direct zien dat jij geen enkel diploma hebt en ze jouw CV meteen negeren. En dit is nog maar tot aan je 30e levensjaar bekeken, terwijl je al minimaal tot 67 of wellicht later zelfs 70e moet werken.

Mijn advies zou zijn om toch op zijn minst iets van een opleiding te doen, al is het "maar" een MBO. Desnoods kijk je of je zoiets deeltijd kunt doen, zodat je naast school ook nog 2 of 3 dagen kunt werken. Ook al verdien je daar maar 800 of 1000 euro bruto de maand mee, dat dekt tenminste al flink wat van de kosten van de opleiding. Zodra je die MBO opleiding afgerond hebt, en wellicht kan je dit door enige voorkennis versneld doen, kun je altijd nog kijken of je daarna HBO wilt doen of dan fulltime gaat werken, eventueel met hier en daar een cursus.

Helemaal zonder opleiding lijkt mij een te grote gok. Het had wat anders geweest indien je al 25 jaar of al richting de 30 op aan ging, maar je bent pas 18. Dat is een heel normale leeftijd om bezig te zijn met een opleiding, genoeg mensen die pas met 24, 25 of nog ouder aan de arbeidsmarkt gaan deelnemen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:35

orf

Misschien een fout standpunt, maar voor mij als werkgever is een MBO-diploma hetzelfde als geen diploma of een HAVO-diploma. Als je geen opleiding hebt, telt voor mij het portfolio (eigen website, Github) en wat voor code voorbeelden je stuurt als we daarom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Volgens mij dus heel simpel: HAVO gaan doen. Als je daarmee klaar bent heb je hebt dus een 'gratis' (qua tijd) HAVO diploma en je hoeft geen toelatingsexamen te doen voor het HBO. Als je het 'saai' vind en 'ongemotiveerd' bent dan kweek je wat ballen en doorzettingsvermogen. Je leert écht wel wat op de middelbare school. Bijbaante PHP'er nemen, op studentenkamers gaan, etc. Is volgens mij een véél betere basis voor de rest van je leven. No offense, maar volgens mij is compleet diploma-loos zijn (niet eens een middelbare school diploma!) het meest kansloze uitgangspunt voor je leven. Zeker, er zullen vast 'self-made' mensen zijn waarvoor het werkt, maar dat zijn volgens mij niet de mensen die afhaken omdat het 'te saai' en 'te makkelijk' vinden, dat zijn juist mensen die wél doorzettingsvermogen hebben.

BTW, toen ik 18 was had ik ook 5+ jaar programmeer/PHP ervaring, en (voor die leeftijd) een zeer goed betaald (bij)baantje. Zo zijn er 1000-en 'slimme gozers' van die leeftijd die wat PHP kunnen als bijbaantje (en die wel een studie volgen en blij zijn met alles boven minimumloon). Je gaat écht geen 2500 euro bruto verdienen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 08-10-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij gebrek aan diploma en met een jonge leeftijd zal dat een kluif worden. Toch is het voor een startende web developer uit het HBO wel een gangbaar salaris.

Voor TS geen probleem. Totdat je een bedrijf vindt dat een aantrekkelijk aanbod doet, blijf je lekker freelancen. Zelfs tegen een absurd laag tarief verdien je al on par met wat bedrijven kennelijk niet willen betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Blue-eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:20:
Ik ben op mijn 17e begonnen als webdeveloper. Nooit een opleiding gedaan.

Maar na 2 jaar PHP en Wordpress ben jij geen programmeur, no way. Dat is met alle respect nog lager dan het laagste, je kan wat Wordpress bij elkaar hacken en PHP... ik ken geen enkele goed opgeleide developer die PHP waardeert.

Wat is er mis met PHP:
https://www.reddit.com/r/...ur_beef_with_php/ddodpuh/

Wat is er mis met Wordpress:
https://www.reddit.com/r/..._are_most_people/d60nwme/
Mij zul je nooit horen zeggen dat ik PHP een geweldige taal is, en WordPress het allerbeste CMS op aarde. Ik vind het alleen raar dat je hier van afleid of iemand wel of geen developer is, natuurlijk is dit volledig subjectief maar naar mijn mening zijn er veel meer factoren dan taal en cms wat iemand een dev maakt.

Moving on,
Blue-eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:20:
Tenzij jij jezelf hebt leren programmeren (niet waarschijnlijk in twee jaartjes tijd) heb jij niets te bieden wat honderden anderen wel hebben: een opleiding met een bewezen niveau en minimaal fundamentele basiskennis.

Kan ik jou vragen stellen over allerlei design patterns? Wat is een module pattern? Een factory pattern? Facade? Singleton? Kan ik jou vragen mij uit te leggen hoe CSS floats werken? Wat weet je van flexbox? Of css grid? Wat is een javascript closure? Je bent een front-end developer zeg je, leg eens uit hoe service workers precies werken? Kan jij een SVG schrijven? Animeren? Welke CSS attributen zijn het meest efficient voor CSS animaties? Welke niet? Wat is de history API? Wat is fetch en wanneer gebruik je dit? Hoe werkt een HTTP request van A tot Z nou eigenlijk?

Wat jouw grootste probleem is, momenteel: dat je simpelweg niets hebt toe te voegen binnen een product team. Functioneel programmeren, of de denkwijzes daarachter, zijn geen structuren die jij tijdens een opleiding hebt leren kennen en gebruiken. Micro services. Cashing layers. Continuous integration. Het schrijven van unit tests. End-to-end testing. TEAM WORK.
Ja ik heb mijzelf leren programmeren, niet in die 2 jaar natuurlijk maar door hobbymatige ervaring, avonden lang aan kloten en doormiddel van werk. Op het moment heb ik werk om te laten zien, heb ik een codepen account en heb ik een stackoverflow account waar ik actief mee denk met mensen. Als jij beweert dat iemand die 2 jaar lang, 32 uur per week, als PHP, WordPress en Front ender de "fundamentele basiskennis" nog steeds mist is er denk ik iets mis gegaan in jouw 2 jaar werk.

Die dingen kun je me allemaal vragen ja, en op 80% heb ik nog een goed antwoord ook, toen ik las dat Grid in de meeste browsers support kreeg heb ik weken lang met een lach op mn gezicht naar mn werk gegaan. History API o.a. gebruikt voor single page web apps. Ik vraag me eigenlijk af of het nut heeft om hier allemaal op in te gaan want het is helemaal niet relevant voor het topic. Ik probeer geen senior developer te worden voor Facebook, ik probeer er achter te komen wat ik, als WordPress/Front End developer zou kunnen verdienen.

Dat ik geen toevoeging ben aan een team is compleet absurd natuurlijk. Op het moment werk ik al, 2 bedrijven hebben mij al een baan aangeboden en zelf zoek ik nog geen eens een andere baan. Denk je dat dat komt omdat de baas denkt dat ik geen toevoeging zou zijn? ;) Je gaat uit van dingen die je niet weet, ik werk namelijk al lang met een team, en CI is hetgeen waar ik altijd op loop te haten als ik weer een merge request krijgt waar 20 verschillende nieuwe features allemaal in 1 keer moet worden toegevoegd.

Hoewel ik blij ben dat je reageert en ook echt sommige goede punten aangeeft is deze comment gebaseerd op de manier hoe jij denkt dat ik ben. Puur omdat ik niet naar school ga betekend het niet dat ik geen talks/podcasts kijk en luister. Ik probeer up to date te blijven en selectief mee te gaan met coole technieken waarvan ik denk dat deze een grote rol gaan spelen in de toekomst en wat mij ook echt leuk lijkt om mee te werken.

Aardig lang verhaal dit, ik weet het. Alle andere comments ook bedankt en ik kom hier zeker nog op terug, het is alleen al na mijn bedtijd inmiddels :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Okay, I stand corrected, blijkbaar ben je niet het doorsnee Wordpress hackertje die daarom denkt direct een PHP programmeur te zijn.
Anoniem: 980203 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:03:

[..]

Nu heb ik een aantal opties voor een nieuwe baan, maar voor ik actief ga zoeken wil ik eigenlijk weten wat ik kan verwachten voor loon. Ook vroeg ik mij af of ik bedrijven kan mailen en vragen wat zij mij bijvoorbeeld zouden bieden (of is dat raar?)

Ik hoor het graag!

- NilesP
Op je 18e met 2 jaar werkervaring zou ik een serieus CV schrijven waaruit blijkt dat je meer kan dan wat je OP laat zien. Klein idee tussendoor: Ik ben absoluut React fan en hou niet van Angular, maar die laatste gaat je wel veel werk kunnen bieden.

Ik word volgend jaar 35 en heb ongeveer jouw achtergrond. Ik verdien momenteel bruto 5750 euro per maand bij 40 uur. Toen ik op jouw leeftijd begon zat ik op minimumloon :+ Maar je hoort makkelijk 2500 euro bruto te kunnen halen. Als je kunde echt zo goed is als je doet vermoeden in je laatste post zou ik lekker gaan onderhandelen. In de randstad kom je sneller in de buurt van 3000 euro bruto, en als je niet te lang blijft plakken bij dezelfde baas kan dat makkelijk iedere 2 jaar met 1000 euro (bruto per maand) omhoog.

Of mijn eigen salaris evolutie: 1600 (17e) - 1800 (21e) - 2500 (23e) - 3500 (28e) - 4500 (29e) - 5500 (32e) - en sinds een paar maanden een klein percentage erbij, 5750.

Grofweg, ik weet de exacte bedragen en leeftijden niet meer, maar om en nabij.

Wat mij goed heeft geholpen is een goede recruiter in deze regio. Hij heeft vanaf mijn 3500 salaris iedere stap begeleid en onderhandeld, en ik ben altijd goed terecht gekomen bij leuke bedrijven. Ik zou het ook zelf kunnen natuurlijk, maar deze gozer is er gewoon bizar goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:40
Een positieve noot tussendoor (zeker aangezien ik de meerwaarde van een informaticaopleiding nauwelijks zie): na gestopt te zijn op WO, op mijn 19e aangenomen voor 2200 bruto, en een jaar later naar een ander bedrijf (grote website) gegaan voor ~3300 bruto.

Wel ASP.NET, maar dit is ook al weer 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 08:36
Ik denk dat mijn perspectief hier wel in past. Ook een software developer.

- 6 jaar full time relevante werkervaring (en vele jaren hobby daarvoor)
- geen middelbare school diploma (VWO > HAVO > gestopt)
- paar maanden HBO > gestopt
- 9 maanden full time gewerkt
- weer HBO voor 3 jaar (nog 6 maanden te gaan) > gestopt om naar Singapore te gaan
- nu alweer 2.5 jaar fulltime in Singapore aan het werk

Ik heb sinds mijn 19de full time freelance werk gedaan naast mijn "studie". Hoe is dat mogelijk? Weekenden, avonduren en hoeveel tijd kost een studie nu echt? Bij mij nog geen uur per dag in elk geval, zat tijd om 30-40 freelance uren per week te halen.
Begon met $10 per uur op sites zoals freelancer.com tot $60 per uur een paar jaar later vanuit eigen netwerk. Altijd vanuit huis gewerkt en altijd voor buitenlandse klanten.
In 2013 full time aan het werk in the blockchain industrie en verdien nu op m'n 24ste ~€100k per jaar. En ja Singapore != Nederland, toch is mijn salaris bijna het dubbele wat een software developer hier normaal verdiend. Maar goed, een expat salaris is niet 100% te vergelijken met iemand die gewoon in zijn thuisland woont. Mijn eerste 1.5 jaar in Singapore/Azië was trouwens zonder salaris en slechts genoeg inkomen om kosten te dekken omdat ik aan mijn eigen startup aan het werken was, nu ben ik in loondienst.

Is success mogelijk zonder opleidingen: zeker.
Is het aan te raden: zeker niet.

De reden dat ik altijd een studie er naast gedaan heb is omdat het makkelijker verkoopt en de extra vrije tijd goud waard is. Ik ben tweemaal met mijn HBO studie gestopt omdat er voor mijn gevoel iets beter op mijn pad kwam, de eerste keer zat ik er flink naast, de tweede keer niet.

Ook moet ik toegeven dat ik op jouw leeftijd ook best een ego had, ik dacht toen ook alles te weten, jaren later leer ik nog steeds iets nieuws elke dag. Maar is dat een reden om niet te doen wat je zelf denkt dat het beste is? Natuurlijk niet.
Ik ben tegenwoordig een stuk meer "humble" en sta meer open voor het perspectief van anderen.

Een tip is altijd je werk voor zich laten spreken. Focus niet op papierwerk en leeftijd. Toen ik $60 per uur als student verdiende wist geen enkele klant dat ik slecht ~21-22 was met enkel een MBO diploma (niet dat een klant mij ooit om mijn diploma's vroeg).
Ik zag mijn studietijd echt als een tijd om aan mijn eigen dingen te werken, lukte die eigen dingen niet dan had ik een diploma gehad. In beide gevallen een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 16:12
t_captain schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:05:
Beter: laat PHP voor wat het is. Richt je op front-end (vue, react en redux). Of als je toch back-end wil doen, leer python, Java of ASP.NET.
De salarissen daar liggen hoger maar ook de eisen. Er zijn een hoop "we prutsen wat in elkaar met Wordpress voor een MKBer" project bedrijven maar als Java dev zie ik het voor de OP lastig worden om in 'onze' wereld zonder enige relevante opleiding aan de slag te gaan. Helemaal voor consulting (waar toch wel relatief veel werk in is) is het hebben van een enigzins relevante opleiding op HBO niveau een must. Dus ik onderschrijf ook je suggestie om op z'n 21e HBO te gaan doen. Zonder is het erg makkelijk om in dat PHP wereldje te blijven hangen.

Voor .Net of Python is het niet erg naders afgezien dat de vraag voor Python vooral in de DS hoek is. En daar zijn de opleidingseisen alleen maar hoger.
creator1988 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 03:43:
zeker aangezien ik de meerwaarde van een informaticaopleiding nauwelijks zie
Dat zie je vaak in onze wereld. Vaak dezelfde mensen die niet uit kunnen leggen welke datastructuur je waar gebruikt. Ik zeg niet dat dat in jouw geval ook zo is (ik kan dat onmogelijk inschatten) maar dat is gewoon een basiskennis waar je vrijwel elke dag (onbewust) gebruik van maakt.

Nu moet ik wel zeggen dat er ook een hoop HBOers zijn die dat niet kunnen uitleggen tegenwoordig :(

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 09-10-2017 11:32 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Freelancen met PHP en FE is een prima korte termijn strategie tot aan de toelatingstoets HBO.

Met het oog op de markt zou ik wat meer focus naar FE leggen.

Voor de langere termijn is het een goed idee om een B.Sc. te halen en PHP achter te laten ten gunste van talen die in wat hoger aanzien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 08:46
Ik ben op mijn 19e begonnen als webdesigner/developer. let wel dit was in 2000, dus het zal wel anders zijn. Enige wat ik op zak had was mijn mavo diploma en een certificaat van EduVsion WebDesign (koste toen 6000 gulden om te halen) Mijn salaris betrof toen in guldens 2000. Maw laten we er 1000 euro van maken. Een beginnende HBO vangt ongeveer 2200 bruto. Jij bent jonger en geen opleiding. Dus als jij bv 1600 kan vangen doe je dat al heel erg netjes.

Jij kan gewoon gaan solliciteren op junior banen als frontender. Als je echt bewijsbare ervaringen hebt met die technieken moet je zo wat et pakken kunnen hebben. Zonder opleiding kan je prima geld verdienen in de IT, ik zelf zit nu op 4700 bruto met mavo. Je zal alleen wel wat harder moeten werken om jezelf te bewijzen. Ook moet je beseffen dat je vaak te horen krijgt dat je geen HBO niveau hebt. Dit heb ik ook jaren lang te horen gekregen. Maar dat omzeilde ik door een wat minder etisch trucje. Overigens je 4 jaar werkervaring vind jij, een werkgever niet. Wat jij op je 14e deed is niet zo relevant, sorry.

Is een opleiding dan echt nutteloos, nee, maar ik snap je wel. Wat je wel gaat merken later is dat je wiskundige kennis eigenlijk te laag is, werk hier aan. Overweeg een avond opleiding HBO bv door dit soort zaken wel op te schalen. Hier krijg je inzichten die wel noodzakelijk zijn in de IT.
Pagina: 1