PCI-e slot compleet los van moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Topicstarter
Ik heb een heel leuk moederbordje van Gigabyte maar toen ik vandaag mijn videokaart loshaalde kwam het hele slot eraf. En nee, die krijg je er van zijn lang zal z'n levensdagen niet meer op. Allemaal pinnetjes en ik zit met het plastic slot in de handen. Ik heb talloze computers geassembleerd maar dit heb ik nog nooit eerder gezien of meegemaakt.

Nu ga ik uiteraard kijken of dit onder garantie valt, maar wilde eerst een kijken of iemand dit ook eens heeft gehad. En of diegene ook aanspraak gemaakt heeft op de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pics or it didn't happen :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33

Nulnulnix

BOFH

M.i, valt dit onder gebruikersfout (of onoordeelkundig gebruik o.i.d.) en derhalve kan er geen aanspraak gemaakt worden op garantie.
Dat plastic komt niet zomaar los, dan moet er vrij veel kracht zijn gezet, De contacten zitten omgebogen in het plastic en houden zo het plastic op zijn plaats. De fabrikant zal waarschijnlijk simpelweg zeggen: "Je bent vergeten om de lock vrij te geven" of vergelijkbare opmerking..

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:36:
Nu ga ik uiteraard kijken of dit onder garantie valt, maar wilde eerst een kijken of iemand dit ook eens heeft gehad. En of diegene ook aanspraak gemaakt heeft op de garantie.
Aanspraak op garantie lijkt me onwaarschijnlijk. Dit valt onder het lompere sloop- en breekwerk. Dus gewoon naar de winkel en een nieuw moederbord kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 11:54

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik heb dit ook wel eens gehad in de computerwinkel waar ik heb gewerkt, een klant claimde dat hij amper aan de kaart had getrokken en toen het hele slot in handen had.
Ik heb het zelfde geprobeerd met een reeds defect moederbord (zelfde type slot en zelfde merk als die van de klant) en defecte videokaart, en ik heb met veel kracht het slot mee gekregen door het slotje vast te laten zitten. Maar er moet zo hard worden getrokken dat iemand met enige kennis van computers al lang snapt dat er iets niet goed gaat als je zo hard moet trekken.
Het was een bord met meerdere 16x slots, dus na het wegknippen van alle pinnetjes (zodat er geen kortsluiting veroorzaakt kan worden) werkte de videokaart wel in het andere slot en was de klant geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen technische vraag maar garantie e.d.

Move PMG -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

HKS-Skyline schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:56:
Ik heb dit ook wel eens gehad in de computerwinkel waar ik heb gewerkt, een klant claimde dat hij amper aan de kaart had getrokken en toen het hele slot in handen had.
Ik heb het zelfde geprobeerd met een reeds defect moederbord (zelfde type slot en zelfde merk als die van de klant) en defecte videokaart, en ik heb met veel kracht het slot mee gekregen door het slotje vast te laten zitten. Maar er moet zo hard worden getrokken dat iemand met enige kennis van computers al lang snapt dat er iets niet goed gaat als je zo hard moet trekken.
Het was een bord met meerdere 16x slots, dus na het wegknippen van alle pinnetjes (zodat er geen kortsluiting veroorzaakt kan worden) werkte de videokaart wel in het andere slot en was de klant geholpen.
Dat het bij 9999 van de 10.000 borden goed vast zit sluit niet uit dat er in bordje 10.000 een productiefout zit waardoor het wel degelijk brak is.

Maar inderdaad, zelfs als dat het geval is, gaat het denk ik een aardige kluif worden om je gelijk te halen.

Belangrijk puntje: hoe lang geleden heb je dat moederbord gekocht?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om het een en ander uit de lucht te halen: ik heb aardig wat systemen in elkaar gezet en alles wat er bij komt. Onervaren ben ik zeker niet.

Ik heb mijn Silverstone SUGO SG06B gisteren van Azerty mogen ontvangen en dus heb ik alles van mijn InWin ITX systeem overgezet. Toen ik de nieuwe HD7770 plaatste en vervolgens voeding en SSD alles nog even nagelopen en opgestart. Geen beeld. Bleek dat de fan het wel deed maar verder geen sjoege. Op IGP geen probleem. Vervolgens wil ik de videokaart er weer uithalen en trek het hele slot los. En nee dat ging niet met grof geweld of trekkerij. Netjes het klipje los gemaakt en eruit willen halen zoals altijd.

Ik heb er uiteraard een foto van gemaakt, de pinnetjes enigszins weer zo gezet dat er geen sluiting ontstaat. Het plakkertje wat je op de koeling ziet is ter bescherming van de achterkant van de videokaart.

Moederbord is van december 2012.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/19342871/DSC01945%20(Kopie)%20(Kopie).JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ik het goed dat de solderingen op het mainboard ook gewoon nog vastzitten? Meer dus dat de metalen pennen uit de slot gegaan zijn? Een detailshot zou wel handig zijn.

Dat is sowieso wel apart. Ik dacht eerst aan losse solderingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is alleen het plastic slot wat los kwam. Die was voor meer dan driekwart van de pinnen af en er is geen mogelijkheid om dat weer terug te zetten. Om kortsluiting te voorkomen is het plastic er door mij af gehaald en heb ik de pinnen weer netjes terug gezet zover dat mogelijk was.

Hiervoor had ik een ander ITX kastje en daar paste geen videokaart in. Dus de eerste videokaart op dit moederbord is waarschijnlijk ook de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst ook gehad met een USB3 connector op een moederbord.

Ik de connector weer los proberen te halen voor cable management, komt dat plastic blokje v/h moederbord los. WTF?

Uiteindelijk wel weer goed gekregen, lijkt me een pittige uitdaging het PCI-e slot weer goed te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het kost wat tijd maar hier kun je prima een nieuw slot op solderen. Kwestie van goed schoonmaken (flinke klus!) en een goed vervangend slot vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Fridgeman
Bij een PCI-e slot zijn het geen rechte pinnetjes. Zo ziet een PCI-e er 'van binnen' uit:
niet mijn moederbord
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/4438/sany0001hx.jpg

@Sebastius
Hoewel ik best kan solderen sla ik liever over. Ik heb wel een PCI-e slot op een oud bord maar dat is geen PCI-e 3.0, wat dit bord volgensmij wel heeft. Nu kan ik volgens mij beter het bord opsturen en kijken wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 14:46
Die pinnen zijn wel gebogen, maar daarmee niet bedoeld om het plastic vast te houden. Het plastic wordt alleen om de pinnen geklemd vlakbij de soldering. De rest van de buiging werkt als veer om het contact op de insteekkaart te drukken.

Als de connector toevallig te warm gesoldeerd is geweest kan het best zijn dat het plastig op de plek waar het zou moeten klemmen iets gesmolten is en dus niet meer klemt. Heb je een closeup foto van de onderkant van het plasticje wat je er af getrokken hebt? Kun je daar iets van gesmolten plastic zien?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik eraan kan zien is dat er twee pinnetjes zitten op het plastic slot. Die worden in het moederbord gestoken en dan zou het vast moeten zitten. Zoals ik het kan zien zijn deze pinnetjes niet gelijmd of versmolten op of met het moederbord zodat het plastic slot blijft zitten bij het verwisselen van een videokaart. Ik denk dat het plastic slot er los op gemonteerd is en dat men vergeten is het vast te lijmen/smelten.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/19342871/DSC01946%20(Kopie).JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/19342871/DSC01947%20(Kopie).JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/19342871/DSC01948%20(Kopie).JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine update.

Moederbord is bij MAX ICT aangekomen en die hebben hem doorgestuurd naar Gigabyte. Hoe lang zoiets duurt voordat je weer wat hoort geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gigabyte heeft geloof ik een repaircentre in eindhoven. Afhankelijk van wanneer MAX ICT het verzendt kun je dus snel duidelijkheid hebben. (In tegenstelling tot mijn Asus P8P67 die naar de andere kant van Europa moest:(). Het kost je overigens meestal wel geld als de fabrikant dadelijk oordeelt dat het een gebruikersfout is.

Op het eerste gezicht zou ik oordelen als lompheid, maar je kunt natuurlijk altijd dat ene sneeuwvlokje zijn waarbij daadwerkelijk een productiefout in zit.
Het enige waarvan ik bang ben dat ik het eruit/kapot zou kunnen trekken zijn de 20 pins voedingskabel in mijn mobo en in mindere mate SATA-poorten op het mobo en de voedingskabels in mijn 2,5/3,5/5,25'"drives. Mijn videokaart die plopt er zo uit als ik op het knopje druk :)

Aan de foto's te zien kan een handige tweaker wellicht een reparatiepoging voor je ondernemen als het bij gigabyte niet lukt.

Keep us posted, want indien gigabyte je een reparatie geeft (devil is in the details though), weet ik van welk merk mijn volgende mobo en videokaart komen.

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 20-02-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lompheid is het zeker niet. Ik heb talloze systemen geasselbleerd maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt, maar ook nog nooit eerder gezien. Het plastic slot kwam er makkelijk af dus ik denk een produktiefout. Ook was het de eerste keer dat er een videokaart op gezet werd omdat mijn vorige ITX kast alleen ruimte bood aan low profile kaarten, en daar wil ik mijn geld niet in steken omdat ze niet snel genoeg zijn.

Ik heb net een mail terug gekregen van Max ICT aangaande de tijd dat het bord weg zou kunnen zijn. Zij geven aan 2 tot 3 weken. Dat vind ik erg lang. Maar bij mij rijst de vraag bij wie ik moet zijn voor de garantie. Ik snap dat Gigabyte de producent is van het moederbord, maar ik heb hem gekocht bij Max ICT. Nu weet ik weinig van garanties af maar ik zou toch uit mogen gaan van de expertise van max ICT om te kunnen beoordelen of dit een produktiefout is of niet. Als ik bij de Blokker een produkt koop en het werkt niet naar behoren dan krijg ik van hun een ander mee. Of zie ik het verkeerd, of heeft bijvoordbeeld de Blokker gewoon goede service? Beetje raar voorbeeld, maar vooruit.

Een reparatie poging door een handige Tweaker zie ik niet zitten. Ik ben zelf aardig handig, ook met solderen, maar ik denk dat het er simpeler uitziet dan dat het in werkelijkheid is. Maar wie weet hoe het loopt.

• sebastius
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kwestie van zo'n slot bestellen bij Farnell, goed desolderen en een nieuwe er in prikken. Is niet moeilijk maar kost wel een hoop tijd.

Topicstarter
Eerst maar eens kijken wat ze ermee gaan doen bij Gigabyte. Anders koop ik wel een nieuw moederbord en een slot zodat ik kan expirimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gigabyte zelf maar gebeld in Eindhoven aangezien er weinig nieuws bij de shop vandaan. kreeg een Engels sprekende meneer aan de lijn die mij vertelde dat ik terug gebeld zou worden. Uurtje later een aardige maar snotverkouden mevrouw aan de lijn die mij vertelde dat het moederbord in de molen zit, gerepareerd wordt en dat het een garantiekwestie wordt. Zo werd mij verteld.

Ze hopen dat het bord eind deze week bij de shop terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dus, alles bij elkaar, lijkt dat me een gevalletje:
Afbeeldingslocatie: http://soshable.com/wp-content/uploads/2010/09/Everything_went_better_than_expected.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat niet alleen. Ik kreeg vandaag eindelijk mijn bordje terug. Compleet nieuw, niets geen reparaties, gewoon een nieuw bordje. Des te meer reden voor mij om bij Gigabyte te blijven qua merk. Reparaties worden in Eindhoven uitgevoerd, goede klantenservice die eventueel ook nog wat speurwerk voor je doet als je belt. Keurig opgelost.

Helemaal blij met mijn mini ITX bordje :)
Pagina: 1