Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Kunnen jullie mij adviseren bij het uitzoeken van een camera (systeem?)

mijn budget is wel wat rekbaar maar hoop voor 800 euro wat te kunnen vinden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
voornamelijk landschap en dieren te fotograferen.

Maar mocht ik beter worden en mij verder willen ontwikkelen zou ik graag de mogelijkheid hebben. .Er een andere lens op te kunnen plaatsen.

ivm mijn chronische ziekte, zoek ik een toestel dat niet te zwaar is en dat er stabilisatie in de body zit. die stabilisatie is echt een must.

Ben zeker geen expert, vooral voor vakantiefoto's, hobby fotografie.

Zelf heb ik de Canon eos m6 gezien..prijs incl. 15-45mm lens
zou ik daarmee uit de voeten kunnen? gezien mijn wensen?

Vriendelijke groet

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-09-2017 20:38)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:24:
[...]

Dit is wel een hele mooie aanbieding👍
Kijk wel wat je wilt gaan doen. De E-M10III is vooral leuk als je het ook voor filmen wilt gaan gebruiken in 4K. Maar of dat de €200 €100 meer prijs waard is als je alleen foto's gaat schieten...?

Naar mijn mening is de pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑42mm f/3.5‑5.6 Zwart een betere koop binnen je budget als het voornamelijk voor fotografie is.

De E-M10III is nauwelijks anders als zijn voorganger. De E-M10II heeft zelfde sensor zelfde stabilisatie is even snel qua fps. Naast 4k zijn het maar kleine details welke iets anders zijn maar naar mijn mening die €200 €100 extra niet waard als je puur voor foto's gaat gebruiken. Dan heb je meer aan een extra lens binnen je budget. Met de E-M10II heb je nog wat over om eventueel aan een lichtsterkere lens uit te geven voor als het donkerder word of als je ook dieren wilt fotograferen een telelens met meer mm-ers als de kitlens.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 09:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
Olympus OMD E-M10 Mk.II is naar mijn mening de beste keuze, Heb deze keuze zelf ook gemaakt.
Heeft de beste in body stabilisatie en de lenzen blijven relatief klein en licht.

Een van de nieuwere Panasonic's met in body stabilisatie is ook een optie.
Maar van camera's met een grotere sensor (zoals de genoemde Canon) zou ik wegblijven, De winst in foto kwaliteit is in de praktijk miniem (tenzij je vooral bij weinig licht fotografeert) en komt met de kostprijs dat de lenzen in verhouding zo goed als altijd groter en zwaarder zijn.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Ben zelf een Sony schieter en behoorlijk wat lenzen hebben daar de stabilisatie in de lens zitten genaamd (OSS). Zie een overzicht van de beschikbare lenzen.categorie: Cameralenzen

Aangezien je landschappen schiet kan je natuurlijk ook altijd nog een statief kopen of een monopod als je ook een beetje mobiel wilt blijven. Denk dat je daar overigens in de praktijk veel meer aan hebt.

Voor een beginner zou ik dan een (tweedehands) A6000 aanraden, die ook door tweakers als beste koop werd aangeschreven in reviews: Systeemcamera's tot 800 euro: veel keus in het middensegment

De A6000 schiet ook nog eens 11 FPS dus dat is ideaal bij bewegende (dieren). Qua lenzen is de 16-50 kitlens een prima starter en in de toekomst kan je dan voor landschappen altijd nog (tweedehands) een 10-18 halen. Qua budget past dat prima en houd je zelfs nog wat geld over voor accesoires of misschien toch een 2de lens ;)

Onlangs was er hier ook nog eens een leuke testcase verschenen van landschappen en dieren geschoten met de A6000 en de kitlens, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

[ Voor 145% gewijzigd door Greatsword op 19-09-2017 17:26 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
Sato schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:38:
Olympus OMD E-M10 Mk.II is naar mijn mening de beste keuze, Heb deze keuze zelf ook gemaakt.
Heeft de beste in body stabilisatie en de lenzen blijven relatief klein en licht.

Een van de nieuwere Panasonic's met in body stabilisatie is ook een optie.
Maar van camera's met een grotere sensor (zoals de genoemde Canon) zou ik wegblijven, De winst in foto kwaliteit is in de praktijk miniem (tenzij je vooral bij weinig licht fotografeert) en komt met de kostprijs dat de lenzen in verhouding zo goed als altijd groter en zwaarder zijn.
Hier hetzelfde advies. Ik heb zelf ook voor deze Olympus gekozen. Met de juiste lenzen kan je zelfs met weinig licht prima fotograferen.
Heb zelf een 14-150 mm lens en een 25mm f1.8.

pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zi...

[ Voor 14% gewijzigd door Motion2 op 19-09-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
Als je graag een OM-D E-M10 wilt, kan je ook de nieuwe Mark III pakken, waarbij vooral het menu op de schop is gegaan en nog wat kleine aanpassingen.

pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst iedereen hartelijk dank voor de tips🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je graag een OM-D E-M10 wilt, kan je ook de nieuwe Mark III pakken, waarbij vooral het menu op de schop is gegaan en nog wat kleine aanpassingen.

pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kijk wel wat je wilt gaan doen. De E-M10III is vooral leuk als je het ook voor filmen wilt gaan gebruiken in 4K. Maar of dat de €200 €100 meer prijs waard is als je alleen foto's gaat schieten...?

Naar mijn mening is de pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑42mm f/3.5‑5.6 Zwart een betere koop binnen je budget als het voornamelijk voor fotografie is.

De E-M10III is nauwelijks anders als zijn voorganger. De E-M10II heeft zelfde sensor zelfde stabilisatie is even snel qua fps. Naast 4k zijn het maar kleine details welke iets anders zijn maar naar mijn mening die €200 €100 extra niet waard als je puur voor foto's gaat gebruiken. Dan heb je meer aan een extra lens binnen je budget. Met de E-M10II heb je nog wat over om eventueel aan een lichtsterkere lens uit te geven voor als het donkerder word of als je ook dieren wilt fotograferen een telelens met meer mm-ers als de kitlens.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 09:22 ]

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 22:24
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:43:
[...]

Kijk wel wat je wilt gaan doen. De E-M10III is vooral leuk als je het ook voor filmen wilt gaan gebruiken in 4K. Maar of dat de €200 meer prijs waard is als je alleen foto's gaat schieten...?

Naar mijn mening is de pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑42mm f/3.5‑5.6 Zwart een betere koop binnen je budget als het voornamelijk voor fotografie is.

De E-M10III is nauwelijks anders als zijn voorganger. De E-M10II heeft zelfde sensor zelfde stabilisatie is even snel qua fps. Naast 4k zijn het maar kleine details welke iets anders zijn maar naar mijn mening die €200 extra niet waard als je puur voor foto's gaat gebruiken. Dan heb je meer aan een extra lens binnen je budget. Met de E-M10II heb je nog wat over om eventueel aan een lichtsterkere lens uit te geven voor als het donkerder word of als je ook dieren wilt fotograferen een telelens met meer mm-ers als de kitlens.
Een kleine kanttekening: de mark II met dezelfde lens (14-42 EZ pancake) als de mark III die eerder genoemd werd kost 699 euro pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart, dus het verschil is 'maar' 100 euro.

Verwijderd

Oops inderdaad die bedoelde ik maar zelfs dan kan je volgens mij het verschil beter gebruiken voor een extra lens.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Sato schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:38: <knip>

De winst in foto kwaliteit is in de praktijk miniem (tenzij je vooral bij weinig licht fotografeert) en komt met de kostprijs dat de lenzen in verhouding zo goed als altijd groter en zwaarder zijn.
Vergeet ook niet de prijs van groter glas, veel m43 lenzen haal je al voor minder dan 500,- bij aps-c en ff zijn ook de lenzen een stuk duurder.

Een van mijn de redenen dat ik voor MFT heb gekozen is omdat ik mezelf in de toekomst gemakkelijker een lens cadeau kan doen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:43:
[...]

... als je ook dieren wilt fotograferen een telelens ...
Daarom zou ik deze aanbieding met 2 lenzen kiezen:

https://www.foto-erhardt....-40-150mm-r-sw-sw-sw.html
(verzenden naar NL voor een tientje. In NL kost dit ~800€ als ik het goed gezien heb.)

Als er nooit andere lenzen bijgekocht gaan worden, zou ik evt. een superzoom/bridge-kamera overwegen. (die zijn soms wel wat zwaar, bijv. de Panasonic FZ1000)

Voor m43 is er idd. een aantrekkelijk lenzenaanbod, zowel vastbrandpunt als zooms. Voor dieren "ver weg" is bijv. de 75-300-zoom voor niet al teveel geld een optie ter uitbreiding.

groetjes,
Vanoverdegrens

• Vanoverdegrens
Unidentified schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:42:

De A6000 schiet ook nog eens 11 FPS dus dat is ideaal bij bewegende (dieren).
Even afgezien van het feit, dat de stabilisatie niet (zoals door de TO gewenst) in de body zit, is er qua telezooms nauwelijks (eigenlijk alleen het 55-210) betaalbare keus. De meesten zijn peperduur. En een telezoom is voor dieren die zich verder weg bevinden imho wel een must.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vanoverdegrens Ik heb stabilisatie in de lenzen gehad, en nu in mijn camera (A7II) en merk daar totaal geen verschil tussen.

Stabiel is stabiel.

Daarnaast wordt er door de TS niet uitgebreid ingegaan op wat voor dieren hij schiet en onder welke omstandigheden.

De 70-200 is anders een uitstekende lens en met een crop sensor heb je dan echt wel een uitstekend bereik.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Vanoverdegrens
Unidentified schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:14:
@Vanoverdegrens Ik heb stabilisatie in de lenzen gehad, en nu in mijn camera (A7II) en merk daar totaal geen verschil tussen.
Uiteraard. Dat de TO de stabilisatie persé in de body wil hebben, is echter niet mijn zaak.
Ik gebruik Nikon voor sport en ben vrijwel helemaal zonder stabilisatie onderweg. Met korte/normale sluitertijden geen enkel probleem.
In de body heeft natuurlijk als voordeel, dat meteen alle lenzen gestabiliseerd zijn.
Unidentified schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:14:
De 70-200 is anders een uitstekende lens en met een crop sensor heb je dan echt wel een uitstekend bereik.
De TO zoekt wegens chronische ziekte een lichte camera, wat natuurlijk een 70-200/2.8 (1480g) uitsluit. De Sony 70-200/4 is lichter, maar nog altijd zwaar (840g), en daarbij erg prijzig. Het lijkt me niet de richting die de TO in gedachten heeft. Vandaar geen aanbeveling in die richting.

Verwijderd

Topicstarter
wederom dank voor de reacties. Het gaat inderdaad voornamelijk om fotograferen, daarom is mijn keuze gebakken op de olympus mark 11

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 13:37
Is de Panasonic GX80 niet iets voor je? Deze heeft ook in-body stabilisatie (5-axis) en deze werkt ook nog eens samen met de stabilisatie van de lens zelf (als deze dat heeft).

Enigste nadeel is dat je wel wat focuspunten minder hebt tegenover de Olympus body en de sluitertijd 'maar' tot 1/4000 gaat. Je krijgt er dan wel weer 4k bij bij de Panasonic camera. Kwa prijs (body) zitten ze rond hetzelfde bedrag van 500 euro, dan hou je nog 300 euro over voor een mooie lens.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/459692;518349/

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valerossi0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Hallo luitjes.

Leuk dat ik hier op een vrij recent topic stuit omtrend het kopen van een systeemcamera.

Ikzelf zit ook al wat rond te kijken voor een leuke systeemcamera voor een budget tot max €1000,-

Bij de zoektocht naar een goede camera in dit segment , kwam ik uit op de omd em10 mark III
of voor 100 euro meer de Panasonic G80, die mij ook heel erg aanspreekt.

de Panasonic zou op video kwaliteit beter zijn, en de behuizing (incl kitlens) is stof en spatwaterdicht .
Ook heeft de g80 5 axis stabilisatie.

moeilijk moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh stof en spatwater dicht is toch ook wel heel handig. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
panasonic staat eigenschappen body. .geen stabilisatie bij deze vergelijking😞

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[...]

Ook een leuke aanbieding is de e-m10 mark2 met standaard zoom
en een een telelens bij de ing rentepuntenshop voor 609. Dan moet je wel iemand kennen die een ing rekening een rentepunten heeft verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50

bobcom

Dedicated dabbler

OMD em2ii twin kit wordt hier in Italie al geruime tijd online aangeboden voor rond de 600 euri, ook voor verzending binnen Europa.

http://www.murripatrizia....-42-ez-40-150-silver.html

http://www.lina24.com/go/..._id=34771&ref=trovaprezzi

https://www.forniturecont...utm_term=OLYMPUS+OM-D+E-M

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1