Aansluiten compressor 380v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Hallo tweakers,

Ik heb afgelopen zomer zonnepanelen gekregen met een omvormer op krachtstroom. Ik heb voor +- 7000-7500w aan zonnepanelen op het dak liggen en het bedrijf die dit aangesloten heeft vertelde mij dat mijn compressor niet meer bij deze groep op mag.

Nu heb ik ergens gelezen dat het in de nieuwe nen voorwaarden niet meer noodzakelijk is dat de omvormer op een aparte groep geplaatst word en ik wil dus gewoon mijn compressor weer aansluiten in de doos maar heb geen idee hoe ik dit alles uit moet rekenen en of dit dus zo maar kan. De groep is 3*16a .

De gegevens van de compressor zijn 380v, 3.2a en de cos φ is 0.85

Mijn vraag is dus, kan ik mijn compressor gewoon weer aansluiten zonder dat dit gevaarlijke situaties oplevert?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:07
Volgens mij is in de nieuwe nen de hele regel geschrapt. Het is nu dus ook voor lage vermogens niet meer toegestaan om een groep te delen.

Het probleem zit hem in de theoretische verdubbeling van het kortsluitvermogen. Je hebt je automaat vanaf het net, en je hebt de trip grens in de omvormer.

Doe gewoon veilig, leg een nieuwe groep.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10
Waarom niet gewoon een 2e groep aanleggen? De omvormer / zonnepanelen zitten op zolder / op het dak, die compressor staat veel kans in de schuur / garage.

Dat (zo verspreid) wil je mijns inziens sowieso niet op één groep, en zo duur zijn die schakelautomaten nu ook weer niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Okee duidelijk,

Als het zo makkelijk was om een extra groepje aan te maken had ik dat zeker gedaan. De omvormer hangt naast de compressor in de schuur. De kabel is van de compressor geknipt en aangesloten aan de omvormer. Naar de meterkast is zeker een metertje of 20 en nergens zitten buizen boven het plafond. Heb al een stukje losgehaald en gekeken maar overal zitten balken dus even een nieuw kabeltje trekken is er in deze niet bij. De meest simpele oplossing is uiteindelijk een andere compressor op 220v of de boel nu aansluiten en de compressor alleen aanzetten als het buiten donker is.

[ Voor 18% gewijzigd door ratje_nl op 06-10-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 16:10
Even afgezien wat wel of niet mag, want van NEN heb ik weinig kaas gegeten,
Je panelen zijn een leverancier van stroom en je compressor een gebruiker.

Volgens mij is het enige gevolg van deze bij elkaar aansluiten dat er minder stroom richting de meterkast gaat, en dat lijkt mij in de meeste gevallen alleen maar beter..

Wellicht kan iemand uitleggen waarom dit juist niet zo is maar logisch gezien lijkt het mij geen probleem. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
Omdat er in het geval van kortsluiting in de compressor een dubbele sluiting ontstaat.
Aan de ene kant is je energieaansluiting die energie kan leveren (zeg 3x16A)
Aan de andere kant staat je solar systeem terug te leveren (3x10A)

Indien daartussen (dus bijvoorbeeld in je compressor) kortsluiting ontstaat kun je een kortsluitstroom krijgen van 3x26A alvorens je zekeringen eruit vliegen en dus de productie van je zonnepanelen ook stopt.
In het ergste geval blijft de boel ergens vonken met een kortsluitstroom van +/-3x24A en brand alles af omdat je zekeringen niet doorslaan en dus het solarsysteem ook niet stopt met terugleveren.

Het lijkt mij stug dat de NEN daarop is aangepast. Wat ik wel weet ik dat een klein systeem van max 600Wp solar wel op 1 groep ergens bij mag. Hoger nog steeds niet.

[ Voor 13% gewijzigd door rdfeij op 07-10-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Dus in principe als ik hem savonds in het donker gebruik en hem op druk laat komen dan kan het gewoon ?

Ik gebruik dat ding misschien 6 of 7 keer per jaar met winterbandjes wisselen, af en toe eens beitelen, fietsbandjes oppompen en af en toe wat doorblazen.

Dit kan dan toch gewoon veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-05 16:44
En waarom niet een klein extra zekeringskastje hangen met 2 zekeringen:
1 voor zonnepanelen en 1 voor de compressor.

En dan dit soort opstelling maken:
NET ----Huidige zekering-----------|Zekering 1|----------Zonnepanelen
.............................................. |
...............................................|-----|Zekering 2|----------Compressor

Dan is elke kabel correct beveiligd, en toch maar 1 kabel uit je hoofdkast.
Enkel je selectiviteit tov je huidige zekering kan je mogelijk verliezen, maar volgens mij is dit geen is (in België zeker niet, en in Nederland is denk ik enkel selectiviteit tov de hoofdzekering nodig)

[ Voor 75% gewijzigd door Mschamp op 07-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Niemand heeft iets gezegd over kunnen, dus: het kan.
Het is niet volgens de normen, want het is minder veilig.

Je mag het thuis zo onveilig maken als je zelf leuk vindt.
Hoe eventuele verzekeringsmaatschappijen daar in staan laat ik even buiten beschouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Er zijn wel meer dingen niet volgens de normen en naar mijn mening slaan ze in nl met veel dingen door.

Het enige wat ik me afvroeg is of ik een eventuele situatie kan creeren waarbij ik niet helemaal een nieuwe kabel hoef te trekken.

Mijn idee zelf was in eerste instantie de compressor gewoon aan te sluiten en hem te gebruiken als de omvormer uit staat. Aangezien ik verder niet zoveel verstand heb van de werking van stroom leek het me beter om hier even te vragen voordat ik alles aan ga sluiten.

Ik wil het thuis helemaal niet onveilig maken, in tegenstelling, maar ik ga niet voor de lol een heel plafond eruit scheuren als het achteraf niet nodig blijkt te zijn.

@Mschamp ik ga dit even verder bekijken. Thnx

[ Voor 3% gewijzigd door ratje_nl op 07-10-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als tussen oplossing:
Zet er een omschakelaar tussen zodat je kan wisselen tussen omvormer en compressor?

Een extra groepenkast gaat zeker niet lukken met selectiviteit....

[ Voor 24% gewijzigd door Noodels op 07-10-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
ratje_nl schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:24:
Okee duidelijk,

Als het zo makkelijk was om een extra groepje aan te maken had ik dat zeker gedaan. De omvormer hangt naast de compressor in de schuur. De kabel is van de compressor geknipt en aangesloten aan de omvormer.
Ik neem aan dat dit van te voren is overlegd en dat de offerte daar op is aangepast?

Lijkt me niet dat een installateur dat zomaar doet, jouw compressor afkoppelen. Zonder aanvullende afspraken mag je er vanuit gaan dat ze die zonnepanelen aansluitend en zorgen dat de rest ook gewoon blijft werken zoals voorheen. Het leggen vsn een extra kabel via een lastig traject is dan hun probleem en niet dat van jou.
ratje_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:30:
Mijn idee zelf was in eerste instantie de compressor gewoon aan te sluiten en hem te gebruiken als de omvormer uit staat.
Ik zou hem helemaal niet aangesloten willen hebben als de omvormer in werking is.
Noodels schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:32:
Als tussen oplossing:
Zet er een omschakelaar tussen zodat je kan wisselen tussen omvormer en compressor?
Lijkt me voor die 6 a 7 keer per jaar inderdaad een prima oplossing. Kun je de compressor ook gewoon overdag gebruiken, alleen leveren de zonnepanelen dan eventjes niet...
Niet? Geen idee hoe zwaar de omvormer en compressor zijn maar misschien hebben die wel genoeg aan 3x10A.

En is selectiviteit in dit scenario wel nodig? Voor één fase omvormers hebben ze ook van die onderverdelertjes die je op de wasmachinegroep aansluit, dit is ook niet selectief.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
@Xander Het is een miscommunicatie geweest van de schouwer hier. Ik heb het expliciet aangegeven dat dat wel graag wilde maar na plaatsing door de installateur werd me verteld dat het niet mocht ivm regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen. Aangezien we daar tegenwoordig de huisinstallaties behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
ratje_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:49:
@Xander Het is een miscommunicatie geweest van de schouwer hier. Ik heb het expliciet aangegeven dat dat wel graag wilde maar na plaatsing door de installateur werd me verteld dat het niet mocht ivm regels.
De installateur mag dat inderdaad niet op die wijze aansluiten. Jij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
Noodels schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:32:
Als tussen oplossing:

Selectiviteit is dacht ik niet echt een eis, het is gewenst zodat niet alles uitvalt bij een overbelasting van een andere groep. Enkel voor je netaansluiting is het echt gewenst zodat je niet telkens je netbeheerder moet laten komen zodra je in jouw installatie een kortsluiting of overbelasting hebt. Maar eenmaal na je zekeringen in je hoofdkast is selectiviteit niet meer echt nodig (dacht ik)

Voor 1fase is het wel gebruikelijker om zo een verdeling bij te maken, maar op 3fases is het evengoed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mschamp schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:06:
[...]

Selectiviteit is dacht ik niet echt een eis, het is gewenst zodat niet alles uitvalt bij een overbelasting van een andere groep. Enkel voor je netaansluiting is het echt gewenst zodat je niet telkens je netbeheerder moet laten komen zodra je in jouw installatie een kortsluiting of overbelasting hebt. Maar eenmaal na je zekeringen in je hoofdkast is selectiviteit niet meer echt nodig (dacht ik)

Voor 1fase is het wel gebruikelijker om zo een verdeling bij te maken, maar op 3fases is het evengoed mogelijk.
Selectiviteit is beschreven in de NEN1010, het is dus weldegelijk een eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
Noodels schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

Selectiviteit is beschreven in de NEN1010, het is dus weldegelijk een eis.
Dat het in NEN1010 staat heb ik al vernomen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 . Ook daar is er vaak discussie of het nu vereist is of niet. Ik dacht daar laatst vernomen te hebben dat het enkel voor de hoofdzekering een eis was, en verder in de installatie niet meer. Ikzelf woon in België waar de normen helemaal anders zijn, en ben dus niet echt thuis in de Nederlandse normen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ratje_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:12:
Dus in principe als ik hem savonds in het donker gebruik en hem op druk laat komen dan kan het gewoon ?

Ik gebruik dat ding misschien 6 of 7 keer per jaar met winterbandjes wisselen, af en toe eens beitelen, fietsbandjes oppompen en af en toe wat doorblazen.

Dit kan dan toch gewoon veilig?
Als je dat ding toch maar zeldzaam gebruikt, kun je dan niet beter in je meterkast een extra groep aanleggen met een stopcontact, en de compressor gewoon als je 'm nodig hebt daar op aansluiten? En dan dus weer weg als je 'm niet gebruikt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Illusion

(the art of)

Ah.
Je bedoelt dat installateur is vergeten een verdeelkastje met automaten te calculeren. En daar maakt hij nu jouw probleem van.

Terug naar het begin: jij hebt aangeven een functionerende compressor te willen, de installateur (Een expert, jij bent een leek) heeft toegezegd dat te regelen. Op basis daarvan is er een offerte gekomen en die heb je geaccepteerd.

Nu functioneert je compressor niet, dat moet de installateur dus nog oplossen(conform de geldende normen) voordat jij je factuur betaalt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Dat is balen voor de installateur! Dat kost hem een onderverdeler of een aparte kabel op een losse groep extra.

Ik zou hier zelf geen kosten voor gaan maken. Er is afgesproken dat het zou gaan werken. Dan mag je ook verlangen dat het allemaal netjes in orde gaat komen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het antwoord is al meerdere malen gegeven.
Nee het mag niet en is niet verstandig.
Als je het toch wilt, dan moet je dat lekker zelf weten, het kan gewoon wel natuurlijk.
Vervolgens kun je het voor jezelf goedpraten door te zweren dat je hem alleen snachts gebruikt etc, maar daarmee blijft het niet volgens de norm. Bovendien zijn dit soort regels natuurlijk erg makkelijk te breken als je een keer je band overdag moet oppompen..

Makkelijkste oplossing is een verlengsnoer naar een 380V stopcontact in de meterkast kopen.
Wil je dat niet dan moet je het zelf weten, het is niet helemaal fair om in een forum goedkeuring te vragen voor je eigen niet-wettelijke situatie.

TLDR: het mag niet. doe het dan ook niet

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Het antwoord is dat een tussenkast met 3 installatieautomaten van 16a 400v voldoet om dit mogelijk te maken. Zonder een dergelijke kast mag het niet. Selectiviteit is bij een dergelijke toepassing geen eis wegens de specifieke toepassing.
Automaat 1: kabel naar de meterkast (tevens hoofdschakelaar)
Automaat 2: compressor
Automaat 3: zonnepanelen

Op de groep in de meterkast mag niets anders aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Hartelijk dank voor jullie berichten.

Ik trek toch maar het plafond eruit en ga een kabel trekken. Uiteindelijk komen er nog meer zonnepanelen en dus trek ik gelijk nog wat extra kabels zoals coax en utp en meer stroomkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10
Denk ook daarbij aan de regels :) Elektriciteit en data niet door dezelfde kabelgoot, niet meerdere groepen door dezelfde buis (bij gebruik installatiedraad; drie fases van één krachtgroep mag wel, drie fases van drie normale groepen mag niet), evenveel nul-draden als groepen, etc. :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Thnx, ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Paul schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:02:
Denk ook daarbij aan de regels :) Elektriciteit en data niet door dezelfde kabelgoot, niet meerdere groepen door dezelfde buis (bij gebruik installatiedraad; drie fases van één krachtgroep mag wel, drie fases van drie normale groepen mag niet), evenveel nul-draden als groepen, etc. :)
Sidenote hierop:

Als je gewoon YMvK kabel 3G2,5 of 5G2,5/4/6 gebruikt mag je gewoon UTP en/of coax bij naast leggen, dan is alles dubbel afgeschermd.
Als je werkt met VD-draad mag dat inderdaad niet, dan moet het door een appart buisje.

@ratje_nl ik weet niet wat je nu exact gaat doen, maar als het mogelijk is leg dan meerdere buizen met een flink ruime diameter er naar toe, je hebt nu alles los liggen, kost je nu eenmaal iets meer, maar als je er later wat bij wilt hebben(bv: water/gas/utp/coax/elektra) wordt het stukken makkelijker voor jezelf.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
Ja dat ga ik ook zeker doen hoor. In principe loopt alles al die kant op maar aangezien je idd de boel los gaat halen is het wijs om er wat extra buizen in te leggen.
Pagina: 1