Vraag

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Onlangs ben ik op vakantie geweest en zoals velen hier zullen herkennen: je komt thuis met 1000 foto's. Hier zitten veel mislukte foto's tussen of meerdere composities/standpunten. Niet allemaal de moeite waard om verder te bewerken. Maar nu loop ik tegen het volgende aan: hoe kan ik de foto's op een makkelijke en snelle manier langs lopen en bijvoorbeeld een rating geven of een wel/niet en op basis daarvan een set foto's in rawtherapee te laden? De foto's een voor een kopiëren gaat niet snel en openen in rawtherapee kost ook de nodige tijd. Wie o wie heeft een gouden tip? :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Beste antwoord (via NoepZor op 28-09-2017 22:45)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@NoepZor
  • In Lightroom of andere RAW processor alle foto's importeren.
  • Daarna met de pijltjes toets loop je een voor de fotos door en gebruk je de letters P U X (Pick, Unpick, Delete)
  • Begin met alle fotos die je wilt verwijderen en ken ze de letter X toe. Dan kan je ze daarna in bulk verwijderen van de schijf.
  • Hierna ga je met een rating aan de slag. Cijfers 1-5 Ik doe dit meestal in 2 of 3 stappen. De fotos die je leuk/aardig vind krijgen een 1, maar die echt mooi zijn een 2.
  • Selecteer daarna alle foto's met een rating van een 2, en herhaal het proces voor een rating van 3 enz..
  • Uiteindelijk heb je hopelijk een handje vol foto's die er echt tussen uit springen, en die je misschien wel wilt schowcasen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 28-09-2017 17:40 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RT heeft ook een soort culling-view waarbij je alle foto's kan doorlopen en kleur/sterren geven. XNView heeft ook een basic culling gedeelte dat redelijk werkt (freeware). De kampioen in culling is echter Photo Mechanic (betalend).

Zie ook Het grote alternatieve raw-converters topic!

[ Voor 10% gewijzigd door moozzuzz op 28-09-2017 16:16 ]

Verwijderd

Met pijltje naar rechts, en de juiste foto gewoon openen met rechtermuisklik? :P

De juiste foto's bewerk je en sla je op.

• NoepZor
  • Nu online
Dank voor de antwoorden, de term 'culling' is voor mij nieuw, maar dit lijkt wel wat betere resultaten te leveren in Google :) via windows viewer kun je geen ratings / tag / whatever geven. Dit vind ik wel handig zodat je op een later moment verder kunt met 'ontwikkelen' zonder de foto's opnieuw langs te gaan om te kijken welke ook alweer de goede was :)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29

Rannasha

Does not compute.

Ik importeer de hele meuk in Lightroom, met de optie "render 1:1 previews". Op die manier krijg je previews op 100% formaat, zodat je snel kunt bladeren en inzoomen om details te bekijken. Dit proces kost best wat tijd, dus dat zet ik gewoon aan op een rustig moment en ga dan eerst een tijdje wat anders doen.

Zodra het allemaal klaar is, kan ik vrij rap door de selectie heen bladeren en allerlei tags, kleurcodes en ratings aan de foto's hangen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@NoepZor
  • In Lightroom of andere RAW processor alle foto's importeren.
  • Daarna met de pijltjes toets loop je een voor de fotos door en gebruk je de letters P U X (Pick, Unpick, Delete)
  • Begin met alle fotos die je wilt verwijderen en ken ze de letter X toe. Dan kan je ze daarna in bulk verwijderen van de schijf.
  • Hierna ga je met een rating aan de slag. Cijfers 1-5 Ik doe dit meestal in 2 of 3 stappen. De fotos die je leuk/aardig vind krijgen een 1, maar die echt mooi zijn een 2.
  • Selecteer daarna alle foto's met een rating van een 2, en herhaal het proces voor een rating van 3 enz..
  • Uiteindelijk heb je hopelijk een handje vol foto's die er echt tussen uit springen, en die je misschien wel wilt schowcasen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 28-09-2017 17:40 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• NoepZor
  • Nu online
Dank! Klinkt inderdaad als een handige werkwijze. Ik heb helaas geen (lees: officieel) lightroom, vandaar dat ik RawTherapee heb geïnstalleerd. Die kan en mag ik gratis en zonder gevolgen gebruiken.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 17:10

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Photomechanic is de bom, inmiddels heb ik zelfs een logitech gamepad die ik nog rond had slinggeren ingezet, pijltjes om door de foto’s heen te browsen en de trigger buttons voor de verschillende ratings. Sneller en soepeler dan dat bestaat niet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als TS nu ook al geen legale Lightroom versie draait en daarom nu RawTherapee draait wekt dat bij mij niet bepaald de indruk da hij 150 euro wil betalen voor PhotoMechanic, al ben ik het helemaal met je eens.

FastStone image viewer wordt hier ook wel eens genoemd als gratis alternatief.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• NoepZor
  • Nu online
Ik heb nu de proefversie van Photo Mechanic geïnstalleerd en werkt inderdaad erg snel. Deze laat hoge resolutie previews zien welke snel door te bladeren zijn. Dit krijg ik in Raw Therapee niet voor elkaar. Of het zijn kleine thumbnails of ze moeten in de editor geopend worden, wat steeds een aantal seconden duurt. Het enige jammere is inderdaad dat het Photo Mechanic zo veel geld kost. Te veel voor een simpele vakantiefotograaf zoals ik :)

Ik ben in ieder geval voor nu even geholpen :) Ik heb mijn collectie van 1115 foto's weten te reduceren tot 172. Hier moet ik de echte toppers nog uitfilteren.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Misschien bekend, maar een simpele tip voor JPEG en RAW schieten: Als ik thuiskom na vakantie, heb ik ook 1.000 - 1.500 foto's en daarvan kunnen er gelijk een hoop weg. Soms schiet je onscherp, en soms schiet je dubbel omdat je dacht dat de eerste onscherp zou zijn. In de voorselectie gooi ik zo 40% weg... (ook mislukte composities en dergelijke)

Ik heb ooit twee dos bestanden gedownload, die samen KILLNEF vormen. Ik heb ze samen op mijn bureaublad in een apart mapje staan, en als ik een serie foto's importeer loop ik de JPEGs door, en delete gelijk een groot aantal. Gewoon via de windows foto-viewer. Dan kopieer ik de twee bestanden er bij in dezelfde map als de foto's, dubbelklik "start_here.bat", en alle RAW bestanden die orphan zijn, zijn ook verdwenen.

De bestanden:

code: killnef.bat
1
2
3
4
@ECHO OFF
IF EXIST %1.jpg echo %1.jpg exists, skipping
IF NOT EXIST %1.jpg ECHO No %1.jpg, deleting
IF NOT EXIST %1.jpg DEL %1.nef

code: start_here.bat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@ECHO OFF
ECHO Deletes orphan NEF-files in this directory:
CD
ECHO (That are NEF-files without corresponding .jpeg-file)
ECHO.
ECHO Press Ctrl-Break to stop or
PAUSE
FOR %%f in (*.NEF) do CALL KILLNEF.BAT "%%~nf"
ECHO ALL DONE
PAUSE

Gaat supersnel, en werkt ook onder Win10. Dit is dus niet voor de uiteindelijke selectie, maar een groffe voorselectie.
Pagina: 1