Hallo, ik heb inmiddels aardig wat spaargeld, zowel me ouders en ik hebben voor dit gespaard. Als ik nu als student met nog 1 jaar school te gaan, een auto van rond de 15.000 euro koop. Gaat de belastingdienst dan niet raar opkijken? Of zijn deze bedragen nog te klein om "windhapper" genoemd te worden?
Vraag
Alle reacties
Nee, want de Belastingdienst weet toch al dat jij elk jaar een groeiende spaarrekening hebt gehad en dat geld heb je netjes gezien in je jaar-opgaven.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Nee, de Belastingdienst gaat hier niet achteraan. Bovendien kun jij gewoon aangeven van welk geld je de auto hebt gekocht, toch?
Buiten dat, is het de vraag of het verstandig is om als student een auto van 15k te kopen
Buiten dat, is het de vraag of het verstandig is om als student een auto van 15k te kopen
Tenzij zijn ouders zelf hebben gespaard, dus dat wordt dan gezien als een schenking waarvoor je belasting dient te betalen.
PSN: plexforce (ps4)
Wel 15K voor een auto maar te "goedkoop" om zelf te verzekeren: Auto op ouders kenteken ?
Haal 5000 euro van je budget af en je kunt de auto ~6 jaar lang verzekeren.
@Anoniem: 973031 Ik zou als ouder nooit akkoord zijn gegaan (gezien ze met je mee sparen) dat je dit geld omruilt voor een auto. 
Ik zou als ouder altijd zorgen dat het geld dan op gaat aan een lange termijn investering (koopwoning bijv.)
Ik zou als ouder altijd zorgen dat het geld dan op gaat aan een lange termijn investering (koopwoning bijv.)
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ah en als je dan volgend jaar na je studie een baan krijgt met een lease auto dan heb je dubbel vervoer. Altijd handig.
Memento mori
Ieder voor zich. Stel dat TS deze auto nodig heeft voor b.v. een eigen onderneming en zijn ouders hem hierin steunen, is het dan nog zo'n slecht plan?Falcon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:45:
@Anoniem: 973031 Ik zou als ouder nooit akkoord zijn gegaan (gezien ze met je mee sparen) dat je dit geld omruilt voor een auto.
Als ik 15K op een auto zou spenderen, zou ik sowieso mijn auto op mijn eigen naam zetten.MAX3400 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:28:
Wel 15K voor een auto maar te "goedkoop" om zelf te verzekeren: Auto op ouders kenteken ?
Stel dat je een ongeluk hebt en de verzekeraar komt erachter, ben je gewoon het haasje.
Ik heb nu een auto van 1K, waar ik elke maand ~90 euro premie voor betaal. Jammer dan.
Prive-middelen in een ZZP / BV / NV stoppen? Strak plan; valt je onderneming om en zijn er eisers, komt die auto dus onder de curator te vallen, wordt bij opbod verkocht en klaar.the_scientist schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:51:
[...]
Ieder voor zich. Stel dat TS deze auto nodig heeft voor b.v. een eigen onderneming en zijn ouders hem hierin steunen, is het dan nog zo'n slecht plan?
Zal wel aan mij liggen; topicstarter heeft 2 posts, geen idee hoe de wereld lijkt te werken financieel-technisch en maakt zich wel druk over de Belastingdienst.
dan heb je de startpost maar half gelezen.MAX3400 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:28:
Hij wilde juist de auto op naam ouders zetten, maar verzekering op eigen naam.
Nouja het gaat aardig offtopic, maar om even antwoord te geven: Nee.
Als iemand die nog nooit een wit inkomen gehad heeft een auto van een ton koopt, ja. Dan wel.
Of het verstandig is daarintegen: Geen idee. Ik zou persoonlijk beginnen met wat goedkopers, rij je er een deukje in dan is dat maar jammer.
Als iemand die nog nooit een wit inkomen gehad heeft een auto van een ton koopt, ja. Dan wel.
Of het verstandig is daarintegen: Geen idee. Ik zou persoonlijk beginnen met wat goedkopers, rij je er een deukje in dan is dat maar jammer.
[ Voor 30% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 20-09-2017 11:12 ]
Je hebt wit geld (saldi op spaarrekeningen, gewoon bij de belastingdienst bekend) en wisselt dat om voor een auto. What's the deal?
Appel/peer.M a r c o schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:08:
[...]
dan heb je de startpost maar half gelezen.
Hij wilde juist de auto op naam ouders zetten, maar verzekering op eigen naam.
Als je 15K aan een auto kan uitgeven als "student", regel dan alles zelf. Op eigen naam, op eigen postcode, eigen lasten & lusten. Wat ook handig is; als pa&ma in Schoonhoven wonen en topicstarter in Amsterdam, kan topicstarter dus nooit een parkeervergunning aanvragen zolang de auto in Schoonhoven op naam staat. Boetes (geflitst) komen ook op naam van pa of ma naar Schoonhoven middels de fanmail van het CJIB. Of, en nu heeeeeel negatief; auto op naam van pa, pa overlijdt over 3 weken, auto wordt automatisch van ma. En niet alle erfenissen leiden tot een gezelliger sfeer in de familie, zeg maar.
Dus ja, je hebt gelijk maar ik vind het kul om met dit soort bedragen dan administratief iets doms/ontwijkends te gaan regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 20-09-2017 11:13 ]
Tip van Flip:
Koop een nette auto van 5k-6k (eitje), en bewaar de rest van het spaargeld voor ná je studie voor een eigen huis. Da's tenminste een investering die wel de moeite waard is. Zeker omdat je tegenwoordig (vanaf 1 januari) alle kosten buiten de aankoopwaarde zelf op mag hoesten.
Koop een nette auto van 5k-6k (eitje), en bewaar de rest van het spaargeld voor ná je studie voor een eigen huis. Da's tenminste een investering die wel de moeite waard is. Zeker omdat je tegenwoordig (vanaf 1 januari) alle kosten buiten de aankoopwaarde zelf op mag hoesten.
Dat.
Bij een gemiddelde starterswoning zit je gauw op 8-10k aan kosten koper, niet meer financierbaar. Plus datgene wat je overbiedt boven de taxatiewaarde, idem. Dan is er altijd nog wel wat te klussen en in te richten.
Van buiten gezien (niemand op dit forum weet hoeveel meer spaargeld je hebt) lijkt het een keuze tussen een blinkende auto voor de deur van je ouderlijk huis en de kans om een eigen bestaan te starten. De meesten zouden optie B kiezen.
Bij een gemiddelde starterswoning zit je gauw op 8-10k aan kosten koper, niet meer financierbaar. Plus datgene wat je overbiedt boven de taxatiewaarde, idem. Dan is er altijd nog wel wat te klussen en in te richten.
Van buiten gezien (niemand op dit forum weet hoeveel meer spaargeld je hebt) lijkt het een keuze tussen een blinkende auto voor de deur van je ouderlijk huis en de kans om een eigen bestaan te starten. De meesten zouden optie B kiezen.
Misschien heeft die jongen wel 3ton spaargeld en wil hij daar 15k voor een auto afhalen. Niet zo'n probleem lijkt me.
Met gestrekt been.
En iedereen struikelt weer over elkaar heen om TS te vertellen hoe hij zijn geld uit moet geven.
Alsof jullie alle details kennen (is dit al het spaargeld, waarvoor wil hij die auto gaan gebruiken, etc.).
De vraag is toch helemaal niet of het een verstandige uitgave is, daarvoor is ook veel te weinig informatie gegeven. De vraag is of hij problemen krijgt met de belastingdienst, en het antwoord daarop lijkt me duidelijk: nee, mits het gewoon netjes van een spaarrekening komt.
De vraag is toch helemaal niet of het een verstandige uitgave is, daarvoor is ook veel te weinig informatie gegeven. De vraag is of hij problemen krijgt met de belastingdienst, en het antwoord daarop lijkt me duidelijk: nee, mits het gewoon netjes van een spaarrekening komt.
als je 3 ton spaargeld hebt weet je ook wel over de vermogens rendement heffing..
En een auto van 15k gaat de fiscus niet raar van opkijken.
Kun je het betalen, lekker doen. Je leeft maar 1 keer en je kunt het niet meenemen.
En een auto van 15k gaat de fiscus niet raar van opkijken.
Kun je het betalen, lekker doen. Je leeft maar 1 keer en je kunt het niet meenemen.
Ik denk wel dat de belastinginspecteur en zijn brigade langskomt, die gijzelen jou en jouw ouders voor enkele weken waarna jullie geblindoekt ergens op de veluwe worden achtergelaten. Natuurlijk wordt je "nieuwe" auto inbeslag genomen en zie je daar niets meer van terug!
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Beetje flauw antwoord van een moderator richting iemand die zich juist goed wil laten informeren. Genoeg topics hier van mensen waarvan achteraf blijkt dat ze een domme beslissing hebben genomen, dan staat ook heel GoT klaar om nog even na te trappen.Qwerty-273 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:36:
Ik denk wel dat de belastinginspecteur en zijn brigade langskomt, die gijzelen jou en jouw ouders voor enkele weken waarna jullie geblindoekt ergens op de veluwe worden achtergelaten. Natuurlijk wordt je "nieuwe" auto inbeslag genomen en zie je daar niets meer van terug!
Ik zie al een redelijke discussie ontstaan ;-)
Lijkt me geen probleem, er van uitgaande dat dit geld op een normale manier verkregen is.
Ik weet niet wat je totale spaarrekening bevat... maar als dit bijna alles is zou ik inderdaad persoonlijk wel voor een iets goedkopere auto gaan kijken.
Lijkt me geen probleem, er van uitgaande dat dit geld op een normale manier verkregen is.
Ik weet niet wat je totale spaarrekening bevat... maar als dit bijna alles is zou ik inderdaad persoonlijk wel voor een iets goedkopere auto gaan kijken.
Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:20:
Hallo, ik heb inmiddels aardig wat spaargeld, zowel me ouders en ik hebben voor dit gespaard. Als ik nu als student met nog 1 jaar school te gaan, een auto van rond de 15.000 euro koop. Gaat de belastingdienst dan niet raar opkijken? Of zijn deze bedragen nog te klein om "windhapper" genoemd te worden?
Je doet je nick eer aan...Qwerty-273 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:36:
Nee, hier zal de belastingdienst echt niet vreemd van opkijken. Wil er een vlaggetje omhoog gaan moeten de bedragen wel wat groter zijn vermoed ik.
en het is "mijn ouders" en niet "me ouders"!
Yamaha MT-09
Het enige waar je mee op moet letten is hoeveel jij en hoeveel je ouders hebben gespaard. Het geld dat je ouders hebben gespaard is nl. een schenking en boven een bepaald bedrag moet je daarover belasting betalen.
Daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat die 15k aanschaf ook meestal betekend dat je een auto hebt die in gebruik duurder is en het mneestal ook slim is om hem all-risk te verzekeren. Daarnaast moet je je ook afvragen wat je na je studie gaat doen en of je dan b.v. een huis gaat kopen. Het zou zonde zijn als je nu een auto koopt en daardoor straks geen huis meer kunt betalen.
Daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat die 15k aanschaf ook meestal betekend dat je een auto hebt die in gebruik duurder is en het mneestal ook slim is om hem all-risk te verzekeren. Daarnaast moet je je ook afvragen wat je na je studie gaat doen en of je dan b.v. een huis gaat kopen. Het zou zonde zijn als je nu een auto koopt en daardoor straks geen huis meer kunt betalen.
[removed]
Dat iemand een rood lintje heeft, wil niet zeggen dat die persoon altijd post met zijn rode lintje.
Ook moderators zoals @Qwerty-273 zijn gewoon "leden" en mogen/kunnen dus iets posten. Pas als een thread ontspoort, zal het rode lintje ervoor zorgen dat ze iets kunnen verwijderen/blokkeren/sluiten.
Die info hebben jij en ik simpelweg niet.the_scientist schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:51:
[...]
Ieder voor zich. Stel dat TS deze auto nodig heeft voor b.v. een eigen onderneming en zijn ouders hem hierin steunen, is het dan nog zo'n slecht plan?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ontopic:
Vermoed zo dat het geen super groot probleem is tenzij de 15.000 in eens uit het niets komt en nooit is ingezien door de belastingdienst. Maar aangezien het spaar is wordt die vaak al bij de belastingdienst als spaar rekening weergegeven. Echter moet je dit zelf even goed controleren want wij kunnen niet inzien of dat altijd netjes is gedaan.
Offtopic (geef ik je puur als advies)
Daarbij 15k aan een auto kan leuk zijn maar als eerste auto zou ik toch even kijken naar iets anders. Als het je eerste auto is kan je er bijna wel van uitgaan dat je ergens eens een keer een boompje, paaltje of wat dan ook over het hoofd ziet zodra je alleen rijd. Beetje zonde maar dan alsnog dan heb ik persoonlijk dat liever op een auto van 2k~5k (ook daar heb je al hele goede auto's) dan toch liever een deuk of kras in de goedkopere dan me dure auto van 15k. Ik weet niet hoeveel 15k voor je is. Wellicht is dat peanuts op basis van je spaarrekening maar je totale spaarrekening hoeven wij dan ook niet persé te weten. Dat moet jezelf inschatten.
Als je al vaker hebt gereden of je vind dat jezelf geweldig kan rijden als beginnend bestuurder en je bent overtuigd van jezelf dat je auto van 15k niet in een maand in eens is gezakt naar 3k door boompjes, paaltjes en alle andere onzin wat je onderweg kan vinden dan ben je natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt (dat ben je tevens altijd).
Vermoed zo dat het geen super groot probleem is tenzij de 15.000 in eens uit het niets komt en nooit is ingezien door de belastingdienst. Maar aangezien het spaar is wordt die vaak al bij de belastingdienst als spaar rekening weergegeven. Echter moet je dit zelf even goed controleren want wij kunnen niet inzien of dat altijd netjes is gedaan.
Offtopic (geef ik je puur als advies)
Daarbij 15k aan een auto kan leuk zijn maar als eerste auto zou ik toch even kijken naar iets anders. Als het je eerste auto is kan je er bijna wel van uitgaan dat je ergens eens een keer een boompje, paaltje of wat dan ook over het hoofd ziet zodra je alleen rijd. Beetje zonde maar dan alsnog dan heb ik persoonlijk dat liever op een auto van 2k~5k (ook daar heb je al hele goede auto's) dan toch liever een deuk of kras in de goedkopere dan me dure auto van 15k. Ik weet niet hoeveel 15k voor je is. Wellicht is dat peanuts op basis van je spaarrekening maar je totale spaarrekening hoeven wij dan ook niet persé te weten. Dat moet jezelf inschatten.
Als je al vaker hebt gereden of je vind dat jezelf geweldig kan rijden als beginnend bestuurder en je bent overtuigd van jezelf dat je auto van 15k niet in een maand in eens is gezakt naar 3k door boompjes, paaltjes en alle andere onzin wat je onderweg kan vinden dan ben je natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt (dat ben je tevens altijd).
[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]
... Does not computeKadardar schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:12:
Daarbij 15k aan een auto kan leuk zijn maar als eerste auto zou ik toch even kijken naar iets anders. Als het je eerste auto is kan je er bijna wel van uitgaan dat je ergens eens een keer een boompje, paaltje of wat dan ook over het hoofd ziet zodra je alleen rijd
Jij vindt het niet reëel om te stellen dat een beginnend bestuurder gemiddeld meer brokken maakt?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
off: ik hoop dat Niels geen studie Nederlands volgt...Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:20:
Hallo, ik heb inmiddels aardig wat spaargeld, zowel me ouders en ik hebben voor dit gespaard.
Daarvoor verzeker je toch all-risk? Dan nog, de herstelkosten van een auto van 5K zijn vaak net zo hoog als van een auto van 35K. Dus om dat nou als reden te geven om een goedkopere auto aan te schaffen vind ik ook een beetje raar..oisyn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:36:
[...]
Jij vindt het niet reëel om te stellen dat een beginnend bestuurder gemiddeld meer brokken maakt?
Ik had net mijn eerste auto, goedkoop ding. Maakte na een week al een enorme deuk erin als beginnend bestuurder. Eerste wat ik dacht "gelukkig kostte hij toch niet zoveel" 😁
Ja en dan mag je de komende 3 jaar 80 euro in de maand meer premie betalen. Ongeacht of dit in verhouding staat met de schade die je heb gemaakt.Icephase schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:40:
[...]
Daarvoor verzeker je toch all-risk? Dan nog, de herstelkosten van een auto van 5K zijn vaak net zo hoog als van een auto van 35K. Dus om dat nou als reden te geven om een goedkopere auto aan te schaffen vind ik ook een beetje raar.
Ja, voor niks gaat de zon op. Maar zoals gezegd, als jij net je eerste auto hebt kan 'ie 5K of 35K hebben gekost, als je schade hebt wil je dat netjes hersteld hebben en dat kost ongeveer evenveel. Nieuwe plaatdelen, spuiten etc. is gewoon duur. Je gaat toch niet in je eerste trots vol met deuken en krassen rijden?garriej schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:46:
[...]
Ja en dan mag je de komende 3 jaar 80 euro in de maand meer premie betalen. Ongeacht of dit in verhouding staat met de schade die je heb gemaakt.
En het is ook niet zo dat er alleen maar ongelukjes gebeuren met beginnende bestuurders... Ook als je 45 jaar je rijbewijs hebt is een paaltje zó over het hoofd gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 20-09-2017 12:49 ]
Tja, daarin verschillen we van mening blijkbaar. Maar ik verschil net zo goed van mening met de TS, want ik zo dus nooit mijn hardgespaarde geld op zo'n jonge leeftijd gebruiken om een relatief dure auto te kopen.Icephase schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:48:
Je gaat toch niet in je eerste trots vol met deuken en krassen rijden?
Ten eerste zei ik "gemiddeld meer", ten tweede kan iemand met 45 jaar zijn rijbewijs het zich over het algemeen een stuk beter veroorloven.En het is ook niet zo dat er alleen maar ongelukjes gebeuren met beginnende bestuurders... Ook als je 45 jaar je rijbewijs hebt is een paaltje zó over het hoofd gezien.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ben ik weer. Mijn vorige topic was: kenteken op ouders naam en verzekering zelf betalen, en niet andersom. Dit heb ik uitgezocht, dit kan niet. Wel kan je ouders jou als regelmatige bestuurder aankaarten en wordt de premie dus volgens de regelmatige bestuurder berekent.
Het punt van deze topic was: Dat als ik een auto van 15000 koop, zonder vast inkomen, dat de belastingdienst dan niet raar opkijkt etc. Voor alle mensen die denken dat ik al mijn spaargeld op maak aan een auto, dit is niet het geval.
Maar je wordt dus geen "windhapper" bij een auto van 15.000?
Niels
Het punt van deze topic was: Dat als ik een auto van 15000 koop, zonder vast inkomen, dat de belastingdienst dan niet raar opkijkt etc. Voor alle mensen die denken dat ik al mijn spaargeld op maak aan een auto, dit is niet het geval.
Niels
Puur antwoord op je vraag:Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:20:
Nee, de belastingdienst zal niet raar opkijken (tenzij dit geld uit de oude sok komt / niet aangegeven is in voorgaande jaren).
Vraag is nog wel: hoeveel heb je zelf gespaard en hoeveel hebben je ouders gespaard en hoelang hebben jullie hier over gedaan?
Het kan zijn dat de belastingdienst het als een schenking ziet. Jaarlijks mag iets van € 5.300 euro geschonken worden aan een (pleeg)kind en eenmalig iets van € 25.500 om vrij te besteden (daarnaast mag ook nog eens maximaal € 100.000 worden geschonken voor een woning). Uiteraard gelden daar nog wel wat voorwaarden voor, maar die kan je zelf wel opzoeken.
Geen antwoord op je vraag, maar een advies:
Waarom zou jij (en je ouders) je spaargeld uitgeven aan een auto van 15k? Is het niet verstandiger om een goedkopere auto te kopen (voor bijv 1/3 van het budget zijn er zat leuke auto's!) en op die manier wat goedkoper schade vrije jaren opbouwen (WA verzekering ipv All Risk verzekering)?
Je geeft tevens aan dat je nog 1 jaar student bent. Wat ga je daarna doen? Ga je voor een baas werken en bestaat er (voor zover je nu kan overzien) kans op een lease auto? Of heb je een eigen onderneming naast je studie en ga je daar mee verder?
Daarnaast heb ik ook geen idee hoe oud dat je bent, maar wellicht wil je na je studie ook op jezelf gaan wonen en een appartement / woning kopen. De regels worden vanaf 2018 verder versoberd en mag je nog maar 100% van de woningwaarde lenen (alle bijkomende kosten mag je zelf betalen). Kan je niet beter een bedrag daarvoor apart houden? Of heb je na de aanschaf van je (in mijn ogen te) dure auto nog een spaarrekening hier voor?
Daarnaast heb je gisteren in een ander topic het volgende gepost (staat vermoedelijk niet los van dit topic):
Voor de verzekering maakt het niet uit wie de eigenaar van de auto is (lees: wie hem heeft betaald).Anoniem: 973031 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:59:
Hallo,
Ik vraag me af als je een auto koopt, deze op je ouders hun naam kan zetten, en de verzekering wel op eigen naam? Zoja, kun je deze zonder enige reden ook weer van je ouders hun naar naar jou naam doen?
Niels
Voor de verzekering is het wél belangrijk om te weten wie de hoofdbestuurder is. Dit is over het algemeen ook degene die de verzekering afsluit, omdat diegene ook het meest gebruik zal maken van de auto.
Kijk dus goed naar de clausules en kleine lettertjes!
Er zijn een ook aantal verzekeraars waar je meerdere voertuigen kan verzekeren en je daarmee dus een hogere no-claim korting voor de 2e auto krijgt (ten opzichte van het op eigen naam verzekeren en met 0 schade vrije jaren moeten starten). Nadeel is wel, dat de verzekering dan niet op jouw naam staat (maar op die van je ouders) en jij dus zelf geen schade vrije jaren opbouwt. Mocht je dus later wel de verzekering op eigen naam willen zetten, dan zit je op 0 schade vrije jaren (en dus een hoge premie).
Dus vandaar mijn (ongevraagde) advies: koop een goedkopere auto en verzeker deze op eigen naam met een low budget polis en bouw zo goedkoop wat schade vrije jaren op.
PS: ik ben wel benieuwd wat voor auto je wilt gaan kopen. Zou je dat hier nog willen delen?
Het is ook een advies hé. Wellicht heeft TS al 4 jaar ze rijbewijs en weg ervaring. Stuk logischer dat je dan een wat duurdere auto wilt nemen als je van mening bent dat je dat verdiend. Maar dat is er niet bij vermeld.
Is ieder ze eigen keuze wat die met ze geld doet en of de keuze simpelweg dom of slim is merk je vanzelf.
Kan ook zijn dat TS 3 ton op ze spaarekening heeft en 15k peanuts voor hem is. Als hij dat een mooi bedrag vind voor ze eerste auto ga ik hem niet tegenhouden daar in. Zou nog wat worden als mensen hun woorden wet wordt op een forum.
[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]
Die vraag is al meerdere keren beantwoord. Als het nog steeds niet duidelijk is, kun je misschien beter omschrijven wat je zorg precies is?Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:53:
Ben ik weer. Mijn vorige topic was: kenteken op ouders naam en verzekering zelf betalen, en niet andersom. Dit heb ik uitgezocht, dit kan niet. Wel kan je ouders jou als regelmatige bestuurder aankaarten en wordt de premie dus volgens de regelmatige bestuurder berekent.
Hallo,
Antwoorden op de vragen:
Ik ben 24 en rij nu 5 jaar auto.
Ik ben van plan om een BMW 3-serie uit het jaar ~2013 kopen, ik weet wat de kosten hiervoor zijn. Zo'n 100 euro allrisk verzekering en 70 euro wegenbelasting.
Niels
Antwoorden op de vragen:
Ik ben van plan om een BMW 3-serie uit het jaar ~2013 kopen, ik weet wat de kosten hiervoor zijn. Zo'n 100 euro allrisk verzekering en 70 euro wegenbelasting.
Niels
Als de auto met geld wordt betaald dat vanaf een bankrekening komt die bekend is bij de belastingdienst, zie ik geen enkel probleem hiermee.
Pas wanneer je hem contant wil betalen, maar daar zitten de autobedrijven ook niet op te wachten.
Bij een Toyota dealer in Rotterdam waar ik pas nog ben geweest, staat er zelfs een bord bij de ingang dat ze geen contant geld accepteren
Ik zie het al helemaal voor me, dat er zo'n Pool of Bulgaar daar naar binnenloopt met zijn rugzak en zegt "doe mij die Auris maar, hier heb je 20000 euro"
Pas wanneer je hem contant wil betalen, maar daar zitten de autobedrijven ook niet op te wachten.
Bij een Toyota dealer in Rotterdam waar ik pas nog ben geweest, staat er zelfs een bord bij de ingang dat ze geen contant geld accepteren

Ik zie het al helemaal voor me, dat er zo'n Pool of Bulgaar daar naar binnenloopt met zijn rugzak en zegt "doe mij die Auris maar, hier heb je 20000 euro"
[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 20-09-2017 13:03 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik kocht jaar of 25 geleden nadat ik mijn studie had afgerond mijn eerste auto die toen dacht ik iets van 15.000 gulden koste. Heb deze auto toen betaald van spaargeld wat ik had zonder ooit een euro verdiend te hebben met werken. Belastingdienst heeft hier uiteraard nooit naar omgekeken. Geld was afkomstig van een bij de belastingdienstniet er discussie staande instantie. Als het niet gaat om zwart geld hoef je je helemaal nergens druk om te maken.
Een Pool of Bulgaar moet in eigen land 8 jaar werken voor zo'n bedrag. Maar als we toch gaan generaliseren: Polen en Bulgaren kopen natúúrlijk geen auto's op Nederlands kenteken want een Pool of Bulgaar blijft lekker op hun eigen kenteken rijden zodat ze geen belasting hoeven te betalen!Lethalis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:02:
Een Antilliaan daarentegen hoeft maar 1 kilo coke te verkopen en kan zo 2 auto's cash komen afrekenen. Een zigeuner hoeft maar 20 gestolen tv's door te verkopen. Een bijstandstrekker heeft maar één goede wiet-oogst nodig vanuit zijn zolder. Een Rus hoeft maar één meisje van 15 te verkopen en kan ook zo 3 auto's contant betalen. Een Marokkaan hoeft er maar 2 plofkraken voor te plegen. Een Nigeriaan hoeft maar 4 bejaarden op te lichten met gladde internetpraatjes. Of wat dacht je van die Egyptenaren, die hoeven maar 1 nier te verkopen van een vluchteling om zo'n auto contant af te rekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Divak op 20-09-2017 13:16 ]
vroeger ginger er vlaggetjes omhoog bij 10.000 gulden. die 15.000 euro gaat daar ruimschoots overheenBergie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:44:
Nee, hier zal de belastingdienst echt niet vreemd van opkijken. Wil er een vlaggetje omhoog gaan moeten de bedragen wel wat groter zijn vermoed ik.
https://www.fiu-nederland.nl/nl/group/banken?page=3
[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 20-09-2017 13:20 ]
En dan kan het vlaggetje gelijk weer naar beneden, want het geld is gewoon traceerbaar naar een spaarrekening.Fish schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:18:
[...]
vroeger ginger er vlaggetjes omhoog bij 10.000 gulden. die 15.000 euro gaat daar ruimschoots overheen
https://www.fiu-nederland.nl/nl/group/banken?page=3
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Joh maak je niet zo druk. Ik heb 8 jaar in Oud Mathenesse gewoond, een buurt waar inmiddels behoorlijk veel Polen en Bulgaren wonen.Divak schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:15:
[...]
Een Pool of Bulgaar moet in eigen land 8 jaar werken voor zo'n bedrag. Maar als we toch gaan generaliseren: Polen en Bulgaren kopen natúúrlijk geen auto's op Nederlands kenteken want een Pool of Bulgaar blijft lekker op hun eigen kenteken rijden zodat ze geen belasting hoeven te betalen!
De Pool die mijn flat heeft gekocht, heeft het ontbrekende bedrag dat hij niet kon lenen gewoon contant neergeteld bij de notaris.
Eigenlijk generaliseer jij net zo hard door te zeggen dat hij 8 jaar moet werken voor dat bedrag. Terwijl mij juist opviel dat die gasten over enorm veel contant geld beschikken. Waarschijnlijk kwestie van klusje hier en klusje daar.
De Toyota dealer bevindt zich op 5 minuten rijden daarvan, vandaar dat ik het zeg. Het bord zal er niet voor niks staan.
Behalve dat ze in het weekend nogal van feesten houden, heb ik niks tegen Polen (Bulgaren ken ik wat minder goed). De Marokkaanse hangjeugd was vrij snel weg iig... 1 keer het verkeerde Poolse grietje lastig vallen en dan stond er meteen een hele knokploeg klaar met gasten van 2 meter lang.
Ze dwingen wel respect af
Alles generaliseren was juist het doel van mijn postLethalis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:43:
[...]
Eigenlijk generaliseer jij net zo hard door te zeggen dat hij 8 jaar moet werken voor dat bedrag. Terwijl mij juist opviel dat die gasten over enorm veel contant geld beschikken. Waarschijnlijk kwestie van klusje hier en klusje daar.
Om te blijven generaliseren, veel Oost-Europeanen weten ook niet anders. In eigen land kennen ze geen massa's aan credit cards, paypall, iDeal, pinpassen of überhaupt internetbankieren zoals wij dat hier hebben. Ik heb in het buitenland gewoond en moest gewoon elke maand mijn internetrekening in de winkel met contant geld aftikken, andere opties hadden ze simpelweg niet. Maar om nog verder te generaliseren, dit geldt voor elke immigrant van buiten West Europa
@BastaRhymez Ik heb het overige geld verdiend met een hobby, en hier hoeft geen belasting over betaald te worden. Niet dat ik straks een auto van 15k koop en de belastingdienst voor mijn deur staat.
Ik heb twee jaar geleden vanuit lease een auto moeten kopen. Toen heb ik een relatief nieuwe auto gekocht en wellicht heb je wat aan de volgende tips:Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:59:
Hallo,
Antwoorden op de vragen:
Niels
- Zoek een autoverzekering met aanschafwaardedekking, dat als je em binnen 3 jaar in de prak krijgt, je de aanschafwaarde terug krijgt. Rijdt een stuk prettiger om te weten dat die 15k gewaarborgd is. Voor nieuwe auto's kun je bij alle verzekeraars terecht (en het het nieuwwaarderegeling o.i.d.), bij tweedehands is het wat lastiger, FBTO heeft er voor zover ik weet één.
- Als je van jezelf weet dat je weinig schades rijdt, zoek een verzekering die een hoog eigen risico toelaat. Het scheelt vaak een flink deel van de verzekering (mijn Seat Leon uit 2013 ging van 80 naar 50 euro per maand met €750 eigen risico). Daarmee is schadevrije jaren opbouwen ook wat makkelijker, want kleine schades betaal je zelf. Ja je kunt natuurlijk ook een dik pakket nemen met no-claim bescherming, maar dan word je premie alles bij elkaar alleen maar duurder natuurlijk.
Toen ik bij de aankoop van ons huis de waarborgsom moest storten (22k) werd mij verteld dat de grens voor 'potentieel frauduleuze betalingen' bij 20k ligt. 15k betalen aan een autobedrijf is echter redelijk normaal, auto's kosten nu eenmaal meer dan een pakje boter.Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:06:
@BastaRhymez Ik heb het overige geld verdiend met een hobby, en hier hoeft geen belasting over betaald te worden. Niet dat ik straks een auto van 15k koop en de belastingdienst voor mijn deur staat.
Wat betreft de aankoop van die auto hoef je je geen zorgen te maken om de belastingdienst, daar betaal je gewoon netjes BTW over. Zij blij, jij een bmw.
Ik zou me eerder zorgen maken om de zin "en hier hoeft geen belasting over betaald te worden". Als je dat zo stellig zegt en je afvraagt of de belastingdienst zich zorgen maakt om de aanschaf van een auto zou ik ook maar eens goed nadenken over dat stukje dat er geen belasting over de hobby betaald hoeft te worden. Zeker niet als die 15k nog lang niet alles is... Je bent voor de belastingdienst al vrij snel ondernemer.
En ook als je geen ondernemer bent, als je geld verdiend met je hobby (dus opbrengsten zijn groter dan de kosten) dan moet je dit opgeven en hier dus belasting over betalen. Zie: deze pagina van de Belastingdienst.
Ik kan je dus aanraden om dat wel even goed te weten, er zitten ook Tweakers bij de Belastingdienst die mee zouden kunnen lezen. Toch jammer als je een auto gekocht hebt en even later een afrekening op de mat krijgt waardoor je die mooie bolide weer moet verkopen...
[ Voor 8% gewijzigd door Tehh op 20-09-2017 14:24 ]
Doe jij netjes elk jaar belastingaangifte?Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:06:
Geef je daarbij netjes elk jaar aan hoeveel vermogen jij hebt?
Betaal je de auto uit dat vermogen?
Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, dan doet de belastingdienst niks.
De belastingdienst komt alleen kijken als jij over geld beschikt dat niet bij ze bekend is.
Waarom hoeft er over die hobby geen belasting betaald te worden? Dat vraag ik me nu wél af.
In principe zijn alle extra inkomsten belastingplichtig en geef je ze ook als extra inkomsten aan bij de aangifte.
Dus stel ik werk in loondienst, maar doe er hier en daar een klusje bij, dan moet ik het totaalbedrag van die klusjes in dat jaar opgeven bij de belastingdienst als overige inkomsten en daar gewoon belasting over betalen.
Heb jij echter geen baan, dan zou je dom zijn om het zo te doen. Kun je beter naar de KvK gaan. Dan krijg je startersaftrek etc.
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb in het verleden fervent camera's en objectieven verzameld, waaronder erg dure exemplaren. Op een gegeven moment taande de interesse en heb ik een groot deel van de verzameling verkocht en er een klassieke auto voor gekocht. Er is in dit geval geen sprake van inkomsten, ook al kan de verzameling meer waard zijn (geworden) dan de prijs die ik er in totaal voor heb betaald.Lethalis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:32:
[...]
Waarom hoeft er over die hobby geen belasting betaald te worden? Dat vraag ik me nu wél af.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Feit dat je dit vraagt wekt bij mij argwaan op, maar als jouw geld niet is verkregen door onbelaste arbeid waar maak je je druk om? Koop een mooie BMW en geniet er van als je die graag wilt, zorg wel dat je genoeg geld hebt voor belasting, verzekering, onderhoud en brandstof. Doe goed onderzoek naar de onderhoudskosten van zo'n wagen vooral de wat luxere Duitse wagens kunnen duur onderhoud vereisen en als je daar het geld niet voor hebt heb je een probleem.
Maar in dat geval heb je die hele verzameling ook al gekocht van belast geld. Je hebt nergens zomaar geld "verdiend" dat uit de lucht is komen vallen.Spotmatic schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:35:
[...]
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb in het verleden fervent camera's en objectieven verzameld, waaronder erg dure exemplaren. Op een gegeven moment taande de interesse en heb ik een groot deel van de verzameling verkocht en er een klassieke auto voor gekocht. Er is in dit geval geen sprake van inkomsten, ook al kan de verzameling meer waard zijn (geworden) dan de prijs die ik er in totaal voor heb betaald.
Is de hobby echter dat je PC's van mensen repareert en daar 50 euro voor krijgt ofzo, dan ben je ondernemer geworden
Of die eerste moet ligt af van zijn situatie, niet iedereen hoeft belastingaangifte te doen. En bij mijn laatste aangiftes heb ik geen vermogen ingevuld. Simpelweg ingevult dat het onder de vrijstellingsgrens zit, dus dan is het in principe onbekend voor de belastingdienst (behalve dat ze die info rechtstreeks van de banken alsnog krijgen).Lethalis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:32:
[...]
Doe jij netjes elk jaar belastingaangifte?
Geef je daarbij netjes elk jaar aan hoeveel vermogen jij hebt?
Betaal je de auto uit dat vermogen?
Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, dan doet de belastingdienst niks.
Je hoeft geen belasting te betalen over hobbymatige inkomsten, zie: https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/. Uiteraard bedoelen ze daar echt dat je het als hobby weleens wat doet waar je een vergoeding voor krijgt, en niet dat je je werk zo leuk vindt dat het je hobby is en je nu geen belasting meer wil betalenWaarom hoeft er over die hobby geen belasting betaald te worden? Dat vraag ik me nu wél af.
+15 omdat TS te goedkoop is om zelf te verzekeren volgens deze post ondanks dat hij linkt naar een topic waarin TS specifiek zegt daarin dat hij zelf wil verzekeren. Mensen zijn lekker aan het lezen weer.MAX3400 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:28:
Snelle zoekopdracht naar jouw posts leer ons dat je misschien eerst je hoofdlettergebruik moet gaan oefenen voor je de grammar nazi hier uit gaat hangen.ozzynator schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:39:
[...]
off: ik hoop dat Niels geen studie Nederlands volgt...
[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 20-09-2017 15:12 ]
Staat dit bedrag op jouw bankrekening, heeft het daar de afgelopen belastingaangifte op gestaan?Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:06:
Zo ja, dan weet de belastingdienst ervanaf, dus dan kan het gewoon.
I have stability. The ability to stab.
Klassiek gevalletje; verkeerde prioriteiten.MAX3400 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:28:
@MAX3400 @RodeStabilo ,
De titel is "Auto op ouders kenteken", dit betekent dus de auto zelf. Misschien als jullie het topic eens hadden gelezen, lezen jullie dat het net andersom is(kenteken op ouders, verzekering zelf). Beter lezen, en minder snel vooroordelen..
De titel is "Auto op ouders kenteken", dit betekent dus de auto zelf. Misschien als jullie het topic eens hadden gelezen, lezen jullie dat het net andersom is(kenteken op ouders, verzekering zelf). Beter lezen, en minder snel vooroordelen..
Zolang je het inkomen uit je hobby voorgaande jaren maar hebt opgegeven bij de aangifte is er niks aan de hand.Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:06:
Zoals gezegd, als het geld al bekent is, zal de belastingdienst niets doen. Als het geld "ineens" een dag voor de koop op je rekening staat, dan gaan de vlaggetjes wel omhoog.
Verder veel rijplezier in je 3-serie!
Yep, je prioriteit had moeten zijn zelf te lezen, maar je besloot dat commentaar leveren op andere een hogere prioriteit had.RodeStabilo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:16:
[...]
Klassiek gevalletje; verkeerde prioriteiten.
Bekijk het eens vanuit het perspectief van een ander.Anoniem: 973031 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:52:
@MAX3400 @RodeStabilo ,
Dit leest als;
Auto op naam van mijn ouders.
Verzekering op naam van mijn ouders.
Ik betaal mijn ouders de rekening terug.
Mocht dit zo zijn, en je bent de hoofdbestuurder, is dat voor 99.99% zeker niet conform de voorwaarden.
Ik hoop niet dat jij me dan invalide rijd en dat de verzekering erachter komt dat de hoofdbestuurder geld dacht te besparen gezien ze dan een rede hebben om niet uit te keren...
Ik zie 0,0 reden/voordeel om de auto niet op je eigen naam te zetten buiten misbruik maken van de opgebouwde jaren/korting op de verzekering.
Ontopic; Belastingdienst zal het een worst wezen indien dit geld wit/bekend is.
Wel zou ik eens informeren bij iemand met kennis hoe/wat het zit met dat hobbymatig BTW-vrij geld verdienen, dát kent de belasting zover ik weet niet.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Kan hier nou echt helemaal niemand lezen? Serieus zeg, ik quote even uit de TS daar:Thalaron schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:21:
[...]
Bekijk het eens vanuit het perspectief van een ander.
Dit leest als;
En het gaat daar om een bericht van letterlijk 2 regels, als je het nou in een boekwerk van 3 pagina's had gemist...de verzekering wel op eigen naam
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 20-09-2017 20:44 ]
TS heeft schulden denk ik.Thalaron schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:21:
[...]
Bekijk het eens vanuit het perspectief van een ander.
Dit leest als;
Mocht dit zo zijn, en je bent de hoofdbestuurder, is dat voor 99.99% zeker niet conform de voorwaarden.
Ik hoop niet dat jij me dan invalide rijd en dat de verzekering erachter komt dat de hoofdbestuurder geld dacht te besparen gezien ze dan een rede hebben om niet uit te keren...
Ik zie 0,0 reden/voordeel om de auto niet op je eigen naam te zetten buiten misbruik maken van de opgebouwde jaren/korting op de verzekering.
Ontopic; Belastingdienst zal het een worst wezen indien dit geld wit/bekend is.
Wel zou ik eens informeren bij iemand met kennis hoe/wat het zit met dat hobbymatig BTW-vrij geld verdienen, dát kent de belasting zover ik weet niet.
Hij geeft liever het geld uit aan een auto en zet deze op de naam van zijn ouders.
Schuldeisers kunnen de auto niet afpakken.
Zo is hij zijn geld niet kwijt door beslaglegging maar heeft er een auto voor terug.
Er zitten 0 voordelen aan om de auto op iemand anders zijn naam zetten.
Het enige wat je kan voorkomen is beslaglegging.
Djeeeeez, doe ff rustig aan joh! Je kan toch niet zulke assumpties de wereld in slingeren terwijl je helemaal niks van zijn financiële situatie af weet?Sakesushi schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:41:
[...]
TS heeft schulden denk ik.
Hij geeft liever het geld uit aan een auto en zet deze op de naam van zijn ouders.
Schuldeisers kunnen de auto niet afpakken.
Zo is hij zijn geld niet kwijt door beslaglegging maar heeft er een auto voor terug.
Er zitten 0 voordelen aan om de auto op iemand anders zijn naam zetten.
Het enige wat je kan voorkomen is beslaglegging.

Facebook met alle lekkere domme huisvrouwtjes begint soms in het niets te vallen in vergelijking tot het forum hier 
TS heeft inmiddels duidelijk aangegeven hoe de situatie is. Hij had in de startpost gelijk wel de gehele situatie kunnen omschrijven, dat had het zeker een stuk duidelijker gemaakt. Maar inmiddels zijn de juiste antwoorden al wel gegeven in de verschillende topics.
TS heeft inmiddels duidelijk aangegeven hoe de situatie is. Hij had in de startpost gelijk wel de gehele situatie kunnen omschrijven, dat had het zeker een stuk duidelijker gemaakt. Maar inmiddels zijn de juiste antwoorden al wel gegeven in de verschillende topics.
Dit topic loopt alle kanten op, behalve de goede. Hoewel je omschrijft wat je wil, beschrijf je niet waarom en ik heb ook een vermoeden waarom. Laten we het belastingontwijking noemen.
Dit gaan we dus niet faciliteren, en daarom gaat dit topic dicht.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.