Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nacho_supreme
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-12-2020
Hallo allemaal!

Ik ga binnekort verhuizen en maak ineens van de gelegenheid gebruik om ineens een deftige stereoinstallatie aan te schaffen, helaas zit al mijn kennis bij gitaarvesterkers en (studio)hoofdtelefoons, maar totaal niet bij "high-end" personal audio systemen... Na wat rond te kijken op het internet heb ik ingezien dat ik niet meer volledig mee ben met alle merken, modellen, etc... vandaar dat ik hier eens informeer :)

Op het gebied van luidsprekers ben ik al vrij zeker, de B&W 683 s2's lijken me super (al zijn suggesties nog steeds welkom). Dus nu zoek ik nog iets om ze te poweren, maar er zijn zoveel opties en features tegenwoordig 8)7

Wat ik voornamelijk zoek:
- Het moet de luidsprekers goed baas kunnen. (Al gaan ze niet super luid moeten staan, want ik verhuis naar een appartement)
- phono ingang, zodat ik later kan uitbreiden met een platenspeler
- ik heb gezien dat die dingen tegenwoordig soms ook voorzien zijn van ethernet en spotify-connect (met een degelijke DAC), wat me ook handig lijkt aangezien ik veel afspeellijsten heb op Spotify.

Wat ik niet echt zoek:
- overbodige extra's zoals 7 kanaals, 1000 HDMI in en uitgangen, 3000W, ... het gaat echt hoofdzakelijk dienen om deuntjes af te spelen

Richtprijs: tussen de 300 en de 500 (met wat speling als het het waard is).

Ik had in mijn zoektocht al 2 interessante dingen tegen gekomen, nl:
- Harman Kardon HK3770 (of zou 3700 al volstaan voor een appartement?): Lijkt me zowat alle nodige features te hebben, en ik ben wel fan van het bedrijf (Ik gebruik al jaren AKG hoofdtelefoons en die laten me nooit in de steek).
- Onkyo TXL20D: Lijkt me ook een leuk toestel (betere DAC en goedkoper), al ken ik het merk niet echt. Mijn kennis zit voornamelijk bij hoofdtelefoons en gitaarversterkers waar eigenlijk zowat alle topmerken niet uit het oosten komen... Maar ik lees er overal wel goeie dingen over.

Wat denken jullie, zijn dit goeie keuzes? welke van de twee krijgt jullie voorkeur? Help een (audio receiver)leek uit de nood :)

Bedankt!
Robin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stereo en networked gaan niet zo goed samen. Als in: als jij Spotify wilt zit je binnen je budget met een home cinema receiver. Die het overigens ook prima in stereo doen en ook de akoestiek inregelen met een meetmicrofoon, al heb je slechts twee speakers.

Qua speakers: ga luisteren. Iedere speaker klinkt anders en je wilt diegene die het beste bij jou past, niet degene die wij het beste vinden ;)
Ua power: zoveel power heb je niet nodig om speakers "de baas te kunnen" Echt lastig aanstuurbare speakers worden tegenwoordig niet meer gemaakt, danwel zitten in een prijsrange waar een niet op een paar duizend euro meer of minder gekeken wordt.

Edit: Harman Kardon was ooit heel goed, tegenwoordig is het geen haar beter qua spul als een alles in een setje van Samsung, en zeker geen high end meer. Eerder low end. Die sowieso links laten liggen dus.

[ Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 06-10-2017 21:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nieuwe versterker

+ High-Level Foot Edge Kick naar CEA :P

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:51
Ik heb dit artikel even gelezen...
https://www.alpha-audio.n...-bowers-wilkins-683-s2-2/

Deze speakers blijken dus best kritisch te zijn, mijn advies is dan ook ga ze luisteren met verschillende versterkers/receivers !!

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

oldsmelly schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:11:
Ik heb dit artikel even gelezen...
https://www.alpha-audio.n...-bowers-wilkins-683-s2-2/

Deze speakers blijken dus best kritisch te zijn, mijn advies is dan ook ga ze luisteren met verschillende versterkers/receivers !!
Da's audiofiele napraat praat
Bowers & Wilkins luidsprekers staan erom bekend dat ze een versterker met veel controle vereisen en bij de 683 S2 is dat niet anders. Voor onze test hebben we de NAD T787 bi-amped op de vloerstaanders aangesloten en dat gaat prima. De energievoorziening is van Kemp en we hebben Rocket 44 kabels gebruikt van AudioQuest.
Een site die dure netkabels aanraadt kan je als serieus audio liefhebber niet serieus nemen. En die gast in de reacties die zegt dat z;n speaker klappert zonder geluid heeft gewoon defecte apparatuur. Een 602 is bij uitstek een zeer normale speaker die met alle versterkers prima speelt.

@nacho_supreme nacho_supreme Ik zou gewoon wel naar de 5.1 of 7.1 receivers kijken. Die hebben de beste kwaliteit voor wat je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 07-10-2017 08:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
... dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door oldsmelly op 07-10-2017 10:01 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
JvS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:47:
[...]

[...]
Een site die dure netkabels aanraadt kan je als serieus audio liefhebber niet serieus nemen. En die gast in de reacties die zegt dat z;n speaker klappert zonder geluid heeft gewoon defecte apparatuur. Een 602 is bij uitstek een zeer normale speaker die met alle versterkers prima speelt.

@nacho_supreme nacho_supreme Ik zou gewoon wel naar de 5.1 of 7.1 receivers kijken. Die hebben de beste kwaliteit voor wat je wilt.
Ach ik doe tenminste nog enige moeite om wat te lezen...

En als je even had gelezen zou je ook hebben gezien dan ik aanraad even gewoon zelf te gaan luisteren.

Ik geef de TS gewoon wat extra informatie, dan kan de TS zelf een beeld vormen en een meer gefundeerde beslissing nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door oldsmelly op 07-10-2017 10:22 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
JvS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:47:
[...]

[...]

Dat laatste is onzin. 5.1 of 7.1 versterkers zijn voor filmgeluid. Voor muziek is een stereo versterker vaak beter. Zeker voor het budget van ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
pacificocean schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Dat laatste is onzin. 5.1 of 7.1 versterkers zijn voor filmgeluid. Voor muziek is een stereo versterker vaak beter. Zeker voor het budget van ts.
Die hele post is onzin... Dat stereoversterkers beter zijn voor muziek is ook audiofiel gedoe en pure marketing. Dat men het verschil hoort is nog niet naar voren gekomen in blinde tests.

Maar we discussieren verder in CEA, want dit valt onder aankoopadvies.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 07-10-2017 12:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
FeaR schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Die hele post is onzin... Dat stereoversterkers beter zijn voor muziek is ook audiofiel gedoe en pure marketing. Dat men het verschil hoort is nog niet naar voren gekomen in blinde tests.

Maar we discussieren verder in CEA, want dit valt onder aankoopadvies.
Ik zeg niet dat stereoversterkers altijd beter zijn voor muziek, maar dat bij gelijk (beperkt) budget je voor hetzelfde geld beter een stereoversterker kan nemen voor het luisteren naar muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je zou kunnen stellen dat bij een apparaat van willekeurig-bedrag-X de versterkers van hogere kwaliteit kunnen zijn als er maar 2 (voor stereo) inzitten, ipv 7 (voor surround). Immers, de kosten worden dan over minder onderdelen verdeeld. Dat hoeft vanzelfsprekend niet zo te zijn. Zelfs als het wel zo was, is het maar de vraag of je het hoort. Eens met @FeaR dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 07-10-2017 12:46 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

pacificocean schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:43:
[...]

Ik zeg niet dat stereoversterkers altijd beter zijn voor muziek, maar dat bij gelijk (beperkt) budget je voor hetzelfde geld beter een stereoversterker kan nemen voor het luisteren naar muziek.
Niet als je een digitale ingang wilt hebben en graag spotify connect hebt. Dan zijn de stereo modelen zeer schaars en worden in kleine hoeveelheden gemaakt. Dat maakt ze waanzinnig duur. 7.1 versterkers worden in grote hoeveelheden gemaakt en zijn daardoor vele vele malen goedkoper te maken.

Dat effect weegt enorm ruimschoots op tegen de extra kosten die die paar ongebruikte eindversterkers extra kosten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nacho_supreme
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-12-2020
Bedankt voor alle reacties allemaal. Na zelf ook nog wat meer rond te kijken heb ik gezien dat er tegenwoordig ook units zijn met een cd-speler in, wat zeker ook wel handig is, aangezien ik een arsenaal aan schijfjes heb liggen.
Zo kwam ik uit bij apparaten zoals deze:
pioneer NC-50DAB (+heeft phono ingang, 32bit DAC, mooie display, - prijs)
pioneer XC-HM86D (+ mooie display, buiten de phono ingang gelijkaardige aan de NC-50-DAB, prijs)
Marantz M-CR611 (+ ?, - ?, wel meer over te vinden op internet)
en de Yamaha CD-N301 (- heeft nog wel nood aan een extra versterker)

Iemand ervaring met een van deze producten? Vooral bij de pioneers, want de twee units doen in functie hetzelfde, enkel is er toch wel een groot prijsverschil (en het zou me verbazen moest dat allemaal door die speciale DAC van Apogee komen in de NC-50DAB)

[ Voor 16% gewijzigd door nacho_supreme op 10-10-2017 10:30 ]

Pagina: 1