Vraag

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 00:11
Hallo mede tweakers,

Ik heb in het verleden al eens gekeken naar de mogelijkheid voor zonnepanelen op onze woning, echter zitten we nogal met een lastig dak hiervoor, zie onderstaande foto:

Dak

De hoek van woning is redelijk ideaal te noemen: ZZO, echter is een groot deel van het dak de punt, die verre van ideaal staat. Ik kan zo nergens online een manier vinden om een dak van dit type te simuleren.

Heel veel panelen ga ik niet kunnen plaatsen vermoed ik :(

Aangezien er in dit forum nogal de nodige ervaringsdeskundigen zitten, stel ik de vraag maar eens hier.
Het wordt geen korte termijn plan, maar dan weet ik in ieder geval of ik het idee moet laten vallen of niet...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je woont dus "in de punt" ?
Heb je nog meer dakvlakken? Ook noord? Schuurtje?

Met een kleiner paneel, SF-175 S kan je het wel volleggen misschien?
http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/

Ik vraag me wel af, of het nog "mooi" is, je kijkt altijd tegen de zijkant van de panelen aan en rails.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• EelcoB
Yep, wij wonen in de woning met de punt idd, volleggen bedoel je dan alleen de punt, of ook het "normale" vlak?
De noordkant van het dak is een normaal schuin dak, alleen is dat niet echt de ideale kant naar wat ik begreep, of valt dit in de praktijk wel mee?
De zijkanten en rails zijn eventueel wel in een kleur te spuiten/verven zodat het niet zo meer opvalt ga ik even vanuit.
Het gaat mij meer om het feit of het überhaupt zin heeft ivm schaduwvorming en de niet ideale ligging van de punt. Schuurtje is aanwezig, echter is de helling van dat dak precies de verkeerde kant uit gericht

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Slecht in te schatten hoe groot die punt is. Ik neem aan dat het aan de andere kant het zelfde is?

Ook een positief puntje, je hebt 4 oriëntaties :) dus je zou op 4 plekken een paar paneeltjes kunnen leggen.
Bijv op elke punt 4 sf paneeltjes, kom je toch op een paneel of 16 met een 2000Wac omvormer bijv of een omnik 1500.

Maar het is een wilde gooi hoor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan uit deze tabel "redelijk" halen wat het nog doet op jaarbasis

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Noord op 10 graden helling "doet" altijd nog een 79%
(afhankelijk van schaduw en omringende bebouwing uiteraard, maar onderschat diffuus, indirekt licht niet ;) )

Met SF panelen, kan je al 3 of 4 (of bij uitzondering 5) panelen in 1 string doen en stringen parallel schakelen.
Dus een "x" aantal per kant van je schuine dak, dus je kan eindeloos combineren (max 4 strings per mppt ingang, anders diode mc4 of zekering mc4 gebruiken)
Op een 2x mppt omvormer kan je dus al 8 parallelle strings maken zonder de diodes of zekeringen.
Die 8 strings kunnen dus op oost / west / noord / zuid/ plat liggen. Als alle panelen in 1 string maar dezelfde kant uitkijken.

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2017 18:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat ziet eruit als nieuwbouw.
Kan je de bouwtekeningen (vooraanzicht, zijdoorsnede, ligging met noordpijl) hier posten? Dan hoeven we niet zo te gokken :)
Er zijn gelukkig veel meer mogelijkheden dan de dozenschuivers aandurven, dus het korte antwoord is: ja, het is rendabel op jouw dak. We weten alleen nog niet hoeveel kWh je op kan wekken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• EelcoB
We hebben de woning niet zelf laten neerzetten, en kon dus ook zo de bouwtekeningen helaas niet vinden, vond wel het eea aan info in de documentatie van de aankoop:

Afmetingen woning

De totale diepte van de woning is 8.7m. Even uitgaande van een nokhoogte van ~4m (schatting ivm gemaakte kamer @ 2.8m + vliering waar ik makkelijk kan zitten) zou ik dan op een dakoppervlak van ~29m2 aan de noordkant, hierin zit alleen een klein zolderraampje geplaatst, verder niets.

De voorzijde is een stuk lastiger te berekenen maar even een spoedcursusje sketchup geeft mij ~10.5m2 per dakdeel aan de voorzijde voor zowel punt als normaal deel van het dak, al zit je daar wel met de afvoer van de mechanische ventilatie. Verder is er geen rookafvoer oid aanwezig ivm stadsverwarming.

De kadaster tekening geeft mij de hoek wel redelijk aan:

Ligging perceel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja hoor gewoon vol (laten) gooien met een iets kleiner model zodat je het beter kan uitpuzzelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 07:20
Er zijn zelfs driehoekige panelen te koop, waardoor je dit soort dakvlakken beter kunt vullen.
Kijk eens bij : http://www.axsun.nl/ax/produkte/sonderformen-diagonalblenden
Ik heb niets met die firma te maken, maar ik weet toevallig dat ze zoiets verkopen. Mogelijk zijn er ook anderen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
@Zwerius

Mijn Duits is niet heel goed, maar ik betwijfel of een "ästhetischer Hingucker (ohne elektrische Funktion)" veel stroom op gaat wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Erasmo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:23:
Ja hoor gewoon vol (laten) gooien met een iets kleiner model zodat je het beter kan uitpuzzelen.
Bedoel je dan alleen het dakdeel gericht op het zuiden, dus die met de punt, of ook de noordkant, aangezien het rendement daarvan toch lager zal gaan liggen.

Maargoed, de algemene consensus is dus dat het wel zin heeft, ondanks de vreemde hoeken die ik op het dak heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
toch zijn ze er wel , de driehoekige zonnepanelen

http://www.trienergia.com...O_TRIENERGIA_2017_vs2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Even een heel oude koe uit de sloot halen, maar inmiddels heeft Google ook een redelijk up to date satelliet afbeelding:

Oriëntatie Huis

Aangezien de prijzen van panelen toch wel aardig gedaald lijken te zijn wordt het toch steeds aantrekkelijker om eens te overwegen om wat panelen neer te leggen, alleen is zoals al eerder gemeld het dak niet ideaal voor zonnepanelen.

Het jaarverbruik is momenteel ~4200kwh, aangezien wij geen gasaansluiting hebben, en alles dus electrisch doen.

Uit de vorige reaties bleek al wel dat het altijd wel rendabel is om panelen op het dak te leggen, de vraag is nu dan meer, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Wat let je om een aantal offertes op te vragen bij wat installateurs in de regio? :)
Kom daarna hier terug zodat anderen kunnen meedenken en kunnen schieten op de offertes.
Pagina: 1