[@
-The_Mask- Over het commentaar op de reviews:
Je geeft aan dat het je stoort dat benchmarks soms scheef zijn, omdat er met verschillende drivers is getest.
Je kunt niet verwachten dat alle benchmarks perfect volgens het boekje gaan. Ik lees vrijwel alle relevante reviews op internet en je ziet overal dat er concessies worden gedaan. Puur vanwege tijd en geld en soms ook omdat het niet belangrijk is. Soms loopt het scheef met drivers, dan weer met bugs, enz. Vandaar dat je ook meerdere reviews checkt en dan met respect voor elke serieuze reviewer accepteert dat de echte wereld complex is en dat er dus verschillen gaan zijn. Laat staan dat er verschillen in denkwijze zijn, bijv.: alles testen op default of zoals fanatieke gebruikers het thuis in de praktijk gaan gebruiken of allebei of zelfs nog meer scenarios.
Je gaat nog een stap verder en begint nu zelfs over throttling-effecten bij gpu's. Als je er even over nadenkt, weet je heel snel dat er dan wel zoveel factoren mee gaan spelen, dat het onmogelijk wordt om een benchmark in jouw ogen goed te doen. Een benchmark en hardware-review moet uiteindelijk een globaal beeld geven. Door ontzettend veel factoren zal een consument toch nooit exact dezelfde resultaten krijgen. Het belangrijkste is dat de reviewer duidelijk aangeeft wat de testopstelling is. Op basis daarvan kun je zelf afleiden wat dat voor jouw eigen praktijk betekent. Als voorbeeld: de gaming prestaties van Ryzen vallen bij de tweakersreview tegen, omdat ze kiezen voor default geheugensnelheid. Dan zoek je verder en zie je een review die wel supersnel geheugen gebruikt. Combineer die informatie voor jezelf en je kan je eigen objectieve conclusie trekken. Iedereen heeft namelijk zijn eigen voorkeuren en eisen. Als je richting gaming gaat tunen, is de kans groter dat het systeem warmer draait en meer geluid produceert i.v.m. koeling. Een ander vindt dan jouw ideale review weer oneerlijk op het gebied van geluidsproductie of stroomverbruik of wat dan ook.
Over mijn cpu keuzes:
Volgens jouw logica is mijn processorkeuze voor een i7 fout, omdat ik eerder ook fout zat met Bulldozer. Vreemde redenatie. Daarbij heb ik vanaf het begin juist zelf gezegd dat die Bulldozer achteraf de verkeerde optie was. Toen ik die kocht, gokte ik erop dat de hippe acht cores op lange termijn nuttig gingen zijn voor hogere minfps, enz. Plus, ik wou simpelweg AMD weer eens steunen. Met die ervaring wou ik zes jaar later in 2016 een nieuwe pc samenstellen én ik wist dat ik zeker geen AMD build wou deze keer. Niet eens door Bulldozer, maar ik was ondertussen gewoon erg benieuwd naar een ervaring met die Intel-cpu's die het jarenlang zo goed deden. Ik hoef dan dus niet op Ryzen te wachten. En wat maakt het mij uit, als een Ryzen wel een paar procent meer fps zou scoren hier en daar (wat niet eens zo is bij al mijn games). Dat maakt een andere processor niet meteen slecht of verkeerd. Dat zwart-wit denken is het probleem in deze discussie. Plus, je verzon er zelf steeds bij dat ik aankopen moest goedpraten en dat soort emotionele onzin. Moet ik serieus de aankoop van een i7-7700K goedpraten?
Dit verhaal over mijn keuzes gebruik ik als voorbeeld in een betoog over mijn ervaringen met jouw manier van denken en communiceren. Dat staat jou niet aan en je ziet meteen een nieuw voorbeeld over jou: je schuift het aan de kant als onzin en beargumenteert dat het topic over hardwarereviews gaat en dat ik er iets anders bij haal. Het topic gaat echter indirect ook over jou en over Tweakers in het algemeen. Het topic is naar mijn mening namelijk verkapte kritiek op de manier waarop Ryzen op Tweakers en HWI uit de verf komt. En daar zit ergens bij jou merkbaar AMD voorkeur. Ik hoor je namelijk nooit klagen als Intel of nVidia eens een nadeel hebben of beter uit de bus zouden kunnen komen. Elke keer als iemand wel of niet terecht iets negatiefs over AMD zegt, val je keihard aan. En ook jij zit er wel eens naast. Een i7 7700K is algemeen bekend als beste gaming cpu. Ik wou liefst eind 2016 een nieuwe build kopen, maar heb de release van Kaby Lake afgewacht. Waar denk jij dan te mogen oordelen dat ik Ryzen ook had moeten afwachten? En nu zeg je zelfs dat ik ook Coffee Lake had moeten afwachten? Dat terwijl er nu al bijna een jaar lang geen cpu is die alle games die ik speel beter kan draaien.
Het argument wat ik met die oude discussie wil maken, gaat niet over mij of mijn keuzes... maar jouw manier van reageren. Respectloos en ook soms simpelweg fout en vaak ook nog met te sterke voorkeur voor AMD.
Over die GTA V mythe: ik zeg ook nergens dat jij dat hebt gezegd. Dat is een algemeen voorbeeld van hoe bepaalde dingen door mensen heel anders opgevat worden.
Tenslotte: ik noem jouw kritiek underdog-commentaar, omdat AMD als underdog van jou beter uit de bus moet komen. Het is makkelijk om vanuit die positie kritiek te leveren. Ik stel serieus voor dat je zelf begint met één uitgebreide cpu review. En dan liefst elk jaar minstens één keer een nieuwe generatie ook gaat reviewen. Kijken hoe ver je komt. Je hebt namelijk heel snel een grote mond over hoe het allemaal moet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen kennis van zaken hebt. Maar wat ik wel zeker weet, is dat je niet goed vanuit een ander perspectief kan kijken. Als het niet in jouw beeld past... is het compleet fout. En dat is precies waarom reviewen zo moeilijk is. Het gaat om keuzes en afwegingen. En na elke keuze is er meer ruimte voor kritiek. Maar zonder keuze is er nooit genoeg tijd en geld...
EDIT ----------
-The_Mask- schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 01:19:
Yeah right, want ik ben een fanboy van AMD die alleen maar onzin op het forum rond spuwt. FYI ik ben geen AMD fanboy en ik heb een hekel aan onzin verspreiders. Mijn PC bestaat trouwens ook uit een Intel X5670 CPU en een nVidia GeForce GTX 1050 Ti en de m'n laptop heeft een Intel Sandy Bridge i5 CPU met IGP. Geen enkel AMD onderdeel zit in beide systemen.
[...]
Onzin, aantal mensen zeiden tegen jouw dat het niet slim was een i7 7700K te kopen net voor de Ryzen launch dit omdat de gelekte prestaties en prijzen er heel goed uit zagen en ook omdat Coffee Lake ook maar enkele maanden later kwam. En die mening heb ik nog steeds, omdat Coffee Lake en Ryzen veel interessanter zijn nu zo blijkt.
Even een edit om over bovenstaande nog wat aan te stippen. Dit zijn twee erg merkwaardige stukjes.
Ik heb aangegeven dat er een groep AMD fanboys op tweakers te vinden is en daar zit jij ook vaak tussen. Verder heb ik het alleen over een voorkeur voor AMD, want fanboy wordt vaak extra negatief opgevat. Ik zeg verder nergens dat je onzin op het forum spuwt! Sterker nog, ik geef op het eind zelfs aan dat juist jij, met jouw kennis van zaken, beter zou moeten weten. Een compliment in de kritiek... Je ziet dat je bepaalde emoties en aannames zelf invult en daarna beweert dat ik dat zo zeg. Dat verdraaien van woorden doe je opvallend vaak en zorgt voor hele vuile discussies.
Je voorkeur voor AMD en het promoten van AMD producten komt op mij zo sterk over, dat ik serieus denk dat je of stiekem de CEO van AMD bent of dat je flink wat aandelen in AMD hebt (en ik denk dat ik er niet ver naast zit hier). Het gaat er niet om dat die laatste opmerking waar is of niet, maar dat is het gevoel wat ik krijg als ik zie hoe je reageert op dingen rond AMD.
En ik zeg er eerlijk bij dat je ook zeker veel informatie toevoegt aan het forum en ook bepaalde adviezen netjes afhandelt. Het gaat mij vooral om het reageren op de meningen en inzichten van andere mensen.
In het laatste stukje zeg je duidelijk iets heel opvallends. Je stelt daar heel duidelijk dat jij ook nu achteraf nog steeds Ryzen veel interessanter vindt lijken dan een Kaby Lake (i7-7700K). Je mag het vinden, maar het blijkt uit geen enkele degelijke review anders. Je noemde eerder dit jaar en nu nog steeds ook altijd Battlefield 1 als voorbeeld. Dat is echter echt de uitzondering op de regel. Ik speel dat spel verder niet, zoals de meeste gamers trouwens. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de uitzondering bepaald wat normaal is. In mijn ogen is Battlefield 1 niet goed gecodeerd voor normale game-pc's. In mijn ogen is het puur een designfout. Als alle andere games het prima doen op 4c/8t, behalve dat ene spel, dan zegt dat genoeg. Vreemd genoeg moet jij dat ene spel toch steeds gebruiken als argument. Ik verwacht nu dat je denkt en wilt reageren met: ja, maar dit gaat de toekomst worden, games gaan steeds meer cores gebruiken en dus schokken op die 4core cpu's. Dat mag je best vinden, maar daar verschillen we simpelweg van mening. Game-development gaat niet zo snel en vrijwel alle games hebben nog jarenlang genoeg aan 4cores. Ook de laatste sim die ik toevallig net speel, draait perfect op de 7700K. Games worden ontwikkeld voor een brede markt, waarbij nog vrij veel jaren de 4core ook zal worden meegenomen. Als jij iets anders verwacht binnen vier jaar, prima, maar dat is geen reden om de keuzes van een ander niet te respecteren. Die i7-7700K is tot nu toe nog steeds sneller dan de Ryzen met een vergelijkbare prijs (en vrijwel ook altijd zelfs sneller dan de Ryzen die twee keer zo duur is). Dat is een feit. Je kan naar mijn mening echt nu niet meer stellen dat een Ryzen veel interessanter is voor gamen dan een 7700K. En daarbij is Coffee Lake nu al zeker weer genoeg om Ryzen minder of niet meer interessant te maken. Helaas trouwens, concurrentie is goed. Ook vreemd dat je nu ineens ook begint te stellen dat ik geen Kaby Lake had moeten kopen, omdat Coffee Lake nu duidelijk beter is. Iedereen in deze business weet toch dat je op een gegeven moment moet kopen. Er komt altijd wat beters uit. Ik hoef die twee of vier extra cores niet van de nieuwe modellen. Het is uiteraard wel een duidelijk omslagpunt, waar langzaam de 6- en 8-cores mainstream zullen gaan worden. En dat is het gevolg van Ryzen. Ben ook heel blij met de ontwikkeling. Maar dat betekent niet dat ik voor gaming nog 10+ maand met die best wel slechte Bulldozer zou moeten doen. Terwijl ik trouwens daarvoor al een half jaar extra heb gewacht, juist op Kaby Lake.
[
Voor 29% gewijzigd door
Playa del C. op 12-10-2017 10:17
]