HoiHoi,
Nu ik weer wat vaker op GoT omhang, valt 't mij op dat er veel kritiek is op het MBO-ICT onderwijs. Ik heb lang als ICT-docent in het MBO gewerkt en ik herken veel van deze kritiek. Maar mijn bedoeling met dit topic is niet dat we een zoveelste klaagzang beginnen over het MBO. We wéten dat ROC X een "stome sgool" is, we wéten dat de opleiding bij ROC Y "niets voorstelt".
Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:
Nu ik weer wat vaker op GoT omhang, valt 't mij op dat er veel kritiek is op het MBO-ICT onderwijs. Ik heb lang als ICT-docent in het MBO gewerkt en ik herken veel van deze kritiek. Maar mijn bedoeling met dit topic is niet dat we een zoveelste klaagzang beginnen over het MBO. We wéten dat ROC X een "stome sgool" is, we wéten dat de opleiding bij ROC Y "niets voorstelt".
Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:
- Wát gaat er dan mis op het MBO? Waar lopen leerlingen (studenten) tegenaan, waar loop jij als werkende Tweaker tegenaan als je een collega, die net uit de schoolbanken komt, moet inwerken?
- Wat mogen we verwachten van een MBO-ICT opleiding? Welke stof moet er op welke niveau behandeld worden? Wat moet er naast techniek aan stof worden aangeboden?
- Wat zouden andere oplossingen zijn, terug naar 40 uur per week frontaal klassikaal lesgeven? Stoppen met dat projectgerichte (of ander) gedoe? Of juist meer Prince2, Scrum en Agile in de opleidingen? Iets heel anders?
- Zijn de scholen alléén verantwoordelijk voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs? Of is dit ook een maatschappelijke taak?
- Als dat zo is, wat mogen we dan verwachten van de 'afnemers' (het regionale bedrijfsleven)?
- Iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid is ook een individuele opdracht, wat kan / wil jíj, als werkende Tweaker, doen om de kwaliteit van je toekomstige collega's te verbeteren?
- Wat vind jij van alle kritiek op het MBO?
- Waar loop jij dan tegenaan?
- Wat zou jij beter kunnen doen?
- Wat heb je nodig om je onderwijs beter te maken en hoe kunnen je mede-Tweakers je daarmee helpen?