Auto op ouders kenteken

Pagina: 1
Acties:
  • 5.526 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 973031

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag me af als je een auto koopt, deze op je ouders hun naam kan zetten, en de verzekering wel op eigen naam? Zoja, kun je deze zonder enige reden ook weer van je ouders hun naar naar jou naam doen?

Niels

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
Ik kom met 1 google actie dit tegen:
https://blog.geld.nl/auto...re-naam-dan-eigenaar-auto

Volgens mij moet je dat zelf ook prima kunnen googlen. Er waren nog zat andere resultaten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Maar waarom zou je dat doen? Gewoon alles lekker op eigen naam, als je t niet kan betalen, dan geen auto kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Nico_GTR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:22:
Maar waarom zou je dat doen? Gewoon alles lekker op eigen naam, als je t niet kan betalen, dan geen auto kopen.
Beetje kort door de bocht. Toen ik mijn 2e auto kocht waren de verzekeraars niet erg happig om me aan te nemen (risico-auto + leeftijd) waardoor ik de basispremie +50% moest gaan betalen. Eerste jaartje gewoon de auto op naam van paps gereden en daarna overgeschreven op mijn eigen naam omdat de premie toen wel bij een normaal bedrag begon. Inmiddels ben ik blij dat ik keurig zelf mijn schade-vrije jaren heb opgebouwd, maar ik heb er geen spijt van dat ik een jaar genoten heb van de korting die ik via mijn vader kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:33:
[...]

Beetje kort door de bocht. Toen ik mijn 2e auto kocht waren de verzekeraars niet erg happig om me aan te nemen (risico-auto + leeftijd) waardoor ik de basispremie +50% moest gaan betalen. Eerste jaartje gewoon de auto op naam van paps gereden en daarna overgeschreven op mijn eigen naam omdat de premie toen wel bij een normaal bedrag begon. Inmiddels ben ik blij dat ik keurig zelf mijn schade-vrije jaren heb opgebouwd, maar ik heb er geen spijt van dat ik een jaar genoten heb van de korting die ik via mijn vader kreeg.
Je had dan bij de eerste auto toch al een verzekering? Had je die toch over gezet op de tweede auto? :? Of had je een extra auto die je wilde laten verzekeren?

Inmiddels maakt het geloof ik ook niet zo heel veel meer uit voor het maandbedrag. Als je de verzekering op eigen naam zet, dan bouw je zelf ook schadevrije jaren op etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
CH4OS schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:37:
[...]
Je had dan bij de eerste auto toch al een verzekering? Had je die toch over gezet op de tweede auto? :? Of had je een extra auto die je wilde laten verzekeren?

Inmiddels maakt het geloof ik ook niet zo heel veel meer uit voor het maandbedrag. Als je de verzekering op eigen naam zet, dan bouw je zelf ook schadevrije jaren op etcetera.
Het is inmiddels alweer enige tijd geleden, maar dit is zoals het bij mij gelopen is. Of dit nog steeds zo werkt in verzekeringsland, geen idee.

Kleine toelichting, toen ik 18 werd kocht ik een bloedsnelle Peugeot 205 1.1 met gevoelsmatig ongeveer 6 PK. Ding hield het langer uit dan ik had gedacht en heb die periode ook gebruikt om te sparen voor een andere auto. Toen ik 22 was kocht ik een Ford Fiesta ST uit 2006. De verzekering die ik toen had accepteerde mij niet in verband met een te snelle auto voor mijn leeftijd, risicocategorie. De schadevrije jaren kon ik meenemen naar een andere verzekeraar indien gewenst, zolang ik maar niet bij hen in de dekking hoefde. Een andere verzekeraar die mij wel accepteerde was bereid mijn jaren over te nemen, maar dan moest ik wel alsnog extra betalen om diezelfde reden, namelijk een risico auto en risico leeftijd. De premie was al niet goedkoop en deze 'toeslag' maakte het een extra aanslag. Daarom een jaartje op naam van Pa rondgereden en toen ik volgens verzekeraars oud en verstandig genoeg geworden was alles weer keurig op eigen naam gezet.

@Anoniem: 973031 Als dit min of meer een constructie is die je voor ogen had: Maak duidelijke afspraken met je ouders, wanneer jij schade rijdt kan het zo zijn dat de premie voor je ouders ook omhoog gaat. Dit is niet bij alle verzekeraars zo, maar spreek duidelijk af wie het gat gaat vullen als het zo ver komt. Verder zijn verzekeraars niet happig op dit soort constructies, de reden laat zich wel raden, ben je er van bewust dat het vaak ook niet mag de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Het is niet de bedoeling, realiseer je wel als jij 2 mensen een rolstoel in rijdt en daarna door een buurtonderzoek of ondervragingen blijkt dat jij je auto wegens onvoldoende schadevrije jaren op andermans naam verzekerd hebt je de rest van je leven kan betalen als het tegenzit. Overigens is de vraag in de TS precies andersom, auto wel zelf verzekeren. Volgens mij is dit niet mogelijk maar je kan altijd even informeren bij verschillende verzekeraars. Het schenkingsrecht is best fors uit mijn hoofd, dus tenzij het echt een prijzige wagen is kunnen je ouders je de auto en wegenbelasting gewoon als schenking geven. Dan staat hij dus op je eigen naam. En de verzekering uiteraard ook.
CH4OS schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:37:
middels maakt het geloof ik ook niet zo heel veel meer uit voor het maandbedrag. Als je de verzekering op eigen naam zet, dan bouw je zelf ook schadevrije jaren op etcetera.
Als je een beetje auto hebt zijn de prijzen enorm hoog voor 18-20 jarigen. Snap ook wel waarom als ik naar mijn geschiedenis kijk :P Dus op pa van 50+ is zeker lonend. De bonus malus ladder klimt zeer traag dus die voordeligheid op leeftijd heeft veel meer nut. Maar het is dan ook niet voor niks illegaal. (Tenzij je jezelf als regelmatig bestuurder erbij zet natuurlijk).

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 19-09-2017 22:13 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45
De vraag is andersom.... Auto op naam van ouders en verzekering op eigen naam.
En zover ik weet is daar niks mis mee. Ik zou alleen niet weten wat het voordeel er van kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:18:
De vraag is andersom.... Auto op naam van ouders en verzekering op eigen naam.
En zover ik weet is daar niks mis mee. Ik zou alleen niet weten wat het voordeel er van kan zijn?
Gekort worden op je uitkering, omdat je een (te dure of niet noodzakelijke) auto op je naam hebt staan.
Scheiding of financiële problemen waardoor beslag dreigt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Je moet kentekenhouder zijn om de auto te verzekeren, dus alleen je vader en eventueel je moeder kan dit doen, jij helaas niet.
Eerste jaartje gewoon de auto op naam van paps gereden en daarna overgeschreven op mijn eigen naam omdat de premie toen wel bij een normaal bedrag begon.
Ik begrijp waarom je dat doet, maar als dit uitkomt ben je niet verzekerd en dit kan echt heel aardig in de papieren lopen bij een ongeval. Doe dat dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:25:
Je moet kentekenhouder zijn om de auto te verzekeren, dus alleen je vader en eventueel je moeder kan dit doen, jij helaas niet.

[...]

Ik begrijp waarom je dat doet, maar als dit uitkomt ben je niet verzekerd en dit kan echt heel aardig in de papieren lopen bij een ongeval. Doe dat dus nooit.
Dat was toen, inmiddels zou ik het ook niet meer doen. Het scheelt dat mijn vader op dat moment even geen auto had en het op papier dus 'zijn' Fiesta was. Hij had m ook aangekocht en op naam staan. Het is voor een verzekeraar dan lastig aan te tonen dat ik de auto niet geleend had, immers als ik nu zijn auto leen kan ik nog steeds een ongeval veroorzaken. Het is en blijft een (gecalculeerd) risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:06

Barrycade

Through the...

Volgens mij kan de auto prima op naam van je ouders komen en jouw als hoofdbestuurder aanmelden bij de verzekering. En dat jij dan de kosten schenkt aan je ouders.

Maar hou er wel rekening mee als paps en mams m op jouw naam zetten dat dit dan een schenking is.
En als ze schulden maken je auto in beslag kan worden genomen.

En waarschijnlijk nog meer onheil dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Maar wel goed om te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:45

[...]
Is dat zo?
Wij hebben hier al een aantal jaar een auto voor de deur staan die op mijn naam staat. De verzekering stond echter op naam van mijn vriendin omdat die al bij de betreffende verzekeraar zat waar de auto ook geen ging.

We hadden toen ook nog geen samenlevingscontract oid. Dus voor de verzekering betreft woonden we enkel op het zelfde adres en waren we gewoon huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

S-te-fan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:37:
Is dat zo?
Wij hebben hier al een aantal jaar een auto voor de deur staan die op mijn naam staat. De verzekering stond echter op naam van mijn vriendin omdat die al bij de betreffende verzekeraar zat waar de auto ook geen ging.

We hadden toen ook nog geen samenlevingscontract oid. Dus voor de verzekering betreft woonden we enkel op het zelfde adres en waren we gewoon huisgenoten.
Een vriendin is iets anders dan een zoon. Nu zit ik niet zo goed in de verzekeringswetgeving, maar vermoedelijk is een vriendin gelijk aan een partner (al kan navragen geen kwaad). Je mag als kentekenhouder wel de auto laten verzekeren door je partner bijvoorbeeld. Maar een zoon of ander familielid of een vriend is heel iets anders.

Ik zit zelf nu bij Ohra en moest daar een copy van ons trouwboekje heen sturen toen ik de verzekering op mijn naam wilde zetten (stond op naam van mijn vrouw). Dus het zou kunnen dat je inderdaad niet volgens de regels bezig was, maar ik neem aan dat het niet zo heel zwartwit is bij een vriendin waarmee je ook nog eens in hetzelfde huis woont.

Moest jij nog iets als bewijs opsturen bij het veranderen van de naam?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-09-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:45
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:41:
[...]

Een vriendin is iets anders dan een zoon. Nu zit ik niet zo goed in de verzekeringswetgeving, maar vermoedelijk is een vriendin gelijk aan een partner (al kan navragen geen kwaad). Je mag als kentekenhouder wel de auto laten verzekeren door je partner bijvoorbeeld. Maar een zoon of ander familielid of een vriend is heel iets anders.

Ik zit zelf nu bij Ohra en moest daar een copy van ons trouwboekje heen sturen toen ik de verzekering op mijn naam wilde zetten (stond op naam van mijn vrouw). Dus het zou kunnen dat je inderdaad niet volgens de regels bezig was, maar ik neem aan dat het niet zo heel zwartwit is bij een vriendin waarmee je ook nog eens in hetzelfde huis woont.

Moest jij nog iets als bewijs opsturen bij het veranderen van de naam?
We hadden de auto samen gekocht, dus overzetten hoefde niet. Maar we hebben er ook geen moment over nagedacht op wiens naam die terecht kwam.

We hebben gebeld en de volgende dag was de auto verzekerd. Zal wel een aanname van ze geweest zijn. Ben er verder ook niet in thuis hoe dat allemaal zit qua regels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Partner/echtgenote wordt doorgaans geen probleem van gemaakt. Ze gaan er standaard al vanuit dat jullie beide in de auto rijden. Uiteraard moeten beide wel op hetzelfde adres ingeschreven staan. Uiteraard bouwt je partner geen schadevrije jaren op als de verzekering op je eigen naam staat.

Deze regels verschillen tussen veel verzekeraars dus informeer je altijd goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 19-09-2017 23:25 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 973031 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:59:
Hallo,

Ik vraag me af als je een auto koopt, deze op je ouders hun naam kan zetten, en de verzekering wel op eigen naam? Zoja, kun je deze zonder enige reden ook weer van je ouders hun naar naar jou naam doen?

Niels
Dat is geen probleem. Houd er alleen rekening mee dat het twee schenkingen zijn. Dat kan dus tot schenkbelasting leiden.

Je kan de verzekering dan het eenvoudigst afsluiten op naam van je ouders, die zijn ook eigenaar. Dit is ook geen probleem mits jij als hoofdbestuurder aangeduid staat. Zo zou je dan ook schadevrije jaren op kunnen bouwen. Vraag dat wel even na bij je verzekeraar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
Of toch niet... Mijn auto staat op naam van mijn vader, de verzekering staat echter op mijn naam.

eXec op Steam

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

@eXec: dat mag dus niet (en daar zou ik als ik jou was toch ff achteraan gaan):
Wat is niet verzekerd?
2.4.6 Kenteken niet op naam of ingenomen
als uit het Kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijkt dat op het moment
van de gebeurtenis het kenteken van het motorrijtuig niet op uw naam stond of door de RDW was
ingenomen.
bron (Aon)

Zo scherp als een voetbal!

• TheBrut3
Reptile209 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 06:21:
Ik zit bij CB, maar ik zie dat zo niet in de voorwaarden staan.
https://www.centraalbehee...ring_polisvoorwaarden.pdf

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

bron (Aon)
Laten we wel onderscheid maken tussen wat wettelijk gezien niet mag en wat volgens de voorwaarden van een specifieke verzekeraar niet mag. Daar kan best wat verschil tussen zitten en dat door elkaar halen helpt de discussie niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:27
Hallo,

Niels
Het gaat er dan om wie de regelmatige bestuurder is. Dat blijf jij dus de premie zal daar ook op afgestemd worden. Zo gaat het trouwens wel bij de meeste verzekeraars.

Zo werd mijn premie ook gecorrigeerd van 160 euro naar 300 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
Ik mocht een auto die op mijn naam staat niet verzekeren op de naam van mijn vriendin, ongeacht of zij de hoofdbestuurder zou zijn of niet. Bij echtgenoot zou dit wel werken (daar werd ook specifiek om gevraagd), maar in andere gevallen niet. Van vader/moeder op zoon zal het wellicht ook per verzekeraar verschillen hoe men er mee omgaat en er iets makkelijker mee omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 20-09-2017 09:44 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hebben het ook gedaan. Om de simplele reden dat mijn partner (niet getrouwd) geen rijbewijs had, dan kun je geen auto op naam zetten. Maar de verzekering waar de auto bij zou komen stond wel op zijn naam. Situatie uitgelegd bij de verzekeraar en dat was geen probleem.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:51:
Wij hebben het ook gedaan. Om de simplele reden dat mijn partner (niet getrouwd) geen rijbewijs had, dan kun je geen auto op naam zetten. Maar de verzekering waar de auto bij zou komen stond wel op zijn naam. Situatie uitgelegd bij de verzekeraar en dat was geen probleem.
Uhm... Dat kan niet kloppen.

1) Je kan in Nederland gewoon een auto op naam zetten als je geen rijbewijs hebt. Je hoeft alleen 18 te zijn en ingeschreven staan bij een gemeente.
https://www.rdw.nl/Partic...ewijs-op-naam-zetten.aspx

2) Ik kan me moeilijk voorstellen dat een verzekeraar je een autoverzekering geeft als je geen rijbewijs hebt.

Misschien bedoelde je het andersom?

TheS4ndm4n#1919

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:51:
Als je geen rijbewijs hebt, kun je gewoon een auto op naam hebben hoor...

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
Hallo,

Niels
Om je vragen kort te beantwoorden:

1. Ja kan, hangt alleen van de verzekeraar af. Vooraf dus even goed controleren.
2. Ja, dat kan ook. Hoef je alleen naar het postkantoor te gaan en het is klaar.

Overigens, mocht je zelf niet de mrb willen/kunnen betalen, kun je het rekeningnummer van je ouders doorgeven als je de brief van de belastingdienst binnen krijgt. Zij betalen het dan, en de auto staat gewoon op jouw naam.

• TheBrut3
Knul schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:06:
2. Ja, dat kan ook. Hoef je alleen naar het postkantoor te gaan en het is klaar.
Klaar hoeft niet. Als het een reguliere auto is zal het wel meevallen. Als het een dikke Ferrari is zal de belastingdienst wel even langskomen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hint: FBTO heeft een schadevrije deel-optie.

Je auto staat dan op eigen naam, de verzekering op eigen naam. Maar omdat je in hetzelfde gezin woont (zelfde adres dus!!!!!!!), kan je korting krijgen op basis van de schadevrije jaren van pa of ma.

En nee, als jij schade rijdt, heeft pa er geen last van in de bonus/malus. Andersom ook niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40

Wailing_Banshee

You're Next

RocketKoen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:05:
[...]

Uhm... Dat kan niet kloppen.

1) Je kan in Nederland gewoon een auto op naam zetten als je geen rijbewijs hebt. Je hoeft alleen 18 te zijn en ingeschreven staan bij een gemeente.
https://www.rdw.nl/Partic...ewijs-op-naam-zetten.aspx

2) Ik kan me moeilijk voorstellen dat een verzekeraar je een autoverzekering geeft als je geen rijbewijs hebt.

Misschien bedoelde je het andersom?
Nee, ik had een rijbewijs, de auto stond op mijn naam en de verzekering stond op zijn naam. Dat is zo gebleven tot we 10 jaar later een nieuwe auto kochten, die is op zijn naam gezet. We hebben een alles-in-een polis, waar de auto toen ook bijgekomen is.

En ik moest toch echt m'n rijbewijs laten zien bij overschrijven... Het kan zijn dat de regels veranderd zijn de afgelopen 15 jaar, want als ik ga zoeken op internet kom ik een bericht tegen uit 2012 waarin staat:
Legitimeren bij overschrijving kenteken
Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV, kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) alleen legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) onder andere legitimeren met een origineel en geldig:

Nederlands rijbewijs of
Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart met een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens van uw gemeente (GBA).
U kunt zich ook legitimeren met een aantal andere documenten. Een overzicht van deze documenten vindt u op de website van de RDW.
De bron daarvan was een link naar rijksoverheid.nl (maar die pagina doet het natuurlijk niet meer :P)

En ik heb mijn auto toen gekocht bij een bedrijf met de bevoegdheid TV.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:30:
[...]

Dat was toen, inmiddels zou ik het ook niet meer doen. Het scheelt dat mijn vader op dat moment even geen auto had en het op papier dus 'zijn' Fiesta was. Hij had m ook aangekocht en op naam staan. Het is voor een verzekeraar dan lastig aan te tonen dat ik de auto niet geleend had, immers als ik nu zijn auto leen kan ik nog steeds een ongeval veroorzaken. Het is en blijft een (gecalculeerd) risico.
Ik denk dat je nogal onderschat hoever een verzekeraar gaat om niet uit te hoeven keren. Als er een relatief snelle auto in de prak wordt gereden door een jonge bestuurder of er is letselschade zijn ze echt niet te beroerd om een buurtonderzoek te starten om je buren te vragen wie er altijd in die gele auto rijdt. En als die nu niet als regelmatige bestuurder staat aangemerkt maar wel de schade maakt is dat al reden om je onverzekerd te verklaren.

En nee; dit is geen bangmakerij :)

oude post maar nog zeker relevant; Ray in "[auto] Kenteken overzetten op andere naam"

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 20-09-2017 10:31 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• RocketKoen
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:24:
[...]

Nee, ik had een rijbewijs, de auto stond op mijn naam en de verzekering stond op zijn naam. Dat is zo gebleven tot we 10 jaar later een nieuwe auto kochten, die is op zijn naam gezet. We hebben een alles-in-een polis, waar de auto toen ook bijgekomen is.

En ik moest toch echt m'n rijbewijs laten zien bij overschrijven... Het kan zijn dat de regels veranderd zijn de afgelopen 15 jaar, want als ik ga zoeken op internet kom ik een bericht tegen uit 2012 waarin staat:

[...]

De bron daarvan was een link naar rijksoverheid.nl (maar die pagina doet het natuurlijk niet meer :P)

En ik heb mijn auto toen gekocht bij een bedrijf met de bevoegdheid TV.
Daar staat dus dat je de auto prima op zijn naam had kunnen zetten. Alleen dan moet je dat wel bij het postkantoor doen.

TheS4ndm4n#1919

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Waarom twee topics over nagenoeg het zelfde onderwerp?

Auto op kenteken zetten van spaargeld.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
Ik werk bij een verzekeraar.
Het is inderdaad mogelijk en je kunt het vaak ook aan laten tekenen op je polis.
De voorwaarde is vaak wel dat je op hetzelfde adres woont.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En je ouders kunnen gewoon bij de verzekering opgeven dat niet zijzelf maar TS de regelmatige bestuurder is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

IDd, en waarom horen we helemaal niks van de TS zelf @Anoniem: 973031 ?

Vaak bu'j te bang!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:09

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Hallo,

Niels
Je kan alleen een MVT op eigen naam zetten als je in het bezit bent van een geldig rijbewijs. In het rijbewijs regelement is dit zo bepaald. Een verzekering kan alleen afgesloten worden op naam van de houder, danwel regelmatige bestuurder van het MVT.

Extra toelichting: In de meeste verzekeringsvoorwaarden is tevens opgenomen dat alleen de vermelde verzekerden op de polis het MVT mogen besturen. Rijd er ten tijde van een ongeval iemand anders, die niet op de polis is vermeld, met het MVT, dan keert de verzekering niet uit. Het uitlenen van je MVT is in de meeste gevallen dus niet verzekerd! Het uitlenen van je MVT kan dus grote financiele gevolgen hebben als deze betrokken is bij een ongeval.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijl op 20-09-2017 11:58 ]

You are NIJL-ed!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

@Nijl op het einde schiet je een beetje door. Als je een auto incidenteel uitleent, geldt normaalgesproken je gewone verzekering (tenzij je een speciale polis hebt die alleen voor jou geldt). Alleen als het structureel wordt, moet je dit bij de verzekering melden.

Zo scherp als een voetbal!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Gunner schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat je nogal onderschat hoever een verzekeraar gaat om niet uit te hoeven keren. Als er een relatief snelle auto in de prak wordt gereden door een jonge bestuurder of er is letselschade zijn ze echt niet te beroerd om een buurtonderzoek te starten om je buren te vragen wie er altijd in die gele auto rijdt. En als die nu niet als regelmatige bestuurder staat aangemerkt maar wel de schade maakt is dat al reden om je onverzekerd te verklaren.

En nee; dit is geen bangmakerij :)

oude post maar nog zeker relevant; Ray in "[auto] Kenteken overzetten op andere naam"
Advocaat van de }) ; In hoeverre is dat buurtonderzoek juridisch houdbaar? Hoe representatief is het? Ik heb geen idee wie welke auto rijdt in mijn straat want ben van 8 tot 17 van huis. Hooguit een pensionado of bijstandtrekkende zuiplap iemand die structureel thuis is en niets te doen heeft kan voor het raam auto's en personen mixen en matchen. Als je dan ook nog eens niet zo lekker ligt in de buurt om wat voor reden dan ook ben je natuurlijk de pisang. Evenzogoed zou ik er zelf niet aan beginnen dergelijke constructies.

• Nijl

Nijl

Reptile209 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:48:
@Nijl op het einde schiet je een beetje door. Als je een auto incidenteel uitleent, geldt normaalgesproken je gewone verzekering (tenzij je een speciale polis hebt die alleen voor jou geldt). Alleen als het structureel wordt, moet je dit bij de verzekering melden.
Zolang incidenteel is opgenomen in de clausule is er niks aan de hand.

You are NIJL-ed!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
[...]

Je kunt toch echt op een zwarte lijst komen, ga dan nog maar eens je auto verzekeren.....ik zou t risico absoluut niet willen nemen. Dat de verzekeringspremie onevenredig hoog is ben ik met je eens. Maar ja....nogmaals, als je dat niet wilt ophoesten gewoon geen auto kopen of een traag hok.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nijl schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:53:
[...]
Je kan alleen een MVT op eigen naam zetten als je in het bezit bent van een geldig rijbewijs. In het rijbewijs regelement is dit zo bepaald. Een verzekering kan alleen afgesloten worden op naam van de houder, danwel regelmatige bestuurder van het MVT.
(…)
Ik ben heel benieuwd waar je dit gevonden hebt? Met het door jou aangehaalde 'rijbewijs regelement' [sec] zul je waarschijnlijk het Reglement Rijbewijzen bedoelen, maar hier staat niets in wat jouw bewering onderschrijft. Ook de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen en de Regeling legitimatievoorschriften tenaamstelling en kentekenplaten bevatten geen bepaling die jouw bewering ondersteunt. Heb jij een andere wettelijke grondslag voor jouw bewering?

[ Voor 3% gewijzigd door Cadezo op 20-09-2017 15:15 ]

• Nijl

Nijl

Cadezo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:13:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar je dit gevonden hebt? Met het door jou aangehaalde 'rijbewijs regelement' [sec] zul je waarschijnlijk het Reglement Rijbewijzen bedoelen, maar hier staat niets in wat jouw bewering onderschrijft. Ook de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen en de Regeling legitimatievoorschriften tenaamstelling en kentekenplaten bevatten geen bepaling die jouw bewering ondersteunt. Heb jij een andere wettelijke grondslag voor jouw bewering?
Niet zo moeilijk:

Artikel 2. Aanvrager natuurlijke persoon
1 Indien de aanvraag van een tenaamstelling wordt ingediend door een natuurlijke persoon, bij een erkende instantie als bedoeld in de artikelen 61a, eerste lid, of 62, eerste lid, van de wet of een daartoe door de Dienst Wegverkeer aangewezen vestiging van deze dienst, wordt het volgende legitimatiebewijs overgelegd:
a. een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de wet,
[....]

en je moet je paspoort of ID kaart overleggen!

You are NIJL-ed!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nijl schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:18:
[...]

Niet zo moeilijk:

1 Indien de aanvraag van een tenaamstelling wordt ingediend door een natuurlijke persoon, bij een erkende instantie als bedoeld in de artikelen 61a, eerste lid, of 62, eerste lid, van de wet of een daartoe door de Dienst Wegverkeer aangewezen vestiging van deze dienst, wordt het volgende legitimatiebewijs overgelegd:
a. een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de wet,
[....]

en je moet je paspoort of ID kaart overleggen!
Dit is duidelijk een gevalletje selectief lezen en quoten, die lijst die jij aanhaalt uit het Regeling legitimatievoorschriften tenaamstelling en kentekenplaten is een puntgewijze opsomming waarbij slechts aan één voorwaarde voldaan hoeft te worden, duidelijk geïndiceerd door het gebruik van het woord 'of' in de opsomming. Oftewel het overleggen van slechts een paspoort óf Nederlandse identiteitskaart óf een rijbewijs is voldoende en dus niet en/en.
artikel 2, eerste lid, van de Regeling legitimatievoorschriften tenaamstelling en kentekenplaten

1. Indien de aanvraag van een tenaamstelling wordt ingediend door een natuurlijke persoon, bij een erkende instantie als bedoeld in deartikelen 61a, eerste lid, of62, eerste lid, van de wetof een daartoe door de Dienst Wegverkeer aangewezen vestiging van deze dienst, wordt het volgende legitimatiebewijs overgelegd:
a. een geldig rijbewijs als bedoeld inartikel 107 van de wet,
b. een geldig rijbewijs als bedoeld inartikel 108, eerste lid onderdeel h, van de wet,
c. een geldig document als bedoeld inartikel 2, eerste of tweede lid, van de Paspoortwet,
d. een geldig buitenlands nationaal paspoort, dienstpaspoort, diplomatiek paspoort, reisdocument voor vluchtelingen of reisdocument voor vreemdelingen dan wel een geldige buitenlandse identiteitskaart, afgegeven door een bevoegde autoriteit in een andere lidstaat van de Europese Unie,
e. een geldige Europese identiteitskaart, of
f. een geldig persoonlijk identiteitsbewijs als bedoeld in artikel III, tweede lid, onderdeel a, van het Verdrag tussen de staten die partij zijn bij het Noord-Atlantisch Verdrag nopens de rechtspositie van hun krijgsmachten (Londen, 19 juni 1951, Trb. 1951, 114) met daarbij een geldig, ten behoeve van de aanvraag door de bevoegde commandant van een NATO-basis ingevuld en ondertekend, certificaat van stationering, dat niet ouder is dan tien dagen.

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat het verschil 'em er in zit dat de auto eerst wel op mijn naam stond en pas een half jaar geleden naar mijn vader is overgeschreven. Uiteraard gelijk overlegd met de verzekering, was geen probleem. Heeft in dit geval overigens met een parkeervergunning te maken, anders zou ik die niet kunnen krijgen. :*)

Ik ben gewoon de regelmatige bestuurder, al staat de auto momenteel meer stil dan mij lief is. Maargoed, da's ook weer een ander verhaal natuurlijk.
[...]
Zal hier ook gelijk even op inhaken, gezien mijn ervaringen. Ik heb diverse auto's op mijn naam gehad toen ik géén rijbewijs had. Een legitimatiebewijs en uittreksel van de gemeente was destijds genoeg. Volgens mij is een uittreksel niet meer nodig en heb je alleen een bewijs nodig dat je op een bepaald adres staat ingeschreven. Voor wat betreft de verzekering van het voertuig, zie mijn eerdere ervaring. Ook dit kan afwijken van de tenaamgestelde. Tenaamgestelde hoeft namelijk niet in bezit te zijn van een rijbewijs en kan vanzelfsprekend een auto niet verzekeren op eigen naam - tenzij een regelmatige bestuurder wordt aangewezen.
[...]
Extra toelichting: In de meeste verzekeringsvoorwaarden is tevens opgenomen dat alleen de vermelde verzekerden op de polis het MVT mogen besturen. Rijd er ten tijde van een ongeval iemand anders, die niet op de polis is vermeld, met het MVT, dan keert de verzekering niet uit. Het uitlenen van je MVT is in de meeste gevallen dus niet verzekerd! Het uitlenen van je MVT kan dus grote financiele gevolgen hebben als deze betrokken is bij een ongeval.
Verwar je niet het UK systeem met ons systeem? Wat jij hier beschrijft lijkt verdacht veel op het UK systeem. Het gaat om de regelmatige bestuurder. Als jij de auto een keer uitleent en hij crasht ermee, ben je "gewoon" verzekerd. Blijkt dat de bestuurder aan wie je de auto hebt uitgeleend de regelmatige bestuurder te zijn, heb je een probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door eXec op 20-09-2017 17:18 ]

eXec op Steam

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je zelf het antwoord kunt vinden (Anoniem: 973031 in "Auto op kenteken zetten van spaargeld."), dan heb je dit topic niet nodig omdat je het zelf kunt opzoeken. Deze gaat daarom dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.