Er werd op mijn middelbare school gezegd dat ik havo niet aankon en dat ik naar het MBO moest want ik kon het examen niet halen anders. Dus ik naar MBO gegaan en voor ICT Beheerder niveau 4 gekozen. Kwam ik in het eerste leerjaar en was er letterlijk niks te doen. Huiswerk was al in de les af, geen enkele moeilijke opdrachten met uitdaging. Toen ik aan de leraar vertelde of ik wat meer opdrachten mocht hebben met wat meer uitdaging wordt er gewoon gezegd "Ik ga jou niks extra's geven want anders heb je niks meer te doen aan het eind van het schooljaar. Dit aan de opleidingsmanager verteld en werd gezegd dat hij gelijk had en ik dus dit jaar nog moest volhouden. Nu zit ik in het tweede leerjaar en is het weer hetzelfde....
Beschrijf je nu niet het hbo?CornermanNL schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:55:
@bernard038 Er moet zeker een goede balans zijn tussen de techniek en de andere benodigde vaardigheden. Laten we even het programmeren als voorbeeld nemen. Dat is wat ik in mijn praktijk het meeste tegenkom.
Er wordt gelijk begonnen met code tikken. Kleine problemen worden met voorbeeld code opgelost en de uiteindelijk vragen liggen dichtbij de voorbeeld oplossingen. Ik stel dit bewust even wat gechargeerd voor.
Wat je dan krijgt is iemand die binnen bepaalde kaders , bepaalde soorten vraagstukken kan oplossen.
Een trucje , geleerd om dat te herhalen. Vervolgens heb je geluk wanneer iemand dit anders onthoudt en weet toe te passen op problemen buiten deze kaders.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat er zeker in eerste instantie geleerd moet worden hoe je een voorgesteld probleem kan analyseren , opdelen en oplossen. Met een zeer stevige basis in software ontwikkeling. Leer eerst maar eens om een oplossing systematisch uit te werken en dan kan je altijd kiezen in welke taal je deze uitwerkt naar een programma. En doe dan bij voorkeur 1 kiezen gedurende de opleiding.
Want het is leuk dat er mensen van een opleiding komen die taal X en Y aardig kunnen , maar in de praktijk zit software bij ieder bedrijf weer anders in elkaar en is het makkelijker om snel verbanden te leren leggen en oplossingsrichtingen te kunnen bedenken dan om een paar talen oppervlakkig bekeken te hebben.
Ik heb nu vaak het idee dat zowel de theoriekant als de praktijk kant veredelde invuloefeningen zijn. Terwijl er zoveel kan worden bereikt door mensen kritisch en analytisch te leren denken.
Jup, hij was mijn mentor in het eerste jaar. In het tweede jaar zou hij ook mijn mentor zijn, maar toen is hij ontslagen.Leo1010 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:55:
[...]
Edit: @Mandera Hallo collega
Toevallig ook nog Meneer Mars meegemaakt?
Ik denk dat een groot probleem van MBO ICT ook daadwerkelijk zit bij de vraag naar personeel in het bedrijfsleven, dwz:
Je kunt als bedrijf investeren in begeleiding van stagiares / interne opleiding daarvan, maar dan moet dat wel nut hebben, en:
- de echt grote bedrijven sourcen hun ICT uit, en daar zijn MBO'er relatief gewoon te duur voor wat ze toevoegen
- groot MKB is een mogelijkheid, maar moet het ook willen en heeft niet zoveel vraag dat het het aanbod qua deelnemers overstijgt. Bovendien ook hier al veel outsourcing,
- klein MKB is vaak te klein of kan evt alleen opleidingsplaats bieden, maar geen baan, want te sterk conjunctuurafhankelijk,
Oftewel: de vraag naar werknemers moet voornamelijk vanuit MKB komen, terwijl daar waar het er echt toe doet de enterprises zijn. En die leveren logischerwijs geen input aan wat zij van een MBO'er zouden vragen, want dat kost alleen maar en levert niks op. Ja, servicedesk werk, maar dat hoef je niet uit te leggen.
Dan zit je dus met een flinke disconnect qua aansluiting. Mag je het als MBO zelf bedenken en hopen dat je het goed doet.
Je kunt als bedrijf investeren in begeleiding van stagiares / interne opleiding daarvan, maar dan moet dat wel nut hebben, en:
- de echt grote bedrijven sourcen hun ICT uit, en daar zijn MBO'er relatief gewoon te duur voor wat ze toevoegen
- groot MKB is een mogelijkheid, maar moet het ook willen en heeft niet zoveel vraag dat het het aanbod qua deelnemers overstijgt. Bovendien ook hier al veel outsourcing,
- klein MKB is vaak te klein of kan evt alleen opleidingsplaats bieden, maar geen baan, want te sterk conjunctuurafhankelijk,
Oftewel: de vraag naar werknemers moet voornamelijk vanuit MKB komen, terwijl daar waar het er echt toe doet de enterprises zijn. En die leveren logischerwijs geen input aan wat zij van een MBO'er zouden vragen, want dat kost alleen maar en levert niks op. Ja, servicedesk werk, maar dat hoef je niet uit te leggen.
Dan zit je dus met een flinke disconnect qua aansluiting. Mag je het als MBO zelf bedenken en hopen dat je het goed doet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zelfde School, jaartje later als ik het zo even goed uitreken.Splorky schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:10:
Wat mij bij ligt ROC Leiden, 2007 (Systeembeheer 4)
Laatste jaar vond ik nepperij, 8 weken school en daarna stage en buffer voor rest punten als nodig.
er waren een 2 tal leraren die echt hun werk met passie deden en alle lof voor hen.
Wij hebben toen moeten EISEN! dat ze netwerkbeheer opleiding ook daadwerkelijk gingen geven, welke ze hadden beloofd. Hierdoor veel meer uren mogen claimen van de leraar Frits Silano, de beste leraar die ik ook heb gehad.
Niet alleen vanwegen zijn leerstijl, zijn praktijk kennis maar grotendeels ook de "levens les" die ik daar heb geleerd.
"Ik wil dat je niets wat ik hier vertel voor waarheid aan neemt. Ook ik maak fouten. Wat ik je wil leren, is om zelf te kijken en controleren wat het correcte antwoord is."
Dit geef ik nog steeds mee aan elke Junior die ik heb begeleid of intern heb getraind.
Daar stuit ik dan ook op hetgeen wat ik vaak mis. De basis, een uitgebreide basis!
Basis Windows, Basis Linux, Basis programmeren.
Als je van alles een brede basis hebt, kan je de rest wel on the job leren.
Wat ik bedoel met uitgebreide basis? Nou, als ik iemand krijg die niet weet hoe hij door een folder moet browsen omdat hij niet eens weet dat dit kan... Hoe gaat die dan ooit een Batch/Script schrijven?
Tegenwoordig worden we volgegooid met "ik weet waar ik moet klikken, want dat stond in het boek" personeel. In plaats van mensen die begrijpen waarom iets werkt, wanneer ze daar klikken.
Wat ik sterk merk is gebrek aan inzicht en kennis.Dat zie je op tal van opleidingen (ook non-ict, zelfs menige hbo/wo beheerst het niet).
Lees bij inzicht en kennis: Toepassen van wat je kunt (hoe kan ik doel van de opdracht bereiken) in plaats van simpelweg iets kennen (ik kan taal x, woop woop).
Het doel na 4 jaar moet niet iets zijn als 'bekend met agile' of 'kan taal x lezen/schrijven' of andere onzin die gericht is op competenties. Daar interesseert toch niemand zich in, en is 9/10x achterhaald na 4 jaar opleiden, tenzij je elk jaar je hele opleiding omgooit aan de nieuwe ontwikkelingen.
Het doel moet zijn dat als je baas naar je toe komt met 'deze klant/afdeling/... wil x, regel het' dat je dat kunt doen. Dus eigen volledig op jezelf weten hoe en waar haal je de kennis en informatie vandaan haalt en bij ontbrekende informatie daar zelf achteraan gaat, en inzicht hebben hoe dat dan toe te passen.
Dat betekend zaken als:
- Beter expert dan manusje-van-alles.
Beter alles in detail weten van 1 taal (bijvoorbeeld C++) en 1 manier van werken (zeg Prince) zodat je er ook mee kunt werken en toepassen. Het echt kunnen, in plaats van kennen in de vorm van 'wel eens gehoord/gezien/mee gewerkt'
Je weet niet wat ze straks op je werk gebruiken. Maar of je nou prince of agile of lean of scrum echt goed beheerst, dan heb je in een dag of 2, misschien weekje, de methode die je bedrijf gebruikt ook heel goed onder de knie. De basis is namelijk hetzelfde en je hoeft dan enkel de verschillen te leren om de nieuwe methode toe te passen. Als je niet kunt zien dat de basis van alles hetzelfde is, dan had je net zo goed niks op school hoeven te leren, want dan moeten ze je vanaf 0 alles opnieuw aanleren.
Moraal: van alles net genoeg dat je het kent maar niet daadwerkelijk kunt, heeft niemand wat aan.
- Veel projectgericht werken/leren
Zoals in het echte leven, je krijgt een opdracht en doet dat. Maar zaken als je baas zit ook gewoon 1-2x per week bij je met overleg, loopt langs om te vragen om updates.. Dus wel actief contact onderhouden, maar je baas gaat je ook niet rustig 5-6 weken constant een taal leren ofzo. Hij heeft zijn eigen werk. Dus je moet jezelf dingen kunnen leren.
Je hebt een PC en internet, ofwel de kennis van de hele mensheid achter een muisklik. Jezelf een crash-course geven als je kennis mist moet iets natuurlijks zijn, helemaal in I(C)T. En als je 1 of 2 zaken echt goed kunt, dan hoef je enkel 'zoek de verschillen' te doen en leren, in plaats van alles vanaf 0 te doen.
Moraal: Het "leren leren" is nog altijd het belangrijkste wat er is.
Wat betreft de verantwoordelijke, de opleiding of bedrijfsleven... Elk bedrijf gebruikt andere software, andere manier van werken. Sommige gebruiken zelfs meerdere door elkaar, of gebruiken antieke meuk (geven jullie les in OS2 bijvoorbeeld). Als je afgaat op het bedrijfsleven, zullen je leerlingen altijd achter blijven lopen, want alles is ' wat gebruik je nu' - terwijl de opleiding pas over 4 jaar klaar is.
Terwijl als je na 4 jaar klaar bent, je om moet kunnen gaan met wat er over 4,5-5 jaar gereleased wordt.
Je moet als opleiding dus inschatten niet inschatten wat er aan kennis nodig is nu, maar aan kunde om met nog-te-ontwikkelen spullen te werken. Het gaat niet om 'bedrijven nu' maar 'bedrijven over 5-10 jaar'. Ofwel, de school moet de volledige verantwoordelijkheid nemen, want de leerlingen moeten mee krijgen hoe ze zichzelf kunnen aanpassen (kunnen).
Ik zou dan ook zeggen, ga op bezoek bij het HBO. Er zijn een paar HBO opleidingen, vaak de technische, waar het enkel nog gaat om het papiertje 'zegt HBO' en de titel van de opleiding bijzaak is. Ze hebben namelijk de opleiding teruggebracht tot de essentie van kunnen, waardoor de afgestudeerden daar letterlijk elke functie die zegt 'hbo nodig' kunnen vervullen. Of die functie nou zegt 'techniek vereist' of 'bouwkunde vereist' of 'media' of 'financieel' - ze zijn overal inzetbaar. Want ze KUNNEN het niveau aan, waardoor ze de KENNIS van elk willekeurig bedrijf/functie praktisch even snel beheersen (inwerktijd) als degene die er echt voor gestudeerd hebben.
Dat is het punt waarop een opleiding goed in elkaar zit, dat de leerlingen overal blind ingezet kunnen worden. Dan reageert het bedrijfsleven vanzelf op de studie, dat ze jullie jongens en meiden willen hebben, omdat ze weten dat die echt iets kunnen en de moeite waard zijn in te investeren.
Oh, en ter afsluiting nog een waarschuwing. De automatisering is zeer sterk in opkomst de laatste paar jaar. Alles wat slechts 'kennen' is, dus geen denk/maatwerk nodig heeft, staat vooraan om geautomatiseerd te worden. Dus de enige manier om langdurig een baan/carriere zeker te stellen, is om dat denk en maatwerk te kunnen.
Nu werken ze bijvoorbeeld veel beheren rond PC's/gebruikers, straks zullen ze beheer doen van robots/geautomatiseerde interfaces. Dus iedereen die nu de opleiding verlaat rond 'beheren' zou eigenlijk al klaar moeten zijn om zichzelf zaken rond robotica en interfaces te kunnen aanleren.
Dus terugkomend op het begin, stel dat als de baas straks komt met 'we gaan afdeling inkoop automatiseren' moeten ze dat kunnen ondersteunen. Of je toevallig wel of geen PHP kent boeit dan niet, wel hoe snel je de nieuwe manier van werken kunt oppikken.
Lees bij inzicht en kennis: Toepassen van wat je kunt (hoe kan ik doel van de opdracht bereiken) in plaats van simpelweg iets kennen (ik kan taal x, woop woop).
Het doel na 4 jaar moet niet iets zijn als 'bekend met agile' of 'kan taal x lezen/schrijven' of andere onzin die gericht is op competenties. Daar interesseert toch niemand zich in, en is 9/10x achterhaald na 4 jaar opleiden, tenzij je elk jaar je hele opleiding omgooit aan de nieuwe ontwikkelingen.
Het doel moet zijn dat als je baas naar je toe komt met 'deze klant/afdeling/... wil x, regel het' dat je dat kunt doen. Dus eigen volledig op jezelf weten hoe en waar haal je de kennis en informatie vandaan haalt en bij ontbrekende informatie daar zelf achteraan gaat, en inzicht hebben hoe dat dan toe te passen.
Dat betekend zaken als:
Beter alles in detail weten van 1 taal (bijvoorbeeld C++) en 1 manier van werken (zeg Prince) zodat je er ook mee kunt werken en toepassen. Het echt kunnen, in plaats van kennen in de vorm van 'wel eens gehoord/gezien/mee gewerkt'
Je weet niet wat ze straks op je werk gebruiken. Maar of je nou prince of agile of lean of scrum echt goed beheerst, dan heb je in een dag of 2, misschien weekje, de methode die je bedrijf gebruikt ook heel goed onder de knie. De basis is namelijk hetzelfde en je hoeft dan enkel de verschillen te leren om de nieuwe methode toe te passen. Als je niet kunt zien dat de basis van alles hetzelfde is, dan had je net zo goed niks op school hoeven te leren, want dan moeten ze je vanaf 0 alles opnieuw aanleren.
Moraal: van alles net genoeg dat je het kent maar niet daadwerkelijk kunt, heeft niemand wat aan.
- Veel projectgericht werken/leren
Zoals in het echte leven, je krijgt een opdracht en doet dat. Maar zaken als je baas zit ook gewoon 1-2x per week bij je met overleg, loopt langs om te vragen om updates.. Dus wel actief contact onderhouden, maar je baas gaat je ook niet rustig 5-6 weken constant een taal leren ofzo. Hij heeft zijn eigen werk. Dus je moet jezelf dingen kunnen leren.
Je hebt een PC en internet, ofwel de kennis van de hele mensheid achter een muisklik. Jezelf een crash-course geven als je kennis mist moet iets natuurlijks zijn, helemaal in I(C)T. En als je 1 of 2 zaken echt goed kunt, dan hoef je enkel 'zoek de verschillen' te doen en leren, in plaats van alles vanaf 0 te doen.
Moraal: Het "leren leren" is nog altijd het belangrijkste wat er is.
Wat betreft de verantwoordelijke, de opleiding of bedrijfsleven... Elk bedrijf gebruikt andere software, andere manier van werken. Sommige gebruiken zelfs meerdere door elkaar, of gebruiken antieke meuk (geven jullie les in OS2 bijvoorbeeld). Als je afgaat op het bedrijfsleven, zullen je leerlingen altijd achter blijven lopen, want alles is ' wat gebruik je nu' - terwijl de opleiding pas over 4 jaar klaar is.
Terwijl als je na 4 jaar klaar bent, je om moet kunnen gaan met wat er over 4,5-5 jaar gereleased wordt.
Je moet als opleiding dus inschatten niet inschatten wat er aan kennis nodig is nu, maar aan kunde om met nog-te-ontwikkelen spullen te werken. Het gaat niet om 'bedrijven nu' maar 'bedrijven over 5-10 jaar'. Ofwel, de school moet de volledige verantwoordelijkheid nemen, want de leerlingen moeten mee krijgen hoe ze zichzelf kunnen aanpassen (kunnen).
Ik zou dan ook zeggen, ga op bezoek bij het HBO. Er zijn een paar HBO opleidingen, vaak de technische, waar het enkel nog gaat om het papiertje 'zegt HBO' en de titel van de opleiding bijzaak is. Ze hebben namelijk de opleiding teruggebracht tot de essentie van kunnen, waardoor de afgestudeerden daar letterlijk elke functie die zegt 'hbo nodig' kunnen vervullen. Of die functie nou zegt 'techniek vereist' of 'bouwkunde vereist' of 'media' of 'financieel' - ze zijn overal inzetbaar. Want ze KUNNEN het niveau aan, waardoor ze de KENNIS van elk willekeurig bedrijf/functie praktisch even snel beheersen (inwerktijd) als degene die er echt voor gestudeerd hebben.
Dat is het punt waarop een opleiding goed in elkaar zit, dat de leerlingen overal blind ingezet kunnen worden. Dan reageert het bedrijfsleven vanzelf op de studie, dat ze jullie jongens en meiden willen hebben, omdat ze weten dat die echt iets kunnen en de moeite waard zijn in te investeren.
Oh, en ter afsluiting nog een waarschuwing. De automatisering is zeer sterk in opkomst de laatste paar jaar. Alles wat slechts 'kennen' is, dus geen denk/maatwerk nodig heeft, staat vooraan om geautomatiseerd te worden. Dus de enige manier om langdurig een baan/carriere zeker te stellen, is om dat denk en maatwerk te kunnen.
Nu werken ze bijvoorbeeld veel beheren rond PC's/gebruikers, straks zullen ze beheer doen van robots/geautomatiseerde interfaces. Dus iedereen die nu de opleiding verlaat rond 'beheren' zou eigenlijk al klaar moeten zijn om zichzelf zaken rond robotica en interfaces te kunnen aanleren.
Dus terugkomend op het begin, stel dat als de baas straks komt met 'we gaan afdeling inkoop automatiseren' moeten ze dat kunnen ondersteunen. Of je toevallig wel of geen PHP kent boeit dan niet, wel hoe snel je de nieuwe manier van werken kunt oppikken.
[Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 26-09-2017 12:13]
Ik heb zelf mbo 2, 3 en 4 gedaan en ik denk dat een groter probleem op mbo-opleidingen de student zelf is. Studenten zeuren erg veel en nemen niet vaak initiatief om er wat van te maken. Wij hadden zoals het hier al eerder is aangegeven geen netwerk appratuur en moesten het meestal op een VM op onze eigen laptop doen wat niet ideaal was.
Meeste leerlingen bleven gewoon zeuren over de situatie en gingen dan lekker verder met gamen. In plaats van actief naar oplossingen zoeken zaten ze te niksen, ik heb zelfs een paar keer ruzie gehad omdat ik iemand hierover heb aangesproken. Je hebt geen Cisco-apparatuur? Installeer de labs. Je wilt meer weten over routing? Maak een iptable script en leer hoe de regels werken. Leraren ondersteunen je niet goed genoeg? Genoeg video’s en informatie op het internet om het zelf te leren.
Dit is iets wat veel meer menen zie doen, het is altijd iemands anders zijn schuld dat ze weinig kennis hebben als ze het bedrijfsleven ingaan. Die achthonderd uur die ze aan Skyrim hebben besteed vergeten ze dan.
Het is absoluut niet zo dat de school het wel goed voor elkaar had, maar
ik heb vroeg in het leven geleerd dat als je ergens wilt komen je het bestaande systeem moet accepteren en het beste eruit moet halen. Ik heb bijvoorbeeld op het mbo maar een jaar Nederlands gehad (als je wat wij kregen Nederlands kunt noemen) en ik heb er nu nog steeds last van, ben aan het afstuderen bij een bedrijf en ik zie gewoon dat ik te kort kom op spelling en het moet laten nalezen (drie speelfouten is een onvoldoend). Dit zorgt er ook voor dat veel mbo studenten met kennis en vermogen vaak worden onderschat omdat ze niet wat ze in hun hoofd hebben goed op papier kunnen krijgen. Ik had vorige week een gesprek waar mijn begeleider en hij zij dat als die mijn document las dat die niet het gevoel had dat ik er echt over nagedacht had terwijl ik wel overal een antwoord voor had tijdens ons gesprek.
Meeste leerlingen bleven gewoon zeuren over de situatie en gingen dan lekker verder met gamen. In plaats van actief naar oplossingen zoeken zaten ze te niksen, ik heb zelfs een paar keer ruzie gehad omdat ik iemand hierover heb aangesproken. Je hebt geen Cisco-apparatuur? Installeer de labs. Je wilt meer weten over routing? Maak een iptable script en leer hoe de regels werken. Leraren ondersteunen je niet goed genoeg? Genoeg video’s en informatie op het internet om het zelf te leren.
Dit is iets wat veel meer menen zie doen, het is altijd iemands anders zijn schuld dat ze weinig kennis hebben als ze het bedrijfsleven ingaan. Die achthonderd uur die ze aan Skyrim hebben besteed vergeten ze dan.
Het is absoluut niet zo dat de school het wel goed voor elkaar had, maar
ik heb vroeg in het leven geleerd dat als je ergens wilt komen je het bestaande systeem moet accepteren en het beste eruit moet halen. Ik heb bijvoorbeeld op het mbo maar een jaar Nederlands gehad (als je wat wij kregen Nederlands kunt noemen) en ik heb er nu nog steeds last van, ben aan het afstuderen bij een bedrijf en ik zie gewoon dat ik te kort kom op spelling en het moet laten nalezen (drie speelfouten is een onvoldoend). Dit zorgt er ook voor dat veel mbo studenten met kennis en vermogen vaak worden onderschat omdat ze niet wat ze in hun hoofd hebben goed op papier kunnen krijgen. Ik had vorige week een gesprek waar mijn begeleider en hij zij dat als die mijn document las dat die niet het gevoel had dat ik er echt over nagedacht had terwijl ik wel overal een antwoord voor had tijdens ons gesprek.
Aan een laag-opgeleide generalist heb je niets. Ik kan mij ook voorstellen dat leerlingen zich weinig gemotiveerd voelen om in breedte een beetje 'van alles' te leren.
Oplossingen voor het zwakke MBO ICT onderwijs moet je denk ik vinden in de richtingen van:
Maar als alleen maar getoetst wordt of je kennis kan reproduceren is dat achterhaald.
Ik denk dat opdrachten zoals maak een eindproduct een app/website/programma.. Dat dit & dit doet veel leerzamer kan zijn, dan het overhoren van of iemand een taal kent.
Oplossingen voor het zwakke MBO ICT onderwijs moet je denk ik vinden in de richtingen van:
- Meer specialisatie.
- Meer samenwerking met het bedrijfsleven.
Maar als alleen maar getoetst wordt of je kennis kan reproduceren is dat achterhaald.
Ik denk dat opdrachten zoals maak een eindproduct een app/website/programma.. Dat dit & dit doet veel leerzamer kan zijn, dan het overhoren van of iemand een taal kent.
| live and give like no one else |
Dit is wel interessant. Ik snap dat je ergens roept dat je beter expert kan zijn, want toepasbaar in bedrijfsleven. Maar ook de dat de essentie van het kunnen belangrijk is. Ergens vind ik die twee wringen met elkaar. Expert in technologie van vandaag kan morgen de verhalenverteller zijn over hoe het vroeger ging, zeker in de IT.Xanaroth schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:57:
Dat betekend zaken als:
[...]
Ik zou dan ook zeggen, ga op bezoek bij het HBO. Er zijn een paar HBO opleidingen, vaak de technische, waar het enkel nog gaat om het papiertje 'zegt HBO' en de titel van de opleiding bijzaak is. Ze hebben namelijk de opleiding teruggebracht tot de essentie van kunnen, waardoor de afgestudeerden daar letterlijk elke functie die zegt 'hbo nodig' kunnen vervullen.
Eerlijk is eerlijk, ik geloof niet zo in experts en specialisten. En je kan in de natuur kijken waarom. Neem panda's, expert op gebied van bamboe. Want ze eten één specifieke soort, en die soort komt wereldwijd voor op een oppervlakte zo groot als twee Nederlandse provincies. Er hoeft maar iets te gebeuren in het ecosysteem dat dat soort bamboe veranderd, of verdwijnt, en de panda is fucked. Dan denk ik dat je beter generalist kan zijn, een diersoort die alles kan eten, of zich snel aan kan passen. Veranderd er iets in het ecosysteem? Oh well, er is nog genoeg anders om verder op te borduren.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Het uitgangspunt op mbo is dat je kortgezegd een kunstje leert. Dat is in de ICT wat lastig omdat die kunstjes in tegenstelling tot het leggen van een stoep maar kort actueel zijn, en daarna is er weer een nieuw kunstje.3x3 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:27:
Aan een laag-opgeleide generalist heb je niets. Ik kan mij ook voorstellen dat leerlingen zich weinig gemotiveerd voelen om in breedte een beetje 'van alles' te leren.
Oplossingen voor het zwakke MBO ICT onderwijs moet je denk ik vinden in de richtingen van:Ik heb geen idee hoe er getoetst wordt.
- Meer specialisatie.
- Meer samenwerking met het bedrijfsleven.
Als je dat combineert met de trend van outsourcing (naar dienstverleners) en het feit dat veel van de genoemde oplossingen in dit topic eigenlijk juist naar hbo aanpak wijzen kun je je afvragen of ICT en mbo wel zo'n goede match zijn. Er zijn vast wel specifieke mbo-ICT banen te bedenken. Maar ik heb het gevoel dat men het nu te breed aan probeert te pakken.
Ik zou certificaten proberen te halen zoals Cisco CCNA Routing & Switching en MSCA:Server 2016. Ik denk dat je daarin wel een uitdaging kan vinden. En als je klaar bent met je studie heb je een grote streep voor op andere die MBO-4 hebben, want deze certificaten worden wel serieus genomen. Als je vervolgens naar het HBO gaat in dezelfde richting krijg je door deze certificaten ook weer vrijstellingen, waardoor het HBO ook wat makkelijker gaat. Verder zijn deze certificaten ook gerelateerd aan je opleiding, waardoor de examens een peulenschil worden.Jeanke117 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:31:
Er werd op mijn middelbare school gezegd dat ik havo niet aankon en dat ik naar het MBO moest want ik kon het examen niet halen anders. Dus ik naar MBO gegaan en voor ICT Beheerder niveau 4 gekozen. Kwam ik in het eerste leerjaar en was er letterlijk niks te doen. Huiswerk was al in de les af, geen enkele moeilijke opdrachten met uitdaging. Toen ik aan de leraar vertelde of ik wat meer opdrachten mocht hebben met wat meer uitdaging wordt er gewoon gezegd "Ik ga jou niks extra's geven want anders heb je niks meer te doen aan het eind van het schooljaar. Dit aan de opleidingsmanager verteld en werd gezegd dat hij gelijk had en ik dus dit jaar nog moest volhouden. Nu zit ik in het tweede leerjaar en is het weer hetzelfde....
Als student kan je waarschijnlijk de Microsoft Examens met korting doen(zo'n 80 euro per examen) daarnaast heb je nog een boek nodig en wat virtuele machines om mee te spelen en er zijn ook veel blogs online die je kan gebruiken als bron om te studeren. Per certificaat ben je ongeveer 2-3 maanden bezig, dus je kan hier wel een jaar mee vermaken. Als je een Cisco Netacad student bent en alle modules hebt afgerond met goede cijfers kan je ook vouchers krijgen om korting te krijgen op de Cisco examens, anders zijn deze wel een stuk prijziger dan die van Microsoft.
Het is meer dat als je heel goed een taal kunt, je ook moeilijke stof en toepassingen kunt behandelen. Dus echt denk/oplossing werk bijvoorbeeld, in plaats van enkel de taal leren. Succes bijvoorbeeld met bug-hunten en fixen, als je de taal niet goed genoeg beheerst om te zien wat fout/goed is of het te kunnen repareren.Widow schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:42:
[...]
Dit is wel interessant. Ik snap dat je ergens roept dat je beter expert kan zijn, want toepasbaar in bedrijfsleven. Maar ook de dat de essentie van het kunnen belangrijk is. Ergens vind ik die twee wringen met elkaar. Expert in technologie van vandaag kan morgen de verhalenverteller zijn over hoe het vroeger ging, zeker in de IT.
Eerlijk is eerlijk, ik geloof niet zo in experts en specialisten. En je kan in de natuur kijken waarom. Neem panda's, expert op gebied van bamboe. Want ze eten één specifieke soort, en die soort komt wereldwijd voor op een oppervlakte zo groot als twee Nederlandse provincies. Er hoeft maar iets te gebeuren in het ecosysteem dat dat soort bamboe veranderd, of verdwijnt, en de panda is fucked. Dan denk ik dat je beter generalist kan zijn, een diersoort die alles kan eten, of zich snel aan kan passen. Veranderd er iets in het ecosysteem? Oh well, er is nog genoeg anders om verder op te borduren.
Dan hoef je voor 'je werk' hooguit een nieuwe taal te leren, maar niet meer het leren (oplossingsgericht-)denken en toepassen, ofwel het kunnen beheers je al. Slechts een het kennen erbij, en je bent volledig inzetbaar.
Als je van alles een beetje kent, moet je voor 'je werk' alsnog de taal leren (want die ken je niet goed genoeg, immers van alles een beetje). Maar daarnaast het kunnen denken/toepassen ook volledig leren omdat dat niet (genoeg) behandeld is door gebrek aan kennis. Dus hoewel je meer talen kent, heb je uiteindelijk een langer traject nodig na je studie om op hetzelfde punt uit te komen. Je mist namelijk een beetje kennen en daarnaast al het kunnen.
Sterker nog: grote kans dat degene die 1 taal heel goed kent, zichzelf even met wat youtube kan bijscholen op het punt van affiniteit/kennis rond andere talen. Met het hogere basisniveau van echt kunnen denken en toepassen als bonus. Andersom kan degene met veel talen niet even een youtube filmpje zoeken om complete denk/werk/inzicht processen te leren beheersen.
[Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 26-09-2017 13:27]
Bij nader inzien , misschien wel.
Wat je hier in aanhaalt is wel een goede , wat doe je met je talent. Alleen hoe ontdek je dat. Ik ben via mijn hobby aan een baan gekomen en heb nooit meer omgekeken. Later HBO studie gedaan terwijl ik al werkte om iets van een papiertje te hebben om wat andere deuren te openen.bernard038 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:18:
@pingkiller een wat latere reactie, omdat ik nu pas weer achter een 'gewoon' toetsenbord zit.
Veertig procent van de leerlingen in Nederland rond zijn opleiding af op het MBO. Dit zijn automonteurs, kappers, banketbakkers, technisch tekenaars en wat dies meer zij. Het klopt, op het MBO zitten, in vergelijking met het HBO, waarschijnlijk (harde cijfers ontbreken), meer leerlingen met 'problematiek'. Dit betekent echter niét dat het álle MBO-opleidingen zich "in de onderste regionen" van het onderwijs bevinden. Er worden, nog steeds, vakmensen opgeleid op het MBO.
Voor het succesvol afronden van een HBO-studie, moet je, als het goed is, (ongeveer) slimmer zijn dan de, in ieder geval, de helft van NL, een IQ van >100 lijkt me, over het algemeen toch wel een voorwaarde om het HBO succesvol af te ronden. De helft van Nederland heeft een IQ <100, dus ongeveer de helft van NL kan geen HBO afronden. En dat is niet erg, het zou pas erg zijn als het niveau van het HBO zo laag ligt, dat iedereen een HBO-studie kan doen. Volgens mij gaat het niet om hoe slim je bent, maar om wat je doet met je talenten.
Ik heb het salaris in het MBO altijd best oké gevonden. Natuurlijk, meer geld is altijd beter, maar op het moment dat je kiest voor een baan in de publieke sector, weet je dat je primaire beloning wat lager ligt. Het 'aanzien' van werken in het onderwijs, de zorg of elders in de publieke sector is een maatschappelijk probleem. En het is eigenlijk te zot voor woorden dat er 'neergekeken' wordt op mensen die op de lagere niveau's in het MBO, op het VMBO of in het speciaal onderwijs iedere dag keihard buffelen om leerlingen, die soms forse problematiek hebben, een stukje vooruit te helpen. Vind jij dat niet raar?
Niet het salaris, maar de wijze waarop 'wij' omgaan met het onderwijs, zorgt voor uitgebluste, gedemotiveerde medewerkers, op alle niveaus van het onderwijs. Ieder jaar worden er extra taken bij 'het onderwijs' belegd, taken waarvoor de docent, de uitvoerder hiervan, niet opgeleid is (denk aan passend onderwijs). Docenten moeten iedere scheet vastleggen, de meerwaarde hiervan is miniem. Ouders, politiek, beleidsfiguren en wat dies meer zij, zien de leerkracht als een butler die maar moet doen wat zij willen, en verwachten het resultaat dat zij voor ogen hebben. En dat kan niet. Een leerkracht kan een kind niet intelligenter maken. Een leerkracht is geen gedragsspecialist omdat toevallig passend onderwijs ingevoerd wordt. Zeker niet als als de leerkracht daarin niet wordt gefaciliteerd. Maar ja, iets met een dubbeltje en een eerste rang, willen we het onderwijs (in den brede) oprecht verbeteren, zullen de klassen kleiner moeten, zal de beleidsdiarree ingedamd moeten worden en zullen we stevig moeten investeren in middelen, methoden, materialen en vooral in de kennis van de docent, want dat is de laatste decennia structureel nagelaten.
@CornermanNL Wat je voorstelt, is, uiteindelijk, de gedachte achter het competentiegerichte onderwijs. Het oplossen van een probleem (van een fictieve klant), moest het doel zijn, niet het 'instampen' van een bepaalde taal. Echter, er worden dan vaardigheden van leerlingen gevraagd die zij, nog, niet bezitten. Analytische vaardigheden, planningsvaardigheden en zelfbeheersing (dus niet gamen in de klas), zijn nog onvoldoende ontwikkeld. Daarmee zeg ik niét dat, wat je wilt onmogelijk is. We moeten alleen wel bedenken dat we leerlingen hierin niet 'overvragen'. En dat 'overvragen' is één van de grote problemen op dit moment.
Wat ik echter steeds meer merk is dat het bedrijfsleven amper mensen meer zelf verder wil opleiden. In sommige richtingen nog wel, vaak omdat de beroepsopleiding nog niet ver genoeg ging of omdat het specialistisch werk is. Gemotiveerde leerlingen komen dan vaak heel goed terecht. Dankzij en ondanks de opleiding waar altijd veel kritiek op is. Neem hier kleine aannemersbedrijven als voorbeeld. Vroeger kon je een huis bouwen na de LTS en nu is een raamkozijn van een tekening maken al een opgave. Maar dat is te leren in de praktijk. En met wat tijd. Die nemen gelukkig steeds meer mensen weer.
Die tijd ontbreekt vaak in de uurtje factuurtje ICT fabrieken die veel bedrijven gewoon zijn, 3 maanden interne opleiding en hop verkopen die gasten. Gelijk de druk er op. Dan blijkt dat de vaardigheden die op dat moment dus blijkbaar nog niet ontwikkeld zijn (dat wist ik niet) , juist de boventoon gaan voeren. En niet het al dan niet kunnen tikken van een stukje code verdwijnt snel naar de achtergrond.
Wat ik overigens helemaal niet begrijp is dat wij met zijn allen denken een kennis economie te zijn en het onderwijs moet ieder jaar met minder geld meer doen. Ook taken die zoals jij schetst ver de kennis van docenten te buiten gaat en waar simpelweg geen tijd voor is.
Overigens is het denk ik niet zo dat mensen die het MBO hebben gedaan het HBO niet zouden kunnen. Als je eenmaal een jaar of wat werkervaring hebt opgedaan en je algehele niveau in kennis en inzicht hebt bijgeschaafd dan zie je vaak dat een HBO alsnog succesvol wordt afgerond. Universitair ook nog wel.
Maar alles valt of staat met de kansen die je krijgt , en in welke richting je terecht komt.
Je stipt een aantal relevante punten aan:CornermanNL schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:57:
Wat je hier in aanhaalt is wel een goede , wat doe je met je talent. Alleen hoe ontdek je dat. Ik ben via mijn hobby aan een baan gekomen en heb nooit meer omgekeken. Later HBO studie gedaan terwijl ik al werkte om iets van een papiertje te hebben om wat andere deuren te openen.
Wat ik echter steeds meer merk is dat het bedrijfsleven amper mensen meer zelf verder wil opleiden. In sommige richtingen nog wel, vaak omdat de beroepsopleiding nog niet ver genoeg ging of omdat het specialistisch werk is. Gemotiveerde leerlingen komen dan vaak heel goed terecht. Dankzij en ondanks de opleiding waar altijd veel kritiek op is. Neem hier kleine aannemersbedrijven als voorbeeld. Vroeger kon je een huis bouwen na de LTS en nu is een raamkozijn van een tekening maken al een opgave. Maar dat is te leren in de praktijk. En met wat tijd. Die nemen gelukkig steeds meer mensen weer.
Die tijd ontbreekt vaak in de uurtje factuurtje ICT fabrieken die veel bedrijven gewoon zijn, 3 maanden interne opleiding en hop verkopen die gasten. Gelijk de druk er op. Dan blijkt dat de vaardigheden die op dat moment dus blijkbaar nog niet ontwikkeld zijn (dat wist ik niet) , juist de boventoon gaan voeren. En niet het al dan niet kunnen tikken van een stukje code verdwijnt snel naar de achtergrond.
Wat ik overigens helemaal niet begrijp is dat wij met zijn allen denken een kennis economie te zijn en het onderwijs moet ieder jaar met minder geld meer doen. Ook taken die zoals jij schetst ver de kennis van docenten te buiten gaat en waar simpelweg geen tijd voor is.
Overigens is het denk ik niet zo dat mensen die het MBO hebben gedaan het HBO niet zouden kunnen. Als je eenmaal een jaar of wat werkervaring hebt opgedaan en je algehele niveau in kennis en inzicht hebt bijgeschaafd dan zie je vaak dat een HBO alsnog succesvol wordt afgerond. Universitair ook nog wel.
Maar alles valt of staat met de kansen die je krijgt , en in welke richting je terecht komt.
- Klopt, bedrijven investeren niet meer in langdurige(r) opleidingen van de medewerkers. Vroegah, had Philips in mijn woonplaats een 'eigen' bedrijfsschool, hier werden technici, maar ook secretaresses opgeleid. Ik kan het niet met cijfers onderbouwen maar volgens mij neemt het aantal BBL-leerlingen (werkend leren) in het MBO ieder jaar weer af... In de ICT-sector is het halen van certificaten nog wel van belang, maar ik vraag me af of je dit bedoelt met 'opleiden'
Het doen van lange-termijn investeringen, zeker in mensen, lijkt wel verleden tijd geworden, want dit gaat ten koste van de winst op de korte termijn,,,
- Een politicus zal zeggen dat er niet op het onderwijs bezuinigd wordt, maar er vind ook geen indexatie plaats, waardoor er telkens minder geld beschikbaar is. Daarbij komen er ieder jaar taken bij, regelmatig taken die IMHO, die niet in het onderwijs thuishoren. Daarnaast gaat er, juist dóór de grootschaligheid, erg veel geld verloren.
- Ik zeg niet dat MBO-ers nooit naar het HBO kunnen doorstromen. Ik denk dat een deel wél en een ander deel niét kan doorstromen naar het HBO. En dat is prima. Het is echter wél belangrijk dat een MBO-diploma iemand voorbereidt op de arbeidsmarkt, daarnaast geeft MBO-4 toegang tot het HBO. Maar een MBO-4 gediplomeerde moet zelf de keuze kunnen maken, doorleren of een passende baan vinden (dit in tegenstelling tot een havist of VWO-er, hun diploma is eigenlijk alleen een toegangskaartje tot vervolgonderwijs). Overigens, als 'we' er achter komen voor een bepaald vak (onderwijzer, accountant) niet op MBO-niveau aangeleerd kán worden, maar dat je daar écht HBO voor nodig hebt, moet deze opleiding, dus, geschrapt worden in het MBO.
Tja de laatste keer dat ik echt deelnam aan lessen was in februari 2013, ik was toen net 20. Ik heb eerst 2 jaar niveau 2 gedaan en daarna zegmaar zo’n 1,5 jaar niveau 3, dit heb ik niet gehaald. Ik heb complexe klachten uit het verleden (PTSS o.a.) ik ben daar momenteel voor onder behandeling, maar dat werktte daar dus niet die complexe klachten met de “van-de-hak-op-de-tak-werken”
Mijn ervaringen die ik nog herinner:
niveau 2: was voor mij makkelijk, mijn klachten waren nog maar sluimerend minimaal aanwezig en het was een pctje bouwen, software installeren etc, dit was voor mij een peulenschil. MOS (ms office specialist) was wel iets lastiger.
Niveau 3: Werd voor mij lastiger, opzich kon ik de taken wel aan over het algemeen maar ik vond dat er teveel chaos was. (Dit kon ik niet aan icm mijn klachten) Leraren sprongen van de hak op de tak, je was bv met een project bezig en je krijgt daar x aantal tijd voor en plots werdt er een ander project aangestipt ipv dat oude project.. wat me ook bijstaat van het 2de leerjaar ik had geen stage (stress was al hoog bij mij in die tijd) afgesproken was dat ik dat na het 1ste jaar ongeveer dachr ik zou inhalen en dat ik dan de bewijskaarten inlever. En plots daarna begon de leraar dat hij nu al de bewijskaarten wou. (Ik weet niet meer hoeveel, maar teveel herinner ik me) dat laatste was de druppel en ik ben gestopt. Helaas.
Leraren zaten vaak achter hun bureau en we moesten maar googlen en ze legde zelf nauwelijks wat uit. Er was maar een beperkt aantal ict leraren die daadwerkelijk verstand hadden van ICT. Een boel leraren bleven ook vasthouden aan concepten uit de jaren 90/early 00’s
Ik heb getwijfeld om mij in dit topic bloot te geven, kijk ik had zelf ook gezondheidsklachten zoals vermeld anders had ik het wel gered niveau 3 dat durf ik wel te stellen. Maar er waren meer meer mensen die deze chaos niet aankonden. En een deel daarvan waren van die gamers die veel tijd daar aan spendeerde op school maar ook een deel die wel hun best deed.
Hoe het nu is weet ik niet op MBO ICT, al lees ik hier veel ervaringen waar ik me in herken. Het is m.i. niet per definitie dat mbo ICT te makkelijk is, maar de chaos die ik merktte daar en de onkunde van een aantal leraren vond ik wel bizar. En dan heb ik het nog niet over de verouderde trage malware gevoelige systemen daar. Virtuele machines runnen op een pentium 4 anno 2011-2012😂
Mijn ervaringen die ik nog herinner:
niveau 2: was voor mij makkelijk, mijn klachten waren nog maar sluimerend minimaal aanwezig en het was een pctje bouwen, software installeren etc, dit was voor mij een peulenschil. MOS (ms office specialist) was wel iets lastiger.
Niveau 3: Werd voor mij lastiger, opzich kon ik de taken wel aan over het algemeen maar ik vond dat er teveel chaos was. (Dit kon ik niet aan icm mijn klachten) Leraren sprongen van de hak op de tak, je was bv met een project bezig en je krijgt daar x aantal tijd voor en plots werdt er een ander project aangestipt ipv dat oude project.. wat me ook bijstaat van het 2de leerjaar ik had geen stage (stress was al hoog bij mij in die tijd) afgesproken was dat ik dat na het 1ste jaar ongeveer dachr ik zou inhalen en dat ik dan de bewijskaarten inlever. En plots daarna begon de leraar dat hij nu al de bewijskaarten wou. (Ik weet niet meer hoeveel, maar teveel herinner ik me) dat laatste was de druppel en ik ben gestopt. Helaas.
Leraren zaten vaak achter hun bureau en we moesten maar googlen en ze legde zelf nauwelijks wat uit. Er was maar een beperkt aantal ict leraren die daadwerkelijk verstand hadden van ICT. Een boel leraren bleven ook vasthouden aan concepten uit de jaren 90/early 00’s
Ik heb getwijfeld om mij in dit topic bloot te geven, kijk ik had zelf ook gezondheidsklachten zoals vermeld anders had ik het wel gered niveau 3 dat durf ik wel te stellen. Maar er waren meer meer mensen die deze chaos niet aankonden. En een deel daarvan waren van die gamers die veel tijd daar aan spendeerde op school maar ook een deel die wel hun best deed.
Hoe het nu is weet ik niet op MBO ICT, al lees ik hier veel ervaringen waar ik me in herken. Het is m.i. niet per definitie dat mbo ICT te makkelijk is, maar de chaos die ik merktte daar en de onkunde van een aantal leraren vond ik wel bizar. En dan heb ik het nog niet over de verouderde trage malware gevoelige systemen daar. Virtuele machines runnen op een pentium 4 anno 2011-2012😂
En ik klagen over m'n Pentium Dualcore...dennis_rsb schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:25:
Virtuele machines runnen op een pentium 4 anno 2011-2012😂

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Ze hadden er dan weer wel 3 gb ram inzitten😂maar goed het 2de jaar niv 3 hebben ze toen laptops verplicht gesteld. En volgens mij degene die het echt niet kon betalen kon dan een pc daar gebruiken.Leo1010 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:54:
[...]
En ik klagen over m'n Pentium Dualcore...
Nu er wat minder gepost wordt heb ik het topic nog een keer doorgespit en geprobeerd samen te vatten waarover allemaal geklaagd wordt. Dit kon ik er ongeveer uit halen:
Docenten, 40 klachten, voornamelijk:
Veel docenten zijn inhoudelijk niet op de hoogte en lopen achter. Niveauverschillen zijn groot
Medestudenten, 39 klachten, voornamelijk:
Teveel medestudenten hebben de verkeerde keuze gemaakt, er wordt gegamed in de les, studenten zetten zich te weinig in, leiden andere studenten af of hebben te weinig cognitieve capaciteiten voor het vakgebied. Grote niveauverschillen.
Lesmateriaal en vakinhoud, 30 klachten, voornamelijk:
Lesmateriaal loopt achter, is te makkelijk, vergt geen probleemoplossend vermogen, is niet relevant voor de beroepspraktijk of wordt niet behandeld
Examens & toetsing, 14 klachten, voornamelijk:
Toetsen zijn te makkelijk, antwoorden zijn op internet te vinden, toezicht bij examens is niet streng genoeg.
Cultuur en omgang, 8 klachten:
Studenten worden teveel als kind behandeld. Ordeverstoorders worden niet hard genoeg aangepakt, naar klachten over kwaliteit wordt niet geluisterd
Zijn er nog belangrijke dingen die ik heb gemist?
Dit lijstje heb ik naast de enquêtes gelegd die worden gehouden voor studenttevredenheid in het MBO, en dan valt toch vooral op dat eigenlijk niet gevraagd wordt naar de zaken waarover geklaagd wordt. Het gaat dan meer over dingen als: 'krijg je je roosterwijzigingen op tijd', 'communiceren je docenten goed met elkaar' enzovoort.
Ik zal het in elk geval meenemen bij de voorbereiding van ons volgende tevredenheidsonderzoek. Hoe mooi zou het zijn als we MBO ICT opleidingen landelijk konden vergelijken op bovenstaande punten?
Veel docenten zijn inhoudelijk niet op de hoogte en lopen achter. Niveauverschillen zijn groot
Teveel medestudenten hebben de verkeerde keuze gemaakt, er wordt gegamed in de les, studenten zetten zich te weinig in, leiden andere studenten af of hebben te weinig cognitieve capaciteiten voor het vakgebied. Grote niveauverschillen.
Lesmateriaal loopt achter, is te makkelijk, vergt geen probleemoplossend vermogen, is niet relevant voor de beroepspraktijk of wordt niet behandeld
Toetsen zijn te makkelijk, antwoorden zijn op internet te vinden, toezicht bij examens is niet streng genoeg.
Studenten worden teveel als kind behandeld. Ordeverstoorders worden niet hard genoeg aangepakt, naar klachten over kwaliteit wordt niet geluisterd
Dit lijstje heb ik naast de enquêtes gelegd die worden gehouden voor studenttevredenheid in het MBO, en dan valt toch vooral op dat eigenlijk niet gevraagd wordt naar de zaken waarover geklaagd wordt. Het gaat dan meer over dingen als: 'krijg je je roosterwijzigingen op tijd', 'communiceren je docenten goed met elkaar' enzovoort.
Ik zal het in elk geval meenemen bij de voorbereiding van ons volgende tevredenheidsonderzoek. Hoe mooi zou het zijn als we MBO ICT opleidingen landelijk konden vergelijken op bovenstaande punten?
Niets...
Zeer nette lijst, ik denk dat je zo de kern prima samenvat.Ahrnuld schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:48:
Nu er wat minder gepost wordt heb ik het topic nog een keer doorgespit en geprobeerd samen te vatten waarover allemaal geklaagd wordt. Dit kon ik er ongeveer uit halen:

Ik ben benieuwd naar de resultaten van jullie volgende onderzoek!
Ik ben zelf eerste jaar Niveau 4 ICT-Beheerder aan Techniek College Rotterdam (onderdeel van Albeda en Zadkine)
Ik weet heelveel en vind dat ik ook veel te weinig uitgedaagd word (Zelfs al ik er zelf naar vraag)
9/10 dingen weet ik al en als ik iets niet weet dan moet ik t maar gaan googlen...
Bij ons huidige project doen 9/10 mensen niks anders dan gamen , Social media etc.
En dan heb je een groep in de klas die veel kennis heeft. Maar dat komt omdat ze (net als ik) veel dingen zelf proberen te doen. Er is weinig oog voor de serieuze leerling. En dat gaf een docent toevallig afgelopen week ook toe. Ze kijken alleen maar naar de probleem gevallen vanwege hun uitval percentage. Andere docent zegt zelf nadat we de opdracht ingeleverd hebben dat we t gemakkelijk konden googlen en plakken. Maar daar leer je minder vaak dan als je oplet in de les. Verder zie ik ook dat in ons zogenaamde project uur er docenten rondlopen met 0,0% kennis over ICT. En de ene die er wel rondloopt die weet minder dan ik...
En als laatste is de wifi op school ook ontzettend slecht. Een (bijvoorbeeld) Windows 10 ISO downloaden zit er niet in. En een bekabelde internet verbinding werkt ook niet. Omdat ze de ethernet poorten die in de klassen staan afgekoppeld hebben van het patch paneel
Ik weet heelveel en vind dat ik ook veel te weinig uitgedaagd word (Zelfs al ik er zelf naar vraag)
9/10 dingen weet ik al en als ik iets niet weet dan moet ik t maar gaan googlen...
Bij ons huidige project doen 9/10 mensen niks anders dan gamen , Social media etc.
En dan heb je een groep in de klas die veel kennis heeft. Maar dat komt omdat ze (net als ik) veel dingen zelf proberen te doen. Er is weinig oog voor de serieuze leerling. En dat gaf een docent toevallig afgelopen week ook toe. Ze kijken alleen maar naar de probleem gevallen vanwege hun uitval percentage. Andere docent zegt zelf nadat we de opdracht ingeleverd hebben dat we t gemakkelijk konden googlen en plakken. Maar daar leer je minder vaak dan als je oplet in de les. Verder zie ik ook dat in ons zogenaamde project uur er docenten rondlopen met 0,0% kennis over ICT. En de ene die er wel rondloopt die weet minder dan ik...
En als laatste is de wifi op school ook ontzettend slecht. Een (bijvoorbeeld) Windows 10 ISO downloaden zit er niet in. En een bekabelde internet verbinding werkt ook niet. Omdat ze de ethernet poorten die in de klassen staan afgekoppeld hebben van het patch paneel

[Voor 17% gewijzigd door RSB op 01-10-2017 22:56]
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Zoals hierboven, heb in 5 jaar MBO ICT 2 goede docenten gehad, eentje die net dat jaar begonnen was en halverwege al aan het solliciteren was om er weg te kunnen en de ander die tegen zijn pensioen aan zat, beide hadden wel de capaciteiten maar niet de motivatie om de klas goed les te geven. De andere docenten hadden geen idee wat ICT was... 'DNS' was bijvoorbeeld een onbekend begrip wat niet helpt als de docent de Networking Fundamentals klas doet...
Een groot deel van de klas is idd gewoon niet geschikt en voert niks uit, een deel probeert mee te liften en een klein groepje (3-4 leerlingen) die genoeg kennis hebben om in 5 jaar school letterlijk niks te leren van school en dus in die tijd maar eigen projectjes proberen op te pakken.
Een versneld traject of mogelijkheid om meer te doen (uitdaging zoeken) bestaat niet...
De stap van VMBO Wiskunde naar MBO rekenen (optellen etc....) is ook zo'n lekkere motivatie
Een groot deel van de klas is idd gewoon niet geschikt en voert niks uit, een deel probeert mee te liften en een klein groepje (3-4 leerlingen) die genoeg kennis hebben om in 5 jaar school letterlijk niks te leren van school en dus in die tijd maar eigen projectjes proberen op te pakken.
Een versneld traject of mogelijkheid om meer te doen (uitdaging zoeken) bestaat niet...
De stap van VMBO Wiskunde naar MBO rekenen (optellen etc....) is ook zo'n lekkere motivatie

Fixing things to the breaking point...
Dit topic brengt me weer terug naar mijn MBO tijd ruim 10 jaar geleden.
Het trieste is dat het blijkbaar nog steeds zo gaat qua manier van lesgeven.
Het trieste is dat het blijkbaar nog steeds zo gaat qua manier van lesgeven.

Voor dat laatste zou je als ICT beheerder alleen maar begrip moeten hebben. Een studentennetwerk wil je gescheiden houden van het bedrijfsnetwerk.RDKN-Steven schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:51:
Ik ben zelf eerste jaar Niveau 4 ICT-Beheerder aan Techniek College Rotterdam (onderdeel van Albeda en Zadkine)
Als ik me niet vergis kun jij een laptop ook niet zomaar in het bedrijfslan pluggen, zitten SNMP traps op.
* The Eagle werkte op Zadkine in de tijd dat het neergezet werd

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik erger me aan het onnodig gebruik van hoofdletters in dit topic. Het is mbo en hbo.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Anoniem: 898843
Ik volg de opleiding nu, mbo applicatie ontwikkeling. Ben ook klassenvertegenwoordiger.0stone0 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:01:
2 jaar geleden heb ik de opleiding Applicatieontwikkelaar afgerond op het Nova College.
Als ik eerlijk ben was ik ook een van de (vele) studenten die veel kritiek had. Omdat ik niet bang was om die mening te delen, heb ik ook verschillende gesprekken gehad met onder andere de opleidingsmanager. Samen hebben wij enkele (kleine) aanpassingen gedaan. Volgens hem was het niet mogelijk om de grote lijnen een opleiding 'snel' aan te passen.
Ondertussen hoor ik via vrienden (die nu de zelfde opleiding doen) dat er wel degelijk iets mee gedaan is.
Destijds ergerde ik me heel erg aan de stof die wij kregen. In de 3 jarige opleiding komen er verschillende talen langs, alleen werden deze (naar mijn mening) heel kort behandelend. De basis kennis kwam bij iedereen wel binnen, maar als je de opdracht af had (Of je het zelf had gemaakt, of ge-copy paste had) was de docent tevreden. Als je dan enkele weken verder weer iets ging doen met die taal, wist 80 % van de klas de basic syntax niet meer, ze onthouden alleen hoe ze die opdracht moeten oplossen, niet hoe ze in die taal goed programmeren.
Dit is maar 1 van de vele gedachtes die nu door mijn hoofd heen gaan, ik kan uren doorpraten over mijn ervaring op het MBO Nova College, wb de stof voornamelijk negatief echter moet ik er wel bij zeggen dat ik die 3 jaar ontzettend veel plezier heb beleegd.
Sinds een half jaar ben ik fulltime aan het werk als junioir PHP developer. Tijdens mijn solicitatie kreeg ik te horen dat het 'mbo papiertje' voor hun niet heel belangrijk was, de applicatie's / website's die ik voor de lol had gemaakt, vonden zijn vele malen interessanter.
40 uur per week frontaal klassikaal lesgeven gaat niet werken ben ik bang. Een oplossing noemen is natuurlijk erg lastig. Zelf denk ik dat als leerlingen langer met 1 taal bezig blijven, deze sneller wordt opgenomen. Omdat ze bij mijn zoveel verschillende talen snel behandelde, leerde ik naar mijn mening niet programmeren maar 'code' schrijven, 'zoeken' of kopiëren en plakken voor 1 specifieke opdracht
Niet alles is perfect op school, en dat is hinderlijk voor de betere programmeurs.
Maar je komt er echt wel als je jouw best doet, en in je vrije tijd programmeert en een vervolgstudie op het hbo gaat volgen.
Je moet ook niet verwachten dat het mbo lesstof gaat geven op hbo niveau. Inderdaad, niet alles loopt lekker op de meeste mbo scholen, maarja wat verwacht je anders..
Ik adviseer je om niet te wachten op school. Ga je eigen projecten maken, er zijn genoeg frameworks en ideeen die je kan leren en realiseren.Jeanke117 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:31:
Laat je niet ophouden. Want daar heb je straks spijt van.
Kies een framework waar je je in wilt specialiseren en maak je eigen alas en projecten naast die van school.
Nou volg ik mbo 4 app ontwikkeling en zit k in mijn examenjaar. Hoe kan ik deze opleiding vergelijken met hbo informatica?
Heel veel verhalen over mbo 4 / app ontwikkeling zijn negatief. Is het zelfde verhaal ook op het hbo informatica?
Of zijn de studenten en de school zelf daar wat serieuzer en proffesioneler?
Heel veel verhalen over mbo 4 / app ontwikkeling zijn negatief. Is het zelfde verhaal ook op het hbo informatica?
Of zijn de studenten en de school zelf daar wat serieuzer en proffesioneler?
Ik had dit ook, uit eindelijk heb ik niet gehaald. (Reden dat ik het niet gehaald was, eigenlijk dat iemand met TopDesk aan kwam zetten op het examen, terwijl in alle jaren niks hebben gedaan aan dat.)Jeanke117 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:31:
En dus heb ik mij zelf het een en ander aangeleerd om automatisch machines uit te rollen (SCCM/MDT)
En ben zelf bezig met Powershell en ik ga binnenkort weer naar school. En heb ik nog het officiële boek van Systeembeheer Server 2012 R2 (Ik ben even de naam kwijt) er valt voor mij in principe nog genoeg te leren.
edit:
Even terugkomend op TopDesk,
Ik heb dat allemaal niet gehad omdat ik diegene was die het probleem moest oplossen en het ook deed.
Het ging er dus ook om dat ik het niet kon opzetten of dat ik bepaalde dingen moest berekenen die ik dus niet kon.
[Voor 8% gewijzigd door Berlinetta op 02-10-2017 17:19]
Topdesk waren we wel mee bezig. Leraar zei installeer het via deze link en ga dan x opdracht maken. Via google heb ik moeten zoeken wat topdesk uiteindelijk is :xBerlinetta schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:43:
[...]
Ik had dit ook, uit eindelijk heb ik niet gehaald. (Reden dat ik het niet gehaald was, eigenlijk dat iemand met TopDesk aan kwam zetten op het examen, terwijl in alle jaren niks hebben gedaan aan dat.)
En dus heb ik mij zelf het een en ander aangeleerd om automatisch machines uit te rollen (SCCM/MDT)
En ben zelf bezig met Powershell en ik ga binnenkort weer naar school. En heb ik nog het officiële boek van Systeembeheer Server 2012 R2 (Ik ben even de naam kwijt) er valt voor mij in principe nog genoeg te leren.
Over het algemeen ben ik het met veel dingen eens die hier worden besproken.
Zelf ben ik een slechte ICT'er ik ga echt niet zeggen dat k goed ben.
Ik ben zelf begonnen met ICT en ik begon voor mijzelf een eigen laptop te kiezen waarmee ik mijn werkzaamheden op school kan uitvoeren. Als ik dan kijk naar de gemiddelde HBO'er dan vraagt hij/zij zich af wat voor laptop er gekozen moeten worden om een ICT opleiding te beginnen. Voor mij gaat het daar al mis.
Zelf ik ben ik een MBO 3 ICT'er die in zijn kinderjaren niks met computers had.
Later (nu dus) had ik pas door de het wel leuk is voor mij. (Ik kan niet aangeven wat ik precies leuk vindt i.v.m. privacy.)
Om een lang verhaal kort te maken vind ik de basis bij een aantal mensen niet goed. De mensen verschillen van MBO to en met HBO en soms zelf universitaire mensen.
Simpele dingen zoals:
-Mac kunnen besturen
-Het besturen van Windows 10 of Server 2012 R2
-Het verschil tussen Server 2012 R2 en Server 2016 (Even om de mensen af te zeiken die al 5 jaar of langer in het vak zitten, sorry het moest even)
-Verschil niet weten tussen een back-up, incrementele back-up of systemimage.
-Windows, Ubuntu, MacOS niet kunnen installeren
-Geen flauw benul hebben van MBR of GUID en hoe je een bootable USB maakt.
-Niet weten welke Windows versie je hebt.
-Het verschil niet kunnen achter halen of weten wat het verschil is tussen Windows versie.
-Wat het verschil is tussen SATA, NVME, AHCI, IDE en M.2. is.
-Geen drivers kunnen zoeken of vinden.
Sorry, maar als je hoger niveau hebt of veel meer ervaring op papier hebt, dan kom je bij mij niet goed over als je het bovenstaande niet weet.
Dit is niet om iedereen af te zeiken en voel je dus ook niet aangesproken
Waar ik zelf tegen aanliep was op sociaal zijn.
Waarom?
Omdat ik zo goed mogelijk wil worden en dat ik dus wil leren, voordat ik een groep kom en bang ben dat ik dingen mis.
Om er op terug te komen ben ik dus gewoon ontzettend depressief geworden en zit ik nog steeds in deze fase.
Laat één ding duidelijk wezen, wees eerlijk en zorg ervoor als je niet kan, dat je ook wil leren.
Source: Ik zelf minder 3 jaar ervaring in de ICT, rolt machines uit via MDT/SCCM. Heeft gewerkt voor een werkgever die MBO 4 of hoger vroeg en heb daar dus een positieve indruk achtergelaten.
Heb zelf ook nog op het kantoor bij Microsoft mogen werken.
Ik ga weer aan de slag met studeren, aangezien ik nogal faal op het CISCO gedeelte.
Zelf ben ik een slechte ICT'er ik ga echt niet zeggen dat k goed ben.
Ik ben zelf begonnen met ICT en ik begon voor mijzelf een eigen laptop te kiezen waarmee ik mijn werkzaamheden op school kan uitvoeren. Als ik dan kijk naar de gemiddelde HBO'er dan vraagt hij/zij zich af wat voor laptop er gekozen moeten worden om een ICT opleiding te beginnen. Voor mij gaat het daar al mis.
Zelf ik ben ik een MBO 3 ICT'er die in zijn kinderjaren niks met computers had.
Later (nu dus) had ik pas door de het wel leuk is voor mij. (Ik kan niet aangeven wat ik precies leuk vindt i.v.m. privacy.)
Om een lang verhaal kort te maken vind ik de basis bij een aantal mensen niet goed. De mensen verschillen van MBO to en met HBO en soms zelf universitaire mensen.
Simpele dingen zoals:
-Mac kunnen besturen
-Het besturen van Windows 10 of Server 2012 R2
-Het verschil tussen Server 2012 R2 en Server 2016 (Even om de mensen af te zeiken die al 5 jaar of langer in het vak zitten, sorry het moest even)
-Verschil niet weten tussen een back-up, incrementele back-up of systemimage.
-Windows, Ubuntu, MacOS niet kunnen installeren
-Geen flauw benul hebben van MBR of GUID en hoe je een bootable USB maakt.
-Niet weten welke Windows versie je hebt.
-Het verschil niet kunnen achter halen of weten wat het verschil is tussen Windows versie.
-Wat het verschil is tussen SATA, NVME, AHCI, IDE en M.2. is.
-Geen drivers kunnen zoeken of vinden.
Sorry, maar als je hoger niveau hebt of veel meer ervaring op papier hebt, dan kom je bij mij niet goed over als je het bovenstaande niet weet.
Dit is niet om iedereen af te zeiken en voel je dus ook niet aangesproken
Waar ik zelf tegen aanliep was op sociaal zijn.
Waarom?
Omdat ik zo goed mogelijk wil worden en dat ik dus wil leren, voordat ik een groep kom en bang ben dat ik dingen mis.
Om er op terug te komen ben ik dus gewoon ontzettend depressief geworden en zit ik nog steeds in deze fase.
Laat één ding duidelijk wezen, wees eerlijk en zorg ervoor als je niet kan, dat je ook wil leren.
Source: Ik zelf minder 3 jaar ervaring in de ICT, rolt machines uit via MDT/SCCM. Heeft gewerkt voor een werkgever die MBO 4 of hoger vroeg en heb daar dus een positieve indruk achtergelaten.
Heb zelf ook nog op het kantoor bij Microsoft mogen werken.
Ik ga weer aan de slag met studeren, aangezien ik nogal faal op het CISCO gedeelte.
[Voor 11% gewijzigd door Berlinetta op 02-10-2017 17:25]
Wat ik hier aan wil toevoegen is, dat het mij wel leuk lijkt om een Slack op te zetten met mensen die in de richting ICT MBO 3/4 of HBO willen studeren.
Het heeft een keertje gewerkt;The Eagle schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:48:
[...]
Voor dat laatste zou je als ICT beheerder alleen maar begrip moeten hebben. Een studentennetwerk wil je gescheiden houden van het bedrijfsnetwerk.
Als ik me niet vergis kun jij een laptop ook niet zomaar in het bedrijfslan pluggen, zitten SNMP traps op.
* The Eagle werkte op Zadkine in de tijd dat het neergezet werd
1x 10Mbps
1x 0kbit

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Wij hebben WiFi en lokalen met ethernet aansluitingen. Dit soort BYOD lokalen hoort wat mij betreft gewoon standaard te zijn bij een ICT opleiding. Natuurlijk niet per sé voor de theorielessen, maar praktijk is bijna niet te doen zonder eigen laptop + knap internet. Wij hadden ze ook niet toen ik er begon, maar een plan + investeringsaanvraag bleek genoeg om het te regelen.
Om een beetje offtopic te gaan: Als je de eerste keer je laptop bedraad aansluit moet je wel even je logingegevens invullen waarna een duidelijke melding komt dat het 5 minuten kan duren voor je een werkende verbinding hebt. Keer op keer studenten die zeggen 'het werkt niet', als je dan vraagt of ze 5 minuten hebben gewacht is het antwoord altijd nee. Lezen is blijkbaar op het mbo nogal een uitdaging.
Om een beetje offtopic te gaan: Als je de eerste keer je laptop bedraad aansluit moet je wel even je logingegevens invullen waarna een duidelijke melding komt dat het 5 minuten kan duren voor je een werkende verbinding hebt. Keer op keer studenten die zeggen 'het werkt niet', als je dan vraagt of ze 5 minuten hebben gewacht is het antwoord altijd nee. Lezen is blijkbaar op het mbo nogal een uitdaging.
Niets...
In 2023 is nog steeds heel veel herkenbaar...Ahrnuld schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:48:
Ik heb 2 verschillende vakdocenten.
1 docent is prima. Is nog bezig met zijn onderwijspapieren te halen, maar zijn lessen zijn prima. Hij communiceert goed wat het huiswerk is (iedere week gewoon één leertaak). Hij begint de les met een uitleg middels een powerpoint. De belangrijkste/moeilijkste onderwerpen bespreekt hij. Vaak doet hij ook een live-demo zodat het visueel wordt. Zeker bij netwerken probeert hij ook iedere week een Kahoot/extra opdracht te doen. Netwerken vind ik echt moeilijk (ook een van de weinige dingen waar ik geen voorkennis van heb), maar dankzij zijn kahoots, wordt de lesstof wel telkens weer herhaald en blijkbaar werkt deze methode goed voor mij. Ik merk dat ik iedere les steeds vertrouwder raak met de lesstof. Ik heb ook het idee dat hij rekening houdt met wat wij lastig vinden. Hij probeert altijd aandacht te besteden aan veelgemaakte fouten in het huiswerk. Overigens duurt zijn uitleg wel lang. Vaak meer dan een uur. Lastig als je het meeste al weet (ik) of gewoon graag wil gamen (ongeveer de rest).
De andere docent is echt waardeloos... Heeft absoluut geen planning. "Als je maar alle leertaken af hebt aan het einde van de periode". Deze docent geeft ook geen uitleg. Als je dan vastloopt op de opdrachten (soms zijn deze echt heel onduidelijk/incompleet) dan kijkt hij je aan alsof hij water ziet branden. Hij wekt de indruk dat hij werkelijk geen idee heeft waar we mee bezig zijn. In periode 1 bleef (bijna) iedereen bij leertaak 1 van 5 hangen. Er werd erg veel gegamed en thuis werd er uiteraard niks gedaan. Uiteindelijk heeft hij in week 6 (3 weken voor einde periode) besloten dat we allemaal serieus moeten werken. Dat deed hij door iedereen apart te laten zitten en een wekker te zetten zodat we 10 minuten (oid dergelijks) konden werken en dan 5 minuten pauze hadden. Erg kinderlijk en natuurlijk veel te laat. De laatste leertaak hadden we geen tijd meer voor. Die is dus naar periode 2 verplaatst.
Medestudenten zijn ook verschrikkelijk. We zijn met 12 (kleine opleiding). Ik denk dat er 2 studenten zijn die hun best doen in de les en ik ben de enige die thuis ook nog wat doet. Ik ben de enige die volledig op schema loopt. Veelal wordt er minecraft gespeeld. Ze maken daarbij bovengemiddeld veel herrie. Als de docent even koffie halen is, of soms ook gewoon gesprekken aan het voeren is met mentorleerlingen tijdens onze les, escaleert het volledig. Keiharde muziek en allemaal kattekwaad wordt uitgehaald. We hebben een keer gehad dat de goede docent naar een begrafenis moest van de man van zijn oude onderwijsmanager. In de pauze werden de boxen van thuis gehaald en toen was het 2 uur keiharde muziek.
Over de inhoud van het lesmateriaal heb ik geen mening. Ik denk dat het redelijk actueel is. Wel bevat het veel fouten en zijn bestanden/documenten die je nodig hebt, vaak niet beschikbaar gesteld. Spelfouten zijn nog de minst erge fouten. Soms klopt de oodrachtnummering niet of is er iets verkeerd gegaan bij het samenvoegen, waardoor je opeens hele andere opdrachten hebt. Verder veel onduidelijkheden. Soms zo erg, dat je de opdracht gewoon niet goed kunt maken. We hebben ook wel eens html code gekregen, vol met fouten. Kon ik weer lekker gaan klooien waarom het niet werkt. Als docent is het te moeilijk om je code even door een validator te gooien.
Ook merk ik dat alles op de groep "slechte studenten" is gericht. Ik krijg nauwelijks uitdaging. Ik merk dat ze er niet op ingericht zijn om studenten extra uitdaging te bieden. Wel moet ik naar alle lessen. Ook naar de lessen van de slechte docent. Dat is letterlijk maar verder werken en hopen dat je geen vragen hebt. Erg demotiverend, ook omdat dit thuis kan en ik gestraft lijk te worden voor mijn inzet. Gestraft omdat ik me kapot mag vervelen in de les, in plaats van naar huis mag... De gamers krijgen keer op keer een nieuwe kans. Dat ze het huiswerk niet af hebben, wordt geen moment aandacht aan besteed.
Oja. We hebben natuurlijk ook burgerschap. Dat heeft iets te maken met maatschappijleer en nog een ander vak. We weten alleen nog steeds niet welk ander vak. Door dit andere vak, kan ik geen vrijstelling krijgen.
De docent is een mop. Ze hebben te weinig docenten, dus hebben wij een softwaredeveloper die het wel interessant vindt, maar de lesstof niet kan overbrengen. Hij is het vaak oneens met het onderwijsmateriaal en verkondigt dit ook aan ons. Hij draait een paar powerpoints af, maar we dwalen al snel af. Ik kan er werkelijk geen wijs uit worden, wat ik er van moet leren. Toen ik dit aangaf, bleek dat de powerpoints bedoelt zijn om het gesprek te starten. Burgerschap bestaat dus bij ons uit 2x 1 uur slap lullen en per week 1 opdracht inleveren, waarvan je de antwoorden op het internet moet zoeken, waardoor het eigenlijk meer begrijpend lezen is.
Oja, de hoofddocent is helemaal krankjorum. Hij moedigt plagiaat aan (je moet bepaalde passages van Wikipedia kopiëren), hij dwingt zijn mening aan ons op (zwarte piet is blackface, we moeten ook uitleggen waarom iets natuurlijk compleet idioot is in plaats van dat hij vraagt onze mening te geven/uit te leggen waarom iemand een bepaalde mening zou kunnen hebben).
[Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 09-01-2023 08:41]