Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben reeds een korte poos bezig met het opstellen van een ondernemingsplan, omdat ik de mogelijkheden aan het bekijken ben om een eigen webshop te starten.

Nu is het in mijn geval de bedoeling dat de webshop, internationaal digitale producten aan gaat bieden naar vrijwel alle mogelijke landen.

Tijdens mijn zoektocht (en contact met de Belastingdienst) ben ik tot de conclusie gekomen dat er een aantal strakke richtlijnen zijn hieromtrent wat betreft het rekenen van de BTW.

Binnen Nederland en binnen de EU:
Reken BTW bij verkochte goederen die in overeenstemming is met de BTW richtlijnen uit het land van de koper.

Buiten de EU:
Reken BTW zoals dit dient te gebeuren volgens de wetgeving en richtlijnen uit het land van de koper.

Nu heb ik hier via DM ook al kort over lopen 'sparren' met @Verwijderd . :)

Bovenstaande betekend namelijk ook dat je, indien je verkopen gaat doen buiten de EU de belasting aangifte's een fors stukje ingewikkelder worden. Je dient dan namelijk de richtlijnen te volgen die gelden voor het land waar de producten respectievelijk zijn geleverd.
Binnen de EU heb je dit niet. Voor Nederlanders is er binnen de EU namelijk de zogeheten MOSS regeling.
Ook gelden er binnen de EU drempelbedragen voor de omzet van afstandsverkopen. Zolang je hier onder blijft mag je het Nederlandse BTW tarief blijven rekenen. Overzicht met drempelbedragen: Klik

1 van de alternatieven zou dus kunnen zijn om een startup te doen met een beschikbaarheid/reikwijdte binnen de EU. Maar dan....stel je wil in de nabije toekomst een groter publiek (lees grotere markt) aan gaan spreken!?

Zijn er hier op Tweakers mensen die ervaring hebben met deze situatie? Ofwel, een webshop hebben die internationaal producten aan bied?

Is er op internet ergens een overzicht te vinden waar deze regulatie per land staat uitgelegd?
(Ik heb deze nog niet kunnen vinden op 1 beknopte website na...maar het lijkt mij overduidelijk dat ik niet de eerste startende ondernemer ben met deze vraag).

[ Voor 15% gewijzigd door Da_maniaC op 18-09-2017 16:53 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:11
He leuk onderwerp, ik heb tijd geleden vergelijkbare topic geopend:

SaaS opzetten voor US klanten - ervaringen?

Wellicht vind je daar nog wat nuttige info, ik heb in ieder geval begrepen dat je (indien je er niet vestigt) in USA geen sales tax hoeft te betalen. Omdat er geruchten zijn dat bepaalde staten de fysieke plek van een server willen gaan gebruiken als nexus, ga ik hoogstwaarschijnlijk een Amazon cloud plek opzoeken in een staat waar geen sales tax is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@Red devil Hey, bedankt voor je info/reactie! :)
Behalve dat je een dienst aan bied in plaats van een product komt de vraagstelling op hetzelfde neer.

Interessant om te lezen dat ik in dat geval geen sales taxes af zou hoeven te dragen in Amerika!
Ben je van plan om je diensten ook nog in andere landen aan te gaan bieden zoals Canada of Australië?

Ik ben overigens inmiddels ook te weten gekomen via een boekhouder, dat je bij de BTW aangifte in Nederland wel altijd al je verkopen dient op te geven. Weet nog niet in detail hoe dit in zijn werk gaat, maar dan zou je dus kunnen specificeren voor het deel van de verkopen dat in het buitenland plaats heeft gevonden, dat hier geen BTW afdracht voor plaats heeft gevonden.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:33:
Ik ben overigens inmiddels ook te weten gekomen via een boekhouder, dat je bij de BTW aangifte in Nederland wel altijd al je verkopen dient op te geven. Weet nog niet in detail hoe dit in zijn werk gaat, maar dan zou je dus kunnen specificeren voor het deel van de verkopen dat in het buitenland plaats heeft gevonden, dat hier geen BTW afdracht voor plaats heeft gevonden.
Ik ben niet helemaal zeker of wat ik nu zeg ook volledig zal kloppen in jouw geval (zelf doe ik niks met het buitenland). Maar wanneer de belastingaangifte zakelijk gedaan wordt, moet er apart aangegeven worden voor wat voor bedrag er in totaal binnenlands en buitenlands verkocht is. De BTW moet vervolgens ook handmatig opgegeven worden. Dit zou betekenen dat je dan per land? moet kijken hoeveel BTW je moet afdragen wat uiteindelijk voor een optelsom zorgt (denk ik).

Correct me if I'm wrong.

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@SmokingAces Wat je zegt klopt denk ik, echter doelde ik met mijn tweedeling op verkopen binnen en buiten de EU. Buiten de EU is er in Nederland sowieso geen BTW afdracht en gelden de regels van dat land.
Maar bij de aangifte dien je al deze verkopen wel op te geven en aan te kunnen tonen dat dit verkopen buiten de EU betreft.

Zojuist nog een stukje gevonden over Australische GST/VAT doorbelasting: Klik
GST on services and digital products

From 1 July 2017, goods and services tax (GST) will apply to cross-border supplies of imported services and digital products sold to Australian consumers.

This includes:

digital products such as streaming or downloading of movies, music, apps, games and e-books
services such as architectural or legal services.
If you meet the registration turnover threshold of A$75,000 and make these supplies, you will be required to register for GST.
Zolang je onder de drempelwaarde van 75.000 AUD blijft met de verkoop van digitale producten is het niet nodig BTW te berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 19-09-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:33:
Behalve dat je een dienst aan bied in plaats van een product komt de vraagstelling op hetzelfde neer.

Interessant om te lezen dat ik in dat geval geen sales taxes af zou hoeven te dragen in Amerika!
Ben je van plan om je diensten ook nog in andere landen aan te gaan bieden zoals Canada of Australië?

Ja lijkt erg op elkaar. Wat voor digitaal product ga je aanbieden? Iets wat je ook kunt downloaden zoals muziek/app? Ik ben van plan om mijn site voor iedereen op te zetten. Gok erop dat je meestal wel onder de drempelwaarde blijft. Voor EU is het een ander verhaal maar ik maak gebruik van een pakket dat de betreffende BTW opvraagt zodat je later MOSS kunt doen. Goeie info mbt alles opgeven, het viel me ook op dat je hier niet veel informatie over vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Red devil schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:37:
[...]

Ja lijkt erg op elkaar. Wat voor digitaal product ga je aanbieden? Iets wat je ook kunt downloaden zoals muziek/app? Ik ben van plan om mijn site voor iedereen op te zetten. Gok erop dat je meestal wel onder de drempelwaarde blijft. Voor EU is het een ander verhaal maar ik maak gebruik van een pakket dat de betreffende BTW opvraagt zodat je later MOSS kunt doen. Goeie info mbt alles opgeven, het viel me ook op dat je hier niet veel informatie over vindt.
Ik ben van plan om packs aan te bieden met audio samples en synth presets etc.
Deze zullen dan inderdaad te downloaden zijn als .rar packs (wanneer de klant inlogt op zijn customer account in de webshop).
Leek mij een betere optie dan het mailen van downloadlinks.

Bedoel je dat je een compleet webshop/hosting pakket aanbied a la Shopify of enkel het financiële gedeelte?

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 19-09-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:52:
[...]

Ik ben van plan om packs aan te bieden met audio samples en synth presets etc.
Deze zullen dan inderdaad te downloaden zijn als .rar packs (wanneer de klant inlogt op zijn customer account in de webshop).
Leek mij een betere optie dan het mailen van downloadlinks.

Bedoel je dat je een compleet webshop/hosting pakket aanbied a la Shopify of enkel het financiële gedeelte?
Ah, ik moest Shopify even googlen. Nee, ik bedoel dat ik voor klanten bepaalde updates wil verzorgen voor sites waar ze genealogische data hebben gedeponeerd. Is niet zo makkelijk in een kant-en-klaar jasje a la shopify te gieten. Dus moest e.e.a. zelf in elkaar zetten. Lijkt moeilijker dan het is, veel componenten kunnen out of the box al een boel (bij Spark van Laravel).

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Nu komt natuurlijk de hamvraag;

Wat zouden de internationale tax regels zijn van een land als China? Vraag me af of het makkelijk is om daar voet aan de grond te krijgen met een webshop...

[Edit]

Goed, China lijkt me dus één fiscale nachtmerrie: Klik
Imports of goods are subject to VAT. VAT is payable to Customs.
Overseas companies selling goods to consumers in China (e.g. through online
sales) will typically need to appoint a customs agent or broker to handle the VAT
payable on importation.

VAT will not generally be payable on the purchase of goods from abroad, but
rather, on importation into China.
VAT on imports is payable to Customs within 15 days of the issuance of a tax
payment certificate by Customs.

The recovery of VAT on importation is limited to general VAT taxpayers only, and
is recovered through the completion of the VAT return. No special VAT invoice is
required to claim the input VAT credit. Instead, the import payment VAT certificate
is used to validate the input VAT claim.

There are reliefs applicable to certain Customs special zones for certain
temporary importations.

[ Voor 73% gewijzigd door Da_maniaC op 20-09-2017 08:53 ]

Pagina: 1