Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteren een nieuwe pc gebouwd maar hij geeft geen beeld en het toetsenbord en de muis lichten ook niet op. De fans draaien normaal en de reset knop werkt ook. Uitzetten moet ik hard op de voeding doen.

Wat ik geprobeerd heb is m'n oude monitor aan te sluiten. Zelfde resultaat.
M'n oude videokaart er in en nog steeds hetzelfde probleem.

Weet iemand wat er aan de hand is?

M'n systeem bestaat uit:
AMD Ryzen 5 1600
Asus Prime B350 Plus
Crucial DDR4 8GB
Sapphire Radion RX 550 2GB GD
Samsung SSD

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 07:17
- Wat voor piepjes geeft het moederbord?
- Goede voeding?
- Sluit alles eens opnieuw aan.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Heb je alle kabels goed aangesloten ?

Cloud ☁️

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Welke voeding? Specificeer even het RAM als je toch bezig bent.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
De eerste post van AMD Ryzen kan even duren, hoelang heb je gewacht?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabels goed aangesloten. Geen piepjes te horen.
Powerled aan de voorkant brand constant bij aanzetten. Knipperde volgens mij in m'n vorige systeem als de ssd bezig was.

Voeding is een OCZ Modxtream pro 650 watt
RAM Crucial DDR4 8 GB: 1 x 8 GB - DIMM 288 pin - 2133mhz. Ofwel deze: https://azerty.nl/product/crucial/729092/ddr4-8-gb--1-x-8-gb

*edit. Ik heb de pc ruim een kwartier aan laten staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2017 11:51 ]

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
BIOS reset al eens een keer geprobeerd op deze manier?

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 5 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in

Probeer het eens met het moederbord uit de kast? En dan vervolgens zo minimaal mogelijk opstarten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:47:

Voeding is een OCZ Modxtream pro 6500 watt
Hoe komt een voeding van 9 jaar oud in je gloednieuwe build terecht? Wellicht die eens vervangen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Met de voeding is niks mis ;)

Ik heb met Azerty gebeld. Het moederbord is volgens hun geupdate.
Vermoedelijk is het het geheugen. Die ga ik ruilen voor een Corsair Vengeanse LPX.
Volgens de site van Corsair is deze geschikt voor de Ryzen.
Ik hoop het morgen binnen te krijgen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Toch zou ik die ook meteen hebben vervangen. Hij kan wel leveren wat erop staat, maar een hoogvlieger is het niet. Redelijk is een goede beschrijving. Als je dan toch aan het upgraden bent, had ik dat zelf er ook bij gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 02-10-2017 17:22 ]

Verwijderd

br00ky schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:22:
Toch zou ik die ook meteen hebben vervangen. Hij kan wel leveren wat erop staat, maar een hoogvlieger is het niet. Redelijk is een goede beschrijving. Als je dan toch aan het upgraden bent, had ik dat zelf er ook bij gedaan.
Precies, eigenlijk niet te rijmen dat je een nieuw systeem bouwt en het belangrijkste onderdeel negeert. Om nog even te onderschrijven: OCZ heeft in die periode een aantal 'aardige' voedingen op de lijn gehad zoals de modxstream en stealthxtream. Dit zijn allemaal budgetvoedingen geweest. Persoonlijk zou ik ze gezien de leeftijd niet voor een nieuw systeem gebruiken.
Doodzonde als de voeding binnenkort *plof* zegt en de helft van je nieuwe hardware meeneemt......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Corsair Vengeance LPX (8GB) geinstalleerd en heb beeld!

Nu een ander probleem...

Muis en toetsenbord vallen uit na bijna volledige installatie van Windows 7 (daarna de upgrade naar W10).
Het valt uit bij het bekende scherm waar je Land of regio / Tijd en valuta / Toetsenbord kunt selecteren.

In de bios de usb settings een aantal keer veranderd maar heeft geen resultaat.

Weet iemand een oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere manier gevonden. Windows 10 met downloadhelper op een usb gezet.
Even opnieuw booten en installeren. De eerste keer lukte niet omdat Windows een probleem had met de ssd (schijnt vaker voor te komen). Na wat gevloek en gegoogle wilde ik een andere manier proberen en starte de installatie opnieuw en ineens was de partitie op de ssd wel ok. Raar maar blij dat er W10 opstaat en het toetsenbord en muis gewoon weer werken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:51:
Ik heb een andere manier gevonden. Windows 10 met downloadhelper op een usb gezet.
Even opnieuw booten en installeren. De eerste keer lukte niet omdat Windows een probleem had met de ssd (schijnt vaker voor te komen). Na wat gevloek en gegoogle wilde ik een andere manier proberen en starte de installatie opnieuw en ineens was de partitie op de ssd wel ok. Raar maar blij dat er W10 opstaat en het toetsenbord en muis gewoon weer werken :)
Ben benieuwd hoe lang.
Dat zijn nog steeds allemaal hele vage foutmeldingen en problemen die samenhangen met een belazerde stroomvoorziening.
USB poorten die connectie verliezen, ssd's die niet te vinden zijn.

• McFastFood
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:10:
Ik heb de Corsair Vengeance LPX (8GB) geinstalleerd en heb beeld!

Nu een ander probleem...

Muis en toetsenbord vallen uit na bijna volledige installatie van Windows 7 (daarna de upgrade naar W10).
Het valt uit bij het bekende scherm waar je Land of regio / Tijd en valuta / Toetsenbord kunt selecteren.

In de bios de usb settings een aantal keer veranderd maar heeft geen resultaat.

Weet iemand een oplossing?
Dit klopt, omdat Windows 7 officieel geen ondersteuning en drivers bied aan Ryzen. Je moet dus in principe verplicht Windows 10 gebruiken voor Ryzen omdat er simpelweg geen driver ondersteuning is. Dus ook niet voor je muis en toetsenbord. :) ;)

Verwijderd

McFastFood schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:34:
[...]

Dit klopt, omdat Windows 7 officieel geen ondersteuning en drivers bied aan Ryzen. Je moet dus in principe verplicht Windows 10 gebruiken voor Ryzen omdat er simpelweg geen driver ondersteuning is. Dus ook niet voor je muis en toetsenbord. :) ;)
Dat is gedeeltelijk waar:
https://www.anandtech.com...-working-on-windows-7-x64

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat is volledig waar, volgens jouw eigen bron (eerste zin gelijk al):
Officially, AMD does not support Ryzen CPUs on Windows 7.
Dat je via allerlei omwegen iets misschien werkend kan krijgen zegt niks over of het supported is ;)

Fixing things to the breaking point...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

• McFastFood
Dat is volkomen waar. Je kunt eventueel via verschillende omwegen etc. Drivers en scripts inladen maar de support van Windows 7 eindigt op 2020. En met een Windows 7 code kun je ook W10 activeren.

Verwijderd

McFastFood schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:36:
[...]

Dat is volkomen waar. Je kunt eventueel via verschillende omwegen etc. Drivers en scripts inladen maar de support van Windows 7 eindigt op 2020. En met een Windows 7 code kun je ook W10 activeren.
Heb ik ergens gesteld dat dit niet waar is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:58:
[...]

Ben benieuwd hoe lang.
Dat zijn nog steeds allemaal hele vage foutmeldingen en problemen die samenhangen met een belazerde stroomvoorziening.
USB poorten die connectie verliezen, ssd's die niet te vinden zijn.
Sorry maar het stukje over de voeding vind ik grote onzin. De voeding is perfect en zeer stabiel. Zoiets verouderd niet evenals eigenlijk de meeste onderdelen in een pc. Een videorecorder kun je tegenwoordig ook niet meer aansluiten op de huidige schermen terwijl de vcr gewoon werkt.
Ik lees in je onderschrift mooi geluid. Ik speel met een Accuphase e-306 staan. Denk je nou dat die voeding iedere 4 jaar aan vervanging toe is? Na 40 jaar spelen ze nog. Alleen een telco revisie is nodig als ze bol gaan staan of gaan lekken maar dan ben je wel 15 tot 30 jaar verder.

De problemen komen duidelijk door het ram geheugen zoals vrijwel bekend is bij Ryzen.
Windows 7 heeft geen drivers voor het toetsenbord en muis. Windows 10 op USB met hulpprogramma is daar een goede oplossing voor maar de kans bestaat (is ook bekend) dat de harde schijf niet altijd erkend wordt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Sorry maar het stukje over de voeding vind ik grote onzin. De voeding is perfect en zeer stabiel. Zoiets verouderd niet evenals eigenlijk de meeste onderdelen in een pc. Een videorecorder kun je tegenwoordig ook niet meer aansluiten op de huidige schermen terwijl de vcr gewoon werkt.
Ik lees in je onderschrift mooi geluid. Ik speel met een Accuphase e-306 staan. Denk je nou dat die voeding iedere 4 jaar aan vervanging toe is? Na 40 jaar spelen ze nog. Alleen een telco revisie is nodig als ze bol gaan staan of gaan lekken maar dan ben je wel 15 tot 30 jaar verder.
Seriously? Ben je nu een topklasse versterker van vele duizenden euro's aan het vergelijken met een voeding van € 80,-? Het is maar de vraag hoe goed de elco's zijn. En dan de vergelijking van 9 met 4 jaar :-)

Hij is stabiel, maar dat zegt niets over de voltages die hij nu afgeeft. Als dat te hoog is, ben je ook je nieuwe pc aan het verkloten. En hij ondersteunt hoogstwaarschijnlijk geen sleep etc.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Zoiets verouderd niet evenals eigenlijk de meeste onderdelen in een pc.
Ik zal niet stellen DAT de voeding de oorzaak is, maar het is wel degelijk een mogelijkheid. En electronica verouderd wel degelijk. Soldeerverbindingen, elco's, weerstanden, IC's - allemaal onderhevig aan veroudering en het gaat sneller bij hogere temperaturen (zoals bijvoorbeeld in een voeding worden gegenereerd).

En een voeding is GEEN digitaal ding, het is niet iets dat het wel-of-niet doet. Het kan meer ripple op z'n uitgang produceren, spikes die misschien net wel of net niet weggefilterd worden. Of hij kan helemaal defect gaan. Of een tussenvorm, dat 'ie het in de ene PC wel doet en een net-iets-andere PC niet.

Testen of een voeding echt goed is is niet voor de gemiddelde consument weggelegd - je hebt er apparatuur voor nodig met een prijskaartje van een kleine middenklasse auto. Vandaar dat de juiste aanpak van probleemzoeken voor jouw probleem is: uitwisselen van componenten. Bijvoorbeeld een andere voeding proberen.

Verwijderd

De voeding is perfect en zeer stabiel. Zoiets verouderd niet evenals eigenlijk de meeste onderdelen in een pc.
Dat gebeurt inderdaad alleen bij anderen.
Dus als ik het goed begrijp geef je wel een bom duiten uit voor een audio eindtrap maar neem je niet de moeite jouw nieuwe pc te voorzien van een recente voeding die:

- betere elektronica bevat
- efficiënter en dus zuiniger is
- veiliger is met betrekking tot overspanning, kortsluiting en dergelijke zaken
- een paar tientjes kost?

Ik heb hier 4 buizenversterkers staan die alle 4 regelmatig gereviseerd moeten worden. Niets heeft het eeuwige leven en elektronica al helemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vertrouw mijn 7 jaar oude voeding en 4 jaar oude SSD goed. Geen drop-outs, geen uitval, geen stoppen die doorslaan etc en verwacht dat komende 3 á 4 jaar ook niet met een voeding van deze leeftijd.

Mocht de voeding ooit stuk gaan dan is de kans ook wel heel klein dat dit schade geeft aan de pc.
In 95% van de defecten aan een voeding is het een versleten condensator. Kan lek gaan en soms zelfs ontploffen waardoor een apparaat uitvalt. Tja de stop slaat soms ook wel eens door in een woning terwijl er diverse apparaten aanstaan.

Dat een nieuwe voeding zuiniger is kan uiteraard maar betere of het betere onderdelen bevat vind ik discutabel en een levensduur van 4 jaar lijkt me echt wel heel sterk.
En elektronica heeft inderdaad geen eeuwig leven maar als audio(fiel) techneut en hobbyist wel bewust van wat ik wel en niet verantwoord vind van wat ik in huis gebruik. Er wordt heel snel moord en brand geroepen evenals beweringen "dit is het beste", "beste uit de test" en bla bla. Ik denk dat dit vooral herkenbaar is voor de mede-audiofielen die ik nu hier ontdek. Ik vertrouw m'n eigen oren, ogen en ervaringen gewoon :)

Ik vraag me nu wel af wat de audiofielen hier hebben staan uit belangstelling :)

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:26

Stronkie

Where wind is Trouble

*knip* zie Het algemeen beleid #reageren

[ Voor 171% gewijzigd door br00ky op 05-10-2017 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Stronkie, Ik vind dit wel een hele onbeschofte en beschuldigende post in een open discussie.
Lees het hele topic eens goed door. Er is nooit advies gevraagd over een voeding maar dit bracht iemand ter sprake. Dat we daar over discussieren en ervaringen en tips over uitwisselen is iets wat goed op een forum kan en mag.

Ik hoop dat je je taalgebruik en reactie aanpast (of dat een moderator dit doet) om een normale discussie met elkaar voort te kunnen zetten en ervaringen te kunnen delen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie je reactie nu pas. Een goed duidelijk stuk over voedingen en hun levensduur.
Weer die condensatoren _O-

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:26

Stronkie

Where wind is Trouble

whatever. Ik hoop dat alle problemen opgelost zijn

[ Voor 97% gewijzigd door Stronkie op 05-10-2017 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stronkie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:38:
whatever. Ik hoop dat alle problemen opgelost zijn
Jazeker. De pc werkt super nu. Heerlijk stil en snel.
Voorheen was ik fanatiek pc gamer maar door de PS3 en PS4 verdween de pc naar de achtergrond en heb dan ook 7 jaar met de oude gedaan en vond het tijd voor een upgrade. Geen high end game pc dit keer maar kan hier denk ik voorlopig weer mee vooruit. :)
Pagina: 1