• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 10:04
Hoi allemaal,

Eerst even de specs:
- Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
Link: http://tweakers.net/pricewatch/225028/gigabyte-ga-ex58-ud5.html

- Geheugen: OCZ 6gb DDR 1333MHZ Platinum - Triple Channel

Er is nu één van de drie geheugensticks kapot gegaan en vraag me af hoe ik dit het beste kan oplossen. Ik werk nu met 4gb en merk dat dit met het bewerken van grote photoshop bestanden erg langzaam is. Ik wil dus sowieso geheugen er bij zetten. Bij de tweakers.net pricewatch kon ik echter alleen nog maar het volgende geheugen vinden: zie link.
  1. Nu vraag ik me af of dit problemen gaat opleveren wanneer ik geheugen kies met de 'low-voltage' kwalificatie wat mijn geheugen niet had?
  2. Destijds had ik dus triple-channel gekocht. Gezien mijn moederbord dit ondersteunt werkt dit efficienter (heb ik me weleens laten vertellen). Stel dat ik er een blokje van 2gb bijzet (eentje vanuit bovenstaande link), kan dit zomaar, 'vormt' het dan weer gewoon triple channel, of kan je dat alleen gebundeld kopen?
  3. Eigenlijk wil ik er gelijk iets meer in doen (8gb). dan heb ik dus drie stickjes in de triple channel slots (die met die andere kleur op mijn moederbord) en eentje in 1 van de overige 3 slots (totaal 6 slots), werkt dit goed? Of kan ik dan beter gelijk 8gb erbij kopen zodat ik 2x triple channel heb (6x 2gb -> 12gb)?
  4. Of is er inmiddels beter geheugen beschikbaar waardoor ik beter alles meteen kan vervangen, of is dit te rigoureus gedacht en overkill..?
Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen naar een goed advies!

Alvast bedankt voor je tijd!

[Voor 14% gewijzigd door xinq op 13-06-2011 19:57]

• mdietger
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:02
Mijn moederbord is een Gigabyte GA-EX58-UD3 rev 2.0 en heb ook de OCZ 6Gb 1333Mhz triple channel kit.

Op dit moment ben ik memtest aan runnen en ben ik tot de conclusie dat ook bij mij 1 latje kapot is (hiermee is dus waarschijnlijk mijn oorzaak van bluescreens gevonden).

Nu zou ik graag nieuw ram kopen omdat mijn buik vol zit met OCZ. De specs van beide mobo's i.v.m. het geheugen zijn zo goed als identiek dus hoor ik graag wat het advies is in dit topic.

Als jullie mensen er iets aan hebben hier is de link naar mijn ram compatible list. Deze is overigens gelijk voor het mobo hierboven.

Ik had gedacht aan de Corsair xms3 geheugen, maar deze staat dan weeral niet in de compatible list als triple channel geheugen.

Wat is de beste keuze ?
Alvast bedankt.

@xinq
Op jouw vragen volgende antwoorden:
1)Geen idee
2)Als je een nieuw latje van 2Gb koopt dan gaat gewoon de triple channel werken zoals het vroeger was.
3)8Gb gaat wel, maar is geen efficiente keuze. Je moet altijd iets kiezen wat je kan delen door 3. 3Gb, 6Gb, 12Gb, ...
4)Of er beter is dat weet ik niet. Ik hoop van wel want OCZ ben ik moe...

[Voor 43% gewijzigd door mdietger op 13-06-2011 23:13]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Wat OCZ als Low Voltage aanduidt is gewoon standaard geheugen volgens de JEDECspec, OCZ doet alsof het heel bijzonder is dat ze zich houden aan een specificatie, maar dat valt allemaal wel mee.
Problemen zal het niet opleveren, sterker nog, je hebt eerder minder gezeik met compatibility.

2. Voor triple channel heb je 3 modules nodig van dezelfde grootte. Merk, snelheid en cas latency maken weinig uit, als het compatible is. Alles gaat dan gewoon draaien op de snelheid van de langzaamste module.

3. Voor triplechannel moet je 3 of 6 modules gebruiken, anders draai je dualchannel.

4. Ik zou wegblijven van OCZ, dat is het enige merk waar ik Gigabyte borden gezeik mee heb zien geven. Ik zou gewoon goedkoop Kingston Valueram pakken ofzo, of iig iets dat zich gewoon aan de JEDECspecs houdt.

• xinq
@Terw_Dan: "Ik zou gewoon goedkoop Kingston Valueram pakken ofzo, of iig iets dat zich gewoon aan de JEDECspecs houdt."

- Zou je me kunnen toelichten waarom goodkoop Kingston Valueram? Zijn er geen betere/snellere alternatieven? Of het nu 50 of 100euro kost, maakt voor mij in deze namelijk niet heel veel uit.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat Kingston ValueRAM geheugen heb ik nog niet zien falen, dus ik kan het ook aanraden. Het is prima geheugen voor een scherpe prijs.
Het OCZ geheugen wat je nu hebt heeft volgens mij dezelfde specificaties, iig zelfde voltage en kloksnelheid, timings zul je ff moeten checken. Ze verpakken het alleen als "hip" of speciaal.
Als je niets speciaals van plan bent qua overclocking of geheugenintensieve zaken kun je prima een setje ValueRAM gaan halen of vergelijkbaar RAM van een concurrent. Geheugenbandbreedte heb je met 1333MHz CL9 al zat, want je doet zelfs aan triple channel.

[Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 14-06-2011 14:17]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xinq schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:16:
@Terw_Dan: "Ik zou gewoon goedkoop Kingston Valueram pakken ofzo, of iig iets dat zich gewoon aan de JEDECspecs houdt."

- Zou je me kunnen toelichten waarom goodkoop Kingston Valueram? Zijn er geen betere/snellere alternatieven? Of het nu 50 of 100euro kost, maakt voor mij in deze namelijk niet heel veel uit.
Vrij simpel: omdat je in het geheel niets meer krijgt voor die EUR 50 of 100

Bij dat OCZ-gedoe krijg ik altijd het beeld van een gezinsauto met een plastic spoiler bovenop. Het is eigenlijk niets bijzonders maar doet zo z'n best het wel zo te laten lijken :z

Soittakaa Paranoid!

• xinq
Oke, duidelijke antwoorden:). Kingston Valueram it is! Bedankt!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24

pposthoorn

Constructeur

@xinq: is dit opgelost met nieuw geheugen? Ik heb hier ook een probleem met een EX58-UD5.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee