CPU retourneren voor coffee lake

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 19:37
Hi,

Ik heb net een hele nieuwe PC geassembleerd. Nu heb ik de ryzen R5 1600 erin gezet en als videokaart gebruikt ik een gtx 1080.

Nu lijkt me de 1600 mischien toch te zwak voor de gtx 1080. Ik kan de cpu nog retourneren.

Ik zal dan nog wel even moeten wachten op de coffee lake. In jullie ervaring, als de cpu's uitkomen, kan ik deze direct bestellen? En de moederboorden ook?

Zitten de prijzen ver van de adviesprijs?

Alvast bedankt.

Bull3t

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Precies de CPU+GPU combinatie die ik ook van plan was om te kopen, tót ik hoorde dat Coffee Lake uitkomt op 5 oktober. Het YouTube kanal "TechDeals" heeft reeds de nieuwe intels binnengekregen en is die nu aan het bechmarken en belooft om op de 5e de video te posten met de resultaten (ook vergelijkingen met de Ryzen 1600) dus daar wacht ik nog even op voordat ik het koop.

De Z370 moederborden zullen we op dezelfde dag ete koop zijn want die zijn namelijk nodig voor de nieuwe intel CPU's.

De prijzen van de 8th gen intels zijn:

i7-8700K: $359 (exclusief cooler)
i7-8700: $303
i5-8600K: $257 (exclusief cooler)
i5-8600: $182
i3-8350K: $168 (exclusief cooler)
i3-8100: $117

Prijs van Z370 moederbord is nog niet bekend maar ik heb gelezen dat men verwacht dat het niet meer dan ~$100 zal zijn.

Waarschijnlijk (maar dat weten we na release dus pas zeker) zullen de nieuwe intels wat beter en sneller zijn van de huidige Ryzen, maar afhankelijk van of je een K-versie koopt, ook duurder. Ik heb in eerdere reviewvideos gezien dat de Ryzen 1600(X) hele "smooth" gameplay had met véél minder FPS drops dan de i5/i7 van de 7e generatie. Als ook de 8e generatie zulke drops heeft dan zou ik alsnog liever voor een Ryzen 1600 voor mijn build, zelfs met de nieuwe intels, gewoon omdat het makkelijker lijkt (ik ga wss toch niet overclocken). Gezien het feit dat ik toch niet ga overklokken lijkt het me dat ik sowieso ga voor de Ryzen 1600, of anders misschien de i5-8600 want die lijkt me het meest vergelijkbaar daarmee (nogmaals: we weten het pas na release) wellicht denk ik op het laatste moment nog van, ach wat kan mij dat geld schelen, om toch voor de i7-8700 te gaan. Met intel ga ik namelijk niet overclocken en heb geen zin om een losse cooler er bij te moeten kopen.

Sowieso is de Ryzen 1600 een hele goede CPU voor nu en de komende jaar in de toekomst, enkel retourneren omdat je bang bent dat die niet goed genoeg is (of niet beter dan de laatste intel) zou ik niet doen, er is altijd wel iets dat net iets nieuwer of beter is. En let er op dat je dan ook je moederbord zou moeten omruilen.

[ Voor 11% gewijzigd door misterdutch op 25-09-2017 23:05 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 23:01
Let wel op het feit dat je op je huidige PC nog kan upgraden naar Zen 2 op 7 nm. Met intel zit upgraden er niet echt in. Mocht je nog gamen op een 60 Hz scherm zou ik lekker je 1600 bewaren. Mocht je een steady 144 FPS willen is retourneren mss een betere optie, maar daarmee zou ik toch eerst de benchmarks afwachten.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:38
Als je al een systeem hebt zou ik hem niet meer retourneren, het is trouwens ook niet alleen de processor retourneren maar je moet ook een nieuw moederbord hebben.

Lijkt me allemaal heel veel gedoe en je zit tot minimaal 5 oktober zonder pc.
Maar als dit jou wel te doen lijkt kun je ervoor gaan, zo'n i5 8600(k) zal namelijk vrijwel zeker wel betere game performance leveren dan welke AMD Ryzen processor dan ook.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

bulletproof93 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:04:
Hi,

Ik heb net een hele nieuwe PC geassembleerd. Nu heb ik de ryzen R5 1600 erin gezet en als videokaart gebruikt ik een gtx 1080.

Nu lijkt me de 1600 mischien toch te zwak voor de gtx 1080. Ik kan de cpu nog retourneren.

Ik zal dan nog wel even moeten wachten op de coffee lake. In jullie ervaring, als de cpu's uitkomen, kan ik deze direct bestellen? En de moederboorden ook?

Zitten de prijzen ver van de adviesprijs?

Alvast bedankt.

Bull3t
Aanmerkingen op samenstelling?

Een week geleden vroeg je hier om advies.
Van de 6 personen die hebben gereageerd, gaven er 3 aan dat je wellicht beter kon wachten op de release van Coffee Lake.
In plaats van hierop door te vragen, heb je tegen beter weten toch gekozen voor AMD.
Sterker nog, je hebt uberhaubt niet inhoudelijk gereageerd op deze reacties.
Vind je het dan niet een beetje flauw om nu een webshop op kosten te jagen terwijl je meermaals gewezen bent op alternatieven?
Ardjee schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:03:
Let wel op het feit dat je op je huidige PC nog kan upgraden naar Zen 2 op 7 nm. Met intel zit upgraden er niet echt in.
I5 7600k > i7 7700k lijkt mij anders een aardige upgrade.
Laatstgenoemde gaat de komende jaren echt nog niet bottlenecken.
Mocht je nog gamen op een 60 Hz scherm zou ik lekker je 1600 bewaren. Mocht je een steady 144 FPS willen is retourneren mss een betere optie, maar daarmee zou ik toch eerst de benchmarks afwachten.
Op basis van welke informatie doe je deze uitspraak? :?
CS:go low settings 1080p of Deus Ex ultra settings 4k maakt nogal uit. Succes om met laatstgenoemde een stabiele 144fps te pakken

[ Voor 25% gewijzigd door Switchie op 26-09-2017 02:28 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• bulletproof93
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 01:55:
[...]

Aanmerkingen op samenstelling?

Een week geleden vroeg je hier om advies.
Van de 6 personen die hebben gereageerd, gaven er 3 aan dat je wellicht beter kon wachten op de release van Coffee Lake.
In plaats van hierop door te vragen, heb je tegen beter weten toch gekozen voor AMD.
Sterker nog, je hebt uberhaubt niet inhoudelijk gereageerd op deze reacties.
Vind je het dan niet een beetje flauw om nu een webshop op kosten te jagen terwijl je meermaals gewezen bent op alternatieven?

[...]

I5 7600k > i7 7700k lijkt mij anders een aardige upgrade.
Laatstgenoemde gaat de komende jaren echt nog niet bottlenecken.

[...]

Op basis van welke informatie doe je deze uitspraak? :?
CS:go low settings 1080p of Deus Ex ultra settings 4k maakt nogal uit. Succes om met laatstgenoemde een stabiele 144fps te pakken
Klopt ik heb de comments een +1 gegevens want ik vond het handige tips, ik wist niet dat ik verplicht was op elke comment te reageren. Ik ben er toch voor gegaan en heb de ryzen gekocht. Iedereen maakt toch af en toe overhaaste beslissingen, mijn fout dat ik wat ongeduldig was. Ik heb de PC bij een webshop besteld dus ik behoud alles behalve de cpu en mobo, de 14 dagen zijn er niet voor niks, beetje rare opmerking.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden, ik ga er nog even over nadenken.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:08:
[...]
Klopt ik heb de comments een +1 gegevens want ik vond het handige tips, ik wist niet dat ik verplicht was op elke comment te reageren.
Verplichten is natuurlijk onzin maar negeren is een ander uiterste. Uiteindelijk namen zij wel de moeite om jou zo goed mogelijk te helpen.
Ik ben er toch voor gegaan en heb de ryzen gekocht. Iedereen maakt toch af en toe overhaaste beslissingen, mijn fout dat ik wat ongeduldig was.
Ik heb de PC bij een webshop besteld dus ik behoud alles behalve de cpu en mobo, de 14 dagen zijn er niet voor niks, beetje rare opmerking.
Hoezo een rare opmerking? Je vraagt hier om advies. De ryzen 1600 wordt nergens echt concreet als beste keus geadviseerd maar wachten op Intel coffee lake wordt meermaals als voorstel gedaan.
"Tegen de adviezen in" kies je om voor een AMD systeem te gaan om vervolgens een paar dagen later, advies te vragen of je hier wel goed aan hebt gedaan of dat je deze retour moet sturen.
Dat vind ik een beetje raar.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 22:35
Ik heb een 4670K, ik wacht ongeduldig op 5 Oktober. Ik denk dat het 2066 platform toch meer future proof is.

[ Voor 42% gewijzigd door thecrazygun11 op 26-09-2017 09:56 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:30
Als je de pc hebt laten assembleren dan is het een op maat gemaakt product. Dan zul je dus alles moeten retourneren.

• bulletproof93
Cave_Boy schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:56:
Als je de pc hebt laten assembleren dan is het een op maat gemaakt product. Dan zul je dus alles moeten retourneren.
Alle onderdelen zelfde webshop, wel zelf in elkaar gezet.
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:29:
[...]

Verplichten is natuurlijk onzin maar negeren is een ander uiterste. Uiteindelijk namen zij wel de moeite om jou zo goed mogelijk te helpen.

[...]

Hoezo een rare opmerking? Je vraagt hier om advies. De ryzen 1600 wordt nergens echt concreet als beste keus geadviseerd maar wachten op Intel coffee lake wordt meermaals als voorstel gedaan.
"Tegen de adviezen in" kies je om voor een AMD systeem te gaan om vervolgens een paar dagen later, advies te vragen of je hier wel goed aan hebt gedaan of dat je deze retour moet sturen.
Dat vind ik een beetje raar.
Nee ik geef je gelijk dat het mijn fout is geweest om tegen adviezen in het systeem alsnog te halen, deze post was meer bedoeld om te kijken hoe het zit met prijzen en beschikbaarheid van de systemen op 5 oktober, als je mijn post nogmaals leest dan vraag ik niet of het de goede keuze was maar over ervaringen op release date.

Mijn opmerking dat het raar was ging over dat het de webshop geld kost als ik het terugstuur, dat klopt maar het is volledig in mijn recht. En zoals ik al zei heb ik een erg grote bestelling geplaatst; het hele systeem inclusief muis toetsenbord en monitor bij dezelfde webshop, ik vind het dan acceptabel dat ik een fout gemaakt bij de cpu en mobo en alleen deze terug stuur. Niet handig maargoed dat zeg ik ook niet.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:18
bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:08:
[...]
. Ik heb de PC bij een webshop besteld dus ik behoud alles behalve de cpu en mobo, de 14 dagen zijn er niet voor niks, beetje rare opmerking.
Persoonlijk heb ik daar problemen mee. Stel je bestelt online kledij, en normaal heb je "L", blijkt dat toch wat klein uit te vallen (de ene "L" is de andere niet), dan kan ik nog volgen dat je retourneert/omwisselt tegen een grotere maat.
Bij hardware heb ik daar meer moeite mee (defecten daargelaten). Als je advies vraagt aan de shop, en de shop geeft aan dat product "X" het van het is voor jouw gesteld probleem, en dat blijkt niet zo te zijn, ok. Er zijn zelfs sites die vermelden dat sommige producten niet samengaan (kast te klein voor GPU bv), blijf je dan toch hardnekkig bij je aankoop, vind ik het not done om te retourneren.
Voor alle andere zaken kan je online genoeg reviews lezen, en computerhardware is al verouderd als die in je brievenbus valt, dus dan kan je wel blijven retourneren.
Verder heb je waarschijnlijk je pc al in elkander gestoken. Alle gesealde zakjes zijn open, en de doos heeft gebruikssporen. Die webshop moet nu gaan nakijken of alle kabels, vijsjes etc meegeleverd zijn. En het product zal die waarschijnlijk tegen mindering gaan verkopen. Als iedereen zo zou proberen en testen en terugsturen omdat er iets beters uitkomt, maken die webshops geen winst meer, en zullen ze hun algemene prijzen moeten verhogen willen ze niet overkop gaan. Voor jou waarschijnlijk geen probleem, jij hebt je spulletjes kunnen uitzoeken op kosten van een ander. Als je nu niet zou kunnen retourneren en toch wou veranderen van CPU dan was het een les geweest op jouw kosten, nu is het les op iemand anders kosten. En puur door die uitspraak van "die 14 dagen zijn er niet voor niets" denk ik dat je gewoon je eigen gangetje gaat, en de volgende keer doe je net hetzelfde en sla je adviezen in de wind.

Mooier zou zijn dat je die spullen in V&A zet, en zelf je verlies neemt.

/sarcasm BTW : misschien kan je je GPU ook nog ruilen, want daar heb je ook wel een mindere gekozen
https://www.slant.co/vers...-gamerock-premium-edition
http://gpuboss.com/gpus/P...GeForce-GTX-1080-GAMING-X
http://www.tomshardware.d...stberichte-242137-21.html
https://tweakers.net/pricewatch/compare/545523;551165/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:30
Op welke resolutie speel je? Welke games?

Het is totale onzin dat een Ryzen 1600 'te zwak' zou zijn. Niks wijst erop dat Coffee Lake zoveel beter gaat worden voor gaming. Je zal je geld stukslaan op geen noemenswaardige upgrade.

Investeer liever in een G-Sync monitor, daar heb je vééél meer aan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46
Verbaas me vooral, dat je een reeds geassembleerde PC weer uit elkaar wilt halen, inpakken en terugsturen. "want ik wil toch iets anders."

Leg je erbij neer, en laat de pc lekker in elkaar.
Zie het als een mooie les, om niet overhaastig beslissingen te nemen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• misterdutch
Los van wat ik hierboven heb gezegd en wat anderen gezegd hebben.

De kwaliteit van je huidige PC wordt niet ineens minder alleen omdat er iets nieuws is uitgekomen.

De door jou gekozen onderdelen zijn nog steeds heel goed vergeleken met de prijs die je er voor hebt betaald en dat zullen ze over een paar jaar nog steeds zijn.

Dus los van het morele aspect van het terugsturen naar we webshop (waar je het mee eens of oneens kan zijn), objectief gezien is het de moeite gewoon niet waard.

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07-2025
misterdutch schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:01:
Precies de CPU+GPU combinatie die ik ook van plan was om te kopen, tót ik hoorde dat Coffee Lake uitkomt op 5 oktober. Het YouTube kanal "TechDeals" heeft reeds de nieuwe intels binnengekregen en is die nu aan het bechmarken en belooft om op de 5e de video te posten met de resultaten (ook vergelijkingen met de Ryzen 1600) dus daar wacht ik nog even op voordat ik het koop.

De Z370 moederborden zullen we op dezelfde dag ete koop zijn want die zijn namelijk nodig voor de nieuwe intel CPU's.

Prijs van Z370 moederbord is nog niet bekend maar ik heb gelezen dat men verwacht dat het niet meer dan ~$100 zal zijn.

Waarschijnlijk (maar dat weten we na release dus pas zeker) zullen de nieuwe intels wat beter en sneller zijn van de huidige Ryzen, maar afhankelijk van of je een K-versie koopt, ook duurder. Ik heb in eerdere reviewvideos gezien dat de Ryzen 1600(X) hele "smooth" gameplay had met véél minder FPS drops dan de i5/i7 van de 7e generatie. Als ook de 8e generatie zulke drops heeft dan zou ik alsnog liever voor een Ryzen 1600 voor mijn build, zelfs met de nieuwe intels, gewoon omdat het makkelijker lijkt (ik ga wss toch niet overclocken). Gezien het feit dat ik toch niet ga overklokken lijkt het me dat ik sowieso ga voor de Ryzen 1600, of anders misschien de i5-8600 want die lijkt me het meest vergelijkbaar daarmee (nogmaals: we weten het pas na release) wellicht denk ik op het laatste moment nog van, ach wat kan mij dat geld schelen, om toch voor de i7-8700 te gaan. Met intel ga ik namelijk niet overclocken en heb geen zin om een losse cooler er bij te moeten kopen.

Sowieso is de Ryzen 1600 een hele goede CPU voor nu en de komende jaar in de toekomst, enkel retourneren omdat je bang bent dat die niet goed genoeg is (of niet beter dan de laatste intel) zou ik niet doen, er is altijd wel iets dat net iets nieuwer of beter is. En let er op dat je dan ook je moederbord zou moeten omruilen.
Is die nieuwe I5 ruim voldoende voor de komende paar jaar om te gamen? Of laat ik het zo vragen is die nieuwe I7 overbodige luxe als je alleen puur gaat gamen op 1080p met een gtx 1060 en evt in de toekomst op een betere kaart en scherm.

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

• misterdutch
daltona schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:26:
[...]

Is die nieuwe I5 ruim voldoende voor de komende paar jaar om te gamen? Of laat ik het zo vragen is die nieuwe I7 overbodige luxe als je alleen puur gaat gamen op 1080p met een gtx 1060 en evt in de toekomst op een betere kaart en scherm.
Niemand kan in de toekomst kijken en het hangt ook af van wat de toekomstige spellen gaan doen maar over het algemeen gesproken is het antwoord op je vraag ja.

Zelfs met een oude (huidige) i5 kan je een paar jaar vooruit. Ook met een Ryzen 5 1600.

Het kopen van een i7 of een Ryzen 7 is vooral bedoeld voor de mensen die echt altijd het beste van het beste willen hebben of het nodig hebben voor professionele content creation. Bedenk je ook dat game-ontwikkelaars in eerste plaats zakenmensen zijn, die zoveel mogeijk spellen willen verkopen. Alle spellen moeten gewoon kunnen draaien op de middensegment processors van de laatste 4 jaar anders verkoopt het niet goed. Dus ze zorgen er heus wel voor dat je ook over een paar jaar nog met een i5 goed kan gamen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:57
misterdutch schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:01:

De 7600K was € 280 (Intelprijs $ 242) toen hij uitkwam, nu gedaald naar € 220,-. (De 7600 was $ 213 (Intelprijs) en € 250 bij release, maar die zou tov een 8400 staan en die is (basisfrequentie) aanzienlijk lager geclockt, benchmarks!)
De Coffee Lake 8600K is al wat duurder en de euro staat volgens mij wat lager.
De enige borden die er uitkomen voor Coffee Lake zijn de Z370-varianten, de meest uitgebreide van de familie dus (op de toekomstige Z390 na). De huidige Z270 beginnen net onder de € 100,- en dat is na bijna een jaar. Reken op Z370 maar op €130,- voor het goedkoopste bordje.

Bij elkaar zit je dus zo'n € 80,- hoger qua chip (8600K) en tientallen euro's meer voor het moederbord.

Laat staan een 8700K, die zo'n € 400 zal gaan kosten gezien de 7700K dat ook koste bij intro.

• daltona
misterdutch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:33:
[...]

Niemand kan in de toekomst kijken en het hangt ook af van wat de toekomstige spellen gaan doen maar over het algemeen gesproken is het antwoord op je vraag ja.

Zelfs met een oude (huidige) i5 kan je een paar jaar vooruit. Ook met een Ryzen 5 1600.

Het kopen van een i7 of een Ryzen 7 is vooral bedoeld voor de mensen die echt altijd het beste van het beste willen hebben of het nodig hebben voor professionele content creation. Bedenk je ook dat game-ontwikkelaars in eerste plaats zakenmensen zijn, die zoveel mogeijk spellen willen verkopen. Alle spellen moeten gewoon kunnen draaien op de middensegment processors van de laatste 4 jaar anders verkoopt het niet goed. Dus ze zorgen er heus wel voor dat je ook over een paar jaar nog met een i5 goed kan gamen.
Oke dus in het geval van ryzen als ik die 100euro extra kan missen is het wel interressant om ryzen 7 te halen maar als met de coffee lake het verschil tussen de I5 en de I7 hoog is dan raad je voor puur gamen dus de I5 aan?

• daltona
bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:04:
[...]

Alle onderdelen zelfde webshop, wel zelf in elkaar gezet.

[...]

Nee ik geef je gelijk dat het mijn fout is geweest om tegen adviezen in het systeem alsnog te halen, deze post was meer bedoeld om te kijken hoe het zit met prijzen en beschikbaarheid van de systemen op 5 oktober, als je mijn post nogmaals leest dan vraag ik niet of het de goede keuze was maar over ervaringen op release date.

Mijn opmerking dat het raar was ging over dat het de webshop geld kost als ik het terugstuur, dat klopt maar het is volledig in mijn recht. En zoals ik al zei heb ik een erg grote bestelling geplaatst; het hele systeem inclusief muis toetsenbord en monitor bij dezelfde webshop, ik vind het dan acceptabel dat ik een fout gemaakt bij de cpu en mobo en alleen deze terug stuur. Niet handig maargoed dat zeg ik ook niet.
Je praat de hele tijd over dat je een fout hebt gemaakt.... wat is de fout dan?? Zoals eerder is gezegd komt er steeds wat beters uit. Ga je dan elke keer je spullen terugsturen. Ik denk dat je het gewoon moet laten voor wat het is. Je hebt een mooi systeem waarmee je nog jaren uit de voeten kan.

• bulletproof93
daltona schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:58:
[...]

Je praat de hele tijd over dat je een fout hebt gemaakt.... wat is de fout dan?? Zoals eerder is gezegd komt er steeds wat beters uit. Ga je dan elke keer je spullen terugsturen. Ik denk dat je het gewoon moet laten voor wat het is. Je hebt een mooi systeem waarmee je nog jaren uit de voeten kan.
Ja ik begrijp dat je wilt herhalen wat iedereen al de hele tijd zegt maar goed ik leg het nogmaals uit. De huidige i5's zijn beter in games vanwege single core performance. Het hele voordeel van ryzen was de extra cores. Nu komt intel 2 weken nadat ik mijn pc heb gekocht met een 6 core cpu met waarschijnlijk nog betere single core performance dan wat er nu beschikbaar is. Ik heb de pc aangeschaft voor het gamen dus daar ligt de fout. Ik was ongeduldig, ik probeer dit te corrigeren maar doe het niet zo handig zie iedereen die hierboven door het lint gaat.

Verwijderd

Behalve dat in veel moderne games de R5 1600(x) het juist beter doet dan een i5 7600k:
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Je hebt ook een 1440p monitor? Dan zie je dat de r5 1600 zelfs amper tot niet onder doet voor een i7 7700k:
YouTube: Ryzen 5 1600 vs. Core i7-7700K using Vega 64 & GTX 1080

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-02 19:36
Of je een fout gemaakt hebt wil ik wel betwijfelen.
Met de Ryzen 1600 die je nu hebt is niets mis. Gewoon een goede processor.

Om nu je processor en moederbord te retourneren na deze zonder problemen gebruikt te hebben vind ik persoonlijk onbeschoft. Dat het wettelijk is toegestaan doet daar niets aan af.

Op dit moment is er verder nog geen enkele goede vergelijking te vinden tussen Ryzen en de nieuwe generatie Intel processors. Uitspraken wat er beter is komt nu nog neer op koffiedik kijken en beredeneerde gokken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:32:
Behalve dat in veel moderne games de R5 1600(x) het juist beter doet dan een i5 7600k:
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Je hebt ook een 1440p monitor? Dan zie je dat de r5 1600 zelfs amper tot niet onder doet voor een i7 7700k:
YouTube: Ryzen 5 1600 vs. Core i7-7700K using Vega 64 & GTX 1080
De i5 7600k is een quadcore, de i7 7700k een quadcore met hyperthreading. Dat is toch niet echt te vergelijken met een echte hexacore. Uit dat oogpunt is wachten op de nieuwe i5 op z'n minst interessant.

Of je daar nu je CPU voor moet retourneren blijft een persoonlijke keuze. Worst case bestel je de Ryzen gewoon weer opnieuw en heb je slechts een weekje of twee zonder pc gezeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

@Tsurany Klopt, ik ging meer in op de opmerking dat huidige i5's beter zijn in games.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:10:
[...]

Ja ik begrijp dat je wilt herhalen wat iedereen al de hele tijd zegt maar goed ik leg het nogmaals uit. De huidige i5's zijn beter in games vanwege single core performance. Het hele voordeel van ryzen was de extra cores. Nu komt intel 2 weken nadat ik mijn pc heb gekocht met een 6 core cpu met waarschijnlijk nog betere single core performance dan wat er nu beschikbaar is. Ik heb de pc aangeschaft voor het gamen dus daar ligt de fout. Ik was ongeduldig, ik probeer dit te corrigeren maar doe het niet zo handig zie iedereen die hierboven door het lint gaat.
Met alle respect maar waarom open je topics als je toch niet van plan bent om iets met de oprecht gegeven feedback en advies te doen?

Je zoekt een systeem, men attendeert jou op Coffee Lake en jij denkt: "boeiend... Ik ben ongeduldig, ik bestel wat mij het beste lijkt"

Vervolgens krijg je second thoughts en stel je ons de vraag of de Ryzen 1600 wellicht toch te zwak is.
Iedereen zingt in koor "nee, de ryzen 1600 is een erg mooie CPU en krachtig genoeg. Daarnaast is het niet netjes als je deze retour zou doen."
En daar lijk je je vervolgens ook weinig van aan te trekken. :X

• daltona
bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:10:
[...]

Ik ga niet door het lint geef alleen aan dat je ook voor gamen een systeem hebt die goed genoeg is. Who am i to judge? Maar je moet doen wat je denkt dat goed is. Het is jouw zuur verdiende geld dus ik vind dat je zelf mag weten wat je gaat beslissen. Succes met je keuze.

• bulletproof93
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:54:
[...]

Met alle respect maar waarom open je topics als je toch niet van plan bent om iets met de oprecht gegeven feedback en advies te doen?

Je zoekt een systeem, men attendeert jou op Coffee Lake en jij denkt: "boeiend... Ik ben ongeduldig, ik bestel wat mij het beste lijkt"

Vervolgens krijg je second thoughts en stel je ons de vraag of de Ryzen 1600 wellicht toch te zwak is.
Iedereen zingt in koor "nee, de ryzen 1600 is een erg mooie CPU en krachtig genoeg. Daarnaast is het niet netjes als je deze retour zou doen."
En daar lijk je je vervolgens ook weinig van aan te trekken. :X
Ik word onderhand een beetje boos. Vervolgens krijg je second thoughts en stel je ons de vraag of de Ryzen 1600 wellicht toch te zwak is. Waar lees jij dit? Waar in dit topic heb ik gevraagd of deze te zwak is?

Ik constateer dit zelf en vraag naar beschikbaarheden en prijzen van de i5, daar was het topic mee gestart. Jij vezint dat erbij om jouw argumentatie beter te doen overkomen. Ik ben wel klaar met de moraalridders hier, als ik mijn cpu en mobo wil retourneren dan is dat toch mijn keuze? De vraag was ook niet of dit moreel goed is? Jullie stampen mijn intenties volledig de grond in en gaan compleet off-topic omdat jullie het verkeerd vinden, dat ik voor de eerste keer iets retourneer naar een winkel nadat ik een grote bestelling heb geplaatst met een bedrag dat onzettend veel geld voor mij is, is iedereen helemaal gek geworden?

Ik heb meerdere malen toegegeven dat ik fout zat en dat ik ongeduldig was en toch blijf iederen alles maar herhalen.

Topic mag een slotje hebben want ik vind het zo wel goed geweest, bedankt voor alle hulp

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:01:
[...]

Ik word onderhand een beetje boos. Vervolgens krijg je second thoughts en stel je ons de vraag of de Ryzen 1600 wellicht toch te zwak is. Waar lees jij dit? Waar in dit topic heb ik gevraagd of deze te zwak is?
Heb jezelf gezegd in je opening post.
bulletproof93 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:04:
En dat antwoord is zoals iedereen al zei: nee, is ie niet.

Daarbij gaan die nieuwe CPUs van Intel echt niet zoveel beter zijn voor gaming dan dat ze nu zijn. Dat verschil ga je niet merken. Mocht je toch willen switchen, dan moet je dat doen. Maar dan zit je nu wel zonder CPU. Of 5 oktober valt nog net in je 2 weken.

• bulletproof93
Zeara schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:13:
[...]

Heb jezelf gezegd in je opening post.

[...]

En dat antwoord is zoals iedereen al zei: nee, is ie niet.

Daarbij gaan die nieuwe CPUs van Intel echt niet zoveel beter zijn voor gaming dan dat ze nu zijn. Dat verschil ga je niet merken. Mocht je toch willen switchen, dan moet je dat doen. Maar dan zit je nu wel zonder CPU. Of 5 oktober valt nog net in je 2 weken.
Lees mijn post nog eens door, was dat een vraag of een eigen constatering, als je goed kijkt, wel goed kijken dit keer, zie je dat na deze constatering mijn vragen volgen.

Ik zal dan nog wel even moeten wachten op de coffee lake. Dit is mijn eigen antwoord op de constatering die ik de zin eerder stelde. Direct na deze zin komen mijn vragen. Blijf moeilijk begrijpend lezen.

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-02 10:30
Je had dan inderdaad voor Coffee lake kunnen gaan. Maar je moet je afvragen waarom je gaat upgraden vanuit iets wat geen bottleneck gaat vormen.

Waarom investeer je niet in een GSYNC scherm of een 1080TI IPV een marginaal snellere processor? Bovendien kan je je 1600 nog flink overclocken, en daar heb je bij INTEL de "K" variant voor nodig.

Je hebt gewoon een top systeem, niks mis mee. Ik zou het erbij laten en je CPU overclocken voor betere single core performance.

Wat betreft het herroepingsrecht, daarmee sta je in je recht, maar zorg wel dat je alles netjes inpakt en compleet terugstuurd. Webshops draainen al een flinterdunne marge, en jouw RMA moet toch weer worden verkocht met een korting aan iemand die geen FOMO heeft ;-)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Cave_Boy schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:56:
Onzin!

Genuanceerder: de onderdelen en de gehele pc zijn prima nog te verkopen aan een ander.

[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 27-09-2017 09:04 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:30
bulletproof93 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:19:
[...]

Lees mijn post nog eens door, was dat een vraag of een eigen constatering, als je goed kijkt, wel goed kijken dit keer, zie je dat na deze constatering mijn vragen volgen.

Ik zal dan nog wel even moeten wachten op de coffee lake. Dit is mijn eigen antwoord op de constatering die ik de zin eerder stelde. Direct na deze zin komen mijn vragen. Blijf moeilijk begrijpend lezen.
Nou prima, dan is het een constatering van jou. Waarbij zowat iedereen zegt dat die niet waar is.

Ik ben wel benieuwd naar die constatering, waarom vind jij de 1600 eventueel te traag voor een 1080??

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:18
Ik heb filmpjes gevonden met een ryzen 1600 en gtx 1080. Ze zetten de settings zo hoog dat de gpu de bottleneck is, cpu is nergens een bottleneck.

Zelfs een 1080Ti krijgt die niet volledig plat in Battlefield.

En met wat krijg jij dan je cpu plat? Want "het lijkt" en "ik constateer", misschien zit het probleem wel ergens anders? Als je benchmarks draait, wat zijn daar de resultaten van?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Afgaande op de producten in je wenslijstje, als dat inderdaad de pc is die je gebouwd hebt, is de Ryzen 1600 absoluut niet het probleem. Het geheugen daarentegen... 16GB 2133 MHz, gaat ryzen niet leuk vinden. Dit gaat overigens ook je systeem terughouden bij overstap naar coffee lake, zij het mogelijk in mindere mate. Ryzens zijn prima CPU's, maar hebben graag snel geheugen. De overstap naar 16 GB 3000 of 3200 MHz geheugen gaat je veel meer opleveren dan overstappen naar een i5 op je huidige geheugen. (echt VEEEEEL meer zeg maar gerust).

Dat je Ryzen CPU te zwak is voor een GTX 1080 is echt absoluut niet waar. Intel is alleen significant sneller als je met een 1080/1080 Ti stabiel op 144 Hz wil draaien. Houd ook rekening met dat de optimalisaties voor ryzen nog aan de lopende band doorkomen. De Coffee Lake architectuur is daarentegen redelijk uitontwikkeld vermoed ik. Aangezien Ryzen de Kaby Lake CPU's al bij kan houden/verslaat in praktisch elke applicatie behalve games die zwaar (of zelfs volledig) op 1 core leunen gaat coffee lake je misschien enkele procenten extra performance geven in sommige applicaties. (Sneller geheugen zal je 20% extra geven in praktisch alles). En dat voor de aanzienlijk hogere prijs die je bijvoorbeeld voor de i5 8600k zal moeten neerleggen.

Buiten dat ik het inderdaad niet netjes vind om je componenten nu nog terug te sturen naar de shop (oke, 2 weken bedenktijd, maar met wat huiswerk zou je die zelden/niet nodig moeten hebben bij dit soort spul gezien je precies kan uitzoeken wat je nou precies koopt en wat het kan) zou ik evt. extra budget gewoon lekker steken in een mooi setje 3GHz RAM en evt. een G-sync scherm. Ga je aan het einde van de rit meer plezier van je centen hebben dan als je nu je extra geld in een coffee lake CPU stopt.
Pagina: 1