• MaartenBeekhof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-04-2021
Goedemiddag tweakers,

Ik wil graag mijn werkgeheugen upgraden op mijn Gigabyte GA-EX58-UD5 moederbord. Er zitten 6 slots op, maar ik lees iets over triple channel (er zitten 3 witte slots op en 3 blauwe slots, zie hier.

Momenteel zit er 3x Kingston KVR1333D3N9 2 GB in, in totaal dus 6 GB.

Ik zou graag willen upgraden naar meer, waarschijnlijk dan 3x 4 GB.
Mijn budget is ongeveer 150 euro.

Na wat zoekwerk kom ik o.a. deze thread uit 2010 tegen over compatibel geheugen waarin "mdietger" een lijst linkt naar compatibel geheugen. Deze lijst heeft bijna geen 4 gb opties, maar het is wel een lijst van 7 jaar oud. Ik vraag me dus af of die lijst gebaseerd is op wat er toen op de markt was.

Mijn vragen zijn:

Weet iemand of het moederbord geschikt is voor 3x 4 GB
Welk geheugen is dan geschikt? Ik hoef niet het duurste, Kingston Valueram is bv prima. Zoiets als dit?

Alvast dank voor de hulp en het meedenken.

Groeten,

Maarten

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is ongeveer dezelfde, zou dus moeten werken.

Vraag je wel af of je echt 20 GB nodig hebt. Je hebt vast je redenen om meer dan 6 GB te willen hebben, maar zijn dat geldige redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBeekhof
Reepje schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:53:
Dat is ongeveer dezelfde, zou dus moeten werken.

Vraag je wel af of je echt 20 GB nodig hebt. Je hebt vast je redenen om meer dan 6 GB te willen hebben, maar zijn dat geldige redenen?
Dank voor je antwoord. Ik heb meer nodig omdat ik met veel tegelijk open gewoon simpelweg te vaak vol geheugen capaciteit gebruik, dan wordt het langzaam. Ik wil naar 12 overigens, 20 is inderdaad niet nodig.

Groeten,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Volgens de specificaties bij Gigabyte (https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EX58-UD5-rev-10#sp) ondersteunt dit bord 24GB, 6 x 4GB dus. 3 x 4GB zal dus geen probleem zijn. 8GB DIMMs moet je overigens niet proberen, die bestonden destijds nog niet en waarschijnlijk ondersteunen bord en CPU die gewoon niet.

In het ideale geval neem je een set uit de compatibiliteitslijst (https://www.gigabyte.com/...58-UD5-rev-10#support-doc), Maar die lijst is ook bijna 3 jaar oud, en de meeste 4GB DIMMs die er op staan, zijn niet echt van merken die hier makkelijk te krijgen zijn. Je kunt daar in elk geval zien dat de ondersteunde 4GB DIMMs allemaal een snelheid van 1333MHz of lager hebben. Denk dat je dus best op 1333MHz blijft, en ook best je oude geheugen buiten gebruik neemt en alleen het nieuwe gebruikt.

Heel veel compatibiliteitsproblemen zijn er ook niet echt, je zou 3 x pricewatch: Kingston KVR13N9S8/4 kunnen kopen (min of meer hetzelfde geheugen als waar jij naar linkt).

Maar Reepje stelt wel terecht de vraag of je effectief meer geheugen nodig hebt, regelmatig denken mensen dat geheugen uitbreiden helpt als bv 50% van het geheugen benut is en de pc af en toe hapert.

Als dat nog niet gebeurd is, is een SSD de beste upgrade die je met zo'n systeem kunt doen. Moest je dat ook nog niet gedaan hebben, er zijn voor die socket ook heel goedkope tweedehands hexacore Xeons (bv X5650, te vinden op eBay voor €30 of minder) te vinden die ook nog eens goed overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
MacPoedel schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:07:
Heel veel compatibiliteitsproblemen zijn er ook niet echt, je zou 3 x pricewatch: Kingston KVR13N9S8/4 kunnen kopen (min of meer hetzelfde geheugen als waar jij naar linkt).
Ook al lijkt het erop, kan alsnog dat deze niet werken. Als je kijkt naar de modules waarvan Kingston aangeeft dat deze werken met dit bord dan hebben de 4GB modules 16 x 256M geheugenchips:

https://www.kingston.com/...e=GA-EX58-UD5&model=51677

De modules die nu nog leverbaar zijn hebben met veelal 8 x 512M minder chips met een hogere dichtheid (goedkoper te produceren) wat compatibiliteitsproblemen met oudere systemen kan opleveren. Kwestie van uitproberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
MaartenBeekhof schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:14:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik heb meer nodig omdat ik met veel tegelijk open gewoon simpelweg te vaak vol geheugen capaciteit gebruik, dan wordt het langzaam. Ik wil naar 12 overigens, 20 is inderdaad niet nodig.

Groeten,

Maarten
Als je naar 12 wil, dan koop je 3X2GB ??? Toch? Want je hebt al 3x2=6 plus nog eens 3x2=6 >totaal 12

Het langzame als geheugen vol is, kan voor een groot deel ook door een SSD worden opgevangen. Er wordt dan geheugen geswapped naar de harde schijf, en als dat een gewone harde schijf is dan is dat inderdaad supertraag. Een SSD is echter wel 100x sneller op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBeekhof
Dank wederom voor de verschillende antwoorden.

Ik zal even reageren per punt:

Ik gebruik reeds SSD voor mijn OS en een i7 processor. Ik heb gewoon veel open staan en zo ook bv zeer veel tabbladen in mijn browser en ik zie dat mijn geheugen bijna permanent op 80+% zit. Zelfde gehad met laptop (ook SSD en I7), daar upgrade gedaan geheugen en die draait weer super snel. Ik verwacht hier hetzelfde te gaan doen. Of bedoelen jullie hier niet harde schijf SSD?

Voor wat betreft de vraag waarom niet 3x 2 erbij kopen, mijn gedachte was vervangen huidig geheugen. Er zitten inderdaad 6 sloten op het moederbord, maar met dat triple channel verhaal leek het me handig om compleet te vervangen, ook ivm compatibiliteit. Foute gedachte, of wat raden jullie aan?

Voor wat betreft compatibiliteit; dat zal ik dan inderdaad proefondervindelijk moeten uitvinden :)

Zijn we er uit, of maak ik hierbij nog foute aannames?

Groeten en dank,

Maarten
Pagina: 1