Goede combi speakers / receiver?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-02-2020
Hoi allen,

Ik ben bezig met wat upgrade van mijn audio setje.

Momenteel heb ik:
Denon AVR-1200W https://tweakers.net/pricewatch/462420/denon-avr-x1200w.html
uitgangsvermogen per kanaal 80W RMS.

Daarop draait dit JAMO surroundsetje (Centre, rears en sub) :https://tweakers.net/pric...-a-102-hcs-6-(zwart).html

En heb ik twee full range JVC speakers uit de 80's (gok ik) spelen als fronts.

Nu wil ik (vanwege de kosten stap voor stap) gaan upgraden
Ik denk dat met de upgrade van de frontspeakers het meeste winst te behalen is.

Ik zat zelf te denken aan een paar van deze Jamo's: https://tweakers.net/pricewatch/291351/jamo-c-605-(zwart)
Vloerstaanders met een vermogen van 140W op 6 Ohm

ik zie door alle bomen het bos niet meer qua vermogen, weerstanden en dergelijke. Levert mijn receiver voldoende vermogen voor deze speakers?

Zo nee, wat zijn de waarden waarbinnen ik beter kan gaan zoeken?

Of, weet iemand voor maximaal 400 piek per paar een goed alternatief? Hoeft zeker geen Jamo te zijn.
Ik kom thuis met veel weg qua grootte (groter is beter dus >:)) maar ze moeten er wel fraai uit zien :9~

Groet,
Pieter

[ Voor 6% gewijzigd door PietervG op 04-10-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:35
Ja hoor, geen probleem.
Grote speakers zijn makkelijker aan te sturen dan dan die kleine dingen uit de surround set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

PietervG schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:00:

ik zie door alle bomen het bos niet meer qua vermogen, weerstanden en dergelijke. Levert mijn receiver voldoende vermogen voor deze speakers?
Even de FAQ lezen wellicht, vooral dit stuk.
[FAQ] Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-02-2020
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Even de FAQ lezen wellicht, vooral dit stuk.
[FAQ] Audio
Informatief stuk! Als ik dit goed lees, dan zouden bij deze versterker (80w per kanaal) speakers t/m 80W niet zo snel problemen mogen geven, en zou ik bij de door mij aangehaalde speakers op moeten letten dat ik niet op vol vermogen speel vanwege het clipping effect, vat ik het daarmee goed samen?

Het eerste stuk over opletten met de impedantie bij aansluiten van meer dan 2 speakers zal hier niet opgaan omdat het geen stereo-versterker maar een 7.1 kanaals receiver betreft, waarop altijd meer dan 2 speakers aangesloten zullen zijn, klopt dat?
wappiewappie schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:58:
Ja hoor, geen probleem.
Grote speakers zijn makkelijker aan te sturen dan dan die kleine dingen uit de surround set.
deze snap ik niet helemaal.
De frontspeakers van het surround setje zijn 60W bij impedantie 6 Ohm.
De aangehaalde vloerstaanders zijn 140W bij impedantie van 6 Ohm.

Dan zouden ze toch net zo makkelijk/moeilijk aan te sturen moeten zijn, maar hebben de laatste een hoger mogelijk piekvermogen?

[ Voor 10% gewijzigd door PietervG op 04-10-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
De FAQ heeft gelijk, maar wat niet genoeg benadrukt wordt, is dat je in de woonkamer niet tegen de limieten aanloopt. Doorgaans krijg je met 1 watt al een flink volume en kom je eigenlijk nooit boven de 10w uit per kanaal.

Speaker vermogen is een soort maximum vermogen wat de speaker kan verdragen. Hierboven kan een speaker (met name de woofer dacht ik) beschadigen doordat de uitslag groter is dan waar het voor het gemaakt is. Heb je een versterker die minder vermogen kan leveren, dan kan het een speaker nog steeds beschadigen, maar dan door oververhitting van met name de tweeter. In beide gevallen zit je een aan een limiet waar je doorgaans niet aan komt.

Impedantie is een nominale waarde. Oftewel een soort gemiddelde. In werkelijkheid fluctueert de impedantie tussen verschillende waardes, afhankelijk van de weer te geven frequentie. Deze fluctuatie kan zomaar ergens tussen 2 en 32ohm liggen. De impedantie bepaald mede hoeveel vermogen nodig is om tot een bepaald volume te komen. Impedantie van 2ohm vraagt aanzienlijk meer vermogen dan een impedantie van 32ohm.

De gevoeligheid is hoe luid een speaker klinkt bij een bepaalde vaste belasting op een bepaalde frequentie op een bepaalde afstand. Normaal wordt 2,83v op 1000hz op 1 meter aangehouden. Sommigen hanteren een belasting van 1w bij 1 meter. Als dat bij een impedantie van 8 ohm is, is die waarde gelijk, maar als dat bij een impedantie van 4ohm is kun je beide manieren al niet meer vergelijken.

De gevoeligheid icm de daadwerkelijke impedanties per frequentie bepalen hoe makkelijk of moeilijk een speaker aan te sturen is. Een hoge gevoeligheid en een hoge "laagste impedantie" betekenen dat een speaker makkelijk aan te sturen is. Helaas is dit niet uit de specs te herleiden.