Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dionpeters
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
Beste tweakers,

Na gister mijn onderdelen voor de game pc binnen heb gekregen ging ik vol enthousiasme mijn pc in elkaar zetten. Ik was klaar met het in elkaar zetten, en zette natuurlijk de pc aan. Alle fans gingen draaien en het EZ Debug Led lampje van de CPU sprong aan, en bleef aan. Ik heb hierna alles nogmaals na geken met een vriend van mij en alles leek goed te zitten.

Vandaag contact gezocht met de leverancier van mijn spullen en hun sturen mij door naar de fabrikant. Dus ik wou het graag nog even hier proberen. Nu is mijn vraag of jullie enig idee hebben hoe ik dit kan oplossen.

Specs:
MSI B350 PC Mate
Ryzen 1600
GTX 1060 Armour
1x Corsair 8GB 2666mhz RAM
Seasonic 520watt voeding.

[ Voor 92% gewijzigd door dionpeters op 27-09-2017 15:41 ]

Alle reacties

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-11 02:41

JesseMacaw

Electronicafanaat

Wacht dacht van het doorwerken van dit topic? Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter is niet voor niets een sticky in dit forum!

En voordat je naar de fabrikant gaat: als je de problemen weet te herleiden tot één component, en je hebt de schade niet zelf veroorzaakt bij het bouwen maar het is een fabrikagefout, heb je met de fabrikant niets te maken. Dan moet de winkel onder garantie je product vervangen of repareren, hoe graag ze ook zouden willen dat je naar de fabrikant stapt.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Hoelang heb je gewacht met booten?
De eerste boot van Ryzen kan akelig lang duren.

Maar mocht er iets kapot zijn, dan koppel je dat door naar de winkel of shop waar je hem gekocht hebt en niet naar de fabrikant.

Je hebt namelijk met de winkel een overeenkomst en niet met de fabrikant.

• dionpeters
CryRaven schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:10:
Hoelang heb je gewacht met booten?
De eerste boot van Ryzen kan akelig lang duren.

Maar mocht er iets kapot zijn, dan koppel je dat door naar de winkel of shop waar je hem gekocht hebt en niet naar de fabrikant.

Je hebt namelijk met de winkel een overeenkomst en niet met de fabrikant.
Ik heb hem nu net aangesloten en aangezet hij is momenteel aan het draaien. Maar het raarste vind ik dat de ez debug led van mijn CPU blijft branden is dit normaal?

• CryRaven
dionpeters schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:15:
[...]

Ik heb hem nu net aangesloten en aangezet hij is momenteel aan het draaien. Maar het raarste vind ik dat de ez debug led van mijn CPU blijft branden is dit normaal?
Volgens mij niet.

Als hij echt niet wil booten kan je even kijken of je echt alles goed hebt aangesloten, waaronder de cpu power kabel.

Als dat goed is, kijk even of de cpu goed in zijn socket ligt en dat er geen verbogen pinnen zijn.

Het kan eventueel ook aan het geheugen liggen, staat hij op de lijst van ondersteund geheugen van het moederbord?

• dionpeters
CryRaven schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:19:
[...]

Volgens mij niet.

Als hij echt niet wil booten kan je even kijken of je echt alles goed hebt aangesloten, waaronder de cpu power kabel.

Als dat goed is, kijk even of de cpu goed in zijn socket ligt en dat er geen verbogen pinnen zijn.

Het kan eventueel ook aan het geheugen liggen, staat hij op de lijst van ondersteund geheugen van het moederbord?
Ik zie nu dat mijn ram 2666mhz is terwijl in het boekje staat dat er tot 2400mhz ondersteund wordt er hoger gegaan kan gaan worden door middel van een overklock. De build heb ik uit het forum van tweakers gehaald en ging er dus vanuit dat alles goed zou werken, zou dit het kunnen zijn?

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 14:54
dionpeters schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:30:
[...]

Ik zie nu dat mijn ram 2666mhz is terwijl in het boekje staat dat er tot 2400mhz ondersteund wordt er hoger gegaan kan gaan worden door middel van een overklock. De build heb ik uit het forum van tweakers gehaald en ging er dus vanuit dat alles goed zou werken, zou dit het kunnen zijn?
Dat kan het niet zijn. je moederbord maakt er automatisch een lagere MHZ van. Hij zou gewoon moeten booten op een lagere frequentie (die je eventueel later weer kan overclocken) omdat je CPU lampje brand lijkt het een probleem met je cpu.

Check of je voeding kabels allemaal goed zijn aangesloten op het moederbord (24 pin en 4 pin) daarnaast goed kijken of je cooler goed is aangesloten op het moederbord. zie je de fan draaien van je cooler?

• dionpeters
tommymeerNL schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:01:
[...]

Dat kan het niet zijn. je moederbord maakt er automatisch een lagere MHZ van. Hij zou gewoon moeten booten op een lagere frequentie (die je eventueel later weer kan overclocken) omdat je CPU lampje brand lijkt het een probleem met je cpu.

Check of je voeding kabels allemaal goed zijn aangesloten op het moederbord (24 pin en 4 pin) daarnaast goed kijken of je cooler goed is aangesloten op het moederbord. zie je de fan draaien van je cooler?
Alle kabels zijn goed aangesloten (zie linkjes voor foto's). De fan van de koeler draait inderdaad.

https://gyazo.com/45817b1bfaaaaa234a550755873c583c
https://gyazo.com/58e0d8867989ac0c53c489e0b82d9450

[ Voor 88% gewijzigd door dionpeters op 27-09-2017 14:12 ]

• CryRaven
Al op verbogen pinnen gecheckt onder de cpu?

• dionpeters
CryRaven schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:07:
Al op verbogen pinnen gecheckt onder de cpu?
Yes, ook al gedaan. Nu heb ik de CPU ingepakt en klaar voor verzending gemaakt om naar de leverancier te gaan. Hun gaan voor mij een coulance naar AMD sturen.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 22:31

Harrie

NederVlaming

Ik zie maar 1 RAM latje. Zit dat in het juiste slot? Soms is dat belangrijk, geen idee of dat hier ook het geval is.

• CryRaven
dionpeters schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:36:
[...]

Yes, ook al gedaan. Nu heb ik de CPU ingepakt en klaar voor verzending gemaakt om naar de leverancier te gaan. Hun gaan voor mij een coulance naar AMD sturen.
Ik zou daar nog even mee wachten, de kans is groot dat het wat anders is, cpu's gaan niet zo snel kapot, dat is vrij zeldzaam.

• dionpeters
Harrie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:40:
Ik zie maar 1 RAM latje. Zit dat in het juiste slot? Soms is dat belangrijk, geen idee of dat hier ook het geval is.
Yes dit is de juiste slot, kreeg een speciaal papiertje bij het moederbord waar ze precies in moeten, dit heb ik dus opgevolgd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Welke bios heb je? Voor de Ryzen 5 1600 heb je minimaal vA1 nodig.

https://www.msi.com/Mothe.../B350-PC-MATE#support-cpu

• dionpeters
Geen idee, waar kan ik dat ergens vinden? In het boekje van het moederbord?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Sommige fabrikanten plakken een stickertje met de bios versie op de chip of ergens anders op het bord. Asrock doet dit oa, van MSI weet ik het zo niet.

• dionpeters
Nielson schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:38:
Sommige fabrikanten plakken een stickertje met de bios versie op de chip of ergens anders op het bord. Asrock doet dit oa, van MSI weet ik het zo niet.
Ik heb wel geprobeerd om de bios te flashen maar hiermee gebeurde ook niks, beeldscherm bleef op zwart staan ook al liet ik hem een aantal minuten aan staan.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-11 16:54
Flashen duurt wel wat langer dan een paar minuten...

Heb je ook een c-mos clear geprobeerd of batterij-tje een minuut of 5 uit gehad?
Op dit forum staan meer van dit soort topics over dit opstart probleempje.

Verwijderd

Wanneer je niet in de bios komt gaat flashen alleen lukken met moederbord dat rechtstreeks via USB kan en dat zijn er maar weinig.

Er is een onderdeel dat booten in de weg staat.

- Het geheugen ligt dwars.
- Moederbord heeft er geen zin in.
- Processor is ontsnapt aan de fabriekscontrole.

• dionpeters
JappieR schreef op donderdag 28 september 2017 @ 03:21:
Flashen duurt wel wat langer dan een paar minuten...

Heb je ook een c-mos clear geprobeerd of batterij-tje een minuut of 5 uit gehad?
Op dit forum staan meer van dit soort topics over dit opstart probleempje.
Dit heb ik ook gebprobeerd, ik totaal misschien wel een half uur gewacht maar uiteindelijk het zelfde resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door dionpeters op 28-09-2017 07:44 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Lijkt akelig veel op mijn klachten.. Msi B350 PC Mate Bios upgrade -> Geen CPU detected

Zelfde mobo etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 28-09-2017 11:05 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• dionpeters
Bij jou deed hij het wel totdat je een BIOS Update uitvoerde, bij mij doet hij het helemaal niet. Ik ga vanmiddag mijn CPU en moederbord opsturen naar waar ik ze gehaald heb, de CPU gaan ze kosteloos laten maken bij AMD en het moederbord gaan ze controleren of die niet ook defect of juist niet defect is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Volgens mij gaat het een BIOS update zijn. De winkel kan dat misschien doen met een Ryzen 7 CPU.

• dionpeters
Vandaag te horen gekregen dat mijn moederbord kapot was, ik krijg morgen een nieuwe binnen met de nieuwste BIOS erop. Bedankt allen voor het mee denken!
Pagina: 1