Twijfel tussen 144hz of IPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• g-king
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-01 15:14
Beste Tweakers,

Aangezien ik recent een nieuwe pc heb aangeschaft, maar mijn beeldscherm al wel wat jaren oud is, heb ik besloten een nieuw scherm aan te schaffen. Ik twijfel echter tussen 2 opties; 144hz en IPS.

De pc wordt denk ik zo'n 70% van de tijd gebruikt om te browsen/streamen en 30% voor gaming. Denk dan met name aan race games (project cars, Dirt, etc). Games als Age of Empires, Hitman of Fallout wil ik ook nog wel eens spelen. Geen hardcore FPS zoals CSGO, Call of Duty en Battlefield in ieder geval, daar heb ik de ps4 voor. De vraag is voor mij of de game ervaring bij de geschetste bovenstaande spellen daadwerkelijk een stuk beter wordt bij 144hz en of deze games dit ook echt nodig hebben.

Heb al een tijdje gezocht op internet en daar zijn de meningen erg verdeeld. Waar het vaak op uitkomt is dat degenen die videobewerking oid doen voor een IPS gaan en hardcore competitive gamers voor 144hz. Aangezien ik niet echt in een categorie val is dit lastig, vandaar dat ik op zoek ben naar jullie advies.

Ik kan van een kennis een 144hz scherm (https://tweakers.net/pric...411z-zwart/specificaties/) overnemen voor 150 euro. Zouden jullie bij aanraden om dit te doen? Verhouding gewijs game ik niet het meeste van de tijd maar afgaande op reviews verbeterd 144hz ook gewoon de totale browse ervaring. Of kan ik toch beter voor een IPS scherm kiezen, die toch wel fors duurder gaat zijn. Mijn budget ligt rond de 200 - max 250 euro.

Tot slot mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI B250 PC Mate€ 98,95€ 98,95
1Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil€ 270,-€ 270,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,95€ 74,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 99,80€ 99,80
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 110,95€ 110,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 13,95€ 13,95
1Seasonic G-series 550 watt€ 86,88€ 86,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,43

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied en alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-02 15:42
Aangezien de spellen die je speelt nooit op 144fps zullen draaien zul je er geen baat bij hebben. Een IPS scherm kan ook voor minder dan 200 euro.

Heb je A-MVA panelen overwogen?

Voor een betere browserervaring kun je beter naar resolutie kijken dan naar frequentie.

Zelf in december deze gekocht voor 120 euro. Prachtig scherm vind ik zelf.
pricewatch: BenQ GW2470H Zwart

(voor Age of Empires is een hoge resolutie wel aangeraden, dat spel laat letterlijk meer zien naarmate je resolutie hoger is)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Verwijderd

Aangezien je een RX 480 is het handig om een monitor te pakken met FreeSync ondersteuning. Dit geeft met de spellen die jij noemt sowieso een betere speelervaring op dan een 144Hz paneel omdat je met FreeSync geen last hebt van screen tearing. En zoals @shadvet al noemt zul je op hoge settings in de games die je noemt toch geen 144 fps halen (al kan minder, bijv. 100fps natuurlijk ook al leuk zijn op een dergelijk scherm), maar daarnaast hebben die spellen sowieso al niet veel baat bij een hoge refreshrate.

Dit is bijvoorbeeld een optie:
pricewatch: LG 24MP59G-P Zwart welke ook een 75Hz paneel heeft.

Volgens de gebruikersreview die bij de monitor staat kun je met de software de FreeSync range ook aanpassen waardoor je LFC (low framerate compensation) kunt gebruiken. Korte uitleg wat dit inhoudt:
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143

Maar mocht dat niet lukken is FreeSync nog steeds de moeite waard.

• g-king
Bedankt voor jullie input. De reden dat ik twijfel is omdat de benq xl2411z me een mooie deal lijkt voor €150, en ik op internet ook op verschillende plaatsen lees dat met 144hz ook gewoon de totale browserervaring een stuk verbeterd.

De vraag is inderdaad in hoevere race games "fast action" zijn en dus echt baat hebben bij 144hz.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50
Het grote voordeel van een IPS monitor zijn de kijkhoeken, je kunt er van de zijkant naar kijken en je hebt nog steeds een uitstekend beeld.
Bij een TN paneel vervagen/veranderen de kleuren als je er van de zijkant naar kijkt.
Een TN scherm heeft over het algemeen een lagere latency wat vooral bij snelle games of video's van belang is.
Een IPS scherm heeft over het algemeen een hogere latency dan TN waardoor er in snelle games en video's het beeld blurry aan kan voelen.

Deze eigenschappen hierboven zijn echter geen regel, per monitor kan dit verschillen.
Volgens velen zijn de kleuren accurater op een IPS paneel dan een TN scherm, dit hoeft echter ook helemaal niet waar te zijn.
Er zijn namelijk ook genoeg TN schermen die net zo goede kleuren hebben als IPS schermen.

Heb hier zelf ook een 1080P 144hz monitor, vind het nou niet echt '' je van het '' maar sommigen vinden het wel heel fijn.
Waar ik zelf wel heel tevreden mee ben/was is een 1440P monitor, heb je daar al over na gedacht?

pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart
pricewatch: Dell P2416D Zwart

Zijn goede monitoren en passen in je budget, daarnaast heb je dan ook geen last meer van dat je alle pixels van een normale afstand kunt tellen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05-2025
Zelfde dubio als jij. Ik heb vandaag pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart binnengekregen. En ben er heel blij mee! Ik wou niet al te groot scherm omdat ik ook af en toe schietspellen speel, maar vond het geld niet waard om in een 1080p tn paneel te investeren. Ik heb nu toch voor de kleuren gekozen. En als het ooit meezit een 144hz ips paneel halen:)

• g-king
Een 1440p heb ik inderdaad nog niet over nagedacht. Dit zou wel een optie zijn aangezien ik nu 2 schermen op mijn bureau heb staan waar ik eigelijk geen plek voor heb. 1440p zou dit oplossen aangezien je workspace groter wordt.

Betekend wel dat het budget flink overschreden wordt. Als ik naar een 1440p IPS monitor ga kijken die ook freesync heeft, kom ik als goedkoopste uit op de iiyama-prolite-xb2788qs-b1.

De vraag is of een 1440p IPS 27" met freesync 150 euro meer waard is dan een 1080p IPS 24" met freesync in mijn situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door g-king op 23-09-2017 00:29 ]

Pagina: 1