Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-11 21:37
Het lijkt erop dat mijn videokaart de geest heeft gegeven, geen beeld bij opstarten.

Dus GPU uit het PCI-E slot getrokken, maar bleef hangen. Nu is ongeveer de helft van het slot losgekomen van het moederbord, zie allerlei pinnetjes. Even voorzichtig proberen terug te duwen, maar dat lukt niet helaas.

Mobo is een Gigabyte Z77X-UD3H.
I7 3770K
Gigabyte GTX1070.
Seasonic 550 Gold.

Nu zit ik dus met een kapotte GTX1070 (altijd op 80% powerlimit gedraaid en nooit warmer dan 60c geworden....) en met een potentieel kapot mobo.

Gok erop gewaagd en met de onboard GPU heb ik gewoon beeld. Maarja, ik durf niets meer in het slot te steken uiteraard. Kan ik mijn onderste PCI-E slot dan gebruiken? Of? SLI interesseert me niet, als ik veel performance verlies met onderste slot - dat uiteraard wel.

Ben ik trouwens met een nieuw moederbord mijn Windows 10 licentie kwijt? Zou het werken met een identiek moederbord en type? Anders kan ik net zo goed alles nieuw kopen

#badday

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Ben je 100% zeker dat je GPU stuk is? Hoe heb je dat bevestigd?

Heb je een foto van het PCIe slot, dan kunnen we inschatten hoe erg de schade is.

• InfinityG35
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ryioar.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vblf9w.jpg

pinnetjes aan de bovenkant zien er erger uit, beetje platgedrukt.

GPU ga ik testen in andere PC, maar met videokaart doet PC niks. Gewoon prima beeld met de onboard GPU.

Kan hem natuurlijk in het onderste slot proberen, maar weet niet of die in verbinding staat met de kapotte PCI-E slot.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Volgens de handleiding draait het 2e (fysiek 16x lengte) PCIe slot op 8X en de onderste op 4X.

(referentie, zie https://www.gigabyte.com/...D3H-rev-10#support-manual)

Zolang het 8x PCIe 3.0 is ga je nagenoeg geen verlies krijgen. Met een 4x wordt het al wat pijnlijker maar nog steeds oké.

(zie bijv http://cdn.overclock.net/...82387aa4_perfrel_2560.gif )

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• InfinityG35
De gok gewaagd en de 1070 in het onderste slot gedaan. En nu heb ik beeld....

Zit nu beetje met een anticlimax, de videokaart lijkt oke - maar heb nu wel een halfbakken mobo.

Vraag me af wat er aan de hand is geweest. Als het puur een software/bios ding is geweest baal ik als een stekker. In het mooiste geval was is het bovenste PCI-E slot kapot aan het gaan, maar daar geloof ik weinig van.

Voor mijn gevoel is het onderste slot wel wat langzamer, zal zo eens een 3dmark draaien.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
InfinityG35 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:46:
De gok gewaagd en de 1070 in het onderste slot gedaan. En nu heb ik beeld....

Zit nu beetje met een anticlimax, de videokaart lijkt oke - maar heb nu wel een halfbakken mobo.

Vraag me af wat er aan de hand is geweest. Als het puur een software/bios ding is geweest baal ik als een stekker. In het mooiste geval was is het bovenste PCI-E slot kapot aan het gaan, maar daar geloof ik weinig van.

Voor mijn gevoel is het onderste slot wel wat langzamer, zal zo eens een 3dmark draaien.
Heb je voordat je de kaart er uit wilde halen de "klem" los gemaakt? Je zie die aan de rechterkant van het slot op je foto.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hoe oud is je Mobo? Misschien zat er wel gewoon iets fout in de fabricage, dat daardoor je PCIe niet lekker meer werkte en daarna dus is losgeschoten. Dan kan je dus garantie claimen.

Ga daarvoor dus wel eerst even na of je zelf niks fout hebt gedaan bij het loshalen van je videokaart.

Bij een ander moederbord kan je Windows inderdaad niet direct meer activeren, maar als ik het me goed herinner heeft MS daar procedures voor om te activeren met nieuw Mobo. Weleens ergens gelezen dat je gewoon kan bellen. Of het is met Win10 al zo ver verbeterd dat het niet meer Mobo gebonden is.

• InfinityG35
Klem zit op de foto inderdaad dicht, maar die was uiteraard open.

Heb nog even goed naar het hele gebeuren gekeken. Videokaart is gewoon lang en zwaar voor het slot, buigt aardig door aan het eind en je ziet dat het contact aan het einde van het slot gewoon minder wordt. Het heeft 1 jaar zo gehangen en ik denk dat het gewoon te ver opgerekt is allemaal.

Heb in het onderste slot nu een steun gemaakt, zodat de kaart niet meer zo trekt aan het slot en kan steunen op de bodem van de kast.

Moederbord is denk ik al 5 jaar oud ofzo, 4 jaar met een GTX 670 (niet zo zwaar) en nu 1 jaar met een GTX 1070. Iets teveel van het goede.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Ik hang zware kaarten meestal met een rijtje ty-raps op aan een gaatje van de bovenkant van het chassis. Idem overigens met grote CPU koelers. Anderhalve kilo of meer aan een stukje plastic hangen, ik neem voor die honderden euro's liever een extra kabelbandje :)

-_-

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 18:24
Stoelpoot schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:59:
Hoe oud is je Mobo? Misschien zat er wel gewoon iets fout in de fabricage, dat daardoor je PCIe niet lekker meer werkte en daarna dus is losgeschoten. Dan kan je dus garantie claimen.

Ga daarvoor dus wel eerst even na of je zelf niks fout hebt gedaan bij het loshalen van je videokaart.

Bij een ander moederbord kan je Windows inderdaad niet direct meer activeren, maar als ik het me goed herinner heeft MS daar procedures voor om te activeren met nieuw Mobo. Weleens ergens gelezen dat je gewoon kan bellen. Of het is met Win10 al zo ver verbeterd dat het niet meer Mobo gebonden is.
Waarom nagaan als jezelf iets fouts hebt gedaan? Je kunt toch altijd proberen garantie te krijgen? Maar zo te zien heeft tie dat al niet meer.

Verwijderd

Je hebt overduidelijk, de videokaart eruit proberen te trekken, zonder dat je het schuifje eerst over hebt gehaald aan de achterkant van het PCI-E slot. B)

Dit valt niet onder garantie meer (gebruikersschade). Als je het terug duwt heb je de kans dat je pinnetjes gaat buigen en de boel kortsluiting maakt. Gewoon laten zitten zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 01:10:
Je hebt overduidelijk, de videokaart eruit proberen te trekken, zonder dat je het schuifje eerst over hebt gehaald aan de achterkant van het PCI-E slot. B)

Dit valt niet onder garantie meer (gebruikersschade). Als je het terug duwt heb je de kans dat je pinnetjes gaat buigen en de boel kortsluiting maakt. Gewoon laten zitten zo.
Dat is ook maar een aanname hé. Het komt wel vaker voor hoor. Ik heb het ook gehad maar had het geluk dat het een Gigabyte moederbord was en laat Gigabyte nu ook in Nederland zitten waardoor garantie en een nagelnieuw moederbord al snel mij ten dele viel.

Topic hier, maar de foto's heb ik niet meer.

PCI-e slot compleet los van moederbord

Verwijderd

Dat schuifje zit er om de kaart op z'n plaats te houden, omdat vroegere PCI-express de kaarten er op het eind nogal eens eruit wouden komen (het eindstukje steekt er dan uit).

Je moet het heel bont maken (trekken) wil je het met slot en al terwijl je het schuifje open hebt eruit halen. :P

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Hij zegt een paar posts hierboven dat het schuifje open was toen hij de kaart er uit haalde.

Gabriël AM5

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Been there, done that. Met een SLI setup kwam de boel vast te zitten omdat de kaarten aan elkaar vast zaten omdat ze waterkoeling hadden. 1 kaart kwam vast zitten en aangezien de kaarten duurder waren dan het moederbord heb ik bewust de complete poort er af getrokken. Koste behoorlijk veel kracht, maar het is gelukt. Nieuw moederbord gekocht en de kaarten er weer ingestopt. Shit happens. Misschien kan je de poort nog terugdrukken en doet ie het weer anders, is het een gevalletje pech en een leermoment.

• TheAviator
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-11 17:31
PilatuS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:01:
1 kaart kwam vast zitten en aangezien de kaarten duurder waren dan het moederbord heb ik bewust de complete poort er af getrokken. Koste behoorlijk veel kracht, maar het is gelukt. Nieuw moederbord gekocht en de kaarten er weer ingestopt. Shit happens.
Zelf ook een identiek moment gehad en was toen ook even flink in paniek. Als 'noodoplossing' het bovenstaande gedaan, omdat op ten duur deze pinnetjes wellicht als nog kortsluiting kunnen maken. Ik heb met een precisie tang uiteindelijk één voor één de contacten er af gehaald. Niet de beste oplossing, maar beter dan eventueel kortsluiting.

• InfinityG35
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 01:10:

Foto is van na het incident, schuif was uiteraard open. Schuif open, kreeg de kaart voor de helft eruit. Zat scheef en bleef hangen aan de kant waar het schuifje zit, getrokken aan de kaart en toen kwam de poort los.

Garantie heb ik toch niet meer, (bord is 5 jaar oud, non-issue, het is mijn eigen fout) dus laat het lekker zo. Sommige pinnen zijn inderdaad al verbogen dus het verbaast me dat het systeem nog gewoon werkt.

Kaarten tegenwoordig zijn eigenlijk gewoon te zwaar voor de sloten, een slot dat al jaren is verbogen verzwakt gewoon.

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
InfinityG35 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:16:

Ben ik trouwens met een nieuw moederbord mijn Windows 10 licentie kwijt? Zou het werken met een identiek moederbord en type? Anders kan ik net zo goed alles nieuw kopen
Wat betreft je Windows licentie, ik heb dezelfde serial al vaker voor meerdere mobo's gebruikt. Mocht het niet werken dan kan je altijd met de acitvatielijn van Windows bellen en dan activeren ze alsnog. Mocht je voor een schone installatie willen gaan kan je ook met bijv. ProduKey je huidige serial opzoeken.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:19
valentijn12 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:16:
[...]

Wat betreft je Windows licentie, ik heb dezelfde serial al vaker voor meerdere mobo's gebruikt. Mocht het niet werken dan kan je altijd met de acitvatielijn van Windows bellen en dan activeren ze alsnog. Mocht je voor een schone installatie willen gaan kan je ook met bijv. ProduKey je huidige serial opzoeken.
Precies dit. Ik heb het via een chat gedaan, werkt ook prima :-) Kreeg ene rajesh :p

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-11 15:40
ik vraag me echt af hoe lomp je moet doen om dit voor elkaar te krijgen hoor
als ik gigabyte was geweest had ik hier tenminste geen garantie op gegeven.

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02
geluk bij een ongeluk is dat een mobo veel minder kost dan die videokaart.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:27
goedkoopste: t zo laten zitten, of evt proberen het "slot" los te halen, zodat je hem in de toekomst niet perrongelijk toch nog in gebruik neemt,

nieuw mobo, zou inderdaad nieuwe windows10 (of windows8+) bij moeten afaik.

je krijgt ook geen beeld op je x8 slot? (zou zoals eerder aangegeven de performence hit minimaal moeten houden tegenover x4)

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 06:10
Je zou er ook een nieuw slot in kunnen solderen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb in het verleden wel eens borden gerecapped, door de meerdere lagen koper in het PCB lukte dat enkel met een duur desoldeerstation op een temperatuur die niet echt gezond is. Het uiteindelijke resultaat was dan wel weer goed, maar het is niet iets om met je huis tuin en keuken soldeerbout met wat soldeerzuigdraad aan te beginnen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 20:17
InfinityG35 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:59:
[...]

Kaarten tegenwoordig zijn eigenlijk gewoon te zwaar voor de sloten, een slot dat al jaren is verbogen verzwakt gewoon.
Ik gebruik een VGA holder van Asus, op den duur zakt het spul door. Better be safe than sorry.

• InfinityG35
Xantios schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:31:
ik vraag me echt af hoe lomp je moet doen om dit voor elkaar te krijgen hoor
als ik gigabyte was geweest had ik hier tenminste geen garantie op gegeven.
Lees mijn berichten maar eens, valt wel mee. Garantie is niet van toepassing want ik stuur helemaal niets terug naar de winkel (mobo is 5 jaar oud).

• Zeropaid
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
InfinityG35 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:21:
[...]

Lees mijn berichten maar eens, valt wel mee. Garantie is niet van toepassing want ik stuur helemaal niets terug naar de winkel (mobo is 5 jaar oud).
maar een pcie poort komt niet zomaar los te zitten toch
Pagina: 1