advies voor kleine zonnepaneel installatie voor nas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:44
In het topic "Electriciteit opwekken heb ik veel gelezen over zonnepanelen.

Ik heb even nagedacht wat ik nou precies wil, zie omschrijving
Ik heb op jullie vragen wat antwoorden in deze openingspost verwerkt

update: (omschrijving)
Ik wil zelf een off-the-grid oplossing zodat er een nas 24/7 aan kan staan. Deze wil ik zelf bouwen omdat het laten plaatsen volgens mij duurder zou uitpakken. Ik zoek dus een complete zonnepaneel set inclusief accu voor een nas met 4 schijven. Het zonnepaneel wil ik op het balkon plaatsen die op het zuid-westen staat.
Er is op het balkon aardig de hele dag van 10:00 tot 19:00 zonlicht.

update: (energieleverancier)
Ik ben pas verhuisd dus zit aan een energiecontract vast. Ik weet ook niet of het relevant is maar het huidige energiecontract kan komende 4 jaar niet gewijzigd worden. [u]Zover de mogelijkheid er is ben ik bereid om energie terug te leveren aan het net. Het is alleen niet mogelijk om kabels vanaf het balkon naar de meterkast te leggen/trekken.[/u

update: (woning)
Er is geen VVE, het is een huurwoning. Ik heb nog niet gevraagd of ik van de woningbouw de zonnepanelen op het dak mag plaatsen, toch wil ik dat liever voorkomen vanwege de dakpannen. Voor nu overweeg ik om het gewoon aan de zijkant van het gebouw te plaatsen en een beetje gekanteld voor optimaal absorptie.

update: (stroomverbruik)
De nas verbruikt per dag zo'n 600watt.
Het stroomverbruik van de nas kan hier in de specificaties vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/QNAP/TS-451/images/Watts_4_disks.gif
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/QNAP/TS-451/images/Watts_stby.gif

Update: (boodschappenlijst)
Wat ik zelf had gevonden was deze set op Conrad:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/110274_LB_00_FB/sunset-solarset-polykristallijne-zonne-energieset-230-v-110274-vermogen-55-wp-nominale-spanning-171-v.jpg?x=520&y=520 (let op: prijs solar set op 18 sept 2017 = 409 euro)

Deze accu van 200ah
[img=306,420]undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined[/img] (let op: prijs accu op 18 sept 2017 = 479 euro)
(oepsie, verkeerde voltage)
Iemand een suggestie voor een goedkope 12v 200ah accu???

Is deze set te goed voor mijn bovenstaande wensen?
Bestaat er ook een alternatief goedkoper complete zonnepaneel set?
Zijn er ook tools waarmee ik op afstand kan zien hoeveel de accu opgeladen is?

[ Voor 78% gewijzigd door RC83 op 18-09-2017 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauriceamd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Als we uitgaan van een verbruik van 600w voor jouw nas per dag.Dan heb je zeker een 200w zonnepaneel setje nodig.Daarmee produceer je in de zomer tussen de 500 en 1000w per dag.

Verder heb je nog een 200AH accu nodig om de energie op te slaan.En nog een omvormer van minimaal 300w om 12volt om te zetten in huisstroom.

In de winter zul je helaas niet genoeg opbrengst hebben om de nas de hele dag te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
omdat er over een stroom adapter gesproken wordt... gok ik op een powerbrick en in de nas zelf nog een DC-DC converter etc..

al blijft het natuurlijk een wilde gok.. maar als het zo is zou je wel een efficientie slag kunnen behalen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
De prijs van het zonnepaneel haal je er denk ik nooit uit. Ik zou mijn NAS en data niet blootstellen aan de wispelturigheid van het Nederlandse weer.

Even toegelicht:
409,-/0,18 = 2.272kWh. Dan heb je nog geen accu e.d. Je NAS kan jaren vooruit op het vaste net. Je NAS gebruikt max 8x40 = 320W per dag als je hem 8 uur gebruikt, bij de hele dag nog geen kW verbruik bij permanente high load. Je kan dus 6,23 jaar vooruit. Bij de helft van dat gebruik is het al 12,45 jaar. Bij het voorgenomen 8 uur gebruik is het bijna 19 jaar terugverdientijd...

Ik denk dus niet dat het zin heeft.

[ Voor 64% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2017 20:25 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RC83 schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:39:
Ik ben pas verhuisd dus zit nog aan een energiecontract vast.
De energie die is opgewerkt wil ik niet terugleveren aan de energieleverancier.
Wat heeft je contract er mee te maken? Ik neem aan dat je meer dingen op stroom hebt dan alleen een NAS? En hoezo wil je niet terugleveren?
Is deze set te goed voor mijn bovenstaande wensen?
Bestaat er ook een alternatief goedkoper complete zonnepaneel set?
Zijn er ook tools waarmee ik op afstand kan zien hoeveel de accu opgeladen is?
Dump het hele accugebeuren en gebruik de beste accu die er is, het net.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
Off-grid oplossingen zijn alleen intressant als het niet anders kan.
Dus:
Dump het hele accugebeuren en gebruik de beste accu die er is, het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
Ik heb even gekeken naar een 200ah accu. De prijs daarvan varieert van 2e hands gok ik van 100 tot nieuwprijs 400-500 euro. Ik vermoed dat de aanschaf van een accu ook een verborgen kost zal zijn. De vraag is hoelang zoiets meegaat? Als je een accu om de 10 jaar moet vervangen bijvoorbeeld.

Als ik het goed begrijp en zeg 1000 euro investeer om 200 euro op jaarbasis te besparen voor een nas die 24/7 aanstaat is dat niet rendabel?

Bedankt voor de reacties dusver, ook aan de tweakers die aanbevelen om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Zelfs met 40w 24/7 kom je uit op 350kwh per jaar. Bij 21 cent per kWh kost dat 74 euro per jaar. Ik weet niet hoe je op de 200 euro besparing komt, maar ik denk dat je dit overschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:05
Wat ik een beetje mis is de reden waarom je je nas niet op je vaste net aan wil sluiten? Puur omdat je hoopt er iets mee te besparen? Ik denk er op andere plekken in huis makkelijker een besparing te realiseren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aeogenia schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:05:
Zelfs met 40w 24/7 kom je uit op 350kwh per jaar. Bij 21 cent per kWh kost dat 74 euro per jaar. Ik weet niet hoe je op de 200 euro besparing komt, maar ik denk dat je dit overschat.
Laat hem eerder op de helft van de tijd maximaal draaien, dan is het 175 kWh en met een prijs van 18 ct zit je op 31,50 per jaar aan kosten. Ik denk eerder dat het verbruik van een NAS nog wel wat lager is en dat het misschien 20-25 euro tops is.

Zonnepaneel van 400 en een accu van 100 euro geeft een terugverdientijd van bijna 16 jaar, 20-25 jaar als je rekent met een realistischer verbruik. Oftewel, het is nog steeds totaal zinloos. Als je onafhankelijk van het net wil zijn, dan moet je router et al dat ook zijn, anders heb je nog geen verbinding.

Edit, berekening even uitgebreid
Sleep 12,7W = 111 kWh/jaar > minimaal verbruik
Idle 25,8W = +115 kWh/jaar t.o.v. sleep
Max 40,1W = +240 kWh/jaar t.o.v. sleep
Afhankelijk van je verbruik kom je dus op alles tussen de 111 en 351 kWh/jaar, oftewel alles tussen de 20 en 63 euro. Gulden middenweg is dan 43 euro/jaar. Dat komt neer op 11,6 jaar tvt mits je ook zoveel op kan wekken. Een verticale ligging van een paneel is niet optimaal en je zal met de accu niet de hele winter toe kunnen.

@RC83
Ga je voor het eerst op jezelf wonen?

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 18-09-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:11
Een accu van 6V? Dat zal toch een 12V moeten zijn - en die heeft een ander prijskaartje.
Verder zou ik met dergelijke setup voor AGM of GEL accu's gaan, die kunnen dieper ontladen worden. Met een gewone loodaccu gaat de levensduur snel achteruit bij te diepe ontlading.
Ga er trouwens vanuit dat een accu zowiezo maar 5-10 jaar zal meegaan.

Je zonnepaneel is ook te klein voor de accu. Je zult met meer dan de maximum 6A van je huidige laadregelaar moeten laden om je accu bij een zonnige dag vol te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door luukske op 18-09-2017 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RC83 schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:56:
Ik heb even gekeken naar een 200ah accu. De prijs daarvan varieert van 2e hands gok ik van 100 tot nieuwprijs 400-500 euro. Ik vermoed dat de aanschaf van een accu ook een verborgen kost zal zijn. De vraag is hoelang zoiets meegaat? Als je een accu om de 10 jaar moet vervangen bijvoorbeeld.

Als ik het goed begrijp en zeg 1000 euro investeer om 200 euro op jaarbasis te besparen voor een nas die 24/7 aanstaat is dat niet rendabel?

Bedankt voor de reacties dusver, ook aan de tweakers die aanbevelen om het niet te doen.
Ik ben nog steeds benieuwd naar je reden om niet terug te willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Erasmo schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:24:
[...]

Ik ben nog steeds benieuwd naar je reden om niet terug te willen leveren.
[edit]Spijkenisse, dan zie ik ook geen reden om niet terug te leveren anders dan een wat lastige VVE om de boel aan te kunnen leggen.
Mijn ervaring met PV in de winter is dat er dagen zijn dat je soms nog geen 1 kWh kan opwekken met aanzienlijk meer PV vermogen dan dit ene paneeltje :>
Voorbeeld: 10 dec 2016 wekte ik 0,2kWh op met 2350Wp op het dak ;w

[ Voor 49% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-09-2017 16:37 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RC83 Je accusysteem is, alles inclusief, dus ongeveer even duur als dit 540 Wp setje en levert minder dan de helft op.

https://zaanzon.nl/shop/a...micro-omvormer-2-x-270wp/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedy-Andre schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:27:
[...]

[edit]Spijkenisse, dan zie ik ook geen reden om niet terug te leveren anders dan een wat lastige VVE om de boel aan te kunnen leggen.
Mijn ervaring met PV in de winter is dat er dagen zijn dat je soms nog geen 1 kWh kan opwekken met aanzienlijk meer PV vermogen dan dit ene paneeltje :>
Voorbeeld: 10 dec 2016 wekte ik 0,2kWh op met 2350Wp op het dak ;w
@RC83 gaf aan dat het op het balkon zou komen, en of je het nou in een accu stopt of in het net zal geen verschil maken voor de VVE denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
De energie die is opgewerkt wil ik niet terugleveren aan de energieleverancier.
Waarom niet?
Oplossingen voor het voorzien van je NAS met zonneenergie waarbij je niet teruglevert zijn vrijwel zeker behoorlijk meer milieuvervuilend met name door het gebruik van een accuopslag.

En duurder ook nog.

[ Voor 11% gewijzigd door TWyk op 18-09-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk aan een ups voor bewaking, die kan een nas netjes uitschakelen (via usb) als de accu leeg raakt.
De accu van een ups gaat 3-4 jaar mee afhankelijk van het gebruik.
Een ups combineren met panelen en een omvormer lukt waarschijnlijk het best met een camping setje die niet aan het net gekoppeld hoeft te zijn.
Het setje dat @Proton_ noemt werkt alleen als hij op de netspanning zit of iets dat daar op lijkt :)
Als dit allemaal op een balkon moet komen denk ik dat je in de winter een uitdaging hebt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

...

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 18-09-2017 20:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
Heb wat antwoorden in de openingspost gezet.
Ik heb toch besloten dat de nas 24/7 aan blijft in de toekomstige situatie.

Ik zoek enkel een oplossing voor deze nas
Ik begrijp niet wat mijn andere zware elektrische apparaten er toe doen?

Kan ik als nog de opgewerkte energie teruggeven aan de energieleverancier?
Kan iemand dat verder toelichten hoe dat in zijn werk gaat?

[ Voor 19% gewijzigd door RC83 op 18-09-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RC83
https://blog.vandebron.nl...-moet-weten-over-salderen
Of woon je in Belgie? (heb heel de discussie niet gevolgd, excuus)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2017 23:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is alleen niet mogelijk om kabels vanaf het balkon naar de meterkast te leggen/trekken.
Voor dat vermogen is het ook niet nodig, kun je gewoon in het stopcontact steken. Ik denk sowieso dat het meeste door andere sluipverbruikers wordt gebruikt voor het überhaupt je meterkast bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Dit is een simpele oplossing voor een los paneel die mits redelijk goed geplaatst ongeveer je dagelijkse verbruik van 600 Watt per dag afdekt
https://www.greenybros.co...neel-stopcontact-stekker/

Vergelijkbare oplossing met 1 of twee panelen
http://www.plugin-zonnepa...l-set-voor-plat-dak-275wp
Hierbij heb je een optie om het paneel met wandbeugels vlak naast je balkon te hangen (of als dat niet past/mag in ieder geval gedeeltelijk over de railing
http://www.plugin-zonnepa...et-voor-wandmontage-275wp

Je kunt ook zoeken op 'micro set zonnepanelen' en dan vind je meestal sets van twee panelen met een kleine APS omvormer.

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 18-09-2017 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
[b]RC83 schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:17
Kan ik als nog de opgewerkte energie teruggeven aan de energieleverancier?
Kan iemand dat verder toelichten hoe dat in zijn werk gaat?
Als ik het goed begrijp is je doel een Nas te laten draaien, zonder dat je dit terugziet op de energie rekening .
Als je gewoon een setje aansluit op je energienet, dan heeft dat een paar voordelen:
- geen accu's nodig. Scheelt in kosten, accu's hebben ook een beperkte levensduur,
- wat je in juni teveel opwekt kan je in december weer gebruiken. Dat heet salderen,
- het maakt voor de jaarafrekening natuurlijk niet uit of 1 kWh opwek gebruikt voor je NAS of voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dus je wilt een nas op accu zodat je die ook kan benaderen bij stroomuitval? Zal er toch meer aan die accu moeten hangen dat alleen de nas.

Of gaat het om puur het verbruik?
Wat je opwekt streep je weg tegen verbruik op de zelfde groep, op zelfde moment. Als er niet gesaldeerd mag worden. Laat zeggen de ventilatie, vriezer of noem een constante verbruiker, op dezelfde groep als de nas zit. Heb je win win kwa energie kosten. Gebruik dan een omvormer die in stopcontact aangesloten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
TWyk schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:40:
Dit is een simpele oplossing voor een los paneel die mits redelijk goed geplaatst ongeveer je dagelijkse verbruik van 600 Watt per dag afdekt
Bedankt, dat ziet er simpel uit. Het lijkt op wat ik nodig heb. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe dit zonnepaneel de stroom opslaat of direct compenseert wat het oplevert van de zon?

@MeTooPV, @plaspvd
Ik zal optioneel ook een ups erbij moeten kopen zodat mijn nas geen optater krijgt als stroom uitvalt, maar dat gebeurd niet vaak. Enig idee hoeveel een ups stroomverbruikt?

[ Voor 16% gewijzigd door RC83 op 19-09-2017 23:07 ]

• drielp
  • Laatst online: 14-09-2024
TWyk schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:40:

Vergelijkbare oplossing met 1 of twee panelen
http://www.plugin-zonnepa...l-set-voor-plat-dak-275wp
Hierbij heb je een optie om het paneel met wandbeugels vlak naast je balkon te hangen (of als dat niet past/mag in ieder geval gedeeltelijk over de railing
http://www.plugin-zonnepa...et-voor-wandmontage-275wp

Je kunt ook zoeken op 'micro set zonnepanelen' en dan vind je meestal sets van twee panelen met een kleine APS omvormer.
Mijn hemel, wat een prijzen durven ze te vragen. En ook lekker duidelijk wat ze precies leveren. Vooral de greenyboys maken het erg bont, 450 euro voor 230 kWh is nogal veel.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 20-09-2017 00:33 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door drielp op 20-09-2017 00:32 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat best jammer is, zo'n paneel is opzich wel leuk en makkelijk in te zetten als afdakje boven de voordeur.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je NAS op 12V werkt, dan bestaat een UPS uit niet meer dan een oude loodaccu + drie diodes aan de bestaande adapter.
Dat is betrouwbaarder dan welke solaroplossing ook; ik heb volgens de logging twee dagen achter elkaar 0 opbrengst gehad met 1140 Wp (sneeuw).
@Erasmo niet vergunningsvrij helaas 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 20-09-2017 07:51 ]

• TWyk
RC83 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:01:
[...]

Bedankt, dat ziet er simpel uit. Het lijkt op wat ik nodig heb. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe dit zonnepaneel de stroom opslaat of direct compenseert wat het oplevert van de zon?
De stroom wordt direct via de stekker op je stroomnet gezet. Je huis gebruikt ervan wat het nodig heeft en de rest wordt teruggeleverd aan het net van de energiemaatschappij en gesaldeerd. Het stroomnet fungeert als je accu opslag
drielp schreef op woensdag 20 september 2017 @ 00:22:
[...]
Mijn hemel, wat een prijzen durven ze te vragen. En ook lekker duidelijk wat ze precies leveren. Vooral de greenyboys maken het erg bont, 450 euro voor 230 kWh is nogal veel.
Dat geeft een terugverdientijd van 11 jaar. Valt me nog mee eigenlijk voor zo'n kant en klaar setje dat je zo in het stopcontact kan steken.
Altijd nog een stuk beter dan het setje obv een accu in de startpost dat maar een kwart van die opbrengst heeft voor een vergelijkbare prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door TWyk op 20-09-2017 10:11 ]

• drielp
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:05:
[...]

De stroom wordt direct via de stekker op je stroomnet gezet. Je huis gebruikt ervan wat het nodig heeft en de rest wordt teruggeleverd aan het net van de energiemaatschappij en gesaldeerd. Het stroomnet fungeert als je accu opslag

[...]
Dat geeft een terugverdientijd van 11 jaar. Valt me nog mee eigenlijk voor zo'n kant en klaar setje dat je zo in het stopcontact kan steken.
Altijd nog een stuk beter dan het setje obv een accu in de startpost dat maar een kwart van die opbrengst heeft voor een vergelijkbare prijs.
Tweehands paneeltje: 250 Wp voor 125 euro (die dingen slijten niet)
Micro omvormer met netsnoer: 130 euro
Mocht het nodig zijn: Stukje alu rail en haak: 15 euro
10 meter solar kabel: 7,50 euro

• Señor Sjon
Hoe ga je die NAS benaderen off the grid? Je router heeft ook stroom nodig. Voor die ene keer per jaar stroomuitval kan je beter een UPS voor je NAS gebruiken.

• RC83
Señor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:33:
Hoe ga je die NAS benaderen off the grid? Je router heeft ook stroom nodig. Voor die ene keer per jaar stroomuitval kan je beter een UPS voor je NAS gebruiken.
ik hoef er alleen lokaal bij te komen en niet vanaf wan/internet, nas heeft statische ipadres

• Señor Sjon
Ja, maar je NAS is geen router. Een router regelt je interne netwerk. Anders moet je fysiek met de NAS gaan verbinden zonder tussenkomst van een router oid.

• RC83
ik kan de nas ook als dhcp en dns server kunnen laten draaien ter vervanging van de router, maar het internet zelf is niet nodig
Pagina: 1