Toon posts:

Mening over gekozen componenten eerste PC build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Op advies van een aantal leden plaats ik deze post. Ik ben van plan over te stappen van console gaming naar PC gaming, en heb besloten om mijn eerste PC te gaan bouwen. Hier en daar heb ik wat advies ingewonnen op het forum over losse componenten, maar er werd terecht opgemerkt dat het verstandiger is de gehele build bespreekbaar te maken.

Wat ik wil bereiken met mijn build, is een PC die mijn console vervangt als huiskamer game en media center, maar waar ik een aantal zaken op kan doen die ik op mijn PS4 niet kan doen. Namelijk:
- Gamen op 1080p met high settings en gemiddeld 60 FPS
- Mods van games kunnen draaien op de bovengenoemde settings (denk aan fallout 4 en GTA V mods)
- Enige 3D bewerking
- Enige video bewerking
- Enige audio bewerking

Wat betreft de mods, zal dit meer gaan om lighting en texture mods dan het gebruiken van nieuwe ingame models. Ik heb geen idee of dat verschil maakt, maar ik noem het toch even.

Mijn budget is €700. De componenten die ik daarvoor heb uitgekozen zijn de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 158,50€ 158,50
1ASRock AB350M Pro4€ 76,-€ 76,-
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 299,-€ 299,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,55€ 44,55
1LC-Power LC-2009MB-ON€ 19,73€ 19,73
1Crucial CT8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master MasterWatt Lite 400W€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,68

Ik hoor graag van jullie of er enige op of aanmerkingen zijn wat betreft deze selectie.

• stankoen
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05-2025
is een 400 watt voeding niet iets te weinig? en je kan beter iets meer uitgeven en vanaf het begin al een ssd erin hebben dat scheelt weer heel wat gepruts en gedoe als je wil upgraden. maar over het algemeen een prima build.
gr. stan

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Volgens mij is die voeding niet van topkwaliteit, ga naar het voedingen topic voor een goed 400 W voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

@stankoen Ik zal er inderdaad een SSD in gaan zetten. Dan switch ik de 580 wel naar een 1060 3GB om daar wat ruimte voor te maken in het budget. De voeding zou volgens de berekening die ik gedaan heb op https://outervision.com/power-supply-calculator voldoende moeten zijn. Daar komt een wattage uit van 325. Mocht die overige 75 te weinig marge zijn hoor ik dat graag. Dan kijk ik even naar een andere voeding.

@chemist13 Hoe belangrijk is de kwaliteit van de voeding? Ik heb namelijk al wel gezien dat de prijzen enorm varieren. Daarnaast nog een andere vraag. Ik heb het stuk over de voeding doorgelezen op het forum. Begrijp ik daaruit goed dat mijn gekozen voeding dus niet in mijn gekozen kast gaat passen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 12:57 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lees het voedingstopic eens aandachtig door.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 03:16

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:50:
Dank voor de reacties.

@stankoenDan switch ik de 580 wel naar een 1060 3GB om daar wat ruimte voor te maken in het budget.
Mijninziens geen goed idee. Zelfs voor 1080p zal die 3GB VRAM tekort schieten op vrij korte termijn. Daar gaat dan je wens van HQ 1080p tegen 60fps gemiddeld. Als je echt op de videokaart wilt besparen zou ik eerder kiezen voor een 570 8 of 4GB. In het laatste geval is het maar 1GB meer VRAM maar dan nog zal je minder problemen merken aangezien er veruit veel meer kaarten met 4GB VRAM in omloop zijn en game developers zich dan ook eerder op 4 richten.

Oh en over voedingen. NIET onderschatten! Er zijn enkele redenen om voor een goede voeding te kiezen: Voedingen van mindere kwaliteit veroorzaken vaak instabiliteit, filteren slecht waardoor je hardware minder lang kan meegaan of soms gewoon doorbrand en hebben zelf een korte levensduur (met alle problemen daaraan gekoppeld).

[ Voor 19% gewijzigd door 6129(15) op 19-09-2017 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Ik heb een aantal benchmarks gezien waarbij de 1060 3GB aardig presteerde. Zeker vergelijkbaar met de 580. Ik begrijp dat het voor de toekomst wellicht niet de beste keuze is, maar ik heb er geen probleem mee om wanneer nodig met een jaar of twee mijn videokaart te vervangen voor een betere. Mijn wens is om de huidige titels te kunnen spelen op HQ 1080 60FPS. Dat moet volgens mijn research goed te doen zijn. Mocht ik me daarin vergissen hoor ik het graag.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Die RX 580 is niet voor €300 te krijgen, geen enkele 8GiB kaart is zo goedkoop, die zitten al gauw aan de €400.

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 3G

Ik zou nog even wachten. Intel's nieuwe generatie processoren zit er aan te komen (geruchten; 5 Oktober) en zal hoogstwaarschijnlijk voor prijsverlagingen bij Ryzen zorgen waardoor je wat meer geld aan andere onderdelen kunt uitgeven. Of een betere cpu voor hetzelfde geld.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50
Sowieso even wachten op de nieuwe Intel processoren, dan maar weer eens kijken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
@NitroX infinity Ik zie inderdaad dat die prijs van €299 niet opgaat. Zo betrouwbaar zijn de getoonde prijzen dus blijkbaar niet. Ik zal daar voortaan eens scherper op gaan letten. Dank voor de tip over de processoren. Ik zal voorlopig even afwachten en de prijzen van de AMD processoren eens in de gaten houden.
Pagina: 1