Toon posts:

PV + Battery en 3-fase AC, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:44

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben in een verkennende fase met het bouwen van een nulwoning en ben daarbij op dit moment de PV installatie aan het onderzoeken.

Ik wil 10 tot 15kWp op het dak leggen en daarbij onderzoek ik ook de mogelijkheid om hier direct een batterij bij te koppelen. De Tesla PowerWall sluit mooi aan bij de Model S die al op de oprit staat.

Op mijn huidige huis ligt PV met een SolarEdge omvormer (1-fase) en zo doende kwam ik uit bij StorEdge van SolarEdge.

Als ik daar kijk is het echter allemaal 1-fase en 3-fase lijkt te ontbreken. Er staat wel dat je 3-fase kan koppelen door een aparte 1-fase omvormer te pakken voor de Powerwall.

Daarnaast kom ik wel de spullen van Victron Energy tegen, maar als ik daar de prijslijst van begin samen te stellen dan kom ik alleen aan omvormer al bij duizenden euro's uit.

Ik wil in de woning warmwater gaan opslaan in een grote 100 a 200L boiler met een 3-fase element en ook het opladen van de auto gaat op 3-fase, daarom de wens om de batterij te koppelen in een 3-fase systeem.

Hoewel het 'net' een mooie batterij is, is het onzeker hoe salderen er na 2023 uit gaat zien en dat is wel een horizon waar ik rekening mee wil houden. De batterij komt misschien niet op dag 1 in huis te hangen, maar als de bouw door gaat wil ik er al wel rekening mee houden.

Mijn concrete vraag is of iemand ervaring heeft met PV + Batterij en daarbij ook 3-fase spanning.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ervaring zal je in Nederland niet snel vinden omdat het nu nog volstrekt zinloos en duur is ;)

Tesla is verreweg de goedkoopste (per kWh). Hun oplossing voor driefase is om (net als Victron, SMA etc) het systeem in drievoud uit te voeren :)

Fronius ondersteunt het wel met de Symo Hybrid. Ook niet goedkoop.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:27:
Ervaring zal je in Nederland niet snel vinden omdat het nu nog volstrekt zinloos en duur is ;)

Tesla is verreweg de goedkoopste (per kWh). Hun oplossing voor driefase is om (net als Victron, SMA etc) het systeem in drievoud uit te voeren :)

Fronius ondersteunt het wel met de Symo Hybrid. Ook niet goedkoop.
Correct, een Powerwall of iets dergelijks is *nu* in Nederland nog niet interessant. Wat ik vooral wil is voorstoorteren zodat ik niet de gehele installatie moet vervangen zodra het moment daar is.

Wat mij op valt is dat 3-fase bij al die producten volledig ontbreekt.

Maar 3 Powerwalls om 3-fase te krijgen? Hoe behouden die 3 dan netjes hun sinus-wave?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tussen elke individuele fase en nul is 'gewoon' 230V.
Een apparaat dat op één van de drie fasen is aangesloten kan dus niet zien op welke fase hij aangesloten is en of er meer fasen zijn.
Ze syncen dus allemaal individueel met hun eigen fase.
In offgrid modus is er wellicht meer nodig om te zorgen dat ze niet uit de pas gaan lopen, maar offgrid met Powerwalls wordt in Europa nog niet ondersteund geloof ik.

Technisch niet zo'n elegante oplossing, omdat je zou willen dat de accucapaciteit netjes over de fasen verdeeld wordt. Met de Victron oplossing kan dat wel, met 3 powerwalls niet.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:55
Snow_King schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:18:
Daarnaast kom ik wel de spullen van Victron Energy tegen, maar als ik daar de prijslijst van begin samen te stellen dan kom ik alleen aan omvormer al bij duizenden euro's uit.
Goeie omvormers zijn duur. Er zijn namelijk nog wat issues met synchronisatie en de nul.
Immers komt de nul van de netbeheerder tenzij je zelf een trafo hebt.

Heb je drie keer 400V omvormer, dan heb je geen èènfase voeding.
Heb je drie keer 230V omvormer, dan heb je geen driefasen voeding.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:09:
Tussen elke individuele fase en nul is 'gewoon' 230V.
Een apparaat dat op één van de drie fasen is aangesloten kan dus niet zien op welke fase hij aangesloten is en of er meer fasen zijn.
Ze syncen dus allemaal individueel met hun eigen fase.
In offgrid modus is er wellicht meer nodig om te zorgen dat ze niet uit de pas gaan lopen, maar offgrid met Powerwalls wordt in Europa nog niet ondersteund geloof ik.

Technisch niet zo'n elegante oplossing, omdat je zou willen dat de accucapaciteit netjes over de fasen verdeeld wordt. Met de Victron oplossing kan dat wel, met 3 powerwalls niet.
De Powerwall kan ook als DC-only worden geleverd. Zo koppelt SolarEdge ook met StorEdge, de DC output van de batterij gaat je PV inverter in :)
jeroen3 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:29:
[...]

Goeie omvormers zijn duur. Er zijn namelijk nog wat issues met synchronisatie en de nul.
Immers komt de nul van de netbeheerder tenzij je zelf een trafo hebt.

Heb je drie keer 400V omvormer, dan heb je geen èènfase voeding.
Heb je drie keer 230V omvormer, dan heb je geen driefasen voeding.
Wat ik zie is dat je hun MultiGrid inverters samen kan schakelen met een RS485 kabel en zo met 3 omvormers een 3-fase systeem kan bouwen.

Alleen daar heb je te maken met 48V batterij systemen ipv 400V zoals de Powerwall.

De vereist dat het systeem ook 17kW (3x25A) kan verwerken maakt het allemaal nog iets lastiger.

Victron is daarintegen wel geweldig mooi spul.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 20:16
Snow_King schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:41:
[...]

Correct, een Powerwall of iets dergelijks is *nu* in Nederland nog niet interessant. Wat ik vooral wil is voorstoorteren zodat ik niet de gehele installatie moet vervangen zodra het moment daar is.
Je vraagt iets waar iemand een glazenbol voor nodig heeft.
Niemand kan in de toekomst kijken.
Misschien vinden ze over 6 jaar wel het eiv an columbus uit. En ja of dat past op jou installatie dat kan nu niemand je beloven. Juist deze producten staan in hun kinderschoenen en zullen nog wel enkele stappen gaan maken. Er zullen ook nieuwe of afgeleide bijkomen. Dus ik zou nu je installatie zo bouwen dat deze bij je past. Over 7 jaar heeft het zichzelf terugverdient (of eerder..). Past de powerwall erin, mooi meegenomen. Zo niet, dan doe je dan een aanpassing. Of misschien hebben we dan wel een 600w paneel voor 100 euro en dan ben je gek als je 290w laat liggen ook al is het al afgestemd op :+ Wie weet......

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:44:
[...]
Victron is daarintegen wel geweldig mooi spul.
Klopt maar ook reteduur. Al eens gekeken naar 3 Enphase AC accu's die ook ieder op hun eigen fase zitten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Proton_

Proton_

Team Welles

Snow_King schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:44:
[...]
De Powerwall kan ook als DC-only worden geleverd. Zo koppelt SolarEdge ook met StorEdge, de DC output van de batterij gaat je PV inverter in :)
Ik vind het lastig om van de Tesla spullen de specs te vinden.
Volgens mij wordt in Europa alleen de AC-gekoppelde Powerwall verkocht.

[Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 18-09-2017 16:10]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
thefox154 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:44:
[...]

Je vraagt iets waar iemand een glazenbol voor nodig heeft.
Niemand kan in de toekomst kijken.
Misschien vinden ze over 6 jaar wel het eiv an columbus uit. En ja of dat past op jou installatie dat kan nu niemand je beloven. Juist deze producten staan in hun kinderschoenen en zullen nog wel enkele stappen gaan maken. Er zullen ook nieuwe of afgeleide bijkomen. Dus ik zou nu je installatie zo bouwen dat deze bij je past. Over 7 jaar heeft het zichzelf terugverdient (of eerder..). Past de powerwall erin, mooi meegenomen. Zo niet, dan doe je dan een aanpassing. Of misschien hebben we dan wel een 600w paneel voor 100 euro en dan ben je gek als je 290w laat liggen ook al is het al afgestemd op :+ Wie weet......
Klopt allemaal. Als ik naar de huidige producten kijk is het allemaal 1-fase gericht, wat vooral US lijkt.

Mijn vraag is dus of mensen al 3-fase systemen hebben gezien :)
Erasmo schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:59:
[...]

Klopt maar ook reteduur. Al eens gekeken naar 3 Enphase AC accu's die ook ieder op hun eigen fase zitten?
Nee, nog niet. Bedankt voor de tip!
Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:00:
[...]

Ik vind het lastig om van de Tesla spullen de specs te vinden.
Volgens mij wordt in Europa alleen de AC-gekoppelde Powerwall verkocht.
Ik moest dat van de DC ook uit de installatie handleiding van de StorEdge halen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Snow_King

Maar goed, om op je vraag terug te komen: mijn tip zou zijn om nu gewoon panelen te leggen en er een stringomvormer aan te knopen. Het verleden wijst uit dat die altijd compatible blijven met modern spul en je geen vendor lock-in hebt (zoals met SolarEdge en andere per-paneel-oplossingen).
Over zes jaar kan je dan in ieder geval de panelen hergebruiken :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:11:
@Snow_King

Maar goed, om op je vraag terug te komen: mijn tip zou zijn om nu gewoon panelen te leggen en er een stringomvormer aan te knopen. Het verleden wijst uit dat die altijd compatible blijven met modern spul en je geen vendor lock-in hebt (zoals met SolarEdge en andere per-paneel-oplossingen).
Over zes jaar kan je dan in ieder geval de panelen hergebruiken :)
Duidelijk!

We zijn volledig in de planning en verkenningsfase van de woning en daarbij komen oa deze vragen kijken.

3-fase spanning gaat wel een vereist zijn in de woning ivm de auto('s) en andere 3-fase verbruikers zoals boiler en warmtepomp.

Betreffende AC en DC van de Powerwall: https://www.greentechmedi...ly-two-different-products

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:09:
Nee, nog niet. Bedankt voor de tip!
Ik zat er laatst naar te kijken of het nu al uit kan met uursbeprijzing(helaas nog niet) maar het zijn interessante dingetjes. Niet al te groot(dus goed modulair), werkt separaat van je pv en op allerlei manieren aan te sturen. Wat je op 1 fase kan plakken kan ook op 3. Oh en een round-trip effieciente van 96% :9

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 11:22
MPP Solar, ja ik weet wel chinees spul, heeft 3fase totaal 10 KW hybride-omvormers die nog kunne terugleveren aan het net, een batterij (lood, li ion etc) kunnen vullen en ontladen, 2 mppt's en die kunnen volgens mij per stuk 6000wp solar aan, hang er dan nog een pcm60x (of 2) bij, direct aan je accupack.

Zijn ook via aliexpress en ebay te bestellen, worden geleverd uit duitsland.

Als je uiteindelijk terug wil leveren aan het net moet je echt voor de hybride versie gaan

Mako4444

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook nog contact gehad met iemand binnen SolarEdge die het wél wist.

Hun StorEdge product gaat eind 2018 ook 3-fase kunnen met bijv een Tesla Powerwall.

Ik ben opzich wel fan van hun inverters, optimizers en totale pakket wat ze leveren.

Andere opties ga ik ook zeker bekijken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA komt ook met Sunny Tripower Storage
http://en.sma-sunny.com/e...iting-at-intersolar-2017/
Nog weinig info over te vinden.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen...

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inderdaad, zeker allemaal in de kinderschoenen.

Toeval bestaat niet? Maar Tesla belt mij (ben al klant) en weet mij te vertellen dat ze in 2018 ook met een 3-fase versie van de Powerwall komen.

Lijkt wat dat betreft allemaal prima samen te komen, eerder dan begin 2019 ga ik het toch niet nodig hebben.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mooie timing nu salderen weer op losse schroeven staat in 2020 :)

• BartAlkmaar
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07-2022
Het is geen toeval dat ze beide in 2018 met een 3-fase oplossing komen. Immer Store-Edge is de leverancier van inverters voor Tesla PowerWall oplossingen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solax heeft ook een hybride 3-fase omvormer, welke 400 V batterijen ondersteund.
https://ecotarius.com/hyb...hase-hybrid-inverter.html

[Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2017 17:36]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-03 10:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Snow_King
Als je aan accusystemen aan het denken bent.... Down Under is de showcase/speeltuin voor de gehele wereld momenteel. Daar is Off-grid met accusysteem al goedkoper dan diesel aggeraat of een dure netbeheerder.

Als je bij https://onestepoffthegrid.com.au/ kijkt dan zie je wat inzichten en kun je verder zoeken.
Ook Josh Byrne is een leuke starter om iets te zien.
http://joshshouse.com.au/ en https://vimeo.com/joshshouse (daar vind je ook projecten terug van de overheid die op wijk niveau accusystemen wilt doen).

Enfin de meeste leveranciers met accusystemen zijn nu volle bak bezig Down Under, je zult het gesprek van Musk ook wel niet gemist hebben wat ze neer aan het zetten zijn in Zuid Australie.

Oh ja, "isoleren, isoleren isoleren, had ik al isoleren gezegd" :+

[Voor 4% gewijzigd door ollie1965 op 27-10-2017 19:08]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:42:
Inderdaad, zeker allemaal in de kinderschoenen.

Toeval bestaat niet? Maar Tesla belt mij (ben al klant) en weet mij te vertellen dat ze in 2018 ook met een 3-fase versie van de Powerwall komen.

Lijkt wat dat betreft allemaal prima samen te komen, eerder dan begin 2019 ga ik het toch niet nodig hebben.
Als je toch al een Tesla hebt dan zou ik lekker voor hun Powerwall gaan dan. Oh en qua boiler, waarom niet een warmtepomp ipv. een warmte-element?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:24:
Solax heeft ook een hybride 3-fase omvormer, welke 400 V batterijen ondersteund.
https://ecotarius.com/hyb...hase-hybrid-inverter.html
Interessant! Ziet er iig goed uit.
ollie1965 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:07:
@Snow_King
Als je aan accusystemen aan het denken bent.... Down Under is de showcase/speeltuin voor de gehele wereld momenteel. Daar is Off-grid met accusysteem al goedkoper dan diesel aggeraat of een dure netbeheerder.

Als je bij https://onestepoffthegrid.com.au/ kijkt dan zie je wat inzichten en kun je verder zoeken.
Ook Josh Byrne is een leuke starter om iets te zien.
http://joshshouse.com.au/ en https://vimeo.com/joshshouse (daar vind je ook projecten terug van de overheid die op wijk niveau accusystemen wilt doen).

Enfin de meeste leveranciers met accusystemen zijn nu volle bak bezig Down Under, je zult het gesprek van Musk ook wel niet gemist hebben wat ze neer aan het zetten zijn in Zuid Australie.

Oh ja, "isoleren, isoleren isoleren, had ik al isoleren gezegd" :+
De woning is in ontwerpfase en daarin neem ik isoleren zeker mee.

Voor nu bewandel ik ook de route om zo veel mogelijk panelen op het dak te kunnen passen om dat aantal zo hoog mogelijk te krijgen.

De links die je post zien er goed uit iig.
Erasmo schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:36:
[...]

Als je toch al een Tesla hebt dan zou ik lekker voor hun Powerwall gaan dan. Oh en qua boiler, waarom niet een warmtepomp ipv. een warmte-element?
Ik neig zeker naar dat systeem. Het wordt pas 2019 alvorens de woning er staat. Dan vind ik 1 systeem wel zo fijn en mooi werken.

Ik wil toch rond de 30kWh aan buffer. Ook wil ik een 3x25A aansluiting houden maar door middel van accu’s boven de 17kW kunnen pieken wanneer nodig.

En er komt idd een warmtepomp in. Huis krijgt een riante technische ruimte voor alle techniek.

• bakkerwj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01-2019

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Snow_King even een bump omhog maar heb je dit ooit doorgezet? Ik overweeg een oplossing met 2 powerwalls en zonnepanelen die volgens hun configurator nodig is voor mijn type gebruik. Heb een laadpaal thuis voor mijn MS die 3 fasen gebruikt en ben benieuwd naar ervaringen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ondertussen heb ik in het echt al een systeem mogen zien gebaseerd op [ur=https://www.sma.de/en/products/battery-inverters/sunny-island-44m-60h-80h.html]deze omvormer van SMA[/url] gekoppeld aan een hoop Outlander cellen en PV op de schuur. Is geschikt voor 3 fase en is door de cellen niet zo heel duur per kWh.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Teknix1982 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:13:
@Snow_King even een bump omhog maar heb je dit ooit doorgezet? Ik overweeg een oplossing met 2 powerwalls en zonnepanelen die volgens hun configurator nodig is voor mijn type gebruik. Heb een laadpaal thuis voor mijn MS die 3 fasen gebruikt en ben benieuwd naar ervaringen.
Nog niet. Mijn huis is in aanbouw en loopt wat vertraging op. Eind 2019 heb ik dit pas nodig.

Ik wacht dus nog even rustig af.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De Tesla powerwall heeft een update gehad en lijkt nu 3-fase aan te kunnen: https://electrek.co/2019/...wall-backup-power-europe/

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nice, ik ga is contact met ze opnemen want nu worden ze wel interessant. En ik ben benieuwd hoe snel ze leverbaar zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd wat de toekomst brengt.
Tesla bestaat toch uit de "cylinders" terwijl anderen iets anders gebruiken...
YouTube: WMG Future Batteries | Fully Charged
Vanaf 19:40 m

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 18:03]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In die Youtube film ( YouTube: WMG Future Batteries | Fully Charged ) wordt rond 14:50 m gesteld dat Sodium-Iron cells zeer geschikt zijn voor stationaire accu's/ thuis batterij, en dat daar naar veel onderzoek wordt gedaan.
Het grote voordeel van dat type is de zeer geringe degradatie, 'tien duizenden oplaad en ontlaad cycles' en goedkope grondstoffen...
Ik kan niet wachten om deze in mijn nieuwe huis toe te passen... :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee