Internet én TV over één UTP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655671

Topicstarter
Momenteel zit ik met het volgende probleem: ik wil graag op zolder en een tv-signaal en een internetsignaal (voor Playstation 4) over één UTP-kabel. Een extra kabel doortrekken is geen optie. De situatie is lastig door de manier van installeren van Telfort. Zij hebben een Genexis Modem geïnstalleerd i.c.m. een Sitecom-router. Vanaf de modem gaat er een kabel naar de router (voor internet) en een kabel (tv-signaal) naar een splitter om beneden en boven te voorzien van signaal. Bij de installatie door een Telfort-monteur is ons verteld dat dit niet anders gaat.

Nu blijkt iemand bij ons de straat (met KPN) het volgende te hebben: een glasvezelkastje i.c.m. een Experia Box V8. Van het kastje naar de Experia loopt één UTP-kabel. Dat heeft als groot voordeel dat vanaf de router (Experia Box) gesplit kan worden met een kabel die zowel internet als een tv-signaal doorgeeft.

Nu is mijn vraag of ik in mijn situatie hetzelfde kan realiseren als de KPN-klant. Ik heb verschillende splitters liggen en ook nog een Experia Box V8 van het vorige abonnement. Deze kan ik nu niet gewoon aansluiten omdat er vanaf de Genexis Modem twee kabels lopen, internet en tv. De Experia Box heeft maar een WAN-poort.

Zijn er ideeën voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:59
Je kunt switches met vlans gebruiken of wellicht een powerline oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 22:07
Als je het kabel signaal (TV antenne, analoog en dvbc en fm radio ) niet gebruikt uit het genexis kastje kun je overwegen op het nieuwe pakket van telfort over te stappen, dat is hetzelfde als KPN, 1 euro duurder per maand met 2 TV ontvangers als het huidige pakket dat je hebt. Je hoeft dan niet met vlan switches of powerline adapters aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 11:27
Had je dit al gezien?
Met de TV verbindingsset sluit je Interactieve TV aan, zonder dat het nodig is lange kabels door je huis te trekken. De verbindingsset bestaat uit twee adapters die je in het stopcontact kunt stoppen. Het internetsignaal voor je tv kan op deze manier, vanaf je modem, worden verzonden over het elektriciteitsnetwerk van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 10:43
Ga je nou echt iemand die een UTP kabel reeds heeft liggen een powerline oplossing aanraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 10:23
Bij de powerline varianten moet je ver weg blijven als je het met UTP op kunt lossen. Je kunt idd gaan werken met vlan's maar wat je ook zou kunnen doen is je kabel "splitsen". Voor een 100mbit verbinding heb je maar 4 aders nodig namelijk. Zie http://www.instructables....-Ethernet-%22splitter%22/ voor een voorbeeld.

Het beste is natuurlijk om er gewoon een extra kabel naast te trekken maar als dat niet kan dan kan het niet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
IceM schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:35:
maar wat je ook zou kunnen doen is je kabel "splitsen". Voor een 100mbit verbinding heb je maar 4 aders nodig namelijk. Zie http://www.instructables....-Ethernet-%22splitter%22/ voor een voorbeeld.

...

Het beste is natuurlijk om er gewoon een extra kabel naast te trekken maar als dat niet kan dan kan het niet.
Een extra kabel is het beste, maar in de praktijk zijn de VLAN's net zo goed. Een kabel splitsen zou ik zelf niet doen. Een stuk UTP waar de twists niet precies in zitten vraagt om storingen.

Voor nieuwe aankopen zou ik altijd VLAN's aanraden:Voor een meerprijs van 50% heb je switches die VLAN's ondersteunen en SGMP snooping doen. De SG105E gaat goed om met multicast. Mijn oude sweex switch niet (N=1, dit is een mening en zegt dus niets).

En als er later een TV bij komt moet er alleen een poort goed ingesteld worden en kan de kabel er in. Bij domme switches moet je parallelle infrastructuur voor TV kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 08-02-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61075

Ik maak gebruik van 2 Linksys routers (E3000 & E2000) die als switch/AP werken met DD-WRT om zo het internet- en IPTV-signaal te scheiden via VLANS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:02

DjVe

Hatsaflats!

Utp splitsen werkt prima. Heb dit bij een vriend gedaan en dat werkt al twee jaar zonder enig probleem. Ik heb niet de kabel gesplitst, maar heb met koppelstukjes en wat losse kabel een nette y-splitter aan beide zijdes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joop99 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 02:44:
Als je het kabel signaal (TV antenne, analoog en dvbc en fm radio ) niet gebruikt uit het genexis kastje kun je overwegen op het nieuwe pakket van telfort over te stappen, dat is hetzelfde als KPN, 1 euro duurder per maand met 2 TV ontvangers als het huidige pakket dat je hebt. Je hoeft dan niet met vlan switches of powerline adapters aan de slag
Ik kan dit nieuwe abonnement zo gauw niet vinden op internet. Heb je een linkje?
ANdrode schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:55:
[...]

Een extra kabel is het beste, maar in de praktijk zijn de VLAN's net zo goed. Een kabel splitsen zou ik zelf niet doen. Een stuk UTP waar de twists niet precies in zitten vraagt om storingen.

Voor nieuwe aankopen zou ik altijd VLAN's aanraden:Voor een meerprijs van 50% heb je switches die VLAN's ondersteunen en SGMP snooping doen. De SG105E gaat goed om met multicast. Mijn oude sweex switch niet (N=1, dit is een mening en zegt dus niets).

En als er later een TV bij komt moet er alleen een poort goed ingesteld worden en kan de kabel er in. Bij domme switches moet je parallelle infrastructuur voor TV kopen.
Van VLAN's heb ik al eerder gehoord. Ik heb redelijk wat kennis van computers e.d., maar hoe werkt zo'n VLAN dan precies? Iemand die dat simpel uit kan leggen aan de hand van mijn situatie?

In ieder geval al hartstikke bedankt voor al deze reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 655671 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:22:
Van VLAN's heb ik al eerder gehoord. Ik heb redelijk wat kennis van computers e.d., maar hoe werkt zo'n VLAN dan precies? Iemand die dat simpel uit kan leggen aan de hand van mijn situatie?
Je kan VLAN's zo'n beetje zien als meerdere losstaande verbindingen via één poort. Het is niet heel simpel.
Er wordt hier vaak gelinked naar de uitleg van netwerkje.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 09:42
Bij KPN zou het gewoon over die ene UTP kabel kunnen. Ze laten het tv-signaal niet meer over een apart VLAN lopen.

Bij mij thuis loopt er vanaf de experiabox dan ook 1 UTP kabel naar mijn switch.
Vanuit mijn switch worden de TV's en computers aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 22:07
Anoniem: 655671 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Ik kan dit nieuwe abonnement zo gauw niet vinden op internet. Heb je een linkje?

[...]
@RuudTilburg
Dat is gewoon het huidige glasvezel abonnement van Telfort, als je belt dan zetten ze het om in een paar weken.
https://internetshop.telfort.nl/glasvezel-alles-in-1/

[ Voor 0% gewijzigd door joop99 op 08-02-2015 14:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:34
Ik had hetzelfde probleem als bij jou. Ik heb in de huiskamer de Amino van Telfort staan en daarnaast ook een HTPC die van internet moet worden voorzien. Ik had ook al een UTP kabel liggen.

Ik heb het opgelost, zoals hierboven ook al wordt gesuggereerd, door de 8 aders van die ene UTP kabel te splitsen over 2x4 aders. Zo maak je dus 2 100mbit UTP kabels over 1 kabel.

Wat je dan doet is van de 8 aders maar 4 aders gebruiken. Namelijk nummer 1,2,3 en 6. Dus 4 aders voor TV, 4 aders voor internet.
Je houdt dan maar 100Mbit per verbinding over. Voor TV meer dan voldoende. Voor internet voldoende, mits je abonnement lager is dan 100 Mbit, of je accepteert op zolder een "langzamere" verbinding.

Werkt hier perfect

[ Voor 4% gewijzigd door Blackouts op 08-02-2015 15:12 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Ik zou ook voor de UTP splits (2x 4 aders) gaan. De snelheid wordt beperkt naar 100Mbit, maar dat is meer als voldoende voor een Playstation en TV. Daarnaast is het ook bij verre de goedkoopse oplossing. Je hebt immers maar 4 RJ45 connectors nodig. (A 5 cent)

Ik heb heb het zelf jaren gebruikt en er is nooit een pakketje gedropped. Dat het einde niet helemaal correct meer getwist is maakt echt geen drol uit voor 100Mbit.

[ Voor 24% gewijzigd door OverSoft op 08-02-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bramv82 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:11:
Ik had hetzelfde probleem als bij jou. Ik heb in de huiskamer de Amino van Telfort staan en daarnaast ook een HTPC die van internet moet worden voorzien. Ik had ook al een UTP kabel liggen.

Ik heb het opgelost, zoals hierboven ook al wordt gesuggereerd, door de 8 aders van die ene UTP kabel te splitsen over 2x4 aders. Zo maak je dus 2 100mbit UTP kabels over 1 kabel.

Wat je dan doet is van de 8 aders maar 4 aders gebruiken. Namelijk nummer 1,2,3 en 6. Dus 4 aders voor TV, 4 aders voor internet.
Je houdt dan maar 100Mbit per verbinding over. Voor TV meer dan voldoende. Voor internet voldoende, mits je abonnement lager is dan 100 Mbit, of je accepteert op zolder een "langzamere" verbinding.

Werkt hier perfect
Dus jij hebt zo'n splitter gemaakt en de twee uiteindes doe je in de glasvezel modem van Telfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Anoniem: 655671 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:19:
[...]

Dus jij hebt zo'n splitter gemaakt en de twee uiteindes doe je in de glasvezel modem van Telfort?
Je krijgt dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/cablesonline/NETWORK12.JPG
hier is eventueel een video

Van de kabel die door je muur naar je zolder gaat (op het plaatje de lange rode kabel) maak je eigenlijk 2 kabels. Aan beide uiteinden van die kabel moet je dus zon utp Y splitter plaatsen. Beneden bij de modem trek je 1 kabel voor je internet naar die splitter en 1 kabel voor je tv. Boven doe je hetzelfde.

Die splitters zijn overigens ook voor een paar euro te koop.

Het enige nadeel hieraan is dat dit een verbinding van max 100mbit oplevert, voor hogere snelheden zijn alle 8 aders in de UTP kabel nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door IceM op 08-02-2015 18:00 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@IceM
Werkt deze constructie ook als er verschillende splitters worden gebruikt? Onze situatie is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SjRmpCn.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 655671 op 08-02-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Ik ging er vanuit dat alle kabels vanuit de meterkast naar de verschillende aansluitpunten gingen. Als ik jou plaatje bekijk lijkt dat niet het geval. Ik neem aan dat die splitters die je zelf hebt getekend gewoon switches zijn en dat er dus vanuit de woonkamer alleen TV is en dat er 1 kabel naar de 1e etage loopt die is aangesloten op een switch in de woonkamer (waar alleen TV is?).

De Y splitter die ik heb voorgesteld doet niets meer als van 1 kabel twee maken. Je kunt er dus twee "signalen" opzetten. Daarom moet je ook aan beide kanten zo'n splitter plaatsen. Mijn idee was alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DgTA86j.png

Met je huidige situatie lijkt dat dus niet te kunnen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-06 00:20

NeHoX

Gamer + PV

In plaats van de easy way out zou ik als ik jou was je kennis verbreden en 2 switches met VLAN ondersteuning kopen. Altijd handig en je leert er veel van!

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 09:35

ZeroCode

Woopie

Wat je ook doet, neem geen tv verbindingset. Tenzij je graag op 8 a 9 mbit wil blijven hangen en storingsgevoelig wil worden.

Mijn ervaring:
Ons huis is 4 jaar oud ( nieuwbouw ) en ik had 1 verbindingset tussen de meterkast en de eerste verdieping. De verbinding was dermate slecht dat ik eigenlijk bijna niet meer achter de computer zat. Het is ook niet echt stabiel, het kan maar zo zijn dat je ineens een enorme latency hebt.

Gewoon proberen je huidige ethernet kabel te splitsen of desnoods een aparte vlan, dat geeft je veeeeeeel meer plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-05 18:45
Om in te haken op dit topic, bij ons in het huishouden zijn we geen fan van die powerline-apparatuur. We willen dus vermijden deze te gaan gebruiken. Hierna stuiten wij ook op de zelfde situatie als RuudTilburg.

Wel hebben we naar de woonkamer (waar de tv staat) één utp kabel (CAT 6) lopen. Deze geeft momenteel internet van onze router door naar een volgende router (deze fungeert enkel als switch en wifi access point). In de nabije toekomst (over twee weken) krijgen wij ook Telfort Glasvezel.

In eerste instantie willen we ook een managed switch gaan gebruiken om te kijken of we twee verschillende type verbindingen over een utp kabel kunnen gooien. Volgens mij doe je dan het IPTV signaal tagged over een eigen vlan en het internet signaal over een eigen vlan (untagged?).

Eigenlijk wordt de situatie zoals IceM aangeeft, maar dan in plaats van de y-splitter worden er switches gebruikt. Het voordeel hier van lijkt me dat je toch de stabiliteit van een gigabit kabel houdt en dat je dit een maal configureert en daarna voor een tijd vergeet.

Kan iemand deze theorie bevestigen en mogelijk vertellen of dit in de praktijk ook zo werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:28
Die splitters zijn feitelijk de fysieke werkelijkheid van vlans. Alleen neem je dus hierbij voor lief dat je niet meer wenst dan 100Mbit/s. Wil je wat leren over vlans (en dat is echt niet lastig) dan koop je twee van die managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:34
Anoniem: 655671 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:19:
[...]

Precies. Splitter, en dan 1 uiteinde op de internet aansluiting en het andere uiteinde op de tv aansluiting van de modem.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

joenevd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:41:
Bij KPN zou het gewoon over die ene UTP kabel kunnen. Ze laten het tv-signaal niet meer over een apart VLAN lopen.

Bij mij thuis loopt er vanaf de experiabox dan ook 1 UTP kabel naar mijn switch.
Vanuit mijn switch worden de TV's en computers aangesloten.
Is dit werkelijk zo? ik heb verdorie 2 up kabels lopen trekken naar zolder omdat ik daar Tv en een extra accesspoint moest hebben. Dat had dus ook gewoon via 1 utp kabel gekunt?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Sircuri schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:31:
[...]

Is dit werkelijk zo? ik heb verdorie 2 up kabels lopen trekken naar zolder omdat ik daar Tv en een extra accesspoint moest hebben. Dat had dus ook gewoon via 1 utp kabel gekunt?
Zeker. Dit was voorheen wel met aparte vlans ingeregeld. Maar met de laatste firmwares is dit niet meer het geval. Dit gaf de monteur aan die het kwam aansluiten. Toen ik later dit uittestte klopte zijn verhaal.
Ik heb een Experiabox v8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

* Freee!! moet dit maar even in de gaten houden, binnenkort gaat dat probleem hier ook spelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost: Telfort zet over enkele weken het abonnement over en dat wordt er een nieuwe modem geïnstalleerd. Die modem heeft maar één UTP. Ben nog goedkoper uit ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

joenevd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:25:
[...]

Zeker. Dit was voorheen wel met aparte vlans ingeregeld. Maar met de laatste firmwares is dit niet meer het geval. Dit gaf de monteur aan die het kwam aansluiten. Toen ik later dit uittestte klopte zijn verhaal.
Ik heb een Experiabox v8.
Helaas blijken niet alle switches geschikt om het itv signaal zomaar door te geven. Ik heb vandaag een TP-LINK TL-SG105 gekocht en die werkt dus niet. Dus let daar op.
Echter heb ik wel van KPN een gratis switch gekregen. Een netgear. Welk type weet ik nog niet, maar dat is wellicht iets om te onthouden voor anderen die ook graag een switch willen plaatsen. Wordt binnen 2 werkdagen geleverd. Dus nog even afwachten.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Sircuri schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:25:
[...]

Helaas blijken niet alle switches geschikt om het itv signaal zomaar door te geven. Ik heb vandaag een TP-LINK TL-SG105 gekocht en die werkt dus niet. Dus let daar op.
Echter heb ik wel van KPN een gratis switch gekregen. Een netgear. Welk type weet ik nog niet, maar dat is wellicht iets om te onthouden voor anderen die ook graag een switch willen plaatsen. Wordt binnen 2 werkdagen geleverd. Dus nog even afwachten.
Dat vind ik wel typisch. Misschien dat je een switch moet hebben die wel vlans ondersteund?
Zelf heb ik ook een TP Link switch (TP-Link TL-SG1016DE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Die SG105 is inderdaad een unmanaged switch, maar dat moet niet uitmaken. Er is kennelijk iets in de switch van dit type dat geen streams kan doorgeven. De verbinding hapert en blijft om de paar seconden hangen. Dus het ligt niet aan het unmanged type, maar echt aan dit type switch van TP-LINK.

Ik zie dat die TL-SG1016DE wel een managed switch is. Nou ja, nu krijg ik er gratis 1 van KPN :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

haperende verbinding .... klinkt meer als een slechte utp kabel

heb je je aan de tia 568(b) standaard gehouden ?

https://www.google.nl/sea...cQ_AUoAQ&biw=1366&bih=641

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Nee hoor, geen slechte kabels. Het zijn dezelfde kabels alleen toen met een extra switch er tussen. Kabels zijn dus prima. Maar goed, even zoeken op internet op iTV en deze TP-link switch en je weet genoeg.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok, maar geef ook eens antwoord op de vraag..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hier gaat het signaal van de experiabox v8 direct naar een 3com switch (daarachter diverse pc's) vanuit daar naar een kpn switch en daar zit tv en mediaspeler op. Werkt prima dus terwijl er een extra switch tussen zit voordat de kpn switch komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Fish schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:37:
ok, maar geef ook eens antwoord op de vraag..
Deze kabels heb ik niet zelf gemaakt, maar komen zo uit een zakje :) CAT6 kabels. Ik neem dus aan dat de bekabeling goed zit. Of snap ik je vraag niet helemaal?

@Ray: Ja precies, dat was ook de reden dat ik gewoon een switch gekocht had. Volgens de beschrijvingen moest het gewoon kunnen werken. Helaas zijn dan toch niet alle typen switches geschikt. Heb nu een NetGear gekregen van KPN en die doet het perfect.

[ Voor 28% gewijzigd door Sircuri op 28-04-2015 15:08 ]

Signature van nature

Pagina: 1