Oud Nefit modulatieprotocol

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb een oude Nefit VR2520 CV ketel die aan/uit gestuurd kan worden of modulerend met een Nefit-specifiek protocol. Dit protocol wordt gesproken door de Nefit Modulator kamerthermostaat (dat is niet de Moduline) en daar kun je een klokmodule aan koppelen om een dag/nachtritme te maken (het enige wat de klokmodule doet is zeggen "nu is het dag" of "nu is het nacht" en in de thermostaat moet je met een potmetertje instellen hoeveel graden de nacht minder moet zijn).

Nu is die klokmodule van mij al een tijdje moeilijk aan het doen. Er zit een display op met tijd, dag en wat andere indicatoren en dat display gaat regelmatig uit. Dan gaat hij weer aan en zijn alle settings (tijd en programma's weg). Er zit een backupbatterij in dat ding, een 1,5V knoopcel, die met de 12V uit de CV ketel gevoed wordt die volgens de boekjes voor 500 uur backup zou zorgen (na 100 uur oplaadtijd), maar blijkbaar is die stuk of zo, er is ook nogal wat witte en groene aanslag op de batterij en op het PCB.

Ik zit te kijken of ik die thermostaat kan vervangen door een RPi of Arduino. Maar dan moet ik wel het protocol ontrafelen.
Dus ik heb gisteren eens een multimeter op de draadjes gezet en als ik de thermostaat hoger draai zie ik een spanning van 0 naar 3,5V gaan.
Wat zijn mijn kansen dat dit gewoon een simpele gelijkspanning is en dat als ik dat met een RPi of Arduino op de ketel zet het ook gewoon werkt?

Een ander ding is dat de thermostaat 10 LED's heeft om aan te geven hoe hard de ketel werkt (in de PDF's "energiemeter" genoemd), daar komt een spanning van 1,5-6,5V terug van de CV ketel. Zou het ook te optimistisch zijn om aan te nemen dat dit een gelijkspanning is die ik zo uit kan lezen?

Signatures zijn voor boomers.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Tja, stel dat dat zo is dan kan je inderdaad je ketel met een PI besturen (maar dat kan natuurlijk ook gewoon via aan/uit). Alleen heb je dan de juiste software om goed om te kunnen gaan met de "modulaties" van deze serie ketels?

Maar je ziet dus zegmaar bij geen led's 1,5v en bij alle led's 6,5v? Dan zou ik eens een aantal keer meten of dat consistent is. Met een simpele DC-DC converter zou ik dan eens kijken wat het doet als als je dat voltage aan je thermostaat geeft.

Allicht kan je hier wat info uithalen:
http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720649342.pdf

(O en misschien offtopic maar de batterij vervangen geen optie?)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Is een Nefit Opentherm Convertor niet iets voor je?
Dan kan je met normale Opentherm thermostaten aan de slag.

En met een [OTGW] OpenTherm gateway kun je die op een Raspberry Pi uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 20-09-2017 17:40 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Mattie112 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:27:
Tja, stel dat dat zo is dan kan je inderdaad je ketel met een PI besturen (maar dat kan natuurlijk ook gewoon via aan/uit). Alleen heb je dan de juiste software om goed om te kunnen gaan met de "modulaties" van deze serie ketels?
Zoals ik het zie is het moduleren alleen maar het verhogen van de spanning. 0V is de ketel niet laten draaien, 3,5V is de ketel voluit laten draaien, alles er tussenin is de ketel minder hard laten draaien.
Natuurlijk moet je dan wel iets van software schrijven om dat te regelen, want om nu bij -10 buiten en een kamer op temperatuur te zeggen dat je niet hoeft te stoken zal niet handig zijn.
Allicht kan je hier wat info uithalen:
http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720649342.pdf
Ga ik eens uitpluizen.
(O en misschien offtopic maar de batterij vervangen geen optie?)
Batterij is op het PCB gesoldeerd. Ik heb een tweede klokmodule waar ik de batterij eraf gesloopt heb, maar daar gaan van het LCD alle segmenten aan als ik er spanning op zet.
Sepio schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:38:
Is een Nefit Opentherm Convertor niet iets voor je?
Dan kan je met normale Opentherm thermostaten aan de slag.
Helaas niet. Die kan hem alleen maar aan/uit aansturen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Ja ik snap dat de batterij er op gesoldeerd zit tis maar net wat je wil. Wil je gewoon een werkende thermostaat dan kan een random tweaker in de buurt vast wel even een nieuwe batterij solderen en ben je klaar.

Wil je gewoon lekker aan de slag met de pi dan zou ik gewoon eens x volt er op zetten, gaat dan de ketel aan dan weet je genoeg :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb ook al een batterijhouder besteld. De vraag is echter of dat ook gaat werken want die batterij is als backup bedoeld. Als je 12V op de module zet dan gaat die normaal gesproken aan. Dat doet die tweede waar ik de batterij van afgehaald heb ook, maar daar gaan dus alle segmenten van aan en een reset werkt ook niet.

Wat ik ook nog zou kunnen proberen is alleen een vervanger van de klokmodule proberen te maken. Die geeft met een enkele draad aan of hij in dag of in nachtstand staat. Maar omdat hij het nu niet doet kan ik ook niet meer meten wat hij daarmee doet.

Wel nog iets anders uitgevonden: er gaat dus een signaal van de thermostaat naar de ketel voor de brander 0-3,5V en er komt een signaal terug voor de LEDs (1,35-6,5V). Dat laatste wordt ook gebruikt om het warmwater gedeelte van de ketel uit te zetten. Warm water aan is 1,35V, warm water uit is 0,6V. En dan komt er dus een spanning terug om de LEDs aan te zetten.

Pagina: 1