Toon posts:

Hulp met set-up glasvezelverbinding!?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben best een leek op dit gebied.. alvast excuus daarvoor

Dit is het verhaal...

Ik heb een appartement gekocht en hierop een glasvezel abbonement afgesloten..
Glasvezelmodem netjes binnengekomen met toebehoren, routertje gehaald (eminent).
Toen alles aangesloten en alles doet het prima, tv en wifi!

Nu zit ik alleen met het volgende :

Aangezien ik best een stevige ps4 gamer ben wil ik altijd bekabeld gamen..
Nu is het geval dat mijn modem en router in de meterkast staan, en de vorige bewoner vanaf de meterkast naar de woonkamer maar 1 utp kabel heeft getrokken..

Dus ik dacht slim te zijn ( misschien mega dom) ik haal zo'n gigabit switch..
Dat dus gedaan meterkast-modem-router-utp kabel naar de woonkamer (tv) -switch- en van daaruit een utp kabel naar de tv encoder en een utp kabel naar de ps4..

Tv doet het gewoon .. ik krijg alleen geen bekabeld internet op de ps4!

Excuus voor het wazige verhaal maar ik heb mijn best gedaan..

Ik hoop dat iemand hier er wat mee kan, en misschien met een andere opzet dit werkend kan krijgen, of misschien dat het niet mogelik is.. kortom hulp word erg op prijs gesteld!

Ps: er is geen mogelijkheid een extra utp kabel vanaf de router naar de woonkamer (tv) te trekken

Alvast bedankt

Dit is trouwens de switch;

https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:00:
Dus ik dacht slim te zijn ( misschien mega dom) ik haal zo'n gigabit switch..
Dat dus gedaan meterkast-modem-router-utp kabel naar de woonkamer (tv) -switch- en van daaruit een utp kabel naar de tv encoder en een utp kabel naar de ps4..
Dikgedrukte snap ik niet helemaal.
Er loopt 1 utp vanaf de meterkast en deze sluit je aan op de tv en vanuit daar op de switch?

Zo ja, kabel vanaf de router rechtstreeks op de switch aansluiten en vanuit de switch 3 kabels richting: tv, decoder en ps4

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Ja beetje onduidelijk inderdaad !

Ik bedoel dat daar de kabel uit de muur komt..

En daar heb ik gelijk de switch op aangesloten..

En dan blijkt dat ik wel tv heb maar geen internet op de ps4

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 07:24 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welk modem heb je gekregen van de internetprovider en welke router heb je er precies achter gehangen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu niet thuis dus ik zal vanavond even kijken welk typenummers het zijn !
Alvast bedankt

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:59
Sluit de router eens op die kabel aan en ga dan naar je tv en je ps4. En dan geen switch ertussen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:46
Meestal wordt het TV signaal over een ander VLAN verstuurd dan je 'Internet/bekabeld LAN' gedeelte. Je zal dan aan een die VLAN tagging (trunking) ondersteund :)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Uitgerekend die TPLink switch 105 heeft wel vaker problemen...
https://forum.kpn.com/internet-9/switch-advies-306706
edit: ook hier problemen met die 105
Internet én TV over één UTP?
Wel omgekeerd, geen TV en wel internet.
Maar toch... wel die 105 weer.

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 28-09-2017 07:39 ]

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Wie is je internet provider?

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou inderdaad proberen wat Maarten zegt, Router op de utp hangen, dus verhuizen van de meterkast naar de woonkamer. En vervolgens alles op je router aansluiten zonder switch.

Dus de bestaande UTP wat je nu hebt, gebruiken voor de verbinding tussen Router en Glas NT. ( WAN gedeelte )

• _Johannn_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 13:58
SniperGuy schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:33:
Meestal wordt het TV signaal over een ander VLAN verstuurd dan je 'Internet/bekabeld LAN' gedeelte. Je zal dan aan een die VLAN tagging (trunking) ondersteund :)
Ik heb zelf Vodafone en op de glasvezel modem zitten 4 poorten, 2 daarvan zijn voor tv en 2 voor internet. Wat ik gedaan heb is vanaf de glasvezel modem 2 netwerkabels door naar de woonkamer getrokken door de pijp waar voorheen de coax lag.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:46
_Johannn_ schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:45:
[...]

Ik heb zelf Vodafone en op de glasvezel modem zitten 4 poorten, 2 daarvan zijn voor tv en 2 voor internet. Wat ik gedaan heb is vanaf de glasvezel modem 2 netwerkabels door naar de woonkamer getrokken door de pijp waar voorheen de coax lag.
Makkelijker is:
  • Switch met ondersteuning voor VLAN tagging (dot1q is een bekend trunking protocol)
  • Vanaf het glasvezelmodem TV poort aansluiten op de Switch en poort toewijzen aan TV VLAN
  • Vanaf het glasvezelmodem Internet poort aansluiten op de Switch en poort toewijzen aan INET VLAN
  • Een dot1q Trunk uplink naar 2e switch maken om daar de trunk weer te splitsen in access poorten t.b.v. TV VLAN en INET VLAN

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd Welkom op Tweakers.

Zoals andere ook aangeven: Geef even aan welke provider je gebruikt. Daarmee kunnen we namelijk bepalen of het TV signaal en internet signaal over twee of één kabels gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 28-09-2017 08:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is internet van caiway..

En er is inderdaad een aparte poort voor internet (poort 1) en voor tv (poort 2)

Zo staat het ook in de handleiding

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd als je dit over één kabel wilt laten lopen, zul je gebruik moeten maken van 2 switches met VLAN ondersteuning (ook wel Managed Switch genoemd), zoals @SniperGuy ook in het kort beschrijft. De switch die jij nu gekocht hebt heeft daar in ieder geval geen ondersteuning voor.

Is het mogelijk om jou ene UTP kabel te vervangen voor twee kabels? Loopt deze bijvoorbeeld gewoon door een PVC pijp?

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 28-09-2017 13:59 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
Waarom is het trekken van een 2e kabel geen optie als ik vragen mag? De eerste ligt er toch ook al?
Pagina: 1