Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoofd- en media-PC vervanging: 2 systemen voor 600 euro

Pagina: 1
Acties:

• bart_bart_007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 18:29
Ik ben toe aan een upgrade van mijn PC-park.
Ik heb momenteel 2 systemen, een hoofd-PC voor casual gamen (fallout 4, assasins creed-serie, medium / low settings) en (RAW) foto's bewerken in lightroom.
En een media-PC, deze gebruik ik vooral voor, films kijken, downloaden (Transmission) en als smart-gedeelte van mijn dumb-TV. Deze media-PC is wel steeds minder in gebruik door mijn chromecast, maar het concept van de media-PC blijf ik wel handig vinden.

Mijn huidige setup:
Hoofd-PC:
  • AMD Phenom II X4 955 (AM3)
  • 2x 4GB DDR3
  • MSI Radeon R9 280X Gaming,3GB
  • Intel X25-M Postville SSD 160GB
  • 2x 1TB HDD (1 met kappotte aansluiting)
  • optische drive
  • Cooler Master HAF932
Media-PC (linux systeem):
  • AMD A6-6400K (AM2)
  • 1x 4 GB DDR3
  • 2TB & 4TB HDD
  • Cooler Master Elite 120
De hoofd-PC wordt nu een beetje traag. Vooral met gamen en het omzetten van RAW naar JPEG. Daarnaast zijn de harde schijven allemaal voor 80-90 % vol, De enige plaats waar mijn foto's zijn opgeslagen :X ...
De opslag van de Media-PC staat vol met ongebruikte films (uit het pre-netflix / streaming tijdperk).

Ik wil maximaal 600 euro uitgeven. Verkoop van oude onderdelen en PC kan daar bij opgeteld worden.
Daarvoor wil ik natuurlijk zoveel mogelijk bang for the buck :)

Voor het nieuwe PC park wil ik graag een nieuw hoofd-PC op basis van het Ryzen-platform (zie mijn huidige setup: voorkeur voor AMD)
Mijn videokaart (deze is nog snel genoeg voor mij), een 1 TB HDD(met foto's), de 2TB HDD, dvd-drive en randapparatuur (1080P scherm, tobo/muis) gaan mee naar het nieuwe systeem.

Daarnaast wil ik graag mijn foto's (en wat andere data) ook als back-up ergens anders op slaan. Denk dat de 4 TB HDD daar uitermate geschikt voor is, alleen waar stop ik die in?
Zelf zit ik te twijfelen tussen 2 oplossingen:
  • De media-PC ook als backup PC gebruiken. Dan zal ik de PC's 1x in de zoveel tijd tegelijk aan moeten zetten om te syncen. Huidige SSD kan dan in de media-PC.
  • De media-PC weg doen en deze vervangen door een NAS en RaspBerry PI. (8 GB SD kaart en voeding heb ik daar wel voor liggen)
  • De media-PC weg doen en deze vervangen door een NAS en mijn chromecast
Zelf heb ik de volgende componenten samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1ASRock AB350M Pro4€ 77,-€ 77,-
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 37,85€ 37,85
1Cooler Master Silencio 352€ 55,04€ 55,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,50€ 144,50
1Synology DiskStation DS216j€ 155,56€ 155,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,85

Ik denk dat ik rond de 250 euro voor mijn oude onderdelen / mediaPC kan krijgen. 850 euro zou dan mogelijk zijn.

Wat betreft de hoofd-PC:
Is dit systeem goed genoeg om 5/6 jaar weer voor uit te kunnen? (eventueel met videokaart upgrade tussendoor.)
Qua kast wil ik niet weer zo'n bakbeest, past alles (videokaart?) hier in? En weet iemand hoe snel de SD-kaart reader is? Beetje snelheid zou wenselijk zijn. Anders gebruik ik de USB3.0 wel :)
Voeding: deze heb ik in andere topic's voorbij zien komen, voldoet dit?
Heeft het nog zin om een paar euro meer te betalen voor de m.2 variant van de SSD?

Wat betreft media-PC:
Wat zou jullie advies zijn?
Huidige voorkeur gaat naar NAS/Raspberry PI, maar ik weet niet goed wat de mogelijkheden voor films kijken/downloaden zijn met de combinatie NAS/Chromecast, hier lees ik verschillende verhalen over. Iemand ervaring hier mee?
Heb goede verhalen gehoord over Synology, vooral qua software, maar is wel aardig aan de prijs, iemand ervaringen met andere / goedkopere alternatieven?

[ Voor 3% gewijzigd door bart_bart_007 op 28-09-2017 12:34 . Reden: leesbaarheid ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Afgaand op de ontwikkelingen in de pc markt de afgelopen 5 jaar verwacht ik dat als je nu een medium-range pc koopt dat die prima 5 jaar mee gaat.
Bij de specs van de kast kan je ook vinden welke lengte grafische kaart er maximaal in past. Je zou ook goed even een review op kunnen zoeken daarvoor, daarin wordt nagenoeg altijd met onderdelen getest of iig een build gemaakt.
Voeding lijkt me goed, maar je zou voor de zekerheid zelf hier even naar kunnen kijken: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
M.2 variant van een SSD is voor normaal/game gebruik de meerprijs niet waard.

Media PC heb ik niet zo veel kaas van gegeten. Downloaden kan iig prima met een Synology. Je zou eens een review van een Synology NAS Play versie kunnen bekijken om een beeld te krijgen van wat je er wel en niet mee kan... pricewatch: Synology DiskStation DS216play

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 29-09-2017 16:41 ]