Domein wordt opgevraagd door ander met KvK registratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:31
Ik ontving vandaag dit bericht:
Ik kreeg onlangs het bericht dat u op 6 januari 2017 de domeinnaam whiskytasting.nl heeft geregistreerd voor
TransIP BV
Schipholweg 9 b
2316XB LEIDEN

Ik wil u hierbij melden dat Whisky Tastings de naam van mijn bedrijf is, en het door TranIP domein (te veel) lijkt op mijn bij de KvK geregistreerde bedrijfsnaam en domeinnaam. Vanwege het mogelijk risico op verwaaring door burgers & consumenten maak ik hierbij bezwaar tegen het daadwerkelijk in gebruik nemen van het domein. Om verwarring in de toekomst te voorkomen stel ik voor om het domein aan mij over te dragen.
Ik heb geen intentie om het domein commercieel te gebruiken ten behoeve van whiskytastings die ikzelf ga houden op locatie. Mijn bedoeling is om er een website op te zetten waarbij ikzelf met vrienden en anderen zelf virtuele (blind) tastings kunnen houden, waarbij proefnotities met elkaar vergeleken kunnen worden. Dit kan al dan niet in een soort van competitievorm zijn.
Als het te groter wordt dan kan het zijn dat ik wellicht een kleine bijdrage ga vragen voor de extra benodigde servercapaciteit maar daar ben ik nog lang niet, eerst maar de site afbouwen en online zetten.

Iemand die een soortgelijk geval heeft meegemaakt?
Wat raden jullie aan qua antwoord?

Btw - whiskytasting.nl is gewoon bij een partij te koop, mijn domein is whiskytastings.nl. Het domein wat dit persoon momenteel zelf in gebruik heeft is whisky-tastings.nl.

[ Voor 5% gewijzigd door gooos op 25-09-2017 15:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 15:27
Ik kan geen KVK vinden onder de naam Whisky Tastings.

https://www.kvk.nl/zoeken...ex=4&site=kvk2014&start=0

Lekker negeren die email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
quote van de 2e partij:
Whisky-tastings is geen bedrijf maar is uit hobby ontstaan. De kosten voor een proeverij kunnen daarom schappelijk blijven en zijn (ondanks de hogere inkoopkosten) meestal lager dan de elders aangeboden commerciele proeverijen!
Niks geregistreerd dus wens hem succes, beide hobbymatig in gebruik

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
BlazeMuis schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:58:
Ik kan geen KVK vinden onder de naam Whisky Tastings.

https://www.kvk.nl/zoeken...ex=4&site=kvk2014&start=0

Lekker negeren die email.
KVK 50978462
Vestigingsnr. 000000302198
Amsterdamseweg 461
6816VJ
Arnhem

Piemonte Import, whisky-tastings.nl, Piemonte Reizen, Piemonte Travel, Wine Tastings. Groothandel in dranken (geen zuivel). ...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Breezers schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:01:
[...]

KVK 50978462
Amsterdamseweg 461
6816VJ
Arnhem

Piemonte Import, whisky-tastings.nl, Piemonte Reizen, Piemonte Travel, Wine Tastings. Groothandel in dranken (geen zuivel). ...
Ja leuk, Piemonte Import is de naam van zijn bedrijf. Niet Whisky Tastings.

Dus lekker toedeledokie zou ik zeggem

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 15:27
Breezers schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:01:
[...]

KVK 50978462
Amsterdamseweg 461
6816VJ
Arnhem

Ja een website met die naam, maar het bedrijf heet geen Whisky Tastings (zoals beweerd wordt in die mail), dus ze kunnen de TS niks maken en het domein ook niet af laten pakken e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 217290

sowieso kan die hier niets mee....

Alleen met merkenrecht maak je een kans maar dan is de naam nog te algemeen voor gebruik.
Wie eerst komt die eerst maalt is nog vrij veel van toepassing.

Als je echter coca-cola.nl registreert kan je er van uit gaan dat er een officiele brief zal volgen met verzoek tot overdracht echter kun je dan nog steeds gewoon een flink bedrag vragen ervoor en zal het via de rechter moeten willen ze hem echt hebben.

zijn bericht zit ook nog eens vol met taalfouten en een kVK registratie is zoveel waard als een stukje papier geen cent meer. KVK kijkt alleen of er in dezelfde regio niet al een bedrijf zit met exact dezelfde naam dan zouden ze het af kunnen wijzen maar dat gebeurt vrijwel nooit.

Pas als je een merkrechten bureau in de arm neemt heb je een "kleine" kans je bedrijfsnaam te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Ik kom dit tegen:

Piemonte Import
Hoofdvestiging KvK 50978462 Vestigingsnr. 000000302198
Amsterdamseweg 461 6816VJ Arnhem
50978462 0000 000000302198 Piemonte Import. Piemonte Import, whisky-tastings.nl, Piemonte Reizen, Piemonte Travel, Wine Tastings. ...

Het lijkt dus opgenomen in de omschrijving van zijn bedrijfsactiviteiten. Zie er dus niet direct whiskytastings.nl bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:30

masauri

aka qwybyte

Ik vraag me af wat deze persoon bedoelt met het overdragen van het domein.
Gratis?

Lekker te laat toch?
Als ik een domein naam registreer neem ik altijd de dichts verwante erbij.
We zijn 8 maanden verder, komt die persoon knap laat mee af.
Als je ondertussen iets op had gezet en draaiende, wat ging hij dan doen?

Puur voor de kloterij, kzou wat anders zoeken omdat er maar een letter verschil is, en dan verwarren jou personen zich ook niet met zijn zijn.
Maar ik zou hem wel ff laten betalen.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
Misschien dat je de domeinnaam kan ruilen voor een aandeel in zijn bedrijf, zodat je over 10 jaar kan cashen als het groot is geworden. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En zelfs al was zijn bedrijfsnaam Whisky Tastings dan is de naam te generiek om daadwerkelijk te kunnen claimen dat hij daardoor recht heeft op de domeinnaam. Het is een vrij gestandaardiseerde (Engelse) term voor het proeven van whisky.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Ok - bedankt voor jullie reacties tot zover, het sluit aan bij wat mij als eerste te binnen schoot.

Ik ga vanavond wel een reactie op de mail zetten naar hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
kamstra schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:02:
[...]

Ja leuk, Piemonte Import is de naam van zijn bedrijf. Niet Whisky Tastings.

Dus lekker toedeledokie zou ik zeggem
BlazeMuis schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:02:
[...]

Ja een website met die naam, maar het bedrijf heet geen Whisky Tastings (zoals beweerd wordt in die mail), dus ze kunnen de TS niks maken en het domein ook niet af laten pakken e.d.
Het is een handelsnaam, dus ik zou even een paar keer nadenken ipv zomaar toedeledokie te roepen ?

Een handelsnaam is een naam die een onderneming hanteert in het economisch verkeer, ofwel de naam waaronder de onderneming handel drijft. De handelsnaam is vaak gelijkluidend aan de merknaam, maar een onderneming kan meerdere merken voeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 25-09-2017 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Dit soort topics hebben we vaker gehad. Tikje naar Hostingdeel van GoT: Internetproviders en Hosting

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Breezers schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:07:

Het is een handelsnaam, dus ik zou even een paar keer nadenken ipv zomaar toedeledokie te roepen ?

Een handelsnaam is een naam die een onderneming hanteert in het economisch verkeer, ofwel de naam waaronder de onderneming handel drijft. De handelsnaam is vaak gelijkluidend aan de merknaam, maar een onderneming kan meerdere merken voeren.
Eens, daarom zal ik ook vanavond een nette reactie sturen waarin de toedeledokie iets anders in verwoord zal staan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
gooos schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:06:
Ok - bedankt voor jullie reacties tot zover, het sluit aan bij wat mij als eerste te binnen schoot.

Ik ga vanavond wel een reactie op de mail zetten naar hem.
https://www.domjur.nl/dossiers/dossier/handelsnaam/
Indien je wat handvatten nodig hebt (juridische uitspraken) Ik denk dat de case van "campingfrankrijk.nl" hier aardig in de buurt komt.

Verder is https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten# wel handig om even door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Met een domeinnaam alleen maak je maar zelden inbreuk op een handelsnaam. Als je er een site op zet waarbij nergens Whisky tastings staat dan ben je hoe dan ook veilig.

Als je wel je domeinnaam als handelsnaam gaat gebruiken (Welkom bij Whiskytastings.nl) dan kán je mogelijk wel inbreuk gaan maken op zijn handelsnaam. Let dus goed op hoe je de site/domeinnaam gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
eric.1 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:11:
[...]

https://www.domjur.nl/dossiers/dossier/handelsnaam/
Indien je wat handvatten nodig hebt (juridische uitspraken) Ik denk dat de case van "campingfrankrijk.nl" hier aardig in de buurt komt.

Verder is https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten# wel handig om even door te lezen.
Top - ga ik eerst eens rustig doorlezen, reactie zal dan wellicht morgen worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

dat kan alleen als het merkenrecht meespeelt.
Nu kan ik je op voorhand al vertellen dat de naam whisky tastings niet vast gelegd kan gaan worden als merkenrecht want de naam is te algemeen.

Net als dat je werkwoorden en dergelijke niet vast kunt leggen.

Je mag alleen niet zijn logo gaan gebruiken want daar kan wel weer merken recht op zitten.
Echter kun je dit zien als een logo is vastgelegd staat hier vaak een R in een cirkeltje bij. Dat geeft aan dat het een geregistreerde beeld / merklogo is. Hoeft nog niet te zijn dat de naam zelf ook beschermd is.

Dus ook al heb je een soort gelijk bedrijf en bied je soort gelijke diensten aan dan kan dat gewoon op dat domein. Je mag echter niet de indruk wekken dat je hetzelfde bedrijf bent door dus ook zelfde logo's te hanteren of een op een kopie te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 25-09-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
emnich schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:12:
Met een domeinnaam alleen maak je maar zelden inbreuk op een handelsnaam. Als je er een site op zet waarbij nergens Whisky tastings staat dan ben je hoe dan ook veilig.

Als je wel je domeinnaam als handelsnaam gaat gebruiken (Welkom bij Whiskytastings.nl) dan kán je mogelijk wel inbreuk gaan maken op zijn handelsnaam. Let dus goed op hoe je de site/domeinnaam gaat gebruiken.
Het was sowieso al mijn bedoeling niet om er iets als "Welkom bij Whisky Tastings / whiskytastings.nl" op te zetten, nergens voor nodig in mijn ogen. Verder heb ik een logo in gedachten die aansluit bij mijn andere sites over whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er zijn mensen zat die allerlei potentieel interessante websites namen/domeinnamen vast leggen om er later handel mee te drijven... Dus je kunt de jouwe ook aan hem verkopen als je dat (al..) zou willen....

Het is niet voor niets dat websites namen/domeinnamen van een nog niet geboren prins(es) al tijden van te voren vast gelegd worden.... Insiders kunnen vast al heel vroeg een dik vermoeden hebben gehad dat Maxima zwanger was.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Anoniem: 217290 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:17:
dat kan alleen als het merkenrecht meespeelt.
Nu kan ik je op voorhand al vertellen dat de naam whisky tastings niet vast gelegd kan gaan worden als merkenrecht want de naam is te algemeen.

Net als dat je werkwoorden en dergelijke niet vast kunt leggen.

Je mag alleen niet zijn logo gaan gebruiken want daar kan wel weer merken recht op zitten.
Echter kun je dit zien als een logo is vastgelegd staat hier vaak een R in een cirkeltje bij. Dat geeft aan dat het een geregistreerde beeld / merklogo is. Hoeft nog niet te zijn dat de naam zelf ook beschermd is.

Dus ook al heb je een soort gelijk bedrijf en bied je soort gelijke diensten aan dan kan dat gewoon op dat domein. Je mag echter niet de indruk wekken dat je hetzelfde bedrijf bent door dus ook zelfde logo's te hanteren of een op een kopie te maken.
Het gaat hier dan toch om handelsnaamwet (http://www.wetboek-online.nl/wet/Handelsnaamwet.html) en niet zo zeer om merkenrecht ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:45

InFamous

excommunicado

Ik heb al eens met dit bijltje gehakt en het is handelsnaam bescherming die hier van toepassing is. Echter handelsnaam bescherming kan alleen geclaimd worden als het a. een bedrijf is en b. deze in hetzelfde commerciële vaarwater zit. Zolang jij geen commerciële of concurrerende activiteiten gaat voeren op dit domein is er AFAIK en IANAL weinig aan de hand en is handelsnaam bescherming ook niet van toepassing.

En dan nog handelsnaam =/= domeinnaam gaat niet zomaar op. Jij kan best pietjepuk.nl voeren als domeinnaam en als handelsnaam bakkerij puk. Hiermee maak je op dat moment dan ook geen inbreuk op de handelsnaam pietje puk die boeken verkoopt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 22:39
Of gewoon overdragen voor € 250,- en whiskeytasting.nl claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
InFamous schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:56:
Ik heb al eens met dit bijltje gehakt en het is handelsnaam bescherming die hier van toepassing is. Echter handelsnaam bescherming kan alleen geclaimd worden als het a. een bedrijf is en b. deze in hetzelfde commerciële vaarwater zit. Zolang jij geen commerciële of concurrerende activiteiten gaat voeren op dit domein is er AFAIK en IANAL weinig aan de hand en is handelsnaam bescherming ook niet van toepassing.

En dan nog handelsnaam =/= domeinnaam gaat niet zomaar op. Jij kan best pietjepuk.nl voeren als domeinnaam en als handelsnaam bakkerij puk. Hiermee maak je op dat moment dan ook geen inbreuk op de handelsnaam pietje puk die boeken verkoopt.
Ik ga een totaal ander concept op de website loslaten en dus geen whisky tastings op locatie waarbij ik de whisky meeneem naar de tasting. Heb dit hem ook laten weten gisteravond en kreeg vanmorgen gelijk een mail met dreigen met gerechtelijke stappen terug... zet de mailwisseling zo wel even hieronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Dan zou ik toch wat juridisch advies gaan inwinnen. Dit soort dingen zijn behoorlijk complex en het is een grijs gebied.

Mijn bijdrage was gebaseerd op een eigen ervaring, deze ervaring heeft uiteindelijk ook een half jaar lang touwtrekken gekost en een hoop geld aan advocaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
De mail wisseling tot dusver, heb de mailwisseling een beetje ingekort o.a. qua mail footers, tekst is onaangepast.

https://drive.google.com/...LV3JrYjA/view?usp=sharing

@InFamous Ik vrees dat het inderdaad daar op neer gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In zijn KVK uittreksel staat inderdaad het domeinnaam met een S en een koppelteken.

Wordt een lastige, je gaat het wel niet commercieel gebruiken, maar het is wel bij hem al geregistreerd (zijnde met koppelteken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
@ThaNetRunner Ik ben niet op de hoogte van alle jurisprudentie omtrent domeinnamen maar het lijkt me toch dat je niet zomaar kan stellen dat omdat je de domeinnaam met streepje hebt vastgelegd dat je dan ook maar zonder meer aanspraak kan maken op degene zonder streepje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Blaffende honden. Waarom doe je hem niet een leuk voorstel om je domeinnaam over te nemen voor 10.000 euri's? Hij kan blaten wat hij wil over rechters en handelsnamen, maar daar daadwerkelijk wat mee doen is twee. Mocht hij dat daadwerkelijk doen kan je altijd nog schikken en zal hij zeer waarschijnlijk zelf de proceskosten moeten betalen.

http://maxius.nl/handelsnaamwet/artikel5/

Dit is denk ik waar hij op baseert wat hij zegt. Lees even de hele wet door, hij is niet groot. Noteer ook dat het bij jou niet eens gaat om een onderneming, dus dat dit hele artikel eigenlijk niet eens van toepassing is, nog los van de rest van het artikel.

[ Voor 14% gewijzigd door 461943 op 26-09-2017 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 15:14
Wanneer zou deze tegenpartij deze handelsnaam zijn gaan gebruiken of hebben laten registreren bij de KvK?
Weet niet of je dat kan achterhalen middels de history via kvk.nl.
Registreren betekend overigens niet dat je de handelsnaam ook echt bezit, volgens onderstaande website.

http://www.iusmentis.com/zakendoen/handelsnaam/

Ik lees dit ook:
"Handelsnaamrecht geldt ook voor internet. Met een handelsnaam kan een bedrijf dus een domeinnaam opeisen die daar verwarringwekkend veel op lijkt. Wel moet de domeinnaamhouder deze dan wel als bedrijfsnaam gebruiken. Een domeinnaam die niet meer is dan een 'vestigingsadres' van een bedrijf onder een andere naam, kan niet via een handelsnaamrecht worden opgeëist."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

InFamous schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:56:
InFamous schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:52:
Dan zou ik toch wat juridisch advies gaan inwinnen. Dit soort dingen zijn behoorlijk complex en het is een grijs gebied.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Maar het hele punt is, hij doet waarschijnlijk iets met whiskey proeven, en jij ook. Dat verder het concept anders is dat maakt niet uit.

Ik zou het domein aan hem verkopen voor een paar honderd euro en een nieuwe naam verzinnen. Het domein zou ik niet weggeven. Hij heeft geen enkel recht op het domein. Je kunt alleen geen soortgelijke activiteit ontplooien met soortgelijke naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
@TheBorg Op zich is het logisch toch met zo'n naam dat je iets met whisky tastings doet ;) Aan hem verkopen is een last resort wat mij betreft maar dan vind ik het persoonlijk wel vreemd dat hij inmiddels ook niet whiskytasting.nl (dus zonder "s") heeft gekocht, die zit vervolgens ook weer te dicht bij whiskytastings.nl in de buurt. Of dat hij ogenschijnlijk geen werk heeft gemaakt van whisky-tasting.nl (dus zonder "s")...

Ik ga eens verder kijken wat mijn mogelijkheden zijn om Arno van me af te houden.

Bedankt allemaal zover voor jullie bruikbare input, ik hou jullie via dit topic op de hoogte over het vervolg.

[ Voor 7% gewijzigd door gooos op 26-09-2017 22:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Ach, bij TransIP zijn de domeinen goedkoop dus waarom registreer je die andere ook niet. Gewoon om hem te pesten. Had hij maar op een normale manier contact op moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
gooos schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:17:
@TheBorg maar dan vind ik het persoonlijk wel vreemd dat hij inmiddels ook niet whiskytasting.nl (dus zonder "s") heeft gekocht
Voor de grap willen aanschaffen maar hij wordt inmiddels al wel aangegeven als verkocht, grapje gaat dus niet door ;w

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Hoe veel mooie whisky flessen heeft hij er voor over?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31

Orac

Ik mis je papa.

Als ik het goed begrijp heb jij je site nog niet in de lucht. Bespaar je de tijd, geld en energie. En verkoop het domein voor een redelijke prijs aan die man. Zo onredelijk vind ik z'n brief niet. Als je moet gaan procederen zijn de advocaten de enige die winnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Orac op 26-09-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
Hij heeft een onderneming, met als handelsnaam whisky-tastings.nl. Probleem waar je tegenaan loopt is dat bij dit soort zaken engels woorden / vervoegingen niet als louter beschrijvend aangemerkt worden en dat als hij dus zou gaan procederen, hij dat verbod voor elkaar zou kunnen krijgen.
Bij de keus hoe je hier mee om wilt gaan, moet je ook rekening houden met het proceskostenrisico, omdat als hij gaat procederen bij de rechter, die kosten, vanwege artikel 1019h, fors op kunnen lopen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@StevenK De domeinnaam kan verwarring zaaien, geheel mee eens. Maar in hoeverre verhoudt dit zich als TS het domeinnaam louter hobbymatig gebruikt (zoals ik begrijp uit zijn verhaal).
Ik heb geen intentie om het domein commercieel te gebruiken
Mijn bedoeling is om er een website op te zetten waarbij ikzelf met vrienden en anderen zelf virtuele (blind) tastings kunnen houden, waarbij proefnotities met elkaar vergeleken kunnen worden.
Zolang er geen concurrerende onderneming in het spel is kan er ook geen handelsnaam inbreuk worden gepleegd want er is voor TS geen handelsnaam van toepassing. Ik kan mij dus ook niet voorstellen dat TS inbreuk maakt op iets van de eiser.

Daarnaast als beide websites in genoeg wegen van elkaar verschillen is een kennelijke vergissing al uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 03-06 22:39
Hou er wel rekening mee dat als je geld vraagt, dat voor hem een plus is bij een eventuele procedure. Jij bent dan uit op winst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:42
Als jij direct geld zou vragen zou mijn grootste argument om het domein over te dragen bij de rechter zijn dat het uit handelsoogmerk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap hem ook wel een beetje, mits het verhaal waar is dat hij "ervan leeft".

Je weet hoe 80% vd Nederlanders surft? Als Google down is, is er geen internet. Alles gaat via Google, zelfs als ze de domein naam weten.. En dan komen ze op jouw site (ipv de zijne), verliezen interesse en gaan weer naar nu.nl.. Weer een potentiële klant weg.

Ik zou voorstellen dat je jezelf uit de search engines houdt, kijken hoe hij daarop reageert...

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Lijkt mij echt dikke onzin. Dan zou Tweakers dus ook recht hebben op tweaker.nl als we in omgekeerde volgorde gaan denken?
Ik vind het jammer dat je zo resoluut en afwijzend reageert, want het is bij wet verboden om domeinen en bedrijfsnamen te registreren die bedoeld zijn om te lijken op een ander, of onbedoeld verwarrend kunnen zijn voor de consument. Dat je bedoelingen goed zijn maakt daar niet voor uit. Wat ik daarbij raar vind, is dat alles wat jij wilt kan onder elke naam of domein, daar hoef je niet deze voor te gebuiken. Je hebt dus geen enkel belang bij dit specifieke domein.
Dus hij mag maar bepalen dat jij dit domein hebt gekozen om hem te dwarsbomen, jij met alle bewustzijn van dien het domein hebt geregistreerd om verwarring te veroorzaken richting zijn bedrijfsnaam en domeinen en ook nog eens dat hij even gaat bepalen dat alles wat jij wil, prima onder een andere naam kan. _O-

Voor iemand die jou aanvalt op je reactie (waar tevens niks mis mee is; hij heeft z'n teen gewoon gestoten daardoor), is hij zelf ook redelijk zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:12
Even alle ongein ter zijde. Stel je voor als hij wilt procederen. Hij betreft een zakelijke entiteit. De kosten om te gaan procederen zullen al gauw richting de 1000 euro gaan. Welk belang heeft hij dat een domeinnaam (niets anders dan een verwijzing naar een IP) wat dat bedrag verantwoord. Tevens hij denkt te kunnen winnen op basis dat het zijn merkrecht zou schaden. Als jij het hobbymatig zou gebruiken zal een rechter een vordering op basis daarvan niet toe kennen.

Dus de vraag is: ben je ter goeder trouw of ter kwader trouw? Ben je te kwader trouw zou ik een rechtsgang niet riskeren. Maar ben je ter goeder trouw kun je prima dit risico aangaan. Je schend geen merkrecht. Geen copyright. Je schend zijn zakelijke belangen niet.

Laat hem je maar dagvaarden. Maar alleen in naam der Koning. Dan kun je je zegje doen. Maar mijn inschatting: dat doet hij niet, want wat wint hij met een risico van 1000 euro en een kostenplaatje qua advocaten? Plus hij kan een procedure starten bij het SIDN om dit soort problemen met domeinnamen op te lossen. Dan kost het 500 euro voor hem 0 voor jou.

https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten

*zie dat deze link al eerder is genoemd. Maar bij deze nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat ik al eerder aan haalde.
Bedrijfsnaam is niet gelijk aan merknaam.
dat hij domeinnamen heeft laten registeren bij de kvk, tsja leuk... maar niet relevant.
Zolang jij geen kopie van zijn site of zeer veel gelijkende site gaat runnen op jouw domein hoef je nergens bang voor te zijn. Tevens hoor ik hem alleen maar over kvk en handelsnaam. Dus hij heeft zijn bedrijfsnaam niet beschermt met merkenrecht of beeldrecht. Daarmee is de kous eigenlijk al af. Bij een juridische procedure kan je dit punt ook aanhalen want hij wilt zijn handelsnaam beschermen maar neemt hier niet de juiste stappen voor want die kosten geld of is zijn naam toch niet uniek genoeg om daarvoor uberhaupt in aanmerking te komen.

Ik heb dit destijds wel laten uitzoeken maar zelfs met merkenrecht kun je hooguit doormiddel van een merkenrecht bureau een juridische procedure laten starten als een concurrent moedwillig met jouw bedrijfsnaam aan de haal gaat. Dan is er sprake van ter kwade trouw.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dit geval kun je er ook mee volstaan om geen webshop op de site te zetten. Dat zegt Arno zelf in de laatste regels van zijn mail. Dus ja, al dat juridische getouwtrek kun je allemaal voorkomend door naar Arno te sturen dat je een drank via de website verkoopt. (Dat je vervolgens lijkt naar een website die dat wel doe maakt niet uit, maar dan niet naar zijn site natuurlijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 27-09-2017 07:40 ]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:41:
dat hij domeinnamen heeft laten registeren bij de kvk, tsja leuk... maar niet relevant.
Zolang jij geen kopie van zijn site of zeer veel gelijkende site gaat runnen op jouw domein hoef je nergens bang voor te zijn. Tevens hoor ik hem alleen maar over kvk en handelsnaam. Dus hij heeft zijn bedrijfsnaam niet beschermt met merkenrecht of beeldrecht. Daarmee is de kous eigenlijk al af. Bij een juridische procedure kan je dit punt ook aanhalen want hij wilt zijn handelsnaam beschermen maar neemt hier niet de juiste stappen voor want die kosten geld of is zijn naam toch niet uniek genoeg om daarvoor uberhaupt in aanmerking te komen.

Ik heb dit destijds wel laten uitzoeken maar zelfs met merkenrecht kun je hooguit doormiddel van een merkenrecht bureau een juridische procedure laten starten als een concurrent moedwillig met jouw bedrijfsnaam aan de haal gaat. Dan is er sprake van ter kwade trouw.
Sorry, maar dit klopt gewoon niet. Een handelsnaam hoef je niet te beschermen maar is dat al automatisch.

Zodra jij deelneemt aan het economische verkeer met een bepaalde naam is dat jouw handelsnaam en is dat beschermt. Of omgekeerd, als jij deelneemt aan het economische verkeer met een naam dan kán je inbreuk maken op iemands handelsnaam.

• StevenK
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:41:
Zolang jij geen kopie van zijn site of zeer veel gelijkende site gaat runnen op jouw domein hoef je nergens bang voor te zijn. Tevens hoor ik hem alleen maar over kvk en handelsnaam. Dus hij heeft zijn bedrijfsnaam niet beschermt met merkenrecht of beeldrecht. Daarmee is de kous eigenlijk al af.
Je zit er nu heel ver naast. De naam (of namen) waarmee een onderneming naar buiten treedt is een handelsnaam zoals de handelsnaamwet bedoelt. Die naam is daarmee automatisch beschermd, die hoef je daarvoor niet apart vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De eisende partij heeft als handelsnaam piemonte import en als merk / dienstnaam whisky-tastings.
Anders had die hem apart moeten inschrijven.

Het is zo te zien een eenmanszaak: http://www.piemonte-import.nl/contact.html
https://www.kvk.nl/orders...000&origq=whisky-tastings

Hij voert de website dus als merknaam, daarnaast nog zwart witter gezien kan hij een claim tegemoet zien van https://www.kvk.nl/orders...n/?kvknummer=662379040000 als we het zo zwart wit gaan doortrekken aangezien zij de naam wel in hun bedrijfsnaam hebben staan.

Echter het gaat hier om een beschrijvende naam, daarmee staat die al 1-0 achter die zijn op voorhand al veel minder beschermd.

Er is geen een rechter die mee gaat in zijn verhaal zolang je maar niet van plan bent met een logo te komen die er zeer veel op lijkt, en niet de indruk wekt dat je onderdeel bent van. Dus niet ergens een verwijzing naar zijn hoofd bedrijfsnaam. Niet zijn contact gegevens kopieeren, alhoewel dat wil je niet eens want als bedrijf met een gmail adres is nog steeds een zeer klassieke fout die je direct klanten kost.

Een handelsnaam is alleen beschermd in een regionaal gebied zo werkt de KVK ook bij het inschrijven. Handelsnaam is de naam waaronder het bedrijf is ingeschreven en dat is Piemonte Import.

Dus tenzij je ter kwade trouw bent geweest (en zelfs dan, want die stap wordt vaak genoeg gedaan door concurrenten die gelijkende domeinnamen oppikken maar er niets actueels mee doen puur om te zorgen dat de link niet werkt) dan kun je tegen problemen aanlopen in een juridische procedure.

Maar de beste man heeft een eenmansbedrijf en dus niet een leger advocaten in eigen dienst. Zijn rechtsbijstand zal hierin ook niet veel betekenen.

• StevenK
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:57:

De eisende partij heeft als handelsnaam piemonte import en als merk / dienstnaam whisky-tastings.
Anders had die hem apart moeten inschrijven.
Lees aub dan ook die pagina van Arnoud waar je naar verwijst. Want daar staat o.a.
Een bedrijf mag meerdere handelsnamen hebben, bijvoorbeeld omdat men meerdere activiteiten tegelijk exploiteert. Daar zijn geen grenzen aan. Zolang elke naam maar apart gebruikt wordt, is deze beschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 09:57
Gewoon lekker doen wat je wilt zonder dat je winst genereerd.
http://www.whisky-tasting.nl/ ik zou eerder verwachten dat hij bij dit bedrijf zou gaan klagen.

Als hij nou slim was zou hij jou gaan betalen om zijn proeverijen uit te breiden met jouw app, maandelijks 100 euro oid :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een merk heeft diverse voordelen boven een handelsnaam. Met een handelsnaam kan een bedrijf alleen optreden tegen concurrenten die later binnen hetzelfde afzetgebied onder een sterk gelijkende bedrijfsnaam opereren. Met een merk is de houder beschermd in het hele gebied waarvoor de registratie geldt (meestal de Benelux).
Beschrijvende handelsnaam
De definitie van handelsnaam in de Handelsnaamwet eist nergens dat een handelsnaam origineel of creatief moet zijn. Bij merken geldt dit wel. Zo mag een bakker niet het woord "brood" als merk monopoliseren, want die producten heten nu eenmaal brood. Maar hij mag wél zichzelf "De bakker" noemen en dan is die handelsnaam beschermd tegen gebruik door concurrenten.

Hoe beschrijvender of oncreatiever de handelsnaam, hoe beperkter echter de bescherming. Zo zou "De Bakker" hooguit kunnen optreden tegen een concurrent die zich ook exact zo noemt. Een concurrent die zich "De Warme Bakker" of "Het Bakkertje" noemt, zou hij niet kunnen tegenhouden. Die namen wijken al genoeg af bij zo'n beschrijvende naam.

Omgekeerd: hoe creatiever de handelsnaam, en hoe bekender het bedrijf, hoe meer bescherming men krijgt. Zo is in Nederland de bakkersketen "Bakker Bart" landelijk actief en erg bekend. Daarmee kunnen zij optreden tegen alle concurrenten wiens naam op "Bakker Bart" lijkt: Bakkerij Bart, Bakker Bartje, Bart de Bakker, enzovoorts zijn allemaal niet toegestaan. Maar "Bakker Tony" kan naast Bakker Bart bestaan, omdat Tony voldoende afwijkt van Bart.
Dan moet je ook verder lezen en zal je zien dat bij zijn uitdrukking als handelsnaam deze teniet wordt gedaan daar het een beschrijvende naam is. Daarmee is zijn positie direct een stuk zwakker. Whisky tastings is letterlijk de engelse benaming. En zoals ik al aangaf is er een bedrijf die Whisky tasting festival letterlijk als hoofdnaam geregistreerd heeft staan daarmee is zelfs zijn eigen registratie al dubieus maar dan moet je de registratie datums gaan opvragen (kost helaas geld) dus dat is een wat lastiger traject.

Maar TS heeft geen bedrijf en maakt daarmee al geen inbreuk op de handelsnaam. Daarnaast is de naam van de "klager" een beschrijvende naam welke weinig creatief is. Whisky op zichzelf is ook niet registreerbaar als handelsnaam. Whisky-tasting is daarmee ook grijs gebied en zal hooguit stand houden in een kleine regionale regio. Op internet is deze naam te algemeen.

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dan zul je zien dat er honderden hits zijn op deze twee termen aangezien de term tasting een algemeen gebruikte term is.

let wel ik ben geen jurist maar ik heb toevallig mijzelf aardig laten informeren op dit gebied daar dat ik met een buitenlandse concurrent te maken kreeg met een vrijwel zelfde naam (1 letter verschil). uiteindelijk is daar nooit iets mee gebeurt en is tevens de concurrent uiteindelijk omgevallen. Maar ik wou geen gedoe met mijn bedrijfsnaam echter was de in gebruiksnamen wat datum betreft vrijwel gelijk. Zijn beiden bedrijven in 2008 als hobbymatig project gestart en pas in 2013 en 2014 officieel als bedrijf ingeschreven.

Zodoende heb ik meerdere juristen en merk recht specialisten gesproken en geinformeerd omdat het uiteindelijk een relatief kleine markt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:32:

Dan moet je ook verder lezen en zal je zien dat bij zijn uitdrukking als handelsnaam deze teniet wordt gedaan daar het een beschrijvende naam is. Daarmee is zijn positie direct een stuk zwakker. Whisky tastings is letterlijk de engelse benaming. En zoals ik al aangaf is er een bedrijf die Whisky tasting festival letterlijk als hoofdnaam geregistreerd heeft staan daarmee is zelfs zijn eigen registratie al dubieus maar dan moet je de registratie datums gaan opvragen (kost helaas geld) dus dat is een wat lastiger traject.
Dit klopt gewoon niet. Bij handelsnamen gaat het eigenlijk alleen om om mogelijke verwarring. Beschrijvende handelsnamen zijn ook gewoon beschermd en nergens in de wet staat iets over het al dan niet beschrijvende karakter van handelsnamen.

Het enige wat speelt bij beschrijvende namen is dat kleine toevoegingen al snel onderscheidend genoeg kunnen zijn om verwarring tegen te gaan.
Maar TS heeft geen bedrijf en maakt daarmee al geen inbreuk op de handelsnaam.
Art 2 van het Handelsregisterbesluit zegt:
Van een onderneming is sprake indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen.
Indien TS z'n plannen volledig uitvoert dan kan je denk ik wel spreken van een onderneming, ongeacht of deze is ingeschreven bij de KvK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:38
emnich schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:09:
[...]

Dit klopt gewoon niet. Bij handelsnamen gaat het eigenlijk alleen om om mogelijke verwarring. Beschrijvende handelsnamen zijn ook gewoon beschermd en nergens in de wet staat iets over het al dan niet beschrijvende karakter van handelsnamen.

Het enige wat speelt bij beschrijvende namen is dat kleine toevoegingen al snel onderscheidend genoeg kunnen zijn om verwarring tegen te gaan.

[...]

[...]

Indien TS z'n plannen volledig uitvoert dan kan je denk ik wel spreken van een onderneming, ongeacht of deze is ingeschreven bij de KvK.
Van een onderneming is sprake indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen.
Volgens mij voldoet TS overal aan, op het materieel voordeel na. Hij verdient er toch niks aan?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

[...]

[...]

[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Dit is geen zaak van TS, dit is puur hobby. Dan treedt de onderneming wat mij betreft niet zelfstandig op. De inbreng van middelen en diensten zal derhalve ook beperkt zijn. Daarbij is TS er, zoals hierboven gemeld, niet op uit om materieel voordeel te behalen. Het hangt natuurlijk allemaal van interpretatie af, maar ik vind het allemaal maar vrij dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Ik zou zeggen: Bel je rechtsbijstandverzekering op of ga naar een juridisch loket om informatie in te winnen. Dan weet je duidelijk waar je staat.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

P1nGu1n schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:12:
[...]

[...]

Volgens mij voldoet TS overal aan, op het materieel voordeel na. Hij verdient er toch niks aan?
Dat is een slangenkuil waar je niet echt in wilt stappen denk ik. Zodra hij een affiliate link er op gaat zetten of wat Google ads of zelfs links naar zijn andere (wel commerciële) sites dan kom je er al snel tegen aan.

Daarbij is de handelsnaam niet de enige mogelijkheid. Zie bijvoorbeeld deze zaak. Hoewel omgekeerd (de eisende partij kon zich niet beroepen op handelsnaam), kwam het uiteindelijk uit bij een onrechtmatige daad. Hoewel ik dat niet direct verwacht in dit geval, is handelsnaam dus niet de enige optie.

@Stoelpoot Dit is een IE zaak en er is vrijwel geen rechtsbijstand die dit dekt. Maar een belletje kan zeker geen kwaad.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
gooos schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:55:
...Mijn bedoeling is om er een website op te zetten waarbij ikzelf met vrienden en anderen zelf virtuele (blind) tastings kunnen houden, waarbij proefnotities met elkaar vergeleken kunnen worden. Dit kan al dan niet in een soort van competitievorm zijn. ...
Als zijstapje. Drank en iets daarmee doen in competievorm? Is dat verstandig? Goed voor je imago? Is dat überhaupt legaal? Er zijn een hoop regels om drankmisbruik tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hou je er een goed gevoel aan over als je dit domein blijft gebruiken, wetende dat er iemand met een bedrijf is die daar niet blij mee is? Zoiets blijft je achtervolgen.
Geef het gewoon aan hem en zoek iets nieuws uit. Wellicht heeft hij er een flesje goede Whisky / Whiskey voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 14:31
AcidBanger schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:17:
Gewoon lekker doen wat je wilt zonder dat je winst genereerd.
http://www.whisky-tasting.nl/ ik zou eerder verwachten dat hij bij dit bedrijf zou gaan klagen.

Als hij nou slim was zou hij jou gaan betalen om zijn proeverijen uit te breiden met jouw app, maandelijks 100 euro oid :D
Ik denk dat Arno dat ook geprobeerd heeft, maar die website wordt gerund door Duitsers. En daar heeft hij vast nul op het rekest gekregen.

Ik pretendeer niet zoals sommige mensen voor mij jurist te zijn, maar het geheel komt voor een deel op mij over als "Nee heb je, ja kun je krijgen". Deze meneer is niet kien genoeg (of te krenterig) geweest om alle gelijkende URLs te claimen en dan is dit een mogelijk gevolg.

Ik twijfel er ernstig aan of Arno echt stappen gaat zetten. En als je denkt dat hij dat gaat doen, zou ik serieus advies inwinnen bij iemand die daarvoor is: een jurist. Hoeft volgens mij ook helemaal niet zo duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 21:18
Weeg voor jezelf gewoon even af wat het je waard is: zie je een andere domeinnaam zitten en maakt dit je niet uit? Probeer dan enkele honderden euro's van deze Arno los te krijgen en registreer een andere domeinnaam.

Wil je per se deze domeinnaam houden en heb je zin om moeite (waarschijnlijk géén proceskosten, deze zal een rechter jou niet opleggen als je te goeder trouw bent) erin te steken om je gelijk te halen? Dan kun je overwegen om je poot stijf te houden. Zou ik overigens wel doen, ik vind het ontzettend arrogant en onjuist hoe deze Arno je benadert.

offtopic:
Wel schrijnend hoe Arno zowel in zijn brieven als op zijn eigen website zeer regelmatig in de meervoudsvorm van werkwoorden de "woordne" verkeerd typt. Misschien kan hij daar eens op letten om professioneel over te komen op zijn klanten, ipv. zeveren over ongebruikte domeinen die lijken op zijn onhandige domein met een streepje erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

nino_070 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:19:

offtopic:
Wel schrijnend hoe Arno zowel in zijn brieven als op zijn eigen website zeer regelmatig in de meervoudsvorm van werkwoorden de "woordne" verkeerd typt. Misschien kan hij daar eens op letten om professioneel over te komen op zijn klanten, ipv. zeveren over ongebruikte domeinen die lijken op zijn onhandige domein met een streepje erin
Niet alleen die fouten storen mij. Zijn eerste mail komt heel slecht over. Hij stelt zichzelf en zijn bedrijf niet voor. Je weet niet met wie je te maken hebt of waarom deze ook maar enige aanspraak zou maken op de domeinnaam. Gewoon een opeising, niet meer dan dat. Alles aan zijn kant straalt amateurisme uit en ik betwijfel dan ook ten sterkste of hij zelf al met een advocaat heeft overlegd. Had hij dat wel gedaan had hij beter een goede brief door die advocaat kunnen laten opstellen.

Niet tegenstaande maakt hij imho bij een eventuele rechtsgang wel degelijk een kans om te winnen. (but, who am I?)

verbaasd me een beetje dat nog niemand Mike Rowe heeft aangehaald, hoewel dat uiteraard in de VS was.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:16:
[...]
verbaasd me een beetje dat nog niemand Mike Rowe heeft aangehaald, hoewel dat uiteraard in de VS was.
Als je een Nederlands voorbeeld wilt: Zoek maar eens uit waarom de fastfoodketen Wendy's hier geen vestigingen heeft

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:16:
[...]

Niet alleen die fouten storen mij. Zijn eerste mail komt heel slecht over. Hij stelt zichzelf en zijn bedrijf niet voor. Je weet niet met wie je te maken hebt of waarom deze ook maar enige aanspraak zou maken op de domeinnaam. Gewoon een opeising, niet meer dan dat. Alles aan zijn kant straalt amateurisme uit en ik betwijfel dan ook ten sterkste of hij zelf al met een advocaat heeft overlegd. Had hij dat wel gedaan had hij beter een goede brief door die advocaat kunnen laten opstellen.

Niet tegenstaande maakt hij imho bij een eventuele rechtsgang wel degelijk een kans om te winnen. (but, who am I?)

Mee eens, dit had iedere flierefluiter kunnen schrijven. Een handige manier om op zo'n manier aan domeinen te komen, claimen dat jij eigenaar van een soortgelijke domeinnaam bent en kijken wie hapt. Uiterst amateuristisch en het dan ook nog gek vinden dat TS hier ietwat defensief (volkomen terecht) op reageert. :+

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

Mensen die jouw toekomstige site willen bezoeken komen met een beetje pech en een tikfoutje bij hem uit. Je kunt je afvragen of je dat eigenlijk wel wil nu je zelf nog eenvoudig je naam kunt veranderen.

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 20:44
Ik heb exact hetzelfde voorgehad een jaar terug. Ik vind het vreemd dat niemand het hier al gehad heeft over merkenregistratie.

Hij heeft wel bij KVK een vermelding, maar het Benelux merkenbureau heeft geen vermelding. Met andere woorden: zijn merk is niet geregistreerd en niet beschermd. Het gaat bovendien om geen unieke vermelding. Zoek je naar "whiskytastings" dan vind je onnoemelijk veel sites. Hij kan dus niet op auteursrecht benutten ook.

Hij kan niets doen. Heb geen schrik voor gerechtelijke procedures. Niet nodig, ook gehad. DM mij gerust voor meer vragen.

• gooos
Vandaag de rechtsbijstand eens een belletje gegeven, die zeggen dat domeinnaam conflicten niet onder de dekking van de particuliere rechtsbijstand valt want "dat is iets voor bedrijven"... 8)7

Eerst maar eens de komende dagen even op werk wat afronden en dit weekend verhuizen, en dan volgende week hier maar eens verder mee. Heb Arno aangegeven dat ik eind volgende week op zijn reactie zal reageren.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
gooos schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:20:
Heb Arno aangegeven dat ik eind volgende week op zijn reactie zal reageren.
Dat is alvast heel netjes... Want als je een advocaat er op had gezet had die waarschijnlijk pas gereageerd na een 2e rappel of op de datum van een deadline die hij stelt :D

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken...

1. Engelse taal is "common" ;) in Nederland. Als ik door de stad loop... Een uitverkoop is tegenwoordig Sale, Boodschappen doe je bij de "Discounter". Een beurs is nu een "Fair". En een proeverij een "Tasting". Als ik op Google zoek op "tasting" krijg ik heel veel hits. Van wijn, tot whisky, tot kaas, tot sushi...

2. Whisk(e)y is een typisch product uit Engelstalige landen (Engeland/Schotland, Amerika, Canada). Dat je Whisky dan in combinatie met het woord van "Proeverij" in het Engels brengt, is alleen maar meer logisch.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

siteoptimo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:03:
Ik heb exact hetzelfde voorgehad een jaar terug. Ik vind het vreemd dat niemand het hier al gehad heeft over merkenregistratie.

Hij heeft wel bij KVK een vermelding, maar het Benelux merkenbureau heeft geen vermelding. Met andere woorden: zijn merk is niet geregistreerd en niet beschermd. Het gaat bovendien om geen unieke vermelding. Zoek je naar "whiskytastings" dan vind je onnoemelijk veel sites. Hij kan dus niet op auteursrecht benutten ook.

Hij kan niets doen. Heb geen schrik voor gerechtelijke procedures. Niet nodig, ook gehad. DM mij gerust voor meer vragen.
Niemand ? Volgens mij heb je de helft niet gelezen :). Dit is meerdere malen aan bod gekomen.

Naar mijn mening is zijn bedrijfsnaam veelste algemeen en die kun je alleen maar beschermen met merkenrecht. Echter de kans dat die hem toegewezen krijgt op basis van de naam is nihil want de naam is niet uniek genoeg. Dus zullen er direct andere bedrijven die wel merkenrecht hebben een opmerking ontvangen en bezwaar aantekenen.

Maar goed. Een handelsnaam is niet zo sterk als het lijkt helaas. In de rechtzaak zal altijd gevraagd worden aan de eisende partij wat die heeft ondernomen om zijn naam te beschermen. Als dan merkenrecht al niet geregeld is (500 euro) sta je al gelijk 1-0 achter.

• Stoelpoot
  • Niet online
mashell schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:45:
[...]

Als zijstapje. Drank en iets daarmee doen in competievorm? Is dat verstandig? Goed voor je imago? Is dat überhaupt legaal? Er zijn een hoop regels om drankmisbruik tegen te gaan.
Het ging geloof ik om het proeven van de whisky en daar dan iets uit kunnen halen? Dat bevordert denk ik rustig drinken en goed proeven. Dus IMO valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 20:44
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:01:
[...]

Niemand ? Volgens mij heb je de helft niet gelezen :). Dit is meerdere malen aan bod gekomen.
Ik had het over een merkdepot bij het Benelux merkenbureau, niet een registratie bij de KvK.
Kost bovendien 240 euro ipv je aangehaalde 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fustire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-08-2022
[...]

Dit is juist! Hoe beschrijvender de naam, hoe moeilijker het is om de naam te beschermen. Sowieso is het handelsnaamrecht een minder sterk recht dan bijvoorbeeld een merkenrecht.

De verwarring moet direct of indirect zijn. Directe verwarring betekent dat de consument moet denken dat hij op de site van een ander bedrijf zit. Indirecte verwarring houdt in dat de consument denkt of ervan uitgaat de twee entiteiten die dezelfde handelsnaam voeren aan elkaar gelieerd zijn.

Het is überhaupt niet zeker of de domeinnaam van TS gevoerd wordt als handelsnaam, er moet feitelijk een bedrijf gedreven wordt onder de handelsnaam. Daar lijkt geen sprake van als TS slechts voornemens is om een applicatie voor vrienden te bouwen.

Ik zou me als ik de TS was niet zo heel druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 11:21
Het feit dat er zoals eerder aangehaald op de site staat dat
Whisky-tastings is geen bedrijf maar is uit hobby ontstaan
En dat er nergens op de site vermeld staat dat er een KvK inschrijving is (wat een wettelijke verplichting is bij het voeren van een onderneming), lijkt mij het verhaal van de inkomsten nogal uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Nog updates? Ik ben heel benieuwd naar het verdere verloop hiervan

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Pagina: 1