Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 11:46
Ik zoek een?
-Een versterker die in eerste instantie alleen maar een of twee 2.0 setjes draaiende hoeft te houden.
-Online diensten als Spotify Connect zou de voorkeur krijgen, maar ik kan concessies doen als ik er een betere versterker voor terug krijg.
-Een goede ingebouwde dac zodat ik niet meer met externe dacs hoef te werken.
-Subwoofer aansluiting zou leuk zijn, niet noodzakelijk.

Wat is je budget?
300 euro (+/- 50)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb tot nu toe altijd antieke versterkers gebruikt omdat ik dat donders mooi spul vind en was voor mij als student meestal ook goedkoper. Helaas is mijn Philips FA145/F3538 combinatie aan het eind van zijn levenscyclus. Ik zoek nu dus een vervanger voor deze versterker om mijn JBL Arena 130's aan te sturen. Ik zal de versterker de komende 2 tot 3 jaar sowieso alleen maar gebruiken tussen mijn PC en een of twee setjes speakers in (dus in principe geen receiver nodig, is misschien wel handig voor later als ik op mijzelf ga wonen). Ik luister voornamelijk naar 80s en 90s rock, deep house en hardstyle (en alles wat daar onder valt).

Wat heb je zelf al gevonden?
Als je de criteria van prijs en spotify connect invoert dan blijft er niet bijzonder veel over. Tot nu toe heb ik zelf nog 2 totaal verschillende opties over:
- Onkyo TX-8130
- Denon AVR-X1300W

Welke vragen heb je hier nog over?
De Onkyo is volgens mij echt perfect voor mijn huidige situatie, maar heb dankzij mijn vader een raar onderbuikgevoel met Onkyo versterkers. Een huisgenoot van mij heeft een A9010 en heeft daar geen problemen mee maar mijn vader begint altijd over de storingsgevoeligheid van Onkyo versterkers en zweert erbij nooit een in zijn garage te willen hebben. De Denon zou prima voor nu zijn en beter van pas komen als ik op mijzelf ga wonen voor onder de TV. Alleen heb ik bij het onderzoek doen steeds weer het gevoel gekregen dat intern de 1300W echt budget is (is het natuurlijk ook) en dat de 8130 een serieuze gooi is naar een zeer degelijke versterker. Kan iemand mij van mijn onderbuikgevoel af helpen of een compleet ander maar beter model aanraden?

P.S.: Zijn er nog moderne versterkers waar ik evt. mijn oude Philips F3538 EQ op aan kan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die 1300W is idd een instapper. Die koop je vnl voor de opties en de aansturing van lichtere speakers. Hij zal je JBL's wel trekken, maar ik denk dat je liever iets met meer power hebt. EQ kun je op die 1300W niet aansluiten, hoeft ook niet want er zit er eentje ingebouwd.

Maar als jij zegt dat je twee 2.0 setjes aan wilt sturen, dan ga ik er vanuit dat je dat nu met een A/B switch doet op je versterker. Bij een receiver moet je dan al snel naar multiroom / zone 2 zaken gaan kijken en ik weet niet of die 1300W dat heeft.

Als jij een raar gevoel bij een Onkyo hebt dan moet je die gewoon laten liggen. Ga je spijt van krijgen namelijk, gaat nooit goed voelen. Al is dat wat je vader zegt natuurlijk iets van zijn tijd. Dat was 30 jaar terug ;)

Als jij een EQ aan wilt sluiten moet je voor een stereoversterker gaan, daar kan het meestal wel op.
Stereoversterkers met ingebouwde DAC zijn er wel, maar gaan denk ik boven jouw budget.
Waarom wil je die trouwens? Wat is er mis met bijvoorbeeld een USB Dragonfly achterin je PC?

Laatste vragen:
- wil je afstandsbediening op je nieuwe versterker
- is tweedehands een optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alleen heb ik bij het onderzoek doen steeds weer het gevoel gekregen dat intern de 1300W echt budget is (is het natuurlijk ook) en dat de 8130 een serieuze gooi is naar een zeer degelijke versterker.
Waar komt dat gevoel vandaan? Beide lijken me een prima keus.

Dat van Onkyo hoor je vaker,dus blijft de Denon over. Waarom zou je die niet gewoon nemen?
The Eagle schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:23:
Die 1300W is idd een instapper. Die koop je vnl voor de opties en de aansturing van lichtere speakers. Hij zal je JBL's wel trekken, maar ik denk dat je liever iets met meer power hebt.
Dit lees ik heel vaak in jouw advies. Waar komt dit toch vandaan? Dat er "zware" en "lichte" speakers bestaan is in het domein van 99% van de adviezen die we hier geven echt niet van toepassing en dat een versterker te licht is, is dat al helemaal niet snel.

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 02-10-2017 11:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
Maar als jij zegt dat je twee 2.0 setjes aan wilt sturen, dan ga ik er vanuit dat je dat nu met een A/B switch doet op je versterker. Bij een receiver moet je dan al snel naar multiroom / zone 2 zaken gaan kijken en ik weet niet of die 1300W dat heeft.
De Denon ondersteund een extra set Front B speakers op het zesde en zevende kanaal ipv hoogtespeakers.
Als jij een raar gevoel bij een Onkyo hebt dan moet je die gewoon laten liggen. Ga je spijt van krijgen namelijk, gaat nooit goed voelen. Al is dat wat je vader zegt natuurlijk iets van zijn tijd. Dat was 30 jaar terug ;)
Dat is wel waar ja.
Als jij een EQ aan wilt sluiten moet je voor een stereoversterker gaan, daar kan het meestal wel op.
Stereoversterkers met ingebouwde DAC zijn er wel, maar gaan denk ik boven jouw budget.
Waarom wil je die trouwens? Wat is er mis met bijvoorbeeld een USB Dragonfly achterin je PC?
Daar heb je ook weer gelijk, maar ik vind het gewoon fijn als de versterker zelf een goede DAC heeft. Dan kan ik zonder mij ergens druk over te maken al mijn digitale apparatuur met een kabel aansluiten. Zowel de 8130 als de 1300W hebben een goede DAC aan boord geloof ik.
Laatste vragen:
- wil je afstandsbediening op je nieuwe versterker
- is tweedehands een optie?
Afstandsbediening zou leuk zijn, maar zeker niet noodzakelijk. Tweedehands versterkers houd ik graag binnen mijn hobby hoekje, aan mijn PC en andere apparatuur wil ik een nieuwe hangen zodat ik zeker weet dat het de komende 5 tot 10 jaar (hopelijk) goed zit. De huidige Philips komt bij mijn Kenwood KA-3700 te staan want bij vlagen doet hij het prima. Maar bij vlagen prima is niet goed genoeg voor bij mijn PC.
JvS schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:24:
Dat van Onkyo hoor je vaker,dus blijft de Denon over. Waarom zou je die niet gewoon nemen?
De Denon komt gewoon een beetje over als te goed om waar te zijn. En waarom geven ze op de productpagina bijvoorbeeld aan dat er geen "high grade audio components" in zitten die de 2300W en 3300W wel krijgen? Voelt een beetje als een typisch product die er voor moet zorgen dat juist de 2300W en 3300W goed worden verkocht omdat de 1300W het nét niet is en misschien wel goedkoop duurkoop omdat je juist onder de motorkap het een en ander mist. Daar komt bij dat ik op fora veel post over de Denon 1300W en zijn broer vind die het hebben over plotseling uitvallen en soortgelijke fratsen. De bedoeling is juist dat ik daar straks geen last meer van wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:24:
[...]
Waar komt dat gevoel vandaan? Beide lijken me een prima keus.

[...]

Dit lees ik heel vaak in jouw advies. Waar komt dit toch vandaan? Dat er "zware" en "lichte" speakers bestaan is in het domein van 99% van de adviezen die we hier geven echt niet van toepassing en dat een versterker te licht is, is dat al helemaal niet snel.
Eigen ervaring. Zwager heeft een 1300W aan een stel Klipschen hangen. Ik heb een AVR2311 ook met Klipsch. Speakers zijn beide hoog gevoelig, maar ik merk vrij duidelijk dat zijn speakers een stuk minder uit de verf komen dan de mijne, terwijl hij qua speakers een lijn hoger zit dan de mijne. Ik durf mijn installatie niet vol open te draaien, dan moet ik zelf gaan lopen. Als die van hem op de max staat blijf ik rustig zitten en denk ik "is dat alles wat je hebt?".

Inhoudelijk:
- ja, de denon ondersteunt een extra set fronts. Maar makkelijk aan en uit zetten is er niet bij, dat gaat via menu opties. In principe geef je gewoon aan dat je vier frontspeakers hebt en de Denon stuurt ze dan alle vier aan ipv twee.

- de DAC in de Denon is idd prima. Voordeel van een receiver is wel dat je meerdere bronnen digitaal aan kunt sluiten, waarbij je er bij een gewone versterker met DAC er meestal maar eentje hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 02-10-2017 11:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
Ik denk dat vermogen niet zo snel een groot probleem zal veroorzaken. De Philips die ik nu gebruik heeft ook maar iets van 30W per kanaal geloof ik en ik kan de speakers oorverdovend hard krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:53:
[...]

Eigen ervaring. Zwager heeft een 1300W aan een stel Klipschen hangen. Ik heb een AVR2311 ook met Klipsch. Speakers zijn beide hoog gevoelig, maar ik merk vrij duidelijk dat zijn speakers een stuk minder uit de verf komen dan de mijne, terwijl hij qua speakers een lijn hoger zit dan de mijne. Ik durf mijn installatie niet vol open te draaien, dan moet ik zelf gaan lopen. Als die van hem op de max staat blijf ik rustig zitten en denk ik "is dat alles wat je hebt?".
Je hebt het nu over twee verschillende setups in twee verschillende ruimtes? En je baseert dat op ervaring hoe hard iets staat als je het "vol open draait"? En trekt de conclusie dat je met 80 watt vermogen (laat het desnoods 40 watt zijn in praktijk) met een normale gevoelige speaker niet hard kan draaien?

Dat is echt een verkeerde conclusie. Sowieso is het verschil tussen 40 watt en 80watt amper hoorbaar (iets van 3db). Je reageert veel in het audioforum, maar met dit advies verspreidt je echt een misverstand. Ik zou je toch willen vragen daarmee te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
Laten we het even on-topic houden en er van uit gaan dat het verschil in vermogen tussen de onkyo en Denon in de praktijk voor mijn geval niks uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat ik je niet verder kan helpen. Je denkt dat de onkyo constant stuk gaat, omdat je dat overal leest en je denkt dat de denon minder goed is omdat je ook klachten over het apparaat leest.

Daarover kan ik niet adviseren. Het enige dat ik kan zeggen is dat het beide prima keuzes zullen zijn, die klankmatig doen wat jij wilt en die (dat heb je zelf geselecteerd) voldoen aan de specs die je geeft.

Als je twijfel alleen in onbetrouwbaarheid zit, kan ik je niet adviseren. Niemand denk ik zelfs. Je krijgt dan alleen hear-say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
JvS schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:00:
Ik denk dat ik je niet verder kan helpen. Je denkt dat de onkyo constant stuk gaat, omdat je dat overal leest en je denkt dat de denon minder goed is omdat je ook klachten over het apparaat leest.

Daarover kan ik niet adviseren. Het enige dat ik kan zeggen is dat het beide prima keuzes zullen zijn, die klankmatig doen wat jij wilt en die (dat heb je zelf geselecteerd) voldoen aan de specs die je geeft.

Als je twijfel alleen in onbetrouwbaarheid zit, kan ik je niet adviseren. Niemand denk ik zelfs. Je krijgt dan alleen hear-say.
Daar heb je helemaal gelijk aan. Ik denk dat het de Onkyo wordt. Kan iemand mij vertellen waarom de TX-8130 bij FOKA maar 335 euro is terwijl hij elders rond de 400 of zelfs nog hoger wordt verkocht? Bij de mediamarkt is ook een verschil van 35 euro tussen het zwarte en zilveren model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Prijsverschil kan vanalles zijn. Klanten trekken, teruggestuurd model, laatste voorraad, etc. Ik zou er niet teveel achter zoeken.

Voor wat betreft dat "high grade". Ik vermoed dat dat vooral marketing is. Als de 2300 enkel wat meer vermogen biedt, is dat niet genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen. Geef de componenten een naam die kwaliteit uitstraalt en dan is het dat wel. Hetzelfde geldt voor de terminals, goedkope modellen hebben vaak klemterminals, duurdere modellen van die draaiknopjes waar ook een banaanstekker in kan. Idem voor de behuizing, plastic VS metaal. Het zijn allemaal verkoopargumenten die het product niet direct beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Je hebt het nu over twee verschillende setups in twee verschillende ruimtes? En je baseert dat op ervaring hoe hard iets staat als je het "vol open draait"? En trekt de conclusie dat je met 80 watt vermogen (laat het desnoods 40 watt zijn in praktijk) met een normale gevoelige speaker niet hard kan draaien?
Ik heb het niet over vermogen. Ik verbaas me er alleen over dat die X1300 kennelijk een stuk minder uit speakers haalt, zelfs al geef je hem standje max. Het is een instapmodel en verder een prima receiver, niks mis qua kwaliteit, maar ik weet wat ik hoor :)
Dat is echt een verkeerde conclusie. Sowieso is het verschil tussen 40 watt en 80watt amper hoorbaar (iets van 3db). Je reageert veel in het audioforum, maar met dit advies verspreidt je echt een misverstand. Ik zou je toch willen vragen daarmee te stoppen.
Ik snap helemaal waar je op doelt en daar heb je gelijk in, dat verschil zou niet hoorbaar moeten zijn. Ik weet ook niet of het een verschil in vermogen is, maar nogmaals, ik weet wat ik hoor. En dat is een receiver die voor mijn gevoel redelijk zwak over komt. Het kan zomaar aan akoestiek of speakerplaatsing liggen ook natuurlijk, maar daar gaat het nu niet over. Dan ga je er heel veel zaken bijhalen en dat doet er nu niet toe - het gaat er uitindelijk om wat de eigenaar goed vindt klinken :)
Maar N=1 in dit geval, en ik ga er vanuit dat anderen dat ook zien :)

Dus ik snap je, maar ik krijg het idee dat je meteen in vermogens en het gebruik daarvan begint te denken en das niet de kant die ik in ga. Ik heb simpelweg de ervaring dat dat ding onderbemeten lijkt. Of dat zo is moet ieder voor zich beoordelen :)

Having said that: laat TS die Denon gewoon bestellen en ervaren. Bevalt ie niet, kan ie onder de WKOA terug :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
@The Eagle Je zegt dat je speakerplaatsing en akoestiek er niet bij wil betrekken, maar baseert jouw N=1 op een verschil wat je hoort tussen twee verschillende receivers met verschillende speakers in verschillende ruimtes en daarmee verschillende akoestiek. Dat is hetzelfde als zeggen dat rode auto's sneller zijn, omdat je in een rode Ferrari en een zwarte Fiat hebt gereden, daarbij zeggende dat je het verschil in motor en aërodynamica er niet bij wilt betrekken. Juist akoestiek heeft een belangrijke invloed op de prestaties/klank van speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Akoestiek doet er juist toe, zeker wanneer je flinke dippen hebt onder de 200Hz in kleine ruimtes.
Je (eind) versterker en je luidsprekers hebben helemaal geen fluit te vertellen, wanneer je akoestiek een reflecterende put is

[ Voor 42% gewijzigd door Lip op 03-10-2017 11:19 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:28
Als je het zeker wilt weten, gewoon even in de winkel gaan luisteren. (wel voor zorgen alle receivers gelijk staan ingesteld).
Ik denk ook niet dat je veel verschil gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@LA-384 @Lip datklopt en dat weet ik, maar zoals ik al zei doet dat er nu (in dit geval dus) niet toe. TS gebruikt het om twee speakers bij zijn PC aan te drijven. Das iets anders dan een hele woonkamer van goed geluid voorzien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:18:
@LA-384 @Lip datklopt en dat weet ik, maar zoals ik al zei doet dat er nu (in dit geval dus) niet toe. TS gebruikt het om twee speakers bij zijn PC aan te drijven. Das iets anders dan een hele woonkamer van goed geluid voorzien :)
Nee, je mist het punt volledig. Zoals ik het begrijp, hoor jij op twee locaties met twee verschillende versterkers en twee verschillende speakers een groot verschil tussen de twee sets. Je trekt daaruit de conclusie dat het aan de versterker ligt en adviseert constant dat je wel een zwaar genoege versterker moet nemen. Gebaseerd op jouw N=1 ervaring.

Mijn punt is dat dat echt een misvatting is van jou waarmee je echt veelvuldig misinformatie geeft ("die versterker is voor lichte speakers". Dat is echt niet waar. En dat kan je al helemaal niet concluderen uit de verschillen die je hoort. Die verschillen, zijn VEEEEEEEEEL waarschijnlijker veroorzaakt door de akoestiek of door de speaker (of door een instelling). Je trekt dus de verkeerde conclusie en geeft daarmee verkeerd advies (of eigenlijk geef je gewoon audiofiel cliche advies, maar dan in een saus van technische onderbouwing).

Ik zal je niet tegenspreken dat je verschillen hoort. Dat geloof ik best. Je conclusies bedisussier ik.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-10-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert16
Ik heb de Onkyo TX-8130 aangeschaft. Prachtig apparaat. Iedereen hier bedankt voor zijn of haar visie op deze kwestie.

Was kennelijk de laatste die voor 335 te koop stond. Zodra ik hem bij mm had besteld was ie meteen uitverkocht en ging de zwarte variant eerst naar 370 en daarna meteen naar 449.

[ Voor 43% gewijzigd door Albert16 op 04-10-2017 11:28 ]

Pagina: 1