Eerste pc maken , hoe kies je het juiste moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ziggy303
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09-2021
dus ik ga binnekort mijn eerste pc maken nu weet ik wel ongeveer wat ik allemaal wil.
alleen uit het moederbord geraak ik niet wijzer uit.
er zijn er zoveel in dezelfde prijs categorie en ik kan dus egt niet kiezen.
iemand nog tips waar ik op moet letten want uiteindelijk is het moederbord toch de basis van je pc ...
alvast bedankt :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-03 17:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
had ik al gelezen maar kwam er toch niet egt uit
maar ne lang naar de websites te kijken dan maar een gekozen
ga voor de https://www.msi.com/Motherboard/H270-GAMING-M3.html gaan
ik weet dat deze geen wifi heeft maar voor een desktop zou ik toch zoziezo de kabel gebruiken
iemand hier ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Het lijkt mij niet verstandig om nu nog voor een bord met socket 1151 (v1) te gaan. 1151v2 komt eraan (waarschijnlijk in oktober), inclusief een reeks nieuwe processoren (Coffee Lake) met twee extra cores over de hele linie.

Als je nu direct moet kopen is het misschien verstandiger om naar AMD te kijken; niet de snelste in games (al scheelt het vaak ook niet heel veel), maar wel een nieuw platform met veel cores en waarschijnlijke upgrademogelijkheden in de toekomst. Wel kans dat de prijs nog wat zakt wanneer Coffee Lake uitkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door XpanD op 17-09-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
hmm ben nog niet egt bekend met al die namen alleen de intel i3-i5-i7 ken ik het verschil wat tussen ..
ik zou dit moederbord gepakt hebben omdat ik het voor 70a80euro kan kopen wat er volgens de vergelijking toch het beste uitkwam aangezien ik een beperkt budget heb zou ik deze gekocht hebben + tijdelijk een intel g4400 3.3GhZ om te beginnen wat toch al de helft meer is dan mijn huidige laptop

kan u me eventueel een moederbord aanraden dat ik 2dehands kan koper met die richtprijs ?
mooi zou zijn dat ik met het moederbord nog een tijd voorkan en eventueel binnen een paar maand enkel het CPU moet upgraden

alvast bedankt voor je hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Coffee Lake is de codenaam voor de nieuwe reeks Intel-processoren. De huidige reeks heet "Kaby Lake". Niet direct belangrijk, maar wel makkelijker om naar te zoeken.

Deze nieuwe reeks bestaat weer uit i3/i5/i7-modellen, maar nu met twee extra cores (i3 gaat eindelijk van dual naar quad, bijvoorbeeld). Overigens weet ik niet wanneer de Pentiums uitkomen, dat kan nog wat langer duren.

Bij AMD (concurrent van Intel) zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan dit setje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1ASRock AB350M Pro4€ 76,-€ 76,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 77,50€ 77,50
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,45

Daar moeten dan nog een videokaart, behuizing, harde schijf/SSD en eventuele extra bekabeling bij. Ik weet niet of dit in het budget past (en wat de wensen zijn), maar dit lijkt mij zo even snel een hele mooie basis. Een snelle quadcore, een zeer goede voeding en een bordje met een goede reputatie.

Ik ben niet heel bekend met de tweedehandsmarkt op dit moment, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
bedankt voor je info
helaas is dat iets over mijn budget
denk dat ik het maar bij mijn eerste gedacht hou dat is dan MoBo en CPU voor 110euro ofzo
deze vervang ik dan wel mss naar wat jij zegt vanaf me dit uitkomt
Als ik iets meer budget had direct maar ga terug naar school dus helaas :/
en aangezien er een nieuwe reeks uitkomt is misschien positief dat wil zeggen dat de 1511thread CPUs
binnekort in overvloed 2dehands te vinden zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:06
Als je nou ff aangeeft wat precies je budget is voor je hele pc, welke games je ermee wilt gaan spelen en op welke resolutie...

Maakt het voor ons heel wat eenvoudiger gericht advies te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
budget is nogal lastig te zeggen zal afhangen van wat ik voor mijn laptop krijg
de games zullen vooral Fps zijn en GTA5 mss nog meer naar de toekomst toe

voorlopig had ik dit lijstje al samengesteld

Behuizing - sharkoon behuizing
Moederbord - msi-motherboard-h270-gaming-m3 ??
Voeding - nog geen idee
CPU - Intel Pentium G4400 3.3GhZ Dit zal waarschijnlijk mijn eerst upgrade worden naar de toekomst toe
RAM - 2x 8 gig
SSD Of HDD - Ga tijdelijk een goedkope SSD zoeken denkik of zou ik een HDD kopen en later een ssd aanschaffen dat geeft toch weer iets extra budget
GPU-GTX950 of GTX1050

Denk dat dit het beste is dat ik uit mijn budget zal krijgen of dit is toch de setup die ik graag zou maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:12
Waarom 2x8 gb ram? Zelf heb ik maar 8 gb in mijn pc en heel soms gebruik ik er 75 tot 85% van.

Je kan beter het geld van 2e 8gb ram in mobo of cpu steken.

Een ssd is erg handig voor OS en hdd voor grote bestanden.

1050Ti is wel goede videokaart als je niet veel nodig bent. Hoe GTA 5 op draait weet ik niet. Geen zin in GTA 5 gehad dus niet getest. Wel ETS 2 en FS17 veel met 1050Ti gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
ok 8gig ram dus om te beginnen
en ja dat van die ssd vroeg ik me af omdat men laptop ook alleen hdd heeft en doet alles zoals het moet
en een ssd kost snel al wat geld terwijl ze hdd,s egt voor niks verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
Als je niet erg vindt om te wachten tot je pc opgestart is dan kun je zonder ssd.

Maar denk dat je beter met budget kan komen
Hoef niet precies maar ongeveer. Daar hebben we veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
moeilijk te zeggen heb geen idee wat mijn laptop gaat opleveren die bepaald het grootste deel van mijn budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ziggy303 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:56:
bedankt voor je info
helaas is dat iets over mijn budget
denk dat ik het maar bij mijn eerste gedacht hou dat is dan MoBo en CPU voor 110euro ofzo
Wat heb je zelf momenteel op het oog, wat is jouw budget en wat wil je met de PC uiteindelijk gaan doen? Niet bepaald onbelangrijke zaken om te weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
CH4OS schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:21:
[...]
Wat heb je zelf momenteel op het oog, wat is jouw budget en wat wil je met de PC uiteindelijk gaan doen? Niet bepaald onbelangrijke zaken om te weten. ;)
zoals hierboven vermeld had ik deze graag gemaakt

Voeding - nog geen idee
CPU - Intel Pentium G4400 3.3GhZ
RAM - 2x 8 gig
SSD Of HDD moet ik nog bekijken
GPU-GTX950 of GTX1050

zou net moeten lukken me mijn budget al ligt dat nog niet vast en weet ik dus nog niet zeker of dat gaat lukken of ik nog geld over heb enzo...

deze pc zal enkel gebruikt worden voor gamen waarschijnlijk
nu speel ik vooral first person shooters die zelf op men laptop werken zonder Gpu en 2.3Ghz
graag zou ik ook gta5 deftig kunnen spelen
de eerste upgrade naar de toekomst toe zal hoogst waarschijnlijk het CPU zijn vandaar dat ik hier niet te veel aan wil uitgeven en de intel pentium 3.3 Ghz leek me daarom goed om te beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ziggy303 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:28:
[...]

zoals hierboven vermeld had ik deze graag gemaakt

Voeding - nog geen idee
CPU - Intel Pentium G4400 3.3GhZ
RAM - 2x 8 gig
SSD Of HDD moet ik nog bekijken
GPU-GTX950 of GTX1050

zou net moeten lukken me mijn budget al ligt dat nog niet vast en weet ik dus nog niet zeker of dat gaat lukken of ik nog geld over heb enzo...

deze pc zal enkel gebruikt worden voor gamen waarschijnlijk
nu speel ik vooral first person shooters die zelf op men laptop werken zonder Gpu en 2.3Ghz
graag zou ik ook gta5 deftig kunnen spelen
de eerste upgrade naar de toekomst toe zal hoogst waarschijnlijk het CPU zijn vandaar dat ik hier niet te veel aan wil uitgeven en de intel pentium 3.3 Ghz leek me daarom goed om te beginnen
Wellicht is het budget / basis game systeem uit de Best Buy Guide van juli 2017 wat voor je? :)

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2017 Deze kost, in totaal, zo rond de €400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Whoops, verkeerde topic!

[ Voor 87% gewijzigd door CH4OS op 17-09-2017 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowBigQ
Om jou beetje in de richting van prijs te sturen. Dit is ongeveer wat jij wilt. Heb alleen 8GB ram gedaan omdat je echt niet meer nodig bent.
Voeding kan misschien anders, maar daar zijn wel genoeg hier die daar verstand van hebben.

En andere alternatief is voor AMD gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 48,50€ 48,50
1MSI H270 Gaming M3€ 109,-€ 109,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP€ 155,95€ 155,95
1WD Blue WD10EZRZ, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 79,25€ 79,25
1Corsair Builder CX500 V2€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,59

Dus komt de prijs ongeveer in de buurt van wat jouw budget ongeveer zou zijn?

Als je kijkt wat jouw laptop in V&A opbrengt of op Marktplaats dan kun je ongeveer jouw budget wel inschatten.

Geloof me heb er zelf van geleerd zonder budget te noemen kom je niet ver hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Ik zou me niet zo blind staren op een nieuw platform, zeker niet wanneer je een klein budget gaat hebben. 2e hands vallen er leuke dingen te scoren en op i3/i5 jes van de 4xxx generatie kun je ook nog steeds prima gamen

Een voorbeeldje : V&A aangeboden: Leuke, stille pc aangeboden

Is een hele leuke basis voor een gamepc.

Prima kwaliteitscomponenten en je houdt nog geld over voor een leuke videokaart en als de verkoop van je laptop meevalt eventueel ook nog voor het vervangen van de i3 door een i5

Op dat bordje kun je later nog steeds upgraden naar een i7 4790(K)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
SnowBigQ schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:05:
Om jou beetje in de richting van prijs te sturen. Dit is ongeveer wat jij wilt. Heb alleen 8GB ram gedaan omdat je echt niet meer nodig bent.
Voeding kan misschien anders, maar daar zijn wel genoeg hier die daar verstand van hebben.

En andere alternatief is voor AMD gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 48,50€ 48,50
1MSI H270 Gaming M3€ 109,-€ 109,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP€ 155,95€ 155,95
1WD Blue WD10EZRZ, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 79,25€ 79,25
1Corsair Builder CX500 V2€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,59

Dus komt de prijs ongeveer in de buurt van wat jouw budget ongeveer zou zijn?

Als je kijkt wat jouw laptop in V&A opbrengt of op Marktplaats dan kun je ongeveer jouw budget wel inschatten.

Geloof me heb er zelf van geleerd zonder budget te noemen kom je niet ver hier :)
ja iets minder waarschijnlijk zou zeggen door dat te zien rond 400euro ofzo hopelijk meer :P
en heb al gezocht maar mijn laptop vind je amper te koop omdat deze nog redelijk nieuw is dus heb geen idee van de waarde
door mijn beperkt budget zou ik zo goed als alles 2dehands kopen op de behuizing na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
Of je zou voor systeem kunnen gaan die Baloes heeft gevonden in V&A. En daar dan een i5 of i7 voor zoeken later.

Bespaart je een groot bedrag tegen over nieuw en met dit systeem kun je nog goed vooruit met jouw gewenste games. En wat Baloes nog aangeeft is een leuke videokaart voor zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
wou op zijn minste voor een DDR4 systeem gaan en graag ook zelf iets bouwen
zie net dat deze ook waterkoeling heeft daar wil ik me voorlopig nog niet aan riskeren aangezien ik amper iets ken van pc,s op de basis na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Tsja.. DDR4 of DDR3, maakt allemaal niet zoveel uit eigenlijk..
En de koeling zou je kunnen vervangen door een luchtkoeler als je dat fijner vind.

Maar voor dat geld ga je zo'n pctje bij lange na niet in elkaar zetten omdat het allemaal erg goede componenten zijjn. Zoek de nieuwprijzen maar es op :)

En er valt nog genoeg te knutselen aan dat pctje, of anders haal je hem uit elkaar en zet je hem weer in elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggy303
Baloes schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:28:
Tsja.. DDR4 of DDR3, maakt allemaal niet zoveel uit eigenlijk..
En de koeling zou je kunnen vervangen door een luchtkoeler als je dat fijner vind.

Maar voor dat geld ga je zo'n pctje bij lange na niet in elkaar zetten omdat het allemaal erg goede componenten zijjn. Zoek de nieuwprijzen maar es op :)

En er valt nog genoeg te knutselen aan dat pctje, of anders haal je hem uit elkaar en zet je hem weer in elkaar :)
heb je eigenlijk wel gelijk in misschien dat ik hem toch overweeg ga er nog eens over nadenken :)
Pagina: 1