Ruis met Wharfedale Crystal 4 op Onkyo TX-NR525

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-07 12:06
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een gesuis in speakers?

Ik heb gisteren m'n iBood bestelling binnen, een Wharfedale Crystal 4 5.0 set (specs), ter vervanging van m'n Onkyo SKS-HT528 (specs). Aangesloten op een Onkyo TX-NR525 (specs), 4.5 jaar oud.

Ik merk nu het volgende:
- gesuis op alle 5 de kanalen, bij normaal "tv kijk volume" nauwelijks hoorbaar (volumeknop +-30%) maar als ik een film kijk (volume 50-60%) hoor je het gesuis toch iets duidelijker tijdens zeer stille scenes; vaak valt het dus niet echt op, maar indien wel, is het licht hoorbaar zelfs vanaf de bank op 3m.
Het probleem wordt echter opmerkelijk erger als ik in de receiver Subwoofer op No zet, wat ik eigenlijk zou moeten doen, want de Wharfedale set heeft er geen... Dan is het eigenlijk storend.

De sterkte van het gesuis hangt af van het volume. Mute = suisvrij. Mogelijks mede dankzij de laatste alinea hieronder, valt mij dit nu harder op dan toen de HT528 nog aangesloten was.

Kabels zijn nog provisoir dezelfde als die van de HT528, zijnde extreem dunne 0.5mm²(?) kabels, maar m'n verste speaker (op 10m gok ik) is met 2.5mm² aangesloten en ook daar hoor ik ook gewoon identiek gesuis... :/

EDIT: het gesuis is ook merkbaar minder als ik de Center en Surrounds op None (uit) zet zodat enkel de Fronts nog aan staan.

- Als ik in de receiver Subwoofer op No zet, vliegen de Fronts op Large & grayed out, ok, Double Bass off & grayed out, ok, maar de Crossover blijft editeerbaar.... Why?

- Zet ik de Subwoofer op Yes (de SKW-501 staat er namelijk nog en ik weet nog niet of ik hem ga laten staan, wegdoen, of vervangen...), op wat zou de crossover dan moeten staan? De Fronts gaan tot 50Hz, met tot 45Hz "bass extension". Crossover = 50Hz dan?

- Verder viel me op dat ik het volume zo'n 20% harder moet open draaien om dezelfde geluidssterkte te ervaren. Nochtans is de sensitivity van de Wharfedales 86-89db en van de Onkyo's slechts 81-82db.
Volgens hoe ik als leek sensitivity begrijp, zou ik juist verwachten dat ze hierdoor harder gaan bij eenzelfde volumesetting. Of wordt dit teniet gedaan door de hogere impedantie van de Wharfedales (8 vs 6 Ohm)?

[ Voor 7% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-10-2017 12:16 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Buzz_Fuzz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:04:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een gesuis in speakers?

Ik heb gisteren m'n iBood bestelling binnen, een Wharfedale Crystal 4 5.0 set (specs), ter vervanging van m'n Onkyo SKS-HT528 (specs). Aangesloten op een Onkyo TX-NR525 (specs), 4.5 jaar oud.

Ik merk nu het volgende:
- gesuis op alle 5 de kanalen, bij normaal "tv kijk volume" nauwelijks hoorbaar (volumeknop +-30%) maar als ik een film kijk (volume 50-60%) hoor je het gesuis toch iets duidelijker tijdens zeer stille scenes; vaak valt het dus niet echt op, maar indien wel, is het licht hoorbaar zelfs vanaf de bank op 3m.
Het probleem wordt echter opmerkelijk erger als ik in de receiver Subwoofer op No zet, wat ik eigenlijk zou moeten doen, want de Wharfedale set heeft er geen... Dan is het eigenlijk storend.

De sterkte van het gesuis hangt af van het volume. Mute = suisvrij. Mogelijks mede dankzij de laatste alinea hieronder, valt mij dit nu harder op dan toen de HT528 nog aangesloten was.

Kabels zijn nog provisoir dezelfde als die van de HT528, zijnde extreem dunne 0.5mm²(?) kabels, maar m'n verste speaker (op 10m gok ik) is met 2.5mm² aangesloten en ook daar hoor ik ook gewoon identiek gesuis... :/
toon volledige bericht
Vermoed toch iets met de kabels
- Als ik in de receiver Subwoofer op No zet, vliegen de Fronts op Large & grayed out, ok, Double Bass off & grayed out, ok, maar de Crossover blijft editeerbaar.... Why?
Omdat Large niet met de grootte van de speakers te maken heeft maar met het frequentiebereik. Large betekent simpelweg: volledig bereik, en small betekent dat een deel naar een sub (moet) gaan omdat de speakers geen volledig bereik hebben.
- Zet ik de Subwoofer op Yes (de SKW-501 staat er namelijk nog en ik weet nog niet of ik hem ga laten staan, wegdoen, of vervangen...), op wat zou de crossover dan moeten staan? De Fronts gaan tot 50Hz, met tot 45Hz "bass extension". Crossover = 50Hz dan?

- Verder viel me op dat ik het volume zo'n 20% harder moet open draaien om dezelfde geluidssterkte te ervaren. Nochtans is de sensitivity van de Wharfedales 86-89db en van de Onkyo's slechts 81-82db.
Volgens hoe ik als leek sensitivity begrijp, zou ik juist verwachten dat ze hierdoor harder gaan bij eenzelfde volumesetting. Of wordt dit teniet gedaan door de hogere impedantie van de Wharfedales (8 vs 6 Ohm)?
Wat je doet: sluit het spul ff met fatsoenlijke kabels aan en draai de Audissey setup opnieuw. Die set moet gewoon ingregeld worden en aan zijn speakers wennen. Dan staat ook meteen het niveau goed als er niks afgespeeld wordt.
Je basis klopt nu niet (meer). Daar beginnen, dan verder werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:19:
[...]

Vermoed toch iets met de kabels

[...]
Wat je doet: sluit het spul ff met fatsoenlijke kabels aan en draai de Audissey setup opnieuw.
(Speaker)kabels zorgen niet voor ruis. Ruis wordt veroorzaakt door de versterker zelf of door een apparaat voor de versterker of hooguit door een kabel die een signaal oppikt, dat daarna nog versterkt wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb die ruis ook op mijn pioneer 510. behoorlijk storend. in mute of pauze is hij 100% stil enkel met afspelen van content is er die ruis. Op enige moment de gedachte gehad dat het in de content zou zitten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:08

Jag

Als het echt ruis is als in white noise (de ruis die je hoort als een tuner niet op een radiostation staat afgestemd), kan dat niet door de kabels komen. Elk actief apparaat ruist altijd een beetje. Gevoeligere speakers laten dezelfde ruis harder horen, dus het feit dat je gevoeligere speakers hebt heeft sowieso de ruis harder gemaakt. Desalniettemin heb je hele normale speakers, en zou het normaliter geen enkel probleem moeten zijn. Het is allemaal een kwestie van gain structure: je ingangssignaal moet hard genoeg zijn om duidelijk boven de ruis uit te komen.

Wat voor bron gebruik je? Hoe is dit aangesloten? En staat de bron al maximaal hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
The Eagle schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:19:

Omdat Large niet met de grootte van de speakers te maken heeft maar met het frequentiebereik. Large betekent simpelweg: volledig bereik, en small betekent dat een deel naar een sub (moet) gaan omdat de speakers geen volledig bereik hebben.
Dat weet ik, maar ik doelde meer op waarom de crossover frequentie editeerbaar blijft als de Subwoofer op No staat...
Ray schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:33:
Op enige moment de gedachte gehad dat het in de content zou zitten ???
Nee kan niet. Is ook zonder content. Bv zonder inputs actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Jag schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:35:
Als het echt ruis is als in white noise (de ruis die je hoort als een tuner niet op een radiostation staat afgestemd), kan dat niet door de kabels komen. Elk actief apparaat ruist altijd een beetje. Gevoeligere speakers laten dezelfde ruis harder horen, dus het feit dat je gevoeligere speakers hebt heeft sowieso de ruis harder gemaakt. Desalniettemin heb je hele normale speakers, en zou het normaliter geen enkel probleem moeten zijn. Het is allemaal een kwestie van gain structure: je ingangssignaal moet hard genoeg zijn om duidelijk boven de ruis uit te komen.

Wat voor bron gebruik je? Hoe is dit aangesloten? En staat de bron al maximaal hard?
- Ja het is zowat white noise. Veel fijner dan op een niet bestaand FM station afstemmen.

- Zelfs zonder bron. Gewoon receiver aan zonder meer.

Het gesuis is ook merkbaar minder tot nauwelijks nog hoorbaar als ik de Center en Surrounds op None (uit) zet zodat enkel de Fronts nog aan staan. Of als ik Subwoofer op Yes zet.

Ik heb een opname proberen maken, maar die is niet zo representatief. Klinkt harder dan in werkelijkheid, ook al omdat ik er vlakbij zit, en fluctuerender owv de microfoonpositie terwijl het gewoon stabiel gesuis is.
FWIW: YouTube: YouTube

Nu die Audyssey opnieuw draaien.
Betwijfel of andere kabels (waarvan ik er momenteel niet voldoende meer heb liggen), veel zal helpen, gezien de 2 surrounds hetzelfde geruis laten horen terwijl er 2mm² verschil in kabeldikte tussen zit... En bv Subwoofer op Yes/No zetten, scheelt ook enorm veel.
Kzit dan eerder te denken dat er iets scheelt aan de receiver :/

[ Voor 11% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-10-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Buzz_Fuzz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:50:
[...]

Kzit dan eerder te denken dat er iets scheelt aan de receiver :/
Ja dat lijkt mij ook. Koppel eens gewoon twee speakers aan en luister wat het dan doet. Of koppel je oude speakers weer eens aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

is het ook nog afhankelijk dus van je DSP setting ? wellicht dat die in het pre amp gedeelte ruis toevoegt ? als je hem op direct / stereo zet heb je dan nog steeds ruis ? (probeer dan nu hier direct ook even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
- Audyssey heeft niets geholpen.
- Op Direct / Stereo / Pure Audio hoor ik een relais schakelen en is er idd geen ruis meer.

Met Subwoofer op Yes is het zeker acceptabel, maar het is toch vreemd dat ik verplicht een sub moet aansluiten om geen ruis te hebben? :/

(Audyssey heeft de crossover op 70 gezet trouwens, terwijl Sub op No stond. Why?)

[ Voor 48% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-10-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Buzz_Fuzz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:16:
- Audyssey heeft niets geholpen.
- Op Direct / Stereo / Pure Direct hoor ik een relais schakelen en is er idd geen ruis meer.

Met Subwoofer op Yes is het zeker acceptabel, maar het is toch vreemd dat ik verplicht een sub moet aansluiten om geen ruis te hebben? :/
Dan neig ik ook naar een defect in de DSP van de receiver. Kun je mooi uitsluiten: zet in stereo modus je subwooferinstelling maar eens op LFE+ main. Als ie dan ineens in stereo ook ruist zit het dus in de receiver :)
(Audyssey heeft de crossover op 70 gezet trouwens, terwijl Sub op No stond. Why?)
Omdat Audissey in principe de speakerinstellingen overschrijft. Zal na de run vermoedelijk ook een sub op Yes hebben gestaan (of nog).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Nee, hij vraagt als eerste stap tijdens de setup of je een subwoofer hebt of niet. Heb ik op No gezet, maar toch heeft hij de crossover aangepast. Zie het nut van die setting zonder sub niet in...

Een "LFE+main" setting in stereo modus heb ik niet of wat bedoel je hiermee precies?

Heb m'n vorige speakers ook nog eens aangesloten, ook zij hebben gesuis bij de Sub: No setting.
Denk dat ik dus vrij zeker brakke Wharfedale's kan uitsluiten...

Ruis op een schaal van 0/5:
Direct: 0
Stereo: 1
andere+sub:yes: 2
andere+sub:no: 5
andere+sub:no+center/surround:off: 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:08

Jag

Als je andere speakers op small hebt staan, dan wordt het laag ervan naar de fronts gestuurd indien je sub op no hebt staan.

Verder schakel je met pure direct de DSP uit. Dat scheelt een AD en DA conversie en daarmee ruis. Echter het is wel bijzonder dat dit tot duidelijk hoorbare ruis leidt. Hoe staat je volumeknop? Staat ie niet heel hoog omdat je bron zacht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Voornamelijk getest via PS3. Die heeft geen volumesetting.
Met m'n vorige speakers stond voor film het volume op de receiver op 40-55% en dat was meer dan luid genoeg voor m'n beperkte woonkamer.. Met de wharfedale's nu eerder 50-60%, maar echt extreem hoog kan je dat dus toch niet noemen imo...

EDIT: als ik echt geen hoorbare ruis meer wil op de Sub:No setting, moet het volume op 20%...
Op Sub:Yes, mag hij naar 40-45% voor ik ruis begin te horen. Voor mij zou deze config dus acceptabel zijn. Alleen overwoog ik net de sub van de Onkyo set mee te verkopen met de rest van de speakers en het eens zonder sub te proberen. De Crystal 4.3's gaan namelijk zelf al tot 45-50Hz. Of dat verstandig zou zijn, zonder sub, als voornamelijk film/tv kijker, weet ik nog niet...

[ Voor 47% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-10-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

FeaR

In GoT we trust

Topic afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic, het bleek toch een iets minder kleine vraag dan gedacht :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Buzz_Fuzz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:05:
Voornamelijk getest via PS3. Die heeft geen volumesetting.
Met m'n vorige speakers stond voor film het volume op de receiver op 40-55% en dat was meer dan luid genoeg voor m'n beperkte woonkamer.. Met de wharfedale's nu eerder 50-60%, maar echt extreem hoog kan je dat dus toch niet noemen imo...

EDIT: als ik echt geen hoorbare ruis meer wil op de Sub:No setting, moet het volume op 20%...
Op Sub:Yes, mag hij naar 40-45% voor ik ruis begin te horen. Voor mij zou deze config dus acceptabel zijn. Alleen overwoog ik net de sub van de Onkyo set mee te verkopen met de rest van de speakers en het eens zonder sub te proberen. De Crystal 4.3's gaan namelijk zelf al tot 45-50Hz. Of dat verstandig zou zijn, zonder sub, als voornamelijk film/tv kijker, weet ik nog niet...
Oi, die PS3 als input deed me ineens een lampje branden. Reference volume icm gevoeligheid van de speakers. Draai het reference volume van die PS3 input eens omlaag. Heb je het dan nog? Moet je je algemene volume weliswaar wat hoger zetten, maar das te overzien lijkt me :)

Verder: wat als je test met andere bronnen? Sluit eens een telefoon of ipod aan met een verloopkabeltje. Of stream via bluetooth ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 01-10-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb hier ook nog even getest. optical stereo streamer ingang > geen ruis tijdens afspelen. Dune mediaspeler (geen volume control op hdmi) tijdens films > wel ruis. Via optical out (dus downmix door dune) ook geen ruis.

toch ergens de dsp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat zeg ik, kijk eens naar je referentievolumes. Zie http://www.eu.onkyo.com/d...al_TX-NR525_Nl.pdf#page49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Nee, ik had eigenlijk jag's vraag anders moeten beantwoorden. Toen jag vroeg of m'n input volume voldoende hoog was, had ik gewoonweg moeten zeggen dat er zelfs zonder inputs actief, ruis is, zoals ik eerder al zei. Of m'n PS3 of sat decoder nu op staat of niet.

Maar fwiw: niet alleen op de PS3 input maar ook die van de sat decoder, bv als ik daar een film pauzeer, is er hetzelfde geruis indien Sub:No en center+surround:on.

MAAR: over die referentieniveau's.
Het enige wat ik daarover in de manual vind, heeft te maken met Audyssey Dynamic EQ. Dus daar ff aan geprutst. Als ik Dynamic EQ uitschakel, hoor ik wel een merkbare verbetering in ruis... Schakel ik ook Audyssey zelf van Movie naar Off, hoor ik nog een verdere verbetering. (Het reference level zelf van Dynamic EQ aanpassen, geeft nauwelijks verschil. 0db offset vs 15db offset is licht hoorbaar, maar ik bereik bijlange niet het relatief ruisvrije Sub:yes niveau. Enkel de hele processing uit zetten, geeft substantieel verschil.)

Enkel, met die 2 of zelfs maar 1 van de 2 uit, klinkt het nergens meer naar... :/
Want Dynamic EQ op On doet echt wel wat het beweert... Ook bij lagere volumes blijft de klankbeeld dan merkbaar voller. En met Audyssey op Off klinkt het ook nog eens alsof de boel verkeerd is afgesteld...

Kan een DSP "verslijten"? Of zou dit altijd al zo geweest zijn bij dit model? Het is nu gewoon de eerste keer in 4 jaar dat ik het hoor omdat ik voor de eerste keer ooit de "Subwoofer: No" setting koos...

Als het eigen aan het model lijkt te zijn, tja, dan zullen er nog wel zo zijn. Nu hiervoor een nieuw model gaan uitzoeken is een beetje een dure gok natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 01-10-2017 22:30 ]

Pagina: 1