Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Msi B350 PC Mate Bios upgrade -> Geen CPU detected

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Een kleine post over mijn nieuwe moederboard.

Gisteren heb ik nieuwe onderdelen ontvangen voor mijn Ryzen build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 156,50€ 156,50
1MSI B350 PC Mate€ 85,35€ 85,35
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R€ 160,95€ 160,95
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 43,50€ 43,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 90,95€ 90,95

Alles geinstalleerd, werkt perfect. De BIOS gaf aan dat mijn ram maar op 2133 MH/z draaide. Hierop besloten een BIOS update uit te voeren.

Om gezeik te voorkomen de utility van MSI gedownload, Live Update 6. Utility die je vanuit Windows kan draaien.
https://www.msi.com/Mothe...TE#down-driver&Win10%2064

Mijn huidige BIOS versie was A.0. De nieuwste versie die de tool aanbood was A70. Helemaal top, gelijk geupgrade.

En na de herstart van de PC kwam hij gisteravond niet meer terug. Geen beeld, geen POST, niets. Het enige dat het mobo aangeeft is een constante CPU LED (Led's zitten aan de zijkant van het moederboard om te debuggen. Volgens de handleiding zou dit een CPU error moeten zijn (slecht geinstalleerd bijv.))

Ik heb na de herstart een half uurtje gewacht, hopen dat hij terug kwam. Helaas niets. Ik heb het volgende plan opgesteld:
- Speaker aansluiten en luisteren naar mogelijke error codes
- Mobo terug flashen met gebruik van deze methode: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=269702.0

Wat ik al gedaan heb:
- Wachten (30 minuten)
- Clear CMOS voor 10 seconden volgens de handleiding
- Moederboard batterij ligt er nu uit
- Alle overbodige apparatuur ontkoppen
- 1 RAM stick ipv 2 (in slot A1, zoals de handleiding aangeeft)

Mochten andere mensen dit probleem hebben gehad hoor ik het graag. Misschien is er een betere oplossing. Sowieso is het maf dat het CPU ledje brandt, gezien de CPU prima werkte met de oudere BIOS versie. Tijdens dit proces heb ik, uiteraard, niets met het mobo / CPU gedaan. Om deze reden vertrouw ik het mobo ook niet meer en vermoed ik dat dit een RMA wordt.. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 26-09-2017 11:36 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
De Live utility gebruik ik persoonlijk nooit. ( geen goede ervaringen mee persoonlijk)
Probeer eens een lange BIOS reset?
1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 5 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in

Probeer het eens met het moederbord uit de kast? En dan vervolgens zo minimaal mogelijk opstarten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Om gezeik te voorkomen de utility van MSI gedownload, Live Update 6. Utility die je vanuit Windows kan draaien.
Het ironische is, dat die Windows based tooltjes juist de grootste oorzaak van 'gezeik' zijn met BIOS updates. Te veel achtergrond processen die een flash negatief kunnen beinvloeden.

Beste is de BIOS te update vanuit de BIOS zelf, of via DOS (DOS bootdisk/stick maken, files erop, en vanuit daar flashen, al is de optie van de BIOS zelf vaak makkelijker).

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
McFastFood schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:45:
De Live utility gebruik ik persoonlijk nooit. ( geen goede ervaringen mee persoonlijk)
Probeer eens een lange BIOS reset?
1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 5 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in

Probeer het eens met het moederbord uit de kast? En dan vervolgens zo minimaal mogelijk opstarten.
Thanks, ik zal dit vanavond ook proberen. Moederbaord uit de kast slopen vindt ik prima, echter zou dit niet verklaren waarom alles wel goed ging met de lagere BIOS versie (ook in de kast gemonteerd.)
Nemesizz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:38:
[...]

Het ironische is, dat die Windows based tooltjes juist de grootste oorzaak van 'gezeik' zijn met BIOS updates. Te veel achtergrond processen die een flash negatief kunnen beinvloeden.

Beste is de BIOS te update vanuit de BIOS zelf, of via DOS (DOS bootdisk/stick maken, files erop, en vanuit daar flashen, al is de optie van de BIOS zelf vaak makkelijker).
Helaas heb ik het op de harde manier geleerd. Tot nu toe altijd vlekkeloos gedaan met Windows tooltjes van de fabrikanten.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• McFastFood
Yariva schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:18:
[...]

Thanks, ik zal dit vanavond ook proberen. Moederbaord uit de kast slopen vindt ik prima, echter zou dit niet verklaren waarom alles wel goed ging met de lagere BIOS versie (ook in de kast gemonteerd.)
Ja, het zal het idd niet direct verklaren. Echter, dienen we nu wel alles uit te sluiten. :P
Probeer het zo kaal mogelijk op te starten dus zonder SSD, usb, frontpanel etc.
Natuurlijk ook een GPU aansluiten aangezien Ryzen geen onbaord graphics heeft.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Helaas... Gisteren was er wederom geen leven in te brengen.

- Alles losgekoppeld behalve GPU
- Restore methode die hierboven is beschreven
- Met 1 RAM slotje booten
- long bios reset met batterij er 10 minuten uit houden

Ik heb een RMA verzoek bij de leverancier ingeschoten... Hopelijk is het probleem hiermee opgelost.

• McFastFood
En een wijze les geleerd nooit de Live update gebruiken :9 8)7 :X

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
McFastFood schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:51:
En een wijze les geleerd nooit de Live update gebruiken :9 8)7 :X
Jup.. Je zou toch denken dat een tool vanuit de fabrikant het wel zal doen.. Helaas.

Pagina: 1